Wat vinden we van dit plan? Het lijkt mij echt knettergek en ik hoop dan ook dat dit er nooit door komt. Je vraagt je toch echt af hoe ze zoiets bedenken!quote:De hoogte van de pensioenuitkering wordt vanaf 2012 afhankelijk van de beurskoersen. Dat geldt voor nieuwe gepensioneerden. De mensen die al pensioen krijgen, houden de mogelijkheid om bij de huidige regeling te blijven, schrijft De Telegraaf dinsdag.
Vakbonden en werkgevers zouden hierover een akkoord hebben bereikt. Zij hopen dat het kabinet dit aow- en pensioenakkoord overneemt.
Wie zekerheid wil kan nog voor een vast bedrag per maand kiezen, maar dat is dan een stuk lager dan nu. Een vast bedrag uitkeren zou niet meer vol te houden zijn door de economische recessie, het dalen van de rente en de stijgende levensverwachting.
De komende maanden worden de nieuwe pensioencontracten uitgewerkt. Het is volgens de krant nog niet duidelijk hoe de zevenhonderd miljard euro aan oude rechten het beste op een eerlijke manier worden verdeeld.
Bron:nu.nl
Dat klopt inderdaad, maar toch een beetje lullig wanneer net op het moment dat jij met pensioen gaat de beurs eventueel instort.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 08:31 schreef RaymondK het volgende:
Over 30jr genomen heb je een redelijk zeker rendement op de beurs. Pensioenfondsen dus ook.
Ja, daarom schreef ik ook tot 2x toe dat het een belachelijk idee is.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 08:34 schreef Dezz het volgende:
[..]
Dat klopt inderdaad, maar toch een beetje lullig wanneer net op het moment dat jij met pensioen gaat de beurs eventueel instort.
Simpel: dat van de 50+ers. Dat zeggen ze zelf ook, het merendeel van hun leden is babyboomer of ouder, en dus komen ze vooral voor die groep op. Moeten jongeren maar lid worden is de redenatie.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 08:48 schreef DroogDok het volgende:
Hoe kunnen de vakbonden hier nou in meegaan, en zo tegen een verhoging van de AOW leeftijd zijn?
In wiens belang handelen ze nou eigenlijk?
De beurs is geen risicovolle stoelendans, mits je portefeuille over het geheel gespreid is. Als je de afgelopen 40 jaar belegd had, dan had je een hoger rendement gemaakt dan wanneer je alleen maar rentevergoedingen kreeg. En dat is dus met die zware koersverliezen erbij gerekend!quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 08:59 schreef KoosVogels het volgende:
Idioot plan. Zo wordt je in feite gedwongen te participeren aan de risicovolle stoelendans die de beurs heet. Toen de economie op zn gat viel haalden veel mensen opgelucht adem omdat zij geen aandelen in bezit hadden. Straks ben je gedwongen mee te delen in de malaise wanneer de beurs crashen.
Achterhaald concept. Je kunt je beleggingen wel over de hele wereld en over verschillende sectoren spreiden, alle beleggingen krijgen steeds meer met elkaar te maken. Zie ook de kredietcrisis, had je ook banken die hun geld her en der spreiden, maar zowel her als der bleek het om geld te gaan wat in subprime hypotheken zat.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 09:05 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
De beurs is geen risicovolle stoelendans, mits je portefeuille over het geheel gespreid is.
Daarom bestaan crises, recessies en depressies ook. Ze horen bij een stelsel wat winstgevend is als je maar zoveel geld hebt dat het niet op een paar jaar aankomt. Alleen de grap is nou net dat een pensioenopbouw 40 jaar beslaat, dus dan is er geen enkele reden waarom je de gepensioneerde zou moeten lastigvallen met de grillen van de markt.quote:Als je de afgelopen 40 jaar belegd had, dan had je een hoger rendement gemaakt dan wanneer je alleen maar rentevergoedingen kreeg. En dat is dus met die zware koersverliezen erbij gerekend!
De beurs creeert geen waarde, de beurs anticipeert op waardevermeerdering.quote:De waarde die op de beurs gecreeërd is gewoonweg veel groter dan wat je krijgt als compensatie voor de inflatie, want uiteindelijk krijg je dan 0 erbij.
Als je je geld op de bank zet, dan gaat de bank ook iets met dat geld doen om er rendement op te maken. Dan gaat de bank je ook niet lastigvallen met hun tegenvallers en meevallers, je geeft het juist uit handen zodat je je daar niet mee bezig hoeft te houden. Een pensioenfonds is ook een spaarpot, eentje waar een relatief hoog rendement uit kan komen door de schaal en de lange duur. Het bestaansrecht van een pensioenfonds zit hem er nou juist in dat door die schaal en de lange termijn die grillen van de markt geen invloed hebben op de inkomenszekerheid.quote:En waarom zou je de pensioenen op 0 laten staan, want we hebben een onmogelijk systeem (jongeren betalen voor de ouderen), dus moet er wel op een andere manier geld extra bijkomen. En de beurs is daarvoor een zeer veilige manier, mits het geld gespreid belegd wordt.
Dit vind ik zo'n kulverhaal van de overheid&co.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 10:04 schreef Lyrebird het volgende:
Nu iedereen veel ouder wordt dan voorheen..............
Erm... que?quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 10:38 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Een werkloze kost minimaal het dubbele van wat een AOW kost
Een AOW kost 683 euro en een werkloze krijgt 70% van het laatst verdiende loon + allerlei opleidingen en of subsidies voor werkgevers die zo'n werkloze willen aannemen.quote:
Een AOW'er krijgt wel iets meer dan dat ( *klik* = 1400 euro bruto als ze gehuwd zijn (het gezamenlijke bedrag), 1057 als ze alleenstaand zijn).quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 10:44 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Een AOW kost 683 euro en een werkloze krijgt 70% van het minimumloon + allerlei opleidingen en of subsidies voor werkgevers die zo'n werkloze willen aannemen.
Dit.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 08:29 schreef SlevinX het volgende:
Van de zotten! Omdat ze zo nodig met ons pensioengeld gokken, moeten wij op de blaren zitten. En een andere keuze hebben wij niet. Het zelfde geld voor de banken, zonder bank krijg je geen salaris, maar die ratten kunnen het wel verliezen? Hoezo diefstal!
Volgens mij moeten sommige dingen gewoon risicoloos zijn. Een bank en pensioenopbouw bijvoorbeeld.
Ik had minimumloon al veranderd in laatst verdiende loon en als jij zegt dat er een max is van 2800 bruto dan is dat toch veel meer dan wat men krijgt als AOW er?quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 10:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Een AOW'er krijgt wel iets meer dan dat ( *klik* = 1400 euro bruto als ze gehuwd zijn (het gezamenlijke bedrag), 1057 als ze alleenstaand zijn).
Het minimumloon is 1400 euro bruto en 70% daarvan is 980 euro. Hoe dat dan 2x zo hoog is, zie ik even niet. (al is dit ook een vreemde berekening, aangezien een WW'er 70% van z'n laatstverdiende loon krijgt, met een maximum van zo'n 2800 euro.
Daarnaast betaalt die WW'er net zo goed belasting én krijgt 'ie dat niet de rest van z'n leven. Verder geeft een WW'er gemiddeld genomen ook wel iets meer uit dan de AOW en kost te AOW gemiddeld genomen ook een stuk meer als we kijken naar bijvoorbeeld zorgkosten.
Die 2800 is bruto en maximaal. Die AOW-bedragen staan gewoon vast. Een WW'er krijgt niet veel meer, hoor. Zéker niet het dubbele.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 11:01 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Ik had minimumloon al veranderd in laatst verdiende loon en als jij zegt dat er een max is van 2800 bruto dan is dat toch veel meer dan wat men krijgt als AOW er?
En dan hebben we het nog maar over 1 WW er en 2 AOW ers.
Ik snap wel dat een WW er ook belasting moet betalen maar het gaat mij erom dat de overheid wel zegt wat het kost maar niet wat er weer terugkomt via de belastingen.
In hun eigen belang denk ik.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 08:48 schreef DroogDok het volgende:
Hoe kunnen de vakbonden hier nou in meegaan, en zo tegen een verhoging van de AOW leeftijd zijn?
Hun leden zijn gemiddeld nogal oud.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 11:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
In hun eigen belang denk ik.
Je snapt dus niet hoe het werkt.quote:
Een WW er krijgt in ieder geval 70% van het minimumloon en vervolgens toeslagen op zorg en huur als men onder een bepaalde grens zit.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 11:07 schreef Five_Horizons het volgende:
Die 2800 is bruto en maximaal. Die AOW-bedragen staan gewoon vast. Een WW'er krijgt niet veel meer, hoor. Zéker niet het dubbele.
Uitgaven en inkomsten van de overheid?quote:Ik begrijp nu even niet wat je dan bedoelt met voorgelogen worden.
*Iedereen* krijgt gewoon AOW in Nederland als je 65 bent. Rijk of arm. Sterker: als jij 65 bent en je partner nog niet; dan krijg je op dit moment alvast de AOW van je partner erbijquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 11:16 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Een WW er krijgt in ieder geval 70% van het minimumloon en vervolgens toeslagen op zorg en huur als men onder een bepaalde grens zit.
Vervolgens krijgt een WW er opleidingen aangeboden en de werkgever krijgt subsidie als die WW ers aan wil nemen.
Een AOW er krijgt alleen de AOW omdat men over het algemeen een aanvullend pensioen heeft of vermogen ( eigen huis) waardoor men niet in aanmerking komt voor subsidies.
Daarom is een AOW er goedkoper dan een WW er.
Sterker nog. Voorheen werkte pensioenfondsen met een rekenrente. Die lag vast op zo rond de 4,25%. Vervolgens heeft de overheid bepaald dat er met de reeele marktrente gerekend moet worden. Mede daarom fluctueert de dekkingsgraad zo als een jojo heen en weer.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 11:09 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je snapt dus niet hoe het werkt.
De overheid heeft in haar enorme wijsheid besloten om de rente erg laag te houden. Dat betekent dat banken en pensioenfondsen andere investeringen zoeken om toch een beter rendement te krijgen. Want zonder rendement (en zonder extra jonge pensioenafdragers) werkt het ponzi scheme niet. Via de beurs kan een beter rendement worden behaald, maar deze optie is niet zonder risico's. Dat ze hierdoor 'gokken van ons geld', wordt in feite door de overheid veroorzaakt, omdat deze de rente kunstmatig laaghoudt.
Van de 55+ers die wel de moeite hebben genomen lid te worden van een vakbond, in tegenstelling tot de jongere generatie die nu wordt platgeneukt terwijl ze zich aan het bezatten zijn in het uitgaansleven waar ze drie euro per biertje uitgeven om vervolgens laveloos het weekend door te slapen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 08:48 schreef DroogDok het volgende:
gaan we dan ook de pensioenfondsen marktwerkingen, zodat ze overleggen wat er mag worden ingehouden ??quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 08:23 schreef Dezz het volgende:
[..]
Wat vinden we van dit plan? Het lijkt mij echt knettergek en ik hoop dan ook dat dit er nooit door komt. Je vraagt je toch echt af hoe ze zoiets bedenken!
Van hun studieleningquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 12:07 schreef trancethrust het volgende:
[..]
in tegenstelling tot de jongere generatie die nu wordt platgeneukt terwijl ze zich aan het bezatten zijn in het uitgaansleven waar ze drie euro per biertje uitgeven om vervolgens laveloos het weekend door te slapen.
Toch vrees ik dat dat met een krimpende beroepsbevolking ook in Nederland gaat gebeuren.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 08:56 schreef von_Preussen het volgende:
Gaat leuk worden als de beurs, net zoals in Japan, een jaar of 15-20 niet van zijn plek komt.
Maar dan heb je iig wél pensioenzekerheid.
Je kunt je ogen blijven sluiten voor de vergrijzing maar dat lost het probleem niet. De beroepsbevolking gaat inkrimpen (en dat kan nog erger worden als immigratie nog verder wordt beperkt) en daarmee wordt het realiseren van economische groei steeds lastiger zo niet onmogelijk. En die economische groei is wel waar het rendement van de pensioenfondsen vandaan moet komen. Denken dat het rendement straks wel weer 4 of 5% wordt is totaal onrealistisch.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 11:23 schreef LangeTabbetje het volgende:
Verder vind ik dat men niet zo paniekerig moet reageren op een paar magere jaren. Het opbouwen van een pensioen duurt gemiddeld 40 jaar. In die 40 jaar komen een paar magere jaren in voor. Moet je niet meteen het hele stelsel overboord gooien.
Wat is er erg aan dat de economische groei daalt als ook het aantal mensen afneemt? Het gaat om de welvaart per persoon die belangrijk is.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 12:33 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Je kunt je ogen blijven sluiten voor de vergrijzing maar dat lost het probleem niet. De beroepsbevolking gaat inkrimpen (en dat kan nog erger worden als immigratie nog verder wordt beperkt) en daarmee wordt het realiseren van economische groei steeds lastiger zo niet onmogelijk. En die economische groei is wel waar het rendement van de pensioenfondsen vandaan moet komen. Denken dat het rendement straks wel weer 4 of 5% wordt is totaal onrealistisch.
Het probleem is dat door de vergrijzing de totale bevolking voorlopig nog groeit, maar de beroepsbevolking (de werkenden) inkrimpt. Anders gezegd: er zijn steeds minder mensen beschikbaar om de economische groei te realiseren waarvan steeds meer mensen o.a. via rendement op pensioenpremies afhankelijk zijn. Het gevolg is onvermijdelijk een daling van de welvaart en de enige vraag is hoe die daling over werkenden en niet-werkenden verdeelt gaat worden.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 12:51 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Wat is er erg aan dat de economische groei daalt als ook het aantal mensen afneemt? Het gaat om de welvaart per persoon die belangrijk is.
Bij een kapitaaldekkingssysteem (en daar hebben we het hier over), speelt de vergrijzing maar in mindere mate mee. Ja, mensen worden ouder, maar daar worden actuariele tabellen navenand aan aangepast.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 12:33 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Je kunt je ogen blijven sluiten voor de vergrijzing maar dat lost het probleem niet. De beroepsbevolking gaat inkrimpen (en dat kan nog erger worden als immigratie nog verder wordt beperkt) en daarmee wordt het realiseren van economische groei steeds lastiger zo niet onmogelijk. En die economische groei is wel waar het rendement van de pensioenfondsen vandaan moet komen. Denken dat het rendement straks wel weer 4 of 5% wordt is totaal onrealistisch.
zo had ik het idd niet gezien maar de totale bevolking begint met krimpen rond 2020 dus er zijn wel degelijk kansen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 13:01 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Het probleem is dat door de vergrijzing de totale bevolking voorlopig nog groeit, maar de beroepsbevolking (de werkenden) inkrimpt. Anders gezegd: er zijn steeds minder mensen beschikbaar om de economische groei te realiseren waarvan steeds meer mensen o.a. via rendement op pensioenpremies afhankelijk zijn. Het gevolg is onvermijdelijk een daling van de welvaart en de enige vraag is hoe die daling over werkenden en niet-werkenden verdeelt gaat worden.
Een soortgelijk voorbeeld is de AOW: in 1957 waren er nog 6 premiebetalers op iedere AOW'er, momenteel zijn er nog 4 premiebetalers op iedere AOW'er en over 25 jaar nog slechts 2 premiebetalers op iedere AOW'er.
Wil niet zeggen dat alle ouderen sneller de pijp uit gaan, maar kan ook komen omdat de geboortecijfers lager liggen, waardoor de beroepsbevolking sneller daalt. Maar ik vertrouw die berekeningen sowieso niet.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 13:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
zo had ik het idd niet gezien maar de totale bevolking begint met krimpen rond 2020 dus er zijn wel degelijk kansen.
Dat is zo, maar mijn voorbeeld van de wijzigende verhouding tussen aantal AOW-premiebetalers en aantal AOW-trekkers maakt wel duidelijk hoe nijpend het probleem gaat worden. Zelfs als de cijfers niet helemaal zo rampzalig uitpakken (de immigratie zou bijvoorbeeld door de nood gedwongen wel eens veel hoger kunnen worden dan nu geraamd) zullen veranderingen onvermijdelijk zijn.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 13:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
zo had ik het idd niet gezien maar de totale bevolking begint met krimpen rond 2020 dus er zijn wel degelijk kansen.
Het probleem wordt in het geval van een omslagstelsel als de AOW inderdaad nijpend. Maar dit bericht gaat over kapitaaldekkings systemen (zoals bedrijfspensioenen).quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 13:40 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Dat is zo, maar mijn voorbeeld van de wijzigende verhouding tussen aantal AOW-premiebetalers en aantal AOW-trekkers maakt wel duidelijk hoe nijpend het probleem gaat worden. Zelfs als de cijfers niet helemaal zo rampzalig uitpakken (de immigratie zou bijvoorbeeld door de nood gedwongen wel eens veel hoger kunnen worden dan nu geraamd) zullen veranderingen onvermijdelijk zijn.
Voor pensioenen speelt indirect het zelfde probleem: minder werkenden >> minder economische groei >> minder rendement op pensioenpremies >> minder pensioen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 13:44 schreef LangeTabbetje het volgende:
Het probleem wordt in het geval van een omslagstelsel als de AOW inderdaad nijpend. Maar dit bericht gaat over kapitaaldekkings systemen (zoals bedrijfspensioenen).
Daar geldt eigenlijk hetzelfde. Als de dekkingsgraad laag is, plukken huidige pensioengerechtigden relatief meer van de totale ruif, zodat ík (extra) méér moet inleggen om de dekkingsgraad weer op orde te helpen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 13:44 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Het probleem wordt in het geval van een omslagstelsel als de AOW inderdaad nijpend. Maar dit bericht gaat over kapitaaldekkings systemen (zoals bedrijfspensioenen).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |