quote:Bleker roept op tot rust in CDA
Uitgegeven: 6 oktober 2010 22:11
Laatst gewijzigd: 6 oktober 2010 22:51
DEN HAAG - CDA-partijvoorzitter Henk Bleker wil dat iedereen binnen de partij zich neerlegt bij de keuze die gemaakt is om in een minderheidskabinet te stappen met de VVD dat gedoogd wordt door de PVV.
In het EO-tv-programma Moraalridders liet Bleker woensdagavond zijn ergernis blijken dat CDA'ers nog steeds kritiek blijven leveren of ''elkaar de maat nemen''.
De partijvoorzitter riep hij zijn partijgenoten op tot rust te komen. ''Allemaal even in de ruststand, vrienden'', aldus Bleker.
Volgens hem heeft iedereen ''gewetensvol zijn afweging'' gemaakt, maar is er na de uitspraak van het CDA-congres en het besluit van de Tweede Kamerfractie nu een conclusie getrokken. ''Kijk niet terug, maar kijk vooruit.''
Fouten
Bleker erkent dat hij fouten heeft gemaakt in de manier waarop hij is omgegaan met kritische Kamerleden zoals Ab Klink. Bleker zei dat woensdag in het tv-programma Moraalridders.
Klink, tegenstander van deelname van het CDA aan een minderheidskabinet met de VVD gedoogd door de PVV, stapte begin september uit de fractie. Klink zei eerder deze week dat hij grote druk ervoor toen Bleker tijdens een vergadering destijds hem vertelde dat er een ontslagprocedure zou worden begonnen.
Bleker: ''Ik heb inderdaad de procedures daarvoor voorgedragen. Dat deed ik heel klinisch. Ik steek de hand in eigen boezem, ik was een kille rationalist. Terwijl ik de emoties niet goed begreep. Dat was gewoon fout'', aldus Bleker.
Rumoer
Hoewel CDA, VVD en PVV eruit zijn, merkt Bleker binnen zijn partij nog altijd ''rumoer en dat mensen elkaar de maat nemen''. Als voorbeeld noemde hij CDA-minister Ernst Hirsch Ballin die het partijbestuur zondag opriep een onderzoek te beginnen naar hoe het kan dat het CDA zo verdeeld is.
Bleker hoopt dat mensen niet meer terug, maar vooruit gaan kijken. ''Even allemaal in de ruststand'', verwoordde Bleker zijn hoop.
Ontmaskeren
Dinsdag nog lieten de kritische CDA-leden Kathleen Ferrier en Ad Koppejan weten dat ze Wilders zullen gaan ontmaskeren. Koppejan onderschreef dat hij van mening is dat het kabinet een magere basis heeft.
De twee zouden woensdag door CDA-fractieleider Maxime Verhagen op deze uitspraken zijn aangesproken omdat PVV-leider Geert Wilders zich erover had beklaagd. Maar Ferrier wilde daar woensdag desgevraagd niets over zeggen.
© ANP
Jij bent trouwens toch ook een allochtoon (vind het een beetje bijdehand om die term te gebruiken). Is dat niet zwaar klote nu die blonde nageboorte een flinke vinger in de pap krijgt te roeren?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 23:02 schreef IHVK het volgende:
[..]
En toch berust alle hoop op hun schouders.
#mijnmening #contaminatie
Ja, nu er goddomme een akkoord ligt en het kabinet bijna op het bordes staat, heeft die lamzal spijt van de manier waarop hij Klink heeft behandeld. De tering zeg, hier past maar een reactie:quote:
Je zal een van de weinigen zijn die die mening is toegedaan.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 23:05 schreef IHVK het volgende:
Dat achteraffe laffe gedoe vind ik zo triest. 'Dat was fout'
Had het dan niet gedaan.
Voor mij persoonlijk eigenlijk niet. Maar ik maak me wel af en toe wel degelijk zorgen als ik de reacties van andere 'allochtonen' hoor. Er is toch wel een hoge dosis angst aanwezig en angst is geen goede raadgever.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 23:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij bent trouwens toch ook een allochtoon (vind het een beetje bijdehand om die term te gebruiken). Is dat niet zwaar klote nu die blonde nageboorte een flinke vinger in de pap krijgt te roeren?
Een geslepen politicus.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 23:14 schreef Jojoke het volgende:
Wat Bleker zegt komt een beetje neer op: "En nu bek houden". Meneer Bleker lijkt sympathiek bij interviews, maar als je tegen je eigen fractieleden met gewetensbezwaren zonder pardon een ontslagprocedure begint dan wijzen de feiten anders.
Ik vind dat ze enorm schijnheilig bezig zijn bij het CDA. Alles flikken maar achteraf steeds mooie woorden bezigen.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 23:10 schreef Ringo het volgende:
[..]
Je zal een van de weinigen zijn die die mening is toegedaan.
Het is wederom een vrij meesterlijke zet van de heer Bleker om algehele sympathie te wekken. Een onverzettelijk doch empathisch politicus, die durft terugkijken op zijn daden en daarover onverbloemd een oordeel uitspreekt.
Het lijkt mij echt buitengewoon frustrerend. Vind het ook vervelend wanneer mensen zeggen: 'ja, als je je gewoon gedraagt als allochtoon zijnde, dan is er niets aan de hand'. Dat vind ik echt te makkelijk. Want jij ook zegt over kinderen: die groeien op in een moslim en krijgen toch wel mee dat de maatschappij om hen heen afgeeft op moslims. Die vlieger gaat gelukkig niet op voor alle Nederlanders, maar Wilders heeft de sfeer wel doen veranderen.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 23:11 schreef IHVK het volgende:
[..]
Voor mij persoonlijk eigenlijk niet. Maar ik maak me wel af en toe wel degelijk zorgen als ik de reacties van andere 'allochtonen' hoor. Er is toch wel een hoge dosis angst aanwezig en angst is geen goede raadgever.
Zo hoorde ik laatst van een meisje met hoofddoek dat met de nieuwe regels als iemand geen baan kon vinden vanwege het doekje dat ze dan geen recht had op steun van de overheid want hoofddoek is eigen beslissing. Heb dit nog niet ergens teruggelezen, maar aks het waar is is het gewoon gniepig pest beleid.
Ook vind ik het vervelend als ik aan kinderen moet uitleggen wat Wilders wil, puur omdat ik vind dat zij daar niet bezig mee moeten zijn en dat het overdreven wordt.
Waarom doet niemand iets hoor ik ook wel vaak de laatste tijd.
Kijk het gaat niet om mij, maar de sfeer wordt er niet beter op.
Wat laatste?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 22:49 schreef KoosVogels het volgende:
Dat laatste vind ik trouwens behoorlijk verknipt.
Dat Verhagen geen kritische geluiden wil horen.quote:
In lijst opvolging 2de Klink, 7de Schinkelshoek en 10de Biskop. Het is dus inderdaad niet uit de sluiten dat Koppejan en Ferrier versterking krijgen in de toekomst.quote:DeNettel: .Jack Biskop (nr 30 CDA) stemde tegen op het congres. Ferrier & Koppejan krijgen straks versterking. #formatie
redelijke kans inderdaad, ook al omdat Ank Bijleveld naar Overijssel gaat, Rikus Jager wordt burgemeester van Westerveld, Jan Jacob van Dijk is kandidaat lijsttrekker voor provinciale staten in Gelderland.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 23:53 schreef Jojoke het volgende:
Trouwens...
[..]
In lijst opvolging 2de Klink, 7de Schinkelshoek en 10de Biskop. Het is dus inderdaad niet uit de sluiten dat Koppejan en Ferrier versterking krijgen in de toekomst.
quote:Op woensdag 6 oktober 2010 09:56 schreef Hexagon het volgende:
Klinkt als een samenwerjking op basis van vertrouwen!
Nou inderdaadquote:Op donderdag 7 oktober 2010 01:33 schreef remlof het volgende:
Twee is al genoeg, drie is nog beter. Maar dit is nu al by far het gammelste kabinet dat ik ooit in elkaar geknutseld heb zien worden in Nederland.
quote:Op donderdag 7 oktober 2010 01:33 schreef remlof het volgende:
Twee is al genoeg, drie is nog beter. Maar dit is nu al by far het gammelste kabinet dat ik ooit in elkaar geknutseld heb zien worden in Nederland.
Hij is het voorbeeld van een achterbakse politicus inderdaad, vreemd dat mensen geen vertrouwen hebben in de politiekquote:Op woensdag 6 oktober 2010 23:16 schreef Ringo het volgende:
[..]
Een geslepen politicus.
Die gestrengheid tegenover het eigen kader vind ik overigens niet vreemd. Iemand die alleen aardig gewonden wil worden, zeker in het politieke vak, ligt zo in het hoekje van de kamer.
Op zich is de zekerheid te weten dat het gekonkel/gedoe/... zeker gebeurt ook een vorm van vertrouwen. Je kan er immers van op aan!quote:Op donderdag 7 oktober 2010 09:01 schreef ethiraseth het volgende:
ik stem bij de peilingen van Maurice de Hond altijd dat mijn vertrouwen in de politiek een 1 is.
Gelukkig doet niet iedereen dat anders kon de hond concluderen dat het vertrouwen in de politiek ondanks al dit gedoe niet gedaald is.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 09:01 schreef ethiraseth het volgende:
ik stem bij de peilingen van Maurice de Hond altijd dat mijn vertrouwen in de politiek een 1 is.
Het is onduidelijk wanneer het eindverslag aan de koningin wordt aangeboden. Dat kan aan twee dingen liggen, 1) Wilders is boos over uitlatingen van het duo Koppejan/Ferrier en twijfelt nu toch over het voorbehoud van de CDA-fractie, 2) de aankomende regeringspartijen voelen niets voor een debat over het eindverslag van Opstelten, door uitstel van eindverslag komt er waarschijnlijk geen debat.quote:Gisteren ontstond er ook ophef over de uitspraken van de CDA-Kamerleden Koppejan en Ferrier, die hadden gezegd Wilders te "willen ontmaskeren". De twee moesten voor die uitspraken op het matje komen bij CDA-fractievoorzitter Verhagen.
Koppejan twitterde vanochtend dat hij en Ferrier een goed gesprek hebben gehad met de fractieleiding en dat hij niets van zijn woorden heeft teruggenomen. "We hebben ons de afgelopen dagen kritisch uitgelaten in de media. Laat men daar maar aan wennen, ook de heer Wilders. Het zal de komende jaren wel meer gebeuren."
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |