Tja, ik heb echt al 12 jaar de naam Sophie in mijn hoofd. Dat dan nu iedereen zijn kind zo noemt, verandert mijn smaak niet. Leuk is anders maar ach. Sophie, en ook Thomas bijvoorbeeld, zijn mijns inziens wel tijdloze en klassieke namen. Die zijn anders populair dan bijvoorbeeld Finn ofzo. Dat vind ik echte en hype naam, terwijl Sophie en Thomas al eeuwen voorkomen en ook nog voor zullen komen, denk ik.quote:Op maandag 11 oktober 2010 09:01 schreef Hik het volgende:
Hoe belangrijk is het eigenlijk voor jullie dat een naam "origineel" is? Wij hebben gekozen voor een naam niet je niet veel hoort en ik kan me niet voorstellen dat je een naam kiest die bv in de top10 staat. Ook al vind ik een naam nog zo mooi het lijkt me zo suf als je kind bij nog 2 kinderen met dezelfde naam in klas zit (persoonlijke mening en geen aanval op mensen die wel voor Thomas of Sofie kiezen!)
Aan de andere kant vind ik origineel zijn om het origineel zijn ook flauwekul. Wat mij betreft moet een naam wel uit te spreken en te spellen zijn bijvoorbeeld
Ik hoop inderdaad dat Isa wat weg heeft van haar oma, maar dat was niet de reden van het vernoemenquote:Op maandag 11 oktober 2010 13:27 schreef Hik het volgende:
Ik heb eigenlijk niets met vernoemen ook. Voelt voor mij net of je hoopt op een tweede.... (de persoon waarnaar vernoemd is dus). Gelukkig hebben mensen om ons heel ook helemaal geen leuke namen.
"Onze" naam kwam de afgelopen jaren 2 en 5 keer voor.
Die zou ik uitspreken als Elien.quote:Op zondag 10 oktober 2010 20:11 schreef Brighteyes het volgende:
Er is hier in de buurt een Elyn geboren.
Het afgelopen half jaar zijner twee Luxen in mijn omgeving geboren!quote:Op maandag 11 oktober 2010 09:46 schreef innepin het volgende:
Ik vind Lux best tof! De rest vind ik niks.. Arme Burger. Eh, Birger.
Wij hebben vernoemd. Niet omdat ik hoop op een tweede x, maar omdat ik het een mooie traditie vond.quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:27 schreef Hik het volgende:
Ik heb eigenlijk niets met vernoemen ook. Voelt voor mij net of je hoopt op een tweede.... (de persoon waarnaar vernoemd is dus). Gelukkig hebben mensen om ons heel ook helemaal geen leuke namen.
Wij hadden twee Erica's in de klas met allebei dezelfde achternaam. Dat werd toen Erica O. en Erica L. waarbij de letters stonden voor de straten waar ze aan woonden. Je raadt het al: Erica O. ging verhuizen naar straat L. Toen werd het Dunne Erica en Dikke Erica.quote:Op maandag 11 oktober 2010 15:28 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
En wij hadden vroeger in de klas een Bas P., een Bas F. en een Bas A.Daar viel met zo'n korte naam ook niks anders van te maken.
Daarom is het ook zo handig dat het Meertens Instituut een kaartje heeft met geografische spreiding.quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:24 schreef Grijs het volgende:
Tja, waar let je dan op populariteit? Wat debuurvrouw al zegt, de ene naam is landelijk wel populair, maar in je omgeving niet, of andersom.
Dat hadden wij hier ook. Maar dan met de naam Patricia. Dat werden "witte en zwarte Patries".quote:Op maandag 11 oktober 2010 19:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wij hadden twee Erica's in de klas met allebei dezelfde achternaam. Dat werd toen Erica O. en Erica L. waarbij de letters stonden voor de straten waar ze aan woonden. Je raadt het al: Erica O. ging verhuizen naar straat L. Toen werden het Dunne Erica en Dikke Erica.![]()
quote:Op maandag 11 oktober 2010 19:38 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wij hadden twee Erica's in de klas met allebei dezelfde achternaam. Dat werd toen Erica O. en Erica L. waarbij de letters stonden voor de straten waar ze aan woonden. Je raadt het al: Erica O. ging verhuizen naar straat L. Toen werd het Dunne Erica en Dikke Erica.![]()
Ja, maar dan nog ligt het eraan met wie je omgaat in je omgeving... bij ons in de buurt worden andere namen gegeven dan bij ons in de kerk bijv., terwijl dat toch dezelfde buurt is.quote:Op maandag 11 oktober 2010 19:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daarom is het ook zo handig dat het Meertens Instituut een kaartje heeft met geografische spreiding.
Zo hé, dat is tof! Nooit geweten! Kei leuk om te zien.quote:Op maandag 11 oktober 2010 19:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Daarom is het ook zo handig dat het Meertens Instituut een kaartje heeft met geografische spreiding.
Heet jij zo?quote:Op maandag 11 oktober 2010 19:54 schreef innepin het volgende:
Die verwarringen
Ik heb ooit bij een andere Indra op toneel gezeten. haar achternaam begon met dezelfde letter. Maar zij was klein, dik en Indiaas en ik lang, minder dik () en blond. Dus toen werd ik blonde Indra
![]()
En wij hadden vroeger een Leonie J a c o b s en een Leonie J a c o b s e n in het team bij handbal. Ook handig
En dan kan het nog het toeval zijn dat ze voor iemand vaker voorkomen.quote:Op maandag 11 oktober 2010 16:24 schreef Grijs het volgende:
Tja, waar let je dan op populariteit? Wat debuurvrouw al zegt, de ene naam is landelijk wel populair, maar in je omgeving niet, of andersom.
Nee.... de oudste van mijn zusje heeft een klasgenoot die net zo heet als mijn zoon?quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 10:23 schreef oh-oh het volgende:
Jij en je zus hebben zonen met dezelfde naam?
Drie Talita's!quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 09:45 schreef Kolonia het volgende:
Ook met originele namen loop je het risico die wel meer tegen te komen, zo zat ik op de lagere school bij drie Talita's in de klas en op de middelbare school bij twee Ilja's (meisjes).
Dat zijn dan ook wel weer alle Talita's en Ilja's die ik ooit heb leren kennen.![]()
Yep, maar een of twee met een h geschreven na de tweede t.quote:
Ik zie een drastische stijging in de jaren '70. Hoe zou dat nou komen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 10:42 schreef Kolonia het volgende:
[..]
Yep, maar een of twee met een h geschreven na de tweede t.
Ik geloof dat er een klas hoger ook nog een Tabit(h)a was.
Ik vind Rebecca zo mooi!quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:44 schreef Suzanna het volgende:
Jammer he, die namentrends. Ik had nog nóóit van de naam Noa gehoord toen mijn man 'm voor het eerst opperde, en moest er érg aan wennen. Toen vond ik 'm steeds leuker worden. Emma heb ik altijd al mooi gevonden en Julia ook. Ik vind het ook wel schelen als je ze nóg een naam geeft en daarmee toch een soort van originaliteit kunt geven.
Onze meiden heten:
Noa Deborah
Emma Salomé
Julia Rebecca
1972 inderdaad.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 10:57 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zie een drastische stijging in de jaren '70. Hoe zou dat nou komen.
Er lopen in Nederland 8 vrouwen rond met als eerste naam Kim-Lian. Bij geografische spreiding lichten op: Zwolle, Hengelo, Enschede en Doetinchem. De naam heeft géén verklaring.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 11:10 schreef oh-oh het volgende:
Hoeveel Kim Liannetjes zijn er al geboren?
Oh jee ze zijn er echtquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 11:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er lopen in Nederland 8 vrouwen rond met als eerste naam Kim-Lian. Bij geografische spreiding lichten op: Zwolle, Hengelo, Enschede en Doetinchem.
'Hero' levert wel leuke informatie op! Zo is de naam al vanaf de 19e eeuw in zwang; dat wist ik niet. Ook leuk om te weten:quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 11:18 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Oh jee ze zijn er echt![]()
Ik hoop dan ieg op Antonie's en niet op Hero's
Nou, idd..... ik denk dat N. direct met mijn vader en zoon in overleg zou gaan om mij onder curatele te laten stellen als ik met zo'n naam zou komenquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 11:21 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ontdek net nog een geweldige functie van het Meertens Instituut: je kunt ook zoeken op namen die een bepaalde klankenreeks bevatten of erop eindigen. Ik zocht 'eindigt op ian' en vond op de eerste pagina alleen al:
Aalian
Ai-lian
Ailian
Alian
Allian
Er zitten pareltjes tussen, mensen.
* Rihanna: checkquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 11:07 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vroeg me ineens af of dat tegenwoordig nog zo werkt, dat namen van mensen die bekend zijn van televisie ineens populairder worden:
Hoezo niet dan?quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 11:40 schreef oh-oh het volgende:
Ibrahim dat zal niet door de voetballer komen![]()
Ik wilde zeggen dat ik Ilja minder leuk vind en dat dat voornamelijk kwam omdat het een (Russische) jongensnaam is.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 09:53 schreef trui het volgende:
talita?? echt nog nooit van gehoord.
ilja & indra vind ik ook mooi.
Anjaylianquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 11:21 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ontdek net nog een geweldige functie van het Meertens Instituut: je kunt ook zoeken op namen die een bepaalde klankenreeks bevatten of erop eindigen. Ik zocht 'eindigt op ian' en vond op de eerste pagina alleen al:
*knip*
idemquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 13:41 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Mijn eigen naam komt trouwens minder dan 5 keer voor.Zou me verbaasd hebben als het anders was geweest.
Mika (formule 1) ook, maar Kimi heeft het dan weer niet gered.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 13:39 schreef snoopy het volgende:
De namen Dennis, Jari en Marco zijn ook nog een tijdje populair geweest![]()
Of van (daar denk ik ook 't eerste aan bij Mika)quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 13:48 schreef Kolonia het volgende:
[..]
Mika (formule 1) ook, maar Kimi heeft het dan weer niet gered.
Zouden voetbal- en andere sportnamen voornamelijk door de mannen bepaald worden?![]()
Dat zou wel verklaren waarom er maar weinig jongetje Kimi (haha, kiwi) heten, want dat klinkt niet stoer.
爱伶of 爱恋quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 11:21 schreef Claudia_x het volgende:
Aalian
Adelian
Adylian
Aemilian
Ai-lian
Ailian
Alian
Allian
Allillian
Amelian
Angelian
Anjaylian
Anlian
Arakelian
Aslian
Ik heb ook een Talitha gekend in Enschede (ze woont er al niet meer). Toen ik die naam voor het eerst hoorde moest ik denken aan een fijngebouwd donker meisje. Toen ik haar zag, heb ik mijn beeld enigszins (quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 11:04 schreef Kolonia het volgende:
[..]
1972 inderdaad.
Ik zie nu dat er maar 9 in Enschede bekend zijn, dus ik heb daar een derde van alle Talit(h)a's gekend.
Mijn moeder heet net als jij. En die is van '39quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 15:03 schreef trui het volgende:
mijn naam is toch nog 16 keer gegeven 't afgelopen jaar. terwijl 't echt zo'n mode-naam is uit de 60-70-er jaren.
Oh, ga je d'r Maaike noemen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 10:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Drie Talita's!
Natuurlijk is die kans er wel, maar dat neemt niet weg dat de kans vele malen groter is als je een populaire naam hebt. Ik kijk bij de geografische spreiding bijvoorbeeld of Amsterdam niet oplicht - we wonen in Amsterdam - want dan wéét ik gewoon dat ik de naam meerdere keren tegen ga komen op het kinderdagverblijf of de toekomstige school.
Maar goed, bij 'Ivan' licht Amsterdam ook op. Er wonen 106 Ivans in Amsterdam. Het aantal valt nog wel mee, gelukkig. Bij de naam van de tweede licht met name Rotterdam op, grappig genoeg.
Ik vind het wel mee vallenquote:
quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 16:38 schreef Tally het volgende:
[..]
Ik vind het wel mee vallenMaar hij blijkbaar niet.
Hm, vind de klank an sich niet verkeerd. Klinkt een beetje als Vita, stond op ons lijstje. Doet me wel aan Nivea denken.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 20:13 schreef Finland. het volgende:
Fietste beetje door het dorp heen, en kom ook een ooievaar in de tuin tegen.
Niva
Nou ja, laten we zeggen dat het niet mijn smaak is
Zusje van Lada?quote:Op donderdag 14 oktober 2010 20:13 schreef Finland. het volgende:
Fietste beetje door het dorp heen, en kom ook een ooievaar in de tuin tegen.
Niva
Nou ja, laten we zeggen dat het niet mijn smaak is
Dat dus. En nee, het is mijn smaak totaal niet.quote:Op donderdag 14 oktober 2010 20:40 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Hm, vind de klank an sich niet verkeerd. Klinkt een beetje als Vita, stond op ons lijstje. Doet me wel aan Nivea denken.
Die yi in de naam Cynthyia is erg dubbelop.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 20:05 schreef Basboussa het volgende:
Ja, Tally kom op! Tipje van de sluier enzo
Las net in de Metro, hebben we hiero ook, Cynthyia. Ja, als je niet kan kiezen enzo... Mevrouw was wel een onderzoekster ofzo, geen pasgeboren baby, maar ze had er nog niet aangedacht haar naam te veranderen, blijkbaar...
Zou inderdaad alle 3 kunnenquote:Op donderdag 14 oktober 2010 21:16 schreef Principessa het volgende:
Ik zag in de krant Aelin staan. Is dat dan Alin, Elin of Ailin?
Als het zo'n soort naam is dan zou ik hem sowieso niet geven. Niet alleen vanwege de oma's, maar vanwege... tja, iedereen.quote:
en vooral vanwege 't arme kind in kwestie!quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 21:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als het zo'n soort naam is dan zou ik hem sowieso niet geven. Niet alleen vanwege de oma's, maar vanwege... tja, iedereen.
Ik vind dat nog te gewoon voor betreffende user.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 21:46 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zet mijn geld op Damien/Damian/Demian/Demon.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |