abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87303685
Vervolg van Alberto Contador test positief op clenbuterol

quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 12:05 schreef Colplay het volgende:

[..]

Zou het er mee te maken kunnen hebben dat Bruyneel de controle van zijn renners perfect geregeld hebben en andere ploegen (veel) minder. Kopmannen die gewend zijn de bescherming van Bruyneel te hebben zijn iets minder voorzichtig en lopen tegen de lamp?

Of gaat iedereen pas gebruiken als ze bij Bruyneel weg zijn? ;)
A) In de ploegen van Bruyneel wordt absoluut geen doping gebruikt maar is de begeleiding wel super dus na het verlaten van de ploeg bereiken de renners niet hun oude niveau en grijpen die renners uit wanhoop naar doping.
of
B) In de ploegen van Bruyneel staat het gebruik van doping onder toezicht van de beste experts die er zijn.

U mag kiezen...
pi_87304277
Ik dacht Alberto Stegeman :').
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_87304365
Stegeman die - in een 2 uur durende uitzending op SBS6 - de Spaanse doping doofpot even gaat openen... :') :') :')
  donderdag 7 oktober 2010 @ 22:12:51 #4
67205 Colplay
How you doin??
pi_87304606
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 21:56 schreef TargaFlorio het volgende:
Vervolg van Alberto Contador test positief op clenbuterol
[..]

A) In de ploegen van Bruyneel wordt absoluut geen doping gebruikt maar is de begeleiding wel super dus na het verlaten van de ploeg bereiken de renners niet hun oude niveau en grijpen die renners uit wanhoop naar doping.
of
B) In de ploegen van Bruyneel staat het gebruik van doping onder toezicht van de beste experts die er zijn.

U mag kiezen...
Ik ga dan voor A, want Armstrong heeft ook bij Bruyneel gereden en hij heeft altijd gezegd geen doping te gebruiken.
"En dan hebben ze nou de regel dat je handjes mot schudden voor het gevecht. Ik wil helemaal geen handjes schuden met m'n tegenstander. Ik wil de kop van z'n romp afslaan."
  donderdag 7 oktober 2010 @ 22:27:06 #5
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_87305349
Toch benieuwd hoe deze zaak zal uitdraaien ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 7 oktober 2010 @ 22:32:50 #6
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_87305682
je kan toch niet positief testen op plasticizers :P
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 7 oktober 2010 @ 22:38:50 #7
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_87306040
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:12 schreef Colplay het volgende:

[..]

Ik ga dan voor A, want Armstrong heeft ook bij Bruyneel gereden en hij heeft altijd gezegd geen doping te gebruiken.
Ze zeggen allemaal dat ze geen doping hebben gebruikt wat dan achteraf niet zo blijkt te zijn.
pi_87306301
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:32 schreef rubbereend het volgende:
je kan toch niet positief testen op plasticizers :P
Ja, dat snap ik ook ff niet. Is het nou een soort van doping of is het een spoor van een transfusie :?
Where facts are few, experts are many.
pi_87306532
Het is een spoor van een transfusie, maar dat kunnen ze toch testen en dan kan die test dus positief of negatief zijn, ik zie het probleem niet? :?
  donderdag 7 oktober 2010 @ 22:51:27 #10
67205 Colplay
How you doin??
pi_87306615
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:38 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ze zeggen allemaal dat ze geen doping hebben gebruikt wat dan achteraf niet zo blijkt te zijn.
Misschien wel, maar bij Armstrong geloof ik het echt. ;)
Net als bij Boogerd.
"En dan hebben ze nou de regel dat je handjes mot schudden voor het gevecht. Ik wil helemaal geen handjes schuden met m'n tegenstander. Ik wil de kop van z'n romp afslaan."
pi_87309061
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:08 schreef TargaFlorio het volgende:
Stegeman die - in een 2 uur durende uitzending op SBS6 - de Spaanse doping doofpot even gaat openen... :') :') :')
En dan na 3 kwartier reclame epo koopt in een apotheek in barcelona :+
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 01:36:54 #12
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_87311332
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:43 schreef Atreidez het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik ook ff niet. Is het nou een soort van doping of is het een spoor van een transfusie :?
De plasticizers (weekmiddelen) waar het hier om gaat zijn stoffen die plastic week/elastisch maken. Deze weekmakers worden in heel veel plasticproducten gebruikt, waaronder viniel, schoenen, speelgoed, voedsel verpakkingen, maar ook in medische instrumenten, waaronder bloedzakken. De plasticizer die veel in bloedzakken wordt gebruikt is Bis(2-ethylhexyl) phthalate (DEHP).
Dit DEHP zit niet geheel vast in het plastic. Het kan als het ware in het bloed lekken dat in de zakken zit. Er komen dus deeltjes DEHP los van het plastic en terecht in het bloed en bij een transfusie komt dit dus ook in het bloed van de persoon die een transfusie ondergaat.

Een lab in Barcelona is met financiële steun van de WADA gaan onderzoeken of er in de urine sporen kunnen zijn van de bloeddoping. Het is al heel lang bekend dat DEHP in het lichaam wordt omgezet in andere stofjes (metabolieten), (mono-(2-ethylhexyl)phthalate,mono-(2-ethyl-5-hydroxyhexyl)phthalate(MEHHP) en mono-(2-ethyl-5-oxohexyl)phthalate(MEOHP) voor de liefhebber) en dat deze in de urine komen. De hoeveelheid metaobileten die in de urine komen kunnen ze meten. Dit lab heeft vorig jaar een artikel gepubliceerd in Transfusion, waarin ze tot de conclusie komen dat na een transfusie deze waarden van de metabolieten veel hoger zijn dan bij controle personen welke geen transfusies hebben gehad. Omdat DEHP in veel meer producten zit dan alleen bloedzakken kan het dus ook gevonden worden bij personen die geen transfusie hebben gehad, maar bij personen die een bloedtransfusie hebben gehad waren deze waardes veel hoger. artikel in Transfusion, Fulltext vrij toegankelijk

Bij Contador zouden er volgens de ARD en later de L'Equipe en de New York Times, hoge waardes van deze metabolieten gevonden, wat dus zou kunnen betekenen dat Contardor een bloedtransfusie heeft gehad. Exacte cijfers heb ik nergens gelezen (ook niet de minimale waarde die op doping zou wijzen) maar er zou sprake zijn van 8-10 maal de hoeveelheid die op doping zou wijzen.
Deze test op DEHP metabolieten in de urine is nog niet geldig verklaard door de WADA, een anti-dopingsinstituut.
Een quote uit het artikel:
quote:
In our study,medical treatments with PVC devices did not increase the day-long concentrations of DEHP metabolites and,thus,they would not probably explain positive results. Nevertheless, the possibility of other sources of substantial DEHP exposure can not be completely excluded. For this reason, a close follow-up of any athlete would be needed after any suspicious result of urinary DEHP metabolites concentrations.
Ze konden dus ten tijde van de publicatie van het artikel in Transfusion niet uitsluiten dat de DEHP-metabolieten uit een andere bron komen dan een bloedtransfusie. Hierdoor zou het dus lastig om een renner te vervolgen op alleen deze DEHP test, omdat hij niet waterdicht is. Het zou vooralsnog alleen als een soort screening kunnen worden gebruikt.
In de tijd nadat het artikel is verschenen kan er natuurlijk wel veel onderzoek zijn gedaan waardoor men het echt als een test zou kunnen gebruiken of iemand bloeddoping heeft gebruikt of niet. Volgens een artikel van Cyclingnews zou de test nu nog niet gevalideerd zijn maar zou het binnenkort wel juridisch gebruikt kunnen worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door No-P op 08-10-2010 01:49:53 ]
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 02:31:10 #13
45 SiGNe
pi_87311680
Ik zou er volgens mij ook positief op testen, ik heb weleens operaties ondergaan.
Na een echt zware blessure zou je dus weer wel kunnen verwachten dat de hoeveelheid metabolieten verhoogd is.
Maar, wat doen metabolieten eigenlijk voor het lichaam? ik heb er zelf echt geen flauw idee van..
Of is dient het alleen als bewijs dat er een transfusie heeft plaatsgevonden?
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 03:03:05 #14
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_87311807
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 02:31 schreef SiGNe het volgende:
Ik zou er volgens mij ook positief op testen, ik heb weleens operaties ondergaan.
Na een echt zware blessure zou je dus weer wel kunnen verwachten dat de hoeveelheid metabolieten verhoogd is.
Maar, wat doen metabolieten eigenlijk voor het lichaam? ik heb er zelf echt geen flauw idee van..
Of is dient het alleen als bewijs dat er een transfusie heeft plaatsgevonden?
De DEHP en zijn metabolieten blijken wel enigszins toxisch te zijn en bijvoorbeeld geassocieerd te zijn met een verkleinde penisgrootte :P van de pasgeborene van moeders die veel in contact zijn geweest met de stofjes. Maar in principe hoef je er geen zorgen om te maken, ook niet als je veel operaties hebt ondergaan. De hoeveelheid DEHP dat is je lichaam komt is bij transfusies vele malen hoger dan bij medische ingrepen waarbij geen transfusies hebben plaatsgevonden.
De stofjes worden ook snel uit je lichaam verwijderd. Na 2 dagen kunnen ze al niet meer aantonen dat er eventueel een transfusie heeft plaatsgevonden. Positief zul je dus niet testen, alleen als je hooguit 2 dagen ervoor een bloedtransfusie hebt ondergaan of misschien als je je hele vinielvloer hebt schoongelikt.

[ Bericht 3% gewijzigd door No-P op 08-10-2010 03:10:07 ]
Sei wachsam,
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 03:46:16 #15
45 SiGNe
pi_87311918
Zo'n wielrenzadel verkloot ( ;) ) ook al je prostaat, wat dat betreft zou een kleine penis ook kunnen komen door veel te fietsen, net als impotentie en onvruchtbaarheid
Ik fiets niet veel en ook nog op een simpele stadsfiets dus wat dat betreft ook geen problemen :)
Enige "sport" die ik soms doe is karten, merk je alleen in je armen.
pi_87313188
Thanks voor duidelijke uitleg No-P :)
Where facts are few, experts are many.
pi_87314491
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:12 schreef Colplay het volgende:

Dat zei Landis ook.
pi_87317055
Plasticizers zijn gevonden in het bloed en zijn een aanwijzing dat er misschien transfusies hebben plaatsgevonden daarom heb ik voor deze topictitel gekozen (bovendien kon ik zo snel niks anders bedenken ;) )
pi_87317209
ex Astanarenner + ex-Libertyrenner + ex-Discovery-renner+ ex Saizrenner + wazig verhaal over Spaans vlees + sporen plasticizers + AC op Fuenteslijst + sporen Clen duidelijk aangetoond + doofpot UCI + dopingkip Rasmussen bergop kunnen bijhouden in 2007.

Nu zal het niet allemaal direct een bewijs zijn dat Contador een dopinggebruiker is maar hij heeft de schijn toch wel erg tegen.
pi_87324134
Zo jammer dat Armstrong er wel mee wegkomt. Als er iemand is die de schijn tegen zich heeft, dan is het wel Armstrong, die zijn concurrenten vernederde tijdens de tour. Terwijl ook nog eens is gebleken dat zo'n beetje al zijn concurrenten aan de doping zaten.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 15:37:06 #21
67205 Colplay
How you doin??
pi_87325257
Wat ik een beetje mis in het verhaal is hoeveel voordeel je nu haalt met het gebruik van dit soort doping. Heeft Contador zonder doping het niveau Gesink of Van Hummel? Is daar iets over bekend?
pi_87329612
http://www.sporza.be/cm/s(...)ontador_bron_getuigt

Het weekblad Humo heeft een bron dicht bij de Astana-ploeg gesproken die bevestigt dat Alberto Contador extra bloed nam tijdens de Tour. "Dat bloed was afgetapt tussen de Dauphiné en de Tour, maar de afname is gebeurd op een moment dat er nog clenbuterol in zijn bloed zat."

Humo publiceert het volledige dossier over Alberto Contador pas in zijn volgende editie, komende dinsdag. Maar vrijdag pakt het op zijn website al uit met enkele cassante passages.

Contador zou volgens de insider bij de Astana-ploeg clenbuterol gebruikt hebben om snel gewicht te verliezen. Het middel zorgt immers voor een snellere vetverbranding en het bevordert de spieropbouw.

"In de Dauphiné had Contador nog een tikje overgewicht. Daar gebruiken ze clenbuterol voor: de laatste kilo's kwijtspelen en er ook over waken dat je geen spiermassa verliest."

"In de periode tussen de Dauphiné Libéré en de Tour heeft Contador nog bloed afgetapt om de bloedwaarden in zijn biologisch paspoort niet te verstoren. Op dat moment zat er nog een spoortje clenbuterol in zijn bloed. Dat spoortje is in dat zakje bloed blijven zitten, tot hij het later opnieuw in zijn lichaam kreeg."

Contador testte tijdens de tweede rustdag van de Tour positief op clenbuterol. De Spaanse eindwinnaar ontkent dat hij een bloedtransfusie onderging. Hij steekt de positieve test op vervuild vlees.
pi_87329741
Oh verrek, ik had het originele bericht in het dopingtopic geplakt.

quote:
Alberto Contador: de waarheid over clenbuterol

Het is onzin dat de in de urine van Alberto Contador aangetroffen clenbuterol per ongeluk uit een lap kalfsvlees komt. Dat bevestigt, tegenover Humo, een bron die zeer dicht bij de Astana-ploeg van de Spaanse Tourwinnaar staat: 'Hij heeft een bloedtransfusie ondergaan na de Dauphiné Libéré, en in dat bloed zat nog een klein restje clenbuterol van een net afgelopen vermageringskuur.'

Clenbuterol heeft, ondanks de relatief grote pakkans, een interessante werking: het zorgt voor een snellere vetverbranding en bevordert de spieropbouw.

Wielrenner «Je moet het gebruiken in combinatie met T3. Dat is een schildklierhormoon (triiodothyronine, red.) dat helpt bij de afbraak van vetten. Dan heb je sneller effect met een kleinere dosis clen. En: hoe kleiner de dosis, hoe kleiner ook de kans dat je betrapt wordt.»

Snel gewichtsverlies: dat is de reden waarom Contador clenbuterol gebruikte. Een insider die heel dicht bij de Astana-ploeg staat, vertelt:

Insider «In de Dauphiné Libéré (de laatste belangrijke voorbereidingskoers voor de Tour de France, red.) had Contador nog een tikje overgewicht. Gewone mensen zien dat niet, maar er mocht nog een kilo of twee af. Daar gebruiken ze dan clenbuterol voor: de laatste kilo's kwijtspelen, en er tegelijk over waken dat je geen spiermassa verliest - of, in het beste geval, nog een beetje extra spiermassa kweken.»

HUMO Dat verklaart nog niet waarom de clenbuterol pas tijdens de laatste rustdag van de Tour in een urinestaal opdook.

Insider «Maar allez! In de periode tussen de Dauphiné en de Tour heeft Contador nog bloed afgetapt - kleine zakjes, om de bloedwaarden in zijn biologisch paspoort niet te verstoren. De afname is dus gebeurd op een moment dat er nog een spoortje clenbuterol in zijn bloed zat. En dat spoortje is in dat zakje bloed blijven zitten, tot hij het later opnieuw in zijn lichaam kreeg.»

HUMO Worden er dan nog steeds bloedtransfusies uitgevoerd?

Insider «Natuurlijk. Maar in kleine dosissen van 150cc. Vroeger kregen de renners tijdens de Tour twee, drie grote zakken bloed, van 400 à 500 cc. Nu kunnen ze zich dat niet meer permitteren - precies vanwege dat biologisch paspoort, dat plotse schommelingen in de bloedwaarden bijhoudt.»

Contador en zijn entourage ontkennen in alle toonaarden dat hij een bloedtransfusie zou hebben ondergaan. 'Vries al mijn urine- en bloedstalen gerust in, en analyseer ze over vijf jaar opnieuw,' zei Contador in een interview met Reuters. Zijn broer/manager Fran reageerde emotioneler: 'Hij heeft niets illegaals gedaan. Je kan toch geen onschuldige tot de elektrische stoel veroordelen?'

Het volledige artikel leest u in Humo 3658 van dinsdag 12 oktober 2010.

Humo.be
pi_87336025
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 15:07 schreef chargon het volgende:
Zo jammer dat Armstrong er wel mee wegkomt. Als er iemand is die de schijn tegen zich heeft, dan is het wel Armstrong, die zijn concurrenten vernederde tijdens de tour. Terwijl ook nog eens is gebleken dat zo'n beetje al zijn concurrenten aan de doping zaten.
Ik heb mijn twijfels gekregen over Armstrong, vooral de laatste 2 Tours afzettende tegenover de 7 gewonnen Tours. Echter, bij mijn weten was er niemand die zo voor de sport leefde en trainde als Armstrong. Als zijn concurrenten dat niet deden was er maar 1 manier om hem bij te houden.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_87336477
Door hard te trainen ga je echt niet sneller fietsen, dan raak je alleen maar overbelast. Zijn er echt nog mensen die in al die belachelijk verhalen geloven dat Armstrong de enige was die voor zijn vak leefde, terwijl Basso en Ullrich zeker op het strand lagen. Armstrong gebruikte gewoon doping, iedereen deed het toen, je kon toen echt niet op een schone manier in een grote wedstrijd voorin eindigen.
pi_87349542
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 15:37 schreef Colplay het volgende:
Wat ik een beetje mis in het verhaal is hoeveel voordeel je nu haalt met het gebruik van dit soort doping. Heeft Contador zonder doping het niveau Gesink of Van Hummel? Is daar iets over bekend?
Ik denk dat het vooral gaat om de hoeveelheid trainingsarbeid wat een renner aankan met doping.
Als je snel kan herstellen dan kun je meer en zwaarder trainen.
Het niveau onderling ligt niet zover uit elkaar denk ik.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:12:25 #28
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_87352998
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 20:49 schreef kawotski het volgende:

[..]

Echter, bij mijn weten was er niemand die zo voor de sport leefde en trainde als Armstrong.
Vinokourov
Devolder
Ricco
Evans
Basso

trainen allemaal maniakaal voor zover ik weet / gelezen heb. En dat zullen de enigen niet zijn.

Ik kan me een recent interview met Armstrong herinneren waaruit bleek dat het bij hem allemaal redelijk normaal was. Zijn trainingsarbeid bedoel ik dan.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 13:37:25 #29
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_87354996
In De Morgen, Vlaamse krant, staat vandaag een interview met Frans Delbeke, profesoor en voormalig hoofd van het Gentse dopinglab.

Hij weigert (voorlopig) de schuld uit te spreken van Contador, maar geeft duidelijk aan dat hij van het vleesverhaal weinig tot niks gelooft en hij probeert dat wetenschappelijk te verklaren. Bij 'vervuiling' met clenbuterol van een stuk vlees moeten de waarden een tiental keer lager liggen (op basis van een stuk vlees van 200g, rauw (gebakken moeten de waarden nog lager liggen), volgens testen die eerder gevoerd zijn.

"Bij recent onderzoek in Kroatië werd clenbuterol toegediend aan runderen. Metingen in de volgende dagen maakten duidelijk dat bij een normale dosis clenbuterol de concentratie na 3 dagen zakt tot 0.1 nanogram per gram vlees. Als je dus een biefstuk eet van 200gram, rauw en onbereid, krijg je dus een dosis binnen van 20 nanogram. Deze concentratie is 1000 maal kleiner dan de 20 microgram die 1 pilletje spiropent bevat. Inname van zo'n pil leidt tot concentraties van 4 tot 5 nanogram per ml urine. Logischerwijze moet je na het eten van een biefstuk dus een concentratie vinden van 4 tot 5 picogram. De waarden in Contadors urine liggen tiemaal hoger en zijn vlees was bovendien gebakken."

Cruciaal is volgens Delbeke of er na Pau nog bloedcontroles zijn afgenomen van Contador. Die zouden bloeddoping makkelijk kunnen aantonen.
When all things seem to end, the future still remains..
pi_87355057
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 12:12 schreef SuikerVuist het volgende:

[..]

Vinokourov
Devolder
Ricco
Evans
Basso

trainen allemaal maniakaal voor zover ik weet / gelezen heb. En dat zullen de enigen niet zijn.

Ik kan me een recent interview met Armstrong herinneren waaruit bleek dat het bij hem allemaal redelijk normaal was. Zijn trainingsarbeid bedoel ik dan.
Ik had altijd het idee dat er juist grote verschillen op mentaal vlak waren. Ullrich vond ik persoonlijk niet erg 'stabiel' overkomen in de jaren dat hij tegen Lance reed.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_87355198
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 13:37 schreef Masanga het volgende:
In De Morgen, Vlaamse krant, staat vandaag een interview met Frans Delbeke, profesoor en voormalig hoofd van het Gentse dopinglab.

Hij weigert (voorlopig) de schuld uit te spreken van Contador, maar geeft duidelijk aan dat hij van het vleesverhaal weinig tot niks gelooft en hij probeert dat wetenschappelijk te verklaren. Bij 'vervuiling' met clenbuterol van een stuk vlees moeten de waarden een tiental keer lager liggen (op basis van een stuk vlees van 200g, rauw (gebakken moeten de waarden nog lager liggen), volgens testen die eerder gevoerd zijn.

"Bij recent onderzoek in Kroatië werd clenbuterol toegediend aan runderen. Metingen in de volgende dagen maakten duidelijk dat bij een normale dosis clenbuterol de concentratie na 3 dagen zakt tot 0.1 nanogram per gram vlees. Als je dus een biefstuk eet van 200gram, rauw en onbereid, krijg je dus een dosis binnen van 20 nanogram. Deze concentratie is 1000 maal kleiner dan de 20 microgram die 1 pilletje spiropent bevat. Inname van zo'n pil leidt tot concentraties van 4 tot 5 nanogram per ml urine. Logischerwijze moet je na het eten van een biefstuk dus een concentratie vinden van 4 tot 5 picogram. De waarden in Contadors urine liggen tiemaal hoger en zijn vlees was bovendien gebakken."

Cruciaal is volgens Delbeke of er na Pau nog bloedcontroles zijn afgenomen van Contador. Die zouden bloeddoping makkelijk kunnen aantonen.
het heeft volgens mij ook echt geen nut om zo'n rund kort voor de slacht nog vol te spuiten met clenbuterol. Je wil daar dan namelijk nog wel wat aan hebben bij de groei van dat beest voor het geld dat je er insteekt. Dan zou ik het doen als dat beest vol in de groei is of pakweg een maand voor de slacht om het nog een boost te geven.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 14:09:12 #32
pi_87355755
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 13:45 schreef du_ke het volgende:

[..]

het heeft volgens mij ook echt geen nut om zo'n rund kort voor de slacht nog vol te spuiten met clenbuterol. Je wil daar dan namelijk nog wel wat aan hebben bij de groei van dat beest voor het geld dat je er insteekt. Dan zou ik het doen als dat beest vol in de groei is of pakweg een maand voor de slacht om het nog een boost te geven.
Overigens, ik hoorde op de radio ook al een prof van de Universiteit Gent verklaren dat om zijn gehalte aan clenbuterol te hebben Contador bijna een halve koe zou moeten opgegeten hebben. Tenzij hij eventueel varkensvlees had gegeten. Maar daar lijkt nergens sprake van , en het clenbuterol toedienen bij varkens is ook véél minder verspreid. (daar zijn binnen Europa zelfs zowat geen gevallen van bekend)
pi_87360983
quote:
Een beetje chemicus heeft op tien minuten een ontraceerbare designerdoping gemaakt.
Een uitspraak van dezelfde Delbeke.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_87361746
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 18:18 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Een uitspraak van dezelfde Delbeke.
De enige manier om doping op de lange termijn tegen te gaan is het bewaren en blijven hertesten van urine en bloed. Wellicht dat het wielrennen dan wel een jaar of 10 in een dip terecht komt, maar uiteindelijk zou het z'n vruchten af moeten werpen.

(Gaat nooit gebeuren alleen..)
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 20:41:27 #35
14505 OProg
A Life in Music
pi_87364961
Kijk, een soortgelijke situatie:
quote:
Eénjarige schorsing Alessandro Colo
Friday 08 October 2010
ImageHet Italiaanse anti-doping tribunaal heeft in een tuchtprocedure Alessandro Colo een schorsing van een jaar opgelegd. De renner van ISD-Neri werd dit jaar tijdens de ronde van Mexico gepakt op het middel clenbuterol. Bovendien krijgt Colo ook nog een geldboete opgelegd van 1000 Zwitserse Frank. De schorsing is ingegaan op 21 mei 2010 en zal eindigen op 20 mei 2011.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 21:08:00 #36
45 SiGNe
pi_87365679
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 18:49 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

De enige manier om doping op de lange termijn tegen te gaan is het bewaren en blijven hertesten van urine en bloed. Wellicht dat het wielrennen dan wel een jaar of 10 in een dip terecht komt, maar uiteindelijk zou het z'n vruchten af moeten werpen.

(Gaat nooit gebeuren alleen..)
Of doping toestaan, als iedereen gebruikt liggen de kansen tenslotte weer gelijk.
Het wordt dan alleen wel een mechanische sport waarbij races gewonnen kunnen worden door nét even de juiste afstellingen te vinden, meer zoals F1 dus.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 21:10:52 #37
pi_87365758
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 21:08 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Of doping toestaan, als iedereen gebruikt liggen de kansen tenslotte weer gelijk.
Dan krijg je gevallen waarbij de ene zover wil gaan dat ie er op z' 35ste het bijltje bij neerlegt en een andere niet ...

En dan kun je wel zeggen dan 'controleren we daarop' , maar dan zit je net in dezelfde situatie waarin je de grens legt zoals die nu zit (op nul)
pi_87366052
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 20:41 schreef OProg het volgende:
Kijk, een soortgelijke situatie:
[..]

Als Contador eenzelfde schorsing krijgt kan hij volgend jaar gewoon de Vuelta winnen.
pi_87366087
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 21:08 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Het wordt dan alleen wel een mechanische sport waarbij races gewonnen kunnen worden door nét even de juiste afstellingen te vinden, meer zoals F1 dus.
Niet zo'n goed plan. Het biologisch paspoort vind ik wel een zeer goede maatregel; renners zijn nu veel voorzichtiger.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 21:25:55 #40
45 SiGNe
pi_87366137
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 21:10 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Dan krijg je gevallen waarbij de ene zover wil gaan dat ie er op z' 35ste het bijltje bij neerlegt en een andere niet ...

En dan kun je wel zeggen dan 'controleren we daarop' , maar dan zit je net in dezelfde situatie waarin je de grens legt zoals die nu zit (op nul)
Tja, hoe ver wil je gaan voor een sport?
Sommigen gaan echt tot het randje en soms er ook overheen (Ayrton Senna bijvoorbeeld, van wielrennen heb ik geen verstand maar daar zullen ook voorbeelden te vinden zijn).
Nu gaan ze ook al erg ver, je hoort veel over wielrenners die doping gebruiken, sowieso topsporters die middelen gebruiken.
Misschien moeten ze maar eens zo ver gaan dat er inderdaad doden gaan vallen.
Niet dat ik mensen dood wil hebben maar volgens mij is het nog de enige manier om mensen de ogen te laten openen dat het niet goed is waarmee ze bezig zijn.

Sowieso gaat het inmiddels veel teveel om geld en naamsbekendheid en is de rijder daar alleen nog maar een middel in om dat doel te bereiken.
Zodra er een nieuw talentje op de stoep staat kan je ontslagen worden, als je ook maar een beetje minder presteert.. hup..weg.. en niemand die je na je carriere nog wil hebben.
Op die manier is de druk voor de rijder om drugs te gebruiken ook enorm groot.
Dat zie je in alle takken van topsport, ook bij acteurs trouwens.
Minder commerciële belangen zou ook goed werken tegen het dopinggebruik.
pi_87366439
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 21:25 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Tja, hoe ver wil je gaan voor een sport?
Sommigen gaan echt tot het randje en soms er ook overheen (Ayrton Senna bijvoorbeeld, van wielrennen heb ik geen verstand maar daar zullen ook voorbeelden te vinden zijn).
Nu gaan ze ook al erg ver, je hoort veel over wielrenners die doping gebruiken, sowieso topsporters die middelen gebruiken.
Misschien moeten ze maar eens zo ver gaan dat er inderdaad doden gaan vallen.
Niet dat ik mensen dood wil hebben maar volgens mij is het nog de enige manier om mensen de ogen te laten openen dat het niet goed is waarmee ze bezig zijn.

Sowieso gaat het inmiddels veel teveel om geld en naamsbekendheid en is de rijder daar alleen nog maar een middel in om dat doel te bereiken.
Zodra er een nieuw talentje op de stoep staat kan je ontslagen worden, als je ook maar een beetje minder presteert.. hup..weg.. en niemand die je na je carriere nog wil hebben.
Op die manier is de druk voor de rijder om drugs te gebruiken ook enorm groot.
Dat zie je in alle takken van topsport, ook bij acteurs trouwens.
Minder commerciële belangen zou ook goed werken tegen het dopinggebruik.
Gast.. :{
Voor de sport is doping ongezond, voor een individuele wielrenner niet per se. Bijvoorbeeld bloeddoping is alleen maar gezond (topsport is ongezond). Maar om renners over de kling te jagen om de sport te redden :{w
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 22:18:11 #42
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_87367617
Doping komt gewoon in golven waarbij het een duel is tussen dokters en controleurs om de concurrentie een stap voor te blijven. Er is geen oplossing mogelijk en die zal er nooit komen.

Beetje zoals het duel tussen spam en spamfilters, daar vinden ze ook altijd wel iets nieuws :P.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_87367672
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 22:18 schreef SaintOfKillers het volgende:
Doping komt gewoon in golven waarbij het een duel is tussen dokters en controleurs om de concurrentie een stap voor te blijven. Er is geen oplossing mogelijk en die zal er nooit komen.

Beetje zoals het duel tussen spam en spamfilters, daar vinden ze ook altijd wel iets nieuws :P.
10 jaar lang hertesten! Ik blijf erbij.
Plus dat je mooie strijden gaat krijgen om elke plaats, omdat de kans groot is dat iemand die ervoor eindigt later nog wegvalt.
Alleen commercieel niet zo handig.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 22:37:35 #44
67640 SaintOfKillers
pi_87368170
Ik denk dat ik het vrij vervelend zou vinden indien een uitslag plots jaren later zou worden aangepast.

Desalniettemin is hertesten wel interessant, al was het maar om de renner alsnog de "slechte naam" te geven die hij verdient.

En alhoewel ik van mening ben dat iedereen een 2e kans verdient, wordt een dopingschorsing in sommige landen gewoon gezien als een ongelukje, een tijdelijk ongemak. In die optiek is 1 keer betrapt en meteen gedaan met de carriere misschien toch beter.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_87369302
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 22:37 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik denk dat ik het vrij vervelend zou vinden indien een uitslag plots jaren later zou worden aangepast.

Desalniettemin is hertesten wel interessant, al was het maar om de renner alsnog de "slechte naam" te geven die hij verdient.

En alhoewel ik van mening ben dat iedereen een 2e kans verdient, wordt een dopingschorsing in sommige landen gewoon gezien als een ongelukje, een tijdelijk ongemak. In die optiek is 1 keer betrapt en meteen gedaan met de carriere misschien toch beter.
Mwoah ik denk dat het me redelijk koud zou laten. Als Pereiro nu pas z'n Touroverwinning had gekregen (wat ook ongeveer zo is), ben ik daar niet rouwig om ofzo. Probleem is meer als het bij zowat elke koers gebeurt, dan zit je te kijken terwijl je denkt, waarschijnlijk is de nummer 6 uiteindelijk de winnaar; dat is niet zo leuk natuurlijk. Maar in mindere mate is dat nu ook al zo.

Levenslang straffen zou ook een boel oplossen, maar dat heeft wel een ethisch en juridisch probleem. + voor welke dopings krijg je dan levenslang? Een levenslange straf voor een pufje astma-medicijn te veel is weer overdreven.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 23:44:09 #46
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_87480131
Van Cyclingnews
quote:
Ghent lab chief dismisses Contador’s calls for Clenbuterol cut-off

Peter Van Eenoo, the head of the Ghent anti-doping laboratory has dismissed Alberto Contador’s calls for a threshold limit for determining if an athlete is positive for the banned substance Clenbuterol.

Contador was declared positive for a small quantity of the drug in a test carried out during the second rest day of this year’s Tour de France. The test was carried out by the laboratory in Cologne Germany, which detected just 50 picograms/millilitre (or 50 parts per trillion) - 40 time less than what the anti-doping laboratories accredited by WADA must be able to detect.

While some banned drugs like the steroid nandrolone have limits above which an athlete's sample must test in order to bring about an "adverse analytical finding", any amount of Clenbuterol, no matter how minute, if found in a sample, can cause a rider to be suspended.

Contador has denied deliberately taking Clenbuterol, which can be used to enhance muscle mass and help weight loss, claiming the positive was caused by eating contaminated meat, brought to the Tour de France by a friend.

Speaking to the Reuters news agency, Van Eenoo, the head of the Ghent laboratory, said that unlike cocaine, Clenbuterol breaks down very slowly in the body and the effect is long term, hence the decision by the anti-doping authorities to look for tiny traces of the drug.

“Cocaine is very different (to Clenbuterol), because while it has an enormous immediate effect, if you tested me in two days you probably wouldn’t detect it. That’s why cocaine is only banned in competition, and why we don’t even report it if it’s only there in small quantities. Clenbuterol, though, is always prohibited,” Van Eenoo said.

“If I took a lot and you tested me an hour later, I might still have a lot in my system, but if you tested me in four or five days, it might be there in small quantities and you wouldn’t know what effect it had had.”

Van Eenoo accepted that it was possible, as Contador has claimed, for positive Clenbuterol tests to come from other sources. However he reaffirmed that under the WADA code, athletes are ultimately liable for substances they ingest and that are found in their bodies.

Contador must prove that his positive test for Clenbuterol was caused by eating contaminated meat but likely can only receive only a 50% reduction in any eventual suspension.
Laatste zin zou dus betekenen dat hij waarschijnlijk 2 jaar * 50%= 1 jaar zal krijgen?
Sei wachsam,
pi_87481433
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 23:44 schreef No-P het volgende:
Van Cyclingnews
[..]

Laatste zin zou dus betekenen dat hij waarschijnlijk 2 jaar * 50%= 1 jaar zal krijgen?
Dat is zijn waarschijnlijke straf als hij kan bewijzen of zeer waarschijnlijk maken dat het eten van vervuild vlees de oorzaak is, anders zal hij gewoon een normale schorsing van twee jaar krijgen.

Kijk naar die Italiaan Colo, die krijgt een schorsing van een jaar, terwijl hij kon aantonen dat in 18% van het vlees in Mexico clenbuterol zit (hij was positief in Mexico). Aan de andere kant, van de 90.000 dieren die getest zijn door de EU in 2008 en 2009 werd er slechts in één geval clenbuterol gevonden, wat een onbedoelde besmetting bij Contador natuurlijk zeer onwaarschijnlijk maakt. Tenzij de regels veranderd worden (waar de UCI natuurlijk hard aan werkt), wordt het denk ik moeilijk een tweejarige schorsing te ontlopen.
pi_87481883
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 00:14 schreef Ereinion het volgende:

[..]

Dat is zijn waarschijnlijke straf als hij kan bewijzen of zeer waarschijnlijk maken dat het eten van vervuild vlees de oorzaak is, anders zal hij gewoon een normale schorsing van twee jaar krijgen.

Kijk naar die Italiaan Colo, die krijgt een schorsing van een jaar, terwijl hij kon aantonen dat in 18% van het vlees in Mexico clenbuterol zit (hij was positief in Mexico). Aan de andere kant, van de 90.000 dieren die getest zijn door de EU in 2008 en 2009 werd er slechts in één geval clenbuterol gevonden, wat een onbedoelde besmetting bij Contador natuurlijk zeer onwaarschijnlijk maakt. Tenzij de regels veranderd worden (waar de UCI natuurlijk hard aan werkt), wordt het denk ik moeilijk een tweejarige schorsing te ontlopen.
Dus Schleck gaat 2 keer de tour winnen? :{
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_87481901
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 00:25 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Drie keer, ook die van 2010.
pi_87482221
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 00:26 schreef Ereinion het volgende:

[..]

Drie keer, ook die van 2010.
Als hij geschorst wordt, of het nu een half jaar, jaar, 2 jaar of wat dan ook is. Is hij gegarandeerd(?/!) zijn titel van de tdf vorig jaar kwijt?
pi_87482322
Ja, dan worden alle uitslagen van na zijn schorsing geschrapt, dus heeft hij technisch gesproken de Tour nooit uitgereden. Overigens denk ik dat zelfs als hij niet geschorst wordt er nog wel een redelijke kans is dat hij sowieso uit de Tour van dit jaar wordt geschrapt; hij had een verboden stof in zijn lichaam, en daar voordeel aan gehad, of hij dat nou opzettelijk heeft gedaan of niet, maar dat zal aan de UCI/TAS zijn om te beslissen.
pi_87485281
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 00:14 schreef Ereinion het volgende:

[..]

verbaast me niets als ze dat vlees 'in scene zetten' m.a.w. als de renner betrapt wordt gebruiken ze dat vlees als excuus in de hoop eronder uit te komen...
pi_87486001
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 00:25 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Mandy moet volgend jaar maar bewijzen dat hij bij een nieuwe ploeg ook zijn oude vorm kan halen. Wisselen van ploeg gaat niet altijd direct van een leien dakje. Volgens mij staat die nieuwe ploeg van hem nog niet eens volledig op poten.
pi_87486090
Contador zou willen stoppen. Zou hij een Mancebootje gaan doen?
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  woensdag 13 oktober 2010 @ 09:11:01 #55
67640 SaintOfKillers
pi_87486164
Mogelijk zelfs stoppen ongeacht het resultaat van het onderzoek.

Lijkt me echt iets wat een onschuldig iemand zou doen.
pi_87486233
Stop dan gewoon, geeft wel weer aan waar hij de mosterd gehaald heeft. Neem gelijk al zijn overwinningen af.
pi_87488934
Bericht maar even dan...

quote:
El Mundo: 'Contador stopt met wielrennen'

Alberto Contador stopt met wielrennen, wat de beslissing van de UCI ook is. Dat schrijft El Mundo. Volgens de Spaanse krant heeft Contador dat gezegd tegen de voorzitter van de Spaanse wielerfederatie.

Het is niet de eerste keer dat de Tourwinnaar, betrapt op een minieme hoeveelheid verboden clenbuterol, spreekt over stoppen. De beslissing van de UCI wordt binnen enkele dagen verwacht, en hoogstwaarschijnlijk voor 19 oktober, wanneer de volgende Ronde van Frankrijk wordt gepresenteerd.

Bjarne Riis, de teammanager van Saxo Bank die Contador had aangetrokken voor volgend jaar, houdt in elk geval rekening met een Plan B, zegt hij. Riis zegt de geruchten te geloven dat de UCI en Contador een minimumsanctie van drie maanden overeengekomen zijn. Voorlopig is de enige nieuweling bij Saxo Nick Nuyens.

In Contadors geboortedorp Pinto geloven ze nog in hun held. Dorpelingen van Pinto sturen dezer dagen een ketting-sms door. 'Steun Contador. Hang iets geels voor je raam of aan je balkon. Geef deze boodschap door.' Ook het gemeentebestuur van Pinto heeft opgeroepen om het dorp zoveel mogelijk in het geel te hullen, als hulde aan Contador.

De Oostenrijkse ex-middenlangeafstandsloper Stefan Matschiner, onlangs veroordeeld omdat hij doping verschafte aan onder meer Bernhard Kohl, is minder overtuigd. Hij is niet verbaasd dat Contador betrapt is clenbuterol. 'Dat product is redelijk gangbaar in het wielrennen', zegt Matschiner. 'Het is een gok, maar ik denk dat het hem hielp om beter te ademen. Ik denk dat hij een tikkeltje te veel heeft gebruikt.'

De Oostenrijker plant een boek met dopingdetails, Borderline, voorzien in januari 2011.
pi_87489346
Mogelijk een minimumsanctie volgens Riis, maar gaat Contador wel zijn Tourzege kwijtspelen? Geven ze hem een schorsing, dan impliceert dat immers schuld.

Leuk, in dat geval. De zoveelste eindzege in een grote ronde vanachter een groene tafel. :{
pi_87489501
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 11:20 schreef Leatherface het volgende:
Mogelijk een minimumsanctie volgens Riis, maar gaat Contador wel zijn Tourzege kwijtspelen? Geven ze hem een schorsing, dan impliceert dat immers schuld.

Leuk, in dat geval. De zoveelste eindzege in een grote ronde vanachter een groene tafel. :{
Enige niet discutabele TDF-winnaar van de laatste 20 jaar is Sastre, best treurig eigenlijk. Dat een Indurian de hele EPO 60 kliek aan gort kon rijden in zijn beste jaren is ook amper geloofwaardig te noemen.

Indurain, Riis, Ullrich, Pantani, Armstrong, Landis, Contador. Allemaal discutabel of zelfs betrapt op doping, blijft dan toch wonderbaarlijk hoe populair de sport nog is. Zelfs in de regen moest je in Rotterdam dit jaar vechten voor een plekje aan het hek.
pi_87489573
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 11:25 schreef Ericr het volgende:

[..]

Enige niet discutabele TDF-winnaar van de laatste 20 jaar is Sastre, best treurig eigenlijk. Dat een Indurian de hele EPO 60 kliek aan gort kon rijden in zijn beste jaren is ook amper geloofwaardig te noemen.

Indurain, Riis, Ullrich, Pantani, Armstrong, Landis, Contador. Allemaal discutabel of zelfs betrapt op doping, blijft dan toch wonderbaarlijk hoe populair de sport nog is. Zelfs in de regen moest je in Rotterdam dit jaar vechten voor een plekje aan het hek.
Dat is natuurlijk het dubbele eraan. Aan de ene kant staan we massaal klaar om dopingzondaars te veroordelen, aan de andere kant kijken we met ons allen naar de koers. Het verlangen naar vermaak wordt er niet minder om.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 13:26:35 #61
45 SiGNe
pi_87493200
Dat ook en omdat toch verder bijna iedereen doping gebruikt maakt het voor de tijden niet meer zovel uit
  woensdag 13 oktober 2010 @ 13:47:18 #62
pi_87494038
quote:

[..]

Jef D'Hont, de verzorger van Telekom, heeft daar in z'n boek "memoires van een wielerverzorger" een interessante stelling over. Hij beweert dat Indurain zijn verzorger een van zijn vaste klanten was om z'n "Bidon van Jef" te kopen. Een klassieke - toen onopspoorbare - dopingcocktail die hij ontwikkeld had.

Maar het echte groteske EPO gebruik begon volgens Jef pas rond 95 - 96 echt serieus z'n intrede te doen. Via de ex-renners van de ex-Gewiss ploeg. Pas in 96 is men er bij Telekom op initiatief van Riis echt serieus mee begonnen.

Maar in de Tour van '96 kwam de verzorger van Indurain nog altijd bij Jef zijn klassieke dopingbidon kopen. Net als andere Spaanse verzorgers.

Jef stelt daarbij in z'n boek dat de toch wel vrij plotse "val van indurain" wel eens te wijten zou kunnen zijn aan de EPO. Wellicht zaten de Spanjaarden in '96 nog niet aan de EPO maar nog aan de 'klassieke doping' en werden ze (niet alleen Indurain toen , maar bv ook Olano ed) daarom compleet naar huis gereden in die Tour ... Het plotse stoppen van Indurain na die Tour kan ook in dat licht gezien worden. Niet elke renner durfde zover gaan als Bjarne Riis hé ...
  woensdag 13 oktober 2010 @ 13:47:59 #63
pi_87494069
quote:

[..]

En overigens, waarom is Sastre niet discutabel ? Hij is ook groot geworden als een van de pupillen van Manolo Saiz hé ...
  woensdag 13 oktober 2010 @ 13:51:23 #64
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_87494198
Beetje oftopic maargoed: Laatste dopingvrije Tdf winnaar? Lemond? Roche? Hinault?

Contador is iig erg beschadigd door deze laatste weken, of hij nu moedwillig heeft gebruikt of niet.
Sei wachsam,
  woensdag 13 oktober 2010 @ 13:53:45 #65
pi_87494277
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 13:51 schreef No-P het volgende:
Laatste dopingvrije Tdf winnaar? Lemond? Roche? Hinault?
Een paar jaar terug deed een Spaanse krant in hun archieven een onderzoek naar de laatste Tourwinnaar wiens naam nooit in opspraak ivm doping was gekomen. De enige waarvan ze niks konden vinden was Lucien Van Impe ...
pi_87494658
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 13:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

En overigens, waarom is Sastre niet discutabel ? Hij is ook groot geworden als een van de pupillen van Manolo Saiz hé ...
Groot geworden? Bij Once was Sastre een jonge renner die amper kon bogen op aansprekende resultaten. Dan kreeg hij zeker de verkeerde doping in die jaren.

Sastre is in ieder geval nooit in opspraak geweest, dat kan je van andere Tourwinnaars (of grote ronde winnaars) amper zeggen.

Ik zeg verder niet dat Sastre nooit iets heeft gebruikt, het is alleen geen discutabele renner zoals degenen die wel in opspraak zijn geraakt. Dat Sastre amper uitschieters kent zou overigens ook op dopinggebruik kunnen duiden, een jaar lang redelijk constant presteren is ook vrij verdacht tegenwoordig.
pi_87494979
'Ooit gereden onder Saiz' lijkt me wat te weinig bewijs om iemand discutabel te noemen.

Hoe is Lemond trouwens ooit in opspraak gekomen? Van Roche is in ieder geval bekend dat hij in 1993 EPO gebruikte.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 14:16:50 #68
pi_87495093
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 14:05 schreef Ericr het volgende:

[..]

Groot geworden? Bij Once was Sastre een jonge renner die amper kon bogen op aansprekende resultaten. Dan kreeg hij zeker de verkeerde doping in die jaren.

Bij Saiz werd die jonge renner als helper wel al 20ste in de Tour , 8ste in de Vuelta (waarvan hij ook het bergklassement won) , ...

Nadien heeft ie wel de lijn verder doorgetrokken , maar je kunt toch bezwaarlijk zeggen dat hij daar niet z'n eerste 'aansprekende resultaten' haalde hoor...
  woensdag 13 oktober 2010 @ 14:17:38 #69
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_87495117
Armstrong heeft Lemond wel eens beschuldigd.
Hinault was ook een klant van dr. Mabuse.
Sei wachsam,
pi_87495251
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 14:16 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Bij Saiz werd die jonge renner als helper wel al 20ste in de Tour , 8ste in de Vuelta (waarvan hij ook het bergklassement won) , ...

Nadien heeft ie wel de lijn verder doorgetrokken , maar je kunt toch bezwaarlijk zeggen dat hij daar niet z'n eerste 'aansprekende resultaten' haalde hoor...
Maar Lucien van Impe die reed in een tijdperk dat ze dianabol voor ontbijt hadden en speed voor lunch is natuurlijk is een cleane renner? Als er 1 tijdperk vies en vuil was qua doping waren het de jaren 70 wel, niet voor niks dat uit dat tijdperk nogal wat renners zijn die voortijdig de eeuwige jachtvelden opzochten.
pi_87496333
quote:
Beetje oftopic maargoed: Laatste dopingvrije Tdf winnaar? Lemond? Roche? Hinault?

Armstrong :) O-)
  woensdag 13 oktober 2010 @ 15:03:16 #72
14505 OProg
A Life in Music
pi_87496689
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 14:53 schreef TUFKAL het volgende:

[..]

Armstrong :) O-)
Vergeet Óscar Pereiro Sio niet. :P
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  woensdag 13 oktober 2010 @ 15:04:22 #73
pi_87496736
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 14:21 schreef Ericr het volgende:

[..]

Maar Lucien van Impe die reed in een tijdperk dat ze dianabol voor ontbijt hadden en speed voor lunch is natuurlijk is een cleane renner? Als er 1 tijdperk vies en vuil was qua doping waren het de jaren 70 wel, niet voor niks dat uit dat tijdperk nogal wat renners zijn die voortijdig de eeuwige jachtvelden opzochten.
Of Lucien Van Impe clean is weet ik ook niet , maar het zou wel de laatste zijn die nooit in opspraak gebracht is ... (Op ondertussen Sastre na dan misschien)

Maar ivm Van Impe , vorig jaar zond men nog een Belga Sport docu uit op Canvas rond de 2de Tour die hij had moeten winnen. Waarin verschillende getuigen toen zeiden dat op de voorlaatste Tourdag de hele top 10 van die Tour betrapt was op het gebruik van doping, behalve Van Impe. Maar dat men die hele zaak omwille van Tevenet (die zou gaan winnen) met de mantel der liefde bedekt heeft ...
pi_87496895
quote:
Garin.

Hoe dan ook, ze gebruiken allemaal, dus ik kan me er niet druk meer om maken. Ik blijf lekker kijken in de zomer; als iedereen vals speelt, speelt uiteindelijk niemand meer vals.
pi_87497886
Twijfelden mensen eigenlijk al aan Alberto z'n kunnen? Ik bedoel, als hij niet gepakt zou worden als Armstrong zou hij er zo een 3 a 4 extra TdF bij kunnen plakken.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 16:10:25 #76
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_87499146
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 14:17 schreef No-P het volgende:
Armstrong heeft Lemond wel eens beschuldigd.

Ja, op Armstrong's Twitter heb ik het wel eens gelezen. Dat hij wist dat LeMond tijdens één van zijn eindzeges doping had gebruikt, geloof ik. Van welk jaar dat was weet ik niet meer, en hoe hij dat wist zei hij niet. Het was blijkbaar als dreigement bedoeld.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat Armstrong van LeMond weet.
pi_87499351
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 15:32 schreef sitting_elfling het volgende:
Twijfelden mensen eigenlijk al aan Alberto z'n kunnen? Ik bedoel, als hij niet gepakt zou worden als Armstrong zou hij er zo een 3 a 4 extra TdF bij kunnen plakken.
Normaal gesproken was hij volgend jaar waarschijnlijk in betere doen dan dit jaar maar het was dit jaar al kantje boord eigenlijk. Het is dat hij zijn tijdritritme te pakken kreeg maar erg overtuigend was het ook weer niet.
pi_87500637
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 09:02 schreef Ericr het volgende:

[..]

Mandy moet volgend jaar maar bewijzen dat hij bij een nieuwe ploeg ook zijn oude vorm kan halen. Wisselen van ploeg gaat niet altijd direct van een leien dakje. Volgens mij staat die nieuwe ploeg van hem nog niet eens volledig op poten.
Bijna de volledige omkadering (begeleiders en ploegmaten) waar hij grotendeels mee te maken had is mee verhuisd.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 13 oktober 2010 @ 21:15:21 #79
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_87511241
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 11:20 schreef Leatherface het volgende:

Bijna elke keer als Menchov vlakbij of op het podium van een grote ronde staat valt er iemand voor hem weg :')
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  woensdag 13 oktober 2010 @ 23:24:02 #80
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_87517547
Contador blijft volhouden dat hij onschuldig is. De clenbuterol zou hij via besmet vlees binnen hebben gekregen. Dat vlees zou vacuümverpakt zijn geweest, wat volgens de Spanjaard de weekmakers in zijn lichaam zou verklaren.

:')
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_87521669
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 23:24 schreef Parafernalia het volgende:
Contador blijft volhouden dat hij onschuldig is. De clenbuterol zou hij via besmet vlees binnen hebben gekregen. Dat vlees zou vacuümverpakt zijn geweest, wat volgens de Spanjaard de weekmakers in zijn lichaam zou verklaren.

:')
Goed verhaal :').

Vraag me dan toch echt af hoeveel zooi die spaanse of franse koeien ingespoten krijgen dat men het zomaar terugvindt in iemands lichaam na een goede biefstuk...
pi_87523715
Nouja, als je een stuk vlees importeert lijkt het me niet heel vreemd als dat vacuüm verpakt is.
pi_87523843
Tja een fatsoenlijke wielerploeg heeft eigen koks die niets aan het toeval overlaten. Dus ook geen "vaag" vlees.
pi_87523866
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 09:23 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Nouja, als je een stuk vlees importeert lijkt het me niet heel vreemd als dat vacuüm verpakt is.
Maar er is geen vlees geimporteerd. Die kok heeft voor dit voorval al verklaard dat het vlees gewoon gekocht is in Pau. Of zou Contador er op hebben gestaan dat hij uit eigen voorraad een lapje mocht verorberen?

De excuses van Contador worden slapper en slapper, tot het moment dat hij stopt omdat hij een terechte sanctie heeft gekregen.
pi_87523967
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 09:29 schreef Ericr het volgende:

[..]

Maar er is geen vlees geimporteerd. Die kok heeft voor dit voorval al verklaard dat het vlees gewoon gekocht is in Pau. Of zou Contador er op hebben gestaan dat hij uit eigen voorraad een lapje mocht verorberen?

De excuses van Contador worden slapper en slapper, tot het moment dat hij stopt omdat hij een terechte sanctie heeft gekregen.
Nouja, het was slap in eerste instantie, ik weet niet of dit het slapper maakt.
En stoppen is ook niet een schuldbekentenis ofzo. Als je wordt betrapt terwijl je niets hebt gebruikt, en alles waar je kei- en keihard voor werkt wordt van je afgenomen, dan snap ik best dat je je niet in zo'n wereld wil begeven.

Voor de duidelijkheid, ik denk gewoon dat hij schuldig is hoor.
pi_87526680
Eigenlijk is het best jammer dat Contador waarschijnlijk komende tdf. niet mee gaat fietsen. Dan liever Andy ook niet mee doen :P dan hebben we tenminste weer wat open strijd.

Opzich was het geleuter tussen contador en andy de laatste TdF best oke.
pi_87528117
De enige waar ik nog van denk dat hij dopingvrij is is Gesink.
pi_87528194
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 12:02 schreef thumbnail het volgende:
De enige waar ik nog van denk dat hij dopingvrij is is Gesink.
En het is slechts toeval dat de enige cleane renner in een peloton vol bedriegers de beste Nederlander is?
pi_87528270
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 12:05 schreef Ereinion het volgende:

En het is slechts toeval dat de enige cleane renner in een peloton vol bedriegers de beste Nederlander is?
Het gaat meer om de manier van rijden.
Gesink kan er niet vol invliegen tijdens een ronde maar moet zijn eigen tempo rijden.
En Gesink heeft moeite met tijdrijden wat wel past bij zijn lichaamsbouw dus dat zijn de tekenen van het niet gebruiken van doping.
pi_87528586
Beetje chauvinistische gedachte he.

Wat een soap toch weer..
pi_87528603
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 12:05 schreef Ereinion het volgende:

[..]

Hehe. Met andere woorden Gesink is net zo'n die hard dope gebruiker als Ulle, Contador en de rest?
pi_87528793
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 12:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hehe. Met andere woorden Gesink is net zo'n die hard dope gebruiker als Ulle, Contador en de rest?
Geen idee. Ik steek voor geen enkele renner mijn hand in het vuur. Nu heb ik Gesink nog geen echt onmogelijke dingen zien doen die hem zeer verdacht maken, maar dat maakt hem ook niet onschuldig.
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 12:08 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Het gaat meer om de manier van rijden.
Gesink kan er niet vol invliegen tijdens een ronde maar moet zijn eigen tempo rijden.
En Gesink heeft moeite met tijdrijden wat wel past bij zijn lichaamsbouw dus dat zijn de tekenen van het niet gebruiken van doping.
Eigen tempo rijden, tja, dat doet Leipheimer ook, terwijl we uit de Landis bekentenissen weten dat hij ook gewoon bloeddoping pakte. Dat je niet goed tegen tempoversnellingen kan lijkt me eerder het gevolg van je spierstructuur dan van je dopinggebruik. Zijn tijdritten zijn niet goed (hoewel ze voor dit seizoen toch ook wel meer dan redelijk waren), maar ik weet niet wat dat zegt. Riccò kon ook tijdrijden als de slechtste. Ik vind het wat gevaarlijk om op basis van koersgedrag renners clean of niet te verklaren. Van elk type renner (het hele jaar door goed vs. een echte pieker, klassiekerrenner vs. klassementsrenner, bergsprinters vs. eigen tempo mannen) is wel eens iemand betrapt.
  donderdag 14 oktober 2010 @ 12:27:47 #93
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_87528860
do 14 okt 2010, 10:08

WADA: Zwak excuus Contador

MONTREAL - Het mondiale antidopingbureau WADA denkt niet dat Alberto Contador kan bewijzen dat hij vervuild vlees heeft gegeten. Dat zei directeur David Howman woensdag (plaatselijke tijd) in Montreal.

De Spaanse wielrenner is voorlopig geschorst nadat hij bij een dopingcontrole positief is bevonden op de verboden spierversterker clenbuterol. De winnaar van de Ronde van Frankrijk beweert dat de minieme hoeveelheid in zijn lichaam is gekomen door het eten van vervuild vlees.

Contador is in afwachting van nader overzoek, maar Howman liet er weinig twijfel over bestaan. „We hebben dit excuus vaker gehoord en telkens weer is het afgewezen. Het probleem is dat je praktisch niet kunt aantonen waar de clenbuterol vandaan komt”, aldus Howman.

http://www.telegraaf.nl/t(...)ontador__.html?p=4,1
pi_87529288
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 12:25 schreef Ereinion het volgende:

[..]

Geen idee. Ik steek voor geen enkele renner mijn hand in het vuur. Nu heb ik Gesink nog geen echt onmogelijke dingen zien doen die hem zeer verdacht maken, maar dat maakt hem ook niet onschuldig.
Hmm. Ik denk echt wel dat er nog van die jongelingen in het peleton fietsen die echt de hoop nog hebben zonder doping het te kunnen opboksen tegen anderen. En ze zullen allemaal zo'n thomas dekker momentje krijgen dat het even niet wil en dan de vraag of ze sterk genoeg zijn om tegen die drang in te gaan.

Persoonlijk vind ik het ook moeilijk te geloven dat een persoon als Gesink of een Tankink of personen met dat soort karakter doping gebruiken. Van de meeste doping gevallen sta ik er absoluut niet versteld van.
pi_87529384
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 12:25 schreef Ereinion het volgende:

Eigen tempo rijden, tja, dat doet Leipheimer ook, terwijl we uit de Landis bekentenissen weten dat hij ook gewoon bloeddoping pakte. Dat je niet goed tegen tempoversnellingen kan lijkt me eerder het gevolg van je spierstructuur dan van je dopinggebruik. Zijn tijdritten zijn niet goed (hoewel ze voor dit seizoen toch ook wel meer dan redelijk waren), maar ik weet niet wat dat zegt. Riccò kon ook tijdrijden als de slechtste. Ik vind het wat gevaarlijk om op basis van koersgedrag renners clean of niet te verklaren. Van elk type renner (het hele jaar door goed vs. een echte pieker, klassiekerrenner vs. klassementsrenner, bergsprinters vs. eigen tempo mannen) is wel eens iemand betrapt.
Als mannetjes als Pantani ineens heel goed kunnen tijdrijden dan moet je er vraagtekens bijzetten.
Zo kijk ik dus naar de broertjes Scheck en Contador en vele anderen omdat ze op elk vlak tot de besten behoren.
Dat klopt niet.
Bij Gesink zie je dat hij goed kan klimmen en goed een meerdaagse koers kan verteren maar in de tijdritten geeft hij toe.
Dat is verklaarbaar vanwege zijn lichaamsbouw en daarom denk ik dat hij geen doping gebruikt.
Maar zo naief ben ik al zo vaak geweest dus ik steek er mijn handen niet voor in het vuur.
  donderdag 14 oktober 2010 @ 12:52:10 #96
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_87529587
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 12:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Als Ullrich? Nee, dat denk ik niet. Maar het zelfde zal ook gelden voor Contador, Menchov en de Schlecks.

Ik vond het trouwens opvallend dat Gesink zich zo goed herpakte in de laatste Pyreneeen etappe in de Tour. Een dag na de 2e rustdag. Hoeft niks te betekenen, maar als het over mogelijk verdachte prestaties gaat dan heb je er daar één.
  donderdag 14 oktober 2010 @ 12:55:30 #97
62913 Blik
The one and Only!
pi_87529704
Ach, als Contador geschorst wordt verhoogd dat wel weer de kansen op tourwinst of podium voor Gesink :)
pi_87529896
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 12:55 schreef Blik het volgende:
Ach, als Contador geschorst wordt verhoogd dat wel weer de kansen op tourwinst of podium voor Gesink :)
Moet hij eerst eens een fatsoenlijke tijdrit kunnen fietsen.
pi_87529942
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 12:44 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Als mannetjes als Pantani ineens heel goed kunnen tijdrijden dan moet je er vraagtekens bijzetten.
Zo kijk ik dus naar de broertjes Scheck en Contador en vele anderen omdat ze op elk vlak tot de besten behoren.
Dat klopt niet.
Bij Gesink zie je dat hij goed kan klimmen en goed een meerdaagse koers kan verteren maar in de tijdritten geeft hij toe.
Dat is verklaarbaar vanwege zijn lichaamsbouw en daarom denk ik dat hij geen doping gebruikt.
Maar zo naief ben ik al zo vaak geweest dus ik steek er mijn handen niet voor in het vuur.
Ik geloof niemand meer, maar zo kijk ik er ook naar. Rijders met van die rare pieken: dat klopt niet. Bij Landis, Vino, Ricco maar ook Dekker lag het er dik bovenop.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2010 13:03:25 ]
pi_87529952
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 12:52 schreef SuikerVuist het volgende:

.

Ik vond het trouwens opvallend dat Gesink zich zo goed herpakte in de laatste Pyreneeen etappe in de Tour. Een dag na de 2e rustdag. Hoeft niks te betekenen, maar als het over mogelijk verdachte prestaties gaat dan heb je er daar één.
Daar heb je wel een punt maar ik geef hem dan het voordeel van de twijfel omdat het zijn specialiteit is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')