A) In de ploegen van Bruyneel wordt absoluut geen doping gebruikt maar is de begeleiding wel super dus na het verlaten van de ploeg bereiken de renners niet hun oude niveau en grijpen die renners uit wanhoop naar doping.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 12:05 schreef Colplay het volgende:
[..]
Zou het er mee te maken kunnen hebben dat Bruyneel de controle van zijn renners perfect geregeld hebben en andere ploegen (veel) minder. Kopmannen die gewend zijn de bescherming van Bruyneel te hebben zijn iets minder voorzichtig en lopen tegen de lamp?
Of gaat iedereen pas gebruiken als ze bij Bruyneel weg zijn?![]()
Ik ga dan voor A, want Armstrong heeft ook bij Bruyneel gereden en hij heeft altijd gezegd geen doping te gebruiken.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:56 schreef TargaFlorio het volgende:
Vervolg van Alberto Contador test positief op clenbuterol
[..]
A) In de ploegen van Bruyneel wordt absoluut geen doping gebruikt maar is de begeleiding wel super dus na het verlaten van de ploeg bereiken de renners niet hun oude niveau en grijpen die renners uit wanhoop naar doping.
of
B) In de ploegen van Bruyneel staat het gebruik van doping onder toezicht van de beste experts die er zijn.
U mag kiezen...
Ze zeggen allemaal dat ze geen doping hebben gebruikt wat dan achteraf niet zo blijkt te zijn.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 22:12 schreef Colplay het volgende:
[..]
Ik ga dan voor A, want Armstrong heeft ook bij Bruyneel gereden en hij heeft altijd gezegd geen doping te gebruiken.
Ja, dat snap ik ook ff niet. Is het nou een soort van doping of is het een spoor van een transfusiequote:Op donderdag 7 oktober 2010 22:32 schreef rubbereend het volgende:
je kan toch niet positief testen op plasticizers
Misschien wel, maar bij Armstrong geloof ik het echt.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 22:38 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ze zeggen allemaal dat ze geen doping hebben gebruikt wat dan achteraf niet zo blijkt te zijn.
En dan na 3 kwartier reclame epo koopt in een apotheek in barcelonaquote:Op donderdag 7 oktober 2010 22:08 schreef TargaFlorio het volgende:
Stegeman die - in een 2 uur durende uitzending op SBS6 - de Spaanse doping doofpot even gaat openen...![]()
![]()
De plasticizers (weekmiddelen) waar het hier om gaat zijn stoffen die plastic week/elastisch maken. Deze weekmakers worden in heel veel plasticproducten gebruikt, waaronder viniel, schoenen, speelgoed, voedsel verpakkingen, maar ook in medische instrumenten, waaronder bloedzakken. De plasticizer die veel in bloedzakken wordt gebruikt is Bis(2-ethylhexyl) phthalate (DEHP).quote:Op donderdag 7 oktober 2010 22:43 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik ook ff niet. Is het nou een soort van doping of is het een spoor van een transfusie
Ze konden dus ten tijde van de publicatie van het artikel in Transfusion niet uitsluiten dat de DEHP-metabolieten uit een andere bron komen dan een bloedtransfusie. Hierdoor zou het dus lastig om een renner te vervolgen op alleen deze DEHP test, omdat hij niet waterdicht is. Het zou vooralsnog alleen als een soort screening kunnen worden gebruikt.quote:In our study,medical treatments with PVC devices did not increase the day-long concentrations of DEHP metabolites and,thus,they would not probably explain positive results. Nevertheless, the possibility of other sources of substantial DEHP exposure can not be completely excluded. For this reason, a close follow-up of any athlete would be needed after any suspicious result of urinary DEHP metabolites concentrations.
De DEHP en zijn metabolieten blijken wel enigszins toxisch te zijn en bijvoorbeeld geassocieerd te zijn met een verkleinde penisgroottequote:Op vrijdag 8 oktober 2010 02:31 schreef SiGNe het volgende:
Ik zou er volgens mij ook positief op testen, ik heb weleens operaties ondergaan.
Na een echt zware blessure zou je dus weer wel kunnen verwachten dat de hoeveelheid metabolieten verhoogd is.
Maar, wat doen metabolieten eigenlijk voor het lichaam? ik heb er zelf echt geen flauw idee van..
Of is dient het alleen als bewijs dat er een transfusie heeft plaatsgevonden?
Dat zei Landis ook.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 22:12 schreef Colplay het volgende:
Ik ga dan voor A, want Armstrong heeft ook bij Bruyneel gereden en hij heeft altijd gezegd geen doping te gebruiken.
quote:Alberto Contador: de waarheid over clenbuterol
Het is onzin dat de in de urine van Alberto Contador aangetroffen clenbuterol per ongeluk uit een lap kalfsvlees komt. Dat bevestigt, tegenover Humo, een bron die zeer dicht bij de Astana-ploeg van de Spaanse Tourwinnaar staat: 'Hij heeft een bloedtransfusie ondergaan na de Dauphiné Libéré, en in dat bloed zat nog een klein restje clenbuterol van een net afgelopen vermageringskuur.'
Clenbuterol heeft, ondanks de relatief grote pakkans, een interessante werking: het zorgt voor een snellere vetverbranding en bevordert de spieropbouw.
Wielrenner «Je moet het gebruiken in combinatie met T3. Dat is een schildklierhormoon (triiodothyronine, red.) dat helpt bij de afbraak van vetten. Dan heb je sneller effect met een kleinere dosis clen. En: hoe kleiner de dosis, hoe kleiner ook de kans dat je betrapt wordt.»
Snel gewichtsverlies: dat is de reden waarom Contador clenbuterol gebruikte. Een insider die heel dicht bij de Astana-ploeg staat, vertelt:
Insider «In de Dauphiné Libéré (de laatste belangrijke voorbereidingskoers voor de Tour de France, red.) had Contador nog een tikje overgewicht. Gewone mensen zien dat niet, maar er mocht nog een kilo of twee af. Daar gebruiken ze dan clenbuterol voor: de laatste kilo's kwijtspelen, en er tegelijk over waken dat je geen spiermassa verliest - of, in het beste geval, nog een beetje extra spiermassa kweken.»
HUMO Dat verklaart nog niet waarom de clenbuterol pas tijdens de laatste rustdag van de Tour in een urinestaal opdook.
Insider «Maar allez! In de periode tussen de Dauphiné en de Tour heeft Contador nog bloed afgetapt - kleine zakjes, om de bloedwaarden in zijn biologisch paspoort niet te verstoren. De afname is dus gebeurd op een moment dat er nog een spoortje clenbuterol in zijn bloed zat. En dat spoortje is in dat zakje bloed blijven zitten, tot hij het later opnieuw in zijn lichaam kreeg.»
HUMO Worden er dan nog steeds bloedtransfusies uitgevoerd?
Insider «Natuurlijk. Maar in kleine dosissen van 150cc. Vroeger kregen de renners tijdens de Tour twee, drie grote zakken bloed, van 400 à 500 cc. Nu kunnen ze zich dat niet meer permitteren - precies vanwege dat biologisch paspoort, dat plotse schommelingen in de bloedwaarden bijhoudt.»
Contador en zijn entourage ontkennen in alle toonaarden dat hij een bloedtransfusie zou hebben ondergaan. 'Vries al mijn urine- en bloedstalen gerust in, en analyseer ze over vijf jaar opnieuw,' zei Contador in een interview met Reuters. Zijn broer/manager Fran reageerde emotioneler: 'Hij heeft niets illegaals gedaan. Je kan toch geen onschuldige tot de elektrische stoel veroordelen?'
Het volledige artikel leest u in Humo 3658 van dinsdag 12 oktober 2010.
Humo.be
Ik heb mijn twijfels gekregen over Armstrong, vooral de laatste 2 Tours afzettende tegenover de 7 gewonnen Tours. Echter, bij mijn weten was er niemand die zo voor de sport leefde en trainde als Armstrong. Als zijn concurrenten dat niet deden was er maar 1 manier om hem bij te houden.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 15:07 schreef chargon het volgende:
Zo jammer dat Armstrong er wel mee wegkomt. Als er iemand is die de schijn tegen zich heeft, dan is het wel Armstrong, die zijn concurrenten vernederde tijdens de tour. Terwijl ook nog eens is gebleken dat zo'n beetje al zijn concurrenten aan de doping zaten.
Ik denk dat het vooral gaat om de hoeveelheid trainingsarbeid wat een renner aankan met doping.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 15:37 schreef Colplay het volgende:
Wat ik een beetje mis in het verhaal is hoeveel voordeel je nu haalt met het gebruik van dit soort doping. Heeft Contador zonder doping het niveau Gesink of Van Hummel? Is daar iets over bekend?
Vinokourovquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 20:49 schreef kawotski het volgende:
[..]
Echter, bij mijn weten was er niemand die zo voor de sport leefde en trainde als Armstrong.
Ik had altijd het idee dat er juist grote verschillen op mentaal vlak waren. Ullrich vond ik persoonlijk niet erg 'stabiel' overkomen in de jaren dat hij tegen Lance reed.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:12 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Vinokourov
Devolder
Ricco
Evans
Basso
trainen allemaal maniakaal voor zover ik weet / gelezen heb. En dat zullen de enigen niet zijn.
Ik kan me een recent interview met Armstrong herinneren waaruit bleek dat het bij hem allemaal redelijk normaal was. Zijn trainingsarbeid bedoel ik dan.
het heeft volgens mij ook echt geen nut om zo'n rund kort voor de slacht nog vol te spuiten met clenbuterol. Je wil daar dan namelijk nog wel wat aan hebben bij de groei van dat beest voor het geld dat je er insteekt. Dan zou ik het doen als dat beest vol in de groei is of pakweg een maand voor de slacht om het nog een boost te geven.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:37 schreef Masanga het volgende:
In De Morgen, Vlaamse krant, staat vandaag een interview met Frans Delbeke, profesoor en voormalig hoofd van het Gentse dopinglab.
Hij weigert (voorlopig) de schuld uit te spreken van Contador, maar geeft duidelijk aan dat hij van het vleesverhaal weinig tot niks gelooft en hij probeert dat wetenschappelijk te verklaren. Bij 'vervuiling' met clenbuterol van een stuk vlees moeten de waarden een tiental keer lager liggen (op basis van een stuk vlees van 200g, rauw (gebakken moeten de waarden nog lager liggen), volgens testen die eerder gevoerd zijn.
"Bij recent onderzoek in Kroatië werd clenbuterol toegediend aan runderen. Metingen in de volgende dagen maakten duidelijk dat bij een normale dosis clenbuterol de concentratie na 3 dagen zakt tot 0.1 nanogram per gram vlees. Als je dus een biefstuk eet van 200gram, rauw en onbereid, krijg je dus een dosis binnen van 20 nanogram. Deze concentratie is 1000 maal kleiner dan de 20 microgram die 1 pilletje spiropent bevat. Inname van zo'n pil leidt tot concentraties van 4 tot 5 nanogram per ml urine. Logischerwijze moet je na het eten van een biefstuk dus een concentratie vinden van 4 tot 5 picogram. De waarden in Contadors urine liggen tiemaal hoger en zijn vlees was bovendien gebakken."
Cruciaal is volgens Delbeke of er na Pau nog bloedcontroles zijn afgenomen van Contador. Die zouden bloeddoping makkelijk kunnen aantonen.
Overigens, ik hoorde op de radio ook al een prof van de Universiteit Gent verklaren dat om zijn gehalte aan clenbuterol te hebben Contador bijna een halve koe zou moeten opgegeten hebben. Tenzij hij eventueel varkensvlees had gegeten. Maar daar lijkt nergens sprake van , en het clenbuterol toedienen bij varkens is ook véél minder verspreid. (daar zijn binnen Europa zelfs zowat geen gevallen van bekend)quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
het heeft volgens mij ook echt geen nut om zo'n rund kort voor de slacht nog vol te spuiten met clenbuterol. Je wil daar dan namelijk nog wel wat aan hebben bij de groei van dat beest voor het geld dat je er insteekt. Dan zou ik het doen als dat beest vol in de groei is of pakweg een maand voor de slacht om het nog een boost te geven.
Een uitspraak van dezelfde Delbeke.quote:Een beetje chemicus heeft op tien minuten een ontraceerbare designerdoping gemaakt.
De enige manier om doping op de lange termijn tegen te gaan is het bewaren en blijven hertesten van urine en bloed. Wellicht dat het wielrennen dan wel een jaar of 10 in een dip terecht komt, maar uiteindelijk zou het z'n vruchten af moeten werpen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 18:18 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Een uitspraak van dezelfde Delbeke.
quote:Eénjarige schorsing Alessandro Colo
Friday 08 October 2010
ImageHet Italiaanse anti-doping tribunaal heeft in een tuchtprocedure Alessandro Colo een schorsing van een jaar opgelegd. De renner van ISD-Neri werd dit jaar tijdens de ronde van Mexico gepakt op het middel clenbuterol. Bovendien krijgt Colo ook nog een geldboete opgelegd van 1000 Zwitserse Frank. De schorsing is ingegaan op 21 mei 2010 en zal eindigen op 20 mei 2011.
Of doping toestaan, als iedereen gebruikt liggen de kansen tenslotte weer gelijk.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 18:49 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
De enige manier om doping op de lange termijn tegen te gaan is het bewaren en blijven hertesten van urine en bloed. Wellicht dat het wielrennen dan wel een jaar of 10 in een dip terecht komt, maar uiteindelijk zou het z'n vruchten af moeten werpen.
(Gaat nooit gebeuren alleen..)
Dan krijg je gevallen waarbij de ene zover wil gaan dat ie er op z' 35ste het bijltje bij neerlegt en een andere niet ...quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 21:08 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Of doping toestaan, als iedereen gebruikt liggen de kansen tenslotte weer gelijk.
Niet zo'n goed plan. Het biologisch paspoort vind ik wel een zeer goede maatregel; renners zijn nu veel voorzichtiger.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 21:08 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Of doping toestaan, als iedereen gebruikt liggen de kansen tenslotte weer gelijk.
Het wordt dan alleen wel een mechanische sport waarbij races gewonnen kunnen worden door nét even de juiste afstellingen te vinden, meer zoals F1 dus.
Tja, hoe ver wil je gaan voor een sport?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 21:10 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Dan krijg je gevallen waarbij de ene zover wil gaan dat ie er op z' 35ste het bijltje bij neerlegt en een andere niet ...
En dan kun je wel zeggen dan 'controleren we daarop' , maar dan zit je net in dezelfde situatie waarin je de grens legt zoals die nu zit (op nul)
Gast..quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 21:25 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Tja, hoe ver wil je gaan voor een sport?
Sommigen gaan echt tot het randje en soms er ook overheen (Ayrton Senna bijvoorbeeld, van wielrennen heb ik geen verstand maar daar zullen ook voorbeelden te vinden zijn).
Nu gaan ze ook al erg ver, je hoort veel over wielrenners die doping gebruiken, sowieso topsporters die middelen gebruiken.
Misschien moeten ze maar eens zo ver gaan dat er inderdaad doden gaan vallen.
Niet dat ik mensen dood wil hebben maar volgens mij is het nog de enige manier om mensen de ogen te laten openen dat het niet goed is waarmee ze bezig zijn.
Sowieso gaat het inmiddels veel teveel om geld en naamsbekendheid en is de rijder daar alleen nog maar een middel in om dat doel te bereiken.
Zodra er een nieuw talentje op de stoep staat kan je ontslagen worden, als je ook maar een beetje minder presteert.. hup..weg.. en niemand die je na je carriere nog wil hebben.
Op die manier is de druk voor de rijder om drugs te gebruiken ook enorm groot.
Dat zie je in alle takken van topsport, ook bij acteurs trouwens.
Minder commerciële belangen zou ook goed werken tegen het dopinggebruik.
10 jaar lang hertesten! Ik blijf erbij.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 22:18 schreef SaintOfKillers het volgende:
Doping komt gewoon in golven waarbij het een duel is tussen dokters en controleurs om de concurrentie een stap voor te blijven. Er is geen oplossing mogelijk en die zal er nooit komen.
Beetje zoals het duel tussen spam en spamfilters, daar vinden ze ook altijd wel iets nieuws.
Mwoah ik denk dat het me redelijk koud zou laten. Als Pereiro nu pas z'n Touroverwinning had gekregen (wat ook ongeveer zo is), ben ik daar niet rouwig om ofzo. Probleem is meer als het bij zowat elke koers gebeurt, dan zit je te kijken terwijl je denkt, waarschijnlijk is de nummer 6 uiteindelijk de winnaar; dat is niet zo leuk natuurlijk. Maar in mindere mate is dat nu ook al zo.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 22:37 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik denk dat ik het vrij vervelend zou vinden indien een uitslag plots jaren later zou worden aangepast.
Desalniettemin is hertesten wel interessant, al was het maar om de renner alsnog de "slechte naam" te geven die hij verdient.
En alhoewel ik van mening ben dat iedereen een 2e kans verdient, wordt een dopingschorsing in sommige landen gewoon gezien als een ongelukje, een tijdelijk ongemak. In die optiek is 1 keer betrapt en meteen gedaan met de carriere misschien toch beter.
Laatste zin zou dus betekenen dat hij waarschijnlijk 2 jaar * 50%= 1 jaar zal krijgen?quote:Ghent lab chief dismisses Contador’s calls for Clenbuterol cut-off
Peter Van Eenoo, the head of the Ghent anti-doping laboratory has dismissed Alberto Contador’s calls for a threshold limit for determining if an athlete is positive for the banned substance Clenbuterol.
Contador was declared positive for a small quantity of the drug in a test carried out during the second rest day of this year’s Tour de France. The test was carried out by the laboratory in Cologne Germany, which detected just 50 picograms/millilitre (or 50 parts per trillion) - 40 time less than what the anti-doping laboratories accredited by WADA must be able to detect.
While some banned drugs like the steroid nandrolone have limits above which an athlete's sample must test in order to bring about an "adverse analytical finding", any amount of Clenbuterol, no matter how minute, if found in a sample, can cause a rider to be suspended.
Contador has denied deliberately taking Clenbuterol, which can be used to enhance muscle mass and help weight loss, claiming the positive was caused by eating contaminated meat, brought to the Tour de France by a friend.
Speaking to the Reuters news agency, Van Eenoo, the head of the Ghent laboratory, said that unlike cocaine, Clenbuterol breaks down very slowly in the body and the effect is long term, hence the decision by the anti-doping authorities to look for tiny traces of the drug.
“Cocaine is very different (to Clenbuterol), because while it has an enormous immediate effect, if you tested me in two days you probably wouldn’t detect it. That’s why cocaine is only banned in competition, and why we don’t even report it if it’s only there in small quantities. Clenbuterol, though, is always prohibited,” Van Eenoo said.
“If I took a lot and you tested me an hour later, I might still have a lot in my system, but if you tested me in four or five days, it might be there in small quantities and you wouldn’t know what effect it had had.”
Van Eenoo accepted that it was possible, as Contador has claimed, for positive Clenbuterol tests to come from other sources. However he reaffirmed that under the WADA code, athletes are ultimately liable for substances they ingest and that are found in their bodies.
Contador must prove that his positive test for Clenbuterol was caused by eating contaminated meat but likely can only receive only a 50% reduction in any eventual suspension.
Dat is zijn waarschijnlijke straf als hij kan bewijzen of zeer waarschijnlijk maken dat het eten van vervuild vlees de oorzaak is, anders zal hij gewoon een normale schorsing van twee jaar krijgen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 23:44 schreef No-P het volgende:
Van Cyclingnews
[..]
Laatste zin zou dus betekenen dat hij waarschijnlijk 2 jaar * 50%= 1 jaar zal krijgen?
Dus Schleck gaat 2 keer de tour winnen?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 00:14 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Dat is zijn waarschijnlijke straf als hij kan bewijzen of zeer waarschijnlijk maken dat het eten van vervuild vlees de oorzaak is, anders zal hij gewoon een normale schorsing van twee jaar krijgen.
Kijk naar die Italiaan Colo, die krijgt een schorsing van een jaar, terwijl hij kon aantonen dat in 18% van het vlees in Mexico clenbuterol zit (hij was positief in Mexico). Aan de andere kant, van de 90.000 dieren die getest zijn door de EU in 2008 en 2009 werd er slechts in één geval clenbuterol gevonden, wat een onbedoelde besmetting bij Contador natuurlijk zeer onwaarschijnlijk maakt. Tenzij de regels veranderd worden (waar de UCI natuurlijk hard aan werkt), wordt het denk ik moeilijk een tweejarige schorsing te ontlopen.
Drie keer, ook die van 2010.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 00:25 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dus Schleck gaat 2 keer de tour winnen?
Als hij geschorst wordt, of het nu een half jaar, jaar, 2 jaar of wat dan ook is. Is hij gegarandeerd(?/!) zijn titel van de tdf vorig jaar kwijt?quote:
verbaast me niets als ze dat vlees 'in scene zetten' m.a.w. als de renner betrapt wordt gebruiken ze dat vlees als excuus in de hoop eronder uit te komen...quote:Op woensdag 13 oktober 2010 00:14 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Dat is zijn waarschijnlijke straf als hij kan bewijzen of zeer waarschijnlijk maken dat het eten van vervuild vlees de oorzaak is, anders zal hij gewoon een normale schorsing van twee jaar krijgen.
Kijk naar die Italiaan Colo, die krijgt een schorsing van een jaar, terwijl hij kon aantonen dat in 18% van het vlees in Mexico clenbuterol zit (hij was positief in Mexico). Aan de andere kant, van de 90.000 dieren die getest zijn door de EU in 2008 en 2009 werd er slechts in één geval clenbuterol gevonden, wat een onbedoelde besmetting bij Contador natuurlijk zeer onwaarschijnlijk maakt. Tenzij de regels veranderd worden (waar de UCI natuurlijk hard aan werkt), wordt het denk ik moeilijk een tweejarige schorsing te ontlopen.
Mandy moet volgend jaar maar bewijzen dat hij bij een nieuwe ploeg ook zijn oude vorm kan halen. Wisselen van ploeg gaat niet altijd direct van een leien dakje. Volgens mij staat die nieuwe ploeg van hem nog niet eens volledig op poten.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 00:25 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dus Schleck gaat 2 keer de tour winnen?
quote:El Mundo: 'Contador stopt met wielrennen'
Alberto Contador stopt met wielrennen, wat de beslissing van de UCI ook is. Dat schrijft El Mundo. Volgens de Spaanse krant heeft Contador dat gezegd tegen de voorzitter van de Spaanse wielerfederatie.
Het is niet de eerste keer dat de Tourwinnaar, betrapt op een minieme hoeveelheid verboden clenbuterol, spreekt over stoppen. De beslissing van de UCI wordt binnen enkele dagen verwacht, en hoogstwaarschijnlijk voor 19 oktober, wanneer de volgende Ronde van Frankrijk wordt gepresenteerd.
Bjarne Riis, de teammanager van Saxo Bank die Contador had aangetrokken voor volgend jaar, houdt in elk geval rekening met een Plan B, zegt hij. Riis zegt de geruchten te geloven dat de UCI en Contador een minimumsanctie van drie maanden overeengekomen zijn. Voorlopig is de enige nieuweling bij Saxo Nick Nuyens.
In Contadors geboortedorp Pinto geloven ze nog in hun held. Dorpelingen van Pinto sturen dezer dagen een ketting-sms door. 'Steun Contador. Hang iets geels voor je raam of aan je balkon. Geef deze boodschap door.' Ook het gemeentebestuur van Pinto heeft opgeroepen om het dorp zoveel mogelijk in het geel te hullen, als hulde aan Contador.
De Oostenrijkse ex-middenlangeafstandsloper Stefan Matschiner, onlangs veroordeeld omdat hij doping verschafte aan onder meer Bernhard Kohl, is minder overtuigd. Hij is niet verbaasd dat Contador betrapt is clenbuterol. 'Dat product is redelijk gangbaar in het wielrennen', zegt Matschiner. 'Het is een gok, maar ik denk dat het hem hielp om beter te ademen. Ik denk dat hij een tikkeltje te veel heeft gebruikt.'
De Oostenrijker plant een boek met dopingdetails, Borderline, voorzien in januari 2011.
Enige niet discutabele TDF-winnaar van de laatste 20 jaar is Sastre, best treurig eigenlijk. Dat een Indurian de hele EPO 60 kliek aan gort kon rijden in zijn beste jaren is ook amper geloofwaardig te noemen.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 11:20 schreef Leatherface het volgende:
Mogelijk een minimumsanctie volgens Riis, maar gaat Contador wel zijn Tourzege kwijtspelen? Geven ze hem een schorsing, dan impliceert dat immers schuld.
Leuk, in dat geval. De zoveelste eindzege in een grote ronde vanachter een groene tafel.
Dat is natuurlijk het dubbele eraan. Aan de ene kant staan we massaal klaar om dopingzondaars te veroordelen, aan de andere kant kijken we met ons allen naar de koers. Het verlangen naar vermaak wordt er niet minder om.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 11:25 schreef Ericr het volgende:
[..]
Enige niet discutabele TDF-winnaar van de laatste 20 jaar is Sastre, best treurig eigenlijk. Dat een Indurian de hele EPO 60 kliek aan gort kon rijden in zijn beste jaren is ook amper geloofwaardig te noemen.
Indurain, Riis, Ullrich, Pantani, Armstrong, Landis, Contador. Allemaal discutabel of zelfs betrapt op doping, blijft dan toch wonderbaarlijk hoe populair de sport nog is. Zelfs in de regen moest je in Rotterdam dit jaar vechten voor een plekje aan het hek.
Jef D'Hont, de verzorger van Telekom, heeft daar in z'n boek "memoires van een wielerverzorger" een interessante stelling over. Hij beweert dat Indurain zijn verzorger een van zijn vaste klanten was om z'n "Bidon van Jef" te kopen. Een klassieke - toen onopspoorbare - dopingcocktail die hij ontwikkeld had.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 11:25 schreef Ericr het volgende:
[..]
Enige niet discutabele TDF-winnaar van de laatste 20 jaar is Sastre, best treurig eigenlijk. Dat een Indurian de hele EPO 60 kliek aan gort kon rijden in zijn beste jaren is ook amper geloofwaardig te noemen.
En overigens, waarom is Sastre niet discutabel ? Hij is ook groot geworden als een van de pupillen van Manolo Saiz hé ...quote:Op woensdag 13 oktober 2010 11:25 schreef Ericr het volgende:
[..]
Indurain, Riis, Ullrich, Pantani, Armstrong, Landis, Contador. Allemaal discutabel of zelfs betrapt op doping, blijft dan toch wonderbaarlijk hoe populair de sport nog is. Zelfs in de regen moest je in Rotterdam dit jaar vechten voor een plekje aan het hek.
Een paar jaar terug deed een Spaanse krant in hun archieven een onderzoek naar de laatste Tourwinnaar wiens naam nooit in opspraak ivm doping was gekomen. De enige waarvan ze niks konden vinden was Lucien Van Impe ...quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:51 schreef No-P het volgende:
Laatste dopingvrije Tdf winnaar? Lemond? Roche? Hinault?
Groot geworden? Bij Once was Sastre een jonge renner die amper kon bogen op aansprekende resultaten. Dan kreeg hij zeker de verkeerde doping in die jaren.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
En overigens, waarom is Sastre niet discutabel ? Hij is ook groot geworden als een van de pupillen van Manolo Saiz hé ...
Bij Saiz werd die jonge renner als helper wel al 20ste in de Tour , 8ste in de Vuelta (waarvan hij ook het bergklassement won) , ...quote:Op woensdag 13 oktober 2010 14:05 schreef Ericr het volgende:
[..]
Groot geworden? Bij Once was Sastre een jonge renner die amper kon bogen op aansprekende resultaten. Dan kreeg hij zeker de verkeerde doping in die jaren.
Maar Lucien van Impe die reed in een tijdperk dat ze dianabol voor ontbijt hadden en speed voor lunch is natuurlijk is een cleane renner? Als er 1 tijdperk vies en vuil was qua doping waren het de jaren 70 wel, niet voor niks dat uit dat tijdperk nogal wat renners zijn die voortijdig de eeuwige jachtvelden opzochten.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 14:16 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Bij Saiz werd die jonge renner als helper wel al 20ste in de Tour , 8ste in de Vuelta (waarvan hij ook het bergklassement won) , ...
Nadien heeft ie wel de lijn verder doorgetrokken , maar je kunt toch bezwaarlijk zeggen dat hij daar niet z'n eerste 'aansprekende resultaten' haalde hoor...
Armstrongquote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:51 schreef No-P het volgende:
Beetje oftopic maargoed: Laatste dopingvrije Tdf winnaar? Lemond? Roche? Hinault?
Vergeet Óscar Pereiro Sio niet.quote:
Of Lucien Van Impe clean is weet ik ook niet , maar het zou wel de laatste zijn die nooit in opspraak gebracht is ... (Op ondertussen Sastre na dan misschien)quote:Op woensdag 13 oktober 2010 14:21 schreef Ericr het volgende:
[..]
Maar Lucien van Impe die reed in een tijdperk dat ze dianabol voor ontbijt hadden en speed voor lunch is natuurlijk is een cleane renner? Als er 1 tijdperk vies en vuil was qua doping waren het de jaren 70 wel, niet voor niks dat uit dat tijdperk nogal wat renners zijn die voortijdig de eeuwige jachtvelden opzochten.
Garin.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 13:51 schreef No-P het volgende:
Beetje oftopic maargoed: Laatste dopingvrije Tdf winnaar? Lemond? Roche? Hinault?
Ja, op Armstrong's Twitter heb ik het wel eens gelezen. Dat hij wist dat LeMond tijdens één van zijn eindzeges doping had gebruikt, geloof ik. Van welk jaar dat was weet ik niet meer, en hoe hij dat wist zei hij niet. Het was blijkbaar als dreigement bedoeld.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 14:17 schreef No-P het volgende:
Armstrong heeft Lemond wel eens beschuldigd.
Normaal gesproken was hij volgend jaar waarschijnlijk in betere doen dan dit jaar maar het was dit jaar al kantje boord eigenlijk. Het is dat hij zijn tijdritritme te pakken kreeg maar erg overtuigend was het ook weer niet.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 15:32 schreef sitting_elfling het volgende:
Twijfelden mensen eigenlijk al aan Alberto z'n kunnen? Ik bedoel, als hij niet gepakt zou worden als Armstrong zou hij er zo een 3 a 4 extra TdF bij kunnen plakken.
Bijna de volledige omkadering (begeleiders en ploegmaten) waar hij grotendeels mee te maken had is mee verhuisd.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 09:02 schreef Ericr het volgende:
[..]
Mandy moet volgend jaar maar bewijzen dat hij bij een nieuwe ploeg ook zijn oude vorm kan halen. Wisselen van ploeg gaat niet altijd direct van een leien dakje. Volgens mij staat die nieuwe ploeg van hem nog niet eens volledig op poten.
Bijna elke keer als Menchov vlakbij of op het podium van een grote ronde staat valt er iemand voor hem wegquote:Op woensdag 13 oktober 2010 11:20 schreef Leatherface het volgende:
Mogelijk een minimumsanctie volgens Riis, maar gaat Contador wel zijn Tourzege kwijtspelen? Geven ze hem een schorsing, dan impliceert dat immers schuld.
Leuk, in dat geval. De zoveelste eindzege in een grote ronde vanachter een groene tafel.
Goed verhaalquote:Op woensdag 13 oktober 2010 23:24 schreef Parafernalia het volgende:
Contador blijft volhouden dat hij onschuldig is. De clenbuterol zou hij via besmet vlees binnen hebben gekregen. Dat vlees zou vacuümverpakt zijn geweest, wat volgens de Spanjaard de weekmakers in zijn lichaam zou verklaren.
Maar er is geen vlees geimporteerd. Die kok heeft voor dit voorval al verklaard dat het vlees gewoon gekocht is in Pau. Of zou Contador er op hebben gestaan dat hij uit eigen voorraad een lapje mocht verorberen?quote:Op donderdag 14 oktober 2010 09:23 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Nouja, als je een stuk vlees importeert lijkt het me niet heel vreemd als dat vacuüm verpakt is.
Nouja, het was slap in eerste instantie, ik weet niet of dit het slapper maakt.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 09:29 schreef Ericr het volgende:
[..]
Maar er is geen vlees geimporteerd. Die kok heeft voor dit voorval al verklaard dat het vlees gewoon gekocht is in Pau. Of zou Contador er op hebben gestaan dat hij uit eigen voorraad een lapje mocht verorberen?
De excuses van Contador worden slapper en slapper, tot het moment dat hij stopt omdat hij een terechte sanctie heeft gekregen.
En het is slechts toeval dat de enige cleane renner in een peloton vol bedriegers de beste Nederlander is?quote:Op donderdag 14 oktober 2010 12:02 schreef thumbnail het volgende:
De enige waar ik nog van denk dat hij dopingvrij is is Gesink.
Het gaat meer om de manier van rijden.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 12:05 schreef Ereinion het volgende:
En het is slechts toeval dat de enige cleane renner in een peloton vol bedriegers de beste Nederlander is?
Hehe. Met andere woorden Gesink is net zo'n die hard dope gebruiker als Ulle, Contador en de rest?quote:Op donderdag 14 oktober 2010 12:05 schreef Ereinion het volgende:
[..]
En het is slechts toeval dat de enige cleane renner in een peloton vol bedriegers de beste Nederlander is?
Geen idee. Ik steek voor geen enkele renner mijn hand in het vuur. Nu heb ik Gesink nog geen echt onmogelijke dingen zien doen die hem zeer verdacht maken, maar dat maakt hem ook niet onschuldig.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 12:20 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hehe. Met andere woorden Gesink is net zo'n die hard dope gebruiker als Ulle, Contador en de rest?
Eigen tempo rijden, tja, dat doet Leipheimer ook, terwijl we uit de Landis bekentenissen weten dat hij ook gewoon bloeddoping pakte. Dat je niet goed tegen tempoversnellingen kan lijkt me eerder het gevolg van je spierstructuur dan van je dopinggebruik. Zijn tijdritten zijn niet goed (hoewel ze voor dit seizoen toch ook wel meer dan redelijk waren), maar ik weet niet wat dat zegt. Riccò kon ook tijdrijden als de slechtste. Ik vind het wat gevaarlijk om op basis van koersgedrag renners clean of niet te verklaren. Van elk type renner (het hele jaar door goed vs. een echte pieker, klassiekerrenner vs. klassementsrenner, bergsprinters vs. eigen tempo mannen) is wel eens iemand betrapt.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 12:08 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Het gaat meer om de manier van rijden.
Gesink kan er niet vol invliegen tijdens een ronde maar moet zijn eigen tempo rijden.
En Gesink heeft moeite met tijdrijden wat wel past bij zijn lichaamsbouw dus dat zijn de tekenen van het niet gebruiken van doping.
Hmm. Ik denk echt wel dat er nog van die jongelingen in het peleton fietsen die echt de hoop nog hebben zonder doping het te kunnen opboksen tegen anderen. En ze zullen allemaal zo'n thomas dekker momentje krijgen dat het even niet wil en dan de vraag of ze sterk genoeg zijn om tegen die drang in te gaan.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 12:25 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Geen idee. Ik steek voor geen enkele renner mijn hand in het vuur. Nu heb ik Gesink nog geen echt onmogelijke dingen zien doen die hem zeer verdacht maken, maar dat maakt hem ook niet onschuldig.
Als mannetjes als Pantani ineens heel goed kunnen tijdrijden dan moet je er vraagtekens bijzetten.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 12:25 schreef Ereinion het volgende:
Eigen tempo rijden, tja, dat doet Leipheimer ook, terwijl we uit de Landis bekentenissen weten dat hij ook gewoon bloeddoping pakte. Dat je niet goed tegen tempoversnellingen kan lijkt me eerder het gevolg van je spierstructuur dan van je dopinggebruik. Zijn tijdritten zijn niet goed (hoewel ze voor dit seizoen toch ook wel meer dan redelijk waren), maar ik weet niet wat dat zegt. Riccò kon ook tijdrijden als de slechtste. Ik vind het wat gevaarlijk om op basis van koersgedrag renners clean of niet te verklaren. Van elk type renner (het hele jaar door goed vs. een echte pieker, klassiekerrenner vs. klassementsrenner, bergsprinters vs. eigen tempo mannen) is wel eens iemand betrapt.
Als Ullrich? Nee, dat denk ik niet. Maar het zelfde zal ook gelden voor Contador, Menchov en de Schlecks.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 12:20 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hehe. Met andere woorden Gesink is net zo'n die hard dope gebruiker als Ulle, Contador en de rest?
Moet hij eerst eens een fatsoenlijke tijdrit kunnen fietsen.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 12:55 schreef Blik het volgende:
Ach, als Contador geschorst wordt verhoogd dat wel weer de kansen op tourwinst of podium voor Gesink
Ik geloof niemand meer, maar zo kijk ik er ook naar. Rijders met van die rare pieken: dat klopt niet. Bij Landis, Vino, Ricco maar ook Dekker lag het er dik bovenop.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 12:44 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Als mannetjes als Pantani ineens heel goed kunnen tijdrijden dan moet je er vraagtekens bijzetten.
Zo kijk ik dus naar de broertjes Scheck en Contador en vele anderen omdat ze op elk vlak tot de besten behoren.
Dat klopt niet.
Bij Gesink zie je dat hij goed kan klimmen en goed een meerdaagse koers kan verteren maar in de tijdritten geeft hij toe.
Dat is verklaarbaar vanwege zijn lichaamsbouw en daarom denk ik dat hij geen doping gebruikt.
Maar zo naief ben ik al zo vaak geweest dus ik steek er mijn handen niet voor in het vuur.
Daar heb je wel een punt maar ik geef hem dan het voordeel van de twijfel omdat het zijn specialiteit is.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 12:52 schreef SuikerVuist het volgende:
.
Ik vond het trouwens opvallend dat Gesink zich zo goed herpakte in de laatste Pyreneeen etappe in de Tour. Een dag na de 2e rustdag. Hoeft niks te betekenen, maar als het over mogelijk verdachte prestaties gaat dan heb je er daar één.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |