Er is al een intern probleem bij het CDA sinds Verhagen aan de tafel ging zitten bij de infromateur, wat bedoel je precies?quote:Op maandag 4 oktober 2010 22:56 schreef Toad het volgende:
@remlof Mike heeft het al eerder gezegd: maar ik denk dat er dan opnieuw intern een probleem is bij het CDA.
Het schrappen van het budget voor integratieprojecten stond toch ook niet in de programma's van VVD en CDA, of zit ik er naast?quote:Op maandag 4 oktober 2010 22:59 schreef Jojoke het volgende:
Als ik goed geluisterd heb, laat Ferrier (en Koppejan ook neem ik aan) zich momenteel adviseren door oa. Jos van Gennip en Ruud Lubbers over extra voorwaarden. Dus de punten waarop zij niet zullen instemmen met het akkoord (voornamelijk PVV-punten uiteraard). En Verhagen voelt zich alleen voor een verklaring dat ze tegen PVV-standpunten mogen ingaan die niet in het akkoord staan (wat ze sowieso al zouden mogen).
Ook deze fatsoenrakker is voor dit akkoord dus wat is nu precies je punt?quote:Op maandag 4 oktober 2010 23:05 schreef KoosVogels het volgende:
Het CDA is onthoofd nadat Balkenende de benen naam. Doordat echt leiderschap ontbreekt, is de partij zo instabiel als de pest. Was geen groot fan van Balkenende, maar hij wist de gelederen wel gesloten te houden. Bovendien was Balkenende een fastoensrakker. Dat kun je van Verhagen niet zeggen.
Balkie stelt zich gewoon pragmatisch af. Ik durf echter te betwijfelen of de onderhandelingen zo waren verlopen indien JP de scepter had gezwaaid. Ik denk niet dat Balkenende zo eenvoudig over de bedenkingen van Klink heen was gesprongen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 23:07 schreef RidgeF het volgende:
[..]
Ook deze fatsoenrakker is voor dit akkoord dus wat is nu precies je punt?
Dat veel CDA-ers deze samenwerking graag willen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 23:00 schreef remlof het volgende:
[..]
Er is al een intern probleem bij het CDA sinds Verhagen aan de tafel ging zitten bij de infromateur, wat bedoel je precies?
Geweldige actie en een top speech . daarna ook heel goed opgevolgd door sjaak van der tak die uitlegde dat de angst nergens op gebaseerd is . En sjaak heeft recht van spreken hij heeft met een anti-islam beweging ook rdam heel goed geregeerd jammer dat het beleid niet kon worden voortgezet.quote:
Same here. En als hij nou een sterk betoog hield, maar het was niets meer dan een emotionele oproep en een trouwverklaring aan Maxime. Teleurstellend.quote:Op maandag 4 oktober 2010 23:20 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja, tot afgelopen zaterdag vond ik Eurlings een hele respectabele CDA'er.
Ja, maar een derde van de leden ook niet. Dat gaat geheid problemen opleveren, het is niet echt een marginale minderheid.quote:Op maandag 4 oktober 2010 23:22 schreef Toad het volgende:
[..]
Dat veel CDA-ers deze samenwerking graag willen.
Nou Koos als ik kijk naar die reportage over die Freiheits partij daar in duitsland heb ik toch sterk het idee dat zij ook niet weet hoe erg het leeft in Duitsland , die lijsttrekker is notabene een oud lid van haar eigen partij CDU.quote:Op maandag 4 oktober 2010 23:37 schreef KoosVogels het volgende:
Slap verhaal van Kroes (bij P&W). "Ja, het buitenland zal niet raar opkijken aangezien de VVD en het CDA al vaker hebben samengewerkt." En: "Het buitenland maakt zich niet druk." Dat terwijl Merkel felle kritiek uit.
De uitspraken van Merkel over Nederland kunnen natuurlijk deels in het licht van politieke ontwikkeling in haar eigen land worden gezien.quote:Op maandag 4 oktober 2010 23:44 schreef RidgeF het volgende:
[..]
Nou Koos als ik kijk naar die reportage over die Freiheits partij daar in duitsland heb ik toch sterk het idee dat zij ook niet weet hoe erg het leeft in Duitsland , die lijsttrekker is notabene een oud lid van haar eigen partij CDU.
dus vind Merkel geen goed voorbeeld laat die zich eerst ns verdiepen in haar eigen land voor ze kritiek komt leveren op onze regering.
Ik denk ook dat het een lastige politieke samenwerking wordt. En ik denk ook dat de VVD en het CDA bij de volgende verkiezingen alleen maar meer zetels zullen kwijtraken aan de PVV. Wilders zit nu in een uiterst comfortabele positie. Als je naar de lange termijn kijkt, zou ik Verhagen ook adviseren om niet in te stemmen met deze samenwerking.quote:Op maandag 4 oktober 2010 23:29 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja, maar een derde van de leden ook niet. Dat gaat geheid problemen opleveren, het is niet echt een marginale minderheid.
Ja, hij kan niet meer terug. Maar hij had die weg nooit in moeten slaan. Wat hem daartoe gedreven heeft weet ik nog steeds niet, die uitzending van Andere Tijden is nog niet uitgezondenquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 01:36 schreef Toad het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het een lastige politieke samenwerking wordt. En ik denk ook dat de VVD en het CDA bij de volgende verkiezingen alleen maar meer zetels zullen kwijtraken aan de PVV. Wilders zit nu in een uiterst comfortabele positie. Als je naar de lange termijn kijkt, zou ik Verhagen ook adviseren om niet in te stemmen met deze samenwerking.
Maar als je kijkt naar de situatie van dit moment, dan kan Verhage niet meer terug. Hij heeft zijn lot zo verbonden aan deze politieke samenwerking. Om een illustratief voorbeeld te nemen: ik meen dat hij tijdens het congres zoiets zei: als we nu niet instemmen met dit regeerakkoord, wat hebben we eigenlijk dan de afgelopen weken gedaan? Hij kan niet meer terug.
Dat kun je je nog afvragen gezien de sneer die in de Troonrede stond...quote:Op maandag 4 oktober 2010 23:07 schreef RidgeF het volgende:
[..]
Ook deze fatsoenrakker is voor dit akkoord dus wat is nu precies je punt?
Kortom, 2/3 wilt de koers met de PVV varen, 1/3 niet.quote:Op maandag 4 oktober 2010 23:29 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja, maar een derde van de leden ook niet. Dat gaat geheid problemen opleveren, het is niet echt een marginale minderheid.
Verhagen schijnt vaker te huilen als hij tegen iets aan loopt wat hem niet zint.quote:Op maandag 4 oktober 2010 21:40 schreef Toad het volgende:
Toch wel interessant wat Henk Bleker zei bij DWDD. Verhagen vindt het niet tof dat de indruk ontstaat dat de tegenstanders het morele gelijk aan hun kant hebben. Op zich vind ik dat prima, maar dan moet je gewoon je verhaal beter verkopen. Maar Verhagen wordt er ook emotioneel van, en dan denk ik, waarom dat dan weer? Twijfel je dan zelf ook aan de samenwerking?
In dit geval wel, aangezien er geen meerderheid is voor dit kabinet (1/3e van het cda wil het niet, wat zal neerkomen op 7 dissidenten zelfs, dus met slechts 2 is de fractie niet echt representatief voor de kiezer). Al hadden de drie partijen tesamen 80 zetels was er niks aan de hand, het is alleen een probleem omdat ze op 76 staan.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 07:39 schreef Holograph het volgende:
[..]
Kortom, 2/3 wilt de koers met de PVV varen, 1/3 niet.
Dus we moeten de wil van 1/3 van de leden varen die aanwezig waren op het congres
Ferry vertelde gisteren in Nieuwsuur dat olievrouwtje Bijlevald waarschijnlijk bij het overleg tussen Verhagen, Koppejan en Ferrier zit, want als Verhagen weer eens een woedeaanval krijgt dan is de kans dat Koppejan en Ferrier instemmen klein.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 07:45 schreef xandra47 het volgende:
[..]
Verhagen schijnt vaker te huilen als hij tegen iets aan loopt wat hem niet zint.
Was laatst bij Nieuwsuur of Brandpunt ben ik vergeten.
Goh, dat had ik nu nooit verwacht van Maximequote:Op dinsdag 5 oktober 2010 10:26 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Ferry vertelde gisteren in Nieuwsuur dat olievrouwtje Bijlevald waarschijnlijk bij het overleg tussen Verhagen, Koppejan en Ferrier zit, want als Verhagen weer eens een woedeaanval krijgt dan is de kans dat Koppejan en Ferrier instemmen klein.
^ Verhagen heeft een kort lontje blijkbaar.
Ah, dat is de eerste stap al weer op weg naar nachtwerk.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 10:18 schreef Toad het volgende:
Er zou een extra NOS-journaal zijn om half 11 over de fractievergadering van het CDA, maar volgens een CDA-voorlichter is de vergadering uitgesteld.
De definitie van principieel kennen die twee dissidenten alvast niet.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:47 schreef Hephaistos. het volgende:
Ben erg benieuwd naar het verhaal van Ferrier en Koppejan. Als ik Verhagen zo hoor, hebben ze volledig ingebonden.
Wat is het compromis dan? Ik vind het een lulverhaal eigenlijk.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:48 schreef marcodej het volgende:
Mooi, precies het compromis wat ik voor ogen had en wat het meest recht doet aan alle stromingen binnen het CDA.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:47 schreef Hephaistos. het volgende:
Ben erg benieuwd naar het verhaal van Ferrier en Koppejan. Als ik Verhagen zo hoor, hebben ze volledig ingebonden.
Waar zie jij een compromis dan?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:48 schreef marcodej het volgende:
Mooi, precies het compromis wat ik voor ogen had en het minst schadelijke voor het CDA.
Bron: Teletekstquote:106 Teletekst di 05 okt
CDA stemt toe in komst kabinet
` De CDA-fractie in de Tweede Kamer
heeft unaniem ingestemd met de komst
van het minderheidskabinet van VVD en
CDA,dat gedoogsteun krijgt van de PVV.
De Kamerleden Ferrier en Koppejan
hebben geen voorbehoud gemaakt,deelde
fractievoorzitter Verhagen na afloop
van het fractieberaad mee.
Volgens mij zijn de twee dissidenten juist de enige CDA'ers in de fractie die de definitie wel kennen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:49 schreef Wokkel het volgende:
[..]
De definitie van principieel kennen die twee dissidenten alvast niet.
De 'dissidenten' schuiven richting voorstanders en stemmen niet bij voorbaat tegen, en de voorstanders houden rekening met de zorgen van het smaldeel dat tegen is.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:50 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Waar zie jij een compromis dan?
Alle 21 leden gaan ook de mensen met bezwaren vertegenwoordigen... Ja duh, dat was toch al vanaf het eerste begin het plan?
De plannen van het gedoogakkoord staan volledig in het regeerakkoord.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:53 schreef Arcee het volgende:
Verhagen noemde trouwens alleen het regeerakkoord, dus geen steun voor het gedoogakkoord?
Ik snap het inderdaad ook niet helemaal. Als ze mogen tegenstemmen, wat is dan de waarde van het akkoord? En als ze niet mogen tegenstemmen, wat is er dan eigenlijk veranderd?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:52 schreef Arcee het volgende:
Volgens Halsema is het ook een lulverhaal.
En hoe hebben ze de uitslag van het congres dan gewogen?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:54 schreef De_Hertog het volgende:
Ik snap het inderdaad ook niet helemaal. Als ze mogen tegenstemmen, wat is dan de waarde van het akkoord? En als ze niet mogen tegenstemmen, wat is er dan eigenlijk veranderd?
http://twitter.com/andre_rouvoet/status/26453275441quote:andre_rouvoet
Als Geert Wilders problemen had met 3 dissidenten, dan kan hij onmogelijk instemmen met 21 dissidenten...
Okee, maar toch vraag ik me af hoe het precies zit.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:54 schreef Toad het volgende:
De plannen van het gedoogakkoord staan volledig in het regeerakkoord.
Volgens mij zijn de voorstanders nu juist geen millimeter opgeschoven... Rekening houden met bezorgde leden, hard tegen wilders ingaan in de Kamer, dat hoor ik Verhagen al wekenlang roepen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:54 schreef marcodej het volgende:
[..]
De 'dissidenten' schuiven richting voorstanders en stemmen niet bij voorbaat tegen, en de voorstanders houden rekening met de zorgen van het smaldeel dat tegen is.
En blijkbaar was dat laatste nog niet duidelijk genoeg voor de dissidenten en werd dat pas duidelijk na het congres.
Er wordt gewezen op de taak als volksvertegenwoordiger, die moet worden uitgeoefend, zonder dat het kabinet op voorhand wordt afgeschoten.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:54 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik snap het inderdaad ook niet helemaal. Als ze mogen tegenstemmen, wat is dan de waarde van het akkoord? En als ze niet mogen tegenstemmen, wat is er dan eigenlijk veranderd?
Halsema heeft helemaal niets te willenquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:53 schreef Toad het volgende:
Halsema wil debat in kamer met informateur.
Ik denk wel dat er een debat komt hoor.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:00 schreef Devz het volgende:
[..]
Halsema heeft helemaal niets te willen
En sinds wanneer mag een kamerlid geen debat meer aanvragen?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:00 schreef Devz het volgende:
[..]
Halsema heeft helemaal niets te willen
Ik denk dat een akkoord tegenhouden binnen de CDA fractie betekent dat je positie in zo'n fractie niet meer houdbaar is. De roep om eenheid was groot zaterdag, ook bij de 32% die tegen het akkoord was. We moeten nog even afwachten wat Ferrier en Koppejan precies is toegezegd, maar het lijkt me duidelijk dat dit voor het CDA voorlopig de beste uitkomst is.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:58 schreef Arcee het volgende:
Geweldig toch dat 32% steun voor je standpunt niet genoeg was om stand te houden.
Volgens mij hebben Koppejan en Ferrier ingebonden. Dat er over de uitwerking van een regeerakkoord gediscussieerd wordt tussen de coalitiepartners, is niet zo nieuw. Dat gebeurt bij ieder kabinet.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:01 schreef Arcee het volgende:
Iemand hier die denkt te snappen hoe het zit?
Voor mij, als CDA-tegenstander van dit akkoord, was dat niet duidelijk (genoeg). Ook ik kreeg pas bij het congres een beetje het vertrouwen dat de fractie de zorgen deelt en keihard het CDA-geluid zou laten horen op moeilijke kwesties.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 14:58 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Volgens mij zijn de voorstanders nu juist geen millimeter opgeschoven... Rekening houden met bezorgde leden, hard tegen wilders ingaan in de Kamer, dat hoor ik Verhagen al wekenlang roepen.
Ik denk dat hier nog een hoop herrie van komt. Al die mensen die op dat congres tegengestemd hebben, de mastodonten en anderen zullen niet zomaar zich hier bij neerleggen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:00 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Godverdomme, dat was snel. Ik had me nog zo verheugd op een heet avondje
Als ik Bleker net hoorde zijn Koppejan en Ferrier inderdaad omgepraat door de rest van de fractie en de oproepen om eenheid bij het congres.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:01 schreef Arcee het volgende:
Iemand hier die denkt te snappen hoe het zit?
Dus hadden ze alleen bij een NEE stand gehouden.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:02 schreef Mike het volgende:
Ik denk dat een akkoord tegenhouden binnen de CDA fractie betekent dat je positie in zo'n fractie niet meer houdbaar is. De roep om eenheid was groot zaterdag, ook bij de 32% die tegen het akkoord was. We moeten nog even afwachten wat Ferrier en Koppejan precies is toegezegd, maar het lijkt me duidelijk dat dit voor het CDA voorlopig de beste uitkomst is.
En stabiel kan je 't ook niet echt noemen, het wachten is gewoon tot Wilders een keer een iets te grote rel schopt en de hele boel klapt alsnog. Maar misschien is dat ook wel gewoon de bedoeling.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:03 schreef Dutchguy het volgende:
Ik denk dat hier nog een hoop herrie van komt. Al die mensen die op dat congres tegengestemd hebben, de mastodonten en anderen zullen niet zomaar zich hier bij neerleggen.
Volgens een aantal mensen hier op Fok niet hoor, die vinden dat je als kamerlid altijd moet stemmen wat je fractievoorzitter vindt.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:03 schreef borisz het volgende:
Verhagen''Koppejan en Ferrier mogen alle voorstellen kritisch beoordelen''. Daar ben je kamerlid voor om alles kritisch te bekijken.
Dat weet ik niet. Ze hebben ook altijd allebei geroepen dat ze in de fractie zullen blijven. En dat kan dus alleen maar als je niet bij voorbaat tegen de akkoorden stemt.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:04 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dus hadden ze alleen bij een NEE stand gehouden.
Als 32% niet genoeg is dan is elk ander percentage onder 50% ook niet genoeg, lijkt me.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:05 schreef Mike het volgende:
Dat weet ik niet. Ze hebben ook altijd allebei geroepen dat ze in de fractie zullen blijven. En dat kan dus alleen maar als je niet bij voorbaat tegen de akkoorden stemt.
Ik heb zaterdag ook tegengestemd, maar ben wel blij dat de fractie een eenheid blijft.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:06 schreef Arcee het volgende:
Als 32% niet genoeg is dan is elk ander percentage onder 50% ook niet genoeg, lijkt me.
Maar is het zo niet een schijneenheid?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:07 schreef Mike het volgende:
Ik heb zaterdag ook tegengestemd, maar ben wel blij dat de fractie een eenheid blijft.
Nee, maar ze mogen er wel héél kritisch naar kijken.:')quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:09 schreef Jojoke het volgende:
De vraag is wel mogen Ferrier en Koppejan ook nog tegen elementen stemmen die in het akkoord staan?
Dat zal aan de uitwerking liggen...ik heb ook nog geen idee hoe ik dat voor me moet zien.quote:
Ik snap er ook nog weinig vanquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:09 schreef Arcee het volgende:
"Koppejan en Ferrier zullen wel heel kritisch kijken naar..."
Ik vind het behoorlijk nietszeggend. Uren en dagen en weken lang overleggen...
Ik ben vooral blij dat er een regering gevormd kan worden. Een alternatief was uberhaupt niet aanwezig.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 15:10 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Ook met zo'n krappe meerderheid met zoveel opstandigheid van binnenuit?
Eindelijk je gedroomde kabinet met een waardeloos programma wat buiten wat populistische maatregelen niks substantieels gaat doen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |