abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87358604
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 22:08 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Nou ja, stel dat je uitgaat van 1960 en 4% inflatie per jaar dan klopt het precies.
Ik heb hier nog een PC uit 1990 staan: 486 met 33Mhz en 8MB. Kostte mij toen 2000 gulden. Als je 2000 euro overmaakt dan mag je hem hebben.

Het is nu een goede tijd om te kopen.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_87359019
Als we toch bezig zijn.

Deze Honda Prelude uit 1980 kostte 10.000 euro in 1980. http://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/prelude/7132471 .Gecompenseerd voor inflatie zou deze nu 32.000 euro moeten kosten.

Toch staat deze kanjer voor slechts 1500 euro te koop! http://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/prelude/7132471 .Een factor 20 onder de werkelijke prijs!

Had ik trouwens als gezegd dat het nu echt het juist moment om te kopen is?
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_87359755
Gewoon nog even een paar jaar wachten met kopen, is de beste optie voor degene die niet zo nodig hoeven te kopen ^O^
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_87362958
Pfff.... ik kan geen appeltaart meer zeggen :@
I'll sing you a lullaby.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 22:36:25 #66
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_87368136
ANP − 10/10/09, 17:51
Ongeveer 130.000 mensen hebben zaterdag een kijkje genomen bij een huis dat te koop staat.

Te koop staande huizen (ANP) Het was de openhuizendag van de Nederlandse Vereniging van Makelaars en zij konden zonder afspraak binnenlopen bij een van de 45.000 deelnemende woningen.

Niet alle woningen trokken kooplustige of gewoon nieuwsgierige kijkers. Eén op de vijf trok geen enkele bezoeker.

NVM-voorzitter Ger Hukker ziet in de grote opkomst een bewijs dat de woningmarkt nog altijd in beweging is. ‘Nog steeds wil een groot aantal consumenten doorstromen naar een grotere woning en ook het aantal starters op de woningmarkt neemt weer toe.’. Maar door de economische crisis is iedereen volgens hem wel voorzichtiger geworden.

Volgens NVM is het nu een goede tijd een huis te kopen. De prijzen liggen gemiddeld 5 procent lager dan vorig jaar, er is een ruime keuze en de rentestand is gunstig.

Oow, dat was vorig jaar :P
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 22:38:36 #67
43642 Bayswater
pi_87368190
Open-huizendag trekt 125.000 kijkers
Uitgegeven: 9 oktober 2010 18:29
Laatst gewijzigd: 9 oktober 2010 19:38

NIEUWEGEIN - De open dag van makelaarsvereniging NVM heeft zaterdag naar schatting 125.000 kijkers naar te koop staande woningen getrokken.

In totaal ging het om ruim 47.000 huizen die hun deuren hadden openstaan, waarvan zo'n 10.000 geen kijkers over de vloer kregen.

De vorige open dag van NVM in maart trok zo'n 10.000 kijkers meer. Dat is opmerkelijk omdat toen de hypotheekrenteaftrek nog volop ter discussie stond.

VVD en CDA, die op punt staan te regeren met gedoogsteun van de PVV, hebben afgesproken de aftrek ongemoeid te laten.

Positiever

''Maar de stemming onder de kijkers was dit keer een stuk positiever'', zei de NVM-woordvoerder. ''In maart waren de bezoekers onzeker. Toen werden veel vragen gesteld over hoe het zat met de hypotheekrenteaftrek.''

NVM-voorzitter Ger Hukker ziet in die positieve houding toch een gunstig voorteken voor de huizenverkoop in het vierde kwartaal.

''We hopen in het laatste kwartaal de positieve effecten te zien van de komst van het nieuwe kabinet, dat heeft aangegeven de hypotheekrenteaftrek ongemoeid te laten. Dat geeft mogelijk enig vertrouwen bij consumenten'', liet hij in een verklaring weten.

Ger Hukker heeft persoonlijk de stemming gepeild :')
Life lies a slow suicide
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 23:36:07 #68
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_87369873
De stemming tijdens een open dag is sowieso bullshit. Verkopers zien de eurotekens in hun ogen met zoveel kijkers, maar serieuze leads zie je er niet, want als iemand echt interesse heeft in je pand, dan onderneemt hij gewoon actie via Funda.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_87382317
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 16:39 schreef iehlaak het volgende:

[..]

Ik heb hier nog een PC uit 1990 staan: 486 met 33Mhz en 8MB. Kostte mij toen 2000 gulden. Als je 2000 euro overmaakt dan mag je hem hebben.

Het is nu een goede tijd om te kopen.
Altijd leuk zulke idiote vergelijkingen :O Je snapt toch ook zelf wel dat dit een idiote vergelijking is?

Je hebt inflatie dmv geldbijdrukken+hoge omloopsnelheid en technologische inflatie. Dit zijn 2 verschillende dingen en niet met erlkaar te vergelijken.

Daarnaast wordt de huisprijs niet bepaald dmv inflatie of bouwkosten maar door wat een gek ervoor geeft (=het maximum leenbedrag wat iemand anders voor jouw bepaald).
Als jij het bedrag wat gevraagd wordt niet voor dat huis neerlegd dan biedt je maar lager. :Y
Marktconform is een prijs waardoor men denkt dat het verkocht kan worden. Je kan klagen, zeuren, zanikken, dit forum volkalken, wat je maar wilt, maar dat verlaagd de prijs niet en zorgt er ook niet niet voor dat een andere gek wel meer bied dan jij.
Huis zijn ALTIJD duur geweest en er is nog nooit een tijd geweest dat huizen goedkoop zijn geweest. Opvallen is wel dat nu ongeveer 50% van de mensen in NL een koopwoning hebben en dat percentage is nog nooit zo hoog geweest.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_87383845
De vergelijking is overtrokken, maar toch niet geheel onterecht. Net als in andere industrieën is er ook in de huizenbouw sprake van technologische ontwikkeling. Een huis van 1960 lijkt beperkt op een huis uit 2010, zeker in originele staat. Komt bij dat huizen ook slechter van kwaliteit worden naarmate ze ouder worden. De vergelijking met de auto gaat niet helemaal op, maar dit effect speelt zeker ook bij huizen.

Je betoog over prijzen raakt echter kant nog wal. In elke markt wordt de prijs bepaald door een samenspel van vraag en aanbod en hierin is de huizenmarkt niet anders. Er zijn misschien enkele effecten waardoor vrouwen mensen minder rationeel handelen in deze markt, maar ook dat is beperkt.

Gezien je opmerkingen over prijsontwikkelingen neem ik aan dat je in 1982 bent geboren. Vanaf die periode werd de huizenbubble in Nederland opgeblazen met een groei die ver boven de inflatie lag. Net daarvoor klapte het flink ineen. Daarom zijn huizen nu relatief ontzettend duur. Mijn vader kwam ook wel eens met dit argument. Tot ik hem vroeg naar de verhouding tussen zijn modaal salaris en het huis dat mijn ouders toentertijd kochten. Als ik dit kengetal toepas op mijn bovenmodaal salaris komt er eenvoudig uit dat huizen kopen ontzettend duur is in Nederland.

Uiteraard is het ook leuk om dit te doen voor elektronica en vliegreizen. Hier werkt het compleet de andere kant op
pi_87383957
Natuurlijk zijn huizenprijzen boven inflatie gestegen, maar dit is ook deels te verklaren. Uiteindelijk is er genoeg lucht in gekomen, denk ik zelf. Aan de andere kant is lokatie gewoon een beperkte grondstof en dus zullen prijzen altijd boven inflatie stijgen. In de jaren 60 woonden er immers minder mensen op dezelfde lap grond die Nederland heet...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_87384057
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 14:29 schreef Drive-r het volgende:
Natuurlijk zijn huizenprijzen boven inflatie gestegen, maar dit is ook deels te verklaren. Uiteindelijk is er genoeg lucht in gekomen, denk ik zelf. Aan de andere kant is lokatie gewoon een beperkte grondstof en dus zullen prijzen altijd boven inflatie stijgen. In de jaren 60 woonden er immers minder mensen op dezelfde lap grond die Nederland heet...
In de jaren 2020 zullen er minder mensen op die lap grond wonen, in 2030 nog minder
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
pi_87384986
De bevolkingsgroei was ongeveer 0,5% per jaar in Nederland*. Daarbij is de vraag in welke mate grond werkelijk schaars is in Nederland. Het kan door beleidsmaatregelen schaars gemaakt worden, maar de vraag is hoelang overheden hiermee door kunnen gaan.

* ) 16m4 in 2010; 14m1 in 1980 --> cagr = 1,005
pi_87385321
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 14:33 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

In de jaren 2020 zullen er minder mensen op die lap grond wonen, in 2030 nog minder
Jij weet het ongetwijfeld beter, maar het CBS zit volgens mij nog steedsvop een groei tot 17.8 millioen in 2040. Daarna begint de afname inderdaad.
pi_87385383
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 15:11 schreef iehlaak het volgende:
De bevolkingsgroei was ongeveer 0,5% per jaar in Nederland*. Daarbij is de vraag in welke mate grond werkelijk schaars is in Nederland. Het kan door beleidsmaatregelen schaars gemaakt worden, maar de vraag is hoelang overheden hiermee door kunnen gaan.

* ) 16m4 in 2010; 14m1 in 1980 --> cagr = 1,005
De schaarste is natuurlijk deels kunstmatig, maar dat was het altijd al. Als grote steden groeien, worden centrale lokaties schaarser, simpele logica. Maar zoals ik al zei, dat verklaart de groei mijns inziens ook niet geheel. Prijzen blijven slechts beperkt rationeel volgens mij, zeker in vastgoed.
  zondag 10 oktober 2010 @ 15:31:55 #76
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_87385522
Daarnaast, en waarschijnlijk minstens zo belangrijk, is de gemiddelde huishoudensgrootte in 50 jaar gedaald van +/- 3,7 naar 2,2.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_87386543
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 15:23 schreef Drive-r het volgende:

[..]
Daarna begint de afname inderdaad.
maar gezien de kabinetsplannen om 500.000 woningen te bouwen en 1.000.000 huurwoningen te verkopen.
en er toch nu een indikken plaatsvind naar 2,4 , zal de overschot wel toenemen
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
pi_87387197
Die miljoen huurwoningen verandert de situatie natuurlijk niet echt, dat betekent enkel meer kopers en minder huurders. Goed punt trouwens van de gemiddelde gezinsgrootte.
  zondag 10 oktober 2010 @ 17:31:27 #79
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_87388834
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 14:29 schreef Drive-r het volgende:
Prijzen zullen niet altijd boven inflatie blijven stijgen, gewoon niet omdat dit niet mogelijk is. Wat je zegt over een schaars goed, dat ook schaars blijft klopt wel. Daarom geloof ik ook niet dat huizen in Nederland ooit goedkoop zullen zijn. Maar eeuwigdurende stijgingen boven inflatieniveau is gewoon niet mogelijk. Als iedereen straks 100% van zijn inkomen aan wonen uitgeeft dan houdt het gewoon op. En waarschijnlijk al veel eerder (nu dus).
Bovendien is het niet zo dat deze markt geheel inflexibel is. Ook van vraagzijde is er zelfs flexibiliteit.
Van het "zo snel mogelijk het huis uit en kopen, want over vijf jaar kan dat niet meer" tot "blijf maar even bij Pa&Ma wonen, dan kun je straks met een gerust hart wonen". Ook zal vooral de vraag naar kleinere woonruimte toenemen en juist eengezinswoningen zullen beschikbaar komen (als gevolg van de vergrijzing). Tevens is er nog altijd concurrentie op de Nederlandse markt vanuit het buitenland. Een hele generatie jongeren uit Limburg, Gelderland en Brabant kiest ervoor om in Duitsland of België te gaan wonen.
The End Times are wild
  zondag 10 oktober 2010 @ 17:57:02 #80
11923 I.R.Baboon
pi_87389703
Laat ik vooropstellen dat ik me a) niet zo verdiept heb in de woningmarkt als de meeste posters hier en dat ik b) ook geen econoom ben. Maar goed, ik zag deze week op Woningnet dat ivm Europese afspraken er vanaf 1 januari geen (of iig hooguit 10%) sociale huurwoningen aan mensen met een brutoinkomen van boven de 33.000 euro verstrekt mogen worden.

Dan lijkt me dat al die mensen die er nu zitten a) zullen blijven zitten maar b) wanneer ze er dan toch uitgaan voor een koophuis willen gaan. Mijn basiskennis economie zegt me dan dat er meer vraag komt voor koopwoningen, en dat de prijzen dan zullen stijgen. Datzelfde geldt voor regeling van het nieuwe kabinet dat huren van mensen die in sociale huur zitten en die nu meer dan de sociale huurgrens verdienen sterker mogen stijgen dan de inflatie.

Aangezien er in dit topic niet echt een stemming leeft die zegt 'de huizenprijs gaat flink stijgen' moet mijn theorie ergens niet kloppen. Maar waar?
  zondag 10 oktober 2010 @ 18:07:51 #81
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_87390050
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 17:57 schreef I.R.Baboon het volgende:
Laat ik vooropstellen dat ik me a) niet zo verdiept heb in de woningmarkt als de meeste posters hier en dat ik b) ook geen econoom ben. Maar goed, ik zag deze week op Woningnet dat ivm Europese afspraken er vanaf 1 januari geen (of iig hooguit 10%) sociale huurwoningen aan mensen met een brutoinkomen van boven de 33.000 euro verstrekt mogen worden.

Dan lijkt me dat al die mensen die er nu zitten a) zullen blijven zitten maar b) wanneer ze er dan toch uitgaan voor een koophuis willen gaan. Mijn basiskennis economie zegt me dan dat er meer vraag komt voor koopwoningen, en dat de prijzen dan zullen stijgen. Datzelfde geldt voor regeling van het nieuwe kabinet dat huren van mensen die in sociale huur zitten en die nu meer dan de sociale huurgrens verdienen sterker mogen stijgen dan de inflatie.

Aangezien er in dit topic niet echt een stemming leeft die zegt 'de huizenprijs gaat flink stijgen' moet mijn theorie ergens niet kloppen. Maar waar?
Vanaf 1 januari wonen er netto ongeveer nog net zoveel mensen in een huurwoning als op 31 december. Geloof je nu echt dat de Nederlandse staat op last van de Europese Unie op 1 januari miljoenen huurders hun huis uit gaat zetten?
The End Times are wild
  zondag 10 oktober 2010 @ 18:21:40 #82
11923 I.R.Baboon
pi_87390445
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 18:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Vanaf 1 januari wonen er netto ongeveer nog net zoveel mensen in een huurwoning als op 31 december. Geloof je nu echt dat de Nederlandse staat op last van de Europese Unie op 1 januari miljoenen huurders hun huis uit gaat zetten?
Nee, op de korte termijn niet, maar in de loop van de jaren wel (het enige wat ik kan vinden is dat in Amsterdam de gemiddelde woonduur in sociale huur 11 jaar is, het lijkt me dat het in andere plekken wat korter moet zijn omdat daar de wachtlijst ook minder lang is). En vanaf 1 januari zorgt het er al wel voor dat het voor veel starters geen optie meer is (ik sta 7 jaar ingeschreven, maar weet nu dus dat het voor mij geen optie meer is. Dat is aan de ene kant mooi want dat betekent dat ik redelijk verdien, maar aan de andere kant heb je weinig alternatief voor kopen, want vrije sector is ook aan de prijzige kant).
pi_87392337
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 18:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het creëert wel meerdere kopers, uitzetten zal inderdaad niet gebeuren nee. Het zal ook kopen voor de rijken en huren voor de armen sterk stimuleren.

Verder kan de huizenprijs zich zeker wel sneller ontwikkelen dan de inflatie, ook op lange termijn in tegenstelling tot wat hier eerder beweerd wordt. Inflatie staat los van zaken als rentestanden en loonontwikkeling, vergeet ook niet dat Nederland over het algemeen enorm rijk is en een hoge gdp per capita heeft.
  zondag 10 oktober 2010 @ 19:50:30 #84
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_87393372
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 18:21 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Nee, op de korte termijn niet, maar in de loop van de jaren wel (het enige wat ik kan vinden is dat in Amsterdam de gemiddelde woonduur in sociale huur 11 jaar is, het lijkt me dat het in andere plekken wat korter moet zijn omdat daar de wachtlijst ook minder lang is). En vanaf 1 januari zorgt het er al wel voor dat het voor veel starters geen optie meer is (ik sta 7 jaar ingeschreven, maar weet nu dus dat het voor mij geen optie meer is. Dat is aan de ene kant mooi want dat betekent dat ik redelijk verdien, maar aan de andere kant heb je weinig alternatief voor kopen, want vrije sector is ook aan de prijzige kant).
Je kunt je afvragen in hoeverre je nog vrije keuze had, wanneer de wachtlijsten 11 jaar waren. Een serieus alternatief voor kopen is er eigenlijk nooit geweest, want particuliere huur in Amsterdam was sowieso al duurder dan kopen.

Maar het probleem op de huizenmarkt is niet zozeer dat er onvoldoende potentiële kopers zijn, genoeg mensen die hebben&houden verpanden om de eigenaar van een woning te worden. Het probleem is dat de financierbaarheid is teruggelopen, en dat de huizenprijzen gebaseerd waren op de top van die financierbaarheid.
The End Times are wild
pi_87395116
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 17:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Prijzen zullen niet altijd boven inflatie blijven stijgen, gewoon niet omdat dit niet mogelijk is. Wat je zegt over een schaars goed, dat ook schaars blijft klopt wel. Daarom geloof ik ook niet dat huizen in Nederland ooit goedkoop zullen zijn. Maar eeuwigdurende stijgingen boven inflatieniveau is gewoon niet mogelijk. Als iedereen straks 100% van zijn inkomen aan wonen uitgeeft dan houdt het gewoon op. En waarschijnlijk al veel eerder (nu dus).
Bovendien is het niet zo dat deze markt geheel inflexibel is. Ook van vraagzijde is er zelfs flexibiliteit.
Van het "zo snel mogelijk het huis uit en kopen, want over vijf jaar kan dat niet meer" tot "blijf maar even bij Pa&Ma wonen, dan kun je straks met een gerust hart wonen". Ook zal vooral de vraag naar kleinere woonruimte toenemen en juist eengezinswoningen zullen beschikbaar komen (als gevolg van de vergrijzing). Tevens is er nog altijd concurrentie op de Nederlandse markt vanuit het buitenland. Een hele generatie jongeren uit Limburg, Gelderland en Brabant kiest ervoor om in Duitsland of België te gaan wonen.
Eens.
  zondag 10 oktober 2010 @ 20:49:37 #86
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_87396096
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 14:33 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Je weerlegd een vast gegeven met een voorspelling?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_87399302
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 20:49 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Je weerlegd een vast gegeven met een voorspelling?
gegevens In de toekomst zijn allemaal voorspellingen, alleen data uit het verleden zijn vaste gegevens ;)
pi_87402149
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 21:48 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

gegevens In de toekomst zijn allemaal voorspellingen, alleen data uit het verleden zijn vaste gegevens ;)
Maar goed, we weten vrij aardig wat de geboortecijfers zijn, hoe de gemiddelde leeftijd bij overlijden zich ontwikkeld, etc... Ik weet niet waar jij je voorspelling op baseert, ik prefereer het CBS/CPB.
pi_87409231
'Open huizendag', altijd handig om te kijken waar dikke tv's/hifi installaties (of andere luxe goederen) staan :')
"This is your life and it's ending one minute at a time." - Tyler Durden
"Sand is overrated. It's just tiny, little rocks." - Joel
  maandag 11 oktober 2010 @ 11:04:06 #91
43642 Bayswater
pi_87411577
Ik kom er telefonisch niet doorheen bij de makelaar deze ochtend.

Blijkbaar staat zijn telefoon roodgloeiend na de open huizendag. :P
Life lies a slow suicide
  maandag 11 oktober 2010 @ 12:42:07 #92
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_87414449
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 11:04 schreef Bayswater het volgende:
Ik kom er telefonisch niet doorheen bij de makelaar deze ochtend.

Blijkbaar staat zijn telefoon roodgloeiend na de open huizendag. :P
Ja met mensne die iets hebben gezien wat ze willen kopen maar nu eerts hun eigen woning aanbieden.
and made it rain upward
pi_87414518
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 02:49 schreef WammesWaggel het volgende:
329k voor een krap appartement in Huizen, "dus dat is een koopje" _O-

Wat een ongelofelijke leentokkie is die kale knakker met zijn streepjestrui :')
I'll sing you a lullaby.
  maandag 11 oktober 2010 @ 13:24:40 #94
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_87415804
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:44 schreef xenobinol het volgende:

[..]

329k voor een krap appartement in Huizen, "dus dat is een koopje" _O-

Wat een ongelofelijke leentokkie is die kale knakker met zijn streepjestrui :')
Moet het wel even met je eens zijn. 329 voor een kutappartementje en dan zeggen dat is dus ene koopje...

Blijkbaar niet he sufferd, anders staat het niet 2,5 jaar te koop!!
and made it rain upward
pi_87417227
Ik was afgelopen zaterdag ook onderweg... wat je soms aantreft is niet te geloven. Een huis uit '80, met originele :') keuken en badkamer (toch al 30 jaar oud...). Die mensen hebben echt de illusie dat ze zulke pulp voor de hoofdprijs kunnen verkopen.
pi_87418182
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 14:06 schreef Freak188 het volgende:
Ik was afgelopen zaterdag ook onderweg... wat je soms aantreft is niet te geloven. Een huis uit '80, met originele :') keuken en badkamer (toch al 30 jaar oud...). Die mensen hebben echt de illusie dat ze zulke pulp voor de hoofdprijs kunnen verkopen.
Tot voor een paar jaar geleden waren er genoeg sukkels die daar de hoofdprijs voor wilden betalen. Feitelijk is de pool met leentokkies leeggelopen, geen wonder dat deze mensen de hoofdprijs vragen want ze waren zelf zo dom om dat ook te doen.
I'll sing you a lullaby.
  maandag 11 oktober 2010 @ 14:49:45 #97
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_87418839
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 14:06 schreef Freak188 het volgende:
Voor 5000 heb je een prima badkamer en voor 7000 een prima keuken. Dus voor 15000 is dat beide in prima staat. Je staart je toch niet blind daarop?
and made it rain upward
pi_87419013
Dan mag de prijs wel even -15.000.
  maandag 11 oktober 2010 @ 15:00:40 #99
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_87419187
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 14:55 schreef Terrorizer het volgende:
Dan mag de prijs wel even -15.000.
Dan bied je dat toch minder?

Ik wordt een beetje moe van mensen die zeggen dat het hele huis meteen rotzooi is omdat de keuken niet vernieuwd is. Vaak kan je dan idd beter 15k zakken dan er een nieuwe keuken in plaatsen voor verkoop, want die keuken wil toch iedereen anders.
and made it rain upward
  maandag 11 oktober 2010 @ 15:06:43 #100
43642 Bayswater
pi_87419401
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 14:49 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Voor 5000 heb je een prima badkamer en voor 7000 een prima keuken. Dus voor 15000 is dat beide in prima staat. Je staart je toch niet blind daarop?
Die troep eruithalen en een degelijke nieuwe erin zetten? Tel daar maar 20.000 minimaal voor.
Alleen voor de badkamer al.
Life lies a slow suicide
  maandag 11 oktober 2010 @ 15:08:27 #101
43642 Bayswater
pi_87419458
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 15:00 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Dan bied je dat toch minder?

Ik wordt een beetje moe van mensen die zeggen dat het hele huis meteen rotzooi is omdat de keuken niet vernieuwd is. Vaak kan je dan idd beter 15k zakken dan er een nieuwe keuken in plaatsen voor verkoop, want die keuken wil toch iedereen anders.
Ik word een beetje moe van die mensen die denken dat ze de hoofdprijs kunnen krijgen voor gedateerde rotzooi waar nooit iets aan gedaan is.
Life lies a slow suicide
pi_87424625
quote:

[..]

beter - 15.000 dan zie je dat later wel he
  maandag 11 oktober 2010 @ 18:04:23 #103
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_87425978
quote:

[..]

Aan de andere kant is er op dit moment veel aanbod en kun je als koper nu, meer dan in het verleden, rekening houden met belangrijke details als sanitair/keuken. Het is toch mooi meegenomen als dat in goede staat en naar je smaak is en je niet eerst een bak geld en tijd er tegenaan moet gooien om het in orde te maken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 11 oktober 2010 @ 22:24:51 #104
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_87438429
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 15:06 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Die troep eruithalen en een degelijke nieuwe erin zetten? Tel daar maar 20.000 minimaal voor.

Je bent verwend....
and made it rain upward
  maandag 11 oktober 2010 @ 22:25:52 #105
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_87438494
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 18:04 schreef Perrin het volgende:

[..]

Aan de andere kant is er op dit moment veel aanbod en kun je als koper nu, meer dan in het verleden, rekening houden met belangrijke details als sanitair/keuken. Het is toch mooi meegenomen als dat in goede staat en naar je smaak is en je niet eerst een bak geld en tijd er tegenaan moet gooien om het in orde te maken.
Ja uiteraard... Maar om daarop een huis af te serveren is nogal kortzichtig, maargoed dat is zijn tekortkoming, niet de mijne.
and made it rain upward
pi_87439436
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 22:24 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Je bent verwend....
Dooddoener :)

Ik noem dat kritisch... je weet wel.... niet teveel willen betalen voor iemand anders zijn afgeleefde bende. Bij afgeleefde bende hoort een mini-prijsje :Y
I'll sing you a lullaby.
pi_87439509
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 22:25 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ja uiteraard... Maar om daarop een huis af te serveren is nogal kortzichtig, maargoed dat is zijn tekortkoming, niet de mijne.
Het huis word niet afgeserveerd, de vraagprijs... die is gewoon te hoog, ik zou gewoon het bedrag wat het kost om dat in orde te maken van de vraagprijs afhalen.
I'll sing you a lullaby.
  maandag 11 oktober 2010 @ 22:43:43 #108
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_87439541
quote:
Je bent verwend....
5000 EUR sparen per jaar is voor vele onmogelijk. 20000EUR lenen voor een keuken is daarentegen heel normaal, men noemt dat een investering.

Dan moet je straks niet gaan huilen ...
  maandag 11 oktober 2010 @ 22:45:11 #109
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_87439616
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 22:25 schreef Sjabba het volgende:

[..]

De staat van een onderdeel is vaak representatief voor het geheel. Iemand die het niet kan schelen dat z'n sanitair gaar is, zal zich meestal ook niet actief bezig houden met het leidingwerk, lekkages, vocht, kozijnen, etc. Dus de kans is groot dat je nog wel meer verrassingen tegen komt.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_87443156
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 22:45 schreef eleusis het volgende:

[..]

De staat van een onderdeel is vaak representatief voor het geheel. Iemand die het niet kan schelen dat z'n sanitair gaar is, zal zich meestal ook niet actief bezig houden met het leidingwerk, lekkages, vocht, kozijnen, etc. Dus de kans is groot dat je nog wel meer verrassingen tegen komt.
joh wat zijn nu die kosten helemaal
het ergste is de VVE bijdrage tot soms 300 euro
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 08:02:13 #111
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_87446866
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 22:41 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dooddoener :)

Ik noem dat kritisch... je weet wel.... niet teveel willen betalen voor iemand anders zijn afgeleefde bende. Bij afgeleefde bende hoort een mini-prijsje :Y
Euh, ik reageerde op een badkamer van 20.000....

:D
and made it rain upward
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 08:02:39 #112
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_87446869
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 22:43 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het huis word niet afgeserveerd, de vraagprijs... die is gewoon te hoog, ik zou gewoon het bedrag wat het kost om dat in orde te maken van de vraagprijs afhalen.
Dat is juist mijn punt.....
and made it rain upward
pi_87447527
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 08:02 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Dat is juist mijn punt.....
Ok... dan zijn we het daar over eens. Je hoort in de huizenprogramma's op TV vaak dat je huis veeeeeel meer waard is met een leuke badkamer of keuken. Dat is waar, maar je moet dan ook eerst zelf flink investeren, netto schiet je er niet zo veel mee op. Althans als je potentiele kopers geen leentokkies zijn die meteen 50k extra neertellen voor een mooie badkamer + keuken ;)
I'll sing you a lullaby.
pi_87453669
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 08:59 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ok... dan zijn we het daar over eens. Je hoort in de huizenprogramma's op TV vaak dat je huis veeeeeel meer waard is met een leuke badkamer of keuken. Dat is waar, maar je moet dan ook eerst zelf flink investeren, netto schiet je er niet zo veel mee op. Althans als je potentiele kopers geen leentokkies zijn die meteen 50k extra neertellen voor een mooie badkamer + keuken ;)
Onderschat emotie niet bij het kopen van een huis. Ik zou graag onderstaand experiment wel eens willen proberen.

Situatie 1:
Huis staat te koop.
-smerige ramen
-smerig stoffig tapijt
-urine lucht
-panorama's op de tafel
-afwas in de gootsteen
-smerig fornuis met etensresten
-vlekken op de muren
-vrijwel geen licht naar binnen door oude donkere gordijnen

Situatie 2:
Huis staat te koop.
-mooi gelapte ramen
-nieuwe click laminaat vloer
-geen gordijnen veel licht naar binnen
-alles netjes opgeruimt
-bloemetje op tafel en plantje op de vensterbank
-net doorgelucht.

En dan 2 groepen mensen laten kijken en een schatting van de prijs maken. Ik vermoed dat het verschil verrassend groot is.
pi_87454161
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 12:56 schreef lutser.com het volgende:

En dan 2 groepen mensen laten kijken en een schatting van de prijs maken. Ik vermoed dat het verschil verrassend groot is.
Uiteraard heb je gelijk, maar dat komt omdat leentokkies nou niet bepaald over een stabiel karakter beschikken, die willen glitter and glamour en directe bevrediging van hun behoeften daaraan :)
I'll sing you a lullaby.
pi_87489635
Hilarisch _O-

http://www.youtube.com/user/vastgoedzeepbel#p/u/2/vA8sVTeyOBs

"de korting geld tot 1 januari, daarna gaan de prijzen wat ons betreft terug naar het oude niveau"

Tuurlijk... in jouw wereld werkt dat soort praat :')

Alsof het filantropen zijn die mensen tijdelijk graag een voordeeltje gunnen, feit is dat ze met onverkoopbare woningen zitten en er flinke kortingen op moeten geven om er vanaf te komen. Dan kun je dat soort dingen wel (onzeker aan de lichaamstaal te zien) roepen, maar dan maak je jezelf nog ongeloofwaardiger. Ach... ja... de vastgoedsector beschikt nu eenmaal niet over getalenteerde verkopers, was nooit nodig dus men heeft de skills nooit ontwikkeld :)
I'll sing you a lullaby.
pi_87491030
Men moet vooral kijken naar de vraag binnen een jaar, en de nieuwe projecten die momenteel in de pijp zitten, dat laatste zijn er volgens mij heel weinig, mede door het uitbreken van de crisis in 2008. Toen zijn er veel dingen afgeblazen.
pi_87515132
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 15:06 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Minimaal 20.000 euro voor een nieuwe badkamer? Schei uit joh! :D
  donderdag 14 oktober 2010 @ 08:28:58 #119
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_87522774
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 22:27 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Minimaal 20.000 euro voor een nieuwe badkamer? Schei uit joh! :D
Het kan wel, als je naar de Mandemaker groep gata en niet afdingt.
Maar als je naar de lokale aannemer gaat ben je minder dan de helft kwijt.
and made it rain upward
pi_87528196
quote:
'Meer stimulans nodig voor kopen huurwoning'

Het zou goed zijn als huurders meer mogelijkheden zouden krijgen om hun woning te kopen. Dit verdient de voorkeur boven het kooprecht van huurders dat in het regeerakkoord van VVD en CDA wordt voorgesteld. Dit voornemen van het nieuwe kabinet is ‘ondoordacht’.

Dit zegt Louis Hosman van het onderzoeksbureau Public Vision. Hij heeft onderzoek gedaan naar de verkoop van corporatiewoningen.

Hosman vindt dat het nieuwe kabinet bij huurders ‘te grote verwachtingen schept’. “In België bestaat er een vorm van kooprecht en hier zie je dat slechts een beperkt aantal corporatiewoningen wordt verkocht. Huurders zijn vaak veel duurder uit, als ze hun woningen kopen. Het is ongunstig voor hen. En stel dat bij een appartementenblok van twintig woningen slechts één huurder van zijn kooprecht gebruik maakt. Dat betekent dat die appartementen gesplitst moeten worden en dat er een aparte Vereniging van Eigenaren voor één appartement moet worden opgericht. Dat is heel onhandig en kost heel veel geld.”

De onderzoeker vindt wel dat huurders meer stimulansen moeten krijgen om de woning te kopen, zoals het verkrijgen van kortingen of subsidies.

Hosman heeft ook kritiek op het voorstel van om in tien jaar 800.000 huurwoningen te verkopen. Dit voorstel werd tijdens de afgelopen kabinetsformatie gelanceerd door Arthur Docters van Leeuwen (oud-voorzitter AFM), Sweder van Wijnbergen (hoogleraar Economie) en Hans Hillen (CDA-senator, nu minister van Defensie). “Dit betekent voor de corporaties een verdubbeling of verdrievoudiging van de verkoop van de woningen. Het is zeer twijfelachtig of de corporaties deze ambities kunnen waarmaken.”

Bron: NVM
Subsidies.... :')
Docters van Leeuwen :') (is er een grotere faalhaas te vinden in NL _O- )

Kortom... fantasie plan om de bubble in stand te houden w/

Ik heb even gerekend aan mijn eigen situatie, ik zou ruim 200 euro per maand duurder uit zijn als ik mijn woning zou kopen voor de prijs die de verhuurder in gedachten heeft. Dan heb ik nog geen eens rekenschap gehouden met reservering voor onderhoud, dus kopen is absoluut nooit niet een optie, zelfs al zou de huur verhoogd worden.
I'll sing you a lullaby.
pi_87528449
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 12:05 schreef xenobinol het volgende:
dus kopen is absoluut nooit niet een optie, zelfs al zou de huur verhoogd worden.
Daar kunnen wij natuurlijk niets aan doen dat je nog niet genoeg verdient om de exorbitante huurverhoging te gaan krijgen en ook niet in de 52% HRA schaal valt. ;)
pi_87529238
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 12:05 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Subsidies.... :')
Docters van Leeuwen :') (is er een grotere faalhaas te vinden in NL _O- )

Kortom... fantasie plan om de bubble in stand te houden w/

Ik heb even gerekend aan mijn eigen situatie, ik zou ruim 200 euro per maand duurder uit zijn als ik mijn woning zou kopen voor de prijs die de verhuurder in gedachten heeft. Dan heb ik nog geen eens rekenschap gehouden met reservering voor onderhoud, dus kopen is absoluut nooit niet een optie, zelfs al zou de huur verhoogd worden.
Jou huur is dan ook niet marktconform. Bovendien denk ik niet dat jij rekening houd met de eindwaarde van het huis, nadat de lening is afbetaald, die jij ook niet hebt als je huurt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')