Die was niet afwijzend. Maar ik denk dat we nu wel weer een gesprekje aan zullen gaan, aangezien er nu concreet een keuze is. Dat geeft haar denk ik ook meer de kans om aan te geven als ze het moeizaam vindt gaan.quote:Op maandag 27 september 2010 10:43 schreef simmu het volgende:
wat zegt de juf op de gewone school waar hij oefent ervan?
Dat dus.quote:Op maandag 27 september 2010 10:47 schreef ElectricEye het volgende:
Op veel basisscholen gaat men toch niet zo met kinderen met een rugzakje om als je graag zou zien.
Macka, dit is idd de spijker op zijn kop.quote:Op maandag 27 september 2010 10:46 schreef Macka66 het volgende:
En eerlijk gezegd zie ik in je post geen twijfel aan het nut van SO voor je zoon. Ik zie wel dat je problemen hebt met de mening en denkbeeld van je man.
Nee, er is geen duidelijk reden waarom hij de achterstand heeft. Intelligentie is boven gemiddeld, woordenschat excessief bovengemiddeld. In het rapport stond dat hij moeite heeft om 'de klanken achter elkaar te plannen' oid. Hij begrijpt álles. Gelukkig.quote:Op maandag 27 september 2010 11:06 schreef debuurvrouw het volgende:
Is er ook een reden gevonden waarom hij een taalachterstand heeft ontwikkeld? Hij krijgt die rugzak natuurlijk niet voor niks. Als er een aanwijsbare reden is is de oplossing immers ook makkelijker.
Het taal opnemen is dus niet zo'n of eigenlijk totaal geen probleem.quote:Je in een groep "moeten" handhaven vraagt ook dat je je taal ontwikkelt en in die zin hoeft een reguliere basisschool geen hinder te zijn. Maar als hij móeite heeft met taal opnemen dan is het lijkt mij beter om hem in deze taalgevoelige periode wel naar SO te doen. Gewoon omdat het al lastiger gaat, dan is de basis zo breed als maar mogelijk is en kan hij daar op verder bouwen.
Mijn zus zegt idd ook zoiets. Het felle kan ook een stukje karakter zijn. Hm, lijkt hij tóch nog op mij....quote:Even over nuance, ik zal het punt wel missenmaar zo gaat het toch best eens vaker bij de kleuters?
Alleen maar fijn dat hij het niet laat afpakken. Een beleefd sorry, maar ik heb het nog niet uit komt pas veel later toch?
Ja, dat zou een optie zijn. Aankijken hoe het hier gaat. Zo zei mijn zus het ook. Er is een vangnet. Mocht het niet gaan, dan hoeft het niet uit de hand te lopen, want de hele bureaucratische procedure is al doorlopen.quote:Op maandag 27 september 2010 11:08 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet niet echt hoe die dingen werken, maar starten op deze school en bijvoorbeeld tot kerst kijken hoe het gaat is waarschijnlijk niet mogelijk? Ook de vraag natuurlijk of dat handig is omdat de kans dan bestaat dat hij over een half jaar moet verkassen en ergens anders moet wennen.
Ja. Er waren kinderen. En eerlijk gezegd vond ik ze eigenlijk wel normaal overkomen, maar J. dus niet.quote:Hebben jullie toen jullie de andere school bezochten ook de kinderen gezien die er heen gaan? Omdat je man zo'n negatief beeld heeft van de kinderen die daar zitten, heeft hij misschien niet de mogelijkheid gehad om ze te zien/ontmoeten en zelf te zien dat ze net als Thies alleen een praak- en taalachterstand hebben, maar verder 'normaal' zijn.
Dat hoor ik meer van mensen. Maar wij als ouders praten toch ook normaal?quote:Op maandag 27 september 2010 11:23 schreef snoopy het volgende:
Kan me ook voorstellen dat het juist goed is om tussen kinderen te zijn die 'normaal' spreken ipv een hele groep met spraak- of hoorproblemen. Zou een kind taal dan niet beter oppikken?
Dat is wel een heel belangrijk punt!quote:Op maandag 27 september 2010 11:26 schreef Lishe het volgende:
Kan net zo goed Snoopy! Ik denk dat het gewoon echt per kind bekeken moet worden. Onze oudste zou ik in deze kwestie naar speciaal onderwijs laten gaan, terwijl de jongste denk ik op regulier beter vooruit zou gaan.
Zoals jij het omschrijft Buuv, komt wel overeen zoals mijn man er tegenaan kijkt.quote:Op maandag 27 september 2010 11:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik weet niet Moonah, of ik in deze situatie dan zou kiezen voor SO. Als woordenschat bovengemiddeld is en zijn intelligentie ook, vind hij een weg om het op te lossen. Misschien is dan júist onderdompelen in sociale contacten wat hij nodig heeft. (niet dat hij die nu niet heeft, maar zo op school, los van je ouders) Zéker omdat hij een spurt heeft gemaakt. Het is natuurlijk haske lastig. Het kan natuurlijk ook best zijn dat zo'n SO school hem steunt in het anders zijn maar dan op een negatieve manier. Misschien heeft je man wel heel erg gelijk. En zo klinkt het heeft hij genoeg karakter om zijn verbale onvermogen te compenseren. Hij zal niet zomaar slachtoffer worden of een muurbloem. En kinderen vinden hun weg daar ook wel weer in. Niet alleen Ties maar ook de rest van de klas.
Mijn zus heeft op speciaal onderwijs gezeten en vond het een hel. Dit was dan wel een mlk school. Maar vooral het verstandelijk niet aansluiten bij het meerendeel van de klas heeft haar erg opgebroken. Waren daar voornamelijk kinderen uit, hoe zeg je dat netjes, een ander sociaal milieu dan wij.
Gheghe! da's wel een mooie vergelijking!quote:Op maandag 27 september 2010 11:29 schreef debuurvrouw het volgende:
aan de hand van de post van Miss _ sly schiet me ineens iets anders te binnen. Binnen een groep van kinderen met een spraak-taal stoornis zijn de verschillen natuurlijk veel groter dan in een reguliere klas. Stel voor dat Thies'afwijking Russisch heet, en de afwijking van kleuter twee heet Chinees, dan snappen die twee elkaar echt helemaal niet.
Binnen regulier zullen die verschillen veel kleiner zijn.
Nee dat klopt niet.. er zijn gradaties in de spraak_ taalstoornissen.. de klassen zijn zo klein juist omdat er verschillende klasjes zijn qua gradaties.quote:Op maandag 27 september 2010 11:29 schreef debuurvrouw het volgende:
aan de hand van de post van Miss _ sly schiet me ineens iets anders te binnen. Binnen een groep van kinderen met een spraak-taal stoornis zijn de verschillen natuurlijk veel groter dan in een reguliere klas. Stel voor dat Thies'afwijking Russisch heet, en de afwijking van kleuter twee heet Chinees, dan snappen die twee elkaar echt helemaal niet.
Binnen regulier zullen die verschillen veel kleiner zijn.
Nou inderschrijf je eigenlijk een beetje wat ik zeg. Ze leren wel een nieuwe taal, met handgebaren, maar individueel hebben ze allemaal een eigen probleem. Er is geen taalachterstand gelijk.quote:Op maandag 27 september 2010 11:32 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Nee dat klopt niet.. er zijn gradaties in de spraak_ taalstoornissen.. de klassen zijn zo klein juist omdat er verschillende klasjes zijn qua gradaties.
Zo zullen ze veel met picto's en hand bewegingen beginnen dus non verbaal communiceren bij de gesproken taal.
Een kind wat wel al kan spreken zal niet in de groep komen bij een kind dat niet kan spreken.
En later zulle de picto's wegvallen en daarna de handgebaren etc.. er is heel veel aandcaht voor het individuele probleem per kind. Maar ook veel aandacht voor het sociale aspect.
( tenij ze alles ineens verandert hebben is het zo altijd geweest op de scholen van die stichting)
Dit is ook wel een goede relativerende opmerking. Mijn man zei ook al zoiets: "Je weet nooit wat de beste keuze is. Als je het een kiest weet je niet hoe het zou zijn geweest als je het andere had gekozen en vice versa."quote:Op maandag 27 september 2010 11:35 schreef trui het volgende:
tsjonge, wat een dilemma, moonah! op zich wel fijn dat Thies zo te lezen zich in beide opties uiteindelijk wel thuis zou kunnen voelen. maar nu bepalen wat nou echt het allerbest voor 'm uit zal pakken lijkt me ook erg moeilijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |