Nou, de achterkant van het ding is wel te vervangen, de voorkant alleen niet. Dus dan zou in principe de hele telefoon moeten worden vervangen. De telefoon wordt idd niet in functionaliteit aan getast... maar als ik van jouw winkel een fles autopoets koop, waar op staat dat ik er mijn auto mee kan poetsen, en de hele auto krijgt er krassen van, is de auto in principe ook niet in functionaliteit aangetast, maar is er wel degelijk een probleem.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 15:27 schreef Pool het volgende:
Ja, in theorie in ieder geval wel.
Hoewel het geen grote schade is, de telefoon wordt niet in functionaliteit aangetast, is het mijns inziens wel een gebrekkig product. Als koper mag je verwachten dat zo'n hoesje niet afgeeft op het product dat het zou moeten beschermen. De telefoon is nu bovendien minder geschikt als pauperbestek.![]()
Dat zou betekenen dat je recht hebt op:
a) herstel van het gebrek, een nieuwe hoesje zonder het gebrek of geld terug
én
b) schadevergoeding voor de schade aan de telefoon
Maar goed, het zal in totaal wel om lage bedragen gaan, dus het is hier weer eens de vraag of recht hebben = recht krijgen. Zeker omdat er geen winkel is waarnaar je terug kunt gaat, maar een webshop waarmee je op afstand moet communiceren. Maar je zou de foto's uit de OP wel met een e-mail aan die shop mee kunnen sturen en in ieder geval een deugdelijk product of je geld terug eisen.
Nah, wat ik zo afschuwelijk vindt aan webshops is idd dat communicatie per mail of post moet. En ze er in principe voor kunnen kiezen om niet te reageren.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 15:42 schreef Renesite het volgende:
Daarom heb ik dus een hekel aan webshops!
Toch een tvp omdat ik het wel intressant vind.
Neen. Het is er niet af te krijgen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 15:47 schreef zwaardegekste het volgende:
an je vinger likken, en blijven wrijven...
wedde dattie binnen een uur schoon is?
Moet er wel een schrale vinger voor over hebben natuurlijk!
Ja, zoals ik zei, in theorie heb je recht op schadevergoeding voor de beschadigde telefoon. Maar de vraag is dus hoe hoog die schade nu werkelijk is. In jouw voorbeeld van de autopoets krijg je ook geen nieuwe auto, maar alleen een vergoeding voor de lakschade. Dus wat is op dit moment de waardevermindering van de telefoon? Met een nieuw hoesje er omheen zie je de vlekken niet meer. Ik vind het lastig inschatten wat een redelijk schadebedrag is.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 15:40 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou, de achterkant van het ding is wel te vervangen, de voorkant alleen niet. Dus dan zou in principe de hele telefoon moeten worden vervangen. De telefoon wordt idd niet in functionaliteit aan getast... maar als ik van jouw winkel een fles autopoets koop, waar op staat dat ik er mijn auto mee kan poetsen, en de hele auto krijgt er krassen van, is de auto in principe ook niet in functionaliteit aangetast, maar is er wel degelijk een probleem.
Met het terug eisen van het geld van het hoesje, schiet X in principe niet zoveel op. De telefoon blijft beschadigd. Eigenlijk was mijn vraag dus achteraf gezien of de webshop de schade moet vergoeden.
Maar, met een nieuw hoesje er om heen... de voorkant is geen losse case. Dat zit gewoon echt vast vast. Dus dan zou er een compleet nieuwe voorkant moeten komen. Dat zou dus praktisch een nieuwe telefoon zijn.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 15:57 schreef Pool het volgende:
[..]
Ja, zoals ik zei, in theorie heb je recht op schadevergoeding voor de beschadigde telefoon. Maar de vraag is dus hoe hoog die schade nu werkelijk is. In jouw voorbeeld van de autopoets krijg je ook geen nieuwe auto, maar alleen een vergoeding voor de lakschade. Dus wat is op dit moment de waardevermindering van de telefoon? Met een nieuw hoesje er omheen zie je de vlekken niet meer. Ik vind het lastig inschatten wat een redelijk schadebedrag is.
Je kunt daarover natuurlijk onderhandelen. 75 euro eisen, maar vervolgens gewoon de 25 euro pakken als ze die aanbieden.
Lees de OP nog eens een keerquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:00 schreef jack4ya het volgende:
Da's die zilveren Desire he?
Kon nogal eens vervelend worden, aangezien de zilveren Desire berucht is om zijn mooie "lak" afwerking. Vele hoesjes (zie diverse fora) kleuren de telefoon.
De telefoon zelf krast ook erg snel.
Wist je dit?
De wissel werking telefoon/hoesje maakt dat de ene verkoper/fabrikant ws. naar de andere verkoper/fabrikant gaat wijzen.
No problemoquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 16:08 schreef jack4ya het volgende:
Mea culpa... Ik lees net dat het een Wildfire is...
Allicht, maar daar is het toch voor?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:41 schreef Maanvis het volgende:
dit is een leren hoesje toch? Dat geeft bijna altijd af als het nieuw is en warm en nat wordt. Dit is ook het geval met bijv. zweetvoeten in leren schoenen. Heeft ie toevallig in een zwetende broekzak gezeten?
nouja dan weten we de oorzaak iigquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Allicht, maar daar is het toch voor?
Volgens mij nep leer, maar dan nog. Dan had dat wel vermeld mogen worden IMHO. Er is niks gecommuniceerd erover.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:41 schreef Maanvis het volgende:
dit is een leren hoesje toch? Dat geeft bijna altijd af als het nieuw is en warm en nat wordt. Dit is ook het geval met bijv. zweetvoeten in leren schoenen. Heeft ie toevallig in een zwetende broekzak gezeten?
het is ook meer een vrouwenhoesje en die hebben hun mobieltje altijd in hun tasjequote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:55 schreef Qwea het volgende:
[..]
Volgens mij nep leer, maar dan nog. Dan had dat wel vermeld mogen worden IMHO. Er is niks gecommuniceerd erover.
Van de website van de webshop. Staat niks over leer of nep leer. Of afgevenquote:Het apparaat (mobiele telefoon, smartphone) kan gemakkelijk worden getrokken uit de case en veilig opgeborgen. De zachte binnenlaag beschermt uw display tegen krassen en beschadigingen.
* Flap met Velcro sluiting
* Afmetingen: ca. 110 x 60 x 11 mm
* Flat riemlus
* Zachte voering
* Kleur: Croco Look Brown
* Merk: Dolce Vita
Ik ben een vrouw, ik heb niet eens een tasjequote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:56 schreef Maanvis het volgende:
[..]
het is ook meer een vrouwenhoesje en die hebben hun mobieltje altijd in hun tasje.
quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:57 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik ben een vrouw, ik heb niet eens een tasje![]()
Maar goed, geen idee waar X de telefoon met hoes heeft gedouwd () is in principe ook niet relevant. Er is gewoon geen disclaimer bij af gegeven dat het hoesje zou kunne gaan afgeven, eventueel.
ik weet ook niet of het verplicht is eigenlijk. vergelijk het met nieuwe kleren. die geven ook bijna altijd af en moet je de eerste keer apart wassen. dat staat lang niet altijd op de labeltjes iigquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:57 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik ben een vrouw, ik heb niet eens een tasje![]()
Maar goed, geen idee waar X de telefoon met hoes heeft gedouwd () is in principe ook niet relevant. Er is gewoon geen disclaimer bij af gegeven dat het hoesje zou kunne gaan afgeven, eventueel.
Maar je display is niet gekrast of beschadigd? Dus het product doet wat het beloofd.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 18:56 schreef Qwea het volgende:
[..]
Van de website van de webshop. Staat niks over leer of nep leer. Of afgeven
Je mag ook wel van zo'n product verwachten dat het niet je body vd GSM verneukt. Lijkt me gewoon productiefoutje bij HTC óf bij de hoesjesfabrikant? Meestal zijn ze binnen gewoon van dat zwarte, dunne, zachte spul, dat 'plakt' niet aan je toestel en geeft niet af.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 20:51 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Maar je display is niet gekrast of beschadigd? Dus het product doet wat het beloofd.
Maar dat is in het algemeen de desire, en dan zit er een waarschuwings sticker op de doos. Iets wat bij deze van X niet zat/zit en het is niet de desirequote:Op vrijdag 8 oktober 2010 21:55 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Je mag ook wel van zo'n product verwachten dat het niet je body vd GSM verneukt. Lijkt me gewoon productiefoutje bij HTC óf bij de hoesjesfabrikant? Meestal zijn ze binnen gewoon van dat zwarte, dunne, zachte spul, dat 'plakt' niet aan je toestel en geeft niet af.
En het schijnt ook (begreep ik uit ander topique) dat bepaalde HTC-toestellen hier meer problemen mee hebben door de manier van 'kleuren' van de body
In principe niet. Je mag toch zoals LL al zegt, verwachten dat het niet de rest van je foon wel verneukt.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 20:51 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Maar je display is niet gekrast of beschadigd? Dus het product doet wat het beloofd.
Vergelijk het met kleren. Algemeen bekend dat je ze eerst apart moet wassen want ze geven af. Staat niet altijd op het labeltjequote:Op zaterdag 9 oktober 2010 07:51 schreef Qwea het volgende:
[..]
In principe niet. Je mag toch zoals LL al zegt, verwachten dat het niet de rest van je foon wel verneukt.
Vegelijkheid weer eens met autopoets. Als je je auto (kan niet, maar terzijde) opeens geel wil poetsen, en je krijgt vet krassen of doffe lelijke plekken... dan is het product ook niet deugdelijk IMHO, afgezien van dat je auto geel is.
Jij was je telefoonhoesjes voor je het gebruikt?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:20 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Vergelijk het met kleren. Algemeen bekend dat je ze eerst apart moet wassen want ze geven af. Staat niet altijd op het labeltje. Ga je de kledingfabrikant aanklagen dat de was verneukt is of let je zelf op?
Zelfde met gekleurd (nep)leer en nat worden.
het lijkt me duidelijk dat het nat is geworden, gezien de vlekkenquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:27 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Jij was je telefoonhoesjes voor je het gebruikt?Tis gewoon een af-product wat je meteen zo hoort te kunnen gebruiken. Op kleding staat het vaak bij de wasvoorschriften. En verder staat hier trouwens nergens iets over dat X het wel of niet nat heeft laten worden. Het lijkt mij van niet...
Vind ik niet, de plekken zitten juist op hoeken en achterop het toestel. Dus waar het wrijving heeft met het hoesje. Als het nat was geworden had je wel meer plekken op minder logische plaatsenquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:36 schreef Maanvis het volgende:
[..]
het lijkt me duidelijk dat het nat is geworden, gezien de vlekken. dit is typisch een nat leer afgeef situatie
.
Waar wrijving optreedt wordt het warm en waar het warm en vochtig is geeft het af. Dit is inherent aan het productieproces van gekleurd leer. Het is niet mogelijk om zo'n hoesje te produceren dat niet afgeeft als het nat wordt.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 14:36 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Vind ik niet, de plekken zitten juist op hoeken en achterop het toestel. Dus waar het wrijving heeft met het hoesje. Als het nat was geworden had je wel meer plekken op minder logische plaatsen
Euh wat dacht je van in een zwetende broekzak gezeten?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 14:47 schreef Loveless85 het volgende:
Kerel, het is NIET nat geworden![]()
Hoe kom je daar toch bij
'een zwetende broekzak'? Ik weet niet wat jij voor broeken draagtquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 14:57 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Euh wat dacht je van in een zwetende broekzak gezeten?
Als het niet nat was geworden had het ook niet afgegeven, geloof mij maar.
Warme broekenquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:38 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
'een zwetende broekzak'? Ik weet niet wat jij voor broeken draagt
Leren hoesje?quote:En het is ook bij mijn vriendin zie ik. Zelfde toestel, ander hoesje, en zeker niet vochtig geworden in een broekzak
het komt door de binnenvoering heen.quote:
Dus eigenlijk zeg jij. Als je een leren hoesje koopt voor je telefoon dan kun je weten dat dat leren hoesje je telefoon verneukt? Ondanks dat de winkel zegt dat dat hoesje ervoor is om je telefoon te beschermen?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:53 schreef Maanvis het volgende:
[..]
het komt door de binnenvoering heen.
Tip: Neem geen leren hoesje tenzij een natuurlijke kleur. Anders geeft het altijd af.
Geen dankquote:Op donderdag 18 november 2010 13:03 schreef Jojoortje het volgende:
Ja, dit is misschien een kutkick, maar ik wil graag weten of TS nog stappen heeft ondernomen.
Aangezien ik vandaag mijn Wildfire krijg en ook een hoesje wil kopen
(Maar goed dat ik dit topic heb gezien!)
Ah, bedankt voor de snelle reactie.quote:Op donderdag 18 november 2010 13:08 schreef Qwea het volgende:
Ik heb het neergelegd bij thuiswinkel.org. Aangezien zijn een waarborg keurmerk hebben (de webshop). De verkoper bleef bij zijn standpunt en de juriste van thuiswinkel.org is er nu mee bezig.
Als ik aan kan tonen dat het door het hoesje is ontstaan en dat ik schade hiervan heb dan heb ik recht op schadevergoeding.
Ik wacht nog op de conclusie.
Je hoeft niks aan te tonen, de eerste 6 maanden ligt de bewijslast (dat de schade niet van het hoesje komt en/of dat je geen schade hiervan hebt) bij de verkoper.quote:Op donderdag 18 november 2010 13:08 schreef Qwea het volgende:
Als ik aan kan tonen dat het door het hoesje is ontstaan en dat ik schade hiervan heb dan heb ik recht op schadevergoeding.
Dat vroeg ik me eigenlijk ook af (ik twijfel er echt over hoe het nu zit). Als het hoesje zelf gescheurd of anderszins kapot zou zijn, dan zou het sowieso kloppen: eerste 6 maanden bewijslast bij de verkoper.quote:Op donderdag 18 november 2010 18:00 schreef r_one het volgende:
[..]
Je hoeft niks aan te tonen, de eerste 6 maanden ligt de bewijslast (dat de schade niet van het hoesje komt en/of dat je geen schade hiervan hebt) bij de verkoper.
Een producteigenschap van een beschermingshoesje is dat het de inhoud beschermt. Dat doet dit hoesje niet, integendeel, het ruïneert de inhoud juist. Ook zonder dat het beschermhoesje zelf zichtbare schade heeft, kan het gebrekkig zijn. Het voldoet eenvoudig niet aan de eigenschappen die je er van mag verwachten (i.c. beschermen) en is alleen daarom al niet conform.quote:Op donderdag 18 november 2010 18:13 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me eigenlijk ook af (ik twijfel er echt over hoe het nu zit). Als het hoesje zelf gescheurd of anderszins kapot zou zijn, dan zou het sowieso kloppen: eerste 6 maanden bewijslast bij de verkoper.
Maar nu is er geen zichtbare schade aan het hoesje zelf, maar aan een ander product, waarvan TS zegt dat dat komt door een gebrekkig hoesje. In dat geval moet TS toch nog steeds bewijzen dat (a) het hoesje gebrekkig is, omdat (b) de schade aan de telefoon veroorzaakt is door het gebrekkige hoesje?
Gaat die omgekeerde bewijslast in het eerste half jaar niet alleen over de vraag of het gebrek door productiefout of door externe oorzaak is veroorzaakt (met dus bewijsvermoeden dat het een productiefout is)?
Die vetgedrukte stelling lijkt inderdaad waar te zijn, maar dat is niet de vraag die ik hardop stelde. Het gaat om de vraag of TS die vetgedrukte stelling moet bewijzen of de verkoper. Ik twijfel, maar ik denk TS.quote:Op donderdag 18 november 2010 19:16 schreef r_one het volgende:
[..]
Een producteigenschap van een beschermingshoesje is dat het de inhoud beschermt. Dat doet dit hoesje niet, integendeel, het ruïneert de inhoud juist. Ook zonder dat het beschermhoesje zelf zichtbare schade heeft, kan het gebrekkig zijn. Het voldoet eenvoudig niet aan de eigenschappen die je er van mag verwachten (i.c. beschermen) en is alleen daarom al niet conform.
Ik denk de verkoper. Dat volgt uit de non-conformiteit van het product.quote:Op donderdag 18 november 2010 21:53 schreef Pool het volgende:
[..]
Die vetgedrukte stelling lijkt inderdaad waar te zijn, maar dat is niet de vraag die ik hardop stelde. Het gaat om de vraag of TS die vetgedrukte stelling moet bewijzen of de verkoper. Ik twijfel, maar ik denk TS.
Waarom moet TS dat, waar in de wet is dat bepaald? Volgens mij is het gedurende de eerste 6 maanden na verkoop aan de verkoper om te bewijzen dat het hoesje niet gebrekkig / wel conform is of dat de schade aan de telefoon te wijten is aan TS' ondeskundig handelen.quote:Op donderdag 18 november 2010 22:19 schreef Pool het volgende:
Ik heb even verder zitten kijken aan de hand van de wet, maar volgens mij is het zo:
-TS moet bewijzen dat het hoesje non-conform/gebrekkig is
-TS moet bewijzen dat ze schade aan haar telefoon heeft
-TS moet bewijzen dat het gebrek de schade aan de telefoon heeft veroorzaakt
Gewoon op basis van de hoofdregel van art. 150 Rv. TS stelt dat het hoesje afwijkt van wat zij bij normaal gebruik aan eigenschappen mocht verwachten. Zij beroept zich op het rechtsgevolg van die stelling en moet die dus ook bewijzen.quote:Op donderdag 18 november 2010 22:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Waarom moet TS dat, waar in de wet is dat bepaald?
Die omgekeerde bewijslast gaat over het tijdstip van ontstaan van de afwijking. Dus TS moet bewijzen dat het product afwijkt van de overeenkomst, maar als ze daarin slaagt, dan kan de winkelier niet zomaar roepen dat TS het gebrek aan het hoesje zelf heeft veroorzaakt ná de levering. Dat zal de winkelier in de eerste zes maanden zelf moeten bewijzen.quote:Volgens mij is het gedurende de eerste 6 maanden na verkoop aan de verkoper om te bewijzen dat het hoesje niet gebrekkig / wel conform is of dat de schade aan de telefoon te wijten is aan TS' ondeskundig handelen.
quote:Art. 7:18 lid 2 Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Daar zijn we het over eens en dat is inderdaad het belangrijkste.quote:Maar goed, soit, in iets andere volgorde:
- Dat TS schade aan haar telefoon heeft, is evident
- Dat de schade het directe gevolg is van de omstandigheid dat ze de telefoon in het hoesje heeft bewaard, evenzo
- Daarmee is m.i. de non-conformiteit van het hoesje al aangetoond
Daar is TS dus heel gauw klaar mee, zie hieronderquote:Op donderdag 18 november 2010 22:50 schreef Pool het volgende:
Dus TS moet bewijzen dat het product afwijkt van de overeenkomst
quote:[..]
[..]
Daar zijn we het over eens en dat is inderdaad het belangrijkste.
thuiswinkel.org heeft het opgelost, dus ik ga er vanuit dat idd de hoesjes boer moet dokken. Die zal het ws door berekenen naar de fabrikant, denk ik.quote:Op zaterdag 4 december 2010 15:57 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Huh wie dan? Gaat die hoesjesboer een nieuwe telefoon kopen?
Aha. Nou top oplossing iigquote:Op zaterdag 4 december 2010 16:21 schreef Qwea het volgende:
[..]
thuiswinkel.org heeft het opgelost, dus ik ga er vanuit dat idd de hoesjes boer moet dokken. Die zal het ws door berekenen naar de fabrikant, denk ik.
Hmmmquote:Wij gaan eerst kijken of het flekken kuunen verwijderen. zo niet bestellinen wij een nieuw behuizig voor de toestel.
We gaan dus even navraag doen en de soap lijkt nog niet helemaal afgelopenquote:Indien uw toestel door de webshop ter reparatie wordt aangeboden bij HTC is er niets aan de hand.
Als het toestel ergens anders wordt voorzien van een nieuwe behuizing vervalt inderdaad de garantie.
Hopende u hiermede van dienst te zijn geweest.
Nee, ik ben niet zo goed van vertrouwen met opsturenquote:Op zaterdag 11 december 2010 15:51 schreef Loveless85 het volgende:
Heb je je toestel al opgestuurd naar hem? Ik weet niet waarom maar krijg nou niet het idee dat hij het dan weer bij HTC gaat laten maken![]()
En je bent dus idd wel mooi je garantie kwijt als hij er zelf een nieuwe behuizing omheen gaat klussen...
Of het door Ali de Belshop om de hoek laat doen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |