abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86905012
Ik zou juist omdat het met die bovengemiddelde intelligentie blijkbaar toch niet lukt kiezen voor SO. Dat betekent immers dat er iets heel anders 'misgaat' dan in de reguliere taalontwikkeling. Daarvoor wil je dus ook experts aan het werk zetten, niet de goedbedoelende juf van de school in de buurt die echt haar best gaat doen maar van specifieke spraaktaalproblemen geen kaas gegeten heeft.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 27 september 2010 @ 17:33:15 #52
2661 KWAKje
in dr eendje of als Hekje
pi_86907916
over 'retarded':
REC 2 onderwijs oftewel een spraaktaalschool is er juist voor kinderen die ondanks hun normale intelligentie/ normale IQ een groot spraaktaalprobleem hebben.
kinderen met een laag IQ (80 of minder)/verstandelijke beperking/"retarded" krijgen niet eens een beschikking voor REC 2. vanwege een verlaagd IQ komen die in aanmerking voor REC 4. en daar is bij Thies geen sprake van (als ik je goed begrijp).
in principe hebben de kinderen op een REC 2 school dus allemaal een normaal IQ (80 of hoger).

ervaring:
ik heb gewerkt in het speciaal onderwijs met kinderen met ernstige spraaktaalstoornissen.
ik heb veel kinderen zien opbloeien op onze school, nadat ze maanden of jarenlang het (net) niet aankonden in het regulier onderwijs. en dat opbloeien gebeurde al binnen enkele dagen! kinderen hadden zoveel negatieve praatervaringen. ze waren zo vaak niet-begrepen. en eindelijk was er dan een plek waar zij de hele dag werden aangesproken op een manier die wel bij hen paste. de rust en opluchting die dat bood, maakte dat er enorme sprongen gemaakt konden worden in hun (algehele) ontwikkeling: "YEAH, ik word eindelijk begrepen!".

schoolcarriere:
ik zal altijd adviseren om 'laag' te beginnen en zodoende te kunnen klimmen. dus beginnen op het s.o. en later overstappen naar regulier onderwijs. die klim is dan gebaseerd op veel positieve ervaringen. en dat is voor iedereen aangenamer dan te moeten 'dalen' n.a.v. faalervaringen en frustaties.

overigens is zo'n positieve beschikking 2 jaar geldig. na 2 jaar wordt er opnieuw een beschikking gegeven. als Thies goed gaat, zal hij 'te goed' worden bevonden voor speciaal onderwijs. en dan moet hij naar het reguliere onderwijs - al dan niet met ambulante begeleiding.

tip:
ga (nog) eens op bezoek bij de praatschool.

ik wens jou en jouw man veel wijsheid bij het maken van deze keuze (als je diep in je hartje durft te kijken weet je het heus wel).
" 'n stukkie van 'n bloemkool is ok weer'n bloemkooltie op zich"
pi_86908230
quote:
Op maandag 27 september 2010 10:45 schreef Moonah het volgende:
Thies is mometeel voor de tweede keer aan het oefenen op de reguliere school. Hij vond het de eerste keer wel leuk. Maar ik denk dat hij het op de spraakschool ook leuk zal/zou vinden.

Ik ben zo bang dat er nu niet voldoende aandacht zal zijn voor zijn problematiek,. Hij kan zich niet goed verbaal duidelijk maken (en is zich daar zéér van bewust!!) en reageert daarom meer fysiek, of heel ongenuanceerd.
Voorbeeldje: Vanochtend zat hij in de kring en had een boekje gepakt. Ik dacht dat hij het uit had, en een ander kind dacht dat ook. Dat jongetje wilde het pakken, maar Thies reageerde toen heel fel: "NEE! JIJ.MAG.DAT.NIET.AFPAKKEN!!" Ik zat er nu bij en kon eea dus nuanceren naar dat andere kind. maar die droop toch wel wat geintimideerd af. En dat is waar ik zorgen om heb. Hij laat zich héus de kaas niet van het brood eten, maar hij schrikt wél kinderen af. Vrees ik. En ja, de juf kan daar ook begeleiding in geven. Maar ik weet uit ervaring dat ze daar niet zo veel tijd voor heeft. En dat het er dus regelmatig bij in zal schieten.
Je geet het zelf al aan.

Je zult er zelf achter moeten komen wat het beste is voor je zoon. laat een acceptatieprobleem biij jou niet zijn probleem worden alsjeblieft. Ik kan vanaf hier niet inschatten of dat zo is. maar je begrijpt het denk ik prima.

Op een speciaal onderwijs school is een apart kind ineens weer normaal. Ikzelf denk dat kinderen die helemaal boveinin het spectrum SO zitten best baat kunnen hebben bij gewoon basisonderwijs. Maar als dit niet zo is heb je grote kans dat een kind er niet gelukkiger van wordt,

Veel wijsheid bij je keuze, niet eenvoudig!

Ik vind de post van Kwakje erg goed trouwens.
Whatever...
pi_86908597
Moonah wat een lastige keuze, ik hoop dat je de wijsheid krijgt om de juiste beslissing te nemen.
Ik kan alleen maar zeggen : volg je hart, je gevoel. Achteraf kun je pas zeggen of de keuze de juiste was. Het is en blijft lastig.
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_86910811
quote:
Op maandag 27 september 2010 12:49 schreef chacama het volgende:

Wat je man betreft. Zijn eerste reactie is te begrijpen. SO is in de volksmond toch wel voor de 'domme' dat er in al die jaren veel verschil is gemaakt in scholen is soms nog maar moelijk te begrijpen. Ook voor hem zou moeten gelden de ontwikkeling en het gevoel van veiligheid van Thies moeten voorrang hebben.

Ik moet even wat rechtzetten: Uiteraard heeft mijn man ook het allerbeste met Thies voor. Het is ook niet zo dat hij het SO afwijst omdat het voor 'domme' kinderen zou zijn. Hij is er alleen niet van overtuigd dat het de beste plek zou zijn, nu. We verschillen dus van mening over wat het beste zou zijn. En dat is lastig.

Ik ben vandaag maar eens aan het bellen en regelen en informeren gegaan en we hebben o.a. volgende week een afspraak staan op het SO. Niet alleen zo'n informatief algemeen gesprek, maar ook een gesprek met een juf, zodat we meer concreet kunnen praten. Wat ze nou echt te bieden hebben. Ik hoop dat dat J. (en mij trouwens ook!) meer inzicht geeft in wat het SO nou specifiek kan doen.

En verder hebben we deze week een gesprek met de directeur en de IB'er van de reguliere school. ik belde hem om te melden dat we een beschikking hebben. Toen zei hij dat hij graag met ons over het beleid van de school en hun zorg wil praten. Hij en de IB'er hadden de onderzoeksrapporten gelezen en weten niet of ze Thies wel de meest adequate zorg kunnen bieden.
Mijn man reageerde daar heel relaxed op hoor, hij zegt ook dat als ze dat niet kunnen dat het dan ook geen goede plek is voor Thies. Ik ben erg benieuwd wat ze te zeggen hebben.

Verder wil ik iedereen (nogmaals :') ) bedanken voor het meedenken. Het is me uiteraard niet te doen om op basis van jullie posts een beslissing te maken, maar het is wel fijn om diverse invalshoeken te lezen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_86910980
quote:
Op maandag 27 september 2010 17:33 schreef KWAKje het volgende:

ik heb veel kinderen zien opbloeien op onze school, nadat ze maanden of jarenlang het (net) niet aankonden in het regulier onderwijs. en dat opbloeien gebeurde al binnen enkele dagen! kinderen hadden zoveel negatieve praatervaringen. ze waren zo vaak niet-begrepen. en eindelijk was er dan een plek waar zij de hele dag werden aangesproken op een manier die wel bij hen paste. de rust en opluchting die dat bood, maakte dat er enorme sprongen gemaakt konden worden in hun (algehele) ontwikkeling: "YEAH, ik word eindelijk begrepen!".
Ja, dat geloof ik. En juist die frustraties wil ik hem zo graag besparen. Hij zit nu zo lekker in zijn vel, dat zouden we graag zo houden. Overigens wel fijn te lezen dat het positieve effect van een overstap soms al na een paar dagen merkbaar is. Dat zeiden ze idd ook op het SO waar we zijn geweest.
quote:
overigens is zo'n positieve beschikking 2 jaar geldig. na 2 jaar wordt er opnieuw een beschikking gegeven. als Thies goed gaat, zal hij 'te goed' worden bevonden voor speciaal onderwijs. en dan moet hij naar het reguliere onderwijs - al dan niet met ambulante begeleiding.

Beschikking is zelfs bijna 4 jaar geldig. 3 jaar, maar het tellen daarvan gaat pas 1 augustus 2011 in.
Dankjewel voor je bijdrage. :)
pi_86911473
ik herken wat kwakje zegt...was vroeger zelf zo'n kind en heb 1,5 jaar op speciaal onderwijs gezeten.
Mij heeft het heel goed gedaan, en hierna gewoon regulier onderwijs!

Sterkte nogmaals Moonah! Je kent je eigen kind het beste!
  maandag 27 september 2010 @ 19:56:16 #58
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_86914008
Even zonder alles te lezen want haast, maar wat zijn de kansen dat bijv. 1 of 2 jaar Spraakschool hem een kickstart geven waarna hij zonder rugzak, of met een kleinere rugzak alsnog naar het reguliere onderwijs kan gaan?

Niet dat dat nou per se moet van mij hoor, dat toch naar regulier onderwijs, maar ik kan me voorstellen dat dat mss ook nog een optie is en dat het dan mss makkelijker is om je man over te halen?
pi_86918469
quote:
Op maandag 27 september 2010 18:45 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik moet even wat rechtzetten: Uiteraard heeft mijn man ook het allerbeste met Thies voor. Het is ook niet zo dat hij het SO afwijst omdat het voor 'domme' kinderen zou zijn. Hij is er alleen niet van overtuigd dat het de beste plek zou zijn, nu. We verschillen dus van mening over wat het beste zou zijn. En dat is lastig.

Ik ben vandaag maar eens aan het bellen en regelen en informeren gegaan en we hebben o.a. volgende week een afspraak staan op het SO. Niet alleen zo'n informatief algemeen gesprek, maar ook een gesprek met een juf, zodat we meer concreet kunnen praten. Wat ze nou echt te bieden hebben. Ik hoop dat dat J. (en mij trouwens ook!) meer inzicht geeft in wat het SO nou specifiek kan doen.

En verder hebben we deze week een gesprek met de directeur en de IB'er van de reguliere school. ik belde hem om te melden dat we een beschikking hebben. Toen zei hij dat hij graag met ons over het beleid van de school en hun zorg wil praten. Hij en de IB'er hadden de onderzoeksrapporten gelezen en weten niet of ze Thies wel de meest adequate zorg kunnen bieden.
Mijn man reageerde daar heel relaxed op hoor, hij zegt ook dat als ze dat niet kunnen dat het dan ook geen goede plek is voor Thies. Ik ben erg benieuwd wat ze te zeggen hebben.

Verder wil ik iedereen (nogmaals :') ) bedanken voor het meedenken. Het is me uiteraard niet te doen om op basis van jullie posts een beslissing te maken, maar het is wel fijn om diverse invalshoeken te lezen.
Ok. Dan heb ik het dus verkeerd gelezen. Sorry voor mijn wat harde woorden dan.

De uitleg van Kwakje vind ik erg duidelijk.

En ik vind het mooi om te lezen hoe jullie er mee verder aan het gaan zijn. Overleg met de reguliere school en kijken bij de 'praatschool'. Ik hoop dat het voor jullie alle twee een duidelijk beeld gaat geven over waar Thies het meest op zijn plek is.

Mag Thies ook mee naar de 'praatschool'? Of is dat juist niet gebruikelijk?
  maandag 27 september 2010 @ 22:00:50 #60
51684 The_Tankgirl
Kate Bush is the best
pi_86921318
Ik heb alleen het eerste bericht gelezen en hierop wil ik dit zeggen:

Ik heb zelf vanaf mijn 6e tot en met mijn 9e op zo'n school gezeten (Cor Emousschool in Den haag). Mensen konden mij moeilijk/niet verstaan en ik werd daardoor veel gepest. Mijn ouders hebben mij daarvoor al lang bij een logopediste laten lopen maar dat hielp niet.

In die 3 jaar op die school heb ik alles in kunnen halen en kon daarna gewoon weer terug naar de basisschool. Eerst heel even in groep 4 gezeten, en na een paar maanden naar groep 5 gegaan.

Ik ben zelf heel erg blij dat ik daar ben geweest. Veel vrienden/vriendinnetjes gemaakt en het belangrijkste: niemand kan aan mij horen dat ik ooit problemen heb gehad met mijn 'praatvermogen'.

Het voordeel was ook dat ik eigenlijk gewoon normaal les kreeg, naast de spraakoefeningen. Hierdoor kon ik weer vrij makkelijk weer terug naar de basisschool :)

Dit alles speelde af tussen 1991-1994, het is wel al even geleden, ik weet niet of er veel is veranderd in de tussentijd.

Maar goed, niet ieder kind is hetzelfde, en heeft hetzelfde nodig, dus luister naar je gevoel en je verstand :)
Alle benodigdheden voor cupcakes, taarten en andere lekkere dingen :-9 www.bakgoed.nl
pi_86922924
Succes bij jullie keus, Moonah. Moeilijk om zoiets te beslissen.
Over die taxi: is het mogelijk om hem een deel vd week zelf op te halen? Wordt er op die school eigenlijk aan speelafspraakjes gedaan?
Juliette heeft ook logopedie, voor een paar klanken die ze wel kan maar waarbij ze gewend is ze niet te gebruiken. Bij haar zei de logopediste dat 't goed mogelijk is dat ze steeds beter gaat praten doordat ze merkt dat de andere kinderen anders praten, en dat die omgeving dan juist goed kan zijn. Maar als dat voor Thies niet zo werkt, als hij het echt niet kan zeggen, lijkt dat me erg frustrerend voor hem. Dan is jouw idee van eerst een poosje SO en dan terug naar gewoon PO misschien wel veel prettiger voor hem.
Zou je het contact met buurkinderen kunnen stimuleren door hem op eoa clubje te doen? Voetbal, knutselen in het buurthuis, iets waar meer buurtkinderen van zijn leeftijd/de school van jullie eerste keus naar toe gaan?
pi_86924145
Wat een ontzettend lastig gebeuren Moonah. Dan denk je dat je eruit bent, dat het goed is, en dan begint het opnieuw.

Mijn idee heb je zelf al uitgevoerd. :)
quote:
Op maandag 27 september 2010 18:45 schreef Moonah het volgende:

Met deze nieuwe informatie dus opnieuw op beide plekken het gesprek aan gaan. De situatie is toch wat anders, nu de beschikking er is. Beide opties lijken me grote voordelen te hebben. Niet eens zozeer echte nadelen, eerder kiezen uit twee goeden. Tot nu toe dan, maar je weet niet wat die gesprekken op gaan leveren.

Succes met de beslissing en om er samen uit te komen. :*
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 28 september 2010 @ 20:45:08 #63
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_86956041
Jeetje Moonah!

Wat een verandering ineens, dat het besluit er is en je nu echt voor de keuze staat! Ik denk dat jullie er goed aan doen om bij het SBO te gaan praten en ook opnieuw met de reguliere school in gesprek te gaan.
Maar uiteindelijk is het iets wat jullie gaan beslissen, op grond van die gesprekken maar vooral ook gevoel. Het is jullie menneke en niemand kent hem zo goed als jullie!

En ik denk dat het voor jou heel fjin is dat je zelf zo'n uitgebreide kennis hebt van het onderwijs?

In elk geval heel veel succes met de keuze! Linksom of rechtsom, het gaat goedkomen! :*
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_86990144
Update voor hen die het interesseert:
Vandaag een goed gesprek gehad met de directeur van de reguliere basisschool. Het kwam er op neer dat ze zo goed als geen ervaring hebben met kinderen als Thies en dat ze het eigenlijk niet zo goed aandurven. As I thought. En snap. Mijn man kon zich ook heel goed vinden in het gesprek. Ik was dus eigenlijk al een beetje blij dat we er dus zo goed als uit waren, maar toen nam het gesprek toch nog een verrassende wending.
De directeur had een gesprek gehad met de juf bij wie Thies komt/zou komen, en zij heeft echt gevochten, begreep ik. Ze gaat volgende week mee naar het SO (onder schooltijd en krijgt daarvoor vrijgeroosterd, maar ze zou het ook in haar eigen tijd hebben gedaan, welwillendheid bij alle partijen dus!) en probeert in te schatten of hetgeen daar extra wordt geboden, voor haar enigszins haalbaar is met ambulante begeleiding. Dan wordt eea in het team besproken, immers, na de kleutertijd zou Thies een andere leerkracht krijgen, en als de juf het echt ziet zitten, dan is men bereid het aan te gaan. :o Dat had ik dus echt niet verwacht. En ik word zó warm van een juf die zo bevlogen is en vecht voor een kind dat nog niet eens bij haar in de klas zit. O+ Ik ken genoeg collega's die er vriendelijk voor zouden bedanken.

Perspectief dus. Maar het maakt de keuze niet gemakkelijker.
Hopelijk volgende week echt duidelijkheid.

We moesten Thies vanmiddag dus even naar een oppas brengen, en toen heb ik hem verteld dat we met de directeur gingen praten of we het wel een goede school vinden. Waarop hij zei: "Ik vind het wél een goede school hoor mama!" O+
  woensdag 29 september 2010 @ 18:43:36 #65
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_86990368
Wat een fijn gesprek toch, Moonah. En dan weet je tenminste zeker dat welke keuze je ook maakt, dat beide partijen zich hebben voorbereid, en 'weten waar ze aan beginnen'. Maakt de keuze niet makkelijker, maar het wordt wel steeds duidelijker dat geen enkele keuze 'minder' is ofzo. Het blijft een beetje inschatten/gokken natuurlijk, wat het beste bij Thies past, voor nu en op de lange termijn.

Heel veel succes.
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
pi_86990735
Fijn dat er zo'n juf op je pas komt.
Lijkt me erg fijn dat zo alle mogelijkheden in beeld komen.
"Wie goed doet, goed ontmoet."was het eerste dat ik dacht, kvind je altijd erg betrokken over je eigen klaskinderen spreken.
  Jubileum moderator woensdag 29 september 2010 @ 19:11:31 #67
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_86991506
Wat een fijne juf Moonah en wat een dillemma idd..... Heel heel moeilijk!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_86997064
Klinkt als een fijne juf en een fijne school, Moonah! ^O^
  woensdag 29 september 2010 @ 21:19:59 #69
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_86997947
Het wordt jullie niet makkelijk gemaakt, Moonah. Maar inderdaad wel een hele fijne school, zo te horen. Eerlijk en betrokken. Succes met jullie beslissing. Het begint wel te lijken op een keuze tussen twee goede. En dat maakt de keuze vast niet makkelijker, maar geeft wel een fijn gevoel, lijkt me.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_86998125
Wat een lieve juf Moonah! Fijn dat het een goed gesprek is geweest.
pi_86999177
Het wordt niet gemakkelijker, maar wat moet het fijn zijn te weten dat de school en de juf van het reguliere onderwijs zich zo willen inzetten! Dat de juf mee gaat kijken, zo begaan is, maakt in ieder geval wel dat ze (zowel de school als de juf) zich niet iets op de hals halen wat ze niet kunnen overzien. Als deze school dus zegt dat ze met Thies verder willen, is dat een weloverwogen beslissing. Zo niet, weet je ook dat ze zich er niet gemakkelijk vanaf hebben gemaakt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_87001431
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:41 schreef miss_sly het volgende:
Het wordt niet gemakkelijker, maar wat moet het fijn zijn te weten dat de school en de juf van het reguliere onderwijs zich zo willen inzetten! Dat de juf mee gaat kijken, zo begaan is, maakt in ieder geval wel dat ze (zowel de school als de juf) zich niet iets op de hals halen wat ze niet kunnen overzien. Als deze school dus zegt dat ze met Thies verder willen, is dat een weloverwogen beslissing. Zo niet, weet je ook dat ze zich er niet gemakkelijk vanaf hebben gemaakt.
Mooier had ik het niet kunnen zeggen.

:*
  maandag 4 oktober 2010 @ 22:00:27 #73
11682 Moonah
Jolie femme
pi_87187399
Blegh, ik ben een muts. :{ :'(
Ik zit al de hele avond mijn tranen weg te duwen en net had ik mijn moeder aan de lijn en alles barst los. :'(

Vanmiddag zijn we naar de spraak-taalschool geweest en we hebben een heel verhelderend gesprek gehad. Met de juf van het regulier onderwijs erbij. En gaandeweg werd ons allen steeds duidelijker dat het toch wel echt de beste plek is voor Thies. Dus we hebben nu écht de knoop doorgehakt en heel weloverwogen besloten dat hij daar heen gaat. Pfieuw.

Maar ja, da's verstandelijk he.... Nu gaat mijn gevoel met me op de loop. Dat busje, het is toch nog maar zo'n menneke. En het fenomeen 'afspreken', dat is nauwelijks haalbaar, volgens de juf. En gewoon lekker even binnenlopen. En het strikte, het zijn echt al heel veel lesjes die ze krijgen. Zo anders dan de school hier in de buurt, waar ze vanuit spel werken. Dat spreekt mij zo aan. En dat gaat hij nou allemaal missen.

Maar goed, Thies weet niet beter. Voor hem is dit hoe 'school' is. Of zal zijn. En het is een goede plek. Veel expertise in huis, verschillende disciplines, één juf en een onderwijsassistent op 6/7 kinderen, veel structuur, continue onderzoek en bijstelling van doelen etc etc.
Mijn man en ik zitten weer op één lijn, daar ben ik ook erg blij om. We staan allebei erg achter deze keuze, hoe jammer we het ook vinden dat Thies niet naar de buurtschool kan gaan.

Zo, jullie zijn weer op de hoogte. :) En ik ben het weer even kwijt. :P
pi_87187732
Ik had het topic al eens doorgelezen en ik moet zeggen dat deze beslissing klinkt als een goed overwogen keuze, Moonah.

Hopelijk zal Thies zich er thuis gaan voelen en veel baat hebben bij alle expertise die de spraakschool in huis heeft. :)
pi_87188247
^O^ Klinkt als een hele goeie beslissing... _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')