Je geet het zelf al aan.quote:Op maandag 27 september 2010 10:45 schreef Moonah het volgende:
Thies is mometeel voor de tweede keer aan het oefenen op de reguliere school. Hij vond het de eerste keer wel leuk. Maar ik denk dat hij het op de spraakschool ook leuk zal/zou vinden.
Ik ben zo bang dat er nu niet voldoende aandacht zal zijn voor zijn problematiek,. Hij kan zich niet goed verbaal duidelijk maken (en is zich daar zéér van bewust!!) en reageert daarom meer fysiek, of heel ongenuanceerd.
Voorbeeldje: Vanochtend zat hij in de kring en had een boekje gepakt. Ik dacht dat hij het uit had, en een ander kind dacht dat ook. Dat jongetje wilde het pakken, maar Thies reageerde toen heel fel: "NEE! JIJ.MAG.DAT.NIET.AFPAKKEN!!" Ik zat er nu bij en kon eea dus nuanceren naar dat andere kind. maar die droop toch wel wat geintimideerd af. En dat is waar ik zorgen om heb. Hij laat zich héus de kaas niet van het brood eten, maar hij schrikt wél kinderen af. Vrees ik. En ja, de juf kan daar ook begeleiding in geven. Maar ik weet uit ervaring dat ze daar niet zo veel tijd voor heeft. En dat het er dus regelmatig bij in zal schieten.
Ik moet even wat rechtzetten: Uiteraard heeft mijn man ook het allerbeste met Thies voor. Het is ook niet zo dat hij het SO afwijst omdat het voor 'domme' kinderen zou zijn. Hij is er alleen niet van overtuigd dat het de beste plek zou zijn, nu. We verschillen dus van mening over wat het beste zou zijn. En dat is lastig.quote:Op maandag 27 september 2010 12:49 schreef chacama het volgende:
Wat je man betreft. Zijn eerste reactie is te begrijpen. SO is in de volksmond toch wel voor de 'domme' dat er in al die jaren veel verschil is gemaakt in scholen is soms nog maar moelijk te begrijpen. Ook voor hem zou moeten gelden de ontwikkeling en het gevoel van veiligheid van Thies moeten voorrang hebben.
Ja, dat geloof ik. En juist die frustraties wil ik hem zo graag besparen. Hij zit nu zo lekker in zijn vel, dat zouden we graag zo houden. Overigens wel fijn te lezen dat het positieve effect van een overstap soms al na een paar dagen merkbaar is. Dat zeiden ze idd ook op het SO waar we zijn geweest.quote:Op maandag 27 september 2010 17:33 schreef KWAKje het volgende:
ik heb veel kinderen zien opbloeien op onze school, nadat ze maanden of jarenlang het (net) niet aankonden in het regulier onderwijs. en dat opbloeien gebeurde al binnen enkele dagen! kinderen hadden zoveel negatieve praatervaringen. ze waren zo vaak niet-begrepen. en eindelijk was er dan een plek waar zij de hele dag werden aangesproken op een manier die wel bij hen paste. de rust en opluchting die dat bood, maakte dat er enorme sprongen gemaakt konden worden in hun (algehele) ontwikkeling: "YEAH, ik word eindelijk begrepen!".
Beschikking is zelfs bijna 4 jaar geldig. 3 jaar, maar het tellen daarvan gaat pas 1 augustus 2011 in.quote:overigens is zo'n positieve beschikking 2 jaar geldig. na 2 jaar wordt er opnieuw een beschikking gegeven. als Thies goed gaat, zal hij 'te goed' worden bevonden voor speciaal onderwijs. en dan moet hij naar het reguliere onderwijs - al dan niet met ambulante begeleiding.
Ok. Dan heb ik het dus verkeerd gelezen. Sorry voor mijn wat harde woorden dan.quote:Op maandag 27 september 2010 18:45 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik moet even wat rechtzetten: Uiteraard heeft mijn man ook het allerbeste met Thies voor. Het is ook niet zo dat hij het SO afwijst omdat het voor 'domme' kinderen zou zijn. Hij is er alleen niet van overtuigd dat het de beste plek zou zijn, nu. We verschillen dus van mening over wat het beste zou zijn. En dat is lastig.
Ik ben vandaag maar eens aan het bellen en regelen en informeren gegaan en we hebben o.a. volgende week een afspraak staan op het SO. Niet alleen zo'n informatief algemeen gesprek, maar ook een gesprek met een juf, zodat we meer concreet kunnen praten. Wat ze nou echt te bieden hebben. Ik hoop dat dat J. (en mij trouwens ook!) meer inzicht geeft in wat het SO nou specifiek kan doen.
En verder hebben we deze week een gesprek met de directeur en de IB'er van de reguliere school. ik belde hem om te melden dat we een beschikking hebben. Toen zei hij dat hij graag met ons over het beleid van de school en hun zorg wil praten. Hij en de IB'er hadden de onderzoeksrapporten gelezen en weten niet of ze Thies wel de meest adequate zorg kunnen bieden.
Mijn man reageerde daar heel relaxed op hoor, hij zegt ook dat als ze dat niet kunnen dat het dan ook geen goede plek is voor Thies. Ik ben erg benieuwd wat ze te zeggen hebben.
Verder wil ik iedereen (nogmaals) bedanken voor het meedenken. Het is me uiteraard niet te doen om op basis van jullie posts een beslissing te maken, maar het is wel fijn om diverse invalshoeken te lezen.
Met deze nieuwe informatie dus opnieuw op beide plekken het gesprek aan gaan. De situatie is toch wat anders, nu de beschikking er is. Beide opties lijken me grote voordelen te hebben. Niet eens zozeer echte nadelen, eerder kiezen uit twee goeden. Tot nu toe dan, maar je weet niet wat die gesprekken op gaan leveren.quote:Op maandag 27 september 2010 18:45 schreef Moonah het volgende:
Ik ben vandaag maar eens aan het bellen en regelen en informeren gegaan en we hebben o.a. volgende week een afspraak staan op het SO. Niet alleen zo'n informatief algemeen gesprek, maar ook een gesprek met een juf, zodat we meer concreet kunnen praten. Wat ze nou echt te bieden hebben. Ik hoop dat dat J. (en mij trouwens ook!) meer inzicht geeft in wat het SO nou specifiek kan doen.
En verder hebben we deze week een gesprek met de directeur en de IB'er van de reguliere school. ik belde hem om te melden dat we een beschikking hebben. Toen zei hij dat hij graag met ons over het beleid van de school en hun zorg wil praten. Hij en de IB'er hadden de onderzoeksrapporten gelezen en weten niet of ze Thies wel de meest adequate zorg kunnen bieden.
Mooier had ik het niet kunnen zeggen.quote:Op woensdag 29 september 2010 21:41 schreef miss_sly het volgende:
Het wordt niet gemakkelijker, maar wat moet het fijn zijn te weten dat de school en de juf van het reguliere onderwijs zich zo willen inzetten! Dat de juf mee gaat kijken, zo begaan is, maakt in ieder geval wel dat ze (zowel de school als de juf) zich niet iets op de hals halen wat ze niet kunnen overzien. Als deze school dus zegt dat ze met Thies verder willen, is dat een weloverwogen beslissing. Zo niet, weet je ook dat ze zich er niet gemakkelijk vanaf hebben gemaakt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |