Mijn opa is ook gecremeerd in een dichte kist met een foto erop. Als de kist leeg was geweest had niemand dat geweten... noch had het enig praktisch verschil gemaakt. Het is niet alsof hij het zelf meemaakte.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 07:56 schreef Mr_Mojo het volgende:
Het lijkt mij bovendien voor de familie lastig om een herdenkingsplechtigheid zonder lichaam te houden.
Ik kan mij niet voorstellen dat het gevoel het zelfde is als je een lege kist cremeert dan wel begraaft.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 08:35 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Mijn opa is ook gecremeerd in een dichte kist met een foto erop. Als de kist leeg was geweest had niemand dat geweten... noch had het enig praktisch verschil gemaakt. Het is niet alsof hij het zelf meemaakte.
een uitvaartplechtigheid is sowieso bedoeld voor de nabestaanden maar als de wens uitgesproken is of het testament aangeeft dat de persoon het belangrijk vind om bij te dragen aan de wereld na de dood, denk ik persoonlijk niet dat ik dat zou kunnen weigeren. Dan gaat voor mij het belang van die wens toch voor.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 08:39 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Ik kan mij niet voorstellen dat het gevoel het zelfde is als je een lege kist cremeert dan wel begraaft.
Natuurlijk weiger je een dergelijke wens niet. Naar mijn mening is een lichaam waar een paar organen uit zijn nog steeds een lichaam (een auto zonder deuren & motor is ook nog steeds een auto). Het lichaam wordt nog steeds mooi opgebaard en afscheid nemen is dus nog steeds fysiek mogelijk. Dit is natuurlijk niet het geval bij het doneren van je lichaam aan de wetenschap.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 09:33 schreef ZoutenStickje het volgende:
[..]
een uitvaartplechtigheid is sowieso bedoeld voor de nabestaanden maar als de wens uitgesproken is of het testament aangeeft dat de persoon het belangrijk vind om bij te dragen aan de wereld na de dood, denk ik persoonlijk niet dat ik dat zou kunnen weigeren. Dan gaat voor mij het belang van die wens toch voor.
Dit roept echter wel de vraag bij mij op : "Is een lichaam waaruit meerdere organen verdwenen zijn , dan wel nog de betreffende persoon in kwestie voor jou?". Want stel dat die persoon hypothethisch gezien geen orgaan meer in zijn lichaam heeft zitten (skelet + Huid ) , is dat dan even erg als een lege kist?
Dit, sommige mensen zouden geen organen moeten krijgen. Ik heb het zelf meegemaakt met een goede vriend van mijn vader die een nieuwe hart kreeg omdat hij te slecht leefde (zware alcoholist, rookte veel etc.). Hij ging er gewoon mee door en 3 maanden later (op mijn verjaardag zelfs) barste zijn galblaas. Hij was allang klaar om dood te gaan maar zijn nieuwe hart pompte nog 6 dagen door.quote:Op maandag 18 oktober 2010 18:56 schreef Your_mother_in_law het volgende:
[..]
Ik zou alleen organen doneren aan mijn familieleden of mensen met wie ik erg close ben, anders niet.
Ik word ook momenteel geen donor omdat ik niet kan bepalen wie mijn organen dan eventueel zou krijgen, en er zijn mensen wie ik geen 2e kans gun.
Ik heb helemaal geen zin om te oordelen of dat iemand het wel of niet verdiend, al snap ik je redenatie wel. Ook vind ik het belangrijker dat iemand er misschien wel heel veel aan kan hebben dan dat het bij iemand terecht komt die het in jou ogen niet verdiend.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 15:23 schreef Ascarona het volgende:
Dat soort mensen leren niks van zulke operaties, en er zijn nog andere types die ik het niet gun. Mede hierdoor sta ik mijn organen niet af.
Ik vraag mij oprecht af wat deel van de mensen die een nieuw orgaan nodig heeft zo leeft. Voor hetzelfde geld redt je een jongetje die over 20 jaar het medicijn tegen kanker uit vind als hij de kans krijgt.quote:Op woensdag 20 oktober 2010 15:23 schreef Ascarona het volgende:
Dat soort mensen leren niks van zulke operaties, en er zijn nog andere types die ik het niet gun. Mede hierdoor sta ik mijn organen niet af.
Oh, en ze zijn bezig met menselijke organen te kweken in dieren (varkens, muizen etc.), dus wie weet zijn menselijke donaties binnenkort niet meer nodig.
quote:Eerste reactie; lol, rolf, meent hij/zij ditOp woensdag 20 oktober 2010 16:37 schreef dralion13 het volgende:
ik wil geen donor worden
Ik vind niet dat de gezondheidszorg altijd maar op en top hoeft te zijn, zonder orgaandonoren zou overbevolking geen probleem zijn, en zou het milieu een stuk minder belast worden
quote:M'n vader wil dat, zo zei hij laatst.Op maandag 18 oktober 2010 18:59 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
En wat vind je van het idee je lichaam te doneren aan de wetenschap / artsenopleidingen ?
quote:Inderdaad; anders zadel je jouw nabestaande met een zeer lastige vraag op.Op woensdag 20 oktober 2010 16:46 schreef Leigh het volgende:
[..]
M'n vader wil dat, zo zei hij laatst.
Heb hem geadviseerd dat te registreren. Geloof dat hij het nog niet gedaan heeft, trouwens.
Sowieso, donor of niet: denk dat het wel goed is om je keuze vast te leggen, of die op z'n minst duidelijk te maken naar je omgeving. Eens komt de dag (en je weet nooit wanneer) en dan staan je nabestaanden voor de keuze. (ja, ik weet dat je er ook voor kunt kiezen om je nabestaanden die keuze te laten maken, maar daar heb je het wel met ze over, denk ik zo)
quote:Ach, Dat is toekomst muziek in dat opzicht. Daar moeten weer eerst jaren aan klinische trials aan vooraf gaan en trek er maar minimaal 10 jaar voor uit voordat dit uberhaupt een doorbraak levert. Het verleden heeft bij tissue engineering een beetje aangetoond dat de zaken moeilijker zijn dan ze in eerste instantie lijken. Volgens schattingen destijds , zouden we nu al een menselijk hart moeten kunnen kweken in het lab. Dan zijn er nog de mogelijke risico's van overdraagbare ziekten tussen soorten op die manier en kun je deze organen ook wellicht maar beter in vitro in het lab maken(kun je een beetje controleren wat er gebeurt). Momenteel zijn alleen relatief simpele organen zoals huid en hartkleppen 'kweekbaar' in potjes. Het kan wel allemaal , verwacht het alleen niet spoedig.(wel steunen trouwens dat onderzoek , voor de lange termijn oplossing)Op woensdag 20 oktober 2010 15:23 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Oh, en ze zijn bezig met menselijke organen te kweken in dieren (varkens, muizen etc.), dus wie weet zijn menselijke donaties binnenkort niet meer nodig.
quote:ja ik meen dit, ik ben geen donorOp woensdag 20 oktober 2010 16:38 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Eerste reactie; lol, rolf, meent hij/zij dit![]()
Tweede reactie; zie eerste.
quote:Dat geloof ik; het ging om het tweede deel:Op woensdag 20 oktober 2010 18:15 schreef dralion13 het volgende:
[..]
ja ik meen dit, ik ben geen donor
quote:Dat vind ik nogal... een rare denk wijze.Op woensdag 20 oktober 2010 16:37 schreef dralion13 het volgende:
Ik vind niet dat de gezondheidszorg altijd maar op en top hoeft te zijn, zonder orgaandonoren zou overbevolking geen probleem zijn, en zou het milieu een stuk minder belast worden
quote:True.Op woensdag 20 oktober 2010 18:15 schreef ZoutenStickje het volgende:
[..]
Ach, Dat is toekomst muziek in dat opzicht. Daar moeten weer eerst jaren aan klinische trials aan vooraf gaan en trek er maar minimaal 10 jaar voor uit voordat dit uberhaupt een doorbraak levert. Het verleden heeft bij tissue engineering een beetje aangetoond dat de zaken moeilijker zijn dan ze in eerste instantie lijken. Volgens schattingen destijds , zouden we nu al een menselijk hart moeten kunnen kweken in het lab. Dan zijn er nog de mogelijke risico's van overdraagbare ziekten tussen soorten op die manier en kun je deze organen ook wellicht maar beter in vitro in het lab maken(kun je een beetje controleren wat er gebeurt). Momenteel zijn alleen relatief simpele organen zoals huid en hartkleppen 'kweekbaar' in potjes. Het kan wel allemaal , verwacht het alleen niet spoedig.(wel steunen trouwens dat onderzoek , voor de lange termijn oplossing)
quote:Ook al vind ik overbevolking een groot probleem... denk ik serieus dat dat een van de raarste reacties is die ik ooit heb gezien. De gezondheidszorg is echt niet de rede waarom er nu zoveel mensen op aarde zijn en het afschaffen van orgaan transplantaties zou echt een miniem effect hebben.Op woensdag 20 oktober 2010 18:35 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Dat geloof ik; het ging om het tweede deel:
[..]
Dat vind ik nogal... een rare denk wijze.
quote:die tweede reaktie is er een die ik de laatste dagen wel erg vaak hoor.Op donderdag 21 oktober 2010 05:25 schreef TLC het volgende:
Nee, ik neem alles netjes mee mijn urntje in.
En weer nee, mocht het ooit nodig zijn ik hoef geen organen van anderen, als mijn tijd op is is het op.
Bad luck for me.
quote:Het is zeker handig om het af en toe even te checkenOp woensdag 20 oktober 2010 22:53 schreef eleusis het volgende:
Wat leuk. Dankzij de site (toch ff gecheckt) er achter gekomen dat je nu ook je darmen kunt doneren. Leuk nieuw feature.Gelijk even bijgewerkt, want die permissie hadden ze voor mij dus nog niet staan.
Het kan dus ook de moeite zijn om ff naar de jaofnee-site te gaan en je gegevens te controleren ook als je al lang donor bent.
quote:Bij het merendeel van de mensen die donor zijn komt die keus helemaal niet. Je moet hersendood zijn en de meeste mensen zijn dan al lang overleden inclusief de organen voordat ze een ziekenhuis bereiken.Op woensdag 20 oktober 2010 16:46 schreef Leigh het volgende:
[..]
M'n vader wil dat, zo zei hij laatst.
Heb hem geadviseerd dat te registreren. Geloof dat hij het nog niet gedaan heeft, trouwens.
Sowieso, donor of niet: denk dat het wel goed is om je keuze vast te leggen, of die op z'n minst duidelijk te maken naar je omgeving. Eens komt de dag (en je weet nooit wanneer) en dan staan je nabestaanden voor de keuze. (ja, ik weet dat je er ook voor kunt kiezen om je nabestaanden die keuze te laten maken, maar daar heb je het wel met ze over, denk ik zo)
quote:Ergo: leg je keuze niet vast want het heeft geen zin?Op donderdag 21 oktober 2010 08:09 schreef June. het volgende:
[..]
Bij het merendeel van de mensen die donor zijn komt die keus helemaal niet. Je moet hersendood zijn en de meeste mensen zijn dan al lang overleden inclusief de organen voordat ze een ziekenhuis bereiken.
quote:Natuurlijk niet; er zijn genoeg mensen met goede redenen om geen donor te zijn. Het gaat erom dat je een mening, naar mijn meningOp donderdag 21 oktober 2010 08:14 schreef Leigh het volgende:
Denk dat de vraag: 'Donor of niet?' onderhevig is aan verandering.
Iemand die vastbesloten is geen donor te zijn en een familielids leven gered ziet door een donororgaan, verandert meer dan eens de keuze naar 'Ja'.
Andersom kan het ook: je ziet de longen van je dierbare overleden zoon gaan naar een verstokte roker. Of je daar blij mee bent?
De mening die bepaalde mensen erop nahouden dat alle niet-donoren asociaal zijn, is - naar ik hoop - vooral internetgrootspraak. Kan me niet voorstellen dat iemand echt zo kortzichtig is.
quote:Slechts 1 op de 12.000 mensen die als donor geregistreerd staat wordt daadwerkelijk donor.Op donderdag 21 oktober 2010 08:16 schreef Leigh het volgende:
[..]
Ergo: leg je keuze niet vast want het heeft geen zin?
Waarvoor hebben ze dan dat donorregister in het leven geroepen?
quote:Nee, dat bedoel ik niet. Natuurlijk moet je je wel registeren, of het nu ja of nee is. Alleen dacht ik dacht dat je er vanuit ging dat het merendeel van de mensen die geregistreerd staan als donor ook daadwerkelijk donor worden. Dat is dus niet zo.Op donderdag 21 oktober 2010 08:16 schreef Leigh het volgende:
[..]
Ergo: leg je keuze niet vast want het heeft geen zin?
Waarvoor hebben ze dan dat donorregister in het leven geroepen?
quote:que?Op donderdag 21 oktober 2010 10:26 schreef Maanvis het volgende:
ik ben donor geworden en ik heb er flink voor betaald gekregen. een aantal mensen hebben zich ingeschreven op mijn organen, heb nu maandelijks 1350,- extra hierdoor
.
quote:Mee eens. (Met dat gezondheidszorg stukje.)Op woensdag 20 oktober 2010 16:37 schreef dralion13 het volgende:
ik wil geen donor worden
quote:Tenzij hij in China leeft; nep als de nete.Op donderdag 21 oktober 2010 12:17 schreef ZoutenStickje het volgende:
[..]
que?
dit intrigeert me. Kun je er iets meer over vertellen? Of is dit een poging humoristisch te zijn?
quote:Ik ben wel donor, maar kan dit standpunt ook best begrijpen.Op woensdag 20 oktober 2010 16:37 schreef dralion13 het volgende:
quote:Dat kan niet, je weet niet waar de organen heen gaan. Zelfs bij levende donoren blijft dat geheim. Natuurlijk niet bij donatie door bekenden, maar als nierpatient kun je ook op een cross-over lijst staan, waardoor een bekende van jou een nier geeft aan een onbekende, en jij een nier krijgt van een bekende van een andere nierpatient. Dit gebeurt als er wel bekenden bereid zijn een nier af te staan, maar deze nier niet voor jou geschikt is. In zo'n geval worden de donor en patient ook nooit op dezelfde afdeling geplaatst, zodat er zo min mogelijk kans is dat ze elkaar treffen.Op donderdag 21 oktober 2010 08:14 schreef Leigh het volgende:
Andersom kan het ook: je ziet de longen van je dierbare overleden zoon gaan naar een verstokte roker. Of je daar blij mee bent?
quote:Ik met het hiermee eens.Op donderdag 21 oktober 2010 14:26 schreef TheFes het volgende:
[..]
Ik ben wel donor, maar kan dit standpunt ook best begrijpen.
- macro nivieau -
De natuur heeft een soort van afweermiddel tegen overbevolking, namelijk ziektes. Maar door de voortdurende medische vooruitgang wordt dit afweermiddel steeds minder effectief. Daardoor dus steeds meer overbevolking.
- micro niveau -
Als een dierbare ziek is, zal ik er alles aan doen om deze persoon te redden, en ben ik maar al te blij met al die medische vooruitgang. Mijn vriendin is op haar 15e succesvol behandeld voor kanker, maar wel ten koste van haar hart. Na 14 maanden leven met een extern kunsthart, heeft zij op haar 17e een nieuw hart gekregen. Daar ben ik alle betrokken doktoren enorm dankbaar voor. En daarom ben ik ook donor.
Maar ik ben geen donor omdat ik mijn hart misschien wel de ontdekker van een medicijn tegen kanker redt. Ik weet namelijk helemaal niet zeker of de wereld wel echt beter van wordt. Op micro niveau natuurlijk wel, maar voor de wereld zelf heb ik zo mijn twijfels.
quote:Dan denk ik er nog exact hetzelfde over.Op donderdag 21 oktober 2010 07:54 schreef Symphonic het volgende:
[..]
die tweede reaktie is er een die ik de laatste dagen wel erg vaak hoor.
Maar ik spreek die mensen nog op de dag dat ze het inderdaad nodig hebben.
Lijken of ze e r dan nog hetzelfde overdenken.
quote:Je kan wel brieven schrijven; maar dat gaat allemaal via het ziekenhuis zodat de privacy gewaarborgd blijft. Je kan wel enigszins te horen krijgen wie de organen van jouw dierbare heeft gekregen.Op donderdag 21 oktober 2010 14:32 schreef TheFes het volgende:
[..]
Dat kan niet, je weet niet waar de organen heen gaan. Zelfs bij levende donoren blijft dat geheim. Natuurlijk niet bij donatie door bekenden, maar als nierpatient kun je ook op een cross-over lijst staan, waardoor een bekende van jou een nier geeft aan een onbekende, en jij een nier krijgt van een bekende van een andere nierpatient. Dit gebeurt als er wel bekenden bereid zijn een nier af te staan, maar deze nier niet voor jou geschikt is. In zo'n geval worden de donor en patient ook nooit op dezelfde afdeling geplaatst, zodat er zo min mogelijk kans is dat ze elkaar treffen.
quote:Zoiets wilde ik er in eerste instantie wel bij zetten, maar dit in veel gevallen heeft de donor hier geen behoefte aan, en blijft het bij een verzoek tot contact (bij levende donatie dus). Bij donatie na de dood, krijgen de nabestaanden alleen leeftijd, land en geslacht van de ontvanger te horen (mits zij hier naar vragen) en het resultaat van de operatie. (zie linkOp donderdag 21 oktober 2010 15:27 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Je kan wel brieven schrijven; maar dat gaat allemaal via het ziekenhuis zodat de privacy gewaarborgd blijft. Je kan wel enigszins te horen krijgen wie de organen van jouw dierbare heeft gekregen.
quote:Dit is wel heel extreem natuurlijk 95 en 18, maar het belangrijkste is de kans dat het orgaan daadwerkelijk door het lichaam geaccepteerd wordt, en daarbij speelt niet alleen de patient mee, maar ook de tijd dat het orgaan er over doet om bij de patient aan te komen, beschikbaarheid van artsen en ruimte etc etc. Maar goed, voor iemand van 95 is een dergelijke operatie vrijwel altijd veel te zwaar, en is de kans op complicaties te groot, waardoor (stel dat zij allebij een perfecte match zijn en in hetzelfde ziekenhuis liggen) de jongen van 18 vaak wel voorrang zal krijgen.Verder selecteert het ziekenhuis haar patiënten die op de donorlijst komen natuurlijk ook gedeeltelijk zelf; een man van 95 zal minder snel een nieuw hart krijgen als een jongen van 18.
quote:Op donderdag 21 oktober 2010 16:03 schreef JendaB het volgende:
het zou kunnen zijn dat een dokter je eerder dood laat gaan, om je organen te gebruiken.
quote:alsjeblieft zeg!! Wat een gedachtens... Een arts mag echt niet zo maar een stekker ergens uit trekken omdat hij een orgaan nodig heeft!! En als die Hans snel nieuwe nieren nodig heeft moet hij ook nog net toevallig boven aan de lijst staan. Als hij nummer 4 is dan krijgt hij ze ook niet. En moet de nier ook nog matchen bij hem.... Ze geven iemand echt niet een nier van iemand die B+ is als jij A- bent en dat is nog maar 1 van de factoren waar ze naar kijken daarbij is er ook nog zoiets als een wachtlijst!!Op donderdag 21 oktober 2010 16:03 schreef JendaB het volgende:
Ik had het al eerder gelezen hier, maar ik sta op het moment nog geregistreerd als 'nabestaanden bepalen'.
Maar tot nog toe heb ik eigenlijk meer zoiets van, doe maar niet. Met onder andere het argument wat al eerder aangedragen werd, het zou kunnen zijn dat een dokter je eerder dood laat gaan, om je organen te gebruiken.
Stel, je bent een dokter, en weet dat in kamer 1 Hans ligt, en Hans heeft snel een nieuwe (2e hands) nier nodig. In kamer 2 ligt Henk, en Henk is net aangereden en ligt in coma. Zijn kansen zijn niet erg groot, maar wel een beetje. De kans dat Hans overleeft met een nieuwe (2e hands) nier is daarentegen 90%. Ik denk dat een dokter dan best eens voor Hans zou kiezen, en minder zou doen voor Henk.
quote:Dat is muggenziften over de situatie want het ging diegene wie jij gequote hebt niet om de verdeling tussen personen op de lijst. Daarbij hoeft de arts nergens de stekker uit te trekken. Hij kan bijvoorbeeld gewoon minder zn best doen en weinig energie in jou steken omdat iemand anders met zijn hulp een veel hogere overlevingskans heeft. Wellicht klinkt dit voor jou ethisch onverantwoord en oneerlijk maar de wereld is niet eerlijk. Dat het niet in Nederland voor komt of dat je er nog nooit van gehoord hebt betekend niet dat het nooit voor komt.Op donderdag 21 oktober 2010 16:17 schreef doehetzelfer het volgende:
[..]
alsjeblieft zeg!! Wat een gedachtens... Een arts mag echt niet zo maar een stekker ergens uit trekken omdat hij een orgaan nodig heeft!! En als die Hans snel nieuwe nieren nodig heeft moet hij ook nog net toevallig boven aan de lijst staan. Als hij nummer 4 is dan krijgt hij ze ook niet. En moet de nier ook nog matchen bij hem.... Ze geven iemand echt niet een nier van iemand die B+ is als jij A- bent en dat is nog maar 1 van de factoren waar ze naar kijken daarbij is er ook nog zoiets als een wachtlijst!!
quote:Op donderdag 21 oktober 2010 16:03 schreef JendaB het volgende:
Ik had het al eerder gelezen hier, maar ik sta op het moment nog geregistreerd als 'nabestaanden bepalen'.
Maar tot nog toe heb ik eigenlijk meer zoiets van, doe maar niet. Met onder andere het argument wat al eerder aangedragen werd, het zou kunnen zijn dat een dokter je eerder dood laat gaan, om je organen te gebruiken.
Stel, je bent een dokter, en weet dat in kamer 1 Hans ligt, en Hans heeft snel een nieuwe (2e hands) nier nodig. In kamer 2 ligt Henk, en Henk is net aangereden en ligt in coma. Zijn kansen zijn niet erg groot, maar wel een beetje. De kans dat Hans overleeft met een nieuwe (2e hands) nier is daarentegen 90%. Ik denk dat een dokter dan best eens voor Hans zou kiezen, en minder zou doen voor Henk.
Ook als je kijkt naar andere delen op de wereld waar er een heuse handel is in organen, en mensen van straat worden geplukt voor de organen, geeft me dat niet echt een beter gevoel.
Las gister ook op nu.nl over een vrouw die hersendood verklaard was, en enkele uren later werd ze wakker.
http://www.nu.nl/opmerkel(...)t-in-ziekenhuis.html
Dat was in Frankrijk, maar als daar zo'n fout gemaakt kan worden, kan het hier ook.
quote:Je beseft dat een orgaan van persoon A niet zomaar in iedere willekeurige persoon B past ?Op donderdag 21 oktober 2010 16:03 schreef JendaB het volgende:
quote:Hoevaak gebeurd dit? 1 op 1.000.000? Er gaan zo vaak dingen mis tijdens het opereren; is dit een reden om helemaal niet meer geopereerd te willen worden? Bovendien; hier werd de vrouw doodverklaard zonder dat er een hersenscan had plaatsgevonden; ze kwamen er in het andere ziekenhuis tijdens de scan achter dat zij nog leefde. In Nederland kunnen artsen iemand pas hersendood verklaren als ze zeker weten dat de hersenen onherstelbaar beschadigd zijn én er een reeks testen is gedaan. Aangezien dit mensen werk is zullen er zeer zelden fouten gemaakt worden, maar of dit genoeg reden is om geen donor te worden....Op donderdag 21 oktober 2010 16:03 schreef JendaB het volgende:
Las gister ook op nu.nl over een vrouw die hersendood verklaard was, en enkele uren later werd ze wakker.
http://www.nu.nl/opmerkel(...)t-in-ziekenhuis.html
Dat was in Frankrijk, maar als daar zo'n fout gemaakt kan worden, kan het hier ook.
quote:Ja maar wij wonen in nederland!Op donderdag 21 oktober 2010 16:27 schreef ZoutenStickje het volgende:
[..]
Dat is muggenziften over de situatie want het ging diegene wie jij gequote hebt niet om de verdeling tussen personen op de lijst. Daarbij hoeft de arts nergens de stekker uit te trekken. Hij kan bijvoorbeeld gewoon minder zn best doen en weinig energie in jou steken omdat iemand anders met zijn hulp een veel hogere overlevingskans heeft. Wellicht klinkt dit voor jou ethisch onverantwoord en oneerlijk maar de wereld is niet eerlijk. Dat het niet in Nederland voor komt of dat je er nog nooit van gehoord hebt betekend niet dat het nooit voor komt.
quote:ik heb op hyves een advertentie geplaatst waar mensen konden intekenen op mijn organen. daar zijn 2 rijke mensen op af gekomen die mijn organen hebben gekocht.Op donderdag 21 oktober 2010 12:17 schreef ZoutenStickje het volgende:
[..]
que?
dit intrigeert me. Kun je er iets meer over vertellen? Of is dit een poging humoristisch te zijn?
quote:Nope.Op donderdag 21 oktober 2010 17:59 schreef JendaB het volgende:Zoiets als een perfect werkende gebruikte auto in een pers gooien, zonder bijvoorbeeld de motor eruit te hebben gehaald... Of maak ik nu een verkeerde vergelijking?
quote:Ik vind de vergelijking zo slecht nog niet; buiten het feit dat je auto onderdelen ook kunt maken zonder andere auto's nodig te hebben. Dit is precies het probleem van organen; je hebt voorlopig nog een mens nodig om aan organen te kunnen komen.Op donderdag 21 oktober 2010 17:59 schreef JendaB het volgende:
Snap ook inderdaad wel dat mensen zoiets hebben van, wat een bull-shit...
Tegelijk heb ik op dit moment nog een beetje een raar gevoel bij het donor zijn gebeuren.
Ik overdenk het nog maar eens goed, want zoals iedereen aankondigt, je hebt er zelf niks meer aan. En zo is het ook, ik wil zelf daarna toch gewoon de oven in. Eigenlijk zonde om t dan niet te gebruiken...
Zoiets als een perfect werkende gebruikte auto in een pers gooien, zonder bijvoorbeeld de motor eruit te hebben gehaald... Of maak ik nu een verkeerde vergelijking?
quote:Ligt eraan of je menselijke organen en machineonderdelen als gelijkwaardig ziet. Iedereen weet wat een orgaan voor een mens kan doen, probleem is alleen de verbeelding die je kunt hebben als levende persoon op het moment dat ze in jouw lichaam gaan snijden om bijvoorbeeld een nier eruit te halen.Op donderdag 21 oktober 2010 17:59 schreef JendaB het volgende:
Snap ook inderdaad wel dat mensen zoiets hebben van, wat een bull-shit...
Tegelijk heb ik op dit moment nog een beetje een raar gevoel bij het donor zijn gebeuren.
Ik overdenk het nog maar eens goed, want zoals iedereen aankondigt, je hebt er zelf niks meer aan. En zo is het ook, ik wil zelf daarna toch gewoon de oven in. Eigenlijk zonde om t dan niet te gebruiken...
Zoiets als een perfect werkende gebruikte auto in een pers gooien, zonder bijvoorbeeld de motor eruit te hebben gehaald... Of maak ik nu een verkeerde vergelijking?
quote:Heb je dan al wat afgestaan of is het zo dat je bij overlijden je organen afstaat?Op donderdag 21 oktober 2010 18:01 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik heb op hyves een advertentie geplaatst waar mensen konden intekenen op mijn organen. daar zijn 2 rijke mensen op af gekomen die mijn organen hebben gekocht.
quote:Morgen komt er een ploeg met chirurgen uit Namibië om de transplantatie bij hem thuis, op de bank, te opereren. Je kan best leven zonder longen right.Op donderdag 21 oktober 2010 18:59 schreef doehetzelfer het volgende:
[..]
Heb je dan al wat afgestaan of is het zo dat je bij overlijden je organen afstaat?
quote:bij overlijden natuurlijk, maar dan zijn ze er zeker van dat er geen wachtlijst is. plekjes op een wachtlijst kopen is trouwens erg normaal, gebeurt veelvuldig in andere landen.Op donderdag 21 oktober 2010 18:59 schreef doehetzelfer het volgende:
[..]
Heb je dan al wat afgestaan of is het zo dat je bij overlijden je organen afstaat?
quote:(flauw) Zeker als je Charlie de eenhoorn heet (/flauw)Op donderdag 21 oktober 2010 19:06 schreef doehetzelfer het volgende:
mag hopen dat je gelijk hebt!
Maar je kan best al een nier hebben afgestaan of een stuk lever of beenmerg...
quote:Belachelijke onzin; de landen waar dit gebeurd zijn geen 'landen' maar bananenrepublieken.Op donderdag 21 oktober 2010 19:11 schreef Maanvis het volgende:
[..]
bij overlijden natuurlijk, maar dan zijn ze er zeker van dat er geen wachtlijst is. plekjes op een wachtlijst kopen is trouwens erg normaal, gebeurt veelvuldig in andere landen.
quote:Op donderdag 21 oktober 2010 19:21 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Belachelijke onzin; de landen waar dit gebeurd zijn geen 'landen' maar bananenrepublieken.
Verder heeft het helemaal geen zin om organen te kopen van iemand die nog leeft en ze na zijn overlijden afstaat; je weet immers wanneer deze persoon dood gaat. Bovendien; slechts 1 op de 12000(!!!!) mensen die als donor ingeschreven staan worden uiteindelijk orgaan donoren. Dit omdat veel mensen:
a) te oud sterven, en zodoende orgaantechnisch nutteloos zijn
b) thuis/op straat sterven
c) dusdanig ziek zijn geweest dat de organen niet meer bruikbaar zijn (bijv. na zware medicatie).
quote:Er is mij verteld dat het in o.a. België en Ierland veelvuldig voorkomtOp donderdag 21 oktober 2010 19:21 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Belachelijke onzin; de landen waar dit gebeurd zijn geen 'landen' maar bananenrepublieken.
quote:Aha, dus mijn organen zijn zeer waarschijnlijk een miskoop. Nouja, dat weten mijn klanten niet, laat ze dit topique maar niet lezen danVerder heeft het helemaal geen zin om organen te kopen van iemand die nog leeft en ze na zijn overlijden afstaat; je weet immers wanneer deze persoon dood gaat. Bovendien; slechts 1 op de 12000(!!!!) mensen die als donor ingeschreven staan worden uiteindelijk orgaan donoren. Dit omdat veel mensen:
a) te oud sterven, en zodoende orgaantechnisch nutteloos zijn
b) thuis/op straat sterven
c) dusdanig ziek zijn geweest dat de organen niet meer bruikbaar zijn (bijv. na zware medicatie).
quote:Als je een lot koopt is de kans dat je wint ook klein; is dit een reden om het niet te doen?Op donderdag 21 oktober 2010 19:31 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Er is mij verteld dat het in o.a. België en Ierland veelvuldig voorkomt.
[..]
Aha, dus mijn organen zijn zeer waarschijnlijk een miskoop. Nouja, dat weten mijn klanten niet, laat ze dit topique maar niet lezen dan.
Daarnaast: Ga eerst eens wat doen aan die orgaandonatie-inefficiëntie! Donor worden is wel errug nutteloos als er maar 1 op de 12000 kans is dat je orgaan gebruikt wordt.
quote:Die miljoenen die voor die donorcampagnes uitgegeven worden hadden 10 jaar geleden al uitgegeven moeten worden om van die 1 op 12000 1 op 100 te maken.Op donderdag 21 oktober 2010 19:43 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Als je een lot koopt is de kans dat je wint ook klein; is dit een reden om het niet te doen?
http://www.skipr.nl/actue(...)istraties-69555.html
Het is momenteel nog erg lastig om goede organen te krijgen (zie drie redenen hiervoor); als je weet dat er jaarlijks nog 200 mensen in Nederland overlijden omdat ze te lang op een orgaan moeten wachten denk ik dat het verre van nutteloos is.
Jah; het is een druppel op een gloeiende plaat. Maar één druppel is beter dan geen druppel.
quote:Uh, hoe wil jij ervoor zorgen dat er zoveel extra mensen geschikt zijn om donor te worden? Het enige wat ik kan bedenken is iedereen van rond de 50 een spuitje geven in een ziekenhuis, maar of dit ethisch verantwoord is....Op donderdag 21 oktober 2010 19:47 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Die miljoenen die voor die donorcampagnes uitgegeven worden hadden 10 jaar geleden al uitgegeven moeten worden om van die 1 op 12000 1 op 100 te maken.
Dan hadden ze nu 120 keer zoveel donororganen gehad en hoefde niemand te sterven zonder organen. Maar nee, ze gaven die miljoenen uit aan nutteloze dingen, zoals die druppel op de gloeiende plaat. Die 200 mensen per jaar sterven vanwege het feit dat het geld uitgegeven is aan donorcampagnes ipv aan donororganenbehandelingsefficiëntie.
quote:Ja weet jij veel, miljoenen die nu in donorcampagnes gaan hadden ook daarin gestopt kunnen worden. Natuurljik weet ik ook niet direct een manier, maar als er onderzoek naar gedaan zou worden dan zouden ze daar misschien wel achter kunnen komen hèOp donderdag 21 oktober 2010 20:01 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Uh, hoe wil jij ervoor zorgen dat er zoveel extra mensen geschikt zijn om donor te worden? Het enige wat ik kan bedenken is iedereen van rond de 50 een spuitje geven in een ziekenhuis, maar of dit ethisch verantwoord is....
Alle gekheid op een stokje; er zullen vast nog verbeteringen mogelijk zijn maar dit zal geen enorme sprong vooruit beteken. Ik betwijfel heel erg of we ooit in de buurt van de 1 op 100 komen.
quote:Onderzoek zal absoluut nuttig zijn.Op donderdag 21 oktober 2010 20:07 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ja weet jij veel, miljoenen die nu in donorcampagnes gaan hadden ook daarin gestopt kunnen worden. Natuurljik weet ik ook niet direct een manier, maar als er onderzoek naar gedaan zou worden dan zouden ze daar misschien wel achter kunnen komen hè.
quote:Als je een hartaanval krijgt zijn de rest van je organen toch nog gewoon goed? Waarom kom je dan toch maar op 1 op 12000? Het getal klinkt zo ongeloofwaardig dat ik denk dat er door inefficiëntie en fouten 9 op de 10 organen onnodig verloren gaan...Op donderdag 21 oktober 2010 20:09 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Onderzoek zal absoluut nuttig zijn.
Het probleem met donoren is dat ze dus in het ziekenhuis moeten overlijden + niet te oud moeten zijn + relatief gezonde organen moeten hebben. Dit is nou eenmaal geen gebruikelijke combinatie.
quote:Het gaat erom dat jou organen nog moeten werken; ze mogen dus niet te lang zonder bloed zitten. Als jij een hartaanval hebt en niet zeer snel geholpen wordt sterven jouw organen binnen enkele minuten langzaam af.Op donderdag 21 oktober 2010 20:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als je een hartaanval krijgt zijn de rest van je organen toch nog gewoon goed? Waarom kom je dan toch maar op 1 op 12000? Het getal klinkt zo ongeloofwaardig dat ik denk dat er door inefficiëntie en fouten 9 op de 10 organen onnodig verloren gaan...
quote:Op donderdag 21 oktober 2010 20:07 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ja weet jij veel, miljoenen die nu in donorcampagnes gaan hadden ook daarin gestopt kunnen worden. Natuurljik weet ik ook niet direct een manier, maar als er onderzoek naar gedaan zou worden dan zouden ze daar misschien wel achter kunnen komen hè.
quote:Enkele minuten? Dat geloof ik nietOp donderdag 21 oktober 2010 20:17 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Het gaat erom dat jou organen nog moeten werken; ze mogen dus niet te lang zonder bloed zitten. Als jij een hartaanval hebt en niet zeer snel geholpen wordt sterven jouw organen binnen enkele minuten langzaam af.
quote:Ik vond het ook erg raar en heb even een background check gedaan:Op donderdag 21 oktober 2010 20:24 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Enkele minuten? Dat geloof ik niet. Volgens mij komt het eerder op enkele uren neer. En bovendien is de ambulance er dan al. die kan toch al zorgen dat het lichaam gereed wordt gemaakt voor donatie?
Zoals ik al zei; 1 op 12000 is erg ongeloofwaardig, dat kan alleen maar komen door fouten of inefficiëntie. Bijv. dat je de nabestaanden nog 2 uur laat treuren bij de overledene terwijl diegene allang op de operatietafel had moeten liggen om de organen te verwijderen.
quote:check even de size van dat dingOp donderdag 21 oktober 2010 20:34 schreef Maanvis het volgende:
Wat kost het om een hart-long machine in iedere ambulance te installeren?
quote:Dat past makkelijk in een ambulance. Alleen je moet er dan een speciaal voor uitgeruste ambulance hebben.Op donderdag 21 oktober 2010 20:36 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
check even de size van dat ding
[ afbeelding ]
Ambulances leveren noodzorg; ze zullen nooit volledig uitgerust zijn. Het zou ook een utopische gedachte zijn om alles in een ambulance te willen stoppen.
quote:Haha, leuk idee maar ik vrees dat dit hem niet wordt. Bij een hartaanval worden er nu al 2 medische teams gestuurd (weet ik helaas uit ervaringOp donderdag 21 oktober 2010 20:38 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat past makkelijk in een ambulance. Alleen je moet er dan een speciaal voor uitgeruste ambulance hebben.
Ik zou zeggen; iedereen die een hartaanval meldt op 112, laat er dan ook een donorbusje achteraan rijden die de overledene aansluit op zo'n ding.
Doe dat met 5 busjes en je bent van het hele donorprobleem in nederland af.
quote:natuurlijk wel, want het redt levens.Op donderdag 21 oktober 2010 20:40 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Haha, leuk idee maar ik vrees dat dit hem niet wordt. Bij een hartaanval worden er nu al 2 medische teams gestuurd (weet ik helaas uit ervaring). Bovendien overleven dagelijks vele mensen een hartaanval dus het 'donorbusje' zal heel veel voor niets rijden. In een land waar al enorm veel bezuinigd moet worden denk ik niet dat er geld voor een dergelijk busje is; verder vrees ik dat het weinig nut zal hebben.
quote:Ik geef al jaren zaad...Ik zag net dat er weer een nieuwe donor campage is gestart; ik vroeg mij af; hoeveel fok!ers zijn er eigenlijk donor?
quote:Orgaandonatie is ook pas sinds enkele jaren (50 jaar is relatief zeer weinig) dus hopelijk volgen er goede ontwikkelingen.Op donderdag 21 oktober 2010 20:45 schreef Maanvis het volgende:
[..]
natuurlijk wel, want het redt levens.
nu laten we de organen van 11999 personen wegrotten om 1 persoon te redden.
quote:De bitches, welke vragen kreeg je eigenlijk?Op donderdag 21 oktober 2010 21:24 schreef Maanvis het volgende:
nouja, ik ben eerlijk.. sanquin heeft ervoor gezorgd dat ik geen orgaandonor meer ben. ze weigerden mijn bloed (omdat ik op die vragenlijst 1x ja had geantwoord). dus mijn organen krijgen ze ook niet meer.
quote:allemaal vragen die bepalen of je wellicht misschien ooit tot een risicogroep kunt gaan behoren.Op donderdag 21 oktober 2010 21:33 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
De bitches, welke vragen kreeg je eigenlijk?
quote:Kut voor jou, toch prima dat ze het goed in de gaten houden.Op donderdag 21 oktober 2010 21:38 schreef Maanvis het volgende:
[..]
allemaal vragen die bepalen of je wellicht misschien ooit tot een risicogroep kunt gaan behoren.
quote:"Ze"? Sanquin heeft niets te maken met organenOp donderdag 21 oktober 2010 21:24 schreef Maanvis het volgende:
nouja, ik ben eerlijk.. sanquin heeft ervoor gezorgd dat ik geen orgaandonor meer ben. ze weigerden mijn bloed (omdat ik op die vragenlijst 1x ja had geantwoord). dus mijn organen krijgen ze ook niet meer.
quote:Nee dat klopt, maar als ik niet goed genoeg ben om ooit bloed te mogen geven, dan zijn mijn organen dus ook niet goedOp donderdag 21 oktober 2010 22:08 schreef eleusis het volgende:
[..]
"Ze"? Sanquin heeft niets te maken met organen
Met alle respect, maar je spreidt wel een heel simpel wereldbeeld tentoon. Paranoïde zelfs. Het is geen complot.
quote:Niet als het nergens op slaat en het gewoon opgevat kan worden als discriminatieOp donderdag 21 oktober 2010 22:07 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Kut voor jou, toch prima dat ze het goed in de gaten houden.
quote:Valt wel mee. Bloeddonoren zijn er genoeg. Organen zijn zeer schaars. Iemand leeft vast liever nog 10 jaar door met HIV, dan dat hij sterft omdat er geen donor beschikbaar is.Op donderdag 21 oktober 2010 22:13 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Nee dat klopt, maar als ik niet goed genoeg ben om ooit bloed te mogen geven, dan zijn mijn organen dus ook niet goed.
quote:Als je HIV bent kan je hebt kan je per definitie geen donor meer zijn.Op donderdag 21 oktober 2010 22:16 schreef eleusis het volgende:
[..]
Valt wel mee. Bloeddonoren zijn er genoeg. Organen zijn zeer schaars. Iemand leeft vast liever nog 10 jaar door met HIV, dan dat hij sterft omdat er geen donor beschikbaar is.
quote:Beetje overdreven maar okéOp donderdag 21 oktober 2010 22:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Niet als het nergens op slaat en het gewoon opgevat kan worden als discriminatie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |