quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Lees hem dan nou nog eens een derde keer, en let daarbij vooral eens op het woordje 'ná', dat volgens mij (ik heb het immers niet zelf geschreven) niet voor niets van een streepje is voorzien om het extra nadruk te geven.
Bingo! Of nou ja, bijna dan, want zoals ik al zei, laten we i.i.g. eerst vrijdag eens afwachten. Of eigenlijk zelfs tot de uitspraak van de rechter, want pas als het OM vrijspraak eist én de rechter vrijspreekt weten we zeker dat de vervolging ook echt nutteloos was.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:00 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Ik heb het woordje 'ná' gelezen, de uitspraak van de Hoge Raad dateert uit maart 2009, we zijn nu anderhalf jaar verder maar omdat de uitspraak dateert NA de uitspraak van het hof die het OM opdraagt om Wilders te gaan vervolgen moet het OM de volledig nutteloze vervolging voor haatzaaien toch maar gaan uitvoeren?
Ja. Althans: voor groepsbelediging 137c Sr (MIJN FOUT: ik had het verkeerd opgeschreven in die postquote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:00 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Ik heb het woordje 'ná' gelezen, de uitspraak van de Hoge Raad dateert uit maart 2009, we zijn nu anderhalf jaar verder maar omdat de uitspraak dateert NA de uitspraak van het hof die het OM opdraagt om Wilders te gaan vervolgen moet het OM de volledig nutteloze vervolging voor haatzaaien toch maar gaan uitvoeren?
Ken de zaak Féret niet, maar als je iemand beschuldigt van groepsbelediging, dan neem ik aan dat je moet bewijzen dat de uitspraken expliciet gedaan zijn óm het beledigen. En dat lijkt me wat lastig bewijzen.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 12:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik denk dat een veroordeling voor 137d niet denkbeeldig is. Zeker niet als je de zaak Féret (EHRM juni 2009) er naast legt.
Verdorie, zit ik te reageren op het groepsbeledigen.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Er staat trouwens wel een kapitale fout in: ik schreef "haatzaaien" (137d Sr) en dat moest "groepsbelediging" (137c Sr) zijn
![]()
Inmiddels aangepast.
Voor haatzaaien is een veroordeling juist niet geheel ondenkbeeldig
Arrest Daniel Féret is van belang voor haatzaaien, niet voor groepsbelediging.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Ken de zaak Féret niet, maar als je iemand beschuldigt van groepsbelediging, dan neem ik aan dat je moet bewijzen dat de uitspraken expliciet gedaan zijn óm het beledigen. En dat lijkt me wat lastig bewijzen.
Dat een groep claimt zich beledigd te voelen, wil nog niet zeggen dat iets als belediging bedoeld is.
Als ik zeg dat Christenen zich beledigd voelen als moslims de heilige drieëenheid een gruwel vinden, dan is een dergelijke uitspraak van een belangrijke imam nog niet per se als belediging bedoeld.
Zij mogen dat vinden, net zoals Wilders de islam en de koran verwerpelijk mag vinden.
Wilders heeft alleen "parlementaire onschendbaarheid" voor uitspraken gedaan in de TK. De uitspraken waar hij voor vervolgd wordt zijn niet in de TK gedaan.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:25 schreef Gia het volgende:
Overigens is in de zaak Féret, effe gegoogled, diens parlementaire onschendbaarheid door het parlement opgeheven, waardoor hij veroordeeld kon worden. Is bij Wilders niet gebeurd.
Eh, wat heeft falende rechtspraak in België precies te maken met het EHRM?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:41 schreef HiZ het volgende:
Nou ja, Féret is natuurlijk wel in België geweest he. Als je het over falende rechtspraak wilt hebben dan moet je daar toch wel zijn.
Dat lijkt me inderdaad een hele goede vraag!quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, wat heeft falende rechtspraak in België precies te maken met het EHRM?
Het EHRM heeft eigenlijk alleen maar bepaald dat landen straffen mogen opleggen in verband met wettelijke bepalingen die de vrijheid van meningsuiting beperken. Het EHRM heeft zich minder met de inhoud van de strafzaak willen bezighouden dan met de vraag of de wettelijke bepaling en/of procedure klopten. Qua inhoud wilden ze liever niet op de stoel van de Belgische rechter gaan zitten.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Eh, wat heeft falende rechtspraak in België precies te maken met het EHRM?
Ja DUH: Alle zaken die bij het EHRM komen, hebben eerst de rechtsgang tot in hoogste instantie in het betreffende land doorlopen. Dat is een vereiste om een zaak bij het EHRM aanhanging te maken.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:50 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het EHRM heeft eigenlijk alleen maar bepaald dat landen straffen mogen opleggen in verband met wettelijke bepalingen die de vrijheid van meningsuiting beperken. Het EHRM heeft zich minder met de inhoud van de strafzaak willen bezighouden dan met de vraag of de wettelijke bepaling en/of procedure klopten. Qua inhoud wilden ze liever niet op de stoel van de Belgische rechter gaan zitten.
M.a.w. die zaak is wel van belang, maar niet echt van belang waar het de uitkomst betreft. Die is namelijk nationaal Belgisch.
Dat zou best eens kunnen. Als ik het EVRM zo zie, dan kan de godsdienstvrijheid inderdaad minder makkelijk / minder ver worden ingeperkt dan de vrijheid van meningsuiting. En dan hebben inderdaad de mensen die zich niet op hun geloof (kunnen) beroepen het nakijken.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 15:08 schreef Montagui het volgende:
Ofwel, de uitspraak in de zaak Féret benadrukt nogmaals het verschil in de vrijheid van meningsuiting tussen zij die hun uitspraken baseren op een geloof en zij die hun uitspraken niet baseren op een geloof.
In zaken zoals deze doen de grondrechten uit de Grondwet er niet toe.quote:Dit is dan toch strijdig met het belangrijkste artikel in de Grondwet, het gelijkheidsbeginsel.
Even daargelaten of je inhoudelijke conclusie wel of niet juist is, het volgende:quote:Op woensdag 13 oktober 2010 15:08 schreef Montagui het volgende:
Dit is dan toch strijdig met het belangrijkste artikel in de Grondwet, het gelijkheidsbeginsel.
Ironisch genoeg was de gedachte daarachter juist dat de rechter niet te veel macht mocht krijgen. Als de Kamer had besloten dat groepsbelediging verboden is (137c Sr), dan was het niet de bedoeling dat de rechter dat verbod aan de kant zou schuiven omdat dat in strijd met een grondrecht zoals de vrijheid van meningsuiting zou zijn. Men vond dat in dat geval de rechter op de stoel van de wetgever zou gaan zitten, en dat was niet de bedoeling.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 16:05 schreef HiZ het volgende:
Zucht, nog een argument voor een Constitutioneel stelsel inclusief Hooggerechtshof. Het huidige systeem maakt het Nederlandse rechtsstelsel onnodig gecompliceerd.
Volgens mij kennen dan ook geen parlementaire onschendbaarheid in NL.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:25 schreef Gia het volgende:
Overigens is in de zaak Féret, effe gegoogled, diens parlementaire onschendbaarheid door het parlement opgeheven, waardoor hij veroordeeld kon worden. Is bij Wilders niet gebeurd.
Jawel, artikel 71 van de grondwet.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 18:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Volgens mij kennen dan ook geen parlementaire onschendbaarheid in NL.
quote:
Nah, dat is even wat anders, dat is dat je niet vervolgd kan worden voor wat je in de vergaderingen van de van de tweede kamer of van commissies hebt gezegd. Parlementaire onschendbaarheid is bv wat ze in Italie kennen waar men Berlusconi niet kon vervolgen voor corruptie omdat ie in het parlement zit.quote:
Nee, dat is geen volledige parlementaire onschendbaarheid zoals volgens mij bedoeld wordt. Art 71 Gw geldt alleen voor uitlatingen gedaan in de EK, TK of commissies daarvan. Dus enkel die binnen de de EK en TK. Voor alle uitlatingen daarbuiten kan een parlementarier wél vervolgd worden.. Daarom kan Wilders ook vervolgd wordenquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |