SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 13% gewijzigd door Mr_Mojo op 18-10-2010 22:54:43 ]Vrijheid is het recht om alles te doen wat de wet toestaat.
Ik zelf sinds net: wilde het al een tijdje maar ik stelde het steeds uitquote:
Same, tot ik net weer een reclame zag.quote:Op maandag 18 oktober 2010 18:39 schreef TNA het volgende:
Ik ben zo'n lafaard die die enveloppen ongeopend laat liggen en vindt dat het eigenlijk wel zou moeten
quote:Op maandag 18 oktober 2010 18:39 schreef TNA het volgende:
Ik ben zo'n lafaard die die enveloppen ongeopend laat liggen en vindt dat het eigenlijk wel zou moeten
Waarom?quote:Op maandag 18 oktober 2010 18:46 schreef Daniel1976 het volgende:
Inmiddels nee, is wel een tijd lang zeker 10 jaar ja geweest.
Inmiddels denk ik daar anders over.
Wil je ook vertellen waarom je er anders over bent gaan denken ?quote:Op maandag 18 oktober 2010 18:46 schreef Daniel1976 het volgende:
Inmiddels nee, is wel een tijd lang zeker 10 jaar ja geweest.
Inmiddels denk ik daar anders over.
Prima. Reageer je ook afwijzend mocht je ooit in het ziekenhuis belanden en gered kunnen worden met een nieuwe nier/long/etc.?quote:Op maandag 18 oktober 2010 18:51 schreef Your_mother_in_law het volgende:
Nope, en ik ben het ook niet van plan.
Ik ben het met je eens.quote:Op maandag 18 oktober 2010 18:54 schreef ruud.nl het volgende:
Uiteraard, daarnaast ben ik voorstander van dat iedereen automatisch donor zou zijn tenzij ze zelf de moeite nemen zich hiervoor af te melden.
Ik wil zelfs zo ver gaan dat mensen die donor zijn voorrang krijgen bij en orgaantransplantatie op mensen die geen donor zijn, mocht die situatie zich voordoen.
Ik zou alleen organen doneren aan mijn familieleden of mensen met wie ik erg close ben, anders niet.quote:Op maandag 18 oktober 2010 18:52 schreef bas-beest het volgende:
[..]
Prima. Reageer je ook afwijzend mocht je ooit in het ziekenhuis belanden en gered kunnen worden met een nieuwe nier/long/etc.?
(Geldt trouwens niet alleen voor jou, maar voor iedereen die geen donor is/wil worden)
Die mogelijkheid zou best wel eens een hoop mensen over de streep kunnen trekken.quote:Op maandag 18 oktober 2010 18:56 schreef Your_mother_in_law het volgende:
[..]
Ik zou alleen organen doneren aan mijn familieleden of mensen met wie ik erg close ben, anders niet.
Ik word ook momenteel geen donor omdat ik niet kan bepalen wie mijn organen dan eventueel zou krijgen, en er zijn mensen wie ik geen 2e kans gun.
quote:En ik zou dan principieel ook een orgaan afwijzen van een vreemde, anders zou ik zwaar hypocriet zijn.
En wat vind je van het idee je lichaam te doneren aan de wetenschap / artsenopleidingen ?quote:Op maandag 18 oktober 2010 18:56 schreef Your_mother_in_law het volgende:
Ik word ook momenteel geen donor omdat ik niet kan bepalen wie mijn organen dan eventueel zou krijgen, en er zijn mensen wie ik geen 2e kans gun.
Moet je hier per se op de IC sterven dan om als donor op te treden? Wat een crap.quote:Op maandag 18 oktober 2010 18:59 schreef Kabolter het volgende:
Als wij er nou eens voor zorgen dat de mensen niet per se op de IC dood moeten gaan om geschikt als donor te zijn hebben wij bijna voor alle landen die aan ons grenzen genoeg organen met de huidige lijst.
Dan krijg je natuurlijk wel acties als:quote:Op maandag 18 oktober 2010 18:59 schreef bas-beest het volgende:
Die mogelijkheid zou best wel eens een hoop mensen over de streep kunnen trekken.
Goede doorbloeding van de organen is in erg veel gevallen noodzakelijk om het geschikt te maken voor donatie.quote:Op maandag 18 oktober 2010 19:00 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Moet je hier per se op de IC sterven dan om als donor op te treden? Wat een crap.
Oke, maar dat wil toch niet zeggen dat dat niet zoiets als jij thuis vredig sterft in bed?quote:Op maandag 18 oktober 2010 19:01 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Goede doorbloeding van de organen is in erg veel gevallen noodzakelijk om het geschikt te maken voor donatie.
1 op de 20.000 las ik in de krant....quote:Op maandag 18 oktober 2010 19:01 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Goede doorbloeding van de organen is in erg veel gevallen noodzakelijk om het geschikt te maken voor donatie.
Volgens mij was 1 op de 200 donors maar geschikt voor donatie, kan ik mij herinneren.
Ik denk dat als de situatie zich daadwerkelijk voordoet dat jij op sterven ligt, vrouw en drie kids achter zou laten en enkel en alleen gered kan worden door het hart van een vreemde dat jij die principes wel aan de kant schuift.quote:Op maandag 18 oktober 2010 18:56 schreef Your_mother_in_law het volgende:
[..]
Ik zou alleen organen doneren aan mijn familieleden of mensen met wie ik erg close ben, anders niet.
En ik zou dan principieel ook een orgaan afwijzen van een vreemde, anders zou ik zwaar hypocriet zijn.
Dat kan ook niet zo goed; bij sommige organen is 'levende' donatie beter, dus als jij hersendood bent dan ben je lichamelijk nog in leven als ze je organen eruit halen. Daarna 'sterf' je pas, zo lijkt het iig. Medisch gezien ben je al dood dan.quote:Op maandag 18 oktober 2010 19:03 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Oke, maar dat wil toch niet zeggen dat dat niet zoiets als jij thuis vredig sterft in bed?
Hm ja, ik heb er geen verstand van.quote:Op maandag 18 oktober 2010 19:05 schreef Enfermera het volgende:
[..]
Dat kan ook niet zo goed; bij sommige organen is 'levende' donatie beter, dus als jij hersendood bent dan ben je lichamelijk nog in leven als ze je organen eruit halen. Daarna 'sterf' je pas, zo lijkt het iig. Medisch gezien ben je al dood dan.
Ik betwijfel dat je 11 bent.quote:Op maandag 18 oktober 2010 19:06 schreef heloef het volgende:
Ik ben de enige die op ik ben nog te jong heeft gestemd.
Dat dacht ik dus al, 200 doden per jaar door een tekort aan donoren. Dat was het.quote:Op maandag 18 oktober 2010 19:03 schreef DeLuna het volgende:
[..]
1 op de 20.000 las ik in de krant....![]()
Ik weet niet of ik dat goed gelezen heb.
Dat zie je dan goedquote:
Ha, want je drinkt zoveelquote:Op maandag 18 oktober 2010 18:46 schreef Henno het volgende:
Ja. Ze mogen me compleet leegtrekken.
Al denk ik dat m'n lever al niet meer bruikbaar is
Nouja, zolang er bloed doorheen stroomt is het gewoon beter.quote:Op maandag 18 oktober 2010 19:06 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Hm ja, ik heb er geen verstand van.Dus vandaar.
O ja ik dach dat dat pas vanaf je 18de kon.quote:
Nice:Pquote:
Ernstig he. En zich er dan ook niet in willen verdiepen, of even checken of wat ze denken nou kloptquote:Op maandag 18 oktober 2010 19:37 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Nice:P
Las net dat er mensen zijn die denken dat ze bij een donor sneller de stekker eruit trekken (lees; dat artsen minder hun best doen om ze te redden) en dat dit voor sommige een reden is om geen donor te worden
Volgens mij kan je alsnog zo'n 'pasje' aanvragen hoor, alhoewel je registratie ip genoeg is voor artsen enzo mocht het nodig zijnquote:Op maandag 18 oktober 2010 19:43 schreef Karammel het volgende:
Ja. Al baal ik er van dan ik niet een heel gelikt pasje als donorcodicil heb gekregen.
Sterker nog. Ik heb er helemaal nooit iets van gehoord of gezien sinds ik me 2 jaar terug heb opgegeven.
Alleen online staat bewijs dat ik donor ben. Niets staat op papier.
Ik ben niet bang dat ze de stekker eruit trekken, maar juist dat ze hem erin laten. Ik word liever niet kunstmatig in leven gehouden terwille van m'n organen. Ook al ben ik dan hersendood, dat wil niet zeggen dat je niks meer meekrijgt.quote:Op maandag 18 oktober 2010 19:37 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Nice:P
Las net dat er mensen zijn die denken dat ze bij een donor sneller de stekker eruit trekken (lees; dat artsen minder hun best doen om ze te redden) en dat dit voor sommige een reden is om geen donor te worden
Ik kan mij niet voorstellen dat zij jou langer in leven laten om zodoende goede organen te kunnen krijgen. Het hele donor proces begint volgens mij pas op het moment dat je daadwerkelijk de pijp uit bent, en niet daarvoor.quote:Op maandag 18 oktober 2010 20:19 schreef peeperklip het volgende:
[..]
Ik ben niet bang dat ze de stekker eruit trekken, maar juist dat ze hem erin laten. Ik word liever niet kunstmatig in leven gehouden terwille van m'n organen. Ook al ben ik dan hersendood, dat wil niet zeggen dat je niks meer meekrijgt.
Zolang het donorproces niet tot een commercieel iets wordt, hetgeen het in ondergronds circuit volgens mij al lang isquote:Op maandag 18 oktober 2010 20:23 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Ik kan mij niet voorstellen dat zij jou langer in leven laten om zodoende goede organen te kunnen krijgen. Het hele donor proces begint volgens mij pas op het moment dat je daadwerkelijk de pijp uit bent, en niet daarvoor.
Stel dat je in coma ligt. Ze verklaren je hersendood, je ademt nog met behulp van machines. Trekken ze dan gelijk de stekker eruit, of halen ze eerst je organen eruit?quote:Op maandag 18 oktober 2010 20:23 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Ik kan mij niet voorstellen dat zij jou langer in leven laten om zodoende goede organen te kunnen krijgen. Het hele donor proces begint volgens mij pas op het moment dat je daadwerkelijk de pijp uit bent, en niet daarvoor.
Hahaha, nee, ze laten je eerst ontwaken, dan geven ze je medicijnen die je bewustzijn verhogen en dan halen ze je organen eruit.quote:Op maandag 18 oktober 2010 20:44 schreef peeperklip het volgende:
[..]
Stel dat je in coma ligt. Ze verklaren je hersendood, je ademt nog met behulp van machines. Trekken ze dan gelijk de stekker eruit, of halen ze eerst je organen eruit?
quote:Op maandag 18 oktober 2010 20:45 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Hahaha, nee, ze laten je eerst ontwaken, dan geven ze je medicijnen die je bewustzijn verhogen en dan halen ze je organen eruit.
Denk je echt dat ik dat serieus bedoelde? Ik snap de betekenis van hersendood.quote:Op maandag 18 oktober 2010 20:53 schreef Enfermera het volgende:
[..]Waar haal je dat dan vandaan? Je bewustzijn verhogen? Dat bewustzijn is er niet meer, anders was je niet hersendood. Je gaat gewoon naar de operatiekamer, ze halen je organen eruit en halen dan de machines er vanaf die je in leven houden, en dan overlijdt je lichaam.
Pardon hoor, ik dacht dat we hier mensen serieus van hun vooroordelen afhielpen.quote:Op maandag 18 oktober 2010 21:00 schreef Mr_Mojo het volgende:
[..]
Denk je echt dat ik dat serieus bedoelde? Ik snap de betekenis van hersendood.
hint: vandale.nl: sar·cas·me het; o bittere, bijtende spot
En mensen ervan overtuigen dat donor zijn iets goeds is.quote:Op maandag 18 oktober 2010 21:04 schreef Enfermera het volgende:
[..]
Pardon hoor, ik dacht dat we hier mensen serieus van hun vooroordelen afhielpen.
Dat is ook precies waarom ik dit topic gestart ben.quote:Op maandag 18 oktober 2010 21:06 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
En mensen ervan overtuigen dat donor zijn iets goeds is.
Natuurlijk halen ze eerst de organen eruit. Anders heeft alleen de slager er nog wat aan. Dude.quote:Op maandag 18 oktober 2010 20:44 schreef peeperklip het volgende:
[..]
Stel dat je in coma ligt. Ze verklaren je hersendood, je ademt nog met behulp van machines. Trekken ze dan gelijk de stekker eruit, of halen ze eerst je organen eruit?
quote:Op maandag 18 oktober 2010 21:06 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
En mensen ervan overtuigen dat donor zijn iets goeds is.
Dat is precies mijn punt(ben niet achterlijk). Je blijft leven, totdat je organen eruit zijn. Je kan wel hersendood zijn, maar hoe weet je zeker dat je er niks van meekrijgt? Er zijn genoeg mensen die bijna dood ervaringen hebben gehad terwijl er volgens metingen geen hersenactiviteit was. Ik wil niet beweren dat ik de wijsheid in pacht heb, maar feit is dat niemand weet wat er op zulke momenten gebeurt. Ik wil daarom liever "gewoon" doodgaan.quote:Op maandag 18 oktober 2010 21:10 schreef Sakit-Gede het volgende:
[..]
Natuurlijk halen ze eerst de organen eruit. Anders heeft alleen de slager er nog wat aan. Dude.
Je blijft niet leven, dat is je lichaam. Ze kunnen je niet 'wakker' maken. En om hersendood vast te stellen is tegenwoordig de mening en diagnose van 2 artsen nodig, en meerdere tests. Het is echt niet niks wat ze doen om zoiets vast te stellen, ze zullen elke strohalm aangrijpen als er maar enige kans is dat er wel hersenactiviteit is. Er zijn genoeg methoden om vast te stellen óf er hersenactiviteit is, zo ver is de medische wetenschap inmiddels wel.quote:Op maandag 18 oktober 2010 21:28 schreef peeperklip het volgende:
[..]
Dat is precies mijn punt(ben niet achterlijk). Je blijft leven, totdat je organen eruit zijn. Je kan wel hersendood zijn, maar hoe weet je zeker dat je er niks van meekrijgt? Er zijn genoeg mensen die bijna dood ervaringen hebben gehad terwijl er volgens metingen geen hersenactiviteit was. Ik wil niet beweren dat ik de wijsheid in pacht heb, maar feit is dat niemand weet wat er op zulke momenten gebeurt. Ik wil daarom liever "gewoon" doodgaan.
Ik geef je gelijkquote:Op maandag 18 oktober 2010 21:28 schreef peeperklip het volgende:
[..]
Dat is precies mijn punt(ben niet achterlijk). Je blijft leven, totdat je organen eruit zijn. Je kan wel hersendood zijn, maar hoe weet je zeker dat je er niks van meekrijgt? Er zijn genoeg mensen die bijna dood ervaringen hebben gehad terwijl er volgens metingen geen hersenactiviteit was. Ik wil niet beweren dat ik de wijsheid in pacht heb, maar feit is dat niemand weet wat er op zulke momenten gebeurt. Ik wil daarom liever "gewoon" doodgaan.
Als ik sommige posts op dit forum bekijk dan is afwezigheid van hersenactiviteit helemaal niet zo bijzonder en geen enkele garantie dat je ook dood bent.quote:Op maandag 18 oktober 2010 21:28 schreef peeperklip het volgende:
[..]
quote:Op maandag 18 oktober 2010 21:41 schreef Sakit-Gede het volgende:
[..]
Als ik sommige posts op dit forum bekijk dan is afwezigheid van hersenactiviteit helemaal niet zo bijzonder en geen enkele garantie dat je ook dood bent.
Op het moment dat ik dood ga heb ik mijn lichaam niet meer nodig; ik vind het daarom niet meer dan 'menselijk' om alle delen van mijn lichaam die gebruikt kunnen worden om een ander mens te helpen gebruikt mogen worden.quote:Op maandag 18 oktober 2010 21:51 schreef sjak het volgende:
Interessant topic...
Vraag aan de mensen die WEL donor zijn. Waarom ben je donor geworden?
Omdat je zelf geen zak meer aan je organen hebt en er wellicht iemand anders' leven mee kunt redden. Lijkt me logisch.quote:Op maandag 18 oktober 2010 21:51 schreef sjak het volgende:
Interessant topic...
Wat moet er anders met mijn lichaam gebeuren ? In de grond laten opvreten door wormen ? In de verbrandingsoven schuiven ?quote:Op maandag 18 oktober 2010 21:51 schreef sjak het volgende:
Interessant topic...
Dat ligt eraan, als je nee hebt ingevuld, dan niet.quote:Op maandag 18 oktober 2010 21:58 schreef Thermo18 het volgende:
Ben 15 en heb dat ding ingevuld?
Dus dan ben ik het?
Ja.quote:Op maandag 18 oktober 2010 21:58 schreef Thermo18 het volgende:
Ben 15 en heb dat ding ingevuld?
Dus dan ben ik het?
Ik mijn huid en hoornvlies niet.quote:Op maandag 18 oktober 2010 21:58 schreef sjak het volgende:
En doneren jullie alles? Ook huid en botten etc?
Alleen hoornvlies niet; de reden hierachter kan ik logisch niet verklaren; het is puur een gevoelskwestie.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:00 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Ik mijn huid en hoornvlies niet.
Ik doneer gewoon alles, al is de kans groot dat men vanwege een erfelijke afwijking niet al mijn organen kan gebruiken.quote:Op maandag 18 oktober 2010 21:58 schreef sjak het volgende:
En doneren jullie alles? Ook huid en botten etc?
Heb jij dit wel doorgegeven? Optie 3 is; overlaten aan een specifiek persoon. Let wel op; je zadelt jou familie direct na je overlijden wel met een lastige vraag op die eigenlijk niet vanuit emotie beantwoord zou moeten worden.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:07 schreef sjak het volgende:
Ik momenteel principieel niet. Ik vind het systeem in Nederland echt verkeerd. Zolang er nog geen Ja tenzij systeem is, laat ik de keuze aan mijn familie. Die weten wel wat ik wil.
Ik ben namelijk bang dat het beleid omtrent donaties anders nooit gaat veranderen.
Enige tijd geleden was er nog een leuke ethische discussie over levend doneren:
http://medischcontact.art(...)natie-kan-eerder.htm
Maar bij een Ja tenzij beleid heb je toch ook nog de keuze. Alleen word je gedwongen om erover na te denken. Dat is bij het huidige beleid niet zo. Zie maar hierboven, meerder mensen openen de envelop niet.quote:Op maandag 18 oktober 2010 22:08 schreef Samson het volgende:
Altijd weer dezelfde discussie dit, aan de ene kant mensen die het gewoon niet willen, hetgeen je moet kunnen respecteren en aan de andere kant mensen die je het bijna verplicht willen stellen. We leven (gelukkig) nog altijd in een vrij land waarin je zelf over je lichaam kunt beschikken. Als iemand om wat voor slechte/vage/egoistische of andere reden dan ook geen donor wil zijn heb je dat maar te respecteren. Dan moet je idd wel 1 lijn trekken en ook geen donororgaan van een ander willen. Ik wil uberhaupt geen organen van een ander in mijn lijf. En ik zou er ook niet blij van worden als mijn organen bij een onbekende gebruikt gaan worden. Als mensen eens wat meer nuance aan zouden brengen in het hele doneergebeuren zou er ook wel wat meer respons zijn van mensen die het alsnog willen overwegen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |