abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88873634
quote:
5s.gif Op donderdag 18 november 2010 18:13 schreef Pool het volgende:

[..]


Dat vroeg ik me eigenlijk ook af (ik twijfel er echt over hoe het nu zit). Als het hoesje zelf gescheurd of anderszins kapot zou zijn, dan zou het sowieso kloppen: eerste 6 maanden bewijslast bij de verkoper.

Maar nu is er geen zichtbare schade aan het hoesje zelf, maar aan een ander product, waarvan TS zegt dat dat komt door een gebrekkig hoesje. In dat geval moet TS toch nog steeds bewijzen dat (a) het hoesje gebrekkig is, omdat (b) de schade aan de telefoon veroorzaakt is door het gebrekkige hoesje?

Gaat die omgekeerde bewijslast in het eerste half jaar niet alleen over de vraag of het gebrek door productiefout of door externe oorzaak is veroorzaakt (met dus bewijsvermoeden dat het een productiefout is)?
Een producteigenschap van een beschermingshoesje is dat het de inhoud beschermt. Dat doet dit hoesje niet, integendeel, het ruïneert de inhoud juist. Ook zonder dat het beschermhoesje zelf zichtbare schade heeft, kan het gebrekkig zijn. Het voldoet eenvoudig niet aan de eigenschappen die je er van mag verwachten (i.c. beschermen) en is alleen daarom al niet conform.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  donderdag 18 november 2010 @ 21:53:59 #52
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_88880891
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 19:16 schreef r_one het volgende:

[..]


Een producteigenschap van een beschermingshoesje is dat het de inhoud beschermt. Dat doet dit hoesje niet, integendeel, het ruïneert de inhoud juist. Ook zonder dat het beschermhoesje zelf zichtbare schade heeft, kan het gebrekkig zijn. Het voldoet eenvoudig niet aan de eigenschappen die je er van mag verwachten (i.c. beschermen) en is alleen daarom al niet conform.
Die vetgedrukte stelling lijkt inderdaad waar te zijn, maar dat is niet de vraag die ik hardop stelde. Het gaat om de vraag of TS die vetgedrukte stelling moet bewijzen of de verkoper. Ik twijfel, maar ik denk TS.
pi_88881370
quote:
7s.gif Op donderdag 18 november 2010 21:53 schreef Pool het volgende:

[..]


Die vetgedrukte stelling lijkt inderdaad waar te zijn, maar dat is niet de vraag die ik hardop stelde. Het gaat om de vraag of TS die vetgedrukte stelling moet bewijzen of de verkoper. Ik twijfel, maar ik denk TS.
Ik denk de verkoper. Dat volgt uit de non-conformiteit van het product.

Niet dat de verkoper moet bewijzen dat het hoesje de telefoon ruïneert (het vette) maar juist anderson: dat het níet het hoesje is geweest dat de telefoon heeft beschadigd. Lijkt mij sterk dat de verkoper hierin slaagt.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  donderdag 18 november 2010 @ 22:19:12 #54
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_88882060
Ik heb even verder zitten kijken aan de hand van de wet, maar volgens mij is het zo:

-TS moet bewijzen dat het hoesje non-conform/gebrekkig is
-TS moet bewijzen dat ze schade aan haar telefoon heeft
-TS moet bewijzen dat het gebrek de schade aan de telefoon heeft veroorzaakt

Als TS daarin slaagt, dan:
-Moet verkoper bewijs leveren van het tegendeel van het vermoeden dat het gebrek al bestond tijdens de verkoop (dat is de 6-maandentermijn die jij noemt, zie art. 7:18 lid 2 BW)

Als de verkoper daar niet in slaagt, dan geldt art. 7:24 lid 1 en lid 2 onder c (het schadebedrag ligt waarschijnlijk onder de franchise van 500 euro bij productaansprakelijkheid, zie art. 7:190 lid 1 onder a BW) en is hij aansprakelijk voor de schade van TS.
pi_88883024
quote:
7s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:19 schreef Pool het volgende:
Ik heb even verder zitten kijken aan de hand van de wet, maar volgens mij is het zo:

-TS moet bewijzen dat het hoesje non-conform/gebrekkig is
-TS moet bewijzen dat ze schade aan haar telefoon heeft
-TS moet bewijzen dat het gebrek de schade aan de telefoon heeft veroorzaakt
Waarom moet TS dat, waar in de wet is dat bepaald? Volgens mij is het gedurende de eerste 6 maanden na verkoop aan de verkoper om te bewijzen dat het hoesje niet gebrekkig / wel conform is of dat de schade aan de telefoon te wijten is aan TS' ondeskundig handelen.

Maar goed, soit, in iets andere volgorde:
- Dat TS schade aan haar telefoon heeft, is evident
- Dat de schade het directe gevolg is van de omstandigheid dat ze de telefoon in het hoesje heeft bewaard, evenzo
- Daarmee is m.i. de non-conformiteit van het hoesje al aangetoond
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  donderdag 18 november 2010 @ 22:50:27 #56
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_88883550
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:38 schreef r_one het volgende:

[..]


Waarom moet TS dat, waar in de wet is dat bepaald?
Gewoon op basis van de hoofdregel van art. 150 Rv. TS stelt dat het hoesje afwijkt van wat zij bij normaal gebruik aan eigenschappen mocht verwachten. Zij beroept zich op het rechtsgevolg van die stelling en moet die dus ook bewijzen.

quote:
Volgens mij is het gedurende de eerste 6 maanden na verkoop aan de verkoper om te bewijzen dat het hoesje niet gebrekkig / wel conform is of dat de schade aan de telefoon te wijten is aan TS' ondeskundig handelen.
Die omgekeerde bewijslast gaat over het tijdstip van ontstaan van de afwijking. Dus TS moet bewijzen dat het product afwijkt van de overeenkomst, maar als ze daarin slaagt, dan kan de winkelier niet zomaar roepen dat TS het gebrek aan het hoesje zelf heeft veroorzaakt ná de levering. Dat zal de winkelier in de eerste zes maanden zelf moeten bewijzen.

quote:
Art. 7:18 lid 2 Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
quote:
Maar goed, soit, in iets andere volgorde:
- Dat TS schade aan haar telefoon heeft, is evident
- Dat de schade het directe gevolg is van de omstandigheid dat ze de telefoon in het hoesje heeft bewaard, evenzo
- Daarmee is m.i. de non-conformiteit van het hoesje al aangetoond
Daar zijn we het over eens en dat is inderdaad het belangrijkste. :)
pi_88885063
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 22:50 schreef Pool het volgende:
Dus TS moet bewijzen dat het product afwijkt van de overeenkomst
Daar is TS dus heel gauw klaar mee, zie hieronder :P
quote:
[..]

[..]


Daar zijn we het over eens en dat is inderdaad het belangrijkste. :)
:s)
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  vrijdag 19 november 2010 @ 14:09:54 #58
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_88901244
Met thuiswinkel.org heb ik trouwens wel goede ervaringen in een conflict met de kijkshop, hopelijk helpen ze jou evengoed.
Vampire Romance O+
  donderdag 2 december 2010 @ 09:42:08 #59
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89419098
Mogguh!

Nou, hartstikke kek... er is uitsluitsel... De telefoon wordt vervangen en het geld van het hoesje wordt ook vergoedt :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Qwea op 02-12-2010 10:02:10 ]
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_89419389
Goede service! Duurt even, maar dan toch.
pi_89517085
Erg netjes van HTC :Y
  zaterdag 4 december 2010 @ 15:44:44 #62
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89519167
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 december 2010 14:47 schreef Loveless85 het volgende:
Erg netjes van HTC :Y
Htc? Niks van htc hoor :)
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_89519186
Wow, had ik niet meer verwacht. Nice :Y
Noot noot.
pi_89519635
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 15:44 schreef Qwea het volgende:

[..]

Htc? Niks van htc hoor :)
Huh wie dan? Gaat die hoesjesboer een nieuwe telefoon kopen?
  zaterdag 4 december 2010 @ 16:21:30 #65
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_89520537
quote:
11s.gif Op zaterdag 4 december 2010 15:57 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Huh wie dan? Gaat die hoesjesboer een nieuwe telefoon kopen?
thuiswinkel.org heeft het opgelost, dus ik ga er vanuit dat idd de hoesjes boer moet dokken. Die zal het ws door berekenen naar de fabrikant, denk ik.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_89521462
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 16:21 schreef Qwea het volgende:

[..]

thuiswinkel.org heeft het opgelost, dus ik ga er vanuit dat idd de hoesjes boer moet dokken. Die zal het ws door berekenen naar de fabrikant, denk ik.
Aha. Nou top oplossing iig :Y
pi_89522124
Mooie oplossing! Hopelijk heb je snel een nieuwe telefoon.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  Moderator zaterdag 11 december 2010 @ 15:49:37 #68
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_89804735
Hmm nou zover is het nog even niet. De waarborg meneer was inderdaad in de veronderstelling dat er of een nieuw toestel zou komen of een vergoeding.
De winkelier had echter een andere oplossing in gedachten, namelijk:

quote:
Wij gaan eerst kijken of het flekken kuunen verwijderen. zo niet bestellinen wij een nieuw behuizig voor de toestel.
Hmmm

Navraag bij HTC levert het volgende op:

quote:
Indien uw toestel door de webshop ter reparatie wordt aangeboden bij HTC is er niets aan de hand.
Als het toestel ergens anders wordt voorzien van een nieuwe behuizing vervalt inderdaad de garantie.
Hopende u hiermede van dienst te zijn geweest.
We gaan dus even navraag doen en de soap lijkt nog niet helemaal afgelopen ;)
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_89804788
Heb je je toestel al opgestuurd naar hem? Ik weet niet waarom maar krijg nou niet het idee dat hij het dan weer bij HTC gaat laten maken _O- :') En je bent dus idd wel mooi je garantie kwijt als hij er zelf een nieuwe behuizing omheen gaat klussen... -O- Of het door Ali de Belshop om de hoek laat doen
  Moderator zaterdag 11 december 2010 @ 16:03:41 #70
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_89805038
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 december 2010 15:51 schreef Loveless85 het volgende:
Heb je je toestel al opgestuurd naar hem? Ik weet niet waarom maar krijg nou niet het idee dat hij het dan weer bij HTC gaat laten maken _O- :') En je bent dus idd wel mooi je garantie kwijt als hij er zelf een nieuwe behuizing omheen gaat klussen... -O- Of het door Ali de Belshop om de hoek laat doen
Nee, ik ben niet zo goed van vertrouwen met opsturen :@ Ik wil wel vooraf weten wat precies de bedoeling is. Ik heb nu dus weer gemaild :')
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_89805601
Terecht hoor, ik zou 'm ook niet zomaar opsturen :D
Hem wellicht eens wijzen op het feit dat z'n brancheorganisatie iets anders zegt? En evt. ff kijken of hij verplicht is uit te voeren wat ze zeggen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')