quote:Giedo van der Garde heeft zichzelf een goede dienst bewezen. Voor de ogen van de Formule 1-teambazen noteerde de Nederlander in Abu Dhabi de snelste tijd in de ochtendsessie van de GP2 Series.
Van der Garde uitkomend voor het Baraw Addax Team reed in de eindfase een snelle ronde van 1:50.600. Daarmee bleef hij iSport International coureurs Oliver Turvey en Davide Valsecchi voor.
Vrije training GP2 Series Abu Dhabi:
1. Giedo van der Garde Barwa Addax Team 1:50.600 12
2. Oliver Turvey iSport International 1:50.876 13
3. Davide Valsecchi iSport International 1:50.906 12
4. Sergio Perez Barwa Addax Team 1:51.013 13
...
15. Ho Pin Tung Racing Engineering 1:52.605 13
16. Pastor Maldonado Rapax 1:52.780 13
...
Schijnt een rommeltje geweest te zijn bij de stewards van de GP2 race.quote:Op zondag 14 november 2010 14:55 schreef Big-Ern het volgende:
wint seizoensafsluiter, Van der Garde drie maal bestraft
Davide Valsecchi heeft voor het eerst in twee jaar tijd een overwinning gescoord in de GP2 Series. De iSport-coureur bleef Rapax-rijder Luiz Razia voor en hiermee stelde Rapax de titel bij de teams veilig. Giedo van der Garde kende een zeer moeizame en teleurstellende race.
Valsecchi maakte een goede start en pakte meteen de derde plaats over vanaf zijn vierde stek. Hij reed vlak achter Romain Grosjean en Luiz Razia door de eerste bocht, waarbij Razia iets te wijd ging. Valsecchi plaatste meteen een aanval bij Grosjean en werd hierbij geholpen door Razia. De Rapax-coureur kwam weer agressief terug op de baan, waardoor Grosjean iets moest liften. Valsecchi kreeg hierdoor de leiding in handen, gevolgd door Razia.
De eerste positie van Valsecchi kwam nooit onder serieus gevaar, al werd het gat richting Razia nooit groter dan enkele seconden. Uiteindelijk had de Italiaan van iSport nog geen seconde voorsprong op Razia bij de finish. Grosjean eindigde het seizoen voor DAMS op het podium, terwijl Dani Clos en Josef Kral vierde en vijfde werden. Oliver Turvey eindigde als zesde en pakt zo het laatste punt van het seizoen. Hij bleef Brendon Hartley net voor, die hierdoor zijn eerste GP2-punt op een haar na mistte.
Giedo van der Garde kende een zeer beroerde race. De Nederlander moest de race vanaf de laatste startrij aanvangen en werd maar liefst drie maal bestraft met een drive through-penalty. Eerst voor een valse start, daarna voor het niet respecteren van de baanlimieten, waarna hij ook nog een drive through kreeg voor een te hoge snelheid in de pits. http://www.f1today.nl/201(...)e-maal-bestraft.html
De eerste wedstrijd ook al tien plekken teruggezet omdat hij een rood licht had genegeerd. Zo is het hele seizoen al gegaan met hem. Deze man hoort absoluut niet in de F1 thuis. Dan maar geen landgenoot in de formule 1.
quote:Giedo van der Garde heeft veel geld teruggekregen van Force India. De Nederlander heeft namelijk een rechtszaak van het Indiase team gewonnen. De zaak stamde nog uit 2007 toen Van der Garde een testcontract bij het toenmalige Spyker tekende, maar niet aan zijn beloofde hoeveelheid kilometers kwam.
Van der Garde tekende begin 2007 een contract bij Super Aguri voor de rol als testrijder en zou daarbij elke vrijdag van het weekend in actie mogen komen. Het contract zou ter waarde van 10 miljoen dollar gesloten zijn, maar de Nederlander kon al na enkele rondjes tijdens een testsessie uitstappen. Financiële moeilijkheden bij Super Aguri zorgden ervoor dat Van der Garde nooit meer in de bolide heeft gereden.
Hij tekende kort daarna een contract bij Force India wat toen nog Spyker heette. Er werd hem beloofd dat hij 6000 kilometer zou mogen testen, maar kwam nooit verder dan 2270 kilometer. Van der Garde en schoonvader Marcel Boekhoorn betaalden drie miljoen dollar aan Spyker, maar de rechter oordeelde dat de Nederlander ruim 1,8 miljoen dollar terug moet krijgen van Force India. Dit wegens het niet nakomen van contractuele verplichtingen, in dit geval dat Van der Garde niet de beloofde 6000 kilometer kon rijden.
Jeroen Schothorst, manager van Giedo van der Garde, vertelde nog altijd in onderhandeling te zijn met Force India over een contract voor 2011. Volgens Schothorst speelt de uitspraak in deze zaak zeker een rol bij de gesprekken. "De uitspraak is zeker ter sprake gekomen tijdens onze gesprekken met Force India. Wat enkele jaren geleden nog een nadeel was, zou nu wel eens in ons voordeel kunnen uitpakken."
Er gaan verder geruchten dat Force India de ruim 1,8 miljoen dollar graag in de zak wil houden. In ruil daarvoor zou het Indiase team Giedo van der Garde een contract aan kunnen bieden voor 2011. Dit zijn echter nog maar geruchten.
Ach nee, helemaal niet. Zoveel Hollanders worden geen F1 rijders en als we er wel een hebben moet dit toch voornamelijk om zijn talent zijn. Dat is bij VdG niet het geval, ondanks dat hij wel wat talent heeft. Momenteel is Buurman denk ik de beste Nederlander, maar hij moet nodig eens een kampioenschap op zijn naam schrijven.quote:Op donderdag 18 november 2010 18:06 schreef Schunckelstar het volgende:
idd![]()
maar zou toch wel mooi zijn
Bij respectievelijk Isport en Barwa Addax, wat absolute topteams zijn of waren in de tijd dat hij er reed. Buurman heeft ook GP2 gereden bij veel mindere teams. In dat licht bezien kan je zeggen dat VdG dit jaar zelfs heel zwak heeft gepresteerd.quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:13 schreef Waffle het volgende:
Buurman heeft op zich nog niet bijzonder veel gepresteerd... Van der Garde heeft dat op zich beter gedaan. Daarnaast heb ik die jongen toch wel mooie dingen zien doen in de GP2. Hij heeft alleen best veel pech gehad.
Oh, ik ben met je eens dat Buurman waarschijnlijk ook geen Formule 1 waardige rijder is, maar ik vind hem wel Neerlands beste coureur in de formule auto's.quote:Op zaterdag 20 november 2010 00:01 schreef Waffle het volgende:
De World Series daarentegen heeft hij wel keurig gewonnen.Buurman heb ik tot nu toe volgens mij nog niks zien winnen. Hij zal best een goede coureur zijn, maar volgens mij ook geen F1 materiaal.
Buurman heeft in mijn ogen veel minder laten zien dan vd Garde. Buurman zit ook niet voor niks als 2 jaar in de Superleage formula, een klasse die totaal geen aanzien heeft. Giedo kon dit jaar qua pace altijd wel mee met de beste 5 alleen had hij vaak pech in race 1 waardoor je weekend al zo goed als over is.quote:Op zaterdag 20 november 2010 09:34 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Oh, ik ben met je eens dat Buurman waarschijnlijk ook geen Formule 1 waardige rijder is, maar ik vind hem wel Neerlands beste coureur in de formule auto's.
Hij heeft structureel pech? De echte goeien hebben dat gewoon niet! Wat VdG voor heeft op Buurman is een titel. Hij heeft een titel weten te behalen in de WSR, die ik trouwens qua deelnemersveld minder vind dan de Superleague Formula.quote:Op zaterdag 20 november 2010 11:35 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Buurman heeft in mijn ogen veel minder laten zien dan vd Garde. Buurman zit ook niet voor niks als 2 jaar in de Superleage formula, een klasse die totaal geen aanzien heeft. Giedo kon dit jaar qua pace altijd wel mee met de beste 5 alleen had hij vaak pech in race 1 waardoor je weekend al zo goed als over is.
Het verhaal omtrent Super Aguri klopt overigens geen ruk van. Hij tekende van de ene op de andere dag bij een ander. Van financiële moeilijkheden was toen nog geen sprake. Dit was immers het tweede jaar van SA, waarin Sato en Davidson mooie dingen lieten zien. En Vd Garde kon een tijd lang niet rijden omdat SA dit tegenhield. Door de eigen meerledige domheid van team-Van den Garde dus (tweeledig, omdat SA het betere team was, Vd Garde daar gewoon eerste testcoureur was, terwijl hij voor Spyker gewoon een middel was om geld binnen te halen en geen èchte functie had). Dit soort gedrag stond voor mij aan de basis van mijn afkeer tegen die gozer.quote:Op donderdag 18 november 2010 16:36 schreef sasquatsch het volgende:
Misschien wel bij Force India.
Giedo van der Garde wint rechtszaak tegen Force India
Vind ik niet helemaal terecht. Tuurlijk zie ik ook wel dat ze erg langzaam zijn. Ter verdediging wil ik zeggen dat ze ook niet heel veel tijd kregen om een fatsoenlijke auto te bouwen. De nieuwe teams kregen pas laat het groene licht van de FIA om deel te nemen aan het kampioenschap. Lotus en Virgin moeten we het voordeel van de twijfel geven en kijken of ze het nieuwe seizoen aan kunnen pikken qua snelheid. Hispania is een ander verhaal. Dat is een bespottelijk team. Ik denk niet dat ze het nieuwe seizoen halen, aangezien ze geen auto hebben en ik ook niet weet waar ze zo snel eentje vandaan willen toveren.quote:Op zaterdag 20 november 2010 17:26 schreef Xaobotnik het volgende:
Dat krijg je met die teams die puur en alleen op geld draaien, en als doel enkel overleving hebben, en het competitie-element alleen hebben omdat ze niet het einige team zijn met een dergelijk doel. Alles wat aan de onderkant van Lotus zit zou gewoon te slecht bevonden moeten worden voor de F1. In plaats daarvan moet je dan gewoon een degelijk team hebben dat wel een snelle auto op de grid weet te krijgen en een degelijke hoeveelheid aan sponsoren, zodat er niet allerlei onzin nodig is, zoals coureurswisselingen puur voor het geld. Lotus voldoet daar wel aan, maar die blijven kwa snelheid wel erg achter....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |