Mijn excuses dat ik jouw wens in een ietwat beter perspectief plaats.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 11:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Bij deze dan mijn welgemeende excuses dat ik prematuur het woord "dader" in de mond heb genomen.
Dat is een criminele vreemdeling. Dankzij klassejustitie is ze nog goed weggekomen met haar fraude die haar tonnen cash en miljoenen in natura heeft opgeleverd.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 19:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En Ayaan Hirshi Ali het land uit te flikkeren...
Dat vind ik dus ook ietwat apart. Is er geen manier om de namen van deze mensen in openbaarheid te krijgen? Het zijn tenslotte belastingcenten die hieraan gespendeerd worden.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:22 schreef HiZ het volgende:
[..]
Blijft tch een beetje raar he? De verdachte heeft totaal geen privacy, maar de mensen die dit onnodige circus ten koste van hem en op kosten van de belastingbetaler veroorzaken blijven buiten schot.
Dat hoeft voor mij niet, maar ik ben wel benieuwd wie de klagers zijn en wat hun achtergrond is.quote:Ik hoop dat Geenstijl ook deze hypocrieten uit hun veilige anonimiteit zal gaan rukken.
Het schept wel jurisprudentie voor de toekomst.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 11:07 schreef Igen het volgende:
want zelfs al wordt Wilders vrijgesproken, dan nog wil dat niet zeggen dat er valse aangiftes o.i.d. zijn gedaan hè.
Dat heeft er niks mee te maken.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 11:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Het schept wel jurisprudentie voor de toekomst.
Maar is het moreel verkeerd om mensen aan de schandpaal te nagelen omdat ze aangifte doen tegen iemand omdat diens uitspraken en politieke ideeën ze niet aanstaan?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 11:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat heeft er niks mee te maken.
Het is gewoon moreel verkeerd om mensen die oprecht en eerlijk aangifte doen, publiekelijk voor verspilling van belastinggeld aan de schandpaal te nagelen.
Dat heeft er wel wat mee te maken.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 11:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat heeft er niks mee te maken.
Het is gewoon moreel verkeerd om mensen die oprecht en eerlijk aangifte doen, publiekelijk voor verspilling van belastinggeld aan de schandpaal te nagelen.
Die zijn niet anoniem. Gewoon de stukken van de artikel 12 Sv-procedure van het Hof erbij zoeken.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 00:57 schreef HiZ het volgende:
Wel leuk trouwens dat die klagers allemaal wel anoniem mogen blijven.
Als de wet expliciet een bepaald gedrag strafbaar stelt, dan moet je niet gaan lopen janken als iemand aangifte doet van overtreding van die regel. Zeker niet als je het bestaan van die regel daarvoor nooit hebt bekritiseerd.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:11 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Maar is het moreel verkeerd om mensen aan de schandpaal te nagelen omdat ze aangifte doen tegen iemand omdat diens uitspraken en politieke ideeën ze niet aanstaan?
Politiek wordt in Nederland normaal gesproken in een andere arena bedreven.
Eens.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat heeft er wel wat mee te maken.
Jij stelt dat vrijspraak nog niet betekent dat er valse aangifte is gedaan.
Nee, klopt, een aangifte is in dit geval niet vals. Een aangifte is pas vals als je iets beweerd wat niet is gebeurd. In dit geval moet onderzocht worden of Wilders' uitspraken vallen onder de noemer haatzaaien. Zo niet, dan wordt hij vrijgesproken van de aanklacht dat hij zich schuldig gemaakt zou hebben aan haatzaaien.
Door vrijspraak zal een vergelijkbare aangifte dus niet eens meer in behandeling worden genomen.
De vrijheid van meningsuiting is in dat geval veilig gesteld. Er komt geen censuur op wat we wel of niet mogen zeggen.
Dus, deze rechtszaak is toch wel belangrijk.
Want afhankelijk van de uitspraak moeten we erg voorzichtig worden met wat we zeggen, óf juist niet!
Ik hoop het laatste.
NEE. Wilders KAN ogv een arrest van de Hoge Raad uit maart 2009 (2 maanden ná de beschikking tot vervolging door het Hof) helemaal NIET veroordeeld worden voor groepsbelediging. Juristen (iig strafrechtjuristen) weten dit al lang. Dus is het feit dat het OM voor dit delict vrijspraak vraagt totaal niet verrassend. Behalve dan voor "leken".quote:Op woensdag 13 oktober 2010 11:27 schreef okiokinl het volgende:
OM buigt voor maatschappelijke druk?
Voor uitspraken gedaan IN de TK kunnen politici dan ook niet veroordeeld worden..quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:11 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Maar is het moreel verkeerd om mensen aan de schandpaal te nagelen omdat ze aangifte doen tegen iemand omdat diens uitspraken en politieke ideeën ze niet aanstaan?
Politiek wordt in Nederland normaal gesproken in een andere arena bedreven.
Er IS al lang censuur op wat we mogen zeggen. Door deze artikelen in het SR (evenals bijv smaad en laster en de andere artikelen in de 137 Sr-range), internationale verdragen etc.. Er is wel vrijheid van meningsuiting, maar binnen bepaalde kaders. In dit proces wordt bepaald of Wilders de kaders van de artikelebn 137c en -d Sr heeft overschreden. Van 137c Sr niet (zie arrest Hoge Raad maart 2009), maar 137d valt nog te bezien. Ik denk dat een veroordeling voor 137d niet denkbeeldig is. Zeker niet als je de zaak Féret (EHRM juni 2009) er naast legt.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat heeft er wel wat mee te maken.
Jij stelt dat vrijspraak nog niet betekent dat er valse aangifte is gedaan.
Nee, klopt, een aangifte is in dit geval niet vals. Een aangifte is pas vals als je iets beweerd wat niet is gebeurd. In dit geval moet onderzocht worden of Wilders' uitspraken vallen onder de noemer haatzaaien. Zo niet, dan wordt hij vrijgesproken van de aanklacht dat hij zich schuldig gemaakt zou hebben aan haatzaaien.
Door vrijspraak zal een vergelijkbare aangifte dus niet eens meer in behandeling worden genomen.
De vrijheid van meningsuiting is in dat geval veilig gesteld. Er komt geen censuur op wat we wel of niet mogen zeggen.
Dus, deze rechtszaak is toch wel belangrijk.
Want afhankelijk van de uitspraak moeten we erg voorzichtig worden met wat we zeggen, óf juist niet!
Ik hoop het laatste.
Klopt. Of hangt iig af van de uitspraak en de motivatie daarvoor.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Met als kleine kanttekening dat ook vrijspraak niet wil zeggen dat Wilders alles mag zeggen, en ook niet per se dat iedereen de dingen mag zeggen die Wilders heeft gezegd.
Klopt, maar is er al expliciet iets strafbaar gesteld door het OM? Tot nu toe is er alleen vrijspraak geeist en wilde het OM zelfs niet vervolgen omdat ze niets strafbaars zagen in de uitspraken van Wilders. Het OM is uiteindelijk gedwongen om tot vervolging over te gaan door het hof.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Als de wet expliciet een bepaald gedrag strafbaar stelt, dan moet je niet gaan lopen janken als iemand aangifte doet van overtreding van die regel. Zeker niet als je het bestaan van die regel daarvoor nooit hebt bekritiseerd.
En alleen in de TK kan politiek beoefend worden?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Voor uitspraken gedaan IN de TK kunnen politici dan ook niet veroordeeld worden..
Zie ook deze post en laten we sowieso eerst vrijdag afwachten.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:43 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Klopt, maar is er al expliciet iets strafbaar gesteld door het OM? Tot nu toe is er alleen vrijspraak geeist en wilde het OM zelfs niet vervolgen omdat ze niets strafbaars zagen in de uitspraken van Wilders. Het OM is uiteindelijk gedwongen om tot vervolging over te gaan door het hof.
Als je nou dit hele topic eens leest, of iig deze blz, dan weet je WAAROM het OM voor 137c Sr vrijspraak heeft geeistquote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:43 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Klopt, maar is er al expliciet iets strafbaar gesteld door het OM? Tot nu toe is er alleen vrijspraak geeist en wilde het OM zelfs niet vervolgen omdat ze niets strafbaars zagen in de uitspraken van Wilders. Het OM is uiteindelijk gedwongen om tot vervolging over te gaan door het hof.
Volgens de mensen die de wet hebben opgesteld blijkbaar wel.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:44 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
En alleen in de TK kan politiek beoefend worden?
Ik heb die post gelezen, maar iemand vervolgen voor iets waarvoor hij niet veroordeeld kan worden lijkt me vrij nutteloos en zonde van het geld.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Zie ook deze post en laten we sowieso eerst vrijdag afwachten.
Zeg ik dat? Ik zeg alleen wanneer een politcus NIET strafbaar is mbt tot zijn/haar uitsprakenquote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:44 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
En alleen in de TK kan politiek beoefend worden?
Lees hem dan nou nog eens een derde keer, en let daarbij vooral eens op het woordje 'ná', dat volgens mij (ik heb het immers niet zelf geschreven) niet voor niets van een streepje is voorzien om het extra nadruk te geven.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:53 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Ik heb die post gelezen, maar iemand vervolgen voor iets waarvoor hij niet veroordeeld kan worden lijkt me vrij nutteloos en zonde van het geld.
Ik heb het woordje 'ná' gelezen, de uitspraak van de Hoge Raad dateert uit maart 2009, we zijn nu anderhalf jaar verder maar omdat de uitspraak dateert NA de uitspraak van het hof die het OM opdraagt om Wilders te gaan vervolgen moet het OM de volledig nutteloze vervolging voor haatzaaien toch maar gaan uitvoeren?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Lees hem dan nou nog eens een derde keer, en let daarbij vooral eens op het woordje 'ná', dat niet voor niets van een streepje is voorzien om het extra nadruk te geven.
Het OM wou sowieso helemaal niet vervolgen. Degenen die aangifte tegen Wilders hebben gedaan (of iig een deel ervan) zijn daarop een art 12 Sv-procedure gestart. Hof heeft daarop een "bevel tot vervolging" uitgevaardigd richting OM, en tevens bepaald dat Widlers vervolgt moets worden ogv de artikelen 137c en 137d Sr.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:53 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Ik heb die post gelezen, maar iemand vervolgen voor iets waarvoor hij niet veroordeeld kan worden lijkt me vrij nutteloos en zonde van het geld.
quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Lees hem dan nou nog eens een derde keer, en let daarbij vooral eens op het woordje 'ná', dat volgens mij (ik heb het immers niet zelf geschreven) niet voor niets van een streepje is voorzien om het extra nadruk te geven.
Bingo! Of nou ja, bijna dan, want zoals ik al zei, laten we i.i.g. eerst vrijdag eens afwachten. Of eigenlijk zelfs tot de uitspraak van de rechter, want pas als het OM vrijspraak eist én de rechter vrijspreekt weten we zeker dat de vervolging ook echt nutteloos was.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:00 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Ik heb het woordje 'ná' gelezen, de uitspraak van de Hoge Raad dateert uit maart 2009, we zijn nu anderhalf jaar verder maar omdat de uitspraak dateert NA de uitspraak van het hof die het OM opdraagt om Wilders te gaan vervolgen moet het OM de volledig nutteloze vervolging voor haatzaaien toch maar gaan uitvoeren?
Ja. Althans: voor groepsbelediging 137c Sr (MIJN FOUT: ik had het verkeerd opgeschreven in die postquote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:00 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Ik heb het woordje 'ná' gelezen, de uitspraak van de Hoge Raad dateert uit maart 2009, we zijn nu anderhalf jaar verder maar omdat de uitspraak dateert NA de uitspraak van het hof die het OM opdraagt om Wilders te gaan vervolgen moet het OM de volledig nutteloze vervolging voor haatzaaien toch maar gaan uitvoeren?
Ken de zaak Féret niet, maar als je iemand beschuldigt van groepsbelediging, dan neem ik aan dat je moet bewijzen dat de uitspraken expliciet gedaan zijn óm het beledigen. En dat lijkt me wat lastig bewijzen.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik denk dat een veroordeling voor 137d niet denkbeeldig is. Zeker niet als je de zaak Féret (EHRM juni 2009) er naast legt.
Verdorie, zit ik te reageren op het groepsbeledigen.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Er staat trouwens wel een kapitale fout in: ik schreef "haatzaaien" (137d Sr) en dat moest "groepsbelediging" (137c Sr) zijn
![]()
Inmiddels aangepast.
Voor haatzaaien is een veroordeling juist niet geheel ondenkbeeldig
Arrest Daniel Féret is van belang voor haatzaaien, niet voor groepsbelediging.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Ken de zaak Féret niet, maar als je iemand beschuldigt van groepsbelediging, dan neem ik aan dat je moet bewijzen dat de uitspraken expliciet gedaan zijn óm het beledigen. En dat lijkt me wat lastig bewijzen.
Dat een groep claimt zich beledigd te voelen, wil nog niet zeggen dat iets als belediging bedoeld is.
Als ik zeg dat Christenen zich beledigd voelen als moslims de heilige drieëenheid een gruwel vinden, dan is een dergelijke uitspraak van een belangrijke imam nog niet per se als belediging bedoeld.
Zij mogen dat vinden, net zoals Wilders de islam en de koran verwerpelijk mag vinden.
Wilders heeft alleen "parlementaire onschendbaarheid" voor uitspraken gedaan in de TK. De uitspraken waar hij voor vervolgd wordt zijn niet in de TK gedaan.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:25 schreef Gia het volgende:
Overigens is in de zaak Féret, effe gegoogled, diens parlementaire onschendbaarheid door het parlement opgeheven, waardoor hij veroordeeld kon worden. Is bij Wilders niet gebeurd.
Eh, wat heeft falende rechtspraak in België precies te maken met het EHRM?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:41 schreef HiZ het volgende:
Nou ja, Féret is natuurlijk wel in België geweest he. Als je het over falende rechtspraak wilt hebben dan moet je daar toch wel zijn.
Dat lijkt me inderdaad een hele goede vraag!quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, wat heeft falende rechtspraak in België precies te maken met het EHRM?
Het EHRM heeft eigenlijk alleen maar bepaald dat landen straffen mogen opleggen in verband met wettelijke bepalingen die de vrijheid van meningsuiting beperken. Het EHRM heeft zich minder met de inhoud van de strafzaak willen bezighouden dan met de vraag of de wettelijke bepaling en/of procedure klopten. Qua inhoud wilden ze liever niet op de stoel van de Belgische rechter gaan zitten.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, wat heeft falende rechtspraak in België precies te maken met het EHRM?
Ja DUH: Alle zaken die bij het EHRM komen, hebben eerst de rechtsgang tot in hoogste instantie in het betreffende land doorlopen. Dat is een vereiste om een zaak bij het EHRM aanhanging te maken.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:50 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het EHRM heeft eigenlijk alleen maar bepaald dat landen straffen mogen opleggen in verband met wettelijke bepalingen die de vrijheid van meningsuiting beperken. Het EHRM heeft zich minder met de inhoud van de strafzaak willen bezighouden dan met de vraag of de wettelijke bepaling en/of procedure klopten. Qua inhoud wilden ze liever niet op de stoel van de Belgische rechter gaan zitten.
M.a.w. die zaak is wel van belang, maar niet echt van belang waar het de uitkomst betreft. Die is namelijk nationaal Belgisch.
Dat zou best eens kunnen. Als ik het EVRM zo zie, dan kan de godsdienstvrijheid inderdaad minder makkelijk / minder ver worden ingeperkt dan de vrijheid van meningsuiting. En dan hebben inderdaad de mensen die zich niet op hun geloof (kunnen) beroepen het nakijken.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 15:08 schreef Montagui het volgende:
Ofwel, de uitspraak in de zaak Féret benadrukt nogmaals het verschil in de vrijheid van meningsuiting tussen zij die hun uitspraken baseren op een geloof en zij die hun uitspraken niet baseren op een geloof.
In zaken zoals deze doen de grondrechten uit de Grondwet er niet toe.quote:Dit is dan toch strijdig met het belangrijkste artikel in de Grondwet, het gelijkheidsbeginsel.
Even daargelaten of je inhoudelijke conclusie wel of niet juist is, het volgende:quote:Op woensdag 13 oktober 2010 15:08 schreef Montagui het volgende:
Dit is dan toch strijdig met het belangrijkste artikel in de Grondwet, het gelijkheidsbeginsel.
Ironisch genoeg was de gedachte daarachter juist dat de rechter niet te veel macht mocht krijgen. Als de Kamer had besloten dat groepsbelediging verboden is (137c Sr), dan was het niet de bedoeling dat de rechter dat verbod aan de kant zou schuiven omdat dat in strijd met een grondrecht zoals de vrijheid van meningsuiting zou zijn. Men vond dat in dat geval de rechter op de stoel van de wetgever zou gaan zitten, en dat was niet de bedoeling.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 16:05 schreef HiZ het volgende:
Zucht, nog een argument voor een Constitutioneel stelsel inclusief Hooggerechtshof. Het huidige systeem maakt het Nederlandse rechtsstelsel onnodig gecompliceerd.
Volgens mij kennen dan ook geen parlementaire onschendbaarheid in NL.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:25 schreef Gia het volgende:
Overigens is in de zaak Féret, effe gegoogled, diens parlementaire onschendbaarheid door het parlement opgeheven, waardoor hij veroordeeld kon worden. Is bij Wilders niet gebeurd.
Jawel, artikel 71 van de grondwet.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 18:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Volgens mij kennen dan ook geen parlementaire onschendbaarheid in NL.
quote:
Nah, dat is even wat anders, dat is dat je niet vervolgd kan worden voor wat je in de vergaderingen van de van de tweede kamer of van commissies hebt gezegd. Parlementaire onschendbaarheid is bv wat ze in Italie kennen waar men Berlusconi niet kon vervolgen voor corruptie omdat ie in het parlement zit.quote:
Nee, dat is geen volledige parlementaire onschendbaarheid zoals volgens mij bedoeld wordt. Art 71 Gw geldt alleen voor uitlatingen gedaan in de EK, TK of commissies daarvan. Dus enkel die binnen de de EK en TK. Voor alle uitlatingen daarbuiten kan een parlementarier wél vervolgd worden.. Daarom kan Wilders ook vervolgd wordenquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |