Nogmaals, ik zie het niet als mijn morele plicht om met mijn organen anderen te helpen en daar heb ik tal van (al eerder genoemde) redenen voor. Simpel dus. Zal jij me een slecht mens vinden. Jammer, er zijn vast zat andere mensen die jou (indien nodig) graag van een nieuw orgaan voorzien. Van mij gaat het echter niet komen.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:40 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Natuurlijk hoop je dat jouw organen bij iemand terecht komt die een goed leven lijd; (vrijwel) niemand zou zijn organen aan een toekomstig moordenaar willen 'schenken'.
Het is (gelukkig) een feit dat maar een relatief klein deel van de samenleving in de fout gaat; als de hierboven genoemde reden voor mensen een reden is om geen donor te worden betekend dit dus dat jij ten koste van alle mensen die wel 'een goed leven lijden' nee zegt puur omdat de kans bestaat dat jouw organen naar een kansloos figuur kunnen gaan. Ik vind dit eeuwig zonden voor al deze 'goede mensen' die je potentieel had kunnen helpen.
Ik zie jouw helemaal niet als een slecht mens; ik vind het goed dat jij over dit onderwerp nadenkt en je mening durft te geven. Ik praat veel liever met mensen die het niet met mij eens zijn dan mensen die geen mening hebben, of deze in elk geval niet willen prijs geven.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:43 schreef Samson het volgende:
[..]
Nogmaals, ik zie het niet als mijn morele plicht om met mijn organen anderen te helpen en daar heb ik tal van (al eerder genoemde) redenen voor. Simpel dus. Zal jij me een slecht mens vinden. Jammer, er zijn vast zat andere mensen die jou (indien nodig) graag van een nieuw orgaan voorzien. Van mij gaat het echter niet komen.
Nou, daar wordt ik dan toch wel weer (oprecht) blij vanquote:Op maandag 18 oktober 2010 22:44 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Ik zie jouw helemaal niet als een slecht mens; ik vind het goed dat jij over dit onderwerp nadenkt en je mening durft te geven. Ik praat veel liever met mensen die het niet met mij eens zijn dan mensen die geen mening hebben, of deze in elk geval niet willen prijs geven.
Goede toevoeging; ik heb de OP bewerkt.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:51 schreef Heroinjunk het volgende:
Misschien is het een idee om in de OP te vermelden dat je 12 moet zijn om orgaandonor te worden? Omdat iedereen er vanuit gaat dat je er 18 voor moet zijn. Op je 18e krijg je alleen het donorregistratieformulier toegestuurd. Dit omdat ze er vanuit gaan dat je daar dan ook zelf over kan beslissen. Tussen je 12 en 16 beslissen je ouders nog altijd als jij in een hersendode toestand ligt.
Dus jij bent geen donor omdat de ontvanger eventueel een massa moordenaar kan worden?quote:Op maandag 18 oktober 2010 23:35 schreef jekomterwelhinter het volgende:
Naar een essay van Roald Dahl (Genesis and catastrophe) :
Gefeliciteerd mevrouw Hitler, uw zoon is zojuist gered door een transplantatie.
Daarom ben ik geen donor.
quote:Op maandag 18 oktober 2010 23:35 schreef jekomterwelhinter het volgende:
Naar een essay van Roald Dahl (Genesis and catastrophe) :
Gefeliciteerd mevrouw Hitler, uw zoon is zojuist gered door een transplantatie.
Daarom ben ik geen donor.
Doen!quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 00:56 schreef 78RPM het volgende:
Ik heb het formulier nooit ingevuld.
Mijn naaste familie (ouders) en mijn echte vrienden weten dat, wanneer ik dood ben,
ze alles mogen hebben wat ze kunnen gebruiken.
Tijd om het eens officieel vast te leggen denk ik.
Dit dus.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 00:46 schreef Rucky het volgende:
Dus jij bent geen donor omdat de ontvanger eventueel een massa moordenaar kan worden?
Dan ben ik donor omdat de ontvanger misschien een medicijn tegen kanker uitvindt.
quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 00:46 schreef Rucky het volgende:
[..]
Dus jij bent geen donor omdat de ontvanger eventueel een massa moordenaar kan worden?
Dan ben ik donor omdat de ontvanger misschien een medicijn tegen kanker uitvindt.
Ook al ben ik niet gelovig, ik zou er geen problemen mee hebben als het nodig is. Net zo goed dat ik het ook niet erg zou vinden wanneer mijn organen, als die na mij dood nog bruikbaar zijn, worden gegeven aan een moordenaar. Goed of slecht, donor of geen donor, naar mijn mening heeft iedereen recht op nieuwe organen (wanneer dat dan nodig is).quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:35 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Voor mij staan lichaam en je persoon los van elkaar; ik zie een lichaam puur als een apparaat dat de persoon die erin zit de mogelijkheid geeft om zijn leven te lijden. Dit klinkt misschien erg zweverig maar zo bedoel ik het helemaal niet.
