Zaterdag 9 Oktober, excursie naar Shunter Waalhaven en de havens, deel 3.
Dit derde, en gelijk laatste deel gaat over het bezoek aan de havens.
Gelijk bij aankomst viel ons op dat het 'rustig' was. Weinig cargo's voorbij zien komen. Achteraf bleek het probleem duidelijk, een storing of iets wat daar op leek.
Als eerste gingen wij bij het RSC (Rail Service Center) in de Waalhaven staan. Er stonden 3 treinen binnen de hekken, en één trein bij de poort, om later toegelaten te worden.
Ruim drie kwartier tot een uur daar gestaan, en géén goederentrein voorbij zien komen.
Een paar foto's van de cargo's ter plaatse:
![]()
RN 6434 en RN 6439 met elk een containertrein bij het RSC
![]()
ERS 1202 met een redelijk beladen containertrein bij de poort van het RSC, wachtend op toestemming voor betreden terrein
![]()
RN 6433 was aan het rangeren met containers bij het RSC
Daarna ons maar verplaatst. Niet echt mooie stekken gevonden, of activiteiten waargenomen.
Wel kwamen wij onderweg het volgende tegen:
![]()
2x DBS 189 met (vermoedelijk) ertstrein gereed te Waalhaven
![]()
RRF 23 met een redelijk beladen maar ook korte containertrein opweg richting de Waalhaven, te Botlek (locaties niet 100% zeker)
Nadat wij weer rechtsomkeert maakten met de bus, kwamen wij dezelfde trein weer tegen.
Wij maakten rechtsomkeert omdat er zeer weinig activiteit te vinden was.
![]()
Inmiddels was ACTS 7101 met een redelijk beladen containertrein aangekomen bij het RSC, waarbij ik niet kon zien of hij het terrein op wou of rechtdoor ging. Zelf denk ik gewoon rechtdoor.
![]()
![]()
RN 6422 met een beladen containertrein rijdt net het terrein van het RSC Waalhaven op, om daar gelost te worden.
Vervolgens doorgereden naar een andere locatie, langs de A15. In 40 minuten tijd hebben wij hier ook niks waargenomen, en vanaf ongeveer half 2 tot kwart over 4 zeer weinig gezien.
Omdat ik 's ochtends had waargenomen dat het NSM een extra rit reed met een gezelschap met blokkendozen, had ik 's ochtends al aangegeven over de tijd.
Wachten zou de moeite niet zijn. Besloten werd om weer met de bus naar station Lombardijen te gaan, en daar te wachten op de Blokkendozen, voor foto's, en daarna naar huis.
Maar eerst kwam er nog een SLT-VI langs:
![]()
Toen mochten de Blokkendozen, achter het SLeTje aan:
![]()
Jammer genoeg was de foto van dichterbij mislukt. De camera bewoog ik iets teveel.
En tijdens het wachten op het SLeTje als stoptrein naar Zwijndecht & Dordrecht kwam er ook een Thalys langs, op weg naar Amsterdam:
![]()
En tot je verrassing krijg je 2x Plan V (469v en 480a) voorgeschoteld in je stoptrein, wat achteraf ook planmatig bleek te zijn! Daar heb ik echter geen foto van.