Ze hebben wel een flinke kans op huidkanker daardoor en sowieso zijn ze slechter af in wat ruwere condities. Naakte dieren zie je vaak genoeg als mutatie ontstaanquote:Op maandag 26 september 2011 14:28 schreef oh-oh het volgende:
Vanwaar je verhaal eigenlijk?
Ik ken wel buitensphynxen hoor, die redden dat helemaal prima.
Denk je niet dat ze in staat zijn om zelfstandig leven te hebben? Katten zijn langzamerhand aan mensen aangepast maar allereerst was het voornamelijk muizen eten die van de voedselvoorraad snoepten en daarbij gaven mensen af en toe wat eten.quote:Ik vind persoonlijk dat geen enkele kat op straat zou moeten zitten zonder toezicht trouwens![]()
Naakthonden zijn over een veel langere periode ontstaan met veel minder intensieve fok..dat maakt ze beter aangepast maar ze zijn nog steeds niet zo goed in de sneeuw als andere honden.quote:En ik heb zelf 3 naakthonden, die rennen naakt door de sneeuw, geen enkel probleem hoor.
Mja maar een hond met haar zou die wond niet gehad hebben.quote:En als het zo uitkomt kleed ik ze aan, hun huid is ook niet zo kwetsbaar, en herstelt aanzienlijk sneller dan mijn eigen huid.
Bij een sphynx hetzelfde, maar dat een gen natuurlijk in een ras is ontstaan wil nog niet zeggen dat het wenselijk is voor het organisme. Alle andere honden hebben wel een vacht omdat die duidelijk een belangrijke functie heeft.quote:Maar goed, ik heb geen idee hoe het bij de sphynx zit, bij chinese naakthonden gaat het om een naakt gen dat gewoon natuurlijk in het ras zit in elk geval.
Nou, echt heeeeeeel vaak ja. Volgens mij valt dat wel mee.quote:Op maandag 26 september 2011 14:43 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Ze hebben wel een flinke kans op huidkanker daardoor en sowieso zijn ze slechter af in wat ruwere condities. Naakte dieren zie je vaak genoeg als mutatie ontstaan
Dat denk ik niet vanwege de zelfredzaamheid van de kat, maar vanwege de overlast die ze kunnen bezorgen, om nog maar te zwijgen over het aantal katten dat aangereden wordt of gewoon kwijt raakt en nooit meer terug komt. Ik zou op die manier geen huisdier willen hebben.quote:Denk je niet dat ze in staat zijn om zelfstandig leven te hebben? Katten zijn langzamerhand aan mensen aangepast maar allereerst was het voornamelijk muizen eten die van de voedselvoorraad snoepten en daarbij gaven mensen af en toe wat eten.
Hallo, we hebben het over gedomesticeerde dieren hier. En honden en katten zijn twee verschillende diersoorten ook nog, het is algemeen bekend dat de hond altijd veel aanhankelijker en daardoor ook afhankelijker is dan de kat. De hond vergelijken met de wolf is hetzelfde als de mens vergelijken met een aap, natuurlijk hebben beide soorten een ontwikkeling doorgemaakt, waardoor ze niet meer met elkaar te vergelijken zijn.quote:Tegenwoordig ontstaan er steeds meer rassen die hun zelfstandigheid verliezen, ze zouden hetn niet meer in het wild overleven. Zo heb je de chihuahua, echt een gedrocht met te kleine schedel voor de hersenen. Misschien nog net in staat een muisje te vangen lijkt niet echt meer op de wolf.
Enige afhankelijkheid is niet verkeerd, maar nu zijn we bezig dieren steeds hulpelozer te maken en afhankelijker zodat we ons zorgdrag zo goed kunnen oefenen. Maar wat is nu het verschil om ze genetisch aan te passen door te fokken. En door met een goede verdoving de pootjes te breken en ze net zo afhankelijk te maken.
Het verschil zit hem in het trage proces bij het fokken het valt niet meer op als mishandeling maar het valt toch zeker wel in dezelfde categorie.
Deze honden en katten leven toch sowieso als huisdier bij mensen in huis, die gekozen hebben voor zo een ras, om welke reden dan ook?quote:Naakthonden zijn over een veel langere periode ontstaan met veel minder intensieve fok..dat maakt ze beter aangepast maar ze zijn nog steeds niet zo goed in de sneeuw als andere honden.
[..]
Mja maar een hond met haar zou die wond niet gehad hebben.
Ik geloof dat honden en katten sowieso sneller genezen dan mensen, dus je moet natuurlijk wel goed vergelijken.
[..]
Bij een sphynx hetzelfde, maar dat een gen natuurlijk in een ras is ontstaan wil nog niet zeggen dat het wenselijk is voor het organisme. Alle andere honden hebben wel een vacht omdat die duidelijk een belangrijke functie heeft.
Natuurlijk kan de mens de genetische tekortkomingen wel weer verzorgen maar waarom zou je opzettelijk afhankelijke dieren maken die je vervolgens meer moet verzorgen.
Dat is natuurlijk de grootste larie.quote:Je neemt daarbij wel meer verantwoordelijkheid over het dier en geeft meer kans dat je het fout kan doen.
400+? 700+ is het kleinste waar je aan moet denken, 800-1000 het meest realistische voor een liefhebbersphynx. Vaak krijg je wel korting als je er twee neemt.quote:Op vrijdag 30 september 2011 13:15 schreef Catch22- het volgende:
Mijn vriendin vind 250 euro al veel voor een kat, dus 400+ euro (wat ze gemiddeld kosten) ga ik er al helemaal niet door krijgen.
Moeilijk om cijfers te vinden maar katten krijgen vooral huidkanker in hun oren omdat de vacht daar minder dik is. en ook krijgen witte katten meer kanker omdat hun huid en vacht minder UV blokkeert.quote:Op maandag 26 september 2011 15:03 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Nou, echt heeeeeeel vaak ja. Volgens mij valt dat wel mee.
Ah okee dat is anders in een drukke wijk is dat wel logisch idd.quote:Dat denk ik niet vanwege de zelfredzaamheid van de kat, maar vanwege de overlast die ze kunnen bezorgen, om nog maar te zwijgen over het aantal katten dat aangereden wordt of gewoon kwijt raakt en nooit meer terug komt. Ik zou op die manier geen huisdier willen hebben.
Niet geheel beide soorten zijn van de mens afhankelijk geraakt voor overleving, en in het geval van selectieve fok zijn de dieren sexueel volledig afhankelijk gemaakt van mensen. Dat betekend dat mensen wel zorgen dat veel dieren met een mankement blijven leven en blijven voortplanten. Brengt dit mankement lijden met zich mee dan blijven er generaties beestjes lijden.quote:Hallo, we hebben het over gedomesticeerde dieren hier. En honden en katten zijn twee verschillende diersoorten ook nog, het is algemeen bekend dat de hond altijd veel aanhankelijker en daardoor ook afhankelijker is dan de kat. De hond vergelijken met de wolf is hetzelfde als de mens vergelijken met een aap, natuurlijk hebben beide soorten een ontwikkeling doorgemaakt, waardoor ze niet meer met elkaar te vergelijken zijn.
En ja, er zijn rassen waarin doorfokken een probleem is.
Maar dat is weer een ander issue dan de naaktheid van dieren waardoor ze volgens jou te kwetsbaar gemaakt worden toch?
Bullshit, ze zijn misschien gezond volgens de chihuahua standaard maar het is niet voor niets dat er bij deze beestjes zoveel kenmerkende ziektes voorkomen. De nestjes van chichuahua's bevatten niet voor niets zoveel gehandicapten. Met zo'n snelle selectieve fok van wolf naar speelgoed hondje zijn er gewoon veel structuren zwak geworden in het beestje. Nu kun je wel zeggen dat er een genetische factor is voor veel ziektes maar het is ook gewoon dat er veel structuren in de hond veel zwakker zijn geworden. Zo hebben chihuahua's geen complete schedel en groei zeer laat pas dicht, daarmee neem je toch ook risico's.quote:Ik heb twee chihuahua's met prima schedels die kerngezond zijn, de verantwoordelijkheid ligt ook nog altijd bij de koper, om gezonde dieren uit te zoeken natuurlijk.
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in, haarloze katten en honden zijn eigenlijk een van de weinig beschadigde echte rassen. En je hebt gelijk met die honden.quote:Deze honden en katten leven toch sowieso als huisdier bij mensen in huis, die gekozen hebben voor zo een ras, om welke reden dan ook?
Ze hoeven simpelweg niet te overleven in de natuur, maar dat hoeft de boxer van mn buurman ook niet.
En ik weet zeker dat mijn honden door hun haarloosheid geen beperkingen hebben, ze doen niet onder voor behaarde soortgenoten.
Ik denk zelfs dat er mss wel meer honden zijn die door teveel vacht sneller last hebben van het klimaat, dat pas je toch net iets minder makkelijk aan. Of honden die door hun bouw meer last hebben met bewegen en dergelijke.
En je zegt dat ze sneller wondjes hebben, je ontdekt ook sneller oneffenheden die je bij behaarde honden pas vindt als het te laat is en ze trekken veel minder snel parasieten aan, ze zijn schoner en sneller schoon dan behaarde honden, en ze verharen niet.
Elk nadeel heb zo zn voordeel hoor
Wat ik wil zeggen is dat je wat veranderd aan het dier en dat dat toch consequenties met zich mee kan brengen. Dat het uit zichzelf groeit omdat het genetisch aangelegd is moet niet anders gezien worden als het fysiek aanbrengen.quote:Dat is natuurlijk de grootste larie.
Wil je nu zeggen dat de verantwoordelijkheid over een behaarde kat wat makkelijker is omdat die lekker zelfredzaam is?
Je neemt voor elk dier dat je als huisdier neemt de volle verantwoording toch?
En je zoekt voordat je zo een dier neemt uit of het bij je past en of jij de zorg die het dier nodig heeft op je wil nemen. Of het nou een goudvis is of een papegaai of een naakthond of een htk kat
Het is vaak genoeg dat de allergie van huidschilfers komt ipv haren. en allergie voor sphynx zou later misschien nog kunnen ontwikkelen. Je moet dus eigenlijk eerst kijken bij mensen met sphynxen of je geen last krijgt. (liefst enkele keren want reactie kan nog opbouwen) .quote:Op maandag 24 oktober 2011 15:07 schreef vencodark het volgende:
Dit topic maar eens in de gaten houden. Vriend en ik willen, wanneer we gaan samenwonen, ook katten nemen maar hij kan niet tegen de haren van 'gewone' katten. Dus hij wil 2 naaktkatten. Nu ben ik daar niet zo weg van maar ik heb liever naaktkatten dan geen katten.
Dus we moeten nog eens goed informatie zoeken.
Iemand nog tips misschien?
Wij hadden Scampi om dezelfde reden gekocht, echter het bleek (zoals hierboven al staat) om een schilferallergie te gaan. Dus een naaktkat is zeker geen oplossing bij kattenallergie!quote:Op maandag 24 oktober 2011 15:07 schreef vencodark het volgende:
Dit topic maar eens in de gaten houden. Vriend en ik willen, wanneer we gaan samenwonen, ook katten nemen maar hij kan niet tegen de haren van 'gewone' katten. Dus hij wil 2 naaktkatten. Nu ben ik daar niet zo weg van maar ik heb liever naaktkatten dan geen katten.
Dus we moeten nog eens goed informatie zoeken.
Iemand nog tips misschien?
Oh gos, wat LIEFFFFFFFquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |