abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87694440
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 22:40 schreef Mr_Mojo het volgende:

[..]

Natuurlijk hoop je dat jouw organen bij iemand terecht komt die een goed leven lijd; (vrijwel) niemand zou zijn organen aan een toekomstig moordenaar willen 'schenken'.

Het is (gelukkig) een feit dat maar een relatief klein deel van de samenleving in de fout gaat; als de hierboven genoemde reden voor mensen een reden is om geen donor te worden betekend dit dus dat jij ten koste van alle mensen die wel 'een goed leven lijden' nee zegt puur omdat de kans bestaat dat jouw organen naar een kansloos figuur kunnen gaan. Ik vind dit eeuwig zonden voor al deze 'goede mensen' die je potentieel had kunnen helpen.
Nogmaals, ik zie het niet als mijn morele plicht om met mijn organen anderen te helpen en daar heb ik tal van (al eerder genoemde) redenen voor. Simpel dus. Zal jij me een slecht mens vinden. Jammer, er zijn vast zat andere mensen die jou (indien nodig) graag van een nieuw orgaan voorzien. Van mij gaat het echter niet komen.
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
  maandag 18 oktober 2010 @ 22:44:43 #152
314223 Mr_Mojo
Leven is het meervoud van lef.
pi_87694546
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 22:43 schreef Samson het volgende:

[..]

Nogmaals, ik zie het niet als mijn morele plicht om met mijn organen anderen te helpen en daar heb ik tal van (al eerder genoemde) redenen voor. Simpel dus. Zal jij me een slecht mens vinden. Jammer, er zijn vast zat andere mensen die jou (indien nodig) graag van een nieuw orgaan voorzien. Van mij gaat het echter niet komen.
Ik zie jouw helemaal niet als een slecht mens; ik vind het goed dat jij over dit onderwerp nadenkt en je mening durft te geven. Ik praat veel liever met mensen die het niet met mij eens zijn dan mensen die geen mening hebben, of deze in elk geval niet willen prijs geven.
Vrijheid is het recht om alles te doen wat de wet toestaat.
pi_87694625
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 22:44 schreef Mr_Mojo het volgende:

[..]

Ik zie jouw helemaal niet als een slecht mens; ik vind het goed dat jij over dit onderwerp nadenkt en je mening durft te geven. Ik praat veel liever met mensen die het niet met mij eens zijn dan mensen die geen mening hebben, of deze in elk geval niet willen prijs geven.
Nou, daar wordt ik dan toch wel weer (oprecht) blij van :)
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
pi_87694652
Nee, wil ik niet. Voor hetzelfde bestaat er nog een leven hierna en heb ik ineens mn longen of lever nodig.

[ Bericht 78% gewijzigd door BarrieButsers op 18-10-2010 23:00:24 ]
Ben gewoon een sjonnie. Veel skijt, ken geen sorry.
pi_87694895
Misschien is het een idee om in de OP te vermelden dat je 12 moet zijn om orgaandonor te worden? Omdat iedereen er vanuit gaat dat je er 18 voor moet zijn. Op je 18e krijg je alleen het donorregistratieformulier toegestuurd. Dit omdat ze er vanuit gaan dat je daar dan ook zelf over kan beslissen. Tussen je 12 en 16 beslissen je ouders nog altijd als jij in een hersendode toestand ligt.
  maandag 18 oktober 2010 @ 22:55:06 #156
314223 Mr_Mojo
pi_87695105
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 22:51 schreef Heroinjunk het volgende:
Misschien is het een idee om in de OP te vermelden dat je 12 moet zijn om orgaandonor te worden? Omdat iedereen er vanuit gaat dat je er 18 voor moet zijn. Op je 18e krijg je alleen het donorregistratieformulier toegestuurd. Dit omdat ze er vanuit gaan dat je daar dan ook zelf over kan beslissen. Tussen je 12 en 16 beslissen je ouders nog altijd als jij in een hersendode toestand ligt.
Goede toevoeging; ik heb de OP bewerkt.
pi_87697062
Naar een essay van Roald Dahl (Genesis and catastrophe) :
Gefeliciteerd mevrouw Hitler, uw zoon is zojuist gered door een transplantatie.
Daarom ben ik geen donor.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 00:46:15 #158
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_87699473
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:35 schreef jekomterwelhinter het volgende:
Dus jij bent geen donor omdat de ontvanger eventueel een massa moordenaar kan worden?
Dan ben ik donor omdat de ontvanger misschien een medicijn tegen kanker uitvindt. :D
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
pi_87699715
Ik heb het formulier nooit ingevuld.
Mijn naaste familie (ouders) en mijn echte vrienden weten dat, wanneer ik dood ben,
ze alles mogen hebben wat ze kunnen gebruiken.

Tijd om het eens officieel vast te leggen denk ik. :@
Neeeee! Sinterklaas wil bier!
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 01:10:25 #160
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_87699991
Jahoor ze mogen alles hebben. Ik vind het moeilijk te bevatten dat je er serieus tegen kunnen zijn.
Mensen die met het argument komen dat ze het nog wel eens nodig kunnen hebben na hun dood _O-
My mama didn't raise no fool
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 01:12:38 #161
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_87700032
Ja. Zou zelf blij zijn met een donatie, dus doneer ik zelf ook.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 01:19:09 #162
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_87700161
Ja, lekker doneren!

Ik wens de toekomstige eigenaar van mijn bierbuik een prettig verblijf. En ook mijn scrotum kan ik van harte aanbevelen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 07:58:29 #163
314223 Mr_Mojo
pi_87701836
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 23:35 schreef jekomterwelhinter het volgende:
o|O, moet hier serieus op in gegaan worden?

quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 00:56 schreef 78RPM het volgende:
Ik heb het formulier nooit ingevuld.
Mijn naaste familie (ouders) en mijn echte vrienden weten dat, wanneer ik dood ben,
ze alles mogen hebben wat ze kunnen gebruiken.

Tijd om het eens officieel vast te leggen denk ik. :@
Doen! :P
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 07:59:44 #164
314223 Mr_Mojo
pi_87701846
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 00:46 schreef Rucky het volgende:

Dus jij bent geen donor omdat de ontvanger eventueel een massa moordenaar kan worden?
Dan ben ik donor omdat de ontvanger misschien een medicijn tegen kanker uitvindt. :D
Dit dus.
pi_87701940
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 00:46 schreef Rucky het volgende:

[..]

:Y
pi_87707093
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 22:35 schreef Mr_Mojo het volgende:

[..]

Voor mij staan lichaam en je persoon los van elkaar; ik zie een lichaam puur als een apparaat dat de persoon die erin zit de mogelijkheid geeft om zijn leven te lijden. Dit klinkt misschien erg zweverig maar zo bedoel ik het helemaal niet.

Als moet het hart van Osame bin Laden mijn leven redden; ik zal deze kans met alle kracht in mijn lichaam aangrijpen.
Ook al ben ik niet gelovig, ik zou er geen problemen mee hebben als het nodig is. Net zo goed dat ik het ook niet erg zou vinden wanneer mijn organen, als die na mij dood nog bruikbaar zijn, worden gegeven aan een moordenaar. Goed of slecht, donor of geen donor, naar mijn mening heeft iedereen recht op nieuwe organen (wanneer dat dan nodig is).
signatuurloos
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:24:20 #167
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_87708122
Altruïsme is nog ver te zoeken bij sommige mensen, jammer.

Trouwens, over huid:
quote:
Huid wordt in een heel dun laagje van 0,4 mm verwijderd van rug en bovenbenen. Nooit van zichtbare gedeelten, als gezicht of handen.
Bron

quote:
Hoe ziet het lichaam eruit na de donatie?
Het uitnemen van organen en weefsels gebeurt met grote zorgvuldigheid en aandacht voor het uiterlijk van de overledene. Behalve de technische zorg voor een succesvolle transplantatie wordt veel aandacht besteed aan het aspect van de menselijke waardigheid. Het lichaam van de donor zal altijd toonbaar blijven voor opbaring.

Er wordt niets weggenomen op plaatsen die zichtbaar zijn als iemand opgebaard wordt. Dus nooit in het gezicht, of in de hals of aan de handen. Na de operatie worden de wonden zorgvuldig gehecht en met pleisters afgedekt.

Wel moeten nabestaanden van een donor van organen bedacht zijn op de bleke kleur van de overledene die veroorzaakt is door bloedverlies bij de uitname-operatie. Deze bleke kleur kan desgewenst worden gecamoufleerd door het verplegend personeel of de begrafenisondernemer.

Het lichaam van de donor kan na donatie gewoon worden opgebaard. Thuis of in een rouwcentrum. Thuis opbaren is altijd mogelijk. Na donatie keert het lichaam terug naar de nabestaanden en kan dan worden begraven of gecremeerd. De begrafenis of crematie hoeft niet uitgesteld te worden vanwege de donatieprocedure en kan op het gewone tijdstip plaatsvinden. De overledene blijft soms een halve tot een hele dag langer in het ziekenhuis. Dit hangt af van wat wordt gedoneerd.
Allemaal van donorvoorlichting.nl :s)
Oh, en ook nog interessant: de overleving na transplantatie
I never look back, darling. It distracts from the now.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 12:38:01 #168
314223 Mr_Mojo
pi_87708571
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 12:24 schreef Enfermera het volgende:
Altruïsme is nog ver te zoeken bij sommige mensen, jammer.

Trouwens, over huid:
[..]

Bron
[..]

Allemaal van donorvoorlichting.nl :s)
Oh, en ook nog interessant: de overleving na transplantatie
Goede toevoeging aan de thread.
pi_87709172
Ja ik ben donor en ik vraag me af of mensen die dat bewust niet zijn zich ook voorstellen als 1 van hun kinderen of ouders een orgaan nodig heeft hoe het zal voelen als je weet dat ze kunnen overleven, maar dan langzaam doodgaan omdat iemand het een eng idee vond.
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:15:21 #170
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_87709969
Geregistreerd geen donor, en ik wil ook geen donororganen/bloed ontvangen.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:42:44 #171
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_87711026
Al jaren donor. Maar nooit een pasje ontvangen. Zojuist even gebeld, en er wordt wat geregeld ^O^

quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 13:15 schreef Xaryna het volgende:
Dit maakt mij erg nieuwsgierig. Waarom niet?

[ Bericht 59% gewijzigd door henkde_j op 19-10-2010 13:48:48 ]
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 14:24:20 #172
314223 Mr_Mojo
pi_87712915
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 13:15 schreef Xaryna het volgende:
Best heftig eigenlijk; komt dit door geloofsovertuigingen of heb jij andere redenen?
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 15:15:31 #173
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_87715280
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 14:24 schreef Mr_Mojo het volgende:

[..]

Best heftig eigenlijk; komt dit door geloofsovertuigingen of heb jij andere redenen?
Wel grappig dat meerdere mensen roepen dat het hypocriet is om niet te doneren en dan wel donororganen te verwachten (mocht het nodig zijn), en als ik ze dan ook niet verwacht, is het heftig :P

Het is geen geloofsovertuiging, ik vind het gewoon geen fijn idee. Ik heb het idee dat het gewoon niet zo bedoeld is. Als ik zo erg ziek word dat ik organen zou moeten hebben, dan is het mijn tijd. Ga ik niet over miepen dat ik dan organen van iemand anders wil. Andersom heb ik ook niet de behoefte om op die manier anderen te helpen. Dat klinkt misschien hard, maar ja. Ik ben er helemaal voor om lijden te verminderen, maar niet zo voor om de dood maar constant uit te stellen.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 16:22:21 #174
314223 Mr_Mojo
pi_87717960
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 15:15 schreef Xaryna het volgende:

[..]

Wel grappig dat meerdere mensen roepen dat het hypocriet is om niet te doneren en dan wel donororganen te verwachten (mocht het nodig zijn), en als ik ze dan ook niet verwacht, is het heftig :P

Het is geen geloofsovertuiging, ik vind het gewoon geen fijn idee. Ik heb het idee dat het gewoon niet zo bedoeld is. Als ik zo erg ziek word dat ik organen zou moeten hebben, dan is het mijn tijd. Ga ik niet over miepen dat ik dan organen van iemand anders wil. Andersom heb ik ook niet de behoefte om op die manier anderen te helpen. Dat klinkt misschien hard, maar ja. Ik ben er helemaal voor om lijden te verminderen, maar niet zo voor om de dood maar constant uit te stellen.
Ik snap jou gedachte wel. Het weigeren van organen van organen kan ik me opzich wel goed voorstellen; het weigeren van bloed kan ik mij minder voorstellen. Bloed kan in behoorlijk wat gevallen van acuut levensbelang zijn bloedverlies door een ongeluk of operatie bijvoorbeelden het kan natuurlijk 'gewoon gewonnen' worden bij levende donoren.
pi_87720752
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 12:55 schreef Nickolast het volgende:
Ja ik ben donor en ik vraag me af of mensen die dat bewust niet zijn zich ook voorstellen als 1 van hun kinderen of ouders een orgaan nodig heeft hoe het zal voelen als je weet dat ze kunnen overleven, maar dan langzaam doodgaan omdat iemand het een eng idee vond.
Ja, dat kan ik me voorstellen, maar dat is dan jammer en heel verdrietig. Je hebt nou eenmaal geen recht op organen van anderen. Het is een gift wat je krijgt als je geluk hebt, niet iets waar je aanspraak op kan maken. Als je dan dood gaat op de wachtlijst, tja dan is het je tijd misschien.

En een eng idee is het zeker, niemand weet namelijk wat er gaande is als je hersenen niet meer functioneren, maar het bloed nog wel door je lichaam stroomt. Heb je een ziel of iets dergelijks? Krijg je dan nog wat mee, als doktoren organen uit je lichaam staan te snijden? Niemand weet dat soort dingen zeker, dus begin ik er liever niet aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')