abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 september 2010 @ 08:08:15 #1
8372 Bastard
Persona non grata
pi_87009765
Een bewoonbare planeet, in de buurt dus... dat geeft wel rede voor specualties, what if.... ;)

quote:
Amerikaanse astronomen hebben bij de ster Gliese 581 twee nieuwe planeten ontdekt, waarvan er één bewoonbaar zou kunnen zijn. Volgens het ruimteagentschap NASA bevindt de Gliese 581 g zich in een gebied waar water aan de oppervlakte zou zijn. Geen van deze planeten is overigens rechtstreeks waargenomen. Hun bestaan wordt afgeleid uit de regelmatige schommelbeweging die de ster vertoont. De NASA heeft de planeet 10 jaar bestudeerd.

Volgens Steven Vogt, professor astronomie aan de UN Santa Cruz, heeft het onderzoek aangetoond dat er reden te over is om te spreken van een potentieel bewoonbare planeet. 'Het feit dat we deze planeet zo snel en zo dichtbij konden ontdekken is een teken dat er nog meerdere soortgelijke planeten in de buurt moeten zijn.'

De ster Gliese 581 bevindt zich in ons sterrenstelsel, de Melkweg, op zo’n 20 lichtjaren van de aarde. Uit berekeningen blijkt dat Gliese 581g drie- tot viermaal zo zwaar is als de aarde en een omlooptijd van iets minder dan 37 dagen heeft.

De NASA merkt op dat planeten waar de mens zou kunnen leven, niet noodzakelijk planeten zijn waar de mens het goed zou doen. (Foto: NASA)

Bron

Meer bronnen:
http://www.nu.nl/wetensch(...)planeet-ontdekt.html
http://www.rtl.nl/%28/act(...)leefbare-planeet.xml
http://www.standaard.be/a(...)03NOI&subsection=173
http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20100929_122
Met dan aan JoepiePoepie voor de bronnen ;)
The truth was in here.
  donderdag 30 september 2010 @ 08:17:07 #2
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_87009853
quote:
Dat er leven mogelijk is, hoeft overigens niet te betekenen dat het een goede plek is voor mensen. Het is er ook best koud. Temperaturen schommelen tussen de -31 en -12 graden Celsius.
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
pi_87009865
-12 en -31 is te doen hoor. :Y
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_87009912
kunnen we onze CO2 niet daarheen sturen? Dan wordt het er alvast een beetje warmer :7
pi_87009979
quote:
Op donderdag 30 september 2010 08:22 schreef ThaBrain het volgende:
kunnen we onze CO2 niet daarheen sturen? Dan wordt het er alvast een beetje warmer :7
20 lichtjaren is best een eindje vliegen hoor. :')
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  donderdag 30 september 2010 @ 08:29:25 #6
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_87009985
20 lichtjaar is nog best ver hoor. Net de huidige inzichten vliegen we er in ieder geval niet effe naar toe
I follow you......but not on Twitter
pi_87010135
quote:
Geen van deze planeten is overigens rechtstreeks waargenomen.
en
quote:
De NASA heeft de planeet 10 jaar bestudeerd.
_O_
Alle hulde voor de persoon die hiervoor de subsidie heeft losgelult! Die kan echt ijsblokjesmachines aan Eskimo's en speelzand aan Toearegs verkopen!
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_87010144
Ze hebben de planeet nooit zelf waargenomen maar ze gaan er wel van uit dat er water aan de oppervlakte zou kunnen zijn. NASA bang dat ze niet meer belangrijk genoeg zijn en minder geld krijgen ofzo?
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen
  donderdag 30 september 2010 @ 08:43:37 #9
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_87010165
quote:
Op donderdag 30 september 2010 08:08 schreef Bastard het volgende:
Met dan aan JoepiePoepie voor de bronnen ;)
Yeah! Five minutes of fame voor mij *O*!

Ik heb alleen zelf de artikelen nog niet gelezen :P, ga ik later doen.
Op dinsdag 11 januari 2011 13:20 schreef Bastard het volgende:
Je lijkt af en toe wel een kind dat alles maar roept wat in je hoofd opkomt!
  donderdag 30 september 2010 @ 09:02:14 #10
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_87010496
quote:
Op donderdag 30 september 2010 08:41 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

en
[..]

_O_
Alle hulde voor de persoon die hiervoor de subsidie heeft losgelult! Die kan echt ijsblokjesmachines aan Eskimo's en speelzand aan Toearegs verkopen!
Precies, want kennis over het universum waarin we leven is toch alleen maar nutteloos en slecht en leidt ons af van de grootsheid van god.

Of niet soms EE?

Tevens schopje WFL?
Siamo Tutti Antifascisti!
  donderdag 30 september 2010 @ 09:12:15 #11
8372 Bastard
Persona non grata
pi_87010685
quote:
Op donderdag 30 september 2010 09:02 schreef wijsneus het volgende:

Tevens schopje WFL?
Zou deze planeet de planeet Niburu kunnen wezen? Worden wij langzaam voorbereid op een volk vanaf een andere planeet?
Deze week een dolle week, ex militairen die uit de school klappen, VN stelt iemand aan (en ook weer niet) om contact te onderhouden met een eventueel buitenaards ras, en nu weer dit.

Neuh, blijft lekker in TRU nu. *)
The truth was in here.
pi_87011070
LOL@TT
20 lichtjaren in de buurt noemen. 8)7
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_87012076
Niburu was toch een "rogue" planeet, die door ons zonnestelsel aan het vegen was?

De planeet uit het artikel is gekoppeld aan een ster en dus niet op z'n eigen houtje aan het bewegen door het universum. Maar goed, we hebben het over een planeet met 37 dagen omloop tijd, 3 tot 4 keer zoveel zwaartekracht, en geschatte temperaturen van -31 tot -12 ...
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_87012944
quote:
Op donderdag 30 september 2010 10:06 schreef Maurice76 het volgende:
Niburu was toch een "rogue" planeet, die door ons zonnestelsel aan het vegen was?

De planeet uit het artikel is gekoppeld aan een ster en dus niet op z'n eigen houtje aan het bewegen door het universum. Maar goed, we hebben het over een planeet met 37 dagen omloop tijd, 3 tot 4 keer zoveel zwaartekracht, en geschatte temperaturen van -31 tot -12 ...
Jongens, het gaat om de ster Gliesa :') Die zit niet in ons zonnestelsel. Ik weet het, jullie topic wat doe ik, maar ik heb die planeet gekocht en dus stamp ik erop whehehe :D
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_87018438
Dit is gewoon een introductie op de zogenaamde 13 oktober UFO landingen.
"We are the sheeple of America" - Payze Duez
pi_87019283
quote:
Op donderdag 30 september 2010 09:02 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Precies, want kennis over het universum waarin we leven is toch alleen maar nutteloos en slecht en leidt ons af van de grootsheid van god.

Of niet soms EE?

Ik refereer aan het vernuft van een NASA-wetenschapper die het in tijden van crisis en snijden in de budgetten voor elkaar heeft gekregen om 10 jaar (!) lang aan een bijna onbewijsbaar verhaal te werken en jij komt met deze reactie?

Echt onnozel. Ik ben juist zeer geïnteresseerd in de wereld 'daar buiten' en daarbij zijn er miljoenen mensen die in alle kennis over het universum JUIST de grootsheid van welke godheid dan ook zien.

Nogmaals: echt onnozel van je.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_87023343
Het gaat snel de laatste tijd ...
Er is al een vervolg ...

"De 'Nieuwe Aarde' heeft 100% kans op leven"

De kans dat toekomstige generaties, zoals opperastronoom Stephen Hawking het aanraadt, de sterren zullen koloniseren is weer wat groter geworden. Wetenschappers hebben namelijk een planeet ontdekt, die omschreven wordt als "de meest op de Aarde gelijkende tot nog toe". Het gaat om een rotsachtige wereld die drie keer de omvang van die van ons heeft. De ster waarrond de planeet cirkelt ligt op 20 lichtjaren van ons. De 'Nieuwe Aarde'? "100% kans op leven", beweert alvast dr. Steven Vogt.

Er zouden weleens tientallen miljarden van deze systemen in onze melkweg kunnen bestaan.
Dr. Steven VogtDe planeet bevindt zich in de zogenaamde 'Goldilocks zone' van de kleine rode ster, Gliese 581 genaamd. Dat is het gebied in de ruimte waar de omstandigheden niet te warm en niet te koud zijn voor stromend water dat oceanen, meren en rivieren kan vormen. De planeet heeft ook een atmosfeer en een zwaartekracht, sterk gelijkend op die van de Aarde. Dat betekent dat de mens er rechtop zou kunnen lopen op de bodem én dat er leven mogelijk is.

"Het wemelt van werelden als onze in universum"
De ontdekking komt drie jaar nadat atronomen een gelijkaardige maar iets minder bewoonbare planeet rond dezelfde ster in de Libra-constellatie hadden ontdekt. Die werd toen omschreven als liggende "in onze achtertuin" binnen het melkwegstelsel. Wetenschappers beweren dat de vondsten aanduiden dat het wemelt van de werelden zoals de onze in het universum. "Als ze zeldzaam zouden zijn, dan hadden we er nooit zo snel en zo dichtbij een gevonden", zegt Dr. Steven Vogt van de University of California in Santa Cruz.

"Het aantal systemen met mogelijk bewoonbare planeten ligt ergens rond de tien of twintig procent. Dat moet je vermenigvuldigen met de honderden miljarden sterren in het melkwegstelsel. Dan krijg je een enorm getal. Er zouden weleens tientallen miljarden van deze systemen in onze melkweg kunnen bestaan." Volgens de astronoom is er honderd procent kans van leven op de net ontdekte planeet. "Daar twijfel ik bijna niet aan."

Bereikbaarheid
En is de planeet ook bereikbaar? Ruimteschepen die ongeveer aan de lichtsnelheid reizen, zouden er twintig jaar over doen om er te geraken. Als een raket ooit één tiende van de lichtsnelheid haalt, dan zou de reis dus 200 jaar duren.

De planeet kreeg de naam Gliese(581)g en ligt op een afstand van 190.000.000.000.000 kilometer van ons. Het licht van het ontstaan van Glieseg doet er twintig jaar over om de Aarde te bereiken.

1 jaar = 37 dagen
De planeet draait in 37 dagen rond haar zon, wat betekent dat de seizoenen er amper een paar dagen duren. Een kant van de planeet kijkt constant naar de zon en baadt dus in eeuwig daglicht; de andere kant is eeuwig duister. Toekomstige kolonialen maken het beste kans op overleven in de 'grijze zone', de band tussen duister en licht die de planeet omcirkelt.

In totaal werden er zes planeten rond Gliese 581 ontdekt, waarvan de meeste gevonden werden in een ander systeem dan ons zonnestelsel. De planeet die bewoonbaar zou zijn, kreeg de naam Gliese 581g. (jv)

www.hln.be

I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
  donderdag 30 september 2010 @ 16:09:16 #18
8372 Bastard
Persona non grata
pi_87024801
Thanks UC :)
The truth was in here.
pi_87026735
quote:
Op donderdag 30 september 2010 09:12 schreef Bastard het volgende:

[..]

Zou deze planeet de planeet Niburu kunnen wezen? Worden wij langzaam voorbereid op een volk vanaf een andere planeet?
Deze week een dolle week, ex militairen die uit de school klappen, VN stelt iemand aan (en ook weer niet) om contact te onderhouden met een eventueel buitenaards ras, en nu weer dit.
Erg opmerkelijk als je het mij vraagt. Ook de volgorde, het lijkt haast wel afgesproken werk!
"We must assume behind this force the existense of a conscious and intelligent mind. This mind is the matrix of all matter."
~Max Planck
  donderdag 30 september 2010 @ 16:48:43 #20
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_87026765
quote:
Op donderdag 30 september 2010 09:29 schreef lurf_doctor het volgende:
LOL@TT
20 lichtjaren in de buurt noemen. 8)7
Ligt er maar net aan wat voor vervoer je hebt.
Vroeger vonden mensen het al een hele wereldreis om van Rotterdam naar Breda te gaan.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_87026999
quote:
Op donderdag 30 september 2010 16:47 schreef holysmoke777 het volgende:

[..]

Erg opmerkelijk als je het mij vraagt. Ook de volgorde, het lijkt haast wel afgesproken werk!
Dit

Of ter wel ze wisten het allang maar brengen het nu in het nieuws omdat er iets aan zal komen een deze weken/maanden.
"We are the sheeple of America" - Payze Duez
pi_87027653
Het heeft weinig nut, het is allemaal veel te ver weg.

Sowieso, wat nu waargenomen is, is al de situatie van 20 jaar geleden.
  donderdag 30 september 2010 @ 17:09:23 #23
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_87027789
quote:
Op donderdag 30 september 2010 17:06 schreef Socios het volgende:

Met warpspeed zitten we er zo.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_87028410
quote:
Op donderdag 30 september 2010 15:36 schreef UncleScorp het volgende:
De planeet bevindt zich in de zogenaamde 'Goldilocks zone' van de kleine rode ster, Gliese 581 genaamd. Dat is het gebied in de ruimte waar de omstandigheden niet te warm en niet te koud zijn voor stromend water dat oceanen, meren en rivieren kan vormen. De planeet heeft ook een atmosfeer en een zwaartekracht, sterk gelijkend op die van de Aarde. Dat betekent dat de mens er rechtop zou kunnen lopen op de bodem én dat er leven mogelijk is.
Mwah, dit neem ik even met een behoorlijke bonk zout. Dat de planeet zich in de Goldilocks zone bevindt, ok, da's wel een voorwaarde. Maar voor zover ik weet is de planeet alleen indirect waargenomen. Hoe ze dus hebben kunnen vaststellen dat het een atmosfeer heeft, is mij onduidelijk.

Zwaartekracht vergelijkbaar met die van de Aarde? Aan de beweging hadden ze vastgesteld dat dit een factor 3 tot 4 meer was. Kortom, weeg je hier op aarde 80 kilo, dan weeg je daar 240 tot 320 kilo. Dat heeft niet alleen invloed op je eigen gewicht, maar bijvoorbeeld ook op de dichtheid van een (niet-bewezen) aanwezige atmosfeer. Hap maar eens lekker naar lucht die veel dichter is dan hier.

Overigens, een enorm belangrijke eis is nog helemaal niet aangetoond: een kern van metaal, waardoor de planeet een eigen magnetisch veld heeft. De reden dat er op Aarde leven mogelijk is, komt door de aanwezigheid van het magnetisch veld, anders zou alles door de zon (en allerlei kosmische straling) helemaal kapot gestraald worden. Dit is dus een keiharde voorwaarde om ons op een andere planeet te vestigen (tenzij we andere manieren verzinnen om die straling buiten te houden).

Het is bijvoorbeeld ook de reden dat lange, bemande ruimtereizen nog gevaarlijk zijn - je moet door een stuk dead-zone heen, waar die gevaarlijke straling vrij spel heeft. De Maan ligt binnen het aardmagnetisch veld, dus maanreizen zijn een stuk minder gevaarlijk dan bijvoorbeeld een reis naar Mars.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
pi_87029361
quote:

opperastronoom
Wat is een oppera stronoom? :{
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_87029557
quote:

Ja, dat is waar, zo had ik het nog niet bekeken.
  donderdag 30 september 2010 @ 19:34:38 #27
8372 Bastard
Persona non grata
pi_87033532
Om daar te komen, zouden we ons moeten in kunnen vriezen voor een miljoen jaar ofzo, en een bron van oneindige energie gebruiken om daar te komen.
En 1 stuk meteroriet wat zou inslaan op het ruimtevaartuig zou mogelijk het einde van de reis betekenen... dus nee dat gebeurt niet zo snel, wij daarheen.
The truth was in here.
pi_87045304
quote:
Op donderdag 30 september 2010 19:34 schreef Bastard het volgende:
Om daar te komen, zouden we ons moeten in kunnen vriezen voor een miljoen jaar ofzo, en een bron van oneindige energie gebruiken om daar te komen.
En 1 stuk meteroriet wat zou inslaan op het ruimtevaartuig zou mogelijk het einde van de reis betekenen... dus nee dat gebeurt niet zo snel, wij daarheen.
Dat, of je reist door dimensies heen. Of je vouwt het universum om jezelf heen zodat het punt van vertrek en het eindpunt hetzelfde worden. De kortste afstand tussen twee punten is immers nul.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 06:22:31 #29
8372 Bastard
Persona non grata
pi_87049467
quote:
Op donderdag 30 september 2010 23:28 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Dat, of je reist door dimensies heen. Of je vouwt het universum om jezelf heen zodat het punt van vertrek en het eindpunt hetzelfde worden. De kortste afstand tussen twee punten is immers nul.
Waar wachten we nog op eigenlijk?
The truth was in here.
pi_87049637
Nou, ik ben er zojuist geweest maar het is er bar koud. Laat maar zitten. ;(
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 07:35:19 #31
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_87049651
quote:
Het gaat snel de laatste tijd ...
Er is al een vervolg ...

"De 'Nieuwe Aarde' heeft 100% kans op leven"

100% kans is niet hetzelfde als 100% zekerheid natuurlijk.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 1 oktober 2010 @ 09:47:47 #32
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_87051479
Die plofkop wetenschapper met z'n "water is een van de belangrijkste voorwaarden voor leven" :')
Ik snap niet dat ze daar nog steeds met zulke oogkleppen op over blijven lullen 8)7
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_87062840
The story continues ...

Gaf nieuwe Aarde al twee jaar geleden teken van leven?

De ontdekking van een mogelijke nieuwe Aarde fascineert wetenschappers over de hele wereld. Een astronoom van de universiteit van West-Sydney ontving twee jaar geleden al een signaal uit de buurt van de planeet. De recente onthullingen doen het vermoeden groeien dat we misschien toch niet alleen in het heelal zijn.

Dr. Ragbir Bhathal heeft de ontwikkelingen van de voorbije dagen met veel aandacht gevolgd. Al twee jaar geleden merkte hij een lichtstraal op die uit de buurt van deze zogenaamde nieuwe Aarde - die rond de ster Gliese 581 draait - afkomstig was. Op dat ogenblik wisten astronomen nog niet dat Gliese 581 mogelijk omringd werd door bewoonbare planeten.

Bhathal is lid van een organisatie die op zoek gaat naar signalen en communicatie op andere planeten. Dat het vreemde signaal in december 2008 afkomstig was van de locatie van Gliese 581g is wel een heel opvallend toeval. Enkele maanden na zijn ontdekking maakten wetenschappers bekend dat ze een gelijkaardige, maar minder bewoonbare planeet gevonden hadden: Gliese 581e.

Planeet zoals Aarde
Deze week raakte bekend dat er zich nog een planeet in de buurt van de ster bevindt: Gliese 581g. Nooit eerder hebben ze een planeet ontdekt die zo sterk op de Aarde lijkt. Bhathal was twee jaar geleden al zeer opgewonden over zijn ontdekking. "Op een heldere nacht ga ik naar het observatorium en onderzoek ik de sterren. Toen ik naar één van die sterren keek, merkte ik plots een signaal op", zegt hij.

"Ik wilde het signaal meteen onderzoeken. We beschikken over speciale software, want we ontvangen ook veel lawaai. Maar dit was een heel scherp signaal. En dat is precies waar we naar op zoek zijn."

Uiteraard ging Bhathal in de volgende maanden op zoek naar een tweede signaal, maar hij vond niets meer. De ontdekking dat er rond de ster bewoonbare planeten konden bestaan, maakte het verhaal plots populair bij het bredere publiek. In Oekraïne werd zelfs een signaal met 500 boodschappen van de bevolking uitgezonden in de richting van Gliese 581.

Leven mogelijk
Gisteren liet hoofdonderzoeker Dr. Steven Vogt al weten dat hij "100 procent zeker is" dat er leven is op de ontdekte planeet. De planeet ligt in een zone in de ruimte waar het noch te warm, noch te koud is voor water om oceanen, meren en rivieren te vormen. De planeet beschikt bovendien over een atmosfeer en zwaartekracht. De wetenschappers vermoeden dat er nog bewoonbare planeten rond de ster draaien. "Anders hadden we deze planeet nooit zo snel ontdekt", stellen ze.

www.hln.be
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
  zondag 3 oktober 2010 @ 11:07:25 #34
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_87126277
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 09:47 schreef heywoodu het volgende:
Die plofkop wetenschapper met z'n "water is een van de belangrijkste voorwaarden voor leven" :')
Ik snap niet dat ze daar nog steeds met zulke oogkleppen op over blijven lullen 8)7
Wat is precies het probleem? :?
Ok stelletje hokboeren
pi_87367460
Toch wel vreemd, misschien zit er nu iemand zo'n 20 lichtjaren verderop naar ons te kijken. Of ook gewoon een andere planeet maar die ons niet kunnen bereiken maar ons wel kan zien.
Op vrijdag 22 oktober 2010 18:48 schreef Rectum het volgende:
Oke, hierbij is 22 februari Dag van het dakraam.
pi_87367721
het is niet mogelijk om sneller dan het licht te gaan, tenzij je de ruimte tijd kan vouwen. al ligt zo'n planeet op de goede afstand van z'n ster, er zijn veel meer factoren belangrijk om leven op intelligent leven op zo'n planeet te laten ontstaan of mensen er op te laten leven.

magnetisch veld tegen straling, een jupiter achtige meteorietenvanger, een maan met genoeg zwaartekracht.
pi_87383602
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 09:47 schreef heywoodu het volgende:
Vanwege 1 goede reden, namelijk leven dat niet op water is gebaseerd is ons onbekend. En er bestaat een grote kans dat we, mogen we het ooit tegenkomen, niet als leven herkennen. Daarnaast is het zinloos om over leven te praten als we er verder niets over kunnen zeggen. Niet op water gebaseerd is 100% onbekend en derhalve geen mogelijk onderwerp tijdens een discussie.

Wetenschap gaat uit van een framework van bekende variabelen. Zijn die er niet, is het geen wetenschap meer.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zondag 10 oktober 2010 @ 14:32:11 #38
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_87384020
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 14:15 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Vanwege 1 goede reden, namelijk leven dat niet op water is gebaseerd is ons onbekend. En er bestaat een grote kans dat we, mogen we het ooit tegenkomen, niet als leven herkennen. Daarnaast is het zinloos om over leven te praten als we er verder niets over kunnen zeggen. Niet op water gebaseerd is 100% onbekend en derhalve geen mogelijk onderwerp tijdens een discussie.

Wetenschap gaat uit van een framework van bekende variabelen. Zijn die er niet, is het geen wetenschap meer.
Bovendien gaat het er hier om of de planeet voor mensen bewoonbaar is. En water is wel degelijk een voorwaarde voor menselijk leven.
Ok stelletje hokboeren
pi_87387154
We kunnen misschien in de verre toekomst de omstandigheden op een planeet iets aanpassen om het geschikter te maken voor menselijk leven?
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_87387447
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 16:35 schreef drumstickNL het volgende:
We kunnen misschien in de verre toekomst de omstandigheden op een planeet iets aanpassen om het geschikter te maken voor menselijk leven?
Je vraag is geen vraag.
pi_87388836
Nee, dat klopt. :P
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  zondag 10 oktober 2010 @ 17:44:37 #42
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_87389262
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 15:07 schreef UncleScorp het volgende:

Dr. Ragbir Bhathal heeft de ontwikkelingen van de voorbije dagen met veel aandacht gevolgd. Al twee jaar geleden merkte hij een lichtstraal op die uit de buurt van deze zogenaamde nieuwe Aarde - die rond de ster Gliese 581 draait - afkomstig was. Op dat ogenblik wisten astronomen nog niet dat Gliese 581 mogelijk omringd werd door bewoonbare planeten.

Bhathal is lid van een organisatie die op zoek gaat naar signalen en communicatie op andere planeten. Dat het vreemde signaal in december 2008 afkomstig was van de locatie van Gliese 581g is wel een heel opvallend toeval. Enkele maanden na zijn ontdekking maakten wetenschappers bekend dat ze een gelijkaardige, maar minder bewoonbare planeet gevonden hadden: Gliese 581e.

<nerdmode>
ping gliese_581g

Pingen naar gliese_581g met 32 bytes aan gegevens:
Antwoord van gliese_581g: bytes=32 tijd=1293861642813 ms TTL=128
Antwoord van gliese_581g: bytes=32 tijd=1293862604269 ms TTL=128
Antwoord van gliese_581g: bytes=32 tijd=1293840440551 ms TTL=128
Antwoord van gliese_581g: bytes=32 tijd=1293799510002 ms TTL=128

Ping-statistieken voor gliese_581g:
Pakketten: verzonden = 4, ontvangen = 4, verloren = 0
(0% verlies).

De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van één bewerking in milliseconden:
Minimum = 1293799510002ms, Maximum = 1293862604269ms, Gemiddelde = 1293841049409ms
</nerdmode>
pi_87397410
quote:
Op donderdag 30 september 2010 08:41 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

en
[..]

_O_
Mensen die altijd over subsidie janken :') Wat?! Bestuderen die grachtengordel NASA-figuren planeten van mijn belastingcenten?! Het is niet woar! :(
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 10 oktober 2010 @ 21:22:09 #44
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_87397771
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 14:15 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Ja maar het gaat dus om leven zoals wij dat NU kennen. Gebaseerd op water en zuurstof zeg maar.
Maar het kan toch zijn dat daar leven is dat gebaseerd is op iets totaal anders? Wat we dan alsnog als leven kunnen herkennen, maar niet als leven zoals wij dat NU kennen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_87399192
quote:
Op donderdag 30 september 2010 08:28 schreef drumstickNL het volgende:

[..]

20 lichtjaren is best een eindje vliegen hoor. :')
_O-
Tiger, tiger, burning bright
In the forests of the night,
What immortal hand or eye
Could frame thy fearful symmetry?
pi_87400182
quote:

Er was laatst nog een topic hier waarin wetenschappers bevestigden dat "warpspeed" (zo noemden ze het niet maar goed) niet eens zo ondenkbaar was.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  zondag 10 oktober 2010 @ 22:16:36 #47
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_87400815
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 21:22 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ja maar het gaat dus om leven zoals wij dat NU kennen. Gebaseerd op water en zuurstof zeg maar.
Maar het kan toch zijn dat daar leven is dat gebaseerd is op iets totaal anders? Wat we dan alsnog als leven kunnen herkennen, maar niet als leven zoals wij dat NU kennen.
Nee, is zeer onwaarschijnlijk. Leven gebaseerd op silicon zou misschien kunnen. Verder zijn er hypotheses over stikstof gebaseerde levensvormen maar er is geen enkele indicatie dat die zouden kunnen bestaan.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_87409608
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 21:22 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Als je het hebt over leven dat geen van de dingen nodig heeft dat wij wel nodig hebben (denk aan koolstof, water, etc) dan is dat zo buiten ons referentiekader dat je er verder ook geen enkel nuttig iets over kan zeggen. Elke discussie valt meteen weg en daarmee ook elke schatting van kans op dat leven.

Daarnaast, om leven te herkennen, kijken we vaak naar de uitscheidingsproducten van dat leven. Denk aan afvalstoffen, ademgassen, etc. Leven wat niet voldoet aan onze eisen leveren heel andere producten op, wat wij niet zouden herkennen als tekenen van leven. Natuurlijk wordt dat anders wanneer een "levensvorm" letterlijk huppelend op ons afkomt en onze hand schudt, maar elke andere levensvorm kan dan wel eens onherkenbaar zijn, zeker als het op (in onze terminologie) microben aankomt.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  Moderator dinsdag 12 oktober 2010 @ 11:41:59 #49
8781 crew  Frutsel
pi_87451536
quote:
Strange Signal Comes From Alien Planet, Scientist Says

The recent discovery of Gliese 581g, an alien planet in the habitable zone of another star, has been an exciting development for scientists probing the galaxy for signs of extraterrestrial life. At least one claim of a possible signal from the planet has already surfaced – and been met with harsh skepticism among the science community.

Following the Sept. 29 announcement of the discovery of Gliese 581g, astronomer Ragbir Bhathal, a scientist at the University of Western Sydney, claimed to have detected a suspicious pulse of light nearly two years ago, that came from the same area of the galaxy as the location of Gliese 581g, according to the U.K.'s Daily Mail online. [Alien Planet Gliese581g: FAQ]

Bhathal is a member of the Australian chapter of SETI, a non-profit scientific organization that is dedicated to research, exploration and education in the field of astrobiology.

"Whenever there's a clear night, I go up to the observatory and do a run on some of the celestial objects," Bhathal told the Daily Mail. "Looking at one of these objects, we found this signal. We found this very sharp signal, sort of a laser lookalike thing which is the sort of thing we're looking for – a very sharp spike. And that is what we found."

Still, there are some scientists who are skeptical of Bhathal's assertion.

"I know the scientist, and when he first announced it, I asked him for the details, and he wouldn't send them to me," astronomer and SETI pioneer Frank Drake told SPACE.com. "I'm very suspicious."

Drake is credited with conducting the first search for signals from extraterrestrial intelligences 50 years ago as part of what was then called Project Ozma. He coined the famed Drake Equation to calculate the number (N) of alien civilizations with whom we might be able to communicate.

Further study would perhaps confirm or deny the supposed observation, but Drake thinks that the claim is likely a dubious one.

Strange signal, or phantom?

Bhathal claimed to have detected the puzzling signal in Dec. 2008, almost two years before researchers announced the Gliese 581g finding, and long before it was announced that habitable planets were found orbiting the star Gliese 581 itself.

"I'm not aware of the location that was claimed for the source of that light, and [Bhathal] refused to tell me where it came from," Drake said. "I think it's very unlikely that it came from the direction of Gliese 581."

Gliese 581g is one of two new worlds that was discovered orbiting the red dwarf star Gliese 581, which is located about 20.5 light-years from Earth. In total, there is a family of six planets that has been found around Gliese 581. [Tour the six Gliese 581 planets.]

Steven Vogt, a professor of astronomy and astrophysics at the University of California, and his colleague Paul Butler of the Carnegie Institution of Washington announced the Gliese 581g finding in a press conference held by the National Science Foundation on Sept. 29.

About Gliese 581g

While there are six planets known to orbit around the parent star, Gliese 581g is the only one in the so-called habitable zone – a region where liquid water can exist. Astronomers have long-thought that the presence of liquid water, which accompanies life on Earth, could be a major ingredient for life on other worlds.

Observations have shown that Gliese 581g is between three and four times the mass of Earth. While it is larger than our planet, it is still classified as a nearly Earth-sized world. Its radius is between 1.3 and two times the size of Earth, scientists have said.

The planet has not been officially named yet (nor have any other worlds in the Gliese 581 system). But Vogt has given it the nickname "Zarmina's World," in honor of his wife.
  donderdag 21 oktober 2010 @ 01:34:17 #50
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_87780096
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 07:35 schreef Dagonet het volgende:

[..]

100% kans is niet hetzelfde als 100% zekerheid natuurlijk.
100% kans is ook fout. Kans gaat tot 99,99 en het oneindige aantal % . 100% is een zekerheid.
Dus ook al is de statement fout geformuleerd... het moet zeker zijn dat er leven is of gaat leven.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')