quote:Op zondag 3 oktober 2010 19:40 schreef Oxymoron het volgende:
Ik ben ook Heel Bezorgd. Ben al 3x herkeurd en 3x 80-100% afgekeurd. En dat denk ik bij een 4e herkeuring ook wel te blijven. Maar de herkeuring... Dat is al een Mount Everest voor een onervaren klimmer als ik.
Na de vorige herkeuring ben ik opgenomen geweest.
Ik vraag me dus echt ten zeerste af of de groep 80-100% Wajongeren nog herkeurd gaat of moet worden?!
Idd.quote:Op maandag 4 oktober 2010 09:59 schreef _evenstar_ het volgende:
De nieuwe plannen van het kabinet zijn dieptreurig.
En ik kan boos worden dat in veel schrijnende gevallen en gevallen waar men al meermaals 80/100 is afgekeurd waarom blijven ze die mensen achter hun vodden aanzitten.
Voor sommige mensen is de stress en angst om een herkeuring zo enorm groot.
Niet, ik zit al 5 jaar in de WIA (omdat ik door een of ander bureaucratisch regeltje de wajong niet inkon, met erkende erfelijke aandoeningen) en ben vijf jaar 80/100% afgekeurd. Nu ben ik opeens 100% goedgekeurd omdat WIA tijdelijk hoort te zijn en ik nog ''theoretisch'' (want het UWV biedt geen banen aan) dozen zou kunnen inpakken in een omgeving zonder collega's met geen hoge werkdrukquote:Op maandag 4 oktober 2010 16:03 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
[..]
Idd.
Als het aantal Wajongers je zorgen baart ga dan de instroom strenger keuren maar bezorg de mensen die er nu al in zitten niet collectief stress a.u.b.![]()
Hoe ga je ooit werk vinden met 5 jaar wj op je cv?![]()
Die bezuiniging valt wel mee, dat wordt Bijstand dus.
Zeg dat maar tegen de tig mensen die de WAO uitgeflikkerd zijn.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:08 schreef ScarFace- het volgende:
Geen zorgen maken mensenje hebt immers ook een keuring gehad voordat je de uitkering kreeg.
Het probleem bestaat nog? Blijft je uitkering ook gewoon. Zo niet kun je in beroep gaan tegen het uwv.
quote:http://nl.wikipedia.org/w(...)hiktheidsverzekering De WAO is gedurende de jaren 1990-2004 veelvuldig aangepast. Onder andere werden de keuringsregels steeds strenger. Vanaf oktober 2004 vond er een eenmalige herkeuring, met strengere keuringsnormen, plaats voor alle WAO'ers die op 1 juli 2004 jonger dan 50 jaar waren. Veel WAO'ers verloren door deze herkeuring hun uitkering geheel of gedeeltelijk. Dit komt met name door het aangescherpte schattingsbesluit van oktober 2004, waarin de normen om afgekeurd te worden aanmerkelijk zijn verzwaard.
Dan zal er eerst werk voor ze moeten zijn.quote:Op maandag 27 september 2010 16:21 schreef Bloemkool het volgende:
De mensen die niet willen werken moeten gewoon keihard aangepakt worden, zeker niet uit de wind gehouden worden.
zie boven; er is geen werk voor ze.quote:Maar als je nog kunt werken, dan is er niks mis mee om dat ook gewoon te gaan doen.
Het kantoor zal zich rot schrikken;quote:Als een bouwvakker geen stenen meer kan slepen, dan wil dat nog niet zeggen dat hij geen pen kan vasthouden op kantoor bij hetzelfde bedrijf.
De HRA is een giga sociale uitkering.quote:En wat heeft de HRA ermee te maken? Er zullen ook gehandicapten zijn die een eigen huis hebben en hier goed gebruik van maken.
Dan maken de gezonde Fok!ers je uit voor 'verwend'. Alles in beter dan een uitkering: zij zouden liever nog in een fabriek gaan staan, zeggen ze. Maar dat doen ze niet: zij doen wel werk waar ze voor zijn opgeleid, en oordelen fijn over een ander.quote:Op maandag 4 oktober 2010 18:50 schreef Raven_ het volgende:
Zolang je als Wajonger niet fatsoenlijk op je niveau kan werken (veel bedrijven willen zich gewoon niet aanpassen/ aanpassingen op de werkvloer uitvoeren, omdat het te veel kost) moeten ze zeker niet aan de uitkering tornen. Wat zou je er zelf van vinden als je als hbo of wo'er werk op mbo of mavo niveau moet gaan doen. Ik heb met verschillende Wajongers gewerkt en ken daarom de praktijk.
Je slaat de spijker op zijn kop....die herkeuring van 2004 was inderdaad ook een nachtmerrie. Ik was destijds ook ook 80-100% afgekeurd (lichamelijke voortschrijdende ziekte) maar je hoorde toen van zoveel mensen die dat ook waren maar ineens 100% werden goedgekeurd dat je elke dag met angst en beven in de brievenbus keek wanneer je voor de keuring moest komen (want het alternatief was i.p.v. WAO voor de rest van je leven bijstand t krijgen). Toen die dikke enveloppe uiteindelijk in 2005 wel kwam kwam mijn hartritmestoornis (1 van mijn kwalen) door de stress dwars door de medicijnen heen zodat in ieder geval op dat vlak geen vergissingen waren bij de keuring.quote:Op maandag 4 oktober 2010 22:22 schreef drug_tito het volgende:
Ik ken iemand met een progressieve spierziekte die tijdens de WAO/AAW herkeuringen van 1994, toen de hele WAO op de schop ging, al een herkeuring gehad heeft. Hij is toen voor 80/100% afgekeurd en is ook nooit meer opgeroepen door het UWV. Zijn gezondheid is natuurlijk sinds 1994 verslechterd.
Hij zal waarschijnlijk bij een eventuele herkeuring wel weer afgekeurd worden maar de spanning hiervan gaat hem niet in de koude kleren zitten. Het is alsof je na vrijspraak opnieuw voor de rechter moet komen.
Ik probeer hem een beetje gerust te stellen want extra spanning is iets dat hij niet kan gebruiken.
Maar de Wajong was toch al 70% van het minimumloon?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:27 schreef Nightsurfer1978 het volgende:
Volgens mij hoeven de huidige wajongers zich niet al teveel zorgen te maken over de plannen van het nieuwe kabinet.In de financiele bijlage van het regeerakkoord staat dat de Wajong alleen toegankelijk wordt voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikten.Vervolgens staat er dat de huidige wajong-populatie vanaf 01-01-2012 zal worden ingedeeld in 2 klassen: Volledig en duurzaam arbeidsongeschikt en gedeeltelijk arbeidsongeschikt,waarbij de uitkering van gedeeltelijk arbeidsongeschikten per 01-01-2014 wordt verlaagd naar 70% WML.Als ik het zo lees dan maak ik hieruit op dat de mensen die op dit moment al in de Wajong zitten in het slechtste geval er met hun uitkering iets op achteruit gaan,indien men gedeeltelijk arbeidsongeschikt wordt verklaard.Maar voor hen blijft de Wajong dus ook gewoon bestaan.Alleen voor nieuwe gevallen geldt dat ze alleen toegang krijgen toegang tot de Wajong indien ze volledig en duurzaam arbeidongeschikt zijn verklaard.
Bron: Pagina 13+14 http://www.kabinetsformat(...)=obj&objectid=127448
Die zijn er ook nog jaquote:Op maandag 27 september 2010 18:19 schreef kawotski het volgende:
Ik ken er helaas een paar die arbeidsongeschikt zijn - d.w.z. voor echt werk, een huis verbouwen kunnen ze zonder problemen. Die verpesten het dus voor de echt arbeidsongeschikten.
Het was laatst eens verhoogd als ik het goed heb. Ik begrijp uit dit document dat ze gedeeltelijk weer max op 70% van minimumloon zetten.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 17:13 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Maar de Wajong was toch al 70% van het minimumloon?
En ik zal niet vreemd opkijken als ze ineens heel veel mensen voor 70% geschikt gaan verklaren , waardoor ze nog maar 30% uitkering krijgen. Al is dat pure speculatie van mijn kant..
Heel duidelijk staat het er niet...
Re-integratiebureau's worden voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten afgeschaft, staat in het regeerakkoordquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 18:37 schreef Raven_ het volgende:
[..]
Het was laatst eens verhoogd als ik het goed heb. Ik begrijp uit dit document dat ze gedeeltelijk weer max op 70% van minimumloon zetten.
Uit het document begrijp ik dat ze de boel anders indelen om het systeem te verduidelijken en daarnaast efficienter & gerichter te werken. De gedeeltelijk arbeidsongeschikten gaan minder uitkering krijgen en gerichte re-integratie om ze richting werk te duwen. Het lijkt er dan ook dat bestaande 80-100% gevallen gewoon kunnen rekenen op hun vijfjarig (?) verplichte contactmoment. (die uiteraard strenger zal zijn. Sowieso staat er dat nieuwe invoer strenger beoordeeld zal worden)
Echter, vorige week werd op het NOS journaal gezegd dat iedereen herkeurd zal worden. Onduidelijkheid.
Ik hoop dan dat er wel naar je talenten/mogelijkheden gekeken wordt en dat ze niet proberen je zsm een klotebaantje in te duwen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 18:37 schreef Raven_ het volgende:
[..]
Het was laatst eens verhoogd als ik het goed heb. Ik begrijp uit dit document dat ze gedeeltelijk weer max op 70% van minimumloon zetten.
Uit het document begrijp ik dat ze de boel anders indelen om het systeem te verduidelijken en daarnaast efficienter & gerichter te werken. De gedeeltelijk arbeidsongeschikten gaan minder uitkering krijgen en gerichte re-integratie om ze richting werk te duwen.
quote:Er zijn op dit moment ca 200.000 wajongers (2006 150.000) zie ook:
http://statline.cbs.nl/St(...)nl&PA=37638aom&LA=nl
De stijging is o.a. een gevolg van het feit dat jongeren tot 27 jaar geen
bijstand meer ontvangen. Veel gemeenten hebben toen een deel van deze
jongeren naar de wajong gestuurd.
Van de 200.000 Wajongers hebben er 1,5 % een gedeeltelijke Wajong, de rest
is volledig. Dan zit er niets anders op dan ze allemaal te herkeuren als je
een onderscheidt wilt maken tussen gedeeltelijk en volledig. Maar 200.000
mensen daar doe je jaren over. Men zal dus een schifting maken en ik
verwacht dat men begint met de mensen die het korts in de Wajong zitten. Of
men neemt gewoon de vijfjaarlijkse termijn en gebruikt dat moment. dat betekent dat in ene periode van
5 jaar iedereen is herkeurd.
Maar het definitieve plan van aanpak moet nog worden gemaakt denk ik.
En dat is nu net het probleem: geschikt werk voor gehandicapten is er vaak niet.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 18:37 schreef Raven_ het volgende:
[..]
De gedeeltelijk arbeidsongeschikten gaan minder uitkering krijgen en gerichte re-integratie om ze richting werk te duwen.
[..]
En de reden daarvoor is dat gemeenten de bijstand voor een deel zelf moeten betalen. Het idee van de rijksoverheid was wel aardig, maar kon nooit gaan werken, net zo min als dit soort plannen gaan werken (maar ze veroorzaken wel een hele grote berg ellende)quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 19:30 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Dus omdat gemeenten massaal mensen in de wj hebben gedumpt jagen we nu kwetsbare mensen de stuipen op het lijf.
[..]
De opmerking 'klotebaantje' snap ik niet helemaal. Ik zou zeggen: kijk wat je aankan en waar je het naar je zin hebt. Een simpel baantje (als dat is wat jij bedoelt) levert vaak ook minder stress op.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 19:17 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik hoop dan dat er wel naar je talenten/mogelijkheden gekeken wordt en dat ze niet proberen je zsm een klotebaantje in te duwen.
Als laatste redmiddel om mijzelf te onderhouden, ja.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 19:44 schreef Rodulf het volgende:
[..]
De opmerking 'klotebaantje' snap ik niet helemaal. Ik zou zeggen: kijk wat je aankan en waar je het naar je zin hebt. Een simpel baantje (als dat is wat jij bedoelt) levert vaak ook minder stress op.
Dat, en ik heb de indruk dat sommigen in dit topic zich niet realiseren dat ook een heleboel niet-gehandicapten noodgedwongen onder hun niveau werken, geen (financiele) mogelijkheden meer hebben om verder te studeren enz. De gemiddelde gezonde persoon heeft gewoon 'n flinke studieschuld en krijgt op z'n 45e een midlife crisis omdat ie zich realiseert dat ie al die tijd een suffe baan had.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 19:44 schreef Rodulf het volgende:
De opmerking 'klotebaantje' snap ik niet helemaal. Ik zou zeggen: kijk wat je aankan en waar je het naar je zin hebt. Een simpel baantje (als dat is wat jij bedoelt) levert vaak ook minder stress op.
Is het zo verwend om werk op niveau te willen doen?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 19:58 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Dat, en ik heb de indruk dat sommigen in dit topic zich niet realiseren dat ook een heleboel niet-gehandicapten noodgedwongen onder hun niveau werken, geen (financiele) mogelijkheden meer hebben om verder te studeren enz. De gemiddelde gezonde persoon heeft gewoon 'n flinke studieschuld en krijgt op z'n 45e een midlife crisis omdat ie zich realiseert dat ie al die tijd een suffe baan had.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |