kanker ja?quote:Op zondag 26 september 2010 19:44 schreef Catch_me het volgende:
Omg dit is nog serieus ook
Kan ook echt alleen maar door nederlandse (kanker) makelij gemaakt worden
quote:Met Sint keert regisseur Dick Maas na 25 jaar terug naar het horrorgenre waarmee hij in de jaren tachtig doorbrak. De film die de moordlustige kanten van de Goedheiligman belicht, moet de grote Nederlandse decemberhit van dit jaar worden.
Regisseur Dick Maas
Sinterklaasfilms hebben zich de afgelopen jaren erg succesvol bewezen. Je lift wel mee op het succes, hè?
Dat lijkt misschien zo. Maar het script heeft tien jaar op de plank gelegen voordat we genoeg geld bij elkaar hadden gesprokkeld. Horrorfilms zijn in Nederland lastig te financieren - hoewel ik het zelf liever een bloederige thriller noem. Met alleen maar onthoofdingen en zombies heb je nog geen goede film. Ik wil óók dat mensen anderhalf uur lang op het puntje van hun stoel zitten.
Het Sint-Nicolaasgenootschap heeft zich direct na het bekendmaken van de plannen bij je beklaagd. Je zou het plezier van de komende generatie kinderen verpesten met deze 'heiligschennis'.
Ik moet daar vooral om lachen. Ik denk dat er genoeg ruimte is voor meerdere interpretaties van de mythe. Een sterk merk als Sinterklaas kan echt wel een stootje hebben. En jonge kinderen krijgen deze film in principe toch niet te zien, want de leeftijdskeuring wordt 16 jaar en ouder. Dat was overigens wel het probleem bij het vinden van jonge figuranten. Niet veel ouders geven toestemming om hun kroost door de schoorsteen te laten trekken.
Je bent samen met Tim Oliehoek nog steeds de enige grote regisseur in Nederland die zich zonder gêne toelegt op publieksfilms vol actie en botte humor.
Er heerst nog steeds een hardnekkig sfeertje dat wij geen actie- of horrorfilms zouden kunnen maken. Wij moeten kleinschalige, Nynke-achtige drama's maken, daar zijn wij blijkbaar goed in. Dat vind ik jammer: daardoor worden de meeste jonge regisseurs die wel dit soort films willen maken, enorm worden gedemotiveerd. Dat vind ik raar voor een land waarin wordt geroepen dat we een gezond filmklimaat willen opbouwen.
Egbert Jan Weeber in Sint
Je wordt binnenkort zestig, en werkt inmiddels ruim dertig jaar als regisseur. Wat is er voor jou veranderd in die periode?
Hoe meer je leert, hoe minder je weet. Als je voor de eerste keer een lange film maakt, zie je nergens problemen of valkuilen: je hebt het idee dat je uitstekend weet hoe het moet. Na acht speelfilms zie ik dat elke scène op minimaal honderd verschillende manieren gedraaid kan worden. Natuurlijk heb je nog steeds het idee dat je weet hoe je een goed verhaal moet vertellen. Maar die zelfverzekerdheid van dertig jaar terug ben ik wel kwijt. Mijn drijfveren zijn nog wel hetzelfde overigens: ik wil entertainen. Het gaat mij erom dat er zoveel mogelijk mensen naar mijn films komen kijken. Ik maak ze niet voor mijzelf. Als er niemand meer naar mijn films gaat, hou ik er gewoon mee op. Al heb ik ook het gevoel dat ik me daar met Sint geen enkele zorgen over hoef te maken.
Hebben testscreenings uitgewezen dat de film goed valt?
We hebben de film inmiddels aan een man of veertig laten zien. Er moeten nog tientallen effecten in worden gezet de komende maand, en het geluid moet nog worden afgemixt. Journalisten zeggen altijd dat ze daar wel doorheen kijken, maar daar geloof ik niet in: deze film valt of staat met dat soort grootse shots. Maar iedereen die heeft gezien wat we nu hebben, is redelijk enthousiast. Ze schrikken af en toe en lachen hard. Dat zijn de effecten die ik voor ogen had.
Sint heeft een keuring van 16 jaar en ouder. Is de film erg gruwelijk?
Er zitten flink wat bloedspetters in, en er worden flink wat hoofden afgehakt. Maar het zijn geen Hostel- of Saw-achtige toestanden. Het is ook geen horror op een lollige manier, zoals Piranha 3D of Scream, die vol met knipogen naar het genre zaten. Het is geen spoof: Sint is een bijzonder serieuze en donkere film. Je kan hem het beste vergelijken met de eerste Nightmare on Elm Street. Die was wel grappig, maar Wes Craven wilde in eerste instantie wél een heel serieuze, enge horrorfilm maken. Pas na deel 2 werden ze opzettelijk komisch. En dus niet meer eng. Dat is Sint wel.
Is Sint te vergelijken met De lift en Amsterdamned, je vorige genrefilms?
Een beetje, ja. Ook die twee films heb ik als serieuze horror gemaakt, niet als komische horror. Dat er grappen in zaten, was een beetje bijzaak. Ik vind het ook films voor het hele gezin, als ik eerlijk ben. De keuring zegt '16 plus' op basis van de bloedspetters die ze tellen. Maar ik geloof niet dat Sint de kinderziel echt kwetst. Mijn zoontje van acht en dochter van dertien hebben scènes gezien en die werden totaal niet afgeschrikt door het geweld dat in de film zit. Het wordt je ook niet door de strot geduwd: ik heb alles heel esthetisch gefilmd. Deze film biedt gruwelen voor het hele gezin.
O jawel.quote:
Zo hey!quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:30 schreef Robby87 het volgende:
Vet!
Ik ken toevallig de vader van de zoon die verantwoordelijk is voor de special FX van deze film.
Zo hey! Jij bent grappig!quote:Op zondag 3 oktober 2010 22:24 schreef Orbeatle het volgende:
[..]
Zo hey!
Ken je ook de neef van de nicht van de buurman van de broer van de achterneef van de zus van de cameraman?
Want dan was het ECHT indrukwekkend geweest!
quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:30 schreef Robby87 het volgende:
Vet!
Ik ken toevallig de vader van de zoon die verantwoordelijk is voor de special FX van deze film.
Een film van Dick Maas met Huub Stapel.quote:Op zondag 3 oktober 2010 22:33 schreef Mr.Noodle het volgende:
Lijkt me grappig, maar het zal weer te slecht voor woorden zijn..
Natuurlijk wel, maar wie gaat er anders in vredesnaam die rol spelen?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:40 schreef vizible het volgende:
Is ie er na 30 jaar nog niet achter dat huub stapel een kutacteur is?
dat zou idd vet zijn, maar is superduur.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 11:59 schreef Beardy het volgende:
Toch wel jammer dat die artworks (zie begin van dit topic) er zó veel beter uit zien dan de film uiteindelijk.
Kan er geen animatiefilm gemaakt worden met de kwaliteitsstandaard van dat artwork?
Hans Teeuwen was een goede geweestquote:Op donderdag 7 oktober 2010 11:57 schreef Forau_Diavolina het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, maar wie gaat er anders in vredesnaam die rol spelen?![]()
Wil hem zien!
Bram van der Vlugt natuurlijk. Dat was echt lachen geweestquote:Op donderdag 7 oktober 2010 11:57 schreef Forau_Diavolina het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, maar wie gaat er anders in vredesnaam die rol spelen?![]()
Dan waren er écht een hoop kindertjes ontredderd geweest.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 15:57 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Bram van der Vlugt natuurlijk. Dat was echt lachen geweest
En die duizenden kerstfilms waarin uiteindelijk blijkt dat de gezellige buurman eigenlijk de kerstman is is niet zielig voor de kindertjes in Amerika die heilig geloven in de kerstman?quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 08:48 schreef PhalanX het volgende:
Ik vind dit soort dingen altijd riskant.
Je hebt zat kleine kinderen die nog geloven in Sinterklaas, en ik zou niet willen dat die kinderen door deze film en de heisa eromheen van dat geloof vallen. Sommige dingen moet je met rust laten.
Vooral met reclame maak je het een stuk lastiger, want als ze de trailer om de haverklap uitzenden, dus gewoon overdag, dan maak je het zo lastig voor ouders van kleine kinderen.
Ik heb geen trek in een heel cynische samenleving, waar kinderen eigenlijk geen onschuldige fantasievolle jeugd meer word geschonken. Ik weet dat Anouk haar uiterste best doet om Sinterklaas te verbieden...
Niet vergelijkbaar. In Amerika behandelen ze het fenomeen Kerst en Kerstman op een heel andere manier dan dat wij Sinterklaas behandelen. En dan heb ik het niet over de media eromheen maar op cultureel vlak.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 09:48 schreef Orbeatle het volgende:
En die duizenden kerstfilms waarin uiteindelijk blijkt dat de gezellige buurman eigenlijk de kerstman is is niet zielig voor de kindertjes in Amerika die heilig geloven in de kerstman?
Okay okay, maar dan nog.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 09:59 schreef PhalanX het volgende:
[..]
Niet vergelijkbaar. In Amerika behandelen ze het fenomeen Kerst en Kerstman op een heel andere manier dan dat wij Sinterklaas behandelen. En dan heb ik het niet over de media eromheen maar op cultureel vlak.
Ja dat begrijp ik ook niet helemaal.quote:
en Huub heeft gelijk, de Katholieke kerk moet je aanpakken, niet een filmquote:Huub Stapel woest om kritiek Sint
AMSTERDAM - Huub Stapel vindt de kritiek op de horrorfilm Sint ronduit belachelijk. "Te zot voor woorden."
De acteur, die de hoofdrol speelt in de film van regisseur Dick Maas, riep dit in Shownieuws: "Er moet ophef zijn over alle 'heiligen' die aan onze kinderen zitten, die worden misbruikt. Daar moet ophef over zijn, niet over een komische horrorfilm. Over het algemeen stellen kinderen helemaal geen vragen over een poster van Sinterklaas."
Dick Maas laat weten heel erg verbaasd te zijn. De ouders kunnen volgens hem best een smoes verzinnen. "Ze worden al jaren voorgelogen."
Huub vermoedt echter dat deze rel de film alleen maar goed zal doen.
De Reclame Code Commissie gaat een oordeel vellen over de reclamecampagne rond de film Sint, nadat er klachten van ouders waren binnengekomen.
In eentje vol trauma´s en nachtmerries, geweldigquote:Op zaterdag 16 oktober 2010 13:56 schreef Orbeatle het volgende:
[..]
Ja dat begrijp ik ook niet helemaal.
Maar ik denk ook dat door deze film een hoop kinderen hun onschuldige en fantasievolle jeugd wordt ontnomen hoor.
Er zijn nog hele karrevrachten volwassenen die geloven in de sprookjes die er met de paplepel zijn ingegoten. Hebben we het CDA aan te dankenquote:Op zaterdag 16 oktober 2010 10:05 schreef Orbeatle het volgende:
[..]
Okay okay, maar dan nog.
Vind het een beetje ver gaan om te zeggen dat deze film kindjes van hun geloof gaat laten vallen. Volgens mij gebeurt dat niet zo gauw als een kindje heel sterk ergens in gelooft.
En waarschijnlijk gaan ze de trailer toch alleen 's avonds laten zien.
Ik denk dat je de PvdA bedoelt, die koestert en moedigt religieus extremisme juist aan... want volgens de PvdA is het een "verrijking".quote:Op zondag 17 oktober 2010 09:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Er zijn nog hele karrevrachten volwassenen die geloven in de sprookjes die er met de paplepel zijn ingegoten. Hebben we het CDA aan te danken
Wat een onzin.quote:Op zondag 17 oktober 2010 10:18 schreef PhalanX het volgende:
[..]
Ik denk dat je de PvdA bedoelt, die koestert en moedigt religieus extremisme juist aan... want volgens de PvdA is het een "verrijking".
en wat is daar mis aan?quote:Op zondag 17 oktober 2010 09:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In eentje vol trauma´s en nachtmerries, geweldig
Krijgen we bij rondom 10 weer van de ouders die lopen klagen dat henkie van 4 na het zien van de film in zijn bed heeft geplast, en dan zijn de filmmakers schuld, over dat ze henkie de film hebben laten zien wordt dan niet gesproken.
Vandaar ook die 16+ van kijkwijzerquote:Op zondag 17 oktober 2010 11:20 schreef rubje het volgende:
[..]
en wat is daar mis aan?Filmakers moeten eens beseffen dat ze ook een maatschappelike functie hebben tov de maatschappij met het maken van films en niet alleen het financiele aspect.
LOL wat is dit nu weer voor een onzin, ik ga geen godwin posten, maar was ff in de verleidingquote:Op zondag 17 oktober 2010 11:20 schreef rubje het volgende:
[..]
en wat is daar mis aan?Filmakers moeten eens beseffen dat ze ook een maatschappelike functie hebben tov de maatschappij met het maken van films en niet alleen het financiele aspect.
Dit is echt zo'n ontzettende klinkklare onzin...quote:Op zondag 17 oktober 2010 11:20 schreef rubje het volgende:
[..]
Het soort onzin waarmee totalitaire dictatoren en andere gekken mee rechtvaardigen kunstenaars, schrijvers en filmmakers in een bepaald soort stramien te drukken zonder dat ze omschrijven wat wel en niet mag. Dan kan je ze namelijk altijd vervolgen wat ze ook maken.quote:Op zondag 17 oktober 2010 12:10 schreef Orbeatle het volgende:
[..]
Dit is echt zo'n ontzettende klinkklare onzin...
dude wtfquote:Op zondag 17 oktober 2010 11:20 schreef rubje het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |