Ik hoop het, maakt het kijken een stuk leukerquote:ROTTERDAM - Giedo van der Garde maakt steeds meer kans op een stoeltje in de Formule 1 voor het nieuwe seizoen. Volgens zijn manager heeft in de provincie Utrecht geboren coureur, afgelopen seizoen actief in de opstapklasse GP2, meerdere aanbiedingen op zak.
We hebben concrete aanbiedingen van twee teams", laat manager Jan Paul ten Hoopen vandaag weten in het AD. ,,Bij één team kunnen we zo tekenen, maar hebben we nog een partner nodig om het bedrag rond te krijgen."
Ten Hoopen wilde geen namen noemen, maar zal het in ieder geval niet over Ferrari, McLaren, Red Bull, Mercedes en Williams hebben. Die ploegen hebben al twee coureurs bevestigd dat ze volgend seizoen voor hun ploeg rijden of staat op het punt om dat te doen.
Volgens de manager van de 25-jarige Van der Garde is de vaste rode lantaarndrager Hispania Racing geen optie. Lotus en Virgin lijken daardoor de meest logische opties voor Van der Garde.
,,Een ander team heeft voorgesteld Giedo volgend jaar als testrijder op te nemen, zodat hij in 2012 de Formule 1 in kan als coureur", gaat Ten Hoopen verder. ,,We praten in elk geval met de topmensen van de geïnteresseerde teams, dus op het allerhoogste niveau."
Ten Hoopen realiseert zich dat de financiën hoe dan ook bepalend zijn voor de kansen van Van der Garde. ,,Op dit moment wordt er in de Formule 1 vrij veel geld gevraagd, omdat de meeste teams blijkbaar toch geld nodig hebben om hun budget rond te krijgen."
Van der Garde eindigde afgelopen seizoen als zesde in de eindstand van de GP2. In 2009 werd hij zevende, maar won wel drie races. Die prestatie kon hij het jaar daarna niet evenaren. (RED)
bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)n-in-Formule-1.dhtml
Dat duurt nog even, maar voor de toekomst zeker potentieelquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:12 schreef Stokstaart het volgende:
Deze baas gaat het pas echt maken :
Nu al WK Kart
[ afbeelding ]
Wie van de twee bovengenoemden bedoel je nou precies?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:13 schreef admiraal_anaal het volgende:
Hij neemt in ieder geval een grote zak geld mee van zijn schoonpapa dus daarmee zijn ook zijn kansen vergroot
In de tijd dat hij nog meedeed aan NK Kart competitie was het in ieder geval een sympathieke gezellige gast met maar 1 doel voor ogen: een stoeltje in de F1
Giedoquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 12:26 schreef Sally het volgende:
[..]
Wie van de twee bovengenoemden bedoel je nou precies?
Nyck, of Giedo?
quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 12:26 schreef Sally het volgende:
[..]
Wie van de twee bovengenoemden bedoel je nou precies?
Nyck, of Giedo?
Toch gek dat je daar niet wordt beoordeeld op je talent maar op het geld dat je meebrengt.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:13 schreef admiraal_anaal het volgende:
Hij neemt in ieder geval een grote zak geld mee van zijn schoonpapa dus daarmee zijn ook zijn kansen vergroot
In de tijd dat hij nog meedeed aan NK Kart competitie was het in ieder geval een sympathieke gezellige gast met maar 1 doel voor ogen: een stoeltje in de F1
Giedo was volgens mij ook heel goed in de Karts. In de formule klasses ging het minder, dus het zegt wel wat, maar niet heel veel.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:12 schreef Stokstaart het volgende:
Deze baas gaat het pas echt maken :
Nu al WK Kart
[ afbeelding ]
Wat denk jezelf? Het antwoord is al gegeven!quote:Op woensdag 6 oktober 2010 10:33 schreef Mikkie het volgende:
Wat ik me dan afvraag... dan wint zo'n jongen een paar races, wordt dit jaar zesde. Waarom neemt zo'n F1-team dan niet de kampioen?
Geldquote:Op woensdag 6 oktober 2010 10:33 schreef Mikkie het volgende:
Wat ik me dan afvraag... dan wint zo'n jongen een paar races, wordt dit jaar zesde. Waarom neemt zo'n F1-team dan niet de kampioen?
Dat zei ik al. Monney !quote:Op woensdag 6 oktober 2010 10:33 schreef Mikkie het volgende:
Wat ik me dan afvraag... dan wint zo'n jongen een paar races, wordt dit jaar zesde. Waarom neemt zo'n F1-team dan niet de kampioen?
Die geldschieters liggen tegenwoordig niet meer voor het oprapen.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 10:56 schreef Mikkie het volgende:
Maar een kampioen of iemand in die top 5 moet toch ook geldschieters kunnen vinden?
omdat je in een mindere auto soms meer indruk kunt maken dan een kampioen die veruit de beste wagen heeft.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 10:33 schreef Mikkie het volgende:
Wat ik me dan afvraag... dan wint zo'n jongen een paar races, wordt dit jaar zesde. Waarom neemt zo'n F1-team dan niet de kampioen?
quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:12 schreef Stokstaart het volgende:
Deze baas gaat het pas echt maken :
Nu al WK Kart
[ afbeelding ]
Sponsors Jos Verstappen kreeg ook problemen met sponsorsquote:Op woensdag 6 oktober 2010 10:33 schreef Mikkie het volgende:
Wat ik me dan afvraag... dan wint zo'n jongen een paar races, wordt dit jaar zesde. Waarom neemt zo'n F1-team dan niet de kampioen?
Ik vind hem qua talent vergelijkbaar met Doornbos en Albers, maar dat is inderdaad niet genoeg. Niet voor de F1 tenminste.quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:25 schreef Xaobotnik het volgende:
Degene die kampioen wordt is niet per definitie degene die het meeste potentieel heeft. En inderdaad, een dikke portemonnee is verre van irrelevant. Al denk ik dat Giedo het nog lastig gaat krijgen. Hij is typisch iemand die het echt van zijn portemonnee moest hebben (of althans die van zijn schoonvader). En hoewel dat voor alle Nederlanders sinds Verstappen geldt, is dit bij Giedo extra. Die heeft gewoon het talent niet van een Albers of Doornbos, en die twee kwamen ook al tekort. Dit heeft hij weten te compenseren met een nog dikkere portemonnee, maar een dikke portemonnee hebben zijn concurrenten voor een racezitje ook.
Niet alleen op basis van F3 maar ook van F3000 / GP2 prestaties. Albers scoorde hierin 0.0, terwijl Doornbos en Van der Garde overwinningen en podia scoorden.quote:Op maandag 11 oktober 2010 15:10 schreef Xaobotnik het volgende:
Op grond van hun F3 prestaties zou ik Doornbos wel wat hoger inschatten. Verder haalde Doornbos met zijn prestaties in de toen nog F3000 een testzitje bij Jordan voor de laatste drie races, waar hij het mn. in Brazilië goed deed en sneller was dan vaste coureurs Heidfeld en Glock.
Maar goed, aan de andere kant bewijst een Kobayashi dat een goede pre-F1 carrière helemaal niet nodig is om het goed te doen in de hedendaagse F1. Ik ben er net helemaal over uit of dat positief of negatief is.
Denk overigens niet dat het team aankomend seizoen veel verder naar voren zal komen. Ik zie Lotus de meeste progressie maken. Ik denk dat die volgend jaar weleens met een prima auto voor de dag kunnen komen. Ze hebben de middelen en de expertise.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 23:23:19 schreef M.Melandri het volgende:
Lijkt me een mooi team om te debuteren voor Giedo, in Glock heeft hij een goede teamgenoot
quote:Testcoureur is met de huidige reglementen totaal zinloos. Het beste voor Giedo is om gewoon een stoeltje naast Glock te bemachtigen, als hij Glock regelmatig weet te verslaan komt er vanzelf interesse van andere teams.Op woensdag 20 oktober 2010 17:14 schreef vosss het volgende:
Ik zou tekenen bij Force India als testcoureur als ik hem was en die mogelijkheid was er.
quote:Nee, maar je hebt dan wel een connectie met een team. Dan leren ze je alvast kennen.Op donderdag 21 oktober 2010 17:27 schreef Big-Ern het volgende:
Testen zou geen optie moeten zijn. Je hebt er werkelijk geen ene zak aan. Racen of anders naar een andere aansprekende klasse.
quote:Ik zou eerder voor Williams kiezen, ook reputatie gewijs. FI staat (nog) niet bekent als een neus voor talent te hebben. Williams toch al meer, en denk dat andere teams meer op de jonge gasten let wat Williams in hun bak zet, dan op een gast die in de Force India rijdt.Op woensdag 20 oktober 2010 17:14 schreef vosss het volgende:
Ik zou tekenen bij Force India als testcoureur als ik hem was en die mogelijkheid was er.
quote:Met alle respect, maar Van der Garde moet het dan ook niet hebben van zijn talent, maar toch meer van zijn portemonnee. Hij heeft wel talent en kan ongetwijfeld hard rijden, maar zijn palmares is nu niet dusdanig dat hij F1 materiaal is. Dat zijn in mijn ogen toch de rijders met veel kampioenschappen op hun naam. F1 hoort ook alleen voor de allerbesten te zijn.Op vrijdag 22 oktober 2010 14:13 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Ik zou eerder voor Williams kiezen, ook reputatie gewijs. FI staat (nog) niet bekent als een neus voor talent te hebben. Williams toch al meer, en denk dat andere teams meer op de jonge gasten let wat Williams in hun bak zet, dan op een gast die in de Force India rijdt.
quote:Giedo van der Garde heeft zichzelf een goede dienst bewezen. Voor de ogen van de Formule 1-teambazen noteerde de Nederlander in Abu Dhabi de snelste tijd in de ochtendsessie van de GP2 Series.
Van der Garde uitkomend voor het Baraw Addax Team reed in de eindfase een snelle ronde van 1:50.600. Daarmee bleef hij iSport International coureurs Oliver Turvey en Davide Valsecchi voor.
Vrije training GP2 Series Abu Dhabi:
1. Giedo van der Garde Barwa Addax Team 1:50.600 12
2. Oliver Turvey iSport International 1:50.876 13
3. Davide Valsecchi iSport International 1:50.906 12
4. Sergio Perez Barwa Addax Team 1:51.013 13
...
15. Ho Pin Tung Racing Engineering 1:52.605 13
16. Pastor Maldonado Rapax 1:52.780 13
...
Schijnt een rommeltje geweest te zijn bij de stewards van de GP2 race.quote:Op zondag 14 november 2010 14:55 schreef Big-Ern het volgende:
wint seizoensafsluiter, Van der Garde drie maal bestraft
Davide Valsecchi heeft voor het eerst in twee jaar tijd een overwinning gescoord in de GP2 Series. De iSport-coureur bleef Rapax-rijder Luiz Razia voor en hiermee stelde Rapax de titel bij de teams veilig. Giedo van der Garde kende een zeer moeizame en teleurstellende race.
Valsecchi maakte een goede start en pakte meteen de derde plaats over vanaf zijn vierde stek. Hij reed vlak achter Romain Grosjean en Luiz Razia door de eerste bocht, waarbij Razia iets te wijd ging. Valsecchi plaatste meteen een aanval bij Grosjean en werd hierbij geholpen door Razia. De Rapax-coureur kwam weer agressief terug op de baan, waardoor Grosjean iets moest liften. Valsecchi kreeg hierdoor de leiding in handen, gevolgd door Razia.
De eerste positie van Valsecchi kwam nooit onder serieus gevaar, al werd het gat richting Razia nooit groter dan enkele seconden. Uiteindelijk had de Italiaan van iSport nog geen seconde voorsprong op Razia bij de finish. Grosjean eindigde het seizoen voor DAMS op het podium, terwijl Dani Clos en Josef Kral vierde en vijfde werden. Oliver Turvey eindigde als zesde en pakt zo het laatste punt van het seizoen. Hij bleef Brendon Hartley net voor, die hierdoor zijn eerste GP2-punt op een haar na mistte.
Giedo van der Garde kende een zeer beroerde race. De Nederlander moest de race vanaf de laatste startrij aanvangen en werd maar liefst drie maal bestraft met een drive through-penalty. Eerst voor een valse start, daarna voor het niet respecteren van de baanlimieten, waarna hij ook nog een drive through kreeg voor een te hoge snelheid in de pits. http://www.f1today.nl/201(...)e-maal-bestraft.html
De eerste wedstrijd ook al tien plekken teruggezet omdat hij een rood licht had genegeerd. Zo is het hele seizoen al gegaan met hem. Deze man hoort absoluut niet in de F1 thuis. Dan maar geen landgenoot in de formule 1.
quote:Giedo van der Garde heeft veel geld teruggekregen van Force India. De Nederlander heeft namelijk een rechtszaak van het Indiase team gewonnen. De zaak stamde nog uit 2007 toen Van der Garde een testcontract bij het toenmalige Spyker tekende, maar niet aan zijn beloofde hoeveelheid kilometers kwam.
Van der Garde tekende begin 2007 een contract bij Super Aguri voor de rol als testrijder en zou daarbij elke vrijdag van het weekend in actie mogen komen. Het contract zou ter waarde van 10 miljoen dollar gesloten zijn, maar de Nederlander kon al na enkele rondjes tijdens een testsessie uitstappen. Financiële moeilijkheden bij Super Aguri zorgden ervoor dat Van der Garde nooit meer in de bolide heeft gereden.
Hij tekende kort daarna een contract bij Force India wat toen nog Spyker heette. Er werd hem beloofd dat hij 6000 kilometer zou mogen testen, maar kwam nooit verder dan 2270 kilometer. Van der Garde en schoonvader Marcel Boekhoorn betaalden drie miljoen dollar aan Spyker, maar de rechter oordeelde dat de Nederlander ruim 1,8 miljoen dollar terug moet krijgen van Force India. Dit wegens het niet nakomen van contractuele verplichtingen, in dit geval dat Van der Garde niet de beloofde 6000 kilometer kon rijden.
Jeroen Schothorst, manager van Giedo van der Garde, vertelde nog altijd in onderhandeling te zijn met Force India over een contract voor 2011. Volgens Schothorst speelt de uitspraak in deze zaak zeker een rol bij de gesprekken. "De uitspraak is zeker ter sprake gekomen tijdens onze gesprekken met Force India. Wat enkele jaren geleden nog een nadeel was, zou nu wel eens in ons voordeel kunnen uitpakken."
Er gaan verder geruchten dat Force India de ruim 1,8 miljoen dollar graag in de zak wil houden. In ruil daarvoor zou het Indiase team Giedo van der Garde een contract aan kunnen bieden voor 2011. Dit zijn echter nog maar geruchten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |