abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87222647
Ik zeg niet dat het niet zuur is, ik zeg dat het realiteit is voor een heleboel gezonde Nederlanders. En ja die zouden het ook allemaal graag anders zien.

Bij jouw eigen studie bijvoorbeeld, psychologie, zal niemand eraan begonnen zijn met de bedoeling om niet uiteindelijk op WO-niveau te komen te werken. Maar je weet hoe de arbeidsperspectieven zijn voor afgestudeerde psychologen, ook al zijn ze kei-gezond.
pi_87223138
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 20:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Is het zo verwend om werk op niveau te willen doen?

Als ik niks anders kan krijgen so be it, dan pak ik aan wat ik aanpakken kan (al is dat voor mij niet zoveel)

Maar het is toch wel heel zuur als ik mijn studie hierdoor zou moeten afbreken, een studie die concreet zicht biedt op werk.
Natuurlijk doe je zo'n studie met het uitzicht dat je later in die richting een baan zou kunnen vinden. Maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat er ook simpel werk is waar ook veel voldoening uit te halen valt.

(Nu ben ik van de computer af, reacties lees ik morgen wel.)

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2010 20:42:57 ]
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 20:43:44 #153
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87223292
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 20:32 schreef ShadyLane het volgende:
Ik zeg niet dat het niet zuur is, ik zeg dat het realiteit is voor een heleboel gezonde Nederlanders. En ja die zouden het ook allemaal graag anders zien.

Bij jouw eigen studie bijvoorbeeld, psychologie, zal niemand eraan begonnen zijn met de bedoeling om niet uiteindelijk op WO-niveau te komen te werken. Maar je weet hoe de arbeidsperspectieven zijn voor afgestudeerde psychologen, ook al zijn ze kei-gezond.
Ja, dat is idd kut.Maar voor ons gehandicapten zijn de perspectieven nog kutter.

Het leven is niet eerlijk, en dat hef je ook niet op met beleid. Maar een beetje tegemoetkoming hierin lijkt mij toch wel op zijn plaats. En in mijn geval betekent een beetje tegemoetkoming mij niet verbieden te studeren, voor de komende paar jaar.

Lukt het ondanks dat toch niet, ja dan is het jammer voor mij.
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 20:46:01 #154
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87223405
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 20:40 schreef Rodulf het volgende:

[..]

Natuurlijk doe je zo'n studie met het uitzicht dat je later in die richting een baan zou kunnen vinden. Maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat er ook simpel werk is waar ook veel voldoening uit te halen valt.

(Nu ben ik van de computer af, reacties lees ik morgen wel.)
Zeker! :Y

Al moet ik zeggen een simpel baantje wellicht te hoog voor mij gegrepen is als in te moeilijk, ben erg onpraktisch en onhandig.
pi_87225380
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 18:37 schreef Raven_ het volgende:

[..]

Het was laatst eens verhoogd als ik het goed heb. Ik begrijp uit dit document dat ze gedeeltelijk weer max op 70% van minimumloon zetten.

Uit het document begrijp ik dat ze de boel anders indelen om het systeem te verduidelijken en daarnaast efficienter & gerichter te werken. De gedeeltelijk arbeidsongeschikten gaan minder uitkering krijgen en gerichte re-integratie om ze richting werk te duwen. Het lijkt er dan ook dat bestaande 80-100% gevallen gewoon kunnen rekenen op hun vijfjarig (?) verplichte contactmoment. (die uiteraard strenger zal zijn. Sowieso staat er dat nieuwe invoer strenger beoordeeld zal worden)

Echter, vorige week werd op het NOS journaal gezegd dat iedereen herkeurd zal worden. Onduidelijkheid.
Alle huidige wajongers zullen herkeurd worden,dus wat op het journaal werd gezegd klopt wel.Wat ik opmaak uit het regeerakkoord is dat de huidige wajongers ingedeeld worden in 2 klassen, ''volledig en duurzaam'' arbeidsongeschikt,en ''gedeeltelijk'' arbeidsongeschikt.Aangezien de keuringen strenger zullen zijn zullen veel wajongers die op dit moment ''volledig en duurzaam'' arbeidsongeschikt zijn (waaronder ikzelf) straks wellicht ''gedeeltelijk'' arbeidsongeschikt worden verklaard.Maar ondanks dat de Wajong straks alleen TOEGANKELIJK wordt voor ''volledig en duurzaam'' arbeidsongeschikten zullen veel wajongers (die nu nog ''volledig en duurzaam'' arbeidsongeschikt zijn),straks als zijnde ''gedeeltelijk'' arbeidsongeschikt een wajong-uitkering ontvangen.Die zal dan wel lager liggen dan nu,70% WML i.p.v.75%.
Dit is mijn interpretatie van het regeerakkoord wat betreft de Wajong,of is er iemand die dit op een andere manier uitlegt?

[ Bericht 1% gewijzigd door Nightsurfer1978 op 05-10-2010 21:35:20 ]
pi_87225479

[ Bericht 51% gewijzigd door Nightsurfer1978 op 05-10-2010 21:34:31 ]
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 21:44:41 #157
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87226202
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 21:29 schreef Nightsurfer1978 het volgende:

.Maar ondanks dat de Wajong straks alleen TOEGANKELIJK wordt voor ''volledig en duurzaam'' arbeidsongeschikten zullen veel wajongers (die nu nog ''volledig en duurzaam'' arbeidsongeschikt zijn),straks als zijnde ''gedeeltelijk'' arbeidsongeschikt een wajong-uitkering ontvangen.Die zal dan wel lager liggen dan nu,70% WML i.p.v.75%.

.

Maar is het dan ook zo dat je uitkering krijgt over het gedeelte dat je arbeidsongeschikt bent?

Dus als je voor 50% afgekeurd bent dat je 50% van die tweede-klasse ( 70% WML) Wajong krijgt?
pi_87226889
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 21:44 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

.

Maar is het dan ook zo dat je uitkering krijgt over het gedeelte dat je arbeidsongeschikt bent?

Dus als je voor 50% afgekeurd bent dat je 50% van die tweede-klasse ( 70% WML) Wajong krijgt?
Volgens mij niet want wat ik eruit opmaak is dat de huidige wajongers straks òf ''volledig en duurzaam'' arbeidsongeschikt worden verklaard,òf ''gedeeltelijk'' arbeidsongeschikt (òf helemaal NIET arbeidsongeschikt natuurlijk,maar denk dat dat laatste vooral geldt voor het kleine percentage wajongers die op dit moment maar ''gedeeltelijk'' arbeidsongeschikt zijn).
pi_87230535
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 20:43 schreef Rubber_Johnny het volgende:En in mijn geval betekent een beetje tegemoetkoming mij niet verbieden te studeren, voor de komende paar jaar.
Verbieden te studeren doen we in dit land gelukkig bij niemand. Waarschijnlijk bedoel je dat het niet wordt vergoed en wellicht interpreteer je dat als 'onmogelijk maken' en in bepaalde gevallen (ook bij niet-gehandicapten) zal het er inderdaad op neerkomen dat verder studeren er niet inzit. . Dat is gelukkig nog steeds iets anders dan verbieden.
pi_87230818
quote:
Op maandag 27 september 2010 16:34 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Het probleem is ik kan het (hebben mis begrepen) dat mensen die echt niet kunnen werken harder genaaid worden.

Je kan nog wel postzegels likken maar geen baas wil je meer hebben. En als je nergens wordt aangenomen krijg je dus maar bijstand.

Ook vraag ik me af hoe onderwijs hierin gezien gaat worden, veel Wajongers studeren langer dan gezonde mensen, en het kost hun ook meer energie. Die werken dus niet of nauwelijks.

Met bijstand alleen kun je een studie niet bekostigen. Moeten die stoppen met school om hypothetische postzegels te gaan likken?.
Mensen die écht niet kunnen werken hoeven heus niet te gaan werken.
De mensen die nog wel iets kunnen worden aangemoedigd om een baantje te nemen. Ook de werkgevers worden met dit plan gestimuleerd om een persoon met een handicap aan te nemen omdat het een stuk goedkoper is.
Dit is toch alleen maar goed? Ik neem aan dat mensen met een handicap graag iets gaan uitvoeren om een zo normaal mogelijk leven te leiden.

Studenten met een handicap worden nog steeds geholpen hun studie af te ronden. Ik snap niet waarom jij dit plan als zoiets slechts ziet.
  woensdag 6 oktober 2010 @ 14:32:17 #161
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87246007
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 21:57 schreef Nightsurfer1978 het volgende:

[..]

Volgens mij niet want wat ik eruit opmaak is dat de huidige wajongers straks òf ''volledig en duurzaam'' arbeidsongeschikt worden verklaard,òf ''gedeeltelijk'' arbeidsongeschikt (òf helemaal NIET arbeidsongeschikt natuurlijk,maar denk dat dat laatste vooral geldt voor het kleine percentage wajongers die op dit moment maar ''gedeeltelijk'' arbeidsongeschikt zijn).
Laten we dat maar hopen dan. Dan is het ook best een redelijk plan.
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 23:13 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Verbieden te studeren doen we in dit land gelukkig bij niemand. Waarschijnlijk bedoel je dat het niet wordt vergoed en wellicht interpreteer je dat als 'onmogelijk maken' en in bepaalde gevallen (ook bij niet-gehandicapten) zal het er inderdaad op neerkomen dat verder studeren er niet inzit. . Dat is gelukkig nog steeds iets anders dan verbieden.
In de wwb is het wel verboden maar dan kan je natuurlijk nog steeds zeggen dat je geen bijstand hoeft aan te nemen. Maar als je geen werk kan krijgen heb je geen andere keus.

Maar j, het is alleen in mijn specifieke geval dat het kut uitkomt, wat jij zegt, dat dat bij gezonde mensen ook wel gebeurt ;)
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 23:20 schreef n0ir het volgende:

[..]

Mensen die écht niet kunnen werken hoeven heus niet te gaan werken.
De mensen die nog wel iets kunnen worden aangemoedigd om een baantje te nemen. Ook de werkgevers worden met dit plan gestimuleerd om een persoon met een handicap aan te nemen omdat het een stuk goedkoper is.
Dit is toch alleen maar goed? Ik neem aan dat mensen met een handicap graag iets gaan uitvoeren om een zo normaal mogelijk leven te leiden.

Studenten met een handicap worden nog steeds geholpen hun studie af te ronden. Ik snap niet waarom jij dit plan als zoiets slechts ziet.
Ik was eerst onder de indruk dat alle gehandicapten in de bijstand werden gegooid. Maar dat blijkt niet te kloppen.
pi_87264131
[quote]Op woensdag 6 oktober 2010 14:32 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Laten we dat maar hopen dan. Dan is het ook best een redelijk plan.
[..]

Als het niet zo is dan staat het fout in de finaciele bijlage van het regeerakkoord en ben ik wellicht de eerste persoon in Nederland die het heeft opgemerkt.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 11:51:27 #163
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87279418
Ik vraag me af wat er gebeurt als ik op 'magische' wijze 100% word goedgekeurd.

Dat is ook heel vaak bij de vorige herkeuringsoperatie gebeurd, (het voorbeeld van het loempia's vouwen) vandaar dat ik er nog steeds niet zeker op ben.

Ik kreeg op een Wajongforum als antwoord dat ik meteen de WWB in geflikkerd werd, zonder WW.

Elders las ik echter dit:
quote:
http://www.jobcircle.nl/wiki/WAO_TRI-uitkering
TRI staat voor ‘Tijdelijke regeling inkomensgevolgen herbeoordeelde arbeidsongeschikten’. De TRI-uitkering is een speciale uitkering voor WAO’ers, Wajongers en Waz’ers die door de eenmalige herbeoordeling hun uitkering helemaal of voor een deel kwijtraken. De TRI-uitkering vult je inkomen na de herbeoordeling maximaal 12 maanden aan tot het niveau van de oude WAO-, Wajong- of Waz-uitkering. De TRI-uitkering moet aangevraagd worden bij het UWV.

Je kunt een TRI-uitkering krijgen als er na het verlagen of stoppen van de WAO-, Wajong- of Waz-uitkering geen recht meer is op een WW-uitkering. Of als je een WW-uitkering krijgt die korter duurt dan 12 maanden
Ik weet niet of dat nog steeds geldt? De UWV folder zegt dan men namelijk ook dat je ww krijgt of Bijstand, en geen woord over TRI. Het uvw zegt er zelf wel wat over. Maar waarom zetten ze het dan niet in de folder? Is de TRI afgeschaft? En dat de folder het meest up-to date is?

De overheids-site zegt er weer wel wat over maar alleen over WAO :? ??

http://www.rijksoverheid.(...)n-wao-uitkering.html

[ Bericht 1% gewijzigd door Rubber_Johnny op 07-10-2010 12:07:04 ]
  donderdag 7 oktober 2010 @ 12:18:44 #164
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_87280394
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 11:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:

Dat is ook heel vaak bij de vorige herkeuringsoperatie gebeurd, (het voorbeeld van het loempia's vouwen) vandaar dat ik er nog steeds niet zeker op ben.

Ik kreeg op een Wajongforum als antwoord dat ik meteen de WWB in geflikkerd werd, zonder WW.

Elders las ik echter dit:
[..]

Ik weet niet of dat nog steeds geldt? De UWV folder zegt dan men namelijk ook dat je ww krijgt of Bijstand, en geen woord over TRI. Het uvw zegt er zelf wel wat over. Maar waarom zetten ze het dan niet in de folder? Is de TRI afgeschaft? En dat de folder het meest up-to date is?

De overheids-site zegt er weer wel wat over maar alleen over WAO :? ??

http://www.rijksoverheid.(...)n-wao-uitkering.html

Ik heb het uwv gebeld, en helaas, het gold alleen voor herkeurde mensen uit de óude wao regeling :{
  donderdag 7 oktober 2010 @ 12:25:31 #165
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87280616
Was ik ook al achter :N

Art. 8. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2005 en vervalt met ingang van 1 januari 2011.

Zeg maar dag tegen je studie. Ik kom als eerste in aanmerking voor herkeuring.

En ik kijk er niet gek van op als ik 100% goedgekeurd ga worden, tijdens de vorige herkeuringsoperatie werden ook heel veel mensen op slag genezen verklaard.

Waar doe ik het nog voor, studeren :N

[ Bericht 0% gewijzigd door Rubber_Johnny op 07-10-2010 12:34:32 ]
  donderdag 7 oktober 2010 @ 12:37:59 #166
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_87281023
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 12:25 schreef Rubber_Johnny het volgende:

Waar doe ik het nog voor, studeren :N
Voor je eigen toekomst *O* *O* *O*..
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 12:38:49 #167
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87281044
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 12:37 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Voor je eigen toekomst *O* *O* *O*..
Dat moet ik mij studie wel af kunnen maken en daar hebt ik nu geen zekerheid op :N
  donderdag 7 oktober 2010 @ 12:40:46 #168
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_87281122
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 12:38 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat moet ik mij studie wel af kunnen maken en daar hebt ik nu geen zekerheid op :N
Kom je ook niet in aanmerking voor een lening bij DUO of een bank -O- ?
  donderdag 7 oktober 2010 @ 12:43:16 #169
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87281205
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 12:40 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Kom je ook niet in aanmerking voor een lening bij DUO of een bank -O- ?
Nee, heb teveel vertraging.

Met bul had ik wel een PhD in de wacht kunnen slepen op mijn faculteit, ze kennen me daar.

Zonder bul mag ik als 30 jarige ongeschoolde met bijna geen werkervaring de arbeidsmarkt op. :N
  donderdag 7 oktober 2010 @ 12:44:13 #170
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_87281227
Huh, je hebt je Bachelor dan toch?
Check: ABN AMRO Studentenkrediet
  donderdag 7 oktober 2010 @ 12:47:13 #171
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87281323
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 12:44 schreef GSbrder het volgende:
ja maar mag je daarmee een PHD doen?

Anders moet ik anonieme sollicitatieprocedures in. Het zou zo maar kunnen dat ik wat vind, maar ben bang dat ze de voorkeur geven aan 24 jarigen
  donderdag 7 oktober 2010 @ 12:47:58 #172
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87281344
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 12:44 schreef GSbrder het volgende:
Check: ABN AMRO Studentenkrediet
Ik heb een gigantische schuld, ik ga geen cent meer lenen.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 12:48:41 #173
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_87281367
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 12:47 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

ja maar mag je daarmee een PHD doen?

Anders moet ik anonieme sollicitatieprocedures in. Het zou zo maar kunnen dat ik wat vind, maar ben bang dat ze de voorkeur geven aan 24 jarigen
Nee, maar een PhD is ook geen voorwaarde voor een studentenkrediet.
Als jij je bachelor hebt en nu voor je master opwilt, kan je echt wel een krediet van ¤ 5.000,- bij een commerciële partij krijgen.

Dat je een gigantische schuld hebt is niet de schuld van de overheid.
Je hebt er dan echt zelf voor gezorgd (natuurlijk zijn er verzachtende omstandigheden) dat je nu niet meer wilt lenen.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 12:59:11 #174
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87281675
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 12:48 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nee, maar een PhD is ook geen voorwaarde voor een studentenkrediet.
Als jij je bachelor hebt en nu voor je master opwilt, kan je echt wel een krediet van ¤ 5.000,- bij een commerciële partij krijgen.

Dat je een gigantische schuld hebt is niet de schuld van de overheid.
Je hebt er dan echt zelf voor gezorgd (natuurlijk zijn er verzachtende omstandigheden) dat je nu niet meer wilt lenen.
Dat weet ik. Deels heb ik die schuld ook opgebouwd omdat ik er niet aan wilde dat ik hulp nodig had. Omdat ik niet van de staat wilde trekken.

Maar het is wel jammer dat een regeling die bedoeld is om me aan het werk te helpen me daar nu juist vanaf houdt.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 13:06:17 #175
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_87281894
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 12:59 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat weet ik. Deels heb ik die schuld ook opgebouwd omdat ik er niet aan wilde dat ik hulp nodig had. Omdat ik niet van de staat wilde trekken.

Maar het is wel jammer dat een regeling die bedoeld is om me aan het werk te helpen me daar nu juist vanaf houdt.
Maar die schuld heb je toch opgebouwd bij de IB-groep? Dat is toch een overheidsinstantie?
Ik denk dat je het nog niet te somber in moet zien en ook niet te bang voor de financiële instellingen.
Als je het in je hebt je bul te halen met een paar jaartjes financiering, wilt een bank daar ook wel aan!
  donderdag 7 oktober 2010 @ 13:22:34 #176
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_87282409
Ik heb pas 22 oktober een afspraak kunnen maken met de sociale dienst, en dat terwijl ik vanaf 16 oktober geen inkomsten meer krijg en de aanvraag 4 weken duurt ná het gesprek. Joepie, daar dus ook weer van in de stress. En ik moet bezwaar tegen de goedkeuring gaan aantekenen (ben goedgekeurd omdat de startdatum van mn therapie nog niet duidelijk is), ook een moeilijk verhaal. Stress stress stress :{ Maar alles is goed geregeld in Nederland voor arbeidsongeschikten hoor!
pi_87286328
@Windigo,
Je kunt het UWV kantoor vragen om een voorschot, ervan uitgaande dat je daar een afspraak hebt.
Bij de gemeente kan het overigens ook.
Het is echter wel een drempel om erom te vragen kan ik me voorstellen maar er zijn mogelijkheden.
  donderdag 7 oktober 2010 @ 16:59:53 #178
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_87290689
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 15:14 schreef ScarFace- het volgende:
@Windigo,
Je kunt het UWV kantoor vragen om een voorschot, ervan uitgaande dat je daar een afspraak hebt.
Bij de gemeente kan het overigens ook.
Het is echter wel een drempel om erom te vragen kan ik me voorstellen maar er zijn mogelijkheden.
Een voorschot op wat? Ik ben net goedgekeurd en heb dus nergens recht op behalve een bezwaarprocedure ;) Bij de gemeente kan ik kijken inderdaad, bedankt :)
pi_87292555
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 11:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:

Als Wajongers straks op magische wijze worden goedgekeurd en ze moeten aan het werk dan zal vanzelf wel blijken dat het de mist in gaat want een Wajonger zal zich bv.vaker ziek melden,minder productie kunnen leveren,enz.Maar dat wil dit nieuwe kabinet blijkbaar niet inzien,dat het gewoon niet gaat werken.Maar ach,misschien ligt dit kabinet wel weer op z'n kant nog voordat ze die bezuinigingen op de Wajong doorgevoerd hebben.En als het ze wel lukt komt er misschien na dit aso-kabinet wel weer een socialer-kabinet die de bezuinigingen op de Wajong weer terug gaan draaien.
Ik ga mezelf in elk geval niet heel 2011 druk lopen maken dat ik wellicht in 2012 weer goedgekeurd zal worden.Want volgens mij wordt het wel alles of niets,je bent of volledig arbeidsongeschikt,of gedeeltelijk.Het maakt daarbij niet meer uit voor hoeveel procent volgens mij.
  zondag 10 oktober 2010 @ 10:46:11 #180
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87378384
Heeft iemand al wat gehoord over een eventueel gehandicaptenquotum voor bedrijven en overheid?

Als je de gehandicapten echt aan het werk wil moet je het probleem van beide kanten aanpakken natuurlijk, anders is het een ordinaire ' de bijstand is 300 euro goedkoper' bezuinigingsmaatregel over de ruggen van kwetsbare mensen.
pi_87383274
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 10:46 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Heeft iemand al wat gehoord over een eventueel gehandicaptenquotum voor bedrijven en overheid?

Als je de gehandicapten echt aan het werk wil moet je het probleem van beide kanten aanpakken natuurlijk, anders is het een ordinaire ' de bijstand is 300 euro goedkoper' bezuinigingsmaatregel over de ruggen van kwetsbare mensen.
Inderdaad. Zelf ook nog niks gehoord over die gehandicaptenquotum bij bedrijven. En wat een kortzichtige reacties in dit topic allemaal. Als je niet meer stenen kunt dragen maar nog wel een pen kunt vast houden kun je wel administratief werk gaan doen. Mensen vergeten alleen even dat er aan die onderkant van de arbeidsmarkt echt niet zo heel veel werk is. En dat werk wordt eerder gebruikt door uitzendkrachten van jonge leeftijd die goedkoper zijn en flexibeler.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 10 oktober 2010 @ 15:53:06 #182
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87386066
Ik heb bij veel grote nederlandse bedrijven werk gedaan en het valt me altijd weer op dat je eigenlijk nooit iemand ziet in een rolstoel die daar aan het werk is. Toch raar, want voor bijna alle bezigheden in kantoor geldt dat je het prima kan doen ook als je in een rolstoel zit. Schijnbaaar zijn nederlandse bedrijven helemaal niet happig om iemand met een handicap in dienst te nemen, en stoppen we met zijn allen liever deze weg. Waarom vraag ik me af. Iemand met het syndroom van down kan prima post rondbrengen op een kantoor, maar dat zie je in NL niet. Ons hele sociale stelsel is niet allleen belachelijk duur, het onderdrukt eigenlijk iedere kans je te ontwikkelen als je een handicap hebt..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 10 oktober 2010 @ 15:56:08 #183
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_87386134
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 15:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb bij veel grote nederlandse bedrijven werk gedaan en het valt me altijd weer op dat je eigenlijk nooit iemand ziet in een rolstoel die daar aan het werk is. Toch raar, want voor bijna alle bezigheden in kantoor geldt dat je het prima kan doen ook als je in een rolstoel zit. Schijnbaaar zijn nederlandse bedrijven helemaal niet happig om iemand met een handicap in dienst te nemen, en stoppen we met zijn allen liever deze weg. Waarom vraag ik me af. Iemand met het syndroom van down kan prima post rondbrengen op een kantoor, maar dat zie je in NL niet. Ons hele sociale stelsel is niet allleen belachelijk duur, het onderdrukt eigenlijk iedere kans je te ontwikkelen als je een handicap hebt..
Dat gevoel heb ik inderdaad ook wel eens, dat werkgevers denken dat als je een handicap hebt je maar beter in een uitkering kan zitten want dan wordt er toch wel ''voor je gezorgd'' en dan hebben zij de ''lasten'' niet van een medewerker die vaker ziek wordt. Terwijl ik als gehandicapte denk, dat een bedrijf dat een ''risico'' wil nemen door mij aan te nemen, aan mij de trouwste én meest gemotiveerde medewerker heeft die het bedrijf kan hebben. Maar kennelijk stimuleert het stelsel dat inderdaad niet nee. Het is prima om uitkeringen te verminderen, maar stimuleer bedrijven dan ook om mensen die gehandicapt zijn aan te nemen. Anders is het een oneerlijk beleid naar gehandicapten toe.
pi_87386234
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 15:53 schreef Pietverdriet het volgende:
En wat vind je er van dat die mensen nu enigszins op hun uitkering worden gekort en weer wat geschikt werken moeten zoeken? :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 10 oktober 2010 @ 16:05:19 #185
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87386367
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 15:59 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

En wat vind je er van dat die mensen nu enigszins op hun uitkering worden gekort en weer wat geschikt werken moeten zoeken? :P
Dat de overheid zichzelf dat probleem op de hals heeft gehaald door werkgevers aansprakelijk te stellen voor arbeidsongeschiktheid van het personeel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 10 oktober 2010 @ 16:07:11 #186
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_87386409

[ Bericht 100% gewijzigd door Windigo op 10-10-2010 16:08:38 ]
pi_87389712
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 14:05 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Inderdaad. Zelf ook nog niks gehoord over die gehandicaptenquotum bij bedrijven. En wat een kortzichtige reacties in dit topic allemaal. Als je niet meer stenen kunt dragen maar nog wel een pen kunt vast houden kun je wel administratief werk gaan doen. Mensen vergeten alleen even dat er aan die onderkant van de arbeidsmarkt echt niet zo heel veel werk is. En dat werk wordt eerder gebruikt door uitzendkrachten van jonge leeftijd die goedkoper zijn en flexibeler.
Bedrijven krijgen subsidie voor het aannemen van gehandicapten.

Als je echt je best gedaan hebt om aan het werkt te komen en dat kunt aantonen dan ben ik wel positief over je, maar als je op je reet blijft zitten en in de slachtofferrol kruipt dan vind ik het niet meer dan terecht dat je gekort wordt.
  zondag 10 oktober 2010 @ 18:50:53 #188
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_87391330
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 17:57 schreef Monco10 het volgende:

[..]

als je op je reet blijft zitten
:'(

On Topic: We kunnen er een lang en een kort verhaal van maken, maar van gelijke kansen op de arbeidsmarkt is gewoon geen sprake want daarvoor zijn er te veel werkgevers die bij gelijke geschiktheid kiezen voor degene die wel 100% fit is, ofwel 'de gok niet nemen'. Misschien begrijpelijk, maar dat maakt het er voor de arbeidsgehandicapte niet bepaald makkelijker op om werk te vinden.
Zolang dat niet verandert, lijkt me het korten van de uitkeringen de juiste oplossing voor het verkeerde probleem.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_87391596
hehe beetje ongelukkige woordkeuze inderdaad
  zondag 10 oktober 2010 @ 19:19:12 #190
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87392281
quote:

[..]

Als je echt je best gedaan hebt om aan het werkt te komen en dat kunt aantonen dan ben ik wel positief over je, maar als je op je reet blijft zitten en in de slachtofferrol kruipt dan vind ik het niet meer dan terecht dat je gekort wordt.
En dat is nu een heel moeilijke discussie, lastig om je 'gelijk' hier in aan te tonen, dat je echt alles gedaan hebt.
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 18:50 schreef hooibaal het volgende:

Misschien begrijpelijk, maar dat maakt het er voor de arbeidsgehandicapte niet bepaald makkelijker op om werk te vinden.
Zolang dat niet verandert, lijkt me het korten van de uitkeringen de juiste oplossing voor het verkeerde probleem.
Dat dus. Bij deze bezuiniging is wat ik vrees niet het werk, maar de Bijstand.

Ik hoop dat dat snel verandert. Dat nu iedereen met een klein 'vlekje' systematisch aan de kant wordt gezet omdat 'er toch een goeie regeling voor is' vind ik geen gezonde ontwikkeling voor de arbeidsmarkt,

[ Bericht 18% gewijzigd door Rubber_Johnny op 10-10-2010 19:33:13 ]
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 06:32:08 #191
308451 FreelanceMessias
Christus tijdens kantooruren
pi_87446492
Nou, fijn is dit.

Ik ben recent gestopt met school, na 9 jaar studie (MBO + HBO). Tussen de bedrijven door bij 4 psychologen en 2 psychiaters gelopen bij 4 verschillende instanties, 3 soorten antidepressiva gehad,. 2 burn-outs gehad, plus nog een paar serieuze episodes, maar toch doorgegaan ondanks alles. (Iets met oude stempel opvoeding)
Uiteindelijk toch weer ingestort, en toen besloten dat therapie en mezelf op de rails krijgen belangrijker was dan mijn opleiding omdat ik door dat gepush van anderen en mezelf een anti-sociale onreële, achterdochtige neuroot was geworden, en dat gedrag uiteindelijk wel wortels in de aarde had.

Ik zit nu sinds kort in de bijstand, omdat het met de WAJONG nog niet rond is. Qua intelligentie ben ik bovengemiddeld, alleen door "achterstallig onderhoud" van mijn psychische problemen en de gevolgen daarvan (stressbestendig ben ik absoluut niet, kans op terugval is er nu nog in zeer grote mate, en het was zelfs uitgelopen in blinde paranoïa en achterdocht tegen mensen, wat nu wel minder is geworden) ben ik niet in staat om te werken, en dat weet ik omdat ik dat ook zeker wel geprobeerd heb, en wat falikant misging, ondanks good-will en ik ook ik maar al te graag normaal wil functioneren. Ik ben nu in therapie, en ben wel aan de flink aan beterende hand wat dat betreft, aangezien ik nu voor het eerst van m'n leven niet word opgejaagd door anderen en mezelf,

Maar nu komt er dus op neer dat ik niet de juiste beslissing heb genomen.
Al die jaren die ik gestudeerd heb, en elke ambitie die ik had EN heb nagestreefd tot het niet meer kon kan ik in de vuilnisemmer gooien, want ik word over 1 kam geschoren met iedereen die niet werkt, en er zit werkschuw parasitair tuig tussen.
Opleiding afmaken kan nu niet meer, want dat is te duur voor de regering. Beetje lullig aangezien ik wel voordat ik die beslissing nam om te stoppen er wel in totaal tienduizenden euro's in heb gestoken. (Studiefinanciering moet ik grotendeels terugbetalen, van mijn toekomstige hongerloontje)
Ik kan er van uit gaan dat ik nooit verder zal komen dan lopende band werk, en aangezien therapie onbetaalbaar word, word ik daar na (ruwe inschatting van mezelf) +/- een half jaar schuimbekkend achter vandaan getrokken.

En kosten delen met mijn partner? Die heb ik bewust niet, aangezien ik mezelf donders goed bewust ben dat ik geen feestnummer ben voordat ik alles op orde krijg, wat dus niet gaat gebeuren. Dus naast dat ik de rest van mijn leven een minima blijf, word ik ook nog ge-cockblocked :')

Ik denk dat ik mijn toekomstplannen dus maar moet bijstellen naar "Over 5 jaar te zien zijn in man bijt hond in mijn boxershorts, vertellend over dat mijn golden-retriever "goudlok" de enigste vrouw is die me ooit begrepen heeft, terwijl ik kunst maak met mijn eigen poep."

Ik ben ook fel tegen misbruik van uitkeringen door mensen die wel kunnen maar niet willen, en daar moet ook strengere controle op komen. Maar voor mensen die langdurig lichamelijk ziek zijn vind ik het niet meer dan logisch dat ze een uitkering krijgen waarmee ze een beetje humaan kunnen overleven, want die kunnen er niks aan doen. Bij psychische dingen is de lijn moeilijk te trekken. Bijvoorbeeld autistische, angstaanvallen hebben, neurotische stoornissen en agorafobie is niet echt handig bij een bomvol callcenter, maar aan de andere kant "niet willen werken" is ook iets tussen de oren :9.
Het is beter om juist dingen meer te scheiden, maar met deze abominatie is het meer dat ze alles op 1 hoop gaan vegen waarvan heel veel mensen de dupe worden.

Ik vind dit echt een slechte ontwikkeling. en soms vraag ik me af of het kabinet het nog wel in zijn achterhoofd heeft dat ze naast euro's en hoofddoekjes ook nog met mensen te maken hebben.
Voormalig ChocolateGiddyUp
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 08:43:58 #192
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_87447305
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 06:32 schreef FreelanceMessias het volgende:
Bij psychische dingen is de lijn moeilijk te trekken. Bijvoorbeeld autistische, angstaanvallen hebben, neurotische stoornissen en agorafobie is niet echt handig bij een bomvol callcenter, maar aan de andere kant "niet willen werken" is ook iets tussen de oren :9.
Het is beter om juist dingen meer te scheiden, maar met deze abominatie is het meer dat ze alles op 1 hoop gaan vegen waarvan heel veel mensen de dupe worden.
Jij gooit ook dingen op 1 hoop! En dat zit blijkbaar tussen je oren, want er klopt niks van.
Het probleem is juist, dat mensen met een "onzichtbare handicap" de dupe worden. Juist bij lichamelijk beperkten is er véél mogelijk wat aanpassingen betreft op het werk. Het meeste werk in NL is werken met het hoofd.
Dus als je iets "in je hoofd hebt" dan is aanpassingen doen heel veel moeilijker.

En ooooooo, ik heb klassiek autisme en wát doet dit mij pijn, dat ik niet kán werken. En dat mensen dan zeggen dat ik niet wíl. Maar het heeft bij mij niks met willen te maken. Mijn autisme zit me in de weg. En dat maakt dat ik 1 op 1 begeleiding nodig heb in een dagbestedingssetting in de gehandicaptenzorg.
Dát is wat ik kan. En daarom heb ik een Wajong. En die hoop ik ook te houden, ondanks mensen zoals jij die menen dat alle auisten hetzelfde zijn.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 10:29:17 #193
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87449456
quote:
En kosten delen met mijn partner? Die heb ik bewust niet, aangezien ik mezelf donders goed bewust ben dat ik geen feestnummer ben voordat ik alles op orde krijg, wat dus niet gaat gebeuren. Dus naast dat ik de rest van mijn leven een minima blijf, word ik ook nog ge-cockblocked :')

.
Dat dus. Rutte houdt gehandicapten: arm, door ze uit de wajong te schoppen, en ziekte als 'hobby' te zien die men zelf mag bekostigen (zie hoge eigen bijdrage) en dom door lang studeren financieel te bestraffen. Wajongers zullen wel een jaartje respijt krijgen, maar welke ziekte houdt zich nou netjes aan 1 jaar?

En niemand heeft het in de gaten, want het gaat allemaal weer om de moslims. Als dit land een gezin was, waren de moslims het probleemkind waar alle aandacht op gevestigd is, waardoor de ouders niet door hebben dat de andere kinderen ook in de knel komen.
quote:
Ik denk dat ik mijn toekomstplannen dus maar moet bijstellen naar "Over 5 jaar te zien zijn in man bijt hond in mijn boxershorts, vertellend over dat mijn golden-retriever "goudlok" de enigste vrouw is die me ooit begrepen heeft, terwijl ik kunst maak met mijn eigen poep."
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 16:08:08 #194
308451 FreelanceMessias
Christus tijdens kantooruren
pi_87460283
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 08:43 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Jij gooit ook dingen op 1 hoop! En dat zit blijkbaar tussen je oren, want er klopt niks van.
Het probleem is juist, dat mensen met een "onzichtbare handicap" de dupe worden. Juist bij lichamelijk beperkten is er véél mogelijk wat aanpassingen betreft op het werk. Het meeste werk in NL is werken met het hoofd.
Dus als je iets "in je hoofd hebt" dan is aanpassingen doen heel veel moeilijker.

En ooooooo, ik heb klassiek autisme en wát doet dit mij pijn, dat ik niet kán werken. En dat mensen dan zeggen dat ik niet wíl. Maar het heeft bij mij niks met willen te maken. Mijn autisme zit me in de weg. En dat maakt dat ik 1 op 1 begeleiding nodig heb in een dagbestedingssetting in de gehandicaptenzorg.
Dát is wat ik kan. En daarom heb ik een Wajong. En die hoop ik ook te houden, ondanks mensen zoals jij die menen dat alle auisten hetzelfde zijn.
Ik ben het met je eens, maar dat kwam er niet zo goed uit :p. Ik begrijp dat je dat niet kan.
Bij mij is t ook psychisch, en werken gaat bij mij ook redelijk mis, en ik weet ook niet met wat voor begeleiding dat wél zou kunnen. Maar ken ook mensen die met hun 18e de WAJONG ingaan omdat ze een lichte vorm van ADD hebben, daar niks aan willen doen en daarna hun hele WAJONG erdoor feesten.
Vandaar, controles, ipv "oh jullie zijn allemaal hetzelfde", meer kijken van wat er aan de hand is ipv iedereen met een uitkering te zien als kostenpost.

quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 10:29 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat dus. Rutte houdt gehandicapten: arm, door ze uit de wajong te schoppen, en ziekte als 'hobby' te zien die men zelf mag bekostigen (zie hoge eigen bijdrage) en dom door lang studeren financieel te bestraffen. Wajongers zullen wel een jaartje respijt krijgen, maar welke ziekte houdt zich nou netjes aan 1 jaar?

En niemand heeft het in de gaten, want het gaat allemaal weer om de moslims. Als dit land een gezin was, waren de moslims het probleemkind waar alle aandacht op gevestigd is, waardoor de ouders niet door hebben dat de andere kinderen ook in de knel komen.

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Komt t wel op neer, inderdaad. Maarja, zolang de modale burger maar gelukkig is }:|

Ach, dat gedoe met Moslims, alsof de regering er wat aan kan doen. Misschien als alle WAJONGERS zich bekeren en een paar ruiten ingooien ze extra krijgen.

SPOILER
Voormalig ChocolateGiddyUp
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 17:45:37 #195
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87463903
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 16:08 schreef FreelanceMessias het volgende:

Ach, dat gedoe met Moslims, alsof de regering er wat aan kan doen. Misschien als alle WAJONGERS zich bekeren en een paar ruiten ingooien ze extra krijgen.

Als je ruiten in kan gooien kan je ook...
SPOILER
pi_87531748
quote:

[..]

Maar die subsidie kost toch ook weer geld?
Het gekke is dat wajongers die proberen te reintegreren juist meer geld kosten dat wajongers die 100% afgekeurd zijn en bovendien vaak ook nog eens vrijwilligerswerk doen.
Vrijwilligerswerk in de trand van heg snoeien bij de lokale sportvereniging zodat de contributie voor gezinnen daar niet omhoog hoeft.

Dat de wajong zo duur is geworden is BS, het geld dat de wajong duurder is geworden is linia recta uit de bijstand gekomen, waar dus weer minder geld uitgegeven is.
  donderdag 14 oktober 2010 @ 22:11:12 #197
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87551903
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 13:53 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat de wajong zo duur is geworden is BS, het geld dat de wajong duurder is geworden is linia recta uit de bijstand gekomen, waar dus weer minder geld uitgegeven is.
Wie heeft de wajong doen groeien? Gemeenten. Tegen wie wordt stemming gemaakt? De Wajongers. Alsof die met zijn allen liever lui dan moe zijn en de groei daar door komt.

En dan is het kennelijk gerechtvaardigd om ze de kast op te jagen, alsof zieke en gestoorde mensen niet genoeg aan hun hoofd hebben.

Vervang 'gemeenten' door 'werkgevers die van overtollig personeel af willen' en 'wajongers' voor WAO-ers en je hebt het WAO hervormingsverhaal uit de jaren 90..
pi_87554717
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 22:11 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Wie heeft de wajong doen groeien? Gemeenten. Tegen wie wordt stemming gemaakt? De Wajongers. Alsof die met zijn allen liever lui dan moe zijn en de groei daar door komt.

En dan is het kennelijk gerechtvaardigd om ze de kast op te jagen, alsof zieke en gestoorde mensen niet genoeg aan hun hoofd hebben.

Vervang 'gemeenten' door 'werkgevers die van overtollig personeel af willen' en 'wajongers' voor WAO-ers en je hebt het WAO hervormingsverhaal uit de jaren 90..
Jaren 80 ;) toen er een grote werkeloosheid heerste (toen kwam ik namelijk op de arbeidsmarkt dus ik zat er tussenin destijds). Als reactie daarop werden in de jaren 90 de eisen voor de WAO aangescherpt met als dieptepunt de herkeuringen in 2004/2005. Even voor de goede orde deze correctie. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  vrijdag 15 oktober 2010 @ 13:01:40 #199
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87567834
quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 23:13 schreef trovey het volgende:

[..]

Jaren 80 ;) toen er een grote werkeloosheid heerste (toen kwam ik namelijk op de arbeidsmarkt dus ik zat er tussenin destijds). Als reactie daarop werden in de jaren 90 de eisen voor de WAO aangescherpt met als dieptepunt de herkeuringen in 2004/2005. Even voor de goede orde deze correctie. :P
Ik heb het ook over de herkeuringsdrama's, met de horror verhalen van 100% goedgekeurde kankerpatiënten en hypothetische loempiavouwers. :P

Maar die waren dus in 2005
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')