FOK!forum / Ouder(s) / Speciaal Onderwijs
Moonahmaandag 27 september 2010 @ 10:34
Oh jongens, (nou ja, meest dames ;) ), ik weet het niet meer...
Zojuist kreeg ik een telefoontje dat Thies een positieve beschikking heeft gekregen. Oftewel, hij mag naar het Speciaal Onderwijs (in zijn geval een school voor kinderen met ernstige spraak/-taalmoeilijkheden). Of hij kan naar het regulier onderwijs met een rugzakje.

Achtergrondinfo:
Onze zoon is bijna 4 en heeft al lange tijd logopedie. Hij is voor vreemden erg moeilijk verstaanbaar. We hebben heel veel onderzoeken gehad en daar kwam het advies uit hem naar Speciaal Onderwijs te sturen. Maar dan moet hij dus wel een indicatie krijgen, en dat gebeurt slechts op zeer strenge gronden. Nu duurde en duurde het maar (bureaucratie) en Thies begon steeds meer te vragen waar en wanneer hij naar de basisschool mag. Bovendien heeft hij de afgelopen maanden een flinke spurt gemaakt met zijn spraak. We zijn wezen kijken op de 'spraakschool' (zo noem ik het maar), en mijn man was niet enthousiast. Ik zit zelf in het onderwijs en zag er wél de voordelen van in. Kleutertijd daar, en dan ervan uitgaande dat zijn spraak tzt voldoende verbeterd is een overstap naar groep 3 op het reguliere onderwijs. Maar we zitten dus niet op één lijn. Dit alles bij elkaar genomen hebben we een week of twee geleden de knoop doorgehakt en is Thies gaan 'oefenen' op de reguliere basisschool. Fijne juf, redelijk klein klasje (18 kinderen), en ze wilde het wel een kans geven.

Maar hemel! Nu twijfel ik!!! De voordelen van het SO zijn imo wel erg groot. Heel kleine groepen (6 tot 10 kleuters), gespecialiseerd peroneel, plus onderwijs assistenten. Twee- of driewekelijs logopedie in school. Groot nadeel is natuurlijk het busje (hij is nog zo klein, en dan zo alleen met dat busje....) en dat hij niet in zijn woonomgeving naar school gaat. Plus mijn man denkt dat er op de 'spraakschool' echt retarde kinedren zitten. Terwijl dat imo niet zo is. Het criterium om daar toegelaten te worden is spraak-/taalproblemen. Intelligentie moet normaal zijn.

Ik moet gewoon even mijn verhaal kwijt hoor. (Mijn man ligt te slapen, heeft nachtdienst gehad, die hoef ik nu écht niet wakker te maken...).
Meedenken is welkom!
#ANONIEMmaandag 27 september 2010 @ 10:38
Gewoon naar een normale school laten gaan, je zegt zelf net dat hij een flinke spurt heeft gemaakt.
miss_slymaandag 27 september 2010 @ 10:39
Pfff Moonah, wat lastig. Ik moet even een klein meisje troosten, intussen denk ik er even over. Lijkt me een lastige beslissing.
Stalimaandag 27 september 2010 @ 10:40
Hoe gaat het op de reguliere school? En heeft je zoon het er naar zijn zin?
simmumaandag 27 september 2010 @ 10:43
wat zegt de juf op de gewone school waar hij oefent ervan?
Moonahmaandag 27 september 2010 @ 10:45
Thies is mometeel voor de tweede keer aan het oefenen op de reguliere school. Hij vond het de eerste keer wel leuk. Maar ik denk dat hij het op de spraakschool ook leuk zal/zou vinden.

Ik ben zo bang dat er nu niet voldoende aandacht zal zijn voor zijn problematiek,. Hij kan zich niet goed verbaal duidelijk maken (en is zich daar zéér van bewust!!) en reageert daarom meer fysiek, of heel ongenuanceerd.
Voorbeeldje: Vanochtend zat hij in de kring en had een boekje gepakt. Ik dacht dat hij het uit had, en een ander kind dacht dat ook. Dat jongetje wilde het pakken, maar Thies reageerde toen heel fel: "NEE! JIJ.MAG.DAT.NIET.AFPAKKEN!!" Ik zat er nu bij en kon eea dus nuanceren naar dat andere kind. maar die droop toch wel wat geintimideerd af. En dat is waar ik zorgen om heb. Hij laat zich héus de kaas niet van het brood eten, maar hij schrikt wél kinderen af. Vrees ik. En ja, de juf kan daar ook begeleiding in geven. Maar ik weet uit ervaring dat ze daar niet zo veel tijd voor heeft. En dat het er dus regelmatig bij in zal schieten.
Macka66maandag 27 september 2010 @ 10:46
Je kent het onderwijs van binnen uit en je kent je kind.
Dat je zoon opeens een spurt heeft gemaakt betekent nog niet dat zijn taal-spraakontwikkeling normaal verloopt.
En eerlijk gezegd zie ik in je post geen twijfel aan het nut van SO voor je zoon. Ik zie wel dat je problemen hebt met de mening en denkbeeld van je man.
Maar zoals ik al zei, je kent het onderwijs en je kent je kind. Dat zou doorslaggevend moeten zijn.
snoopymaandag 27 september 2010 @ 10:46
Als hij het nu naar zijn zin heeft en buiten school ook logopedie volgt zou ik hem laten blijven denk ik.
Vooral als hij een inhaalslag heeft gemaakt. En wat Simmu zegt, wat zegt zijn juf over hem?
Ik vind een school in de buurt toch wel echt een groot voordeel.
ElectricEyemaandag 27 september 2010 @ 10:47
Ik vind jouw idee van kleutertijd op het SO en dan (hopelijk) naar groep 3 van een 'normale' basisschool op basis van je verhaal het beste. Dat reizen kun je voor hem nog wel een beetje stoer maken ook, als hij er tegenop gaat zien.
Op veel basisscholen gaat men toch niet zo met kinderen met een rugzakje om als je graag zou zien. Mijn dochter heeft ook een rugzakje (vanwege lichamelijke omstandigheden en vandaar mijn interesse in dit onderwerp) en het is toch net te veel afhankelijk van hoe de leerkracht die ze heeft er mee om gaat. De juf van vorig jaar vond het maar lastig, één zo'n apart setje meubilair in de klas (terwijl de klasgenootjes sinds groep 1 niet beter weten). Dit jaar is het juist weer een juf die er leuk mee om gaat.
Maar goed, terug naar jouw zoon. Als hij er de komende jaren op het SO lekker op vooruitgaat en veel aan die individuele begeleiding heeft, kan hij misschien zonder rugzakje naar groep 3. Dan is hij hooguit slecht in taal en daar is overheen te komen.
Lijkt me voor hem ook het beste.
Moonahmaandag 27 september 2010 @ 10:48
quote:
Op maandag 27 september 2010 10:43 schreef simmu het volgende:
wat zegt de juf op de gewone school waar hij oefent ervan?
Die was niet afwijzend. Maar ik denk dat we nu wel weer een gesprekje aan zullen gaan, aangezien er nu concreet een keuze is. Dat geeft haar denk ik ook meer de kans om aan te geven als ze het moeizaam vindt gaan.

Ach en weet je, zo'n rugzak stelt in ons geval ook niet veel voor. Denk ik. Er is dan begeleiding voor de leerkracht vanuit het SO. Of er is een juf in school die twee keer een half uurtje je kind apart neemt. Maar met spraak heb je de hele dag te maken, niet twee keer een half uurtje...
Moonahmaandag 27 september 2010 @ 10:52
quote:
Op maandag 27 september 2010 10:47 schreef ElectricEye het volgende:

Op veel basisscholen gaat men toch niet zo met kinderen met een rugzakje om als je graag zou zien.
Dat dus.
Wel fijn voor jullie dat de huidige juf van je dochter er beter mee omgaat.
bioloogjemaandag 27 september 2010 @ 10:55
Speciaal onderwijs biedt dus eigenlijk: Kleine klas, met gespecialiseerde docent en onderwijsassistent en specialistische zorg op het spraakprobleem. Eigenlijk bieden ze dus alles aan wat jouw kind op dit moment nodig heeft...

Regulier onderwijs heeft een grotere klas, met een leerkracht die niet op leerlingen met spraakproblemen getraind is, het enige voordeel is dat hij dichter bij naar school kan. Daarnaast heb je nog het gevoelsmatige richting "speciaal" onderwijs... (vooral je man, volgens mij)

Nu weet ik niet precies wat ze met het rugzakje van plan zijn daar. Maar op mij komt het nu over dat het speciaal onderwijs voor Thies het beste is. Misschien gaat het snel beter en kan hij later alsnog naar een reguliere school, maar die kans op snelle verbetering lijkt mij het grootste op het speciaal onderwijs...
ik80lllmaandag 27 september 2010 @ 10:57
Moonah, ik denk dat je je eigen keuze al weet ;)
Ik zou persoonlijk ook voor je optie gaan van kleutertijd in het so, en daarna instromen indien voldoende vooruitgang.
Juist in de kleutertijd zijn ze erg taalgevoelig en kan je de meeste vooruitgang boeken. Juist dan die kleine groepjes, en veel aandacht voor taal/omgang met andere kinderen en leren met omgaan van , zou wat mij betreft helemaal geweldig zijn!

Succes met je keuze (of met je man overhalen)
_evenstar_maandag 27 september 2010 @ 10:58
Moonah ik snap je twijfel etc..

Maar ik denk hij krijgt die positieve beschikking niet zonder rede.

Heel plat gezegd een speciale school zit je niet de rest van je leven aan vast.. maar kan nu wel voorlopig iig goede uitkomst bieden en je dappere op een juiste manier begeleiden in zijn spraak en taal vaardigheden.
Die twee vaardigheden zit hij WEL de rest van zijn leven aan vast...

En hoe ouder ze worden hoe moeilijker een achterstand weg te werken is.

My two cents..


( uit nieuwsgierigheid gaat het om dependance van sint marie in stg MG ? )
Vlindermaandag 27 september 2010 @ 10:58
Ik zou ook voor het SO gaan, juist omdat hij in groep 3 toch weer mee stromen zal kan hij die eerste 2 jaar de begeleiding krijgen die hij nodig heeft. En dat hij als klein jochie in het busje moet zal in het begin slikken zijn, maar zoals ElectricEye zegt, het is wel stoer dat hij dat kan!
Moonahmaandag 27 september 2010 @ 11:04
quote:
Op maandag 27 september 2010 10:46 schreef Macka66 het volgende:

En eerlijk gezegd zie ik in je post geen twijfel aan het nut van SO voor je zoon. Ik zie wel dat je problemen hebt met de mening en denkbeeld van je man.

Macka, dit is idd de spijker op zijn kop. :{

Blegh, ik heb nu gewoon buikpijn.

Dankjulliewel voor je reacties. Dat doet me goed.

PS Evenstar, Thies is onderzocht door Kentalis, voorheen Viataal. En dat is idd gekoppeld aan St.Marie. de school is daar ook aan gelieerd.
debuurvrouwmaandag 27 september 2010 @ 11:06
Is er ook een reden gevonden waarom hij een taalachterstand heeft ontwikkeld? Hij krijgt die rugzak natuurlijk niet voor niks. Als er een aanwijsbare reden is is de oplossing immers ook makkelijker.

Je in een groep "moeten" handhaven vraagt ook dat je je taal ontwikkelt en in die zin hoeft een reguliere basisschool geen hinder te zijn. Maar als hij móeite heeft met taal opnemen dan is het lijkt mij beter om hem in deze taalgevoelige periode wel naar SO te doen. Gewoon omdat het al lastiger gaat, dan is de basis zo breed als maar mogelijk is en kan hij daar op verder bouwen.

Even over nuance, ik zal het punt wel missen :@ maar zo gaat het toch best eens vaker bij de kleuters? :@ Alleen maar fijn dat hij het niet laat afpakken. Een beleefd sorry, maar ik heb het nog niet uit komt pas veel later toch?
miss_slymaandag 27 september 2010 @ 11:08
Een school in de buurt is natuurlijk erg fijn. Niet alleen omdat hij dan niet met een busje hoeft, maar ook omdat hij dan vriendjes kan maken in de buurt bijvoorbeeld.
Zo'n beschikking voor SO krijgt hij natuurlijk echter niet zomaar. Zoals je al aangeeft, zijn daar strenge eisen voor, en kennelijk voldoet hij daaraan.

Hoe vindt hij het op deze school? Kan hij ook op een prettige manier contact leggen met de andere kindjes, of is hij daar te defensief voor? Kinderen kunnen vrij flexibel omgaan met een kind dat op een of andere manier anders is, maar dat kan ook heel erg tegenvallen. Lijkt me ook een belangrijk punt voor de beslissing, maar misschien is er nog te weinig over te zeggen na een paar keer oefenen.

Ik weet niet echt hoe die dingen werken, maar starten op deze school en bijvoorbeeld tot kerst kijken hoe het gaat is waarschijnlijk niet mogelijk? Ook de vraag natuurlijk of dat handig is omdat de kans dan bestaat dat hij over een half jaar moet verkassen en ergens anders moet wennen.

Hebben jullie toen jullie de andere school bezochten ook de kinderen gezien die er heen gaan? Omdat je man zo'n negatief beeld heeft van de kinderen die daar zitten, heeft hij misschien niet de mogelijkheid gehad om ze te zien/ontmoeten en zelf te zien dat ze net als Thies alleen een praak- en taalachterstand hebben, maar verder 'normaal' zijn.
simmumaandag 27 september 2010 @ 11:08
wanneer moet je eigenlijk beslissen? wellicht helpt het om dingen eventjes te laten bezinken, wat meer proberen op de gewone school.
Moonahmaandag 27 september 2010 @ 11:12
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:06 schreef debuurvrouw het volgende:
Is er ook een reden gevonden waarom hij een taalachterstand heeft ontwikkeld? Hij krijgt die rugzak natuurlijk niet voor niks. Als er een aanwijsbare reden is is de oplossing immers ook makkelijker.
Nee, er is geen duidelijk reden waarom hij de achterstand heeft. Intelligentie is boven gemiddeld, woordenschat excessief bovengemiddeld. In het rapport stond dat hij moeite heeft om 'de klanken achter elkaar te plannen' oid. Hij begrijpt álles. Gelukkig.
quote:
Je in een groep "moeten" handhaven vraagt ook dat je je taal ontwikkelt en in die zin hoeft een reguliere basisschool geen hinder te zijn. Maar als hij móeite heeft met taal opnemen dan is het lijkt mij beter om hem in deze taalgevoelige periode wel naar SO te doen. Gewoon omdat het al lastiger gaat, dan is de basis zo breed als maar mogelijk is en kan hij daar op verder bouwen.
Het taal opnemen is dus niet zo'n of eigenlijk totaal geen probleem.
Ik zit meer in over het sociaal emotionele aspect. Je voldoende kunnen uiten. Je geen uitzondering voelen in de groep (hoewel ik ook weet dat iedereen wel iets heeft. maar toch, spraak is zó verweven in alles).
quote:
Even over nuance, ik zal het punt wel missen :@ maar zo gaat het toch best eens vaker bij de kleuters? :@ Alleen maar fijn dat hij het niet laat afpakken. Een beleefd sorry, maar ik heb het nog niet uit komt pas veel later toch?
Mijn zus zegt idd ook zoiets. Het felle kan ook een stukje karakter zijn. Hm, lijkt hij tóch nog op mij....

Ik ben juist blij met posts zoals de jouwe Buuv. Tnx!
_evenstar_maandag 27 september 2010 @ 11:15
Moonah misschien dat het helpt om de visie van je man bij te stellen?

volgens mij heb ik een verslag van sint marie nog ergens.. zal ik hem opzoeken.. dat geeft wel aan hoe ze daar te werk gaan.. bij mijn weten hebben alle overkoepelende organisaties van sint marie het zelfde beleid..

Ik heb daar een dag meegelopen en ik zag helemaal geen retarded kinderen.. maar kinderen die bijv. slechthorend waren of doof.. of die door bijv. lang sondevoeding niet konden praten en die op een hele fijne mooie manier om leerden gaan met taal.. doodnormale kindjes
Moonahmaandag 27 september 2010 @ 11:17
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:08 schreef miss_sly het volgende:


Ik weet niet echt hoe die dingen werken, maar starten op deze school en bijvoorbeeld tot kerst kijken hoe het gaat is waarschijnlijk niet mogelijk? Ook de vraag natuurlijk of dat handig is omdat de kans dan bestaat dat hij over een half jaar moet verkassen en ergens anders moet wennen.
Ja, dat zou een optie zijn. Aankijken hoe het hier gaat. Zo zei mijn zus het ook. Er is een vangnet. Mocht het niet gaan, dan hoeft het niet uit de hand te lopen, want de hele bureaucratische procedure is al doorlopen.
Maar noem me een watje, ik ben zo bang dat Thies er schade aan ondervindt als hij het niet fijn heeft op deze school omdat kinderen hem niet begrijpen. :'( Ik moet daar nu echt van huilen. Ja, ik vul al allerlei dingen negatief in, en ik zie beren op de weg. En zoals mijn man zegt, ik heb daarmee dus te weinig vertrouwen in Thies. Dat voelt ook rot.
quote:
Hebben jullie toen jullie de andere school bezochten ook de kinderen gezien die er heen gaan? Omdat je man zo'n negatief beeld heeft van de kinderen die daar zitten, heeft hij misschien niet de mogelijkheid gehad om ze te zien/ontmoeten en zelf te zien dat ze net als Thies alleen een praak- en taalachterstand hebben, maar verder 'normaal' zijn.
Ja. Er waren kinderen. En eerlijk gezegd vond ik ze eigenlijk wel normaal overkomen, maar J. dus niet.
_evenstar_maandag 27 september 2010 @ 11:18
kinderen die " niet normaal" zijn heb je ook op reguliere scholen !
Lishemaandag 27 september 2010 @ 11:20
Moonah, de redenen die je hebt voor het niet naar de 'spraakschool' gaan zijn allemaal gevoelsredenen denk ik. De taxi (wennen), vriendjes in de buurt (kan ook nog in groep 3). Ik denk dat mijn voorkeur toch naar jouw keuze zou gaan, overstappen in groep 3. Als Thies zich zo bewust is van zijn spraak is het voor hem juist fijn als hij wat dat betreft 'opgaat in de groep', lijkt me. Zodat hij gewoon lekker kan kleuteren zonder die frustratie. Het is allemaal al zoveel, ook zonder rugzakje. (tenminste, zo ervaar ik het bij mijn kleuter.)
Ik heb geen idee verder in hoeverre zijn spraak een hindernis vormt naar andere kinderen dus mijn mening is gebaseerd op hoe ik denk dat hij praat. ;)

Succes!!!!!!
Moonahmaandag 27 september 2010 @ 11:22
Zo stom he. Vorige week stond ik écht achter onze keuze. Het is een fijne school, die reguliere basisschool. En ook een heel lieve juf, in wie ik wel vertrouwen heb (belangrijk!!). Maar ik ging eigenlijk ervan uit dat de beschikking niet door zou gaan. En die spurt, dat was ook wel een argument om met mijn man mee te gaan.
maar nu we dus écht de keuze hebben....

Sorry hoor, hersenspinsels. Ik moet het allemaal gewoon even kwijt. :@
snoopymaandag 27 september 2010 @ 11:23
Kan me ook voorstellen dat het juist goed is om tussen kinderen te zijn die 'normaal' spreken ipv een hele groep met spraak- of hoorproblemen. Zou een kind taal dan niet beter oppikken?

En ik dacht ook precies wat buuf zei: volgens mij is het wel echt kleutergedrag zoals hij reageerde op het afpakken van het boekje ;)
debuurvrouwmaandag 27 september 2010 @ 11:24
Ik weet niet Moonah, of ik in deze situatie dan zou kiezen voor SO. Als woordenschat bovengemiddeld is en zijn intelligentie ook, vind hij een weg om het op te lossen. Misschien is dan júist onderdompelen in sociale contacten wat hij nodig heeft. (niet dat hij die nu niet heeft, maar zo op school, los van je ouders) Zéker omdat hij een spurt heeft gemaakt. Het is natuurlijk haske lastig. Het kan natuurlijk ook best zijn dat zo'n SO school hem steunt in het anders zijn maar dan op een negatieve manier. Misschien heeft je man wel heel erg gelijk. En zo klinkt het heeft hij genoeg karakter om zijn verbale onvermogen te compenseren. Hij zal niet zomaar slachtoffer worden of een muurbloem. En kinderen vinden hun weg daar ook wel weer in. Niet alleen Ties maar ook de rest van de klas.

Mijn zus heeft op speciaal onderwijs gezeten en vond het een hel. Dit was dan wel een mlk school. Maar vooral het verstandelijk niet aansluiten bij het meerendeel van de klas heeft haar erg opgebroken. Waren daar voornamelijk kinderen uit, hoe zeg je dat netjes, een ander sociaal milieu dan wij. ;)
miss_slymaandag 27 september 2010 @ 11:24
Ik vind je daarin helemaal geen watje. Ik kan me zo goed voorstellen dat je daar buikpijn van krijgt, pffff.
Je wil voor je kind, zeker zo jong nog, proberen te veel narigheid te vermijden, en dit lijkt natuurlijk de uitgelezen manier om dat te doen.
Echter: ondanks betere begeleiding op het SO wil dat neit zeggen dat hij zich daar wel fijn gaat voelen, of dat het contact met andere kinderen wel fijn gaat zijn. Die garantie heb je helaas niet als je kind naar een school gaat, welke dan ook. Het enige dat je wel weet, is dat de professionele begeleiding voor zijn spraak- en taalontwikkeling beter zal zijn.

Je kunt het zien als te weinig vertrouwen in Thies, maar zo zou ik het niet proberen mee te nemen, eigenlijk, en je er zeker niet rot over voelen. Het is geen gebrek aan vertrouwen n Thies, het is een hem willen behoeden voor narigheid.
Moonahmaandag 27 september 2010 @ 11:26
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:23 schreef snoopy het volgende:
Kan me ook voorstellen dat het juist goed is om tussen kinderen te zijn die 'normaal' spreken ipv een hele groep met spraak- of hoorproblemen. Zou een kind taal dan niet beter oppikken?

Dat hoor ik meer van mensen. Maar wij als ouders praten toch ook normaal?
Ik weet niet of dat zo werkt. In het onderzoeksrapport stond ook duidelijk dat het een kwestie is van niet kunnen. het lukt hem gewoon niet de vele verscillende klanken achter elkaar goed te combineren. Afzonderlijk gaat het uitstekend. En met heel veel aandacht voor een los woord ook. Maar in communicatie gooit hij ze door elkaar.
Lishemaandag 27 september 2010 @ 11:26
Kan net zo goed Snoopy! Ik denk dat het gewoon echt per kind bekeken moet worden. Onze oudste zou ik in deze kwestie naar speciaal onderwijs laten gaan, terwijl de jongste denk ik op regulier beter vooruit zou gaan.
debuurvrouwmaandag 27 september 2010 @ 11:29
aan de hand van de post van Miss _ sly schiet me ineens iets anders te binnen. Binnen een groep van kinderen met een spraak-taal stoornis zijn de verschillen natuurlijk veel groter dan in een reguliere klas. Stel voor dat Thies'afwijking Russisch heet, en de afwijking van kleuter twee heet Chinees, dan snappen die twee elkaar echt helemaal niet.
Binnen regulier zullen die verschillen veel kleiner zijn.
_evenstar_maandag 27 september 2010 @ 11:29
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:26 schreef Lishe het volgende:
Kan net zo goed Snoopy! Ik denk dat het gewoon echt per kind bekeken moet worden. Onze oudste zou ik in deze kwestie naar speciaal onderwijs laten gaan, terwijl de jongste denk ik op regulier beter vooruit zou gaan.
Dat is wel een heel belangrijk punt!

Moonah kan hij niet eens een weekje op de school daar mee lopen en een weekje op de gewone school.
En dan van daar uit evalueren en een beslissing nemen?
Moonahmaandag 27 september 2010 @ 11:30
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik weet niet Moonah, of ik in deze situatie dan zou kiezen voor SO. Als woordenschat bovengemiddeld is en zijn intelligentie ook, vind hij een weg om het op te lossen. Misschien is dan júist onderdompelen in sociale contacten wat hij nodig heeft. (niet dat hij die nu niet heeft, maar zo op school, los van je ouders) Zéker omdat hij een spurt heeft gemaakt. Het is natuurlijk haske lastig. Het kan natuurlijk ook best zijn dat zo'n SO school hem steunt in het anders zijn maar dan op een negatieve manier. Misschien heeft je man wel heel erg gelijk. En zo klinkt het heeft hij genoeg karakter om zijn verbale onvermogen te compenseren. Hij zal niet zomaar slachtoffer worden of een muurbloem. En kinderen vinden hun weg daar ook wel weer in. Niet alleen Ties maar ook de rest van de klas.

Mijn zus heeft op speciaal onderwijs gezeten en vond het een hel. Dit was dan wel een mlk school. Maar vooral het verstandelijk niet aansluiten bij het meerendeel van de klas heeft haar erg opgebroken. Waren daar voornamelijk kinderen uit, hoe zeg je dat netjes, een ander sociaal milieu dan wij. ;)
Zoals jij het omschrijft Buuv, komt wel overeen zoals mijn man er tegenaan kijkt. :)
En Thies is wel een kind met een pittig karakter. En hij is erg op zoek naar contact. Heeft humor. En op de psz ligt hij goed in de groep, heeft ook een vast clubje vriendjes (die naar een andere basisschool gaan... :{ ).

*wik *weeg *wik *weeg

Dames, jullie reacties en meedenken doen me zó veel goed. :*
Moonahmaandag 27 september 2010 @ 11:31
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:29 schreef debuurvrouw het volgende:
aan de hand van de post van Miss _ sly schiet me ineens iets anders te binnen. Binnen een groep van kinderen met een spraak-taal stoornis zijn de verschillen natuurlijk veel groter dan in een reguliere klas. Stel voor dat Thies'afwijking Russisch heet, en de afwijking van kleuter twee heet Chinees, dan snappen die twee elkaar echt helemaal niet.
Binnen regulier zullen die verschillen veel kleiner zijn.
Gheghe! da's wel een mooie vergelijking!

En Evenstar, dat is wellicht een idee. Ik zal het eens opperen.
_evenstar_maandag 27 september 2010 @ 11:32
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:29 schreef debuurvrouw het volgende:
aan de hand van de post van Miss _ sly schiet me ineens iets anders te binnen. Binnen een groep van kinderen met een spraak-taal stoornis zijn de verschillen natuurlijk veel groter dan in een reguliere klas. Stel voor dat Thies'afwijking Russisch heet, en de afwijking van kleuter twee heet Chinees, dan snappen die twee elkaar echt helemaal niet.
Binnen regulier zullen die verschillen veel kleiner zijn.
Nee dat klopt niet.. er zijn gradaties in de spraak_ taalstoornissen.. de klassen zijn zo klein juist omdat er verschillende klasjes zijn qua gradaties.

Zo zullen ze veel met picto's en hand bewegingen beginnen dus non verbaal communiceren bij de gesproken taal.
Een kind wat wel al kan spreken zal niet in de groep komen bij een kind dat niet kan spreken.

En later zulle de picto's wegvallen en daarna de handgebaren etc.. er is heel veel aandcaht voor het individuele probleem per kind. Maar ook veel aandacht voor het sociale aspect.

( tenij ze alles ineens verandert hebben is het zo altijd geweest op de scholen van die stichting)
truimaandag 27 september 2010 @ 11:35
tsjonge, wat een dilemma, moonah! op zich wel fijn dat Thies zo te lezen zich in beide opties uiteindelijk wel thuis zou kunnen voelen. maar nu bepalen wat nou echt het allerbest voor 'm uit zal pakken lijkt me ook erg moeilijk. ik weet 't dus ook echt niet. veel succes met 't er samen uitkomen!
debuurvrouwmaandag 27 september 2010 @ 11:39
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:32 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Nee dat klopt niet.. er zijn gradaties in de spraak_ taalstoornissen.. de klassen zijn zo klein juist omdat er verschillende klasjes zijn qua gradaties.

Zo zullen ze veel met picto's en hand bewegingen beginnen dus non verbaal communiceren bij de gesproken taal.
Een kind wat wel al kan spreken zal niet in de groep komen bij een kind dat niet kan spreken.

En later zulle de picto's wegvallen en daarna de handgebaren etc.. er is heel veel aandcaht voor het individuele probleem per kind. Maar ook veel aandacht voor het sociale aspect.

( tenij ze alles ineens verandert hebben is het zo altijd geweest op de scholen van die stichting)
Nou inderschrijf je eigenlijk een beetje wat ik zeg. Ze leren wel een nieuwe taal, met handgebaren, maar individueel hebben ze allemaal een eigen probleem. Er is geen taalachterstand gelijk.

Dus Thies spreekt Russisch, leert nederlands met z'n handen, maar kind twee spreekt chinees, leert nederlands met z'n handen. Thies begrijpt echter nederlands heel goed, maar ja, kindje twee moest dat nog leren. Chinees snapt Thies niet. En kindje twee geen Russisch... Ziehier het vergroten van frustratie, zeker in het begin.

En er zijn maar 6 kindjes. De kans dat er een bijzit die je wel goed snapt is kleiner dan in een populatie van 18.

*graag advocaat van de duivel speelt* ):O
Moonahmaandag 27 september 2010 @ 11:43
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:35 schreef trui het volgende:
tsjonge, wat een dilemma, moonah! op zich wel fijn dat Thies zo te lezen zich in beide opties uiteindelijk wel thuis zou kunnen voelen. maar nu bepalen wat nou echt het allerbest voor 'm uit zal pakken lijkt me ook erg moeilijk.
Dit is ook wel een goede relativerende opmerking. Mijn man zei ook al zoiets: "Je weet nooit wat de beste keuze is. Als je het een kiest weet je niet hoe het zou zijn geweest als je het andere had gekozen en vice versa."
_evenstar_maandag 27 september 2010 @ 11:46
Dan druk ik me verkeerd uit :)

Thies heeft in dit geval een voorsprong op diegene die niet spreken of nog heel veel ondersteuning nodig hebben bij de verbale taal door non verbale taal.
Dan komt hij dus in een groepje waar de andere paar kindjes dus ook al zover zijn dat ze wel verbale taal spreken.
gebruiken ze bijvoorbeeld zang om klanken na te bootsen/herkennen etc..


Daarbij weet ik niet hoe het op andere reguliere scholen is, maar hier op de Vrije school krijgen ze ook enorm veel non verbale taal bij liedjes/spreukjes/verhaaltjes. Dus dat is niet geheel anders als op een SO..

Echter heeft een SO gericht op spraak/taal wel de juiste middelen en een pak meer ervaring hoe op een correcte manier om te gaan met dit soort problematiek.
Lenaatjemaandag 27 september 2010 @ 12:36
Och Moonaah ik weet wat je voelt. Niet dat wij de keuze hoeven te maken tussen SO en regulier onderwijs, maar mahre heeft ook een taal/spraak achterstand. Ze loopt ongeveer een jaar achter op leeftijdgenootjes.
Sinds januari heeft ze logopedie en sinds een maand zelfs 2 per week. Vanaf mei gaat ze naar school. En dat was heel spannend, hoe gaat ze zich staande houden tussen leeftijd genootjes die zich wel goed kunnen uitdrukken. Het ging moeizaam maar het gaat wel en we merken ook dat het haar spraak goed doet. Ze is er nog niet, nog lang niet, maar ze trekt zich aardig op aan haar klasgenootjes. Soms gaat het mis en dan uit pure frustratie deelt ze een mep uit. Maar ze heeft nu een juf die haar goed aanvoelt en dat gaat heel goed.
Bij ons is er contact geweest tussen het audioligsch centrum, de school en de logopediste en is er afgesproken hoe ze mahre verder kunnen begeleiden ook van school uit. MIsschien ook nog een idee.
Als ik in jullie schoenen zou staan zou ik denk ik het reguliere onderwijs kiezen, kijken hoe het gaat en dan misschien alsnog over naar SO. Maar dat is meer gevoelsmatig, om het zo gewoon mogelijk te houden zeg maar.
Ik kan me heel geod je buikpijn voorstellen, ik heb dat ook. Ik vind het zo erg dat ze alles snapt maar zich niet goed kan uiten.verstaanbaar kan maken. IK zie haar soms innerlijk vechten en soms barst ineens de bom. Vreselijk. Heel veel sterkte met jullie keuze!
simmumaandag 27 september 2010 @ 12:42
we hebben vrij veel so kindjes in de familie. ik zou het zelf vermijden als het ff kan. niet omdat so zo vervelend is, maar meer omdat je er zo lastig van af komt als het niet meer nodig is. kindjes doen makkelijk hun ouders na, maar nog makkelijker andere kindjes.

klopt het dat ik begrijp dat je niet binnen nu en zeg, een week hoeft te beslissen? want dan zou ik dingen gewoon eventjes laten rusten. kan je ook mooi even kijken hoe het proefdraaien op school gaat, wellicht een weekje proefdraaien op die andere school.
Lenaatjemaandag 27 september 2010 @ 12:45
Simmu, waarom kom je er moeilijk weer vanaf dan, omdat je dan eenmaal een stempeltje hebt zeg maar? gewoon even uit nieuwsgierigheid hoor.
truimaandag 27 september 2010 @ 12:46
om dan weer terug naar regulier te gaan is misschien een lastige stap?
Lenaatjemaandag 27 september 2010 @ 12:49
ja oke, dus toch het stempeltje zeg maar. ik ben ook zo bang dat mahre die kant op gaat als ze niet bij kan raken met taal, nu ik dit zo lees.....
chacamamaandag 27 september 2010 @ 12:49
Dan denk je dat je de keuze gemaakt hebt. Je had zo duidelijk het beeld voor je dat Thies naar het reguliere onderwijs zou gaan. Dat hij met de sprong die hij gemaakt heeft de afgelopen tijd het wel zou redden daar. Maar nu krijg je opeens de mogelijkheid om een andere keuze te maken. Eentje die voor thies misschien wel heel goed zou zijn, maar waarvan je niet weet of het een goede is.

Wat een enorm dilema. Maar beide wegen zijn niet bindend. Je geeft al aan dat je met zijn kleuterjuf wilt praten om te zien of zij kan inschatten of hij hier op zijn plaats is. Dat vind ik erg verstandig. En het argument dat je zelf al aangeeft dat ie na groep 2 ook terug kan naar het reguliere onderwijs vind ik erg verstandig.

Hierbij neem ik ook aan dat het SO zelf ook snel genoeg zal aangeven wanneer Thies klaar is voor het reguliere onderwijs. Zij zullen niet Thies daarhouden als ie daar niet thuis hoort. Dus misschien zit ie er tot en met groep 2. En misschien geven ze wel aan dat ie na de voorjaarsvakantie al weer terug kan naar het reguliere onderwijs.

Thies zijn ontwikkeling staat in deze voorop. Ik zou zelf gaan kijken op de SO samen met thies en daar met een leraar praten. Misschien is de sprong die Thies gemaakt heeft wel zo goed dat zij al aangeven dat ie met logopedie naar het reguliere onderwijs kan. Maar als je niet gaat en niet kijkt wat beter is voor Thies dan blijf je in twijfel.

Wat je man betreft. Zijn eerste reactie is te begrijpen. SO is in de volksmond toch wel voor de 'domme' dat er in al die jaren veel verschil is gemaakt in scholen is soms nog maar moelijk te begrijpen. Ook voor hem zou moeten gelden de ontwikkeling en het gevoel van veiligheid van Thies moeten voorrang hebben.

Sterkte met het maken van de jusite keuze..... volg je hart :*
simmumaandag 27 september 2010 @ 12:49
naar wat ik zag bij de neefjes en nichtjes beiden ;)
bij een neefje hadden we de situatie dat de 'normale' school (in het dorp was er maar eentje) neefjelief niet op de school wilde hebben. nou is (was toen iig) een rotschool, daar niet van. maar toch.
Lenaatjemaandag 27 september 2010 @ 12:54
raar is dat dat een school dan weigerd als het ware, terwijl een kind er dan blijkbaar wel aan toe is of het aan kan. het lijkt mij ook dat SO kindjes niet bij zich houden terwijl ze regulier onderwijs aankunnen. evt met een klein beetje begeleiding.
livelinkmaandag 27 september 2010 @ 14:17
Wat een moeilijke keuze, Moonah. Ik worstelde vorig jaar natuurlijk ook heel erg met die keuze en ik merk bij mezelf dat ik langzaam toegroei naar de mogelijkheid van het Speciaal Onderwijs. Vorig jaar was het alleen maar een schrikbeeld voor me en nu heb ik er vrede mee dat hij wellicht naar het Speciaal Onderwijs zal moeten als het echt niet meer gaat. Jij zit in het onderwijs, waarschijnlijk hoef jij niet meer zo erg te wennen aan het idee van Speciaal Onderwijs, maar dat geldt natuurlijk niet voor je man. Ik zou neigen in dit geval om het eerst te proberen op het reguliere onderwijs en dan als het niet gaat eventueel alsnog de overstap maken naar het SO.
brunette82maandag 27 september 2010 @ 14:53
Moonah, ik heb je een pm gestuurd...en idd, logopedie is onmisbaar! succes met je keuze!
lciclemaandag 27 september 2010 @ 15:02
Aan je reacties te zien heb je voor jezelf echter de keuze al gemaakt. Je wilt als moeder het beste voor je kind en jouw (jullie) gevoel daarover is belangrijker dan wat anderen er van vinden. In dat kader zou ik je het advies willen geven (8> hem te laten starten op SO, overstappen kan altijd nog!

[ Bericht 66% gewijzigd door lcicle op 28-09-2010 21:55:55 ]
Vanyelmaandag 27 september 2010 @ 16:29
Ik zou juist omdat het met die bovengemiddelde intelligentie blijkbaar toch niet lukt kiezen voor SO. Dat betekent immers dat er iets heel anders 'misgaat' dan in de reguliere taalontwikkeling. Daarvoor wil je dus ook experts aan het werk zetten, niet de goedbedoelende juf van de school in de buurt die echt haar best gaat doen maar van specifieke spraaktaalproblemen geen kaas gegeten heeft.
KWAKjemaandag 27 september 2010 @ 17:33
over 'retarded':
REC 2 onderwijs oftewel een spraaktaalschool is er juist voor kinderen die ondanks hun normale intelligentie/ normale IQ een groot spraaktaalprobleem hebben.
kinderen met een laag IQ (80 of minder)/verstandelijke beperking/"retarded" krijgen niet eens een beschikking voor REC 2. vanwege een verlaagd IQ komen die in aanmerking voor REC 4. en daar is bij Thies geen sprake van (als ik je goed begrijp).
in principe hebben de kinderen op een REC 2 school dus allemaal een normaal IQ (80 of hoger).

ervaring:
ik heb gewerkt in het speciaal onderwijs met kinderen met ernstige spraaktaalstoornissen.
ik heb veel kinderen zien opbloeien op onze school, nadat ze maanden of jarenlang het (net) niet aankonden in het regulier onderwijs. en dat opbloeien gebeurde al binnen enkele dagen! kinderen hadden zoveel negatieve praatervaringen. ze waren zo vaak niet-begrepen. en eindelijk was er dan een plek waar zij de hele dag werden aangesproken op een manier die wel bij hen paste. de rust en opluchting die dat bood, maakte dat er enorme sprongen gemaakt konden worden in hun (algehele) ontwikkeling: "YEAH, ik word eindelijk begrepen!".

schoolcarriere:
ik zal altijd adviseren om 'laag' te beginnen en zodoende te kunnen klimmen. dus beginnen op het s.o. en later overstappen naar regulier onderwijs. die klim is dan gebaseerd op veel positieve ervaringen. en dat is voor iedereen aangenamer dan te moeten 'dalen' n.a.v. faalervaringen en frustaties.

overigens is zo'n positieve beschikking 2 jaar geldig. na 2 jaar wordt er opnieuw een beschikking gegeven. als Thies goed gaat, zal hij 'te goed' worden bevonden voor speciaal onderwijs. en dan moet hij naar het reguliere onderwijs - al dan niet met ambulante begeleiding.

tip:
ga (nog) eens op bezoek bij de praatschool.

ik wens jou en jouw man veel wijsheid bij het maken van deze keuze (als je diep in je hartje durft te kijken weet je het heus wel).
Spanky78maandag 27 september 2010 @ 17:39
quote:
Op maandag 27 september 2010 10:45 schreef Moonah het volgende:
Thies is mometeel voor de tweede keer aan het oefenen op de reguliere school. Hij vond het de eerste keer wel leuk. Maar ik denk dat hij het op de spraakschool ook leuk zal/zou vinden.

Ik ben zo bang dat er nu niet voldoende aandacht zal zijn voor zijn problematiek,. Hij kan zich niet goed verbaal duidelijk maken (en is zich daar zéér van bewust!!) en reageert daarom meer fysiek, of heel ongenuanceerd.
Voorbeeldje: Vanochtend zat hij in de kring en had een boekje gepakt. Ik dacht dat hij het uit had, en een ander kind dacht dat ook. Dat jongetje wilde het pakken, maar Thies reageerde toen heel fel: "NEE! JIJ.MAG.DAT.NIET.AFPAKKEN!!" Ik zat er nu bij en kon eea dus nuanceren naar dat andere kind. maar die droop toch wel wat geintimideerd af. En dat is waar ik zorgen om heb. Hij laat zich héus de kaas niet van het brood eten, maar hij schrikt wél kinderen af. Vrees ik. En ja, de juf kan daar ook begeleiding in geven. Maar ik weet uit ervaring dat ze daar niet zo veel tijd voor heeft. En dat het er dus regelmatig bij in zal schieten.
Je geet het zelf al aan.

Je zult er zelf achter moeten komen wat het beste is voor je zoon. laat een acceptatieprobleem biij jou niet zijn probleem worden alsjeblieft. Ik kan vanaf hier niet inschatten of dat zo is. maar je begrijpt het denk ik prima.

Op een speciaal onderwijs school is een apart kind ineens weer normaal. Ikzelf denk dat kinderen die helemaal boveinin het spectrum SO zitten best baat kunnen hebben bij gewoon basisonderwijs. Maar als dit niet zo is heb je grote kans dat een kind er niet gelukkiger van wordt,

Veel wijsheid bij je keuze, niet eenvoudig!

Ik vind de post van Kwakje erg goed trouwens.
Muksmaandag 27 september 2010 @ 17:47
Moonah wat een lastige keuze, ik hoop dat je de wijsheid krijgt om de juiste beslissing te nemen.
Ik kan alleen maar zeggen : volg je hart, je gevoel. Achteraf kun je pas zeggen of de keuze de juiste was. Het is en blijft lastig.
Moonahmaandag 27 september 2010 @ 18:45
quote:
Op maandag 27 september 2010 12:49 schreef chacama het volgende:

Wat je man betreft. Zijn eerste reactie is te begrijpen. SO is in de volksmond toch wel voor de 'domme' dat er in al die jaren veel verschil is gemaakt in scholen is soms nog maar moelijk te begrijpen. Ook voor hem zou moeten gelden de ontwikkeling en het gevoel van veiligheid van Thies moeten voorrang hebben.

Ik moet even wat rechtzetten: Uiteraard heeft mijn man ook het allerbeste met Thies voor. Het is ook niet zo dat hij het SO afwijst omdat het voor 'domme' kinderen zou zijn. Hij is er alleen niet van overtuigd dat het de beste plek zou zijn, nu. We verschillen dus van mening over wat het beste zou zijn. En dat is lastig.

Ik ben vandaag maar eens aan het bellen en regelen en informeren gegaan en we hebben o.a. volgende week een afspraak staan op het SO. Niet alleen zo'n informatief algemeen gesprek, maar ook een gesprek met een juf, zodat we meer concreet kunnen praten. Wat ze nou echt te bieden hebben. Ik hoop dat dat J. (en mij trouwens ook!) meer inzicht geeft in wat het SO nou specifiek kan doen.

En verder hebben we deze week een gesprek met de directeur en de IB'er van de reguliere school. ik belde hem om te melden dat we een beschikking hebben. Toen zei hij dat hij graag met ons over het beleid van de school en hun zorg wil praten. Hij en de IB'er hadden de onderzoeksrapporten gelezen en weten niet of ze Thies wel de meest adequate zorg kunnen bieden.
Mijn man reageerde daar heel relaxed op hoor, hij zegt ook dat als ze dat niet kunnen dat het dan ook geen goede plek is voor Thies. Ik ben erg benieuwd wat ze te zeggen hebben.

Verder wil ik iedereen (nogmaals :') ) bedanken voor het meedenken. Het is me uiteraard niet te doen om op basis van jullie posts een beslissing te maken, maar het is wel fijn om diverse invalshoeken te lezen.
Moonahmaandag 27 september 2010 @ 18:49
quote:
Op maandag 27 september 2010 17:33 schreef KWAKje het volgende:

ik heb veel kinderen zien opbloeien op onze school, nadat ze maanden of jarenlang het (net) niet aankonden in het regulier onderwijs. en dat opbloeien gebeurde al binnen enkele dagen! kinderen hadden zoveel negatieve praatervaringen. ze waren zo vaak niet-begrepen. en eindelijk was er dan een plek waar zij de hele dag werden aangesproken op een manier die wel bij hen paste. de rust en opluchting die dat bood, maakte dat er enorme sprongen gemaakt konden worden in hun (algehele) ontwikkeling: "YEAH, ik word eindelijk begrepen!".
Ja, dat geloof ik. En juist die frustraties wil ik hem zo graag besparen. Hij zit nu zo lekker in zijn vel, dat zouden we graag zo houden. Overigens wel fijn te lezen dat het positieve effect van een overstap soms al na een paar dagen merkbaar is. Dat zeiden ze idd ook op het SO waar we zijn geweest.
quote:
overigens is zo'n positieve beschikking 2 jaar geldig. na 2 jaar wordt er opnieuw een beschikking gegeven. als Thies goed gaat, zal hij 'te goed' worden bevonden voor speciaal onderwijs. en dan moet hij naar het reguliere onderwijs - al dan niet met ambulante begeleiding.

Beschikking is zelfs bijna 4 jaar geldig. 3 jaar, maar het tellen daarvan gaat pas 1 augustus 2011 in.
Dankjewel voor je bijdrage. :)
brunette82maandag 27 september 2010 @ 19:00
ik herken wat kwakje zegt...was vroeger zelf zo'n kind en heb 1,5 jaar op speciaal onderwijs gezeten.
Mij heeft het heel goed gedaan, en hierna gewoon regulier onderwijs!

Sterkte nogmaals Moonah! Je kent je eigen kind het beste!
BEmaandag 27 september 2010 @ 19:56
Even zonder alles te lezen want haast, maar wat zijn de kansen dat bijv. 1 of 2 jaar Spraakschool hem een kickstart geven waarna hij zonder rugzak, of met een kleinere rugzak alsnog naar het reguliere onderwijs kan gaan?

Niet dat dat nou per se moet van mij hoor, dat toch naar regulier onderwijs, maar ik kan me voorstellen dat dat mss ook nog een optie is en dat het dan mss makkelijker is om je man over te halen?
chacamamaandag 27 september 2010 @ 21:16
quote:
Op maandag 27 september 2010 18:45 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik moet even wat rechtzetten: Uiteraard heeft mijn man ook het allerbeste met Thies voor. Het is ook niet zo dat hij het SO afwijst omdat het voor 'domme' kinderen zou zijn. Hij is er alleen niet van overtuigd dat het de beste plek zou zijn, nu. We verschillen dus van mening over wat het beste zou zijn. En dat is lastig.

Ik ben vandaag maar eens aan het bellen en regelen en informeren gegaan en we hebben o.a. volgende week een afspraak staan op het SO. Niet alleen zo'n informatief algemeen gesprek, maar ook een gesprek met een juf, zodat we meer concreet kunnen praten. Wat ze nou echt te bieden hebben. Ik hoop dat dat J. (en mij trouwens ook!) meer inzicht geeft in wat het SO nou specifiek kan doen.

En verder hebben we deze week een gesprek met de directeur en de IB'er van de reguliere school. ik belde hem om te melden dat we een beschikking hebben. Toen zei hij dat hij graag met ons over het beleid van de school en hun zorg wil praten. Hij en de IB'er hadden de onderzoeksrapporten gelezen en weten niet of ze Thies wel de meest adequate zorg kunnen bieden.
Mijn man reageerde daar heel relaxed op hoor, hij zegt ook dat als ze dat niet kunnen dat het dan ook geen goede plek is voor Thies. Ik ben erg benieuwd wat ze te zeggen hebben.

Verder wil ik iedereen (nogmaals :') ) bedanken voor het meedenken. Het is me uiteraard niet te doen om op basis van jullie posts een beslissing te maken, maar het is wel fijn om diverse invalshoeken te lezen.
Ok. Dan heb ik het dus verkeerd gelezen. Sorry voor mijn wat harde woorden dan.

De uitleg van Kwakje vind ik erg duidelijk.

En ik vind het mooi om te lezen hoe jullie er mee verder aan het gaan zijn. Overleg met de reguliere school en kijken bij de 'praatschool'. Ik hoop dat het voor jullie alle twee een duidelijk beeld gaat geven over waar Thies het meest op zijn plek is.

Mag Thies ook mee naar de 'praatschool'? Of is dat juist niet gebruikelijk?
The_Tankgirlmaandag 27 september 2010 @ 22:00
Ik heb alleen het eerste bericht gelezen en hierop wil ik dit zeggen:

Ik heb zelf vanaf mijn 6e tot en met mijn 9e op zo'n school gezeten (Cor Emousschool in Den haag). Mensen konden mij moeilijk/niet verstaan en ik werd daardoor veel gepest. Mijn ouders hebben mij daarvoor al lang bij een logopediste laten lopen maar dat hielp niet.

In die 3 jaar op die school heb ik alles in kunnen halen en kon daarna gewoon weer terug naar de basisschool. Eerst heel even in groep 4 gezeten, en na een paar maanden naar groep 5 gegaan.

Ik ben zelf heel erg blij dat ik daar ben geweest. Veel vrienden/vriendinnetjes gemaakt en het belangrijkste: niemand kan aan mij horen dat ik ooit problemen heb gehad met mijn 'praatvermogen'.

Het voordeel was ook dat ik eigenlijk gewoon normaal les kreeg, naast de spraakoefeningen. Hierdoor kon ik weer vrij makkelijk weer terug naar de basisschool :)

Dit alles speelde af tussen 1991-1994, het is wel al even geleden, ik weet niet of er veel is veranderd in de tussentijd.

Maar goed, niet ieder kind is hetzelfde, en heeft hetzelfde nodig, dus luister naar je gevoel en je verstand :)
poemojnmaandag 27 september 2010 @ 22:26
Succes bij jullie keus, Moonah. Moeilijk om zoiets te beslissen.
Over die taxi: is het mogelijk om hem een deel vd week zelf op te halen? Wordt er op die school eigenlijk aan speelafspraakjes gedaan?
Juliette heeft ook logopedie, voor een paar klanken die ze wel kan maar waarbij ze gewend is ze niet te gebruiken. Bij haar zei de logopediste dat 't goed mogelijk is dat ze steeds beter gaat praten doordat ze merkt dat de andere kinderen anders praten, en dat die omgeving dan juist goed kan zijn. Maar als dat voor Thies niet zo werkt, als hij het echt niet kan zeggen, lijkt dat me erg frustrerend voor hem. Dan is jouw idee van eerst een poosje SO en dan terug naar gewoon PO misschien wel veel prettiger voor hem.
Zou je het contact met buurkinderen kunnen stimuleren door hem op eoa clubje te doen? Voetbal, knutselen in het buurthuis, iets waar meer buurtkinderen van zijn leeftijd/de school van jullie eerste keus naar toe gaan?
YPPYmaandag 27 september 2010 @ 22:47
Wat een ontzettend lastig gebeuren Moonah. Dan denk je dat je eruit bent, dat het goed is, en dan begint het opnieuw.

Mijn idee heb je zelf al uitgevoerd. :)
quote:
Op maandag 27 september 2010 18:45 schreef Moonah het volgende:

Ik ben vandaag maar eens aan het bellen en regelen en informeren gegaan en we hebben o.a. volgende week een afspraak staan op het SO. Niet alleen zo'n informatief algemeen gesprek, maar ook een gesprek met een juf, zodat we meer concreet kunnen praten. Wat ze nou echt te bieden hebben. Ik hoop dat dat J. (en mij trouwens ook!) meer inzicht geeft in wat het SO nou specifiek kan doen.

En verder hebben we deze week een gesprek met de directeur en de IB'er van de reguliere school. ik belde hem om te melden dat we een beschikking hebben. Toen zei hij dat hij graag met ons over het beleid van de school en hun zorg wil praten. Hij en de IB'er hadden de onderzoeksrapporten gelezen en weten niet of ze Thies wel de meest adequate zorg kunnen bieden.
Met deze nieuwe informatie dus opnieuw op beide plekken het gesprek aan gaan. De situatie is toch wat anders, nu de beschikking er is. Beide opties lijken me grote voordelen te hebben. Niet eens zozeer echte nadelen, eerder kiezen uit twee goeden. Tot nu toe dan, maar je weet niet wat die gesprekken op gaan leveren.

Succes met de beslissing en om er samen uit te komen. :*
PM-girldinsdag 28 september 2010 @ 20:45
Jeetje Moonah!

Wat een verandering ineens, dat het besluit er is en je nu echt voor de keuze staat! Ik denk dat jullie er goed aan doen om bij het SBO te gaan praten en ook opnieuw met de reguliere school in gesprek te gaan.
Maar uiteindelijk is het iets wat jullie gaan beslissen, op grond van die gesprekken maar vooral ook gevoel. Het is jullie menneke en niemand kent hem zo goed als jullie!

En ik denk dat het voor jou heel fjin is dat je zelf zo'n uitgebreide kennis hebt van het onderwijs?

In elk geval heel veel succes met de keuze! Linksom of rechtsom, het gaat goedkomen! :*
Moonahwoensdag 29 september 2010 @ 18:37
Update voor hen die het interesseert:
Vandaag een goed gesprek gehad met de directeur van de reguliere basisschool. Het kwam er op neer dat ze zo goed als geen ervaring hebben met kinderen als Thies en dat ze het eigenlijk niet zo goed aandurven. As I thought. En snap. Mijn man kon zich ook heel goed vinden in het gesprek. Ik was dus eigenlijk al een beetje blij dat we er dus zo goed als uit waren, maar toen nam het gesprek toch nog een verrassende wending.
De directeur had een gesprek gehad met de juf bij wie Thies komt/zou komen, en zij heeft echt gevochten, begreep ik. Ze gaat volgende week mee naar het SO (onder schooltijd en krijgt daarvoor vrijgeroosterd, maar ze zou het ook in haar eigen tijd hebben gedaan, welwillendheid bij alle partijen dus!) en probeert in te schatten of hetgeen daar extra wordt geboden, voor haar enigszins haalbaar is met ambulante begeleiding. Dan wordt eea in het team besproken, immers, na de kleutertijd zou Thies een andere leerkracht krijgen, en als de juf het echt ziet zitten, dan is men bereid het aan te gaan. :o Dat had ik dus echt niet verwacht. En ik word zó warm van een juf die zo bevlogen is en vecht voor een kind dat nog niet eens bij haar in de klas zit. O+ Ik ken genoeg collega's die er vriendelijk voor zouden bedanken.

Perspectief dus. Maar het maakt de keuze niet gemakkelijker.
Hopelijk volgende week echt duidelijkheid.

We moesten Thies vanmiddag dus even naar een oppas brengen, en toen heb ik hem verteld dat we met de directeur gingen praten of we het wel een goede school vinden. Waarop hij zei: "Ik vind het wél een goede school hoor mama!" O+
Basboussawoensdag 29 september 2010 @ 18:43
Wat een fijn gesprek toch, Moonah. En dan weet je tenminste zeker dat welke keuze je ook maakt, dat beide partijen zich hebben voorbereid, en 'weten waar ze aan beginnen'. Maakt de keuze niet makkelijker, maar het wordt wel steeds duidelijker dat geen enkele keuze 'minder' is ofzo. Het blijft een beetje inschatten/gokken natuurlijk, wat het beste bij Thies past, voor nu en op de lange termijn.

Heel veel succes.
-sabine-woensdag 29 september 2010 @ 18:53
Fijn dat er zo'n juf op je pas komt.
Lijkt me erg fijn dat zo alle mogelijkheden in beeld komen.
"Wie goed doet, goed ontmoet."was het eerste dat ik dacht, kvind je altijd erg betrokken over je eigen klaskinderen spreken.
Loiswoensdag 29 september 2010 @ 19:11
Wat een fijne juf Moonah en wat een dillemma idd..... Heel heel moeilijk!
poemojnwoensdag 29 september 2010 @ 21:02
Klinkt als een fijne juf en een fijne school, Moonah! ^O^
livelinkwoensdag 29 september 2010 @ 21:19
Het wordt jullie niet makkelijk gemaakt, Moonah. Maar inderdaad wel een hele fijne school, zo te horen. Eerlijk en betrokken. Succes met jullie beslissing. Het begint wel te lijken op een keuze tussen twee goede. En dat maakt de keuze vast niet makkelijker, maar geeft wel een fijn gevoel, lijkt me.
Lenaatjewoensdag 29 september 2010 @ 21:23
Wat een lieve juf Moonah! Fijn dat het een goed gesprek is geweest.
miss_slywoensdag 29 september 2010 @ 21:41
Het wordt niet gemakkelijker, maar wat moet het fijn zijn te weten dat de school en de juf van het reguliere onderwijs zich zo willen inzetten! Dat de juf mee gaat kijken, zo begaan is, maakt in ieder geval wel dat ze (zowel de school als de juf) zich niet iets op de hals halen wat ze niet kunnen overzien. Als deze school dus zegt dat ze met Thies verder willen, is dat een weloverwogen beslissing. Zo niet, weet je ook dat ze zich er niet gemakkelijk vanaf hebben gemaakt.
chacamawoensdag 29 september 2010 @ 22:17
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:41 schreef miss_sly het volgende:
Het wordt niet gemakkelijker, maar wat moet het fijn zijn te weten dat de school en de juf van het reguliere onderwijs zich zo willen inzetten! Dat de juf mee gaat kijken, zo begaan is, maakt in ieder geval wel dat ze (zowel de school als de juf) zich niet iets op de hals halen wat ze niet kunnen overzien. Als deze school dus zegt dat ze met Thies verder willen, is dat een weloverwogen beslissing. Zo niet, weet je ook dat ze zich er niet gemakkelijk vanaf hebben gemaakt.
Mooier had ik het niet kunnen zeggen.

:*
Moonahmaandag 4 oktober 2010 @ 22:00
Blegh, ik ben een muts. :{ :'(
Ik zit al de hele avond mijn tranen weg te duwen en net had ik mijn moeder aan de lijn en alles barst los. :'(

Vanmiddag zijn we naar de spraak-taalschool geweest en we hebben een heel verhelderend gesprek gehad. Met de juf van het regulier onderwijs erbij. En gaandeweg werd ons allen steeds duidelijker dat het toch wel echt de beste plek is voor Thies. Dus we hebben nu écht de knoop doorgehakt en heel weloverwogen besloten dat hij daar heen gaat. Pfieuw.

Maar ja, da's verstandelijk he.... Nu gaat mijn gevoel met me op de loop. Dat busje, het is toch nog maar zo'n menneke. En het fenomeen 'afspreken', dat is nauwelijks haalbaar, volgens de juf. En gewoon lekker even binnenlopen. En het strikte, het zijn echt al heel veel lesjes die ze krijgen. Zo anders dan de school hier in de buurt, waar ze vanuit spel werken. Dat spreekt mij zo aan. En dat gaat hij nou allemaal missen.

Maar goed, Thies weet niet beter. Voor hem is dit hoe 'school' is. Of zal zijn. En het is een goede plek. Veel expertise in huis, verschillende disciplines, één juf en een onderwijsassistent op 6/7 kinderen, veel structuur, continue onderzoek en bijstelling van doelen etc etc.
Mijn man en ik zitten weer op één lijn, daar ben ik ook erg blij om. We staan allebei erg achter deze keuze, hoe jammer we het ook vinden dat Thies niet naar de buurtschool kan gaan.

Zo, jullie zijn weer op de hoogte. :) En ik ben het weer even kwijt. :P
Zonnestraaltjemaandag 4 oktober 2010 @ 22:05
Ik had het topic al eens doorgelezen en ik moet zeggen dat deze beslissing klinkt als een goed overwogen keuze, Moonah.

Hopelijk zal Thies zich er thuis gaan voelen en veel baat hebben bij alle expertise die de spraakschool in huis heeft. :)
brunette82maandag 4 oktober 2010 @ 22:12
^O^ Klinkt als een hele goeie beslissing... _O_
truimaandag 4 oktober 2010 @ 22:13
moonah, ik vind 't superknap dat jullie deze moeilijke beslissing genomen hebben. ik heb er echt zoveel bewondering voor. laat die tranen maar lekker stromen hoor, ik krijg al een knoop in m'n buik als ik 't lees, wat moet dat voor jullie dan wel niet zijn... :* :* :*
en fijn dat het voor iedereen zo duidelijk voelde dat hij hier waarschijnlijk toch echt het best op z'n plek is. ik hoop dat hij er een hele fijne tijd zal hebben. ^O^ zet 'm op, Thies!
Moonahmaandag 4 oktober 2010 @ 22:27
Dank voor jullie reacties. :*
Gek hoor, verstand versus gevoel... Ik kan het ook allemaal wel relativeren en rationaliseren, maar nú werd het me toch even te veel.
Ik ga naar bed, ben er moe van. :W :z
Ahavamaandag 4 oktober 2010 @ 22:29
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 22:00 schreef Moonah het volgende:
Zo anders dan de school hier in de buurt, waar ze vanuit spel werken. Dat spreekt mij zo aan. En dat gaat hij nou allemaal missen.
Met jou als moeder, leert Thies al heel veel vanuit spel, volgens mij. O+ Die ervaring geef jij hem evengoed al mee.

Dat neemt niet weg dat ik me je tranen heel goed kan voorstellen. Het is fijn dat er zo'n goede plek is voor Thies want deze school klinkt echt als de beste plek voor hem en dat je man en jij daar samen achter staan. Maar het is niet wat je van tevoren voor hem in gedachten had. Natuurlijk kost het best moeite om dat plaatje los te laten. :*
Spanky78dinsdag 5 oktober 2010 @ 09:37
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 22:00 schreef Moonah het volgende:
Blegh, ik ben een muts. :{ :'(
Ik zit al de hele avond mijn tranen weg te duwen en net had ik mijn moeder aan de lijn en alles barst los. :'(

Vanmiddag zijn we naar de spraak-taalschool geweest en we hebben een heel verhelderend gesprek gehad. Met de juf van het regulier onderwijs erbij. En gaandeweg werd ons allen steeds duidelijker dat het toch wel echt de beste plek is voor Thies. Dus we hebben nu écht de knoop doorgehakt en heel weloverwogen besloten dat hij daar heen gaat. Pfieuw.

Maar ja, da's verstandelijk he.... Nu gaat mijn gevoel met me op de loop. Dat busje, het is toch nog maar zo'n menneke. En het fenomeen 'afspreken', dat is nauwelijks haalbaar, volgens de juf. En gewoon lekker even binnenlopen. En het strikte, het zijn echt al heel veel lesjes die ze krijgen. Zo anders dan de school hier in de buurt, waar ze vanuit spel werken. Dat spreekt mij zo aan. En dat gaat hij nou allemaal missen.

Maar goed, Thies weet niet beter. Voor hem is dit hoe 'school' is. Of zal zijn. En het is een goede plek. Veel expertise in huis, verschillende disciplines, één juf en een onderwijsassistent op 6/7 kinderen, veel structuur, continue onderzoek en bijstelling van doelen etc etc.
Mijn man en ik zitten weer op één lijn, daar ben ik ook erg blij om. We staan allebei erg achter deze keuze, hoe jammer we het ook vinden dat Thies niet naar de buurtschool kan gaan.

Zo, jullie zijn weer op de hoogte. :) En ik ben het weer even kwijt. :P
Nou, ik vind dat je weloverwogen hebt gekozen en er alles aan hebt gedaan om de juiste keuze te maken. Hoe het uitwerkt weet je nooit helemaal. En eerlijk is eerlijk, los van de vooroordelen is een speciale school redelijk luxe, met veel begeleiding en expertise per kind. Toch wel anders dan 32 kinderen en 1 juf.

Ik hoop dat het de juiste keuze is geweest. Wie weet kan Thies bij verbetering alsnog een keer instromen in regulier onderwijs.
Grijsdinsdag 5 oktober 2010 @ 10:05
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 09:37 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nou, ik vind dat je weloverwogen hebt gekozen en er alles aan hebt gedaan om de juiste keuze te maken. Hoe het uitwerkt weet je nooit helemaal. En eerlijk is eerlijk, los van de vooroordelen is een speciale school redelijk luxe, met veel begeleiding en expertise per kind. Toch wel anders dan 32 kinderen en 1 juf.

Ik hoop dat het de juiste keuze is geweest. Wie weet kan Thies bij verbetering alsnog een keer instromen in regulier onderwijs.
Ik sprak eens een moeder waarvan 4 van haar 6 kinderen naar het speciaal onderwijs gingen, ze vond het een beetje jammer dat 2 daarvoor niet in aanmerking kwamen... Natuurlijk vond ze het fijn dat die kinderen niet zoveel extra begeleiding nodig hadden, maar de kleine groepen en de aandacht die de andere 4 kinderen daardoor kregen op het SO gunde ze de andere 2 ook. Eigenlijk was het dan ook omgekeerd, ze zou willen dat op het gewone onderwijs de klassen veel kleiner zouden kunnen worden.

O en Moonah, ik vind dat jullie een weloverwogen keus hebben gemaakt. Hopelijk heeft hij het straks ook erg naar zijn zin op de andere school.
Spanky78dinsdag 5 oktober 2010 @ 10:08
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 10:05 schreef Grijs het volgende:

[..]

Ik sprak eens een moeder waarvan 4 van haar 6 kinderen naar het speciaal onderwijs gingen, ze vond het een beetje jammer dat 2 daarvoor niet in aanmerking kwamen... Natuurlijk vond ze het fijn dat die kinderen niet zoveel extra begeleiding nodig hadden, maar de kleine groepen en de aandacht die de andere 4 kinderen daardoor kregen op het SO gunde ze de andere 2 ook. Eigenlijk was het dan ook omgekeerd, ze zou willen dat op het gewone onderwijs de klassen veel kleiner zouden kunnen worden.
Als alle kinderen zo goed begeleid zouden worden hadden we een stuk minder ellende in dit land en een stuk meer welvaart. Helaas is het woord investering een holle frase geworden die voornamelijk kortetermijnwinst betekent voor degenen die het gebruiken.

Jammer dat we alleen aan de onderkant van het spectrum extra begeleiding hebben. We investeren onvoldoende in de rest, al is het uiteraard wel nodig dat SO bestaat.
Loisdinsdag 5 oktober 2010 @ 10:20
Och Moonah ik begrijp je gevoel zo goed! :*

Bossche bollen doen binnenkort?
chacamadinsdag 5 oktober 2010 @ 10:45
Een knoop in mijn maag. Hoe goed kan ik me die tranen voorstellen. Je weet diep van binnen dat dit het beste voor jouw ventje is, maar je gevoel.... dat moet nog wennen aan het feit dat ie naar een andere school gaat.... een andere school dan die jij in gedachte had. Een school waar Thies met een busje naar toe moet. Jouw drummeltje in de grote boze wereld.

Is er ook gesproken over toekomst? Kan hij straks misschien wel naar de buurtschool? En dat spelenderwijs leren... lieve Moonah....dat doe jij al vanaf dat Thies op je buik lag. Dat blijft ie houden, misschien niet op school zoals jij had gehoopt, maar wel thuis in zijn veilige omgeving. Waar hij begrepen wordt met de woorden die niet iedereen volgt, maar jij wel.

:*
-sabine-dinsdag 5 oktober 2010 @ 12:51
Moonah :*
agendadinsdag 5 oktober 2010 @ 16:26
Mee gelezen hier. Moedige beslissing Moonah.

Gaat hij nou naar .... in .....? Daar zit mijn zoon ook. Als je meer wil weten kun je altijd pm en.

[ Bericht 6% gewijzigd door agenda op 05-10-2010 19:14:57 ]
Moonahdinsdag 5 oktober 2010 @ 19:12
Dankjulliewel voor de lieve reacties. Doet mij wederom goed.
Chacama, je verwoordt het echt zoals het voelt. :*
Spanky en Grijs, ik ben het volledig met jullie eens. Grote frustratie van mij persoonlijk. Je wéét bij 30 kinderen dat je ze niet allemaal de aandacht kunt geven die ze nodig hebben en ook verdienen.
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 10:20 schreef Lois het volgende:
Och Moonah ik begrijp je gevoel zo goed! :*

Bossche bollen doen binnenkort?
:Y :9 :*

En ach, we zijn een dagje verder, weer wat tranen bij mijn collega's gelaten en zo komt het allemaal wel weer goed. ;)
Moonahdinsdag 5 oktober 2010 @ 19:13
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 16:26 schreef agenda het volgende:
Mee gelezen hier. Moedige beslissing Moonah.

Gaat hij nou naar ***? Daar zit mijn zoon ook. Als je meer wil weten kun je altijd pm en.
Yup! :) Ik PM je straks nog wel uit nieuwsgierigheid. :)
Maar zou je de naam en de plaats willen editten. In combinatie met Thies wordt het anders wel erg makkelijk te googlen. Tnx!
Peejturdinsdag 18 maart 2025 @ 13:05
Op verzoek weer omhoog :)
Sunshine1982dinsdag 18 maart 2025 @ 13:33
Ik loop op de feiten vooruit, maar mijn hoofd draait momenteel overuren.

Mijn jongste van 4 kan niet goed mee komen op school. Uit het laatste voortgangsgesprek is gebleken dat hij iets vooruit is gegaan sinds het vorige (oktober vorig jaar), maar niet genoeg. Het draait vooral om de motoriek en het sociaal-emotionele gedeelte, hierin loopt hij achter. Er is tijdens het laatste voortgangsgesprek door de juf geopperd om iemand te laten mee kijken van PPO hoe nu verder. Ik had hier al heel veel zorgen om, maar sinds ik gister de brief heb gehad van de juf om te ondertekenen dat we akkoord gaan met deze observatie wordt het echt en ik heb er best wat verdriet van.

In de brief staat dat hij dus motorisch en sociaal-emotioneel achterloopt en ik ga er eigenlijk vanuit dat hij naar het speciale onderwijs moet al heb ik geen idee wat de criteria zijn om daar als kind naartoe te gaan. Op cognitief vlak gaat hij wel hartstikke goed namelijk.

Wat betreft motoriek hebben we samen al wat ondernomen, vorig jaar zijn we naar een kinderfysio geweest voor zijn grove motoriek en ik vind zelf dat hij goed vooruit is gegaan in de zin van dat hij veel minder valt. Fijne motoriek zijn we nu onder behandeling bij oefentherapie. Daar komt ook naar voren dat hij nog niet kan knippen en dat hij te grof is met zijn handen. Hij pakt alles bijvoorbeeld met zijn hele hand vast in plaats van met een paar vingers. We zijn hier gisteren voor het eerst geweest, dus ik kan hier nog niet veel zinnigs over vertellen.

Ik wilde gewoon even mijn verhaal doen maar ook, wie heeft ervaring met een PPO observatie?
Kyaradinsdag 18 maart 2025 @ 17:07
Nu ben ik niet bekend met speciaal onderwijs en de eisen maar loop je niet heel erg op de zaken vooruit? Zoals ik het lees willen ze hem observeren in het kader van passend onderwijs. Dan wordt gekeken naar wat school kan doen om hem te helpen. Speciaal onderwijs komt naar mijn weten pas aan bod als de school aangeeft hem niet te kunnen helpen en er alles aan heeft gedaan om passend onderwijs te bieden.

Met een PPO kan school wellicht ook andersoort hulp inschakelen voor hem.
Filosoofertdinsdag 18 maart 2025 @ 17:15
Een kind gaat echt niet zomaar en al helemaal niet als jullie als ouders dat niet willen.

Mijn dochter heeft in een psychiatrisch ziekenhuis gezeten (autisme) maar ging toen zelfs nog naar een gewone school.


Wij gaan nu het traject in met observaties etc mbt speciaal onderwijs, maar dit is op ons eigen verzoek.


Ik zou je aanraden om gewoon eens af te wachten wat er uit die observatie komt. Ze gaan je echt niet uit het niets die keuze voorleggen. De eisen mbt SO of SBO zijn best hoog, en dat hij mag betekent zeker niet dat hij moet
Sunshine1982dinsdag 18 maart 2025 @ 18:48
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 17:15 schreef Filosoofert het volgende:
Een kind gaat echt niet zomaar en al helemaal niet als jullie als ouders dat niet willen.

Mijn dochter heeft in een psychiatrisch ziekenhuis gezeten (autisme) maar ging toen zelfs nog naar een gewone school.


Wij gaan nu het traject in met observaties etc mbt speciaal onderwijs, maar dit is op ons eigen verzoek.


Ik zou je aanraden om gewoon eens af te wachten wat er uit die observatie komt. Ze gaan je echt niet uit het niets die keuze voorleggen. De eisen mbt SO of SBO zijn best hoog, en dat hij mag betekent zeker niet dat hij moet
Mag ik vragen waarom jullie zelf voor observaties gekozen hebben?
Filosoofertdinsdag 18 maart 2025 @ 19:03
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 18:48 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Mag ik vragen waarom jullie zelf voor observaties gekozen hebben?
Omdat ze sociaal emotioneel steeds meer verschilt van haar klasgenoten.
Komkommerschijfjedinsdag 18 maart 2025 @ 19:46
Eens met Kyara. Ik werk in het speciaal onderwijs (cluster 2) en beschikkingen of TLV’s voor een plaatsing op het SO/SBO worden echt niet zomaar afgegeven. Lijkt me juist goed als ze willen kijken waar ze hem kunnen helpen, zodat ze daarop in kunnen zetten of juist hulp / ondersteuning van een externe kunnen aanvragen.