abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 23:30:42 #251
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87343549
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 23:06 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat laatste vind ik trouwens een buitengewoon scherp punt. Het is ook moeilijk om theorie een op een om te zetten in praktijk. Echter, met in potentie miljoenen jaren voor de deur acht ik niets onmogelijk. Hetgeen wij nu beschouwen als een utopie kan ook over pakweg duizend jaar realiteit zijn.
Hangt er van af. Dingen als 'een wereld zonder geld' kunnen over een paar duizend jaar misschien wel realiteit zijn, inderdaad. Dat zijn die 'algemene dingen' waar je best over kunt filosoferen hoe dat er eventueel uit zou kunnen zien, maar waar je verder heel veel verschillende invullingen aan kan geven. Dat is heel wat anders dan een heel systeem op een paar van die ideeën baseren en denken dat dat hele systeem over duizend jaar realiteit kan zijn.

Ik ben ook niet tegen het idee om aan te geven waar problemen zitten en alternatieve dingen te bedenken, 'normaal' of niet. Ik ben alleen tegen het idee om een compleet systeem voor te stellen en te vinden dat de hele wereld er maar zo snel mogelijk zo uit moet gaan zien. :)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 23:37:29 #252
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87343816
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 23:18 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Van mij neem je het toch niet aan. Niet erg, maar kijk dan gewoon!
Wat is er nou zo moeilijk aan om dat te doen? Is het ego? Is het gelijk willen hebben? Is het luiheid?
Fijn, allemaal goed, maar kijk dan toch gewoon.
Ik vind je aanname dat ik niet gekeken zou hebben wel leuk. Ik heb deze documentaire een tijdje geleden al eens gezien. En nu? :P

Als je mijn posts zou lezen zou je zien dat ik niet deze specifieke theorie aanval, maar meer het algemene idee dat je een 'samenleving' of 'wereld' kan creëren gebaseerd op ideeën en theorieën. Zo werkt het simpelweg niet. Dan kan je idee er nog zo leuk uit zien, het gaat niet werken.

Wat ik net ook al zei: het is heel mooi om te signaleren wat er mis is in de wereld en denken hoe dat beter zou kunnen, het is onzin om daar een heel wereldbeeld op te gaan baseren.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_87344028
..... de mensen of personen die het hardste claimen dat ze gelijk hebben over het feit dat anderen zich niet inlezen of kijken, verspillen daarmee ook deze discussie, omdat het geheel verplaatst wordt naar deze banale zaken, terwijl de inhoud langzaam de afgrond in stort...

Dus, kraak elkaar niet af, blijf bij the point en negeer waar nodig is? lijkt me strak plan

En die wereld zonder geld, buiten het feit dat het realistisch onmöglich is, lijkt het me in een surreele wereld ook niets. Wat zullen drijfveren worden? Waardoor zullen mensen geprikkeld worden.Het prachtige russische voorbeeld was een slap voorbeeld hiervan. De essentie van de mens, is dat deze zich wil/moet onderscheiden van anderen en zichzelf wil verreiken. De mens heeft 5 basisbehoeften waaraan hij zowieso wil voldoen, en de hoogste behoefte is zelfverrijking. Zonder een prikkel zal die behoefte niet ontstaan. Zo`n utopia van die knotsgekke futurist zal dan 2 richtingen uit kunnen gaan: 1) de mens wordt lui en doet niets, hij wordt immers niet beloond of 2) de mens zal proberen zichzelf te redden, maar komt er achter dat hij bepaalde dingen NIET kan en andere dingen zeer goed. En hier ontstaat de ruilgemeenschap wat de basis legt voor onze huidige gecorrumpeerde, mismaakte samenleving.

PS: ook ik heb mij schuldig gemaakt aan het nauwelijks inlezen, doch bied ik mij geen excuses hiervoor aan. Tijdsdruk heerst er nu eenmaal vaak in dit land, behalve bij de mensen die een luie insteek hebben
pi_87344171
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 23:37 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik vind je aanname dat ik niet gekeken zou hebben wel leuk. Ik heb deze documentaire een tijdje geleden al eens gezien. En nu? :P

Als je mijn posts zou lezen zou je zien dat ik niet deze specifieke theorie aanval, maar meer het algemene idee dat je een 'samenleving' of 'wereld' kan creëren gebaseerd op ideeën en theorieën. Zo werkt het simpelweg niet. Dan kan je idee er nog zo leuk uit zien, het gaat niet werken.

Wat ik net ook al zei: het is heel mooi om te signaleren wat er mis is in de wereld en denken hoe dat beter zou kunnen, het is onzin om daar een heel wereldbeeld op te gaan baseren.
Gelijk u heef! het is misschien eerst nodig om uit te zoeken wat er allemaal schort aan deze wereld, want ik durf te wedden dan niemand in deze wereld een heel lijstje thuis heeft hangen. En zodra die bekend zijn kunnen we lekker aan een betere wereld bouwen, in plaats van mooie voorbeelden geven over ideale wereldbeelden
pi_87344317
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 23:37 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Had het niet specifiek tegen jou en ik vind het goed dat je je zelf die kennis verschaft die je wilt weten.
Maar 1 documentaire omvat niet het hele verhaal.
quote:
Leuk? Het ziet er leuk uit? Waarom zou het niet werken? Werkt wat we nu hebben dan zo goed?
Het staat op instorten, heb jij een beter idee? Zeg het dan! Ik hoor het graag.
quote:
Onzin....nou ja, wat doe je dan hier?
(niet lullig bedoeld, maar....dat vraag ik me dan af...)

Weet je wat onzin is en wat dus al jaren gebeurd?
We weten wat er mis is, maar we zijn zo bang alles te verliezen...en weet je wat, dat proces is allang aan de gang.
Het zal net in leven gehouden worden, anders wordt er niet meer verdiend, maar een kwalitatief leven?
Nee, het zal er niet meer zijn.

Wat is voor jou een waardevol leven?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_87344508
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 23:51 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Had het niet specifiek tegen jou en ik vind het goed dat je je zelf die kennis verschaft die je wilt weten.
[..]

Leuk? Het ziet er leuk uit? Waarom zou het niet werken? Werkt wat we nu hebben dan zo goed?
[..]
Het staat op instorten? Het gaat beter dan ooit. Ja we hebben een crisis, maar over het algemeen gekeken is dat nog een lachtertje.

En waarom het niet werkt? Omdat je plan geen rekening houdt met mensen die buiten jou maatschappij vallen. Mensen die wel een geweer maken, mensen die wel dingen toe gaan eigenen.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
pi_87344920
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 23:57 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Het staat op instorten? Het gaat beter dan ooit. Ja we hebben een crisis, maar over het algemeen gekeken is dat nog een lachtertje.
Ja, beter dan ooit.
quote:
En waarom het niet werkt? Omdat je plan geen rekening houdt met mensen die buiten jou maatschappij vallen. Mensen die wel een geweer maken, mensen die wel dingen toe gaan eigenen.
Mijn plan? O+

Ik ben niet zo goed met woorden, sorry, het verhaallijn zit allemaal in mijn hoofd, maar zal proberen het uit te leggen:

In deze methode worden mensen die geboren worden al heel anders opgevoed en onderwijs zal heel anders zijn.
Als jij opgevoed wordt in een gedeelte van de wereld waar geweren heel normaal zijn, zal je een geweer in bezit hebben. Maar als je nu eens geboren wordt in een omgeving die dat niet heeft, zal je dan nog een geweer nodig hebben?
Als jij in een gedeelte van de wereld geboren wordt dat het heel normaal is een zwart persoon te haten, wat doe je dan? Je haat de zwarte man.
Wat als dat weg zou zijn?
Want als je aan diegene vraagt waarom ze nou eigenlijk een zwarte man haten, krijg je meest rare dingen te horen. Vaak van generaties lang. Men weet niet eens meer waarom men haat....

Human nature is niet human behavior.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 00:10:09 #258
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87344980
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 23:51 schreef Oblivion het volgende:

[..]

[..]

Dat zijn een hoop vragen achter elkaar die voor mij allemaal compleet verschillende kanten op gaat. Maar ok:

>Waarom zou het niet werken?
Heel veel redenen. Grootste probleem: het gaat voorbij aan de menselijke natuur. Problemen en conflicten kunnen om de vreemdste dingen ontstaan. Er zijn mensen die werkelijk alles doen voor macht, bijvoorbeeld. Er zijn conflicten ontstaan om religieuze of historische redenen. Misschien zijn ze later misbruikt om economische redenen, maar het idee dat in die samenleving 'ineens' alle conflicten verdwenen zijn is niet erg realistisch.

>Werkt wat we nu hebben dan zo goed?
Alles bij elkaar? Ja. Natuurlijk, er is een hoop mis op de wereld. En we moeten zeker niet stoppen met proberen die dingen te verbeteren. En er zijn een hoop mensen die het echt slecht hebben. Maar in het algemeen genomen hebben we het redelijk goed, ja.

>Het staat op instorten
Oh ja? Waar haal je dat vandaan, en op welke termijn gaat dat gebeuren?

>heb je een beter idee?
Natuurlijk niet. Ik zit een beetje te discussiëren op een forum, niet bij de VN. :) Het lijkt me dat je niet altijd een beter idee moet hebben om te kunnen zeggen dat een ander idee niet gaat werken.

quote:
Onzin....nou ja, wat doe je dan hier?
(niet lullig bedoeld, maar....dat vraag ik me dan af...)
Ik vind het een interessant thema om te filosoferen over dit soort dingen. Waarmee ik, zoals ik al eerder aangaf, ruime concepten bedoel, niet compleet uitgedachte methoden over hoe de wereld zou moeten werken.

quote:
We weten wat er mis is
Weten we allemaal wat er mis is? Wat dan? Gegeven dit topic zou ik zeggen dat het 'geld' is, maar denk je echt dat alle andere problemen verdwijnen zonder geld?

Ik vind het dus juist leuk om te discussiëren over wat er mis is, en waarom. En nee, ik weet echt niet wat er mis is.. :)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_87345258
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 00:08 schreef Oblivion het volgende:
Human behavior is economic behavior
pi_87345275
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 00:10 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat zijn een hoop vragen achter elkaar die voor mij allemaal compleet verschillende kanten op gaat. Maar ok:

>Waarom zou het niet werken?
Heel veel redenen. Grootste probleem: het gaat voorbij aan de menselijke natuur. Problemen en conflicten kunnen om de vreemdste dingen ontstaan. Er zijn mensen die werkelijk alles doen voor macht, bijvoorbeeld. Er zijn conflicten ontstaan om religieuze of historische redenen. Misschien zijn ze later misbruikt om economische redenen, maar het idee dat in die samenleving 'ineens' alle conflicten verdwenen zijn is niet erg realistisch.
Dat is dus niet wat voor geschoteld wordt, het zal vele malen minder zijn.
Er is geen drijfveer iets te moeten bezitten.
quote:
>Werkt wat we nu hebben dan zo goed?
Alles bij elkaar? Ja. Natuurlijk, er is een hoop mis op de wereld. En we moeten zeker niet stoppen met proberen die dingen te verbeteren. En er zijn een hoop mensen die het echt slecht hebben. Maar in het algemeen genomen hebben we het redelijk goed, ja.
"we" hebben het dus niet goed.
quote:
>Het staat op instorten
Oh ja? Waar haal je dat vandaan, en op welke termijn gaat dat gebeuren?
Kijk eens om je heen, je werkt om te overleven....de overheid heeft steeds meer geld nodig, ze verzinnen belastingen waar je bij staat.
Overal zijn leningen, elk land! Griekenland is opgekocht door china!
Griekenland! Een hartstikke mooi land, met zoveel mogelijk heden, heerlijk weer! Failliet...
quote:
>heb je een beter idee?
Natuurlijk niet. Ik zit een beetje te discussiëren op een forum, niet bij de VN. :) Het lijkt me dat je niet altijd een beter idee moet hebben om te kunnen zeggen dat een ander idee niet gaat werken.
:P
quote:
Ik vind het een interessant thema om te filosoferen over dit soort dingen. Waarmee ik, zoals ik al eerder aangaf, ruime concepten bedoel, niet compleet uitgedachte methoden over hoe de wereld zou moeten werken.
Het kan werken, dat is het verschil, men moet wel willen.
quote:
Weten we allemaal wat er mis is? Wat dan? Gegeven dit topic zou ik zeggen dat het 'geld' is, maar denk je echt dat alle andere problemen verdwijnen zonder geld?
Kijk even naar mijn vorige post, ik blijf tikken... :D
Nee, niet alle problemen verdwijnen....maar daar werk ik liever aan dan wat we nu tegen moeten opboksen.

quote:
Ik vind het dus juist leuk om te discussiëren over wat er mis is, en waarom. En nee, ik weet echt niet wat er mis is.. :)
We worden dom gehouden.
quote:
Wat is voor jou een waardevol leven?
[/quote]

Ik denk dat je een vraag vergeten ben. ;)
pi_87345562
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 00:08 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Ja, beter dan ooit.
[..]

Mijn plan? O+

Ik ben niet zo goed met woorden, sorry, het verhaallijn zit allemaal in mijn hoofd, maar zal proberen het uit te leggen:

In deze methode worden mensen die geboren worden al heel anders opgevoed en onderwijs zal heel anders zijn.
Als jij opgevoed wordt in een gedeelte van de wereld waar geweren heel normaal zijn, zal je een geweer in bezit hebben. Maar als je nu eens geboren wordt in een omgeving die dat niet heeft, zal je dan nog een geweer nodig hebben?
Als jij in een gedeelte van de wereld geboren wordt dat het heel normaal is een zwart persoon te haten, wat doe je dan? Je haat de zwarte man.
Wat als dat weg zou zijn?
Want als je aan diegene vraagt waarom ze nou eigenlijk een zwarte man haten, krijg je meest rare dingen te horen. Vaak van generaties lang. Men weet niet eens meer waarom men haat....

Het is leuk, maar jij gaat uit van de doorsnee mens. Het idee is niet opgebokst tegen die ene die zonder wapen is opgevoed, maar besluit toch zoiets te bouwen omdat hij het kan. En er dan achter komt dat hij een stuk meer kan dan een ander vanwege dat wapen.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
pi_87345635
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 00:26 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Het is leuk, maar jij gaat uit van de doorsnee mens. Het idee is niet opgebokst tegen die ene die zonder wapen is opgevoed, maar besluit toch zoiets te bouwen omdat hij het kan. En er dan achter komt dat hij een stuk meer kan dan een ander vanwege dat wapen.
We zijn allemaal doorsnee.
Misschien moet dat eerst doordringen.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 00:44:32 #263
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87346222
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 00:18 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Dat is dus niet wat voor geschoteld wordt, het zal vele malen minder zijn.
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, dat dat gaat werken. Onafhankelijk bewijs heb ik ook nog totaal niet gezien trouwens. En een hoop van die dingen die ik noemde zijn drijfveren die niets met geld te maken hebben.

quote:
"we" hebben het dus niet goed.
Ok, dat kun je vinden. Maar om dat weer een beetje terug te leiden op wat ik aan het begin zei. Mensen die het goed hebben gaan die positie echt niet zomaar afstaan..

quote:
Kijk eens om je heen, je werkt om te overleven.
Spreek voor jezelf. :P Daarnaast, ik had niet het idee dat het in die samenleving echt heel anders was, om eerlijk te zijn. Uiteindelijk zul je altijd iets moeten doen. Als je denkt dat het een soort permanente vakantie is snap ik best dat het aantrekkelijk klinkt... :P

quote:
Overal zijn leningen, elk land! Griekenland is opgekocht door china!
Griekenland! Een hartstikke mooi land, met zoveel mogelijk heden, heerlijk weer! Failliet...
Is het weer dan een betere indicatie over hoe het met een land zou moeten gaan? En hebben ijsland en noorwegen dan pech?

quote:
Het kan werken, dat is het verschil, men moet wel willen.
Mijn mening is dat het niet kan werken. Heb je eigen argumenten waarom het kan werken?

quote:
Nee, niet alle problemen verdwijnen....maar daar werk ik liever aan dan wat we nu tegen moeten opboksen.
Prima, kan ik me best in vinden. Maar mijn hele punt is dat problemen waar de huidige samenleving mee zit beter op te lossen zijn door na te denken over die problemen, in plaats van over nogal vergezochte ideeën te praten en het vooral te hebben over 'voor' en 'tegen'.

quote:
Ik denk dat je een vraag vergeten ben. ;)
Stond nog onderaan de lijst. Vind ik meer een vraag voor F&L of late-avond-discussies in real life met mensen die je ook kent, verder. :P
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_87346995
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 00:44 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, dat dat gaat werken. Onafhankelijk bewijs heb ik ook nog totaal niet gezien trouwens. En een hoop van die dingen die ik noemde zijn drijfveren die niets met geld te maken hebben.
Dit snap ik niet....je antwoord op mijn quote...?
Welke dingen? Het geweer? Of wat?

quote:
Ok, dat kun je vinden. Maar om dat weer een beetje terug te leiden op wat ik aan het begin zei. Mensen die het goed hebben gaan die positie echt niet zomaar afstaan..

Pure egoïsme. Dat waar we in groot gebracht zijn.
quote:
Spreek voor jezelf. :P Daarnaast, ik had niet het idee dat het in die samenleving echt heel anders was, om eerlijk te zijn. Uiteindelijk zul je altijd iets moeten doen. Als je denkt dat het een soort permanente vakantie is snap ik best dat het aantrekkelijk klinkt... :P
Tuurlijk zal er dingen gedaan moeten worden.
Alleen veel minder, dus veel meer vrije tijd! Voor jezelf!
Mensen zijn al zo ver afgestompt dat het enige wat ze kunnen bedenken om iets te gaan doen in hun vrije tijd is vakantie?
quote:
Is het weer dan een betere indicatie over hoe het met een land zou moeten gaan? En hebben ijsland en noorwegen dan pech?
het gaat iedereen aan. Ijsland is ook kapot. Prachtige geisers! Prachtig landschap, zou ons kunnen leren hoe het water daar goed is voor de mens. Het willen leren, van landen, mensen....
Noorwegen en Zweden zijn aan het leeg lopen....
Prachtige omgeving! Speciaal voor mensen die wel graag in de sneeuw zitten.

Niet een klein stukje uit de quote pakken en dan aanvallen op het weer, is een beetje simpel...
quote:
Mijn mening is dat het niet kan werken. Heb je eigen argumenten waarom het kan werken?
Ik respecteer je mening, maar je kan ook wat met meer respect naar de mijne kijken.

Waarom het kan werken?

We hebben de aarde!
We hebben het goed (goederen, voedsel, water, staal alles!) om dat uit te voeren wat goed is voor de mens!
We hebben technologie.
Nu nog de mensen die voor een betere levenssituatie willen kiezen. Stukje bij beetje...
quote:
Prima, kan ik me best in vinden. Maar mijn hele punt is dat problemen waar de huidige samenleving mee zit beter op te lossen zijn door na te denken over die problemen, in plaats van over nogal vergezochte ideeën te praten en het vooral te hebben over 'voor' en 'tegen'.
het is niet eens vergezocht, een heleboel dingen worden al in de praktijk gebracht alleen voor de verkeerde dingen, vraag me niet in de volgende quote wat precies, als je films hebt gezien weet je het antwoord al.
quote:
Stond nog onderaan de lijst. Vind ik meer een vraag voor F&L of late-avond-discussies in real life met mensen die je ook kent, verder. :P
Wat een kut smoes.

The American Dream, you have to be a sleep to believe it.

Ik ga lekker slapen! :W
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 01:33:38 #265
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87347677
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 01:07 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Dit snap ik niet....je antwoord op mijn quote...?
Welke dingen? Het geweer? Of wat?
Nee, ik bedoelde de dingen die ik eerder zei over wat zoal de oorzaken van conflicten zijn, en hoe mensen in elkaar zitten.

quote:
Pure egoïsme. Dat waar we in groot gebracht zijn.
En waarom zou dat ineens veranderen?

quote:
het gaat iedereen aan. Ijsland is ook kapot. Prachtige geisers! Prachtig landschap, zou ons kunnen leren hoe het water daar goed is voor de mens. Het willen leren, van landen, mensen....
Noorwegen en Zweden zijn aan het leeg lopen....
Prachtige omgeving! Speciaal voor mensen die wel graag in de sneeuw zitten.

Niet een klein stukje uit de quote pakken en dan aanvallen op het weer, is een beetje simpel...
Welk stuk van de quote miste ik dan? Ik vond het opmerkelijk dat je de economische situatie van Griekenland koppelde aan het weer...

quote:
Ik respecteer je mening, maar je kan ook wat met meer respect naar de mijne kijken.
Doe ik ook, ik ben het alleen niet met je eens :)

quote:
Waarom het kan werken?

We hebben de aarde!
We hebben het goed (goederen, voedsel, water, staal alles!) om dat uit te voeren wat goed is voor de mens!
We hebben technologie.
Nu nog de mensen die voor een betere levenssituatie willen kiezen. Stukje bij beetje...
Dat zijn geen argumenten, dat is gewoon 'wishfull thinking'.

quote:
het is niet eens vergezocht, een heleboel dingen worden al in de praktijk gebracht alleen voor de verkeerde dingen, vraag me niet in de volgende quote wat precies, als je films hebt gezien weet je het antwoord al.
Je kunt je afvragen waarom sommige dingen wel gebruikt zijn en andere niet. Misschien zijn de andere simpelweg minder haalbaar. En een film zien en concluderen dat het niet vergezocht is op basis van dingen die in die film gezegd worden maakt het nog niet realistisch.

quote:
Wat een kut smoes.
Geen smoes hoor, maar heeft mijn persoonlijke mening daar zo veel mee te maken dan?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 01:43:00 #266
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_87347871
een wereld zonder geld.

Is er weer een onderwijskundige/pedagoge losgelaten.

:')
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_87351282
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 01:43 schreef One_of_the_few het volgende:
een wereld zonder geld.

Is er weer een onderwijskundige/pedagoge losgelaten.

:')
Je voelt je zeker heel wat als je zoiets typt, niet?
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:07:43 #268
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87351456
Denken mensen echt serieus dat je alles en nog wat er mis is in de wereld wordt opgelost door geld af te schaffen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_87351705
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Denken mensen echt serieus dat je alles en nog wat er mis is in de wereld wordt opgelost door geld af te schaffen?
Geen idee. Maar het gaat dan wel de goede kant op.

De voornaamste zaken draaien om geld. Politieke macht is ook te vertalen naar geld (geen enkel arm land heeft immers macht/invloed op rijkere landen).
Als geld geen issue meer is vervalt de drive ervoor.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:19:19 #270
45206 Pietverdriet
pi_87351737
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 11:17 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

De voornaamste zaken draaien om geld. Politieke macht is ook te vertalen naar geld (geen enkel arm land heeft immers macht/invloed op rijkere landen).
Als geld geen issue meer is vervalt de drive ervoor.
sure
Dream on.
pi_87351774
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

sure
Dream on.
Kun je het ook inhoudelijk weerleggen? Die oneliners en stoere replys hebben zo weinig zin.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:22:24 #272
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87351816
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 11:17 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Precies andersom. Die 'voornaamste zaken' draaien om macht en geld is daar de huidige (voornaamste) maatstaf van. Haal het geld weg en er zal een andere manier komen om macht te hebben/krijgen over anderen.

De voornaamste misdaden van de vorige eeuw zijn nog altijd gepleegd voor macht, niet geld. En als je denkt dat dit in arme landen niet voorkomt, denk dan eens aan de Rode Khmer en Pol Pot..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_87351975
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 11:22 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Precies andersom. Die 'voornaamste zaken' draaien om macht en geld is daar de huidige (voornaamste) maatstaf van. Haal het geld weg en er zal een andere manier komen om macht te hebben/krijgen over anderen.
Welke "manier" is dat dan?
Zo wat roepen is leuk maar leg het dan ook beter uit.

quote:
De voornaamste misdaden van de vorige eeuw zijn nog altijd gepleegd voor macht, niet geld. En als je denkt dat dit in arme landen niet voorkomt, denk dan eens aan de Rode Khmer en Pol Pot..
Macht is geld.
En wat Rode Khmer etc. betreft, leg dat eens wat beter uit.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:30:07 #274
45206 Pietverdriet
pi_87352014
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 11:20 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Kun je het ook inhoudelijk weerleggen? Die oneliners en stoere replys hebben zo weinig zin.
Kom maar eens met inhoudelijke post als je wat weerlegt wilt hebben in plaats van je gejammer
pi_87352122
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 11:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kom maar eens met inhoudelijke post als je wat weerlegt wilt hebben in plaats van je gejammer
Oh, je wilt niet discussiëren. Je wilt gelijk hebben. En als dat jou niet zint wordt je persoonlijk.
Goed. Moet jij weten. Maar dan is reageren op jou zinloos. Dus blijf lekker trollen en voel je verheven eronder.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:40:14 #276
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87352310
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 11:28 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Welke "manier" is dat dan?
Zo wat roepen is leuk maar leg het dan ook beter uit.
Net zoals zomaar roepen dat alles om geld draait leuk is en je dat ook wel wat beter uit kan leggen.

quote:
Macht is geld.
En als je geld weghaalt, wat krijg je dan? Gaat macht dan verdwijnen? Hebben mensen dan plots geen behoefte meer macht uit te oefenen over anderen, om meer te krijgen dan hun deel, enzovoorts?

quote:
En wat Rode Khmer etc. betreft, leg dat eens wat beter uit.
Ik houd niet zo van dat bevelerige toontje, zeker niet omdat je zelf ook met oneliners komt die je niet uitlegt. Ben je bekend met dat stuk geschiedenis? Zo nee, dan kun je dat even opzoeken op wikipedia of iets dergelijks, kan het zelf niet beter uitleggen denk ik. Zo ja, wat snap je dan precies niet aan de vergelijking die ik maak? Ik wil het best uitleggen, maar ik weet niet waar je het niet kan volgen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_87352426
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 11:40 schreef De_Hertog het volgende:
En als je geld weghaalt, wat krijg je dan? Gaat macht dan verdwijnen? Hebben mensen dan plots geen behoefte meer macht uit te oefenen over anderen, om meer te krijgen dan hun deel, enzovoorts?
Oh zeker wel. Dat heb ik ook niet weersproken. Lees mijn reply dan nog maar eens goed.
Het is wel zo dat een grote drive voor macht wegvalt. De grootste in mijn ogen.

quote:
Ik houd niet zo van dat bevelerige toontje
Overdrijf niet zo joh. Je probeer nu mijn houding te kopiëren nadat ik een dergelijk tikje heb uitgedeeld. Verzin zelf eens wat.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:59:17 #278
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87352720
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 11:45 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Oh zeker wel. Dat heb ik ook niet weersproken. Lees mijn reply dan nog maar eens goed.
Het is wel zo dat een grote drive voor macht wegvalt. De grootste in mijn ogen.
Ja, en daar ben ik het dus niet mee eens. Kijk eens naar de grote conflicten van de afgelopen eeuw. Etnische oorzaken, religieuze oorzaken, historische oorzaken, territoriale oorzaken. Alleen die laatste kun je aan financiële motieven koppelen, en dan nog slechts zijdelings. Zouden in een wereld zonder geld de katholieken en protestanten in Noord-Ierland plots vreedzaam samenwonen? Of de moslims en joden in en rond Israël? Of de Basken in Spanje?
Of kijk eens op kleinere schaal. Goed, er is straatroof en inbraak, maar er is ook vandalisme en verkrachting. Bestaat dat niet meer in een wereld zonder geld? Vandalisme richt zich nu al meestal op openbare zaken, dingen die 'van niemand en van iedereen' zijn. Zelfs bij de 'gewone' criminaliteit, waar de financiële kant overduidelijk lijkt, zijn er duizenden onderzoek naar allerhande complexe achterliggende oorzaken. Simpelweg stellen dat dit in een wereld zonder geld niet meer voor zal komen gaat hier compleet aan voorbij.

quote:
Overdrijf niet zo joh. Je probeer nu mijn houding te kopiëren nadat ik een dergelijk tikje heb uitgedeeld. Verzin zelf eens wat.
Ah, dus jij mag anderen wel op hun postgedrag wijzen maar niemand kan jou daarop aanspreken? Of zeg je dit alleen omdat je inhoudelijk niets te zeggen had? Ik heb altijd inhoudelijk gereageerd op je stellingen, dus dat kun je me niet verwijten. En als je even aangeeft wat je niet kon volgen aan die rode khmer-opmerking wil ik dat ook best uitleggen, zoals ik al aangaf. Ik kan alleen niet zo veel met 'leg eens uit' omdat ik niet weet wat je uitgelegd wil zien.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_87352772
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 11:59 schreef De_Hertog het volgende:
Ah, dus jij mag anderen wel op hun postgedrag wijzen maar niemand kan jou daarop aanspreken?
Even wat recht zetten: Nee, dat mag jij ook.
Maar verzin dan wel zelf wat. Kopiëren staat zo simpel.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:03:25 #280
45206 Pietverdriet
pi_87352807
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 11:33 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Oh, je wilt niet discussiëren. Je wilt gelijk hebben. En als dat jou niet zint wordt je persoonlijk.
Goed. Moet jij weten. Maar dan is reageren op jou zinloos. Dus blijf lekker trollen en voel je verheven eronder.
Geef dan maar eens aan hoe je economische waarde door kan geven zonder geld, dat is namelijk waar het om gaat.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:05:00 #281
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87352840
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 12:02 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Even wat recht zetten: Nee, dat mag jij ook.
Maar verzin dan wel zelf wat. Kopiëren staat zo simpel.
Ik heb niets gekopieerd hoor, maar goed, dit is een beetje een non-discussie. Ga je ook nog een inhoudelijke reactie geven, want ik ben wel benieuwd naar je mening daarover :)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_87352882
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 11:59 schreef De_Hertog het volgende:
Ja, en daar ben ik het dus niet mee eens. Kijk eens naar de grote conflicten van de afgelopen eeuw. Etnische oorzaken, religieuze oorzaken, historische oorzaken, territoriale oorzaken. Alleen die laatste kun je aan financiële motieven koppelen, en dan nog slechts zijdelings. Zouden in een wereld zonder geld de katholieken en protestanten in Noord-Ierland plots vreedzaam samenwonen? Of de moslims en joden in en rond Israël? Of de Basken in Spanje?
Dat is vanaf het begin al aangegeven. De religie zal nog roet in het eten gooien.

quote:
Of kijk eens op kleinere schaal. Goed, er is straatroof en inbraak, maar er is ook vandalisme en verkrachting. Bestaat dat niet meer in een wereld zonder geld? Vandalisme richt zich nu al meestal op openbare zaken, dingen die 'van niemand en van iedereen' zijn. Zelfs bij de 'gewone' criminaliteit, waar de financiële kant overduidelijk lijkt, zijn er duizenden onderzoek naar allerhande complexe achterliggende oorzaken. Simpelweg stellen dat dit in een wereld zonder geld niet meer voor zal komen gaat hier compleet aan voorbij.
Ja en nee.
Vandalisme komt voort uit armoede. Mensen die in armoede leven zijn over het algemeen meer "verbittert". Zij hebben niet de normale zaken die anderen hebben en gaan letterlijk schoppen tegen de samenleving uit onvrede.
Dit even heel ruim gezegt met die verstande dat daarmee niet alle vandalisme is bedekt. Dat realiseer ik me ook wel. Maar het is wel een hele grote drijfveer.

En straatroof en inbraak is nutteloos in een wereld zonder geld. Wat wil je namelijk stelen wat je gratis kunt verkrijgen?
pi_87352893
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 12:05 schreef De_Hertog het volgende:
Ga je ook nog een inhoudelijke reactie geven, want ik ben wel benieuwd naar je mening daarover :)
Was ik mee bezig maar wilde dat apart doen.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:10:47 #284
45206 Pietverdriet
pi_87352962
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 12:06 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Ja en nee.
Vandalisme komt voort uit armoede. Mensen die in armoede leven zijn over het algemeen meer "verbittert". Zij hebben niet de normale zaken die anderen hebben en gaan letterlijk schoppen tegen de samenleving uit onvrede.
Dit even heel ruim gezegt met die verstande dat daarmee niet alle vandalisme is bedekt. Dat realiseer ik me ook wel. Maar het is wel een hele grote drijfveer.
Waar haal je dat vandaan?
quote:
En straatroof en inbraak is nutteloos in een wereld zonder geld. Wat wil je namelijk stelen wat je gratis kunt verkrijgen?
Waar krijg je ueberhaupt zaken vandaan als alles gratis moet zijn? Denk je dat ik een taart ga bakken zodat iedereen hem gratis kan opeten?
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:19:21 #285
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87353150
quote:

[..]

Dat is vanaf het begin al aangegeven. De religie zal nog roet in het eten gooien.
En de historisch gegroeide redenen. En machtswellust. En jaloezie. En groepsgevoel.

quote:
Ja en nee.
Vandalisme komt voort uit armoede.
Ook dat is een veel te eenvoudige voorstelling van zeer complexe materie waar duizend sociologische en psychologische onderzoeken over te vinden zijn. Toen ik op de middelbare school zat had ik klasgenoten, kinderen van rijke ouders, die geregeld vandalisme pleegden en dat 'wel kicken' vonden. Sterker nog, ik denk dat je kunt stellen dat èchte armoede in Nederland niet of nauwelijks voorkomt. Toch staat haast ieder viaduct vol graffiti en is de gemiddelde levensduur van een bushokje zo'n anderhalve maand...
Je zegt zelf al dat het heel ruim gesteld is, maar dat het de voornaamste drijfveer is. Ik denk dat het lang niet zo veel meespeelt. Kortom, is dat je veronderstelling, of heb je ook een bron hiervoor?

quote:
Niet-reproduceerbare goederen. Kleptomanie. Jaloezie. Daarnaast, ik zei al dat er zeker een financiële kant aan zit, maar zelfs bij dit is het niet zo eenvoudig. Ook in een wereld waar je 'alles gratis kunt krijgen' zul je diefstal hebben.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_87353342
Aan het einde van die mega-essay:
quote:
It is not possible in this short writing to present the precise methodology and operation of a global resource based economy. We encourage you to become better informed about the proposals of this project through our books, videos, lectures and seminars. If you identify with this direction, we welcome you to join with us and work towards its realization.
En vervolgens moet je voor de grap eens gaan naar hun e-shop en kijken wat ze er voor vragen
http://www.thevenusproject.com/store-donate

Ik denk dat ik deze L Ro... eh Jacque Fresco begin te begrijpen. $$$

Ik denk dat ik mijn geld nog liever aan Scientology geef
pi_87353453
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 12:28 schreef beeer het volgende:
[..]

En vervolgens moet je voor de grap eens gaan naar hun e-shop en kijken wat ze er voor vragen

_O-

Maar de bakker moet wel gratis z'n brood weggeven, uit liefde...
pi_87353594
quote:

Roof of inbraak is juist om iets te bemachtigen wat van waarde is voor de dief. Hetzij om zelf te hebben (een te grote waarde om het zelf op legale manier te verkrijgen) of om het te verhandelen (object zelf nutteloos voor dief, maar een waarde ervoor terug te krijgen)

Je ziet dat het woord 'waarde' hier een grote rol speelt. Ook in een wereld zonder geld blijft die waarde bestaan. Dat heeft altijd bestaan. Het lijkt er op de voorstanders betreffende dit onderwerp terug willen naar tijd van barter. Waarom zou je terug willen naar het verleden...

Bovendien zijn de praktische nadelen vele malen groter. Je zou dan in feite de complete wereldbevolking opnieuw moeten 'programmeren' om te kunnen leven zonder het smeermiddel geld, dat in de diepste porieen van de samenleving aanwezig is..
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:46:14 #289
45206 Pietverdriet
pi_87353758
quote:
Supporters can make a quick and easy gift of cash.
quote:
Contributions to Future By Design are tax-deductible to the fullest extent of the law.

Dit bewijst toch wel heel erg mijn punt niet, ten eerste, niets is zo snel en gemakkelijk als geld.
Ten tweede, als het niet gaat om geld waarom vragen ze er dan om, en waarom ten derde, willen hun fans een tax break daarvoor?
Ik dacht toch echt dat mensen die geloven in de goedheid van anderen graag belasting betalen om de andere mensen daarmee te helpen.
pi_87353871
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 12:39 schreef axis303 het volgende:

[..]

Roof of inbraak is juist om iets te bemachtigen wat van waarde is voor de dief. Hetzij om zelf te hebben (een te grote waarde om het zelf op legale manier te verkrijgen) of om het te verhandelen (object zelf nutteloos voor dief, maar een waarde ervoor terug te krijgen)

Je ziet dat het woord 'waarde' hier een grote rol speelt. Ook in een wereld zonder geld blijft die waarde bestaan. Dat heeft altijd bestaan.
Stel:
In de wereld zonder geld... steel jij een TV. Die wil je slijten een mij. Maar er is geen geld en waarom zou ik die TV van jou willen als ik hem 1km verderop bij een depot zelf kan ophalen?
En waar wordt de bestolene benadeeld als die een vervangend toestel, dezelfde, ook bij dat depot kan ophalen?

Jij als dief geen waarde ervoor terug kunnen krijgen, ik als belangstellende partij kan hem zelf ophalen, de bestolene ondervind geen nadeel.

Waarom stelen? En hoe moet ik die waarde van het gestolen waar dan zien?

quote:
Het lijkt er op de voorstanders betreffende dit onderwerp terug willen naar tijd van barter. Waarom zou je terug willen naar het verleden...
Je zet het begrip "terug naar het verleden" in het negatieve.
Ook tegenwoordig hanteren wij manieren en regels die al duizenden jaren oud zijn zoals "wees goed voor elkander" "elkaar niet vermoorden" etc etc.
Daarbij is het idee wereld zonder geld heel wat anders dan alles wat zich in het verleden heeft afgespeeld.

Je ziet kleine trekjes van de Amish. Dus is het compleet Amish? En dan ook maar slecht?
Je ziet kleine trekjes van dictatuur. Dus is het compleet gelijk aan dictatuur? En dan ook maar slecht?

Ik vind dat kortzichtig.

quote:
Bovendien zijn de praktische nadelen vele malen groter. Je zou dan in feite de complete wereldbevolking opnieuw moeten 'programmeren' om te kunnen leven zonder het smeermiddel geld, dat in de diepste porieen van de samenleving aanwezig is..
Invoeren is een hels karwij, zo niet onmogelijk. Gezien onze huidige afhankelijkheid van hebzucht en geld.
Maar deze discussie is ook filosoferen. Dus die eindvraag is niet zo van belang.
pi_87353971
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 12:28 schreef beeer het volgende:
[..]

Flauw argument. Om de servers online te houden en aanverwante zaken is geld nodig. Nogal wiedus. Het idee is in de wereld van nu waar alles betaald moet worden.
Zo kan ik ook wel aandragen dat dit bewijst hoe de wereld nu in elkaar steekt.

De eerste verbrandingsmotor moest ook aangezwengeld worden met mankracht. Een startmotor had ie nog niet. Toch is het een succes. Moet volgens jouw redenatie dan ook niet kunnen.
Gaat ook nergens over.
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 13:00:23 #292
45206 Pietverdriet
pi_87354097
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 12:55 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Flauw argument. Om de servers online te houden en aanverwante zaken is geld nodig. Nogal wiedus. Het idee is in de wereld van nu waar alles betaald moet worden.
Zo kan ik ook wel aandragen dat dit bewijst hoe de wereld nu in elkaar steekt.

De eerste verbrandingsmotor moest ook aangezwengeld worden met mankracht. Een startmotor had ie nog niet. Toch is het een succes. Moet volgens jouw redenatie dan ook niet kunnen.
Gaat ook nergens over.
Waarom zou ik innovaties bedenken als ik daar niet beter van wordt?
pi_87354212
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 12:51 schreef Wijze_appel het volgende:
Maar er is geen geld en waarom zou ik die TV van jou willen als ik hem 1km verderop bij een depot zelf kan ophalen?
Allemaal dezelfde TV's of verschillende. Is er de keuzevrijheid om een grote, kleine, platte, zwarte, grijze, etc. te nemen? In het eerste geval heb je een erg saaie wereld, in het tweede geval moet je van iedere denkbaar type genoeg toestellen produceren zodat iedereen de keuzevrijheid om een type naar zijn voorkeur te kiezen. Dit geldt niet alleen voor TV's maar voor alles. Onhaalbaar.
pi_87354266
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 13:04 schreef beeer het volgende:

[..]

Allemaal dezelfde TV's of verschillende. Is er de keuzevrijheid om een grote, kleine, platte, zwarte, grijze, etc. te nemen? In het eerste geval heb je een erg saaie wereld, in het tweede geval moet je van iedere denkbaar type genoeg toestellen produceren zodat iedereen de keuzevrijheid om een type naar zijn voorkeur te kiezen. Dit geldt niet alleen voor TV's maar voor alles. Onhaalbaar.
Hoezo is dat onhaalbaar? De winkels liggen er nu ook vol mee.
Tevens kun je in die wereld een systeem bedenken dat die dingen op bestelling gaan. Jij besteld online het type van je smaak, een robot zet hem direct in elkaar en eventueel een transport systeem brengt hem bij je thuis.
Ben je gelijk van het probleem overproductie en opslag af.
pi_87354322
Nu wordt het wel heel hilarisch
pi_87354349
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 13:09 schreef tjoptjop het volgende:
Nu wordt het wel heel hilarisch
Want?
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 13:12:59 #297
45206 Pietverdriet
pi_87354402
Toch is het grappig dat het verwijt is dat geld de oorzaak van alle ellende is, en de hebgier daarnaar, maar de mensen die hier het venusproject promoten het grootste voordeel daarvan schijnbaar zien in het onbegrensde materialisme en onbegrenst verkrijgen van consumentengoederen. Zonder dat daar op enige manier een rem op staat. Resultaat zou dan zijn een enorme toenme in het gebruik van natuurlijke resources die op geen enkele manier verstandig of economisch zinvol worden gebruikt want het is allemaal gratis.
pi_87354423
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 13:10 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Want?
Omdat voor alles wat ook maar een beetje complex is een "machine" als oplossing wordt aangedragen.
pi_87354474
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 13:13 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Omdat voor alles wat ook maar een beetje complex is een "machine" als oplossing wordt aangedragen.
In het voorbeeld van de TV is het zo dat het grotendeels al met robots gedaan wordt.
Dus wat is je punt?
  zaterdag 9 oktober 2010 @ 13:19:45 #300
45206 Pietverdriet
pi_87354577
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 13:13 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

En technologie natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')