Als moet het hart van Osame bin Laden mijn leven redden; ik zal deze kans met alle kracht in mijn lichaam aangrijpen.
Bronquote:Huid wordt in een heel dun laagje van 0,4 mm verwijderd van rug en bovenbenen. Nooit van zichtbare gedeelten, als gezicht of handen.
Allemaal van donorvoorlichting.nlquote:Hoe ziet het lichaam eruit na de donatie?
Het uitnemen van organen en weefsels gebeurt met grote zorgvuldigheid en aandacht voor het uiterlijk van de overledene. Behalve de technische zorg voor een succesvolle transplantatie wordt veel aandacht besteed aan het aspect van de menselijke waardigheid. Het lichaam van de donor zal altijd toonbaar blijven voor opbaring.
Er wordt niets weggenomen op plaatsen die zichtbaar zijn als iemand opgebaard wordt. Dus nooit in het gezicht, of in de hals of aan de handen. Na de operatie worden de wonden zorgvuldig gehecht en met pleisters afgedekt.
Wel moeten nabestaanden van een donor van organen bedacht zijn op de bleke kleur van de overledene die veroorzaakt is door bloedverlies bij de uitname-operatie. Deze bleke kleur kan desgewenst worden gecamoufleerd door het verplegend personeel of de begrafenisondernemer.
Het lichaam van de donor kan na donatie gewoon worden opgebaard. Thuis of in een rouwcentrum. Thuis opbaren is altijd mogelijk. Na donatie keert het lichaam terug naar de nabestaanden en kan dan worden begraven of gecremeerd. De begrafenis of crematie hoeft niet uitgesteld te worden vanwege de donatieprocedure en kan op het gewone tijdstip plaatsvinden. De overledene blijft soms een halve tot een hele dag langer in het ziekenhuis. Dit hangt af van wat wordt gedoneerd.
Goede toevoeging aan de thread.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 12:24 schreef Enfermera het volgende:
Altruïsme is nog ver te zoeken bij sommige mensen, jammer.
Trouwens, over huid:
[..]
Bron
[..]
Allemaal van donorvoorlichting.nl
Oh, en ook nog interessant: de overleving na transplantatie
Dit maakt mij erg nieuwsgierig. Waarom niet?quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 13:15 schreef Xaryna het volgende:
Geregistreerd geen donor, en ik wil ook geen donororganen/bloed ontvangen.
Best heftig eigenlijk; komt dit door geloofsovertuigingen of heb jij andere redenen?quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 13:15 schreef Xaryna het volgende:
Geregistreerd geen donor, en ik wil ook geen donororganen/bloed ontvangen.
Wel grappig dat meerdere mensen roepen dat het hypocriet is om niet te doneren en dan wel donororganen te verwachten (mocht het nodig zijn), en als ik ze dan ook niet verwacht, is het heftigquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 14:24 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Best heftig eigenlijk; komt dit door geloofsovertuigingen of heb jij andere redenen?
Ik snap jou gedachte wel. Het weigeren van organen van organen kan ik me opzich wel goed voorstellen; het weigeren van bloed kan ik mij minder voorstellen. Bloed kan in behoorlijk wat gevallen van acuut levensbelang zijn bloedverlies door een ongeluk of operatie bijvoorbeelden het kan natuurlijk 'gewoon gewonnen' worden bij levende donoren.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 15:15 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Wel grappig dat meerdere mensen roepen dat het hypocriet is om niet te doneren en dan wel donororganen te verwachten (mocht het nodig zijn), en als ik ze dan ook niet verwacht, is het heftig
Het is geen geloofsovertuiging, ik vind het gewoon geen fijn idee. Ik heb het idee dat het gewoon niet zo bedoeld is. Als ik zo erg ziek word dat ik organen zou moeten hebben, dan is het mijn tijd. Ga ik niet over miepen dat ik dan organen van iemand anders wil. Andersom heb ik ook niet de behoefte om op die manier anderen te helpen. Dat klinkt misschien hard, maar ja. Ik ben er helemaal voor om lijden te verminderen, maar niet zo voor om de dood maar constant uit te stellen.
Ja, dat kan ik me voorstellen, maar dat is dan jammer en heel verdrietig. Je hebt nou eenmaal geen recht op organen van anderen. Het is een gift wat je krijgt als je geluk hebt, niet iets waar je aanspraak op kan maken. Als je dan dood gaat op de wachtlijst, tja dan is het je tijd misschien.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 12:55 schreef Nickolast het volgende:
Ja ik ben donor en ik vraag me af of mensen die dat bewust niet zijn zich ook voorstellen als 1 van hun kinderen of ouders een orgaan nodig heeft hoe het zal voelen als je weet dat ze kunnen overleven, maar dan langzaam doodgaan omdat iemand het een eng idee vond.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |