Je kijkt teveel Amerikaanse series.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 16:17 schreef Wokkel het volgende:
Ik mis misschien iets, maar nu Wilders zich beroept op zijn zwijgrecht is er toch geen bewijs dat hij sommige zaken letterlijk zo heeft gezegd?
Nergens in dit proces heb ik iets gehoord over bandopnames van interviews, getuigenissen van interviewers of getekende akkoord verklaringen van Wilders. Het feit dat hij zwijgt is geen bekentenis noch een ontkenning, daar kunnen ze toch niets mee?
Zijn uitspraken zijn inderdaad niet strafbaar onder 137c Sr. Dit komt door een arrest van de HR uit maart 2009 (2 maanden na de beschikking tot vervolgen door Hof A'dam). Dat is voor juristen niet nieuw, en het is dus ook niet verrassend dat het OM op dit punt om vrijspraak vraagt. Al lijkt dit voor "leken" misschien wel zo.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 14:16 schreef Igen het volgende:
Wat ik mij nou afvraag hè, is dit. De Officier van Justitie noemde vandaag zo terloops dat alhoewel bepaalde uitspraken volgens het OM niet strafbaar zijn naar artikel 137c, deze wellicht wel onder artikel 137e zouden kunnen vallen. Maar in de aanklacht komt dit artikel helemaal niet voor. En vrijdag gaan ze het dus ook alleen over artikel 137d hebben, als ik het goed begrijp.
Wat betekent dit nou? Kan de rechter op eigen houtje gaan bekijken of misschien ook van overtreding van artikel 137e sprake is? Heeft het OM z'n werk misschien niet goed gedaan? Had de aangifte wellicht uitgebreider moeten zijn? Of is artikel 137e misschien een dode letter? Maar waarom refereert de OvJ er dan aan?
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
al vanaf het begin met dit flutproces.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 19:23 schreef Pietverdriet het volgende:
OM zit beter in de wedstrijd dan de rechtbank volgens mij.
Ah okee.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 18:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zijn uitspraken zijn inderdaad niet strafbaar onder 137c Sr. Dit komt door een arrest van de HR uit maart 2009 (2 maanden na de beschikking tot vervolgen door Hof A'dam). Dat is voor juristen niet nieuw, en het is dus ook niet verrassend dat het OM op dit punt om vrijspraak vraagt. Al lijkt dit voor "leken" misschien wel zo.
De rechter (rechters in dit geval) kan niet op eigen houtje art 137e Sr erbij betrekken. De rechter moet zich houden bij de delicten die in de tenlastelegging (t.l.l.) genoemd worden. Daarom staan er in tenlasteleggingen ook vaak minder zware delicten subsidiair genoemd: zodat de rechter bij een niet bewezenverklaring van het zwaardere delict kan uitwijken naar een minder zwaar delict dat wel bewezen verklaard kan worden (zwaardere delicten zijn vaak minder makkelijk te bewijzen door vereisten als opzet e.d.).
Neemt de OvJ geen subsidiair(s) op, en wordt het "zwaarder" delict niet bewezen verklaard, dan moet de rechter overgaan tot vrijspraak: er staat immers geen ander delict in de tenlastelegging.
Al daarvoor, toen het openbaar ministerie besloot niet te willen vervolgen en de Rechtbank dat allemaal veel beter wist.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 19:34 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
al vanaf het begin met dit flutproces.
nog daarvoor toen we besloten de mafkees m. rabbae een verblijfsvergunning te gegeven.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 19:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Al daarvoor, toen het openbaar ministerie besloot niet te willen vervolgen en de Rechtbank dat allemaal veel beter wist.
En Ayaan Hirshi Ali het land uit te flikkeren...quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 19:47 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
nog daarvoor toen we besloten de mafkees m. rabbae een verblijfsvergunning te gegeven.
en de moeder van rene damen haar zoon in leven liet.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 19:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En Ayaan Hirshi Ali het land uit te flikkeren...
Rene Danen. Dat is inderdaad buttmongool nummer 1 van Nederland. Ontzettend kansloos figuur.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 19:51 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
en de moeder van rene damen haar zoon in leven liet.
De rechtbank is niet hetzelfde als het gerechtshofquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 19:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Al daarvoor, toen het openbaar ministerie besloot niet te willen vervolgen en de Rechtbank dat allemaal veel beter wist.
Vreemd, ik dacht dat je als beschuldigde in ieder geval het recht had om te weten WIE je beschuldigde?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 00:57 schreef HiZ het volgende:
Wel leuk trouwens dat die klagers allemaal wel anoniem mogen blijven.
Beschuldigde weet dit wel alleen wij "het publiek" zien ze niet.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 08:59 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Vreemd, ik dacht dat je als beschuldigde in ieder geval het recht had om te weten WIE je beschuldigde?
Het mag, want hij beroept zich op een sprookjesboek. Wat een wereldquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 16:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Jaha, en dat moet maar allemaal mogen.
Als ik Ayaan was, zou ik hem alsnog aanklagen, mocht Wilders veroordeeld worden.
Blijft tch een beetje raar he? De verdachte heeft totaal geen privacy, maar de mensen die dit onnodige circus ten koste van hem en op kosten van de belastingbetaler veroorzaken blijven buiten schot.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 09:31 schreef danilel het volgende:
[..]
Beschuldigde weet dit wel alleen wij "het publiek" zien ze niet.
Ik dacht dat "rechts" altijd vond dat er strenger gestraft moet worden en dat het afgelopen moet zijn met dat de dader beter behandeld wordt dan de slachtoffers?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:22 schreef HiZ het volgende:
[..]
Blijft tch een beetje raar he? De verdachte heeft totaal geen privacy, maar de mensen die dit onnodige circus ten koste van hem en op kosten van de belastingbetaler veroorzaken blijven buiten schot.
Ik hoop dat Geenstijl ook deze hypocrieten uit hun veilige anonimiteit zal gaan rukken.
Wat ik dan weer opmerk is dat voor jou, klaarblijkelijk kan ik duiden 'niet-rechts', het principe onschuldig tot het tegendeel bewezen is niet geldt. Dit is niet bepaald rechtvaardig en laat dit nu juist een waarde zijn waarmee progressieven zich profileren en identificeren.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik dacht dat "rechts" altijd vond dat er strenger gestraft moet worden en dat het afgelopen moet zijn met dat de dader beter behandeld wordt dan de slachtoffers?
Maar als het om Wilders gaat dan telt dat natuurlijk allemaal niet.
misschien omdat dit een schijnproces is die nog niet eerder vertoont is in nederland? dat moet zelfs de linkste jandoedel nog inzien.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik dacht dat "rechts" altijd vond dat er strenger gestraft moet worden en dat het afgelopen moet zijn met dat de dader beter behandeld wordt dan de slachtoffers?
Maar als het om Wilders gaat dan telt dat natuurlijk allemaal niet.
Wat een onzin. Ik word ook niet enthousiast van het proces, maar de wetgever heeft nooit enig wetsvoorstel ingediend om de strafartikelen waar het hier om gaat af te schaffen. En Wilders is één van de langstzittende kamerleden, die nooit een vinger heeft uitgestoken om die bepalingen uit het wetboek te krijgen. Dus dat iemand wordt vervolgd op basis van die wetten kun je geen schijnproces noemen, toch?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 11:01 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
misschien omdat dit een schijnproces is die nog niet eerder vertoont is in nederland? dat moet zelfs de linkste jandoedel nog inzien.
Wilders kan in mijn opinie ook schuldig zijn als hij niet wordt veroordeeld, bijvoorbeeld als ik van mening ben dat het OM de boel verprutst. Net zoals anderen kunnen vinden dat Wilders onschuldig is, ook al zou hij worden veroordeeld, met het argument dat de rechters om welke reden dan ook verkeerd hebben geredeneerd.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:58 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Wat ik dan weer opmerk is dat voor jou, klaarblijkelijk kan ik duiden 'niet-rechts', het principe onschuldig tot het tegendeel bewezen is niet geldt. Dit is niet bepaald rechtvaardig en laat dit nu juist een waarde zijn waarmee progressieven zich profileren en identificeren.
Dit is evident (het zal wel een wens en hoop zijn), maar als je dan refererend aan het proces voorhoudt dader vind ik dat je lichtelijk voorbarig bent.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 11:07 schreef Igen het volgende:
[..]
Wilders kan in mijn opinie ook schuldig zijn als hij niet wordt veroordeeld
ik had eerder verwacht dat je over mijn taalfout zou struikelenquote:Op woensdag 13 oktober 2010 11:06 schreef Pool het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik word ook niet enthousiast van het proces, maar de wetgever heeft nooit enig wetsvoorstel ingediend om de strafartikelen waar het hier om gaat af te schaffen. En Wilders is één van de langstzittende kamerleden, die nooit een vinger heeft uitgestoken om die bepalingen uit het wetboek te krijgen. Dus dat iemand wordt vervolgd op basis van die wetten kun je geen schijnproces noemen, toch?
Maar goed, zijn indoctrinatie heeft op jou blijkbaar effect gehad.
Bij deze dan mijn welgemeende excuses dat ik prematuur het woord "dader" in de mond heb genomen.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 11:19 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit is evident (het zal wel een wens en hoop zijn), maar als je dan refererend aan het proces voorhoudt dader vind ik dat je lichtelijk voorbarig bent.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |