Jouw organen worden er pas uitgehaald als je hersendood bent; ik mag hopen dat je dan gewoon echt dood bent (compleet geen hersenactiviteit = dood?)quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 17:28 schreef peeperklip het volgende:
[..]
Ja, dat kan ik me voorstellen, maar dat is dan jammer en heel verdrietig. Je hebt nou eenmaal geen recht op organen van anderen. Het is een gift wat je krijgt als je geluk hebt, niet iets waar je aanspraak op kan maken. Als je dan dood gaat op de wachtlijst, tja dan is het je tijd misschien.
En een eng idee is het zeker, niemand weet namelijk wat er gaande is als je hersenen niet meer functioneren, maar het bloed nog wel door je lichaam stroomt. Heb je een ziel of iets dergelijks? Krijg je dan nog wat mee, als doktoren organen uit je lichaam staan te snijden? Niemand weet dat soort dingen zeker, dus begin ik er liever niet aan.
Er zijn mensen die denken dat er nog een ziel ergens anders zweeft. Vandaar ook dat ze tegen abortus zijn, zelfs als die plaatsvindt voordat het embryo/ de foetus (werkende) hersens heeft.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 19:08 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Jouw organen worden er pas uitgehaald als je hersendood bent; ik mag hopen dat je dan gewoon echt dood bent (compleet geen hersenactiviteit = dood?)
mag ik hopen, kan ik me voorstellen, ik denk... Niet de zekerheid die ik zoek. En wat gebeurt er met dat orgaan in een nieuw lichaam? Ben jij dat zelf nog voor een deel? Ik waag me er liever niet aan.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 19:08 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Jouw organen worden er pas uitgehaald als je hersendood bent; ik mag hopen dat je dan gewoon echt dood bent (compleet geen hersenactiviteit = dood?)
Mocht je ergens toch nog bewustzijn hebben dan kan ik mij echter voorstellen dat het niet heel veel zal uitmaken als je organen eruit gaan (en je daarmee dus lichamelijk ook overlijd) of dat de stekker eruit gaat en je dus lichamelijk langzaam aan je einde komt. Beide optie's zijn natuurlijk niet om over naar huis te schrijven; maar ik denk dus niet dat het verschil echt groot is.
Tja, anderzijds is het opgegeten worden door wormen c.q. verbranden in een oven ook optie om naar uit te kijken.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 20:12 schreef peeperklip het volgende:
[..]
mag ik hopen, kan ik me voorstellen, ik denk... Niet de zekerheid die ik zoek. En wat gebeurt er met dat orgaan in een nieuw lichaam? Ben jij dat zelf nog voor een deel? Ik waag me er liever niet aan.
Jonger dan 12 en op FOK zittenquote:
Je moet 18 zijn kneus.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 20:36 schreef idiot---boy het volgende:
[..]
Jonger dan 12 en op FOK zitten
12quote:
Klopt, maar dan wordt m'n lichaam tenminste niet kunstmatig in leven gehouden.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 20:34 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Tja, anderzijds is het opgegeten worden door wormen c.q. verbranden in een oven ook optie om naar uit te kijken.
Tot je 16e heb je bij ja toestemming van je ouders nodig, en dat heb ik niet.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 20:38 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
12![]()
http://www.donorvoorlicht(...)uur.tonen&pagina=27: vanaf 12 jaar mag je de keuze maken, op je 18e krijg je wel pas de donor brief.
Ah oke, dan nog maar wachtenquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 20:41 schreef Lutte het volgende:
[..]
Tot je 16e heb je bij ja toestemming van je ouders nodig, en dat heb ik niet.
klopt. Een deel van die lichamen wordt door chirurgen in opleiding bijvoorbeeld gebruikt als trainigsmateriaal werd mij verteld. Daar was een paar jaar geleden ook een schaarste aan.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 20:42 schreef nikky het volgende:
Voor de mensen die geen donor willen zijn omdat zij niet willen dat een ander met hun "organen" ervandoorgaan, volgens mij kun je ook wetenschappelijk donor worden. Dan wordt je lichaam en/of je organen gebruikt door studenten en onderzoeken.
Alle beetjes helpen; van de 25.000 mensen die zich als donor registreren worden er slechts 2 daadwerkelijk orgaan donor. Als je kijkt hoeveel doden er jaarlijks in Nederland vallen vanwege een orgaan gebrek (200) kan je zelf wel nagaan hoeveel donoren er nodig zouden zijn om dit probleem op te lossen. Het zijn allemaal druppels op een gloeiende plaat; maar naar mijn mening zijn deze druppels wel uitermate nuttig, en zeker ook nodig.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:21 schreef ZoutenStickje het volgende:
[..]
klopt. Een deel van die lichamen wordt door chirurgen in opleiding bijvoorbeeld gebruikt als trainigsmateriaal werd mij verteld. Daar was een paar jaar geleden ook een schaarste aan.
Zelf ook donor maar ik denk niet dat het een algehele oplossing voor het orgaan tekort is. Ik hoorde op de radio dat er 3 miljoen donoren geregistreerd zijn in nederland en daarom vraag ik me af of het probleem opgelost zou zijn als zelfs de gehele nederlandse bevolking donor zou zijn. Maar goed alle kleine beetje helpen I suppose
Ik ben niet van plan om kinderen te krijgen dus ik kan me er moeilijk in inleven, maar ik zal het proberen.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 20:50 schreef doehetzelfer het volgende:
Xaryna: wat zou je doen als je een kind hebt wat alleen kan blijven leven door een donor? Zou je dan zeggen, nee mamma is er op tegen dus we doen het niet?
Lijkt mij een zeer heftige keuze om te maken, vereist eigenlijk veel moed van de ouders.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:40 schreef Xaryna het volgende:
Is het kind te jong daarvoor... tja, dan zal ik inderdaad waarschijnlijk mijn ideeën daarbij opleggen.
op mijn 12e verjaardag werd ik al donor, en toen had ik toestemmingquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 20:41 schreef Lutte het volgende:
[..]
Tot je 16e heb je bij ja toestemming van je ouders nodig, en dat heb ik niet.
Dan was je er lekker snel bijquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:48 schreef idiot---boy het volgende:
[..]
op mijn 12e verjaardag werd ik al donor, en toen had ik toestemming
Klopt.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:21 schreef ZoutenStickje het volgende:
[..]
klopt. Een deel van die lichamen wordt door chirurgen in opleiding bijvoorbeeld gebruikt als trainigsmateriaal werd mij verteld. Daar was een paar jaar geleden ook een schaarste aan.
In Maastricht op de snijzaal van AZM bewaren ze een collectie van die lichamen en losse lichaamsdelen ter demonstratie. Vond het wel interresant om gezien te hebben. Het waren lichamen uit onder andere Groningen en andere plaatsen die relatief ver weg liggen van de opslagplaats, zodat de kans klein was dat een bekende van de overledene, de overledene zo zou zien. Ik zou er zelf ook niet echt iets op tegen hebben denk ik om zo als lesmateriaal gebruikt te worden.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 22:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Klopt.
Mensen die deze optie kiezen moeten wel beseffen dat het lichaam nog jaren (denk 5-10) na hun dood bewaard en gebruikt zal worden door de universiteit die ze kiezen. Op de herdenkingsdienst zal dus ook geen lichaam zijn.
Maar het is wel ontzettend nuttig.
Het vereist ook overheidsingrijpen om de ouders uit de ouderlijke macht te ontzetten.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:48 schreef Mr_Mojo het volgende:
Lijkt mij een zeer heftige keuze om te maken, vereist eigenlijk veel moed van de ouders.
En ik meen ook dat gezichten ingepakt worden zodat de mensen niet herkenbaar zijn.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 23:01 schreef ZoutenStickje het volgende:
[..]
In Maastricht op de snijzaal van AZM bewaren ze een collectie van die lichamen en losse lichaamsdelen ter demonstratie. Vond het wel interresant om gezien te hebben. Het waren lichamen uit onder andere Groningen en andere plaatsen die relatief ver weg liggen van de opslagplaats, zodat de kans klein was dat een bekende van de overledene, de overledene zo zou zien. Ik zou er zelf ook niet echt iets op tegen hebben denk ik om zo als lesmateriaal gebruikt te worden.
Er ligt een set vochtige handdoekjes over de gezichten. Maar als je het echt zou willen zien kun je er onder kijken.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 23:42 schreef henkde_j het volgende:
[..]
En ik meen ook dat gezichten ingepakt worden zodat de mensen niet herkenbaar zijn.
Het is hartstikke nuttig om je lichaam ter beschikking van de wetenschap te stellen na je overlijden; toch vind ik het wel erg ver gaan. Moet er persoonlijk niet aan denken.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 23:59 schreef ZoutenStickje het volgende:
[..]
Er ligt een set vochtige handdoekjes over de gezichten. Maar als je het echt zou willen zien kun je er onder kijken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |