http://www.nu.nl/economie(...)-per-dag-minder.htmlquote:Sigaretten zijn duur en ongezond en aan dat rijtje kan nu tijdrovend toegevoegd worden. Uit een Britse rondvraag blijkt namelijk dat fervent liefhebbers van sigaretten ongeveer een jaar van hun carrière in rook zien opgaan.
De gemiddelde roker besteedt dagelijks vier keer 15 minuten boven de kantoorasbak, wat hun werkgever op jaarbasis 240 werkuren kost, aldus Express die donderdag over de enquête van OnePoll bericht. Op een (werk)leven zou dit omgerekend neerkomen op een jaar.
Vrouwen zijn hierin iets erger dan mannen, omdat zij een sigaretje vaak ook als aanleiding zien om met collega's bij te kletsen. Eén op de tien van de ondervraagden geeft zelfs toe geregeld met een sigaret de deur uit te glippen, zonder deze überhaupt aan te steken.
Uit de rondvraag, die heeft plaatsgevonden onder 2500 rokers, bleek bovendien dat de economische crisis nauwelijks aanleiding is om het aantal rookpauzes naar beneden bij te schroeven.
Loopje
"De gemiddelde roker neemt een loopje met zijn baas en collega’s", reageert een woordvoerder van OnePoll. “Een uur per dag minder werken dan de anderen is schokkend."
Volgens de zegsman zullen de resultaten zowel werkgevers als collega’s irriteren: "Zij komen immers ook niet weg met vier keer een kwartier koffiepauze."
Nee niet roken op de werkplek is wel fijn.quote:Op donderdag 30 september 2010 13:47 schreef Kingstown het volgende:
Het rookverbod in de cafe's is al gesneuveld, dus hoogste tijd om het rookverbod op de werkplek ook te laten doen verdwijnen....leuk dat experiment wat nu een paar jaar geduurd heeft, maar eeuwenoude tradities en gewoontes zijn niet van bovenaf te reguleren.
Dat dus.quote:Op donderdag 30 september 2010 13:50 schreef Hathor het volgende:
Pfffft...of ze nou achter hun bureau uit hun neus zitten te vreten of buiten een peuk staan te roken, de productivitiet op de meeste kantoren blijft hetzelfde.
zijn genoeg rokers die op hun werk niet roken hoor. Niet alle rokers nemen t ervan.quote:Op donderdag 30 september 2010 13:50 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik begrijp niet dat rokers niet gewoon tijdens werktijd van de sigaret af kunnen blijven.
Ik rook wel regelmatig, maar kan er overdag prima afblijven
Uhhu. Toen ik een aantal jaar geleden stage liep mocht het nog. Ik liep stage op een helpdesk van de universiteit groningen. Was het enige kantoor waar gerookt mocht worden (waarom? dat snap ik nog steeds niet). Eerste paar dagen dank je "cool". Maar het after kroeg effect, zonder de verdovende werking van alcohol, is na een paar dagen echt niet meer zo "cool".quote:Op donderdag 30 september 2010 13:50 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik ben een goede roker en vind het een goede zaak dat roken in kleine horeca weer wordt toegestaan. Maar roken op kantoor enzo....nee dankje
quote:Op donderdag 30 september 2010 13:51 schreef kikoooooo het volgende:
Bij ons rookt iedereen gewoon op kantoor. Net zo makkelijk.
Ik vind het geen goed idee om het roken op kantoren toe te staan. Zo kunnen er allemaal mensen binnen het bedrijf last ondervinden van de rokers die op dat moment een sigaret opsteken.quote:Op donderdag 30 september 2010 13:47 schreef Kingstown het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/economie(...)-per-dag-minder.html
Een duidelijk signaal om roken weer op de werkplek toe te staan....had nu niemand dit vooraf kunnen bedenken? Erg vreemd dat als je rokers naar buiten jaagt, dat ze binnen niet kunnen werken.
Het rookverbod in de cafe's is al gesneuveld, dus hoogste tijd om het rookverbod op de werkplek ook te laten doen verdwijnen....leuk dat experiment wat nu een paar jaar geduurd heeft, maar eeuwenoude tradities en gewoontes zijn niet van bovenaf te reguleren.
Dat bedoelde ik nou met mijn eerdere post, qua productiviteit zal je er geen reet van merken. Beetje spijkers op laag water zoeken dit.quote:Op donderdag 30 september 2010 13:58 schreef Swiffer het volgende:
Is het minder werken, of minder op hun plaats zitten?? Verkeerde beeldvorming over rokers imho..
Wie dan?quote:Op donderdag 30 september 2010 14:04 schreef Dlocks het volgende:
Ik zie overigens ook genoeg fokkers die gedurende de hele dag met enige regelmaat op hun werk even zitten te fokken.
Betaald?quote:Op donderdag 30 september 2010 14:04 schreef Dlocks het volgende:
Je hebt gewoon recht op een uur pauze per dag.
Je wordt toch gewoon betaald om te werken, niet om te roken.quote:Op donderdag 30 september 2010 13:58 schreef Swiffer het volgende:
Is het minder werken, of minder op hun plaats zitten?? Verkeerde beeldvorming over rokers imho..
Precies, doe dat roken lekker in je vrije tijd of in je pauze. Niet-rokers lopen immers ook niet een paar keer per dag even een kwartier weg van hun werkplek.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:07 schreef eNGine10 het volgende:
Daar heb je toch pauzes voor? Ik wel in ieder geval.
Ik internet nu ook onder werktijd. Maar ik ga evengoed door met werken. (Meerdere schermen)quote:Op donderdag 30 september 2010 14:11 schreef bloodymary het volgende:
En ik neem aan dat degene die hier nu posten niet allemaal werkeloos, huisvrouw of student zijn?
quote:Op donderdag 30 september 2010 14:11 schreef DeTolk het volgende:
En Fokkers moeten helemaal niets zeggen, want internetten in de baas z'n tijd gaat ook ten koste van de productiviteit.
Uh je hebt wel een rookvrije werkplek neem ik aan?quote:Op donderdag 30 september 2010 13:51 schreef kikoooooo het volgende:
Bij ons rookt iedereen gewoon op kantoor. Net zo makkelijk.
Rokers
Dit dus. Ik zelf zit op tien meter afstand van het rookhok, rook ontzettend snel en doe daarnaast niets anders dan werken. Collega's van me gaan gerust meerdere keren per dag een uurtje socializen met elkaar of zitten een uur aan de lunchtafel te beppen (ik maar een kwartier), dus ik ben productiever dan de meeste mensen bij ons...quote:Op donderdag 30 september 2010 14:04 schreef Dlocks het volgende:
Je hebt gewoon recht op een uur pauze per dag.
Ik zie overigens ook genoeg fokkers die gedurende de hele dag met enige regelmaat op hun werk even zitten te fokken.
Hebben ze ook gekeken naar hoeveel pauze niet rokers nemen?
En een sigaret is binnen 5 minuten op. In sommige bedrijven moet je welliswaar 10 minuten lopen voordat je op een plek komt waar je mag roken, maar dat is lang niet overal het geval.
Tijdens het roken wordt over het algemeen over het werk gesproken. Roken moet je dan ook zien als een kort werkoverleg. Wat dat betreft is het rookverbod op de werkplek heel goed voor bedrijven. Personeel bespreekt daardoor het werk meer met elkaar i.p.v. dat ze de hele dag als een autist naar hun monitor zitten te staren en proberen te bedenken hoe ze iets het beste kunnen aanpakken.
quote:Op donderdag 30 september 2010 14:09 schreef Spektor het volgende:
[..]
Precies, doe dat roken lekker in je vrije tijd of in je pauze. Niet-rokers lopen immers ook niet een paar keer per dag even een kwartier weg van hun werkplek.
Wel dus.quote:Eén op de tien van de ondervraagden geeft zelfs toe geregeld met een sigaret de deur uit te glippen, zonder deze überhaupt aan te steken.
Nee die staan nooit bij het koffieautomaatquote:Op donderdag 30 september 2010 14:09 schreef Spektor het volgende:
[..]
Precies, doe dat roken lekker in je vrije tijd of in je pauze. Niet-rokers lopen immers ook niet een paar keer per dag even een kwartier weg van hun werkplek.
Waarschijnlijk niet, desalniettemin slaat het natuurlijk nergens op dat rokers in de baas z'n tijd mogen roken, terwijl niet-rokers die mogelijkheid dus niet hebben. Ik zal er overigens nooit over zeuren wanneer collega's besluiten even een pakje leeg te dampen tijdens werktijd en ik geloof ook wel dat er mensen zijn die wel gewoon doorwerken tijdens het roken, maar toch slaat het in beginsel nergens op dat rokers menen recht te hebben op dat kwartiertje rookpauze in de baas z'n tijd.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:11 schreef bloodymary het volgende:
En ik neem aan dat degene die hier nu posten niet allemaal werkeloos, huisvrouw of student zijn?
Ja hoor. Mijn kantoor is rookvrij, mijn buurman links paft goed op zijn kantoor en mijn buurman rechts doet hetzelfdequote:Op donderdag 30 september 2010 14:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Uh je hebt wel een rookvrije werkplek neem ik aan?
of om te plassen, of om naar buiten te kijken, of om je nagels te knippen....???quote:Op donderdag 30 september 2010 14:06 schreef Spektor het volgende:
[..]
Je wordt toch gewoon betaald om te werken, niet om te roken.
Je vergeet hier dat roken een bewuste keuze is.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:19 schreef Swiffer het volgende:
[..]
of om te plassen, of om naar buiten te kijken, of om je nagels te knippen....???
Die mogelijkheid hebben ze wel. Maar ze kiezen er voor om niet te roken.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:17 schreef Spektor het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet, desalniettemin slaat het natuurlijk nergens op dat rokers in de baas z'n tijd mogen roken, terwijl niet-rokers die mogelijkheid dus niet hebben.
Het slaat ook nergens op dat mensen gedurende een bepaalde tijd ergens moeten zijn omdat leidinggevenden niet in staat zijn om te beoordelen wat en hoeveel ze uitvoeren.quote:Ik zal er overigens nooit over zeuren wanneer collega's besluiten even een pakje leeg te dampen tijdens werktijd en ik geloof ook wel dat er mensen zijn die wel gewoon doorwerken tijdens het roken, maar toch slaat het in beginsel nergens op dat rokers menen recht te hebben op dat kwartiertje rookpauze in de baas z'n tijd.
Eigen schuld, dikke bult....hadden ze maar geen rookverbod op de werkplek in moeten voeren, dan was het nooit een probleem geweest.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:17 schreef Spektor het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet, desalniettemin slaat het natuurlijk nergens op dat rokers in de baas z'n tijd mogen roken, terwijl niet-rokers die mogelijkheid dus niet hebben. Ik zal er overigens nooit over zeuren wanneer collega's besluiten even een pakje leeg te dampen tijdens werktijd en ik geloof ook wel dat er mensen zijn die wel gewoon doorwerken tijdens het roken, maar toch slaat het in beginsel nergens op dat rokers menen recht te hebben op dat kwartiertje rookpauze in de baas z'n tijd.
Hoi, ik ben een fokker die niet in de baas zijn tijd internet.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:11 schreef DeTolk het volgende:
En Fokkers moeten helemaal niets zeggen, want internetten in de baas z'n tijd gaat ook ten koste van de productiviteit.
quote:Op donderdag 30 september 2010 14:17 schreef Spektor het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet, desalniettemin slaat het natuurlijk nergens op dat rokers in de baas z'n tijd mogen roken, terwijl niet-rokers die mogelijkheid dus niet hebben. Ik zal er overigens nooit over zeuren wanneer collega's besluiten even een pakje leeg te dampen tijdens werktijd en ik geloof ook wel dat er mensen zijn die wel gewoon doorwerken tijdens het roken, maar toch slaat het in beginsel nergens op dat rokers menen recht te hebben op dat kwartiertje rookpauze in de baas z'n tijd.
Omgekeerde logica.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Die mogelijkheid hebben ze wel. Maar ze kiezen er voor om niet te roken.
Gedurende een bepaalde tijd ergens moeten zijn? Wat bedoel je?quote:Het slaat ook nergens op dat mensen gedurende een bepaalde tijd ergens moeten zijn omdat leidinggevenden niet in staat zijn om te beoordelen wat en hoeveel ze uitvoeren.
Hoezo geen kwartier?quote:Op donderdag 30 september 2010 14:23 schreef Swiffer het volgende:
Dit word (weer) een zinloze discussie. Roken moet gewoon kunnen, 5 minuten, geen kwartier.
Een uur per dag is lang, als er OOK koffiepauzes worden genomen. En anders vind ik het strikt genomen niet meer dan normaal dat je eens in het uur 5 minuten naar iets anders kijkt/doet dan je scherm/werkzaamheden.
K heb genoeg niet rokende collega's die zelf theekransjes organiseren van kwartiertjes soms langer, en gewoon achter hun scherm met zijn 4-en over auto's zitten te ouwebeppen. das ook 4 personen a 1 kwartier, dus ook niet waar ze voor worden betaald.
Dit komt toch niet alleen hier voor neem ik aan?
Jij gaat ook niet naar het toilet in de baas zijn tijd?quote:Op donderdag 30 september 2010 14:24 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Hoi, ik ben een fokker die niet in de baas zijn tijd internet.Ik rook ook niet in de baas zijn tijd, nee, ik wérk in de baas zijn tijd. Maf hè?
Juist, maar dat snappen de meesten niet. Waarschijnlijk degenen die niet snel kunnen handelen en denken en daadwerkelijk acht uur op hun stoel moeten zitten om hetzelfde te kunnen verrichten als anderen die er dingen bij doen.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:26 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Je gaat toch niet werken voor een werkgever die beoordeelt op aanwezigheid.![]()
Je dient beoordeelt te worden op het werk dat je verricht.
Best een goed idee, want in China hebben ze geen rookverbod!quote:Op donderdag 30 september 2010 14:25 schreef bloodymary het volgende:
Ja, wat willen jullie nu. Dat alles precies geregeld wordt? Je mag tussen de middag 1 sigaret roken, verder mag je twee keer per dag naar de w.c. maar niet schijten, want dat duurt te lang en praten tijdens het werk is verboden. Ga dan naar China of zo...
Dat wel, ik kan moeilijk in mijn broek pissen. Maar geen 3 keer per dag of meer zoals veel van mijn collega's normaal lijken te vindenquote:Op donderdag 30 september 2010 14:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Jij gaat ook niet naar het toilet in de baas zijn tijd?
Zie jij die arbeiders in die fabrieken met een peuk in hun mondhoek het werk doen?quote:Op donderdag 30 september 2010 14:27 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Best een goed idee, want in China hebben ze geen rookverbod!
2 keer koffiepauze van 10 minuten en 1 keer lunchen a 30 minuten.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:25 schreef Swiffer het volgende:
@Grrrr
8 uur aan een stuk aan het werk!?! Zonder je ook maar 1 moment op iets anders te concentreren!!?!!! dat moet ik zien!
(ps, houd je rekening met een burn-out over een tijdje??)
Ik vind het van mijzelf niet collegiaal als ik elk uur langer dan 5 minuten weg ben, klopt, mijn collega's doen dat ook niet:) Waarom zou ik een kwartier willen roken?quote:Op donderdag 30 september 2010 14:26 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Hoezo geen kwartier?
Hier op mijn werk mag je zoveel roken als je wilt.
Je gaat toch niet werken voor een werkgever die beoordeelt op aanwezigheid.![]()
Ik werk 10 uur aan een stuk, ik lunch niet eens (eten op de werkplek achter de PC).quote:Op donderdag 30 september 2010 14:25 schreef Swiffer het volgende:
@Grrrr
8 uur aan een stuk aan het werk!?! Zonder je ook maar 1 moment op iets anders te concentreren!!?!!! dat moet ik zien!
(ps, houd je rekening met een burn-out over een tijdje??)
Ja, jij bent zo een schaap dat alleen dingen doet als hem dat via regels en wetten word afgedwongen.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:25 schreef MikeyMo het volgende:
Duidelijk signaal om roken onder werktijd af te schaffen... je leert maar 8 uur zonder nicotine te leven, doen de niet rokers ook. je bent gvd geen diabetes patient die zijn insuline nodig heeft
Ik maak geen heisa hoor, vind gewoon dat een roker het fatsoen moet hebben om te roken in pauzes of op andere momenten dat er niet gewerkt kan worden. Stel je voor dat jij en je collega hetzelfde werk doen en je collega ieder uur even 5 à 10 minuten weg is om te roken en de baas zegt hier niks van. Het is dan toch logisch dat er mensen zijn die daar moeite mee zullen hebben omdat je collega dus minder werkt, maar hetzelfde verdient?quote:Op donderdag 30 september 2010 14:25 schreef HostiMeister het volgende:
[..]Laat dat lekker aan de baas over. Hij heeft immers het recht om te zeggen wat zijn werknemers wel en niet mogen binnen zijn bedrijf.
Heisa om niets wederom
Laptop kan mee naar toiletquote:Op donderdag 30 september 2010 14:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Jij gaat ook niet naar het toilet in de baas zijn tijd?
Ja. Logisch ook....levert je als werkgever alleen maar voordelen op, zolang je niet met brandgevaarlijk materiaal werkt. In ons regeltjesland is het ondenkbaar geworden en willen we het liefste nog reguleren hoevaak iemand op een werkdag naar de WC mag gaan.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:28 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Zie jij die arbeiders in die fabrieken met een peuk in hun mondhoek het werk doen?
Niet dat ik er ben geweest, maar heb het nooit gezien op tv of foto's.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:33 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ja. Logisch ook....levert je als werkgever alleen maar voordelen op, zolang je niet met brandgevaarlijk materiaal werkt. In ons regeltjesland is het ondenkbaar geworden en willen we het liefste nog reguleren hoevaak iemand op een werkdag naar de WC mag gaan.
Zo'n werkgever zou in ieder geval niets voor mij zijn.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:29 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Ik vind het van mijzelf niet collegiaal als ik elk uur langer dan 5 minuten weg ben, klopt, mijn collega's doen dat ook niet:) Waarom zou ik een kwartier willen roken?
Leuk dat mensen beoordeeld moeten worden op het werk dat men verricht.. Ik begon hier 4 jaar terug met een 40 urige werkweek, en ook met dat salaris. Na een jaar ging ik een 32 urige week aan, minder salaris, zelfde productiviteit, zelfs meer aangezien ik meer taken heb gekregen.. Dus zo werkt dat helaas ook niet overal..
Wat ongelooflijk kortzichtig dan. Beetje een teken van afgunst. Hier op kantoor roken 3 van de 9 mensen niet. Als die ff zin hebben om een blokje om te gaan doen ze dat lekker, en als wij (de 6 mensen die wel roken, waaronder de baas) willen roken doen we dat. Die sociale controle vind ik een beetje kinderachtig. Mensen dienen beoordeelt te worden op hun prestaties, niet hoelang ze op hun werkplek zitten.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:32 schreef Spektor het volgende:
[..]
Ik maak geen heisa hoor, vind gewoon dat een roker het fatsoen moet hebben om te roken in pauzes of op andere momenten dat er niet gewerkt kan worden. Stel je voor dat jij en je collega hetzelfde werk doen en je collega ieder uur even 5 à 10 minuten weg is om te roken en de baas zegt hier niks van. Het is dan toch logisch dat er mensen zijn die daar moeite mee zullen hebben omdat je collega dus minder werkt, maar hetzelfde verdient?
De definitie minder werken, of minder aanwezig zijn is iets wat je nu dus door elkaar haalt.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:32 schreef Spektor het volgende:
[..]
Ik maak geen heisa hoor, vind gewoon dat een roker het fatsoen moet hebben om te roken in pauzes of op andere momenten dat er niet gewerkt kan worden. Stel je voor dat jij en je collega hetzelfde werk doen en je collega ieder uur even 5 à 10 minuten weg is om te roken en de baas zegt hier niks van. Het is dan toch logisch dat er mensen zijn die daar moeite mee zullen hebben omdat je collega dus minder werkt, maar hetzelfde verdient?
Dit, of werkt iedereen hier in het callcentre ofzo?quote:Op donderdag 30 september 2010 14:26 schreef HugoBaas het volgende:
Daar staat bij ons idd een richttijd voor. Iets van 8 minuten gemiddeld per dag geloof ikquote:Op donderdag 30 september 2010 14:33 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ja. Logisch ook....levert je als werkgever alleen maar voordelen op, zolang je niet met brandgevaarlijk materiaal werkt. In ons regeltjesland is het ondenkbaar geworden en willen we het liefste nog reguleren hoevaak iemand op een werkdag naar de WC mag gaan.
quote:Op donderdag 30 september 2010 14:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Daar staat bij ons idd een richttijd voor. Iets van 8 minuten gemiddeld per dag geloof ik. Er van uitgaande dat je niet elke dag meer dan 2 keer gaat pissen + een keer schijten moet dat vrij reëel zijn.
Dit inderdaadquote:Op donderdag 30 september 2010 14:34 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Wat ongelooflijk kortzichtig dan. Beetje een teken van afgunst. Hier op kantoor roken 3 van de 9 mensen niet. Als die ff zin hebben om een blokje om te gaan doen ze dat lekker, en als wij (de 6 mensen die wel roken, waaronder de baas) willen roken doen we dat. Die sociale controle vind ik een beetje kinderachtig. Mensen dienen beoordeelt te worden op hun prestaties, niet hoelang ze op hun werkplek zitten.
Klinkt als een gemeente instelling.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:35 schreef Monco10 het volgende:
[..]
Dit, of werkt iedereen hier in het callcentre ofzo?
Bij ons hoef je niet eens naar kantoor te komen, als je werk maar af is. Je weet wel, volwassen mensen onder elkaar.
Ik hoop echt dat je een grapje maakt....anders zou het de triestheid ten top zijn.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Daar staat bij ons idd een richttijd voor. Iets van 8 minuten gemiddeld per dag geloof ik. Er van uitgaande dat je niet elke dag meer dan 2 keer gaat pissen + een keer schijten moet dat vrij reëel zijn.
hou wel even in je achterhoofd dat je bij een callcentre rekening moet houden met bezetting op de minuut, dan moet het wel strak gepland worden. dat zal ook gelden voor een kassa bij de supermarkt.quote:
Ja, als je niet 5 keer per dag koffie haalt en 8 sigaretten opblaft hoef je geen 5 keer te pissen en 2 keer te schijten.quote:
Dat klopt inderdaad. Maar mensen met dat soort baantjes werken natuurlijk ook geen 40 uur per week.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:40 schreef Monco10 het volgende:
[..]
hou wel even in je achterhoofd dat je bij een callcentre rekening moet houden met bezetting op de minuut, dan moet het wel strak gepland worden. dat zal ook gelden voor een kassa bij de supermarkt.
het zal dus wel afhankelijk zijn van het type werk.
Dan werk jij of niet effectief genoeg, of je laat je uitbuiten...quote:Op donderdag 30 september 2010 14:30 schreef Monco10 het volgende:
[..]
Ik werk 10 uur aan een stuk, ik lunch niet eens (eten op de werkplek achter de PC).
In de avond en in het weekend nog vaak thuis werken.
"<insert random theme> kost maatschappij meer dan rokers".quote:Op donderdag 30 september 2010 14:44 schreef DeTolk het volgende:
Drinkers kosten maatschappij meer dan rokers
Ik hoef geen 10 uur te werken en al helemaal niet thuis, een beetje werknemer spant zich extra in en pakt ook zaken op die nu minder prioriteit hebben.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan werk jij of niet effectief genoeg, of je laat je uitbuiten...
Ik heb er ook geen problemen mee en ben ook niet voor sociale controle, maar het is toch gewoon zo dat het geen plus is wanneer een werknemer rookt? Wat voor voordelen zitten er aan voor een baas?quote:Op donderdag 30 september 2010 14:34 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Wat ongelooflijk kortzichtig dan. Beetje een teken van afgunst. Hier op kantoor roken 3 van de 9 mensen niet. Als die ff zin hebben om een blokje om te gaan doen ze dat lekker, en als wij (de 6 mensen die wel roken, waaronder de baas) willen roken doen we dat. Die sociale controle vind ik een beetje kinderachtig. Mensen dienen beoordeelt te worden op hun prestaties, niet hoelang ze op hun werkplek zitten.
Jeetje, jij klinkt als een behoorlijke ongezellige collegaquote:Op donderdag 30 september 2010 14:41 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ja, als je niet 5 keer per dag koffie haalt en 8 sigaretten opblaft hoef je geen 5 keer te pissen en 2 keer te schijten.
Er zijn natuurlijk ook bazen die roken...quote:Op donderdag 30 september 2010 14:48 schreef Spektor het volgende:
[..]
Ik heb er ook geen problemen mee en ben ook niet voor sociale controle, maar het is toch gewoon zo dat het geen plus is wanneer een werknemer rookt? Wat voor voordelen zitten er aan voor een baas?
Weinig tot geen, behalve dat het de werksfeer een stukje ontspannender maakt als je gewoon je eigen gang kan gaan, wat er voor zorgt dat er minder stres is. Tevens roken ik en mijn directe collega allebei en als wij een peukie gaan roken hebben we vaak kleine brainstorm sessies die vaak op goede ideeën uitlopen. Over het algemeen genomen zou dat ook vanachter ons bureau kunnen, maar het is desalniettemin wel werk dat verzet wordt, locatie is dan mijns inziens onbelangrijk.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:48 schreef Spektor het volgende:
[..]
Ik heb er ook geen problemen mee en ben ook niet voor sociale controle, maar het is toch gewoon zo dat het geen plus is wanneer een werknemer rookt? Wat voor voordelen zitten er aan voor een baas?
Als de werkgever het toestaat dat er gerookt word, warom gaan de niet rokers dan ook niet even van hun plek af?quote:Op donderdag 30 september 2010 14:52 schreef fruityloop het volgende:
Sommige rokende collega's die de telefoon bemensen van de helpdesk, zijn door hun rookpauze's toch echt netto een half uur (rokers krijgen hier 2x15 minuten per dag) minder productief.
Ben ik het wel mee eens eigelijk. Maar achter mn scherm ben ik vaak zo geconcentreerd bezig dat ik soms vastloop, en vind het ook minder uitnodigend om een andere collega die bezig is te storen...quote:Op donderdag 30 september 2010 14:53 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Weinig tot geen, behalve dat het de werksfeer een stukje ontspannender maakt als je gewoon je eigen gang kan gaan, wat er voor zorgt dat er minder stres is. Tevens roken ik en mijn directe collega allebei en als wij een peukie gaan roken hebben we vaak kleine brainstorm sessies die vaak op goede ideeën uitlopen. Over het algemeen genomen zou dat ook vanachter ons bureau kunnen, maar het is desalniettemin wel werk dat verzet wordt, locatie is dan mijns inziens onbelangrijk.
Geen specifieke voordelen t.o.v. niet-rokers dus.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:50 schreef Swiffer het volgende:
@ Spektor
Dezelfde voordelen als een niet roker die ook zijn momenten neemt?
- even rust voor werknemer, kan met frisse moed na een korte pauze er weer tegenaan
- concentratievermogen gaat omhoog
- productiviteit ook, omdat de werknemer zich dus beter kan gaan concentreren, en vaak met anderen even kan overleggen.
- sociaal gezien, op de werkvloer niet praten met je collega's schept geen band, dus is het hoogst waarschijnlijk dat zonder communicatie de workflow moeilijker gaat
enzovoorts.
Ook, maar geen enkel mens kan zich 8 uur lang even gefocussed op iets richten..quote:Op donderdag 30 september 2010 14:54 schreef speknek het volgende:
Zegt niets over arbeidsproductiviteit dit. Iemand die het lukt 8 uur nonstop te werken is van zichzelf waarschijnlijk al heel inefficient.
2 x 15 minutenquote:Op donderdag 30 september 2010 14:52 schreef fruityloop het volgende:
Sommige rokende collega's die de telefoon bemensen van de helpdesk, zijn door hun rookpauze's toch echt netto een half uur (rokers krijgen hier 2x15 minuten per dag) minder productief.
Ik ben het ook wel eens met het feit dat even een andere omgeving kan zorgen voor frisse kijk op dingen en in jouw geval zal het roken daar vast een goede gelegenheid voor zijn, maar er zijn genoeg banen te bedenken waarbij roken de efficiëntie op de werkvloer niet ten goede komt, bijvoorbeeld dus bij een callcenter.quote:Op donderdag 30 september 2010 14:53 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Weinig tot geen, behalve dat het de werksfeer een stukje ontspannender maakt als je gewoon je eigen gang kan gaan, wat er voor zorgt dat er minder stres is. Tevens roken ik en mijn directe collega allebei en als wij een peukie gaan roken hebben we vaak kleine brainstorm sessies die vaak op goede ideeën uitlopen. Over het algemeen genomen zou dat ook vanachter ons bureau kunnen, maar het is desalniettemin wel werk dat verzet wordt, locatie is dan mijns inziens onbelangrijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |