Eens in de 32 jaar is het volle maan op 5 december en dan is de Sint geen kindervriend. Sinterklaas is namelijk niet geboren op 5 december maar op die datum juist vermoord. En als het volle maan is op 5 december verandert hij in een moordlustige Goedheiligman.
![]()
Oftewel de nieuwe film van Dick Maas met Huub Stapel als de goedheiligman. Sint is een horrorfilm net zoals zijn eerdere films Amsterdamned en de lift.
Eindelijk weer een Nederlandse film waar ik naar uitkijk.
Trailer:
Interview met Dick Maas over Sint.
quote:
Met Sint keert regisseur Dick Maas na 25 jaar terug naar het horrorgenre waarmee hij in de jaren tachtig doorbrak. De film die de moordlustige kanten van de Goedheiligman belicht, moet de grote Nederlandse decemberhit van dit jaar worden.
Regisseur Dick Maas
Sinterklaasfilms hebben zich de afgelopen jaren erg succesvol bewezen. Je lift wel mee op het succes, hè?
Dat lijkt misschien zo. Maar het script heeft tien jaar op de plank gelegen voordat we genoeg geld bij elkaar hadden gesprokkeld. Horrorfilms zijn in Nederland lastig te financieren - hoewel ik het zelf liever een bloederige thriller noem. Met alleen maar onthoofdingen en zombies heb je nog geen goede film. Ik wil óók dat mensen anderhalf uur lang op het puntje van hun stoel zitten.
Het Sint-Nicolaasgenootschap heeft zich direct na het bekendmaken van de plannen bij je beklaagd. Je zou het plezier van de komende generatie kinderen verpesten met deze 'heiligschennis'.
Ik moet daar vooral om lachen. Ik denk dat er genoeg ruimte is voor meerdere interpretaties van de mythe. Een sterk merk als Sinterklaas kan echt wel een stootje hebben. En jonge kinderen krijgen deze film in principe toch niet te zien, want de leeftijdskeuring wordt 16 jaar en ouder. Dat was overigens wel het probleem bij het vinden van jonge figuranten. Niet veel ouders geven toestemming om hun kroost door de schoorsteen te laten trekken.
Je bent samen met Tim Oliehoek nog steeds de enige grote regisseur in Nederland die zich zonder gêne toelegt op publieksfilms vol actie en botte humor.
Er heerst nog steeds een hardnekkig sfeertje dat wij geen actie- of horrorfilms zouden kunnen maken. Wij moeten kleinschalige, Nynke-achtige drama's maken, daar zijn wij blijkbaar goed in. Dat vind ik jammer: daardoor worden de meeste jonge regisseurs die wel dit soort films willen maken, enorm worden gedemotiveerd. Dat vind ik raar voor een land waarin wordt geroepen dat we een gezond filmklimaat willen opbouwen.
Egbert Jan Weeber in Sint
Je wordt binnenkort zestig, en werkt inmiddels ruim dertig jaar als regisseur. Wat is er voor jou veranderd in die periode?
Hoe meer je leert, hoe minder je weet. Als je voor de eerste keer een lange film maakt, zie je nergens problemen of valkuilen: je hebt het idee dat je uitstekend weet hoe het moet. Na acht speelfilms zie ik dat elke scène op minimaal honderd verschillende manieren gedraaid kan worden. Natuurlijk heb je nog steeds het idee dat je weet hoe je een goed verhaal moet vertellen. Maar die zelfverzekerdheid van dertig jaar terug ben ik wel kwijt. Mijn drijfveren zijn nog wel hetzelfde overigens: ik wil entertainen. Het gaat mij erom dat er zoveel mogelijk mensen naar mijn films komen kijken. Ik maak ze niet voor mijzelf. Als er niemand meer naar mijn films gaat, hou ik er gewoon mee op. Al heb ik ook het gevoel dat ik me daar met Sint geen enkele zorgen over hoef te maken.
Hebben testscreenings uitgewezen dat de film goed valt?
We hebben de film inmiddels aan een man of veertig laten zien. Er moeten nog tientallen effecten in worden gezet de komende maand, en het geluid moet nog worden afgemixt. Journalisten zeggen altijd dat ze daar wel doorheen kijken, maar daar geloof ik niet in: deze film valt of staat met dat soort grootse shots. Maar iedereen die heeft gezien wat we nu hebben, is redelijk enthousiast. Ze schrikken af en toe en lachen hard. Dat zijn de effecten die ik voor ogen had.
Sint heeft een keuring van 16 jaar en ouder. Is de film erg gruwelijk?
Er zitten flink wat bloedspetters in, en er worden flink wat hoofden afgehakt. Maar het zijn geen Hostel- of Saw-achtige toestanden. Het is ook geen horror op een lollige manier, zoals Piranha 3D of Scream, die vol met knipogen naar het genre zaten. Het is geen spoof: Sint is een bijzonder serieuze en donkere film. Je kan hem het beste vergelijken met de eerste Nightmare on Elm Street. Die was wel grappig, maar Wes Craven wilde in eerste instantie wél een heel serieuze, enge horrorfilm maken. Pas na deel 2 werden ze opzettelijk komisch. En dus niet meer eng. Dat is Sint wel.
Is Sint te vergelijken met De lift en Amsterdamned, je vorige genrefilms?
Een beetje, ja. Ook die twee films heb ik als serieuze horror gemaakt, niet als komische horror. Dat er grappen in zaten, was een beetje bijzaak. Ik vind het ook films voor het hele gezin, als ik eerlijk ben. De keuring zegt '16 plus' op basis van de bloedspetters die ze tellen. Maar ik geloof niet dat Sint de kinderziel echt kwetst. Mijn zoontje van acht en dochter van dertien hebben scènes gezien en die werden totaal niet afgeschrikt door het geweld dat in de film zit. Het wordt je ook niet door de strot geduwd: ik heb alles heel esthetisch gefilmd. Deze film biedt gruwelen voor het hele gezin.
Op
zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op
donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op
vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)