Hangt er van af. Dingen als 'een wereld zonder geld' kunnen over een paar duizend jaar misschien wel realiteit zijn, inderdaad. Dat zijn die 'algemene dingen' waar je best over kunt filosoferen hoe dat er eventueel uit zou kunnen zien, maar waar je verder heel veel verschillende invullingen aan kan geven. Dat is heel wat anders dan een heel systeem op een paar van die ideeën baseren en denken dat dat hele systeem over duizend jaar realiteit kan zijn.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 23:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat laatste vind ik trouwens een buitengewoon scherp punt. Het is ook moeilijk om theorie een op een om te zetten in praktijk. Echter, met in potentie miljoenen jaren voor de deur acht ik niets onmogelijk. Hetgeen wij nu beschouwen als een utopie kan ook over pakweg duizend jaar realiteit zijn.
Ik vind je aanname dat ik niet gekeken zou hebben wel leuk. Ik heb deze documentaire een tijdje geleden al eens gezien. En nu?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 23:18 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Van mij neem je het toch niet aan. Niet erg, maar kijk dan gewoon!
Wat is er nou zo moeilijk aan om dat te doen? Is het ego? Is het gelijk willen hebben? Is het luiheid?
Fijn, allemaal goed, maar kijk dan toch gewoon.
Gelijk u heef! het is misschien eerst nodig om uit te zoeken wat er allemaal schort aan deze wereld, want ik durf te wedden dan niemand in deze wereld een heel lijstje thuis heeft hangen. En zodra die bekend zijn kunnen we lekker aan een betere wereld bouwen, in plaats van mooie voorbeelden geven over ideale wereldbeeldenquote:Op vrijdag 8 oktober 2010 23:37 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik vind je aanname dat ik niet gekeken zou hebben wel leuk. Ik heb deze documentaire een tijdje geleden al eens gezien. En nu?
Als je mijn posts zou lezen zou je zien dat ik niet deze specifieke theorie aanval, maar meer het algemene idee dat je een 'samenleving' of 'wereld' kan creëren gebaseerd op ideeën en theorieën. Zo werkt het simpelweg niet. Dan kan je idee er nog zo leuk uit zien, het gaat niet werken.
Wat ik net ook al zei: het is heel mooi om te signaleren wat er mis is in de wereld en denken hoe dat beter zou kunnen, het is onzin om daar een heel wereldbeeld op te gaan baseren.
Had het niet specifiek tegen jou en ik vind het goed dat je je zelf die kennis verschaft die je wilt weten.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 23:37 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik vind je aanname dat ik niet gekeken zou hebben wel leuk. Ik heb deze documentaire een tijdje geleden al eens gezien. En nu?
Leuk? Het ziet er leuk uit? Waarom zou het niet werken? Werkt wat we nu hebben dan zo goed?quote:Als je mijn posts zou lezen zou je zien dat ik niet deze specifieke theorie aanval, maar meer het algemene idee dat je een 'samenleving' of 'wereld' kan creëren gebaseerd op ideeën en theorieën. Zo werkt het simpelweg niet. Dan kan je idee er nog zo leuk uit zien, het gaat niet werken.
Onzin....nou ja, wat doe je dan hier?quote:Wat ik net ook al zei: het is heel mooi om te signaleren wat er mis is in de wereld en denken hoe dat beter zou kunnen, het is onzin om daar een heel wereldbeeld op te gaan baseren.
Het staat op instorten? Het gaat beter dan ooit. Ja we hebben een crisis, maar over het algemeen gekeken is dat nog een lachtertje.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 23:51 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Had het niet specifiek tegen jou en ik vind het goed dat je je zelf die kennis verschaft die je wilt weten.
Maar 1 documentaire omvat niet het hele verhaal.
[..]
Leuk? Het ziet er leuk uit? Waarom zou het niet werken? Werkt wat we nu hebben dan zo goed?
Het staat op instorten, heb jij een beter idee? Zeg het dan! Ik hoor het graag.
[..]
Ja, beter dan ooit.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 23:57 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Het staat op instorten? Het gaat beter dan ooit. Ja we hebben een crisis, maar over het algemeen gekeken is dat nog een lachtertje.
Mijn plan?quote:En waarom het niet werkt? Omdat je plan geen rekening houdt met mensen die buiten jou maatschappij vallen. Mensen die wel een geweer maken, mensen die wel dingen toe gaan eigenen.
Dat zijn een hoop vragen achter elkaar die voor mij allemaal compleet verschillende kanten op gaat. Maar ok:quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 23:51 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Had het niet specifiek tegen jou en ik vind het goed dat je je zelf die kennis verschaft die je wilt weten.
Maar 1 documentaire omvat niet het hele verhaal.
[..]
Leuk? Het ziet er leuk uit? Waarom zou het niet werken? Werkt wat we nu hebben dan zo goed?
Het staat op instorten, heb jij een beter idee? Zeg het dan! Ik hoor het graag.
Ik vind het een interessant thema om te filosoferen over dit soort dingen. Waarmee ik, zoals ik al eerder aangaf, ruime concepten bedoel, niet compleet uitgedachte methoden over hoe de wereld zou moeten werken.quote:Onzin....nou ja, wat doe je dan hier?
(niet lullig bedoeld, maar....dat vraag ik me dan af...)
Weten we allemaal wat er mis is? Wat dan? Gegeven dit topic zou ik zeggen dat het 'geld' is, maar denk je echt dat alle andere problemen verdwijnen zonder geld?quote:We weten wat er mis is
Dat is dus niet wat voor geschoteld wordt, het zal vele malen minder zijn.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 00:10 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat zijn een hoop vragen achter elkaar die voor mij allemaal compleet verschillende kanten op gaat. Maar ok:
>Waarom zou het niet werken?
Heel veel redenen. Grootste probleem: het gaat voorbij aan de menselijke natuur. Problemen en conflicten kunnen om de vreemdste dingen ontstaan. Er zijn mensen die werkelijk alles doen voor macht, bijvoorbeeld. Er zijn conflicten ontstaan om religieuze of historische redenen. Misschien zijn ze later misbruikt om economische redenen, maar het idee dat in die samenleving 'ineens' alle conflicten verdwenen zijn is niet erg realistisch.
"we" hebben het dus niet goed.quote:>Werkt wat we nu hebben dan zo goed?
Alles bij elkaar? Ja. Natuurlijk, er is een hoop mis op de wereld. En we moeten zeker niet stoppen met proberen die dingen te verbeteren. En er zijn een hoop mensen die het echt slecht hebben. Maar in het algemeen genomen hebben we het redelijk goed, ja.
Kijk eens om je heen, je werkt om te overleven....de overheid heeft steeds meer geld nodig, ze verzinnen belastingen waar je bij staat.quote:>Het staat op instorten
Oh ja? Waar haal je dat vandaan, en op welke termijn gaat dat gebeuren?
quote:>heb je een beter idee?
Natuurlijk niet. Ik zit een beetje te discussiëren op een forum, niet bij de VN.Het lijkt me dat je niet altijd een beter idee moet hebben om te kunnen zeggen dat een ander idee niet gaat werken.
Het kan werken, dat is het verschil, men moet wel willen.quote:Ik vind het een interessant thema om te filosoferen over dit soort dingen. Waarmee ik, zoals ik al eerder aangaf, ruime concepten bedoel, niet compleet uitgedachte methoden over hoe de wereld zou moeten werken.
Kijk even naar mijn vorige post, ik blijf tikken...quote:Weten we allemaal wat er mis is? Wat dan? Gegeven dit topic zou ik zeggen dat het 'geld' is, maar denk je echt dat alle andere problemen verdwijnen zonder geld?
We worden dom gehouden.quote:Ik vind het dus juist leuk om te discussiëren over wat er mis is, en waarom. En nee, ik weet echt niet wat er mis is..
[/quote]quote:Wat is voor jou een waardevol leven?
Het is leuk, maar jij gaat uit van de doorsnee mens. Het idee is niet opgebokst tegen die ene die zonder wapen is opgevoed, maar besluit toch zoiets te bouwen omdat hij het kan. En er dan achter komt dat hij een stuk meer kan dan een ander vanwege dat wapen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 00:08 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Ja, beter dan ooit.
[..]
Mijn plan?![]()
Ik ben niet zo goed met woorden, sorry, het verhaallijn zit allemaal in mijn hoofd, maar zal proberen het uit te leggen:
In deze methode worden mensen die geboren worden al heel anders opgevoed en onderwijs zal heel anders zijn.
Als jij opgevoed wordt in een gedeelte van de wereld waar geweren heel normaal zijn, zal je een geweer in bezit hebben. Maar als je nu eens geboren wordt in een omgeving die dat niet heeft, zal je dan nog een geweer nodig hebben?
Als jij in een gedeelte van de wereld geboren wordt dat het heel normaal is een zwart persoon te haten, wat doe je dan? Je haat de zwarte man.
Wat als dat weg zou zijn?
Want als je aan diegene vraagt waarom ze nou eigenlijk een zwarte man haten, krijg je meest rare dingen te horen. Vaak van generaties lang. Men weet niet eens meer waarom men haat....
Human nature is niet human behavior.
We zijn allemaal doorsnee.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 00:26 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Het is leuk, maar jij gaat uit van de doorsnee mens. Het idee is niet opgebokst tegen die ene die zonder wapen is opgevoed, maar besluit toch zoiets te bouwen omdat hij het kan. En er dan achter komt dat hij een stuk meer kan dan een ander vanwege dat wapen.
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, dat dat gaat werken. Onafhankelijk bewijs heb ik ook nog totaal niet gezien trouwens. En een hoop van die dingen die ik noemde zijn drijfveren die niets met geld te maken hebben.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 00:18 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Dat is dus niet wat voor geschoteld wordt, het zal vele malen minder zijn.
Ok, dat kun je vinden. Maar om dat weer een beetje terug te leiden op wat ik aan het begin zei. Mensen die het goed hebben gaan die positie echt niet zomaar afstaan..quote:"we" hebben het dus niet goed.
Spreek voor jezelf.quote:Kijk eens om je heen, je werkt om te overleven.
Is het weer dan een betere indicatie over hoe het met een land zou moeten gaan? En hebben ijsland en noorwegen dan pech?quote:Overal zijn leningen, elk land! Griekenland is opgekocht door china!
Griekenland! Een hartstikke mooi land, met zoveel mogelijk heden, heerlijk weer! Failliet...
Mijn mening is dat het niet kan werken. Heb je eigen argumenten waarom het kan werken?quote:Het kan werken, dat is het verschil, men moet wel willen.
Prima, kan ik me best in vinden. Maar mijn hele punt is dat problemen waar de huidige samenleving mee zit beter op te lossen zijn door na te denken over die problemen, in plaats van over nogal vergezochte ideeën te praten en het vooral te hebben over 'voor' en 'tegen'.quote:Nee, niet alle problemen verdwijnen....maar daar werk ik liever aan dan wat we nu tegen moeten opboksen.
Stond nog onderaan de lijst. Vind ik meer een vraag voor F&L of late-avond-discussies in real life met mensen die je ook kent, verder.quote:Ik denk dat je een vraag vergeten ben.
Dit snap ik niet....je antwoord op mijn quote...?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 00:44 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, dat dat gaat werken. Onafhankelijk bewijs heb ik ook nog totaal niet gezien trouwens. En een hoop van die dingen die ik noemde zijn drijfveren die niets met geld te maken hebben.
Pure egoïsme. Dat waar we in groot gebracht zijn.quote:Ok, dat kun je vinden. Maar om dat weer een beetje terug te leiden op wat ik aan het begin zei. Mensen die het goed hebben gaan die positie echt niet zomaar afstaan..
Tuurlijk zal er dingen gedaan moeten worden.quote:Spreek voor jezelf.Daarnaast, ik had niet het idee dat het in die samenleving echt heel anders was, om eerlijk te zijn. Uiteindelijk zul je altijd iets moeten doen. Als je denkt dat het een soort permanente vakantie is snap ik best dat het aantrekkelijk klinkt...
het gaat iedereen aan. Ijsland is ook kapot. Prachtige geisers! Prachtig landschap, zou ons kunnen leren hoe het water daar goed is voor de mens. Het willen leren, van landen, mensen....quote:Is het weer dan een betere indicatie over hoe het met een land zou moeten gaan? En hebben ijsland en noorwegen dan pech?
Ik respecteer je mening, maar je kan ook wat met meer respect naar de mijne kijken.quote:Mijn mening is dat het niet kan werken. Heb je eigen argumenten waarom het kan werken?
het is niet eens vergezocht, een heleboel dingen worden al in de praktijk gebracht alleen voor de verkeerde dingen, vraag me niet in de volgende quote wat precies, als je films hebt gezien weet je het antwoord al.quote:Prima, kan ik me best in vinden. Maar mijn hele punt is dat problemen waar de huidige samenleving mee zit beter op te lossen zijn door na te denken over die problemen, in plaats van over nogal vergezochte ideeën te praten en het vooral te hebben over 'voor' en 'tegen'.
Wat een kut smoes.quote:Stond nog onderaan de lijst. Vind ik meer een vraag voor F&L of late-avond-discussies in real life met mensen die je ook kent, verder.
Nee, ik bedoelde de dingen die ik eerder zei over wat zoal de oorzaken van conflicten zijn, en hoe mensen in elkaar zitten.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 01:07 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Dit snap ik niet....je antwoord op mijn quote...?
Welke dingen? Het geweer? Of wat?
En waarom zou dat ineens veranderen?quote:Pure egoïsme. Dat waar we in groot gebracht zijn.
Welk stuk van de quote miste ik dan? Ik vond het opmerkelijk dat je de economische situatie van Griekenland koppelde aan het weer...quote:het gaat iedereen aan. Ijsland is ook kapot. Prachtige geisers! Prachtig landschap, zou ons kunnen leren hoe het water daar goed is voor de mens. Het willen leren, van landen, mensen....
Noorwegen en Zweden zijn aan het leeg lopen....
Prachtige omgeving! Speciaal voor mensen die wel graag in de sneeuw zitten.
Niet een klein stukje uit de quote pakken en dan aanvallen op het weer, is een beetje simpel...
Doe ik ook, ik ben het alleen niet met je eensquote:Ik respecteer je mening, maar je kan ook wat met meer respect naar de mijne kijken.
Dat zijn geen argumenten, dat is gewoon 'wishfull thinking'.quote:Waarom het kan werken?
We hebben de aarde!
We hebben het goed (goederen, voedsel, water, staal alles!) om dat uit te voeren wat goed is voor de mens!
We hebben technologie.
Nu nog de mensen die voor een betere levenssituatie willen kiezen. Stukje bij beetje...
Je kunt je afvragen waarom sommige dingen wel gebruikt zijn en andere niet. Misschien zijn de andere simpelweg minder haalbaar. En een film zien en concluderen dat het niet vergezocht is op basis van dingen die in die film gezegd worden maakt het nog niet realistisch.quote:het is niet eens vergezocht, een heleboel dingen worden al in de praktijk gebracht alleen voor de verkeerde dingen, vraag me niet in de volgende quote wat precies, als je films hebt gezien weet je het antwoord al.
Geen smoes hoor, maar heeft mijn persoonlijke mening daar zo veel mee te maken dan?quote:Wat een kut smoes.
Je voelt je zeker heel wat als je zoiets typt, niet?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 01:43 schreef One_of_the_few het volgende:
een wereld zonder geld.
Is er weer een onderwijskundige/pedagoge losgelaten.
Geen idee. Maar het gaat dan wel de goede kant op.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Denken mensen echt serieus dat je alles en nog wat er mis is in de wereld wordt opgelost door geld af te schaffen?
surequote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:17 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Geen idee. Maar het gaat dan wel de goede kant op.
De voornaamste zaken draaien om geld. Politieke macht is ook te vertalen naar geld (geen enkel arm land heeft immers macht/invloed op rijkere landen).
Als geld geen issue meer is vervalt de drive ervoor.
Precies andersom. Die 'voornaamste zaken' draaien om macht en geld is daar de huidige (voornaamste) maatstaf van. Haal het geld weg en er zal een andere manier komen om macht te hebben/krijgen over anderen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:17 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Geen idee. Maar het gaat dan wel de goede kant op.
De voornaamste zaken draaien om geld. Politieke macht is ook te vertalen naar geld (geen enkel arm land heeft immers macht/invloed op rijkere landen).
Welke "manier" is dat dan?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:22 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Precies andersom. Die 'voornaamste zaken' draaien om macht en geld is daar de huidige (voornaamste) maatstaf van. Haal het geld weg en er zal een andere manier komen om macht te hebben/krijgen over anderen.
Macht is geld.quote:De voornaamste misdaden van de vorige eeuw zijn nog altijd gepleegd voor macht, niet geld. En als je denkt dat dit in arme landen niet voorkomt, denk dan eens aan de Rode Khmer en Pol Pot..
Kom maar eens met inhoudelijke post als je wat weerlegt wilt hebben in plaats van je gejammerquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:20 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Kun je het ook inhoudelijk weerleggen? Die oneliners en stoere replys hebben zo weinig zin.
Oh, je wilt niet discussiëren. Je wilt gelijk hebben. En als dat jou niet zint wordt je persoonlijk.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kom maar eens met inhoudelijke post als je wat weerlegt wilt hebben in plaats van je gejammer
Net zoals zomaar roepen dat alles om geld draait leuk is en je dat ook wel wat beter uit kan leggen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:28 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Welke "manier" is dat dan?
Zo wat roepen is leuk maar leg het dan ook beter uit.
En als je geld weghaalt, wat krijg je dan? Gaat macht dan verdwijnen? Hebben mensen dan plots geen behoefte meer macht uit te oefenen over anderen, om meer te krijgen dan hun deel, enzovoorts?quote:Macht is geld.
Ik houd niet zo van dat bevelerige toontje, zeker niet omdat je zelf ook met oneliners komt die je niet uitlegt. Ben je bekend met dat stuk geschiedenis? Zo nee, dan kun je dat even opzoeken op wikipedia of iets dergelijks, kan het zelf niet beter uitleggen denk ik. Zo ja, wat snap je dan precies niet aan de vergelijking die ik maak? Ik wil het best uitleggen, maar ik weet niet waar je het niet kan volgen.quote:En wat Rode Khmer etc. betreft, leg dat eens wat beter uit.
Oh zeker wel. Dat heb ik ook niet weersproken. Lees mijn reply dan nog maar eens goed.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:40 schreef De_Hertog het volgende:
En als je geld weghaalt, wat krijg je dan? Gaat macht dan verdwijnen? Hebben mensen dan plots geen behoefte meer macht uit te oefenen over anderen, om meer te krijgen dan hun deel, enzovoorts?
Overdrijf niet zo joh. Je probeer nu mijn houding te kopiëren nadat ik een dergelijk tikje heb uitgedeeld. Verzin zelf eens wat.quote:Ik houd niet zo van dat bevelerige toontje
Ja, en daar ben ik het dus niet mee eens. Kijk eens naar de grote conflicten van de afgelopen eeuw. Etnische oorzaken, religieuze oorzaken, historische oorzaken, territoriale oorzaken. Alleen die laatste kun je aan financiële motieven koppelen, en dan nog slechts zijdelings. Zouden in een wereld zonder geld de katholieken en protestanten in Noord-Ierland plots vreedzaam samenwonen? Of de moslims en joden in en rond Israël? Of de Basken in Spanje?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:45 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Oh zeker wel. Dat heb ik ook niet weersproken. Lees mijn reply dan nog maar eens goed.
Het is wel zo dat een grote drive voor macht wegvalt. De grootste in mijn ogen.
Ah, dus jij mag anderen wel op hun postgedrag wijzen maar niemand kan jou daarop aanspreken? Of zeg je dit alleen omdat je inhoudelijk niets te zeggen had? Ik heb altijd inhoudelijk gereageerd op je stellingen, dus dat kun je me niet verwijten. En als je even aangeeft wat je niet kon volgen aan die rode khmer-opmerking wil ik dat ook best uitleggen, zoals ik al aangaf. Ik kan alleen niet zo veel met 'leg eens uit' omdat ik niet weet wat je uitgelegd wil zien.quote:Overdrijf niet zo joh. Je probeer nu mijn houding te kopiëren nadat ik een dergelijk tikje heb uitgedeeld. Verzin zelf eens wat.
Even wat recht zetten: Nee, dat mag jij ook.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:59 schreef De_Hertog het volgende:
Ah, dus jij mag anderen wel op hun postgedrag wijzen maar niemand kan jou daarop aanspreken?
Geef dan maar eens aan hoe je economische waarde door kan geven zonder geld, dat is namelijk waar het om gaat.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:33 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Oh, je wilt niet discussiëren. Je wilt gelijk hebben. En als dat jou niet zint wordt je persoonlijk.
Goed. Moet jij weten. Maar dan is reageren op jou zinloos. Dus blijf lekker trollen en voel je verheven eronder.
Ik heb niets gekopieerd hoor, maar goed, dit is een beetje een non-discussie. Ga je ook nog een inhoudelijke reactie geven, want ik ben wel benieuwd naar je mening daaroverquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:02 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Even wat recht zetten: Nee, dat mag jij ook.
Maar verzin dan wel zelf wat. Kopiëren staat zo simpel.
Dat is vanaf het begin al aangegeven. De religie zal nog roet in het eten gooien.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:59 schreef De_Hertog het volgende:
Ja, en daar ben ik het dus niet mee eens. Kijk eens naar de grote conflicten van de afgelopen eeuw. Etnische oorzaken, religieuze oorzaken, historische oorzaken, territoriale oorzaken. Alleen die laatste kun je aan financiële motieven koppelen, en dan nog slechts zijdelings. Zouden in een wereld zonder geld de katholieken en protestanten in Noord-Ierland plots vreedzaam samenwonen? Of de moslims en joden in en rond Israël? Of de Basken in Spanje?
Ja en nee.quote:Of kijk eens op kleinere schaal. Goed, er is straatroof en inbraak, maar er is ook vandalisme en verkrachting. Bestaat dat niet meer in een wereld zonder geld? Vandalisme richt zich nu al meestal op openbare zaken, dingen die 'van niemand en van iedereen' zijn. Zelfs bij de 'gewone' criminaliteit, waar de financiële kant overduidelijk lijkt, zijn er duizenden onderzoek naar allerhande complexe achterliggende oorzaken. Simpelweg stellen dat dit in een wereld zonder geld niet meer voor zal komen gaat hier compleet aan voorbij.
Was ik mee bezig maar wilde dat apart doen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:05 schreef De_Hertog het volgende:
Ga je ook nog een inhoudelijke reactie geven, want ik ben wel benieuwd naar je mening daarover
Waar haal je dat vandaan?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:06 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Ja en nee.
Vandalisme komt voort uit armoede. Mensen die in armoede leven zijn over het algemeen meer "verbittert". Zij hebben niet de normale zaken die anderen hebben en gaan letterlijk schoppen tegen de samenleving uit onvrede.
Dit even heel ruim gezegt met die verstande dat daarmee niet alle vandalisme is bedekt. Dat realiseer ik me ook wel. Maar het is wel een hele grote drijfveer.
Waar krijg je ueberhaupt zaken vandaan als alles gratis moet zijn? Denk je dat ik een taart ga bakken zodat iedereen hem gratis kan opeten?quote:En straatroof en inbraak is nutteloos in een wereld zonder geld. Wat wil je namelijk stelen wat je gratis kunt verkrijgen?
En de historisch gegroeide redenen. En machtswellust. En jaloezie. En groepsgevoel.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:06 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Dat is vanaf het begin al aangegeven. De religie zal nog roet in het eten gooien.
Ook dat is een veel te eenvoudige voorstelling van zeer complexe materie waar duizend sociologische en psychologische onderzoeken over te vinden zijn. Toen ik op de middelbare school zat had ik klasgenoten, kinderen van rijke ouders, die geregeld vandalisme pleegden en dat 'wel kicken' vonden. Sterker nog, ik denk dat je kunt stellen dat èchte armoede in Nederland niet of nauwelijks voorkomt. Toch staat haast ieder viaduct vol graffiti en is de gemiddelde levensduur van een bushokje zo'n anderhalve maand...quote:Ja en nee.
Vandalisme komt voort uit armoede.
Niet-reproduceerbare goederen. Kleptomanie. Jaloezie. Daarnaast, ik zei al dat er zeker een financiële kant aan zit, maar zelfs bij dit is het niet zo eenvoudig. Ook in een wereld waar je 'alles gratis kunt krijgen' zul je diefstal hebben.quote:En straatroof en inbraak is nutteloos in een wereld zonder geld. Wat wil je namelijk stelen wat je gratis kunt verkrijgen?
En vervolgens moet je voor de grap eens gaan naar hun e-shop en kijken wat ze er voor vragenquote:It is not possible in this short writing to present the precise methodology and operation of a global resource based economy. We encourage you to become better informed about the proposals of this project through our books, videos, lectures and seminars. If you identify with this direction, we welcome you to join with us and work towards its realization.
quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:28 schreef beeer het volgende:
Aan het einde van die mega-essay:
[..]
En vervolgens moet je voor de grap eens gaan naar hun e-shop en kijken wat ze er voor vragen
http://www.thevenusproject.com/store-donate
Ik denk dat ik deze L Ro... eh Jacque Fresco begin te begrijpen. $$$
Ik denk dat ik mijn geld nog liever aan Scientology geef
Roof of inbraak is juist om iets te bemachtigen wat van waarde is voor de dief. Hetzij om zelf te hebben (een te grote waarde om het zelf op legale manier te verkrijgen) of om het te verhandelen (object zelf nutteloos voor dief, maar een waarde ervoor terug te krijgen)quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:06 schreef Wijze_appel het volgende:
En straatroof en inbraak is nutteloos in een wereld zonder geld. Wat wil je namelijk stelen wat je gratis kunt verkrijgen?
quote:Supporters can make a quick and easy gift of cash.
http://www.thevenusproject.com/store-donatequote:Contributions to Future By Design are tax-deductible to the fullest extent of the law.
Stel:quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:39 schreef axis303 het volgende:
[..]
Roof of inbraak is juist om iets te bemachtigen wat van waarde is voor de dief. Hetzij om zelf te hebben (een te grote waarde om het zelf op legale manier te verkrijgen) of om het te verhandelen (object zelf nutteloos voor dief, maar een waarde ervoor terug te krijgen)
Je ziet dat het woord 'waarde' hier een grote rol speelt. Ook in een wereld zonder geld blijft die waarde bestaan. Dat heeft altijd bestaan.
Je zet het begrip "terug naar het verleden" in het negatieve.quote:Het lijkt er op de voorstanders betreffende dit onderwerp terug willen naar tijd van barter. Waarom zou je terug willen naar het verleden...
Invoeren is een hels karwij, zo niet onmogelijk. Gezien onze huidige afhankelijkheid van hebzucht en geld.quote:Bovendien zijn de praktische nadelen vele malen groter. Je zou dan in feite de complete wereldbevolking opnieuw moeten 'programmeren' om te kunnen leven zonder het smeermiddel geld, dat in de diepste porieen van de samenleving aanwezig is..
Flauw argument. Om de servers online te houden en aanverwante zaken is geld nodig. Nogal wiedus. Het idee is in de wereld van nu waar alles betaald moet worden.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:28 schreef beeer het volgende:
Aan het einde van die mega-essay:
[..]
En vervolgens moet je voor de grap eens gaan naar hun e-shop en kijken wat ze er voor vragen
http://www.thevenusproject.com/store-donate
Ik denk dat ik deze L Ro... eh Jacque Fresco begin te begrijpen. $$$
Ik denk dat ik mijn geld nog liever aan Scientology geef
Waarom zou ik innovaties bedenken als ik daar niet beter van wordt?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:55 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Flauw argument. Om de servers online te houden en aanverwante zaken is geld nodig. Nogal wiedus. Het idee is in de wereld van nu waar alles betaald moet worden.
Zo kan ik ook wel aandragen dat dit bewijst hoe de wereld nu in elkaar steekt.
De eerste verbrandingsmotor moest ook aangezwengeld worden met mankracht. Een startmotor had ie nog niet. Toch is het een succes. Moet volgens jouw redenatie dan ook niet kunnen.
Gaat ook nergens over.
Allemaal dezelfde TV's of verschillende. Is er de keuzevrijheid om een grote, kleine, platte, zwarte, grijze, etc. te nemen? In het eerste geval heb je een erg saaie wereld, in het tweede geval moet je van iedere denkbaar type genoeg toestellen produceren zodat iedereen de keuzevrijheid om een type naar zijn voorkeur te kiezen. Dit geldt niet alleen voor TV's maar voor alles. Onhaalbaar.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:51 schreef Wijze_appel het volgende:
Maar er is geen geld en waarom zou ik die TV van jou willen als ik hem 1km verderop bij een depot zelf kan ophalen?
Hoezo is dat onhaalbaar? De winkels liggen er nu ook vol mee.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:04 schreef beeer het volgende:
[..]
Allemaal dezelfde TV's of verschillende. Is er de keuzevrijheid om een grote, kleine, platte, zwarte, grijze, etc. te nemen? In het eerste geval heb je een erg saaie wereld, in het tweede geval moet je van iedere denkbaar type genoeg toestellen produceren zodat iedereen de keuzevrijheid om een type naar zijn voorkeur te kiezen. Dit geldt niet alleen voor TV's maar voor alles. Onhaalbaar.
Omdat voor alles wat ook maar een beetje complex is een "machine" als oplossing wordt aangedragen.quote:
In het voorbeeld van de TV is het zo dat het grotendeels al met robots gedaan wordt.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:13 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Omdat voor alles wat ook maar een beetje complex is een "machine" als oplossing wordt aangedragen.
En technologie natuurlijk.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:13 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Omdat voor alles wat ook maar een beetje complex is een "machine" als oplossing wordt aangedragen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |