abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86982482
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:20 schreef Deckard het volgende:

[..]

Maar dan komt mevrouw met een vergelijking die wel zo goed is.. ohnee wacht niet.
[..]

Mag ik je even keihard uitlachen? WHAHAHAHAHAHHAHAAHHAAAAHAHAa
Dat is een theorie muts. En de idioten die daar in geloven :') (dat zal jij wel zijn maar daarom lach ik je nog harder uit). Het is falsificeerbaar. Het is een aanname, geen geloof. We houden er rekening mee dat het niet zal kloppen en dus valt er ook weinig in te geloven.
[..]

Geloof je... ohnee dat beschouw je als een feit :p
Nee dat heb je verkeerd! Alles is een geloof! :P Dus mijn mening over het laatste ook!
dus
pi_86982539
Prachtig betoog. Het stuk dat ik net gepost heb ridiculiseren door met een vergelijking aan te komen zetten dat kant noch wal raakt. Wat dat betreft ben je niets meer dan rel-idioot die de materie van Nietzsche niet onder de knie kan krijgen, maar het wel tracht de ridiculiseren door met een zwak verhaal op de proppen te komen. Lees het boek dat ik zo net heb aangehaald maar eens, voordat je ons een les in moraliteit wilt geven.

De waarheid is overigens een illusie, maar een wel noodzakelijke illusie. Door te laten zien dat alles 'een perspectief' is, dreigt het gevaar van nihilisme, stelt Nietzsche. Dat is voor de machthebbers een probleem: macht wordt immers ontleend aan 'waarheden'. Wie macht wil hebben zal de illusie in stand moeten houden dat hij de waarheid in pacht heeft. Zou hij eerlijk zijn en zeggen dat zijn beeld van de wereld ook maar 'een beeld' is, dan raakt hij zijn overtuigingskracht en dus zijn machtspositie kwijt.
Sinds 1785
  woensdag 29 september 2010 @ 15:31:10 #103
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_86982684
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:28 schreef Ferdowsi het volgende:
Prachtig betoog. Het stuk dat ik net gepost heb ridiculiseren door met een vergelijking aan te komen zetten dat kant noch wal raakt. Wat dat betreft ben je niets meer dan rel-idioot die de materie van Nietzsche niet onder de knie kan krijgen, maar het wel tracht de ridiculiseren door met een zwak verhaal op de proppen te komen. Lees het boek dat ik zo net heb aangehaald maar eens, voordat je ons een les in moraliteit wilt geven.

De waarheid is overigens een illusie, maar een wel noodzakelijke illusie. Aangezien nihilisme anders gauw om de hoek komt kijken.
Nee mijn post was oprecht. Ik doorzie de gevaarlijke consequenties van Nietzsches gedachtengoed. Ik ben benieuwd naar hoe mensen die hem beminnen ermee omgaan dat een logische consequentie van Nietzsche is dat we gewoon mogen moorden indien wij dat willen.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_86982691
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:26 schreef Evie het volgende:

[..]

Nee dat heb je verkeerd! Alles is een geloof! :P Dus mijn mening over het laatste ook!
Druip maar af. :)
pi_86982883
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:31 schreef Deckard het volgende:

[..]

Druip maar af. :)
Druipen daar doe ik geloof ik niet aan ;) en al zeker niet af ;)
dus
pi_86982901
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:20 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Als ik stel dat wij hier nu een discussie voeren op Fok!. Is dat dan slechts interpretatie en geenszins werkelijkheid? :')

Daarnaast: dus als je Nietzsche consequent volgt, dan zou ik jou best mogen vermoorden. Ik bedoel, als ik die wens heb, en dus de subjectieve waarde houdt dat moorden prima is, dan is het geoorloofd dit ook te doen. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat Nietzsche ons in een morele afgrond stort, zonder dat hij daar een vangnet onderaan het ravijn voor in de plaats geeft.
Nietzsche zegt alleen iets over de manier waarop die moraal tot stand komt. Dat sommigen in onze samenleving het blijkbaar sowieso "prima" vinden om te moorden (denk aan seriemoordenaars of militaire groepen) bewijst gewoon dat hij gelijk heeft. Dat sommigen overspel plegen en anderen niet idem dito. En ga zo maar door.

Toegegeven: in sommige van zijn uitspraken laat Nietzsche zich te veel gaan en "bewondert" hij mensen die zich onttrekken aan die zogenaamde algemene moraal, terwijl hij dat eigenlijk niet zou mogen doen. Dat maakt het verwarrend om zijn werk te lezen. Immers, als je het vanuit een puur subjectieve bril bekijkt, dan moet het schaap even veel recht hebben om de wolf te doden dan omgekeerd.
  woensdag 29 september 2010 @ 15:35:45 #108
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_86982904
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:34 schreef EMCioran het volgende:
Ferdowsi, komt je betoog hier vandaan?

http://www.vrijzinnigenhilversum.nl/preek.asp?action=preek&oId=81
:D
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_86982950
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:34 schreef EMCioran het volgende:
Ferdowsi, komt je betoog hier vandaan?

http://www.vrijzinnigenhilversum.nl/preek.asp?action=preek&oId=81
Nee, hier vandaan:

meerdere waarheden

En daar onderaan heb ik de credits al gegeven. Het stuk wordt behandeld door Wijnberg in één van zijn boeken.
Sinds 1785
  woensdag 29 september 2010 @ 15:37:33 #110
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_86982998
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:35 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Nietzsche zegt alleen iets over de manier waarop die moraal tot stand komt. Dat sommigen in onze samenleving het blijkbaar sowieso "prima" vinden om te moorden (denk aan seriemoordenaars of militaire groepen) bewijst gewoon dat hij gelijk heeft. Dat sommigen overspel plegen en anderen niet idem dito. En ga zo maar door.

Toegegeven: in sommige van zijn uitspraken laat Nietzsche zich te veel gaan en "bewondert" hij mensen die zich onttrekken aan die zogenaamde algemene moraal, terwijl hij dat eigenlijk niet zou mogen doen. Dat maakt het verwarrend om zijn werk te lezen. Immers, als je het vanuit een puur subjectieve bril bekijkt, dan moet het schaap even veel recht hebben om de wolf te doden dan omgekeerd.
Maar als er geen absolute waarden zijn, en alleen maar subjectieve, wat kunnen wij dan (volgens Nietzsche) beginnen tegen iemand die stelt dat moorden goed is?
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_86983140
Ik zou zeggen: niets. Een waarheid is slechts een 'democratisch' overeengekomen, morele perceptie van een handeling of ding.
pi_86983146
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:35 schreef Evie het volgende:

[..]

Druipen daar doe ik geloof ik niet aan ;) en al zeker niet af ;)
Die domheid die je ten tonele spreidt heeft het werk al voor je gedaan. Maar leuk hoor, vrouwen moeten af en toe ook hun inbreng hebben om te denken dat hun inbreng enig nut had.
pi_86983182
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:36 schreef Ferdowsi het volgende:

[..]

Nee, hier vandaan:

meerdere waarheden

En daar onderaan heb ik de credits al gegeven. Het stuk wordt behandeld door Wijnberg in één van zijn boeken.
Aight. Je taalgebruik was dusdanig dat ik vermoedde dat je het gecopy-paste had, maar dat valt dus alleszins mee :)
pi_86983226
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:37 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Maar als er geen absolute waarden zijn, en alleen maar subjectieve, wat kunnen wij dan (volgens Nietzsche) beginnen tegen iemand die stelt dat moorden goed is?
Jij wil ons kabinet naar het gerechtshof slepen omdat we deelnemen aan de oorlogen in Irak en Afghanistan?
  woensdag 29 september 2010 @ 15:41:57 #115
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_86983230
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:40 schreef EMCioran het volgende:
Ik zou zeggen: niets. Een waarheid is slechts een 'democratisch' overeengekomen, morele perceptie van een handeling of ding.
Dus wanneer je in een democratie leeft zoals wij, leef je eigenlijk in een dictatuur van de waarden en normen van de meerderheid?

Edit: en dus niet, zoals liberalen stellen, in een samenleving van individuen die hun eigen normen en waarden kunnen behouden.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_86983263
Sowieso filosofen :') Ga op een fatsoenlijke manier je geld verdienen.
Op woensdag 5 mei 2010 00:37 schreef henrydg het volgende:
GATVERDAMME TS. GAT VR DAMME WAT BEN JIJ GOOR JE KUNT TOCH NAAR HE TOILET LOPEN VUIEL RANSAAP GATVERDAMME :r :r
pi_86983302
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:40 schreef EMCioran het volgende:
Ik zou zeggen: niets. Een waarheid is slechts een 'democratisch' overeengekomen, morele perceptie van een handeling of ding.
Wat dat betreft zeg je dus niet veel anders als Nietzsche.
Sinds 1785
pi_86983322
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:42 schreef 9611Niels het volgende:
Sowieso filosofen :') Ga op een fatsoenlijke manier je geld verdienen.
De meeste filosofen schreven dan ook natuurlijk enkel voor het geld....
Sinds 1785
pi_86983323
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:41 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Dus wanneer je in een democratie leeft zoals wij, leef je eigenlijk in een dictatuur van de waarden en normen van de meerderheid?
We have a bingo!
pi_86983343
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:41 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Dus wanneer je in een democratie leeft zoals wij, leef je eigenlijk in een dictatuur van de waarden en normen van de meerderheid?
Yup. Daarom stappen we beter over naar een technocratie :D
  woensdag 29 september 2010 @ 15:44:33 #121
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_86983354
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:43 schreef Ferdowsi het volgende:

[..]

Wat dat betreft zeg je dus niet veel anders als Nietzsche.
De vraag wordt dan: waarom zou ik mij moeten houden aan de wetten in die samenleving, indien ik de subjectieve waarde aanhang dat het breken van de wet goed is?
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_86983391
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:37 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Maar als er geen absolute waarden zijn, en alleen maar subjectieve, wat kunnen wij dan (volgens Nietzsche) beginnen tegen iemand die stelt dat moorden goed is?
Niets. Ons bewapenen als we willen overleven. Bijvoorbeeld zoals die schapen in een kudde gaan leven. Of in een modernere versie: een slot op onze deur plaatsen, een politie-apparaat oprichten, noem maar op. Ook allemaal ingegeven door ons eigen egoisme natuurlijk, want ik wil niet dat de buurman mijn nieuwe flatscreen komt stelen.
pi_86983424
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:43 schreef Ferdowsi het volgende:

[..]

Wat dat betreft zeg je dus niet veel anders als Nietzsche.
O nee hoor, ik houd wel van Nietzsche. Eigenlijk ben ik meer een aanhanger van Cioran, omdat die hetgeen Nietzsche wil zeggen, ook zegt, maar dan minder hysterisch. Maar verder vind ik good 'ol Friedrich een prima peer :P
pi_86983428
Dat niets absoluut is is ook niet waar, wiskunde is 100% objectief.
pi_86983459
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:44 schreef Knevelt het volgende:

[..]

De vraag wordt dan: waarom zou ik mij moeten houden aan de wetten in die samenleving, indien ik de subjectieve waarde aanhang dat het breken van de wet goed is?
Hangt af dus hoe groot jij de waarde van je eigen moraal acht boven die van de samenleving. Dit is toch een plus een?
pi_86983577
Mooi topic trouwens, volop KLB-onwaardig :D
pi_86983643
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:43 schreef Ferdowsi het volgende:

[..]

De meeste filosofen schreven dan ook natuurlijk enkel voor het geld....
Het waren de carriètijgers van die tijd.
Doe afstand van je account en kom nooit meer terug.
pi_86983648
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:44 schreef Knevelt het volgende:

[..]

De vraag wordt dan: waarom zou ik mij moeten houden aan de wetten in die samenleving, indien ik de subjectieve waarde aanhang dat het breken van de wet goed is?
Omdat men als het ware een sociaal contract heeft gesloten, waarbij bepaalde vrijheden worden opgegeven om niet te vervallen in een oorlog van allen tegen allen, zoals Hobbes het ook wel beschrijft.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlog_van_allen_tegen_allen

quote:
De strijd van allen tegen allen kan enkel gestopt worden wanneer alle mensen vrijwillig via een sociaal contract hun vrijheid afstaan en in de handen leggen van een almachtige heerser, de soeverein, waarbij een staat zal ontstaan en er veiligheid zal zijn voor alle mensen binnen die staat.
Sinds 1785
pi_86983695
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:40 schreef Deckard het volgende:

[..]

Die domheid die je ten tonele spreidt heeft het werk al voor je gedaan. Maar leuk hoor, vrouwen moeten af en toe ook hun inbreng hebben om te denken dat hun inbreng enig nut had.
wie zegt dat ik een vrouw ben? :P
dus
  woensdag 29 september 2010 @ 15:50:53 #130
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_86983710
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:46 schreef Deckard het volgende:

[..]

Hangt af dus hoe groot jij de waarde van je eigen moraal acht boven die van de samenleving. Dit is toch een plus een?
Maar het pleidooi van liberalen, dat en samenleving een soort verzameling individuen is die hun eigen waarden en normen kunnen behouden, klopt dan ook dus niet. Waarden als respect voor de meningsuiting van anderen is ook een waarde. Liberalen gaan er van uit dat die waarde onbespreekbaar is. Oftewel: liberalen dringen hun moraal niet minder op dan bv CDA.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_86983764
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:45 schreef Zodie het volgende:
Dat niets absoluut is is ook niet waar, wiskunde is 100% objectief.
denk je
dus
pi_86983778
Uiteraard niet. Het zijn net zo goed doctrines. Het is gewoon een kwestie van overleven en proberen zoveel mogelijk mensen mee te nemen in jouw versie van de waarheid,
pi_86983824
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:51 schreef Evie het volgende:

[..]

denk je
Wiskunde bestaat toch uit axioma's ?
pi_86983873
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:53 schreef superdrufus het volgende:

[..]

Wiskunde bestaat toch uit axioma's ?
Dat zijn toch ook afspraken? In theorie zouden we het vanaf morgen allemaal anders kunnen doen :P
pi_86983897
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:53 schreef EMCioran het volgende:

[..]

Dat zijn toch ook afspraken? In theorie zouden we het vanaf morgen allemaal anders kunnen doen :P
jup :7 thnx jij was eerder met reageren :)
dus
pi_86983940
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:50 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Maar het pleidooi van liberalen, dat en samenleving een soort verzameling individuen is die hun eigen waarden en normen kunnen behouden, klopt dan ook dus niet. Waarden als respect voor de meningsuiting van anderen is ook een waarde. Liberalen gaan er van uit dat die waarde onbespreekbaar is. Oftewel: liberalen dringen hun moraal niet minder op dan bv CDA.
Speciaal voor jou:

quote:
Vrijheid van meningsuiting

Geen enkele vrijheid is de afgelopen tien jaar zo omstreden geweest als de vrijheid van meningsuiting. En steeds was de vraag waar het allemaal om draaide: heeft vrijheid van meningsuiting grenzen, en zo ja, waar liggen die dan? Over het antwoord verschilden, op z’n zachtst gezegd, de meningen nogal.

Wat je wel of niet mag zeggen: daarover zullen we het dus nooit eens worden. Maar juist in die onenigheid schuilt een belangrijk inzicht. Het laat namelijk zien waarom vrijheid van meningsuiting een onmogelijke vrijheid is: een vrijheid die aan de ene kant grenzen vereist, maar aan de andere kant die grenzen zélf ondermijnt.

Dat zit zo. Om vrij te zijn heb je een doel nodig - een doel waartoe je je vrijheid aanwendt. Stel bijvoorbeeld dat je op een kruispunt staat en uit vier wegen kunt kiezen. Dan is je keuzevrijheid vier, mits je tenminste een bestemming hebt. Zonder bestemming kun je niet kiezen: iedere weg is dan om het even. Dat ben je niet vrij, maar richtingloos.

Vrijheid veronderstelt dus een doel - en voor zo’n doel is een idee van goed en kwaad nodig; een idee van wat nastrevenswaardig of juist verwerpelijk is om te doen. Goed en kwaad zijn, met andere woorden, de grenzen van vrijheid die haar betekenis geven; zonder die grenzen zou vrijheid nergens goed voor zijn.

Zo geldt ook voor vrijheid van meningsuiting dat wanneer alles gezegd zou mogen worden, er geen enkele reden meer zou zijn om te praten - iedere meningsuiting zou dan om het even zijn. Of, zoals de Amerikaanse filosoof Stanley Fish het ooit verwoordde: absolute vrije meningsuiting zou niets meer zijn dan het recht “om geluid te maken”.

Om zinvol te kunnen spreken heb je een idee van goed en kwaad nodig, maar daarin schuilt de paradox: want vrijheid van meningsuiting is nu juist de vrijheid om onze ideeën over goed en kwaad ter discussie te stellen. Het doel daarvan is niet om uiteindelijk vast te stellen wat de ware betekenis van ‘goed’ en ‘kwaad’ is, nee, meningsvrijheid dient er, als principe, juist toe nooit tot die vaststelling te komen. Daarom noemen we het ook meningsvrijheid: niemand heeft de morele waarheid in pacht - en dus mogen we er eindeloos over van mening verschillen.

De essentie van vrijheid van meningsuiting is dus eigenlijk dat het de vrijheid is om de heersende moraal in twijfel te trekken. Daarom is de vraag ‘mag je dat zeggen?’ ook niet te beantwoorden: wat ‘mag’ of niet, is juist wat er ter discussie staat. Wie zijn eigen moraal als grenzen van die discussie opwerpt, verheft als het ware zijn mening tot onbetwistbare norm - en doet zo de essentie van de vrijheid van meningsuiting teniet.

Weinig politici lijken dit echt te beseffen. Zo stelde premier Balkenende dat Geert Wilders “zijn verantwoordelijkheid” moest nemen door Fitna niet uit te brengen; een teken dat de premier kennelijk niet begreep dat Wilders met zijn film juist ter discussie stelde wat onder ‘verantwoordelijkheid nemen’ moest worden verstaan. De boodschap van Fitna was immers: de politieke elite neemt zijn verantwoordelijkheid niet door de islam te laten wortelen in onze samenleving. Met die boodschap kun je het hartgrondig oneens zijn, maar door te suggereren dat Wilders door het verkondigen ervan zijn ‘verantwoordelijkheid’ niet nam, verhief Balkenende zijn opvatting van ‘verantwoordelijkheid’ tot onbediscussierbare norm; de norm die bepaald wat je wel of niet mag zeggen.

Wilders begaat die fout trouwens vaker dan welke politicus ook, bijvoorbeeld toen hij pleitte voor een verbod op de Koran. Ook hier is de paradox zichtbaar: de reden dat zo’n verbod niet kan, is dezelfde reden waarom Wilders ervoor mag pleiten, namelijk de vrijheid om bepaalde waarden te uiten. Die waarden kunnen dus nooit gebruikt worden om andermans waarden uit te sluiten, want dat is een filosofische boemerang: een moslim zou dan op grond van zijn moraal óók Geert Wilders het zwijgen op kunnen leggen.

Vrijheid van meningsuiting is dus niet alleen een onmogelijke, maar ook een absolute vrijheid: iederéén heeft recht van spreken. Zoals de grondlegger van het liberalisme John Stuart Mill al zei: “Als de gehele mensheid dezelfde mening had, terwijl één persoon een tegengestelde opvatting koesterde, dan zou de mensheid even weinig recht hebben om die ene persoon tot zwijgen te brengen als die ene persoon zou hebben om de gehele mensheid tot zwijgen te brengen.”

Dus als iemand vanavond wil beweren dat je iets niet mag zeggen, bedenk dan op z’n minst van welke vrijheid je op dat moment gebruik aan het maken bent.

Rob Wijnberg.
Sinds 1785
  woensdag 29 september 2010 @ 15:56:47 #137
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_86984037
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:49 schreef Ferdowsi het volgende:

[..]

Omdat men als het ware een sociaal contract heeft gesloten, waarbij bepaalde vrijheden worden opgegeven om niet te vervallen in een oorlog van allen tegen allen, zoals Hobbes het ook wel beschrijft.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlog_van_allen_tegen_allen
[..]


Het sociaal contract gaat uit van individuen die in een pre-sociale wereld tot een overeenkomst komen. In werkelijkheid wordt ieder individu geboren in een gezin waar reeds sociale verbanden bestaan. Als kind merk je dat je ouders nuttig voor je zijn en zie je dat samenwerking met mensen voordelig kan zijn. Hume noemde het sociaal contract dan ook een fictie. Een samenleving is dus oorspronkelijk geen sociaal contract, maar organisch gegroeid.

Dat mensen om samen te kunnen leven, vrijheden opgeven, en zich aan regels houden, omdat ze zo zelf ook beter af zijn, dat gedeelte van Hobbes klopt natuurlijk wel.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_86984059
Ik had nog nooit van die Rob Wijnberg gehoord. Het is hier en daar een beetje simpel, maar die kerel is pas 28 lees ik net? :o
pi_86984094
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:53 schreef EMCioran het volgende:

[..]

Dat zijn toch ook afspraken? In theorie zouden we het vanaf morgen allemaal anders kunnen doen :P
Nee
  woensdag 29 september 2010 @ 15:58:32 #140
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_86984117
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:54 schreef Ferdowsi het volgende:

[..]

Speciaal voor jou:
[..]


Zou je, om de discussie te bevorderen, dit artikel even voor me kunnen samenvatten?
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_86984125
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:50 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Maar het pleidooi van liberalen, dat en samenleving een soort verzameling individuen is die hun eigen waarden en normen kunnen behouden, klopt dan ook dus niet. Waarden als respect voor de meningsuiting van anderen is ook een waarde. Liberalen gaan er van uit dat die waarde onbespreekbaar is. Oftewel: liberalen dringen hun moraal niet minder op dan bv CDA.
CDA-ers kunnen hun normen en waarden behouden op het moment dat het moraal van de VVD van stand is, vice versa niet.
pi_86984128
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:57 schreef EMCioran het volgende:
Ik had nog nooit van die Rob Wijnberg gehoord. Het is hier en daar een beetje simpel, maar die kerel is pas 28 lees ik net? :o
En nu al hoofdredacteur van nrc.next. :) Het boek 'Nietzsche en Kant lezen de krant' is overigens een aardig boek.
Sinds 1785
pi_86984192
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:58 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Zou je, om de discussie te bevorderen, dit artikel even voor me kunnen samenvatten?
Het is niet zo'n lang stuk toch? Lees het anders even.
Sinds 1785
  woensdag 29 september 2010 @ 16:00:56 #144
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_86984211
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:58 schreef Deckard het volgende:

[..]

CDA-ers kunnen hun normen en waarden behouden op het moment dat het moraal van de VVD van stand is, vice versa niet.
Ja, maar dat dat een goede zaak is, dat je dan je eigen waarden kunt behouden, dat is ook subjectief. Anderen kunnen daar anders over denken en dus geen liberale inrichting willen.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_86984402
quote:
Op woensdag 29 september 2010 16:00 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Ja, maar dat dat een goede zaak is, dat je dan je eigen waarden kunt behouden, dat is ook subjectief. Anderen kunnen daar anders over denken en dus geen liberale inrichting willen.
Ze worden niet tegengehouden om het zelf in praktijk te brengen. Wat dat betreft is de houding van de VVD , die echt nog weinig met liberaal denken te maken heeft maar goed voor dit voorbeeld, beter omdat deze het individu naar voren zet. Je kan zeggen dat het moraal van de VVD meer op het individu is gericht en die van het CDA meer op de samenleving. Daardoor is het onmogelijk om te stellen dat je deze morele waardes aan elkaar kan opheffen.
  woensdag 29 september 2010 @ 16:06:39 #146
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_86984433
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:23 schreef chroestjov het volgende:

[..]

Atheïsme en agnosticisme zijn twee aparte begrippen, de een is niet een verzamelnaam voor de ander.
Bij atheïsme is het wel degelijk een voorwaarde dat het bestaan van een God of hoger wezen wordt ontkent terwijl agnosten het bestaan van een God of hoger wezen niet ontkennen maar ook niet voor waarheid aannemen.
De definities van agnosticisme en atheïsme liggen geenszins vast (ja, in de van dale vast, maar ik bedoel in dagelijks gebruik). Ik vind het eigenlijk een prima oplossing om agnosticisme als een specifiek soort atheïsme te beschouwen. Voor mij zet een agnost het eventueel bestaan van een god op hetzelfde niveau als het niet bestaan, maar onderkend dat men het nooit kan weten.
Een atheïst weet net zo goed dat hij de afwezigheid van god niet kan bewijzen, maar acht de aanwezigheid niet aannemelijk. Je kunt niet in 'geen' god geloven, daarvoor moet god eerst uitgevonden worden. Ontkennen kan daarmee geen voorwaarde zijn voor atheïsme.

[ Bericht 0% gewijzigd door kingmob op 29-09-2010 16:28:46 ]
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  woensdag 29 september 2010 @ 16:14:28 #147
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_86984768
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:54 schreef Ferdowsi het volgende:

[..]

Speciaal voor jou:
[..]


Interessant stuk, ik moet er even op reflecteren. :D
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_86985218
quote:
Op woensdag 29 september 2010 15:54 schreef Ferdowsi het volgende:

[..]

Speciaal voor jou:
[..]


Hoezo zou je niet vrij zijn als je richtinloos bent? Vrijheid is toch juist dat het er niet toe doet welke richting je kiest?
pi_86985257
Ach, Nietzsche was gewoon een slachtoffer van het tijdsgewricht waarin hij zich bevond en het feit dat hij zich niet helemaal van zijn christelijke achtergrond heeft weten te ontdoen.

Zijn aforismen en bij tijd en wijle lichtvoetige manier van schrijven vind ik echter zeer onderhoudend, al ben ik het niet zo eens met zijn theorie over overmensen, en weet hij de wil tot macht niet echt goed op papier te krijgen. Maar je hoeft het niet 100% met iedereen eens te zijn, toch?
pi_86986602
En toen waren de filosofen van FOK! weg.
I think universal harmony is a pipedream and it may be more productive to focus on more modest goals, like a ban on yodeling.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')