abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86892240
Oh jongens, (nou ja, meest dames ;) ), ik weet het niet meer...
Zojuist kreeg ik een telefoontje dat Thies een positieve beschikking heeft gekregen. Oftewel, hij mag naar het Speciaal Onderwijs (in zijn geval een school voor kinderen met ernstige spraak/-taalmoeilijkheden). Of hij kan naar het regulier onderwijs met een rugzakje.

Achtergrondinfo:
Onze zoon is bijna 4 en heeft al lange tijd logopedie. Hij is voor vreemden erg moeilijk verstaanbaar. We hebben heel veel onderzoeken gehad en daar kwam het advies uit hem naar Speciaal Onderwijs te sturen. Maar dan moet hij dus wel een indicatie krijgen, en dat gebeurt slechts op zeer strenge gronden. Nu duurde en duurde het maar (bureaucratie) en Thies begon steeds meer te vragen waar en wanneer hij naar de basisschool mag. Bovendien heeft hij de afgelopen maanden een flinke spurt gemaakt met zijn spraak. We zijn wezen kijken op de 'spraakschool' (zo noem ik het maar), en mijn man was niet enthousiast. Ik zit zelf in het onderwijs en zag er wél de voordelen van in. Kleutertijd daar, en dan ervan uitgaande dat zijn spraak tzt voldoende verbeterd is een overstap naar groep 3 op het reguliere onderwijs. Maar we zitten dus niet op één lijn. Dit alles bij elkaar genomen hebben we een week of twee geleden de knoop doorgehakt en is Thies gaan 'oefenen' op de reguliere basisschool. Fijne juf, redelijk klein klasje (18 kinderen), en ze wilde het wel een kans geven.

Maar hemel! Nu twijfel ik!!! De voordelen van het SO zijn imo wel erg groot. Heel kleine groepen (6 tot 10 kleuters), gespecialiseerd peroneel, plus onderwijs assistenten. Twee- of driewekelijs logopedie in school. Groot nadeel is natuurlijk het busje (hij is nog zo klein, en dan zo alleen met dat busje....) en dat hij niet in zijn woonomgeving naar school gaat. Plus mijn man denkt dat er op de 'spraakschool' echt retarde kinedren zitten. Terwijl dat imo niet zo is. Het criterium om daar toegelaten te worden is spraak-/taalproblemen. Intelligentie moet normaal zijn.

Ik moet gewoon even mijn verhaal kwijt hoor. (Mijn man ligt te slapen, heeft nachtdienst gehad, die hoef ik nu écht niet wakker te maken...).
Meedenken is welkom!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_86892334
Gewoon naar een normale school laten gaan, je zegt zelf net dat hij een flinke spurt heeft gemaakt.
pi_86892385
Pfff Moonah, wat lastig. Ik moet even een klein meisje troosten, intussen denk ik er even over. Lijkt me een lastige beslissing.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_86892402
Hoe gaat het op de reguliere school? En heeft je zoon het er naar zijn zin?
pi_86892501
wat zegt de juf op de gewone school waar hij oefent ervan?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_86892567
Thies is mometeel voor de tweede keer aan het oefenen op de reguliere school. Hij vond het de eerste keer wel leuk. Maar ik denk dat hij het op de spraakschool ook leuk zal/zou vinden.

Ik ben zo bang dat er nu niet voldoende aandacht zal zijn voor zijn problematiek,. Hij kan zich niet goed verbaal duidelijk maken (en is zich daar zéér van bewust!!) en reageert daarom meer fysiek, of heel ongenuanceerd.
Voorbeeldje: Vanochtend zat hij in de kring en had een boekje gepakt. Ik dacht dat hij het uit had, en een ander kind dacht dat ook. Dat jongetje wilde het pakken, maar Thies reageerde toen heel fel: "NEE! JIJ.MAG.DAT.NIET.AFPAKKEN!!" Ik zat er nu bij en kon eea dus nuanceren naar dat andere kind. maar die droop toch wel wat geintimideerd af. En dat is waar ik zorgen om heb. Hij laat zich héus de kaas niet van het brood eten, maar hij schrikt wél kinderen af. Vrees ik. En ja, de juf kan daar ook begeleiding in geven. Maar ik weet uit ervaring dat ze daar niet zo veel tijd voor heeft. En dat het er dus regelmatig bij in zal schieten.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  † In Memoriam † maandag 27 september 2010 @ 10:46:10 #7
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_86892581
Je kent het onderwijs van binnen uit en je kent je kind.
Dat je zoon opeens een spurt heeft gemaakt betekent nog niet dat zijn taal-spraakontwikkeling normaal verloopt.
En eerlijk gezegd zie ik in je post geen twijfel aan het nut van SO voor je zoon. Ik zie wel dat je problemen hebt met de mening en denkbeeld van je man.
Maar zoals ik al zei, je kent het onderwijs en je kent je kind. Dat zou doorslaggevend moeten zijn.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_86892589
Als hij het nu naar zijn zin heeft en buiten school ook logopedie volgt zou ik hem laten blijven denk ik.
Vooral als hij een inhaalslag heeft gemaakt. En wat Simmu zegt, wat zegt zijn juf over hem?
Ik vind een school in de buurt toch wel echt een groot voordeel.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_86892609
Ik vind jouw idee van kleutertijd op het SO en dan (hopelijk) naar groep 3 van een 'normale' basisschool op basis van je verhaal het beste. Dat reizen kun je voor hem nog wel een beetje stoer maken ook, als hij er tegenop gaat zien.
Op veel basisscholen gaat men toch niet zo met kinderen met een rugzakje om als je graag zou zien. Mijn dochter heeft ook een rugzakje (vanwege lichamelijke omstandigheden en vandaar mijn interesse in dit onderwerp) en het is toch net te veel afhankelijk van hoe de leerkracht die ze heeft er mee om gaat. De juf van vorig jaar vond het maar lastig, één zo'n apart setje meubilair in de klas (terwijl de klasgenootjes sinds groep 1 niet beter weten). Dit jaar is het juist weer een juf die er leuk mee om gaat.
Maar goed, terug naar jouw zoon. Als hij er de komende jaren op het SO lekker op vooruitgaat en veel aan die individuele begeleiding heeft, kan hij misschien zonder rugzakje naar groep 3. Dan is hij hooguit slecht in taal en daar is overheen te komen.
Lijkt me voor hem ook het beste.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_86892644
quote:
Op maandag 27 september 2010 10:43 schreef simmu het volgende:
wat zegt de juf op de gewone school waar hij oefent ervan?
Die was niet afwijzend. Maar ik denk dat we nu wel weer een gesprekje aan zullen gaan, aangezien er nu concreet een keuze is. Dat geeft haar denk ik ook meer de kans om aan te geven als ze het moeizaam vindt gaan.

Ach en weet je, zo'n rugzak stelt in ons geval ook niet veel voor. Denk ik. Er is dan begeleiding voor de leerkracht vanuit het SO. Of er is een juf in school die twee keer een half uurtje je kind apart neemt. Maar met spraak heb je de hele dag te maken, niet twee keer een half uurtje...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_86892745
quote:
Op maandag 27 september 2010 10:47 schreef ElectricEye het volgende:

Op veel basisscholen gaat men toch niet zo met kinderen met een rugzakje om als je graag zou zien.
Dat dus.
Wel fijn voor jullie dat de huidige juf van je dochter er beter mee omgaat.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 27 september 2010 @ 10:55:19 #12
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_86892825
Speciaal onderwijs biedt dus eigenlijk: Kleine klas, met gespecialiseerde docent en onderwijsassistent en specialistische zorg op het spraakprobleem. Eigenlijk bieden ze dus alles aan wat jouw kind op dit moment nodig heeft...

Regulier onderwijs heeft een grotere klas, met een leerkracht die niet op leerlingen met spraakproblemen getraind is, het enige voordeel is dat hij dichter bij naar school kan. Daarnaast heb je nog het gevoelsmatige richting "speciaal" onderwijs... (vooral je man, volgens mij)

Nu weet ik niet precies wat ze met het rugzakje van plan zijn daar. Maar op mij komt het nu over dat het speciaal onderwijs voor Thies het beste is. Misschien gaat het snel beter en kan hij later alsnog naar een reguliere school, maar die kans op snelle verbetering lijkt mij het grootste op het speciaal onderwijs...
  maandag 27 september 2010 @ 10:57:30 #13
267164 ik80lll
leer mij het zelf te doen
pi_86892880
Moonah, ik denk dat je je eigen keuze al weet ;)
Ik zou persoonlijk ook voor je optie gaan van kleutertijd in het so, en daarna instromen indien voldoende vooruitgang.
Juist in de kleutertijd zijn ze erg taalgevoelig en kan je de meeste vooruitgang boeken. Juist dan die kleine groepjes, en veel aandacht voor taal/omgang met andere kinderen en leren met omgaan van , zou wat mij betreft helemaal geweldig zijn!

Succes met je keuze (of met je man overhalen)
  maandag 27 september 2010 @ 10:58:17 #14
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_86892906
Moonah ik snap je twijfel etc..

Maar ik denk hij krijgt die positieve beschikking niet zonder rede.

Heel plat gezegd een speciale school zit je niet de rest van je leven aan vast.. maar kan nu wel voorlopig iig goede uitkomst bieden en je dappere op een juiste manier begeleiden in zijn spraak en taal vaardigheden.
Die twee vaardigheden zit hij WEL de rest van zijn leven aan vast...

En hoe ouder ze worden hoe moeilijker een achterstand weg te werken is.

My two cents..


( uit nieuwsgierigheid gaat het om dependance van sint marie in stg MG ? )
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_86892913
Ik zou ook voor het SO gaan, juist omdat hij in groep 3 toch weer mee stromen zal kan hij die eerste 2 jaar de begeleiding krijgen die hij nodig heeft. En dat hij als klein jochie in het busje moet zal in het begin slikken zijn, maar zoals ElectricEye zegt, het is wel stoer dat hij dat kan!
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_86893062
quote:
Op maandag 27 september 2010 10:46 schreef Macka66 het volgende:

En eerlijk gezegd zie ik in je post geen twijfel aan het nut van SO voor je zoon. Ik zie wel dat je problemen hebt met de mening en denkbeeld van je man.

Macka, dit is idd de spijker op zijn kop. :{

Blegh, ik heb nu gewoon buikpijn.

Dankjulliewel voor je reacties. Dat doet me goed.

PS Evenstar, Thies is onderzocht door Kentalis, voorheen Viataal. En dat is idd gekoppeld aan St.Marie. de school is daar ook aan gelieerd.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 27 september 2010 @ 11:06:09 #17
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_86893109
Is er ook een reden gevonden waarom hij een taalachterstand heeft ontwikkeld? Hij krijgt die rugzak natuurlijk niet voor niks. Als er een aanwijsbare reden is is de oplossing immers ook makkelijker.

Je in een groep "moeten" handhaven vraagt ook dat je je taal ontwikkelt en in die zin hoeft een reguliere basisschool geen hinder te zijn. Maar als hij móeite heeft met taal opnemen dan is het lijkt mij beter om hem in deze taalgevoelige periode wel naar SO te doen. Gewoon omdat het al lastiger gaat, dan is de basis zo breed als maar mogelijk is en kan hij daar op verder bouwen.

Even over nuance, ik zal het punt wel missen :@ maar zo gaat het toch best eens vaker bij de kleuters? :@ Alleen maar fijn dat hij het niet laat afpakken. Een beleefd sorry, maar ik heb het nog niet uit komt pas veel later toch?
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_86893160
Een school in de buurt is natuurlijk erg fijn. Niet alleen omdat hij dan niet met een busje hoeft, maar ook omdat hij dan vriendjes kan maken in de buurt bijvoorbeeld.
Zo'n beschikking voor SO krijgt hij natuurlijk echter niet zomaar. Zoals je al aangeeft, zijn daar strenge eisen voor, en kennelijk voldoet hij daaraan.

Hoe vindt hij het op deze school? Kan hij ook op een prettige manier contact leggen met de andere kindjes, of is hij daar te defensief voor? Kinderen kunnen vrij flexibel omgaan met een kind dat op een of andere manier anders is, maar dat kan ook heel erg tegenvallen. Lijkt me ook een belangrijk punt voor de beslissing, maar misschien is er nog te weinig over te zeggen na een paar keer oefenen.

Ik weet niet echt hoe die dingen werken, maar starten op deze school en bijvoorbeeld tot kerst kijken hoe het gaat is waarschijnlijk niet mogelijk? Ook de vraag natuurlijk of dat handig is omdat de kans dan bestaat dat hij over een half jaar moet verkassen en ergens anders moet wennen.

Hebben jullie toen jullie de andere school bezochten ook de kinderen gezien die er heen gaan? Omdat je man zo'n negatief beeld heeft van de kinderen die daar zitten, heeft hij misschien niet de mogelijkheid gehad om ze te zien/ontmoeten en zelf te zien dat ze net als Thies alleen een praak- en taalachterstand hebben, maar verder 'normaal' zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_86893186
wanneer moet je eigenlijk beslissen? wellicht helpt het om dingen eventjes te laten bezinken, wat meer proberen op de gewone school.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_86893288
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:06 schreef debuurvrouw het volgende:
Is er ook een reden gevonden waarom hij een taalachterstand heeft ontwikkeld? Hij krijgt die rugzak natuurlijk niet voor niks. Als er een aanwijsbare reden is is de oplossing immers ook makkelijker.
Nee, er is geen duidelijk reden waarom hij de achterstand heeft. Intelligentie is boven gemiddeld, woordenschat excessief bovengemiddeld. In het rapport stond dat hij moeite heeft om 'de klanken achter elkaar te plannen' oid. Hij begrijpt álles. Gelukkig.
quote:
Je in een groep "moeten" handhaven vraagt ook dat je je taal ontwikkelt en in die zin hoeft een reguliere basisschool geen hinder te zijn. Maar als hij móeite heeft met taal opnemen dan is het lijkt mij beter om hem in deze taalgevoelige periode wel naar SO te doen. Gewoon omdat het al lastiger gaat, dan is de basis zo breed als maar mogelijk is en kan hij daar op verder bouwen.
Het taal opnemen is dus niet zo'n of eigenlijk totaal geen probleem.
Ik zit meer in over het sociaal emotionele aspect. Je voldoende kunnen uiten. Je geen uitzondering voelen in de groep (hoewel ik ook weet dat iedereen wel iets heeft. maar toch, spraak is zó verweven in alles).
quote:
Even over nuance, ik zal het punt wel missen :@ maar zo gaat het toch best eens vaker bij de kleuters? :@ Alleen maar fijn dat hij het niet laat afpakken. Een beleefd sorry, maar ik heb het nog niet uit komt pas veel later toch?
Mijn zus zegt idd ook zoiets. Het felle kan ook een stukje karakter zijn. Hm, lijkt hij tóch nog op mij....

Ik ben juist blij met posts zoals de jouwe Buuv. Tnx!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 27 september 2010 @ 11:15:03 #21
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_86893354
Moonah misschien dat het helpt om de visie van je man bij te stellen?

volgens mij heb ik een verslag van sint marie nog ergens.. zal ik hem opzoeken.. dat geeft wel aan hoe ze daar te werk gaan.. bij mijn weten hebben alle overkoepelende organisaties van sint marie het zelfde beleid..

Ik heb daar een dag meegelopen en ik zag helemaal geen retarded kinderen.. maar kinderen die bijv. slechthorend waren of doof.. of die door bijv. lang sondevoeding niet konden praten en die op een hele fijne mooie manier om leerden gaan met taal.. doodnormale kindjes
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_86893435
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:08 schreef miss_sly het volgende:


Ik weet niet echt hoe die dingen werken, maar starten op deze school en bijvoorbeeld tot kerst kijken hoe het gaat is waarschijnlijk niet mogelijk? Ook de vraag natuurlijk of dat handig is omdat de kans dan bestaat dat hij over een half jaar moet verkassen en ergens anders moet wennen.
Ja, dat zou een optie zijn. Aankijken hoe het hier gaat. Zo zei mijn zus het ook. Er is een vangnet. Mocht het niet gaan, dan hoeft het niet uit de hand te lopen, want de hele bureaucratische procedure is al doorlopen.
Maar noem me een watje, ik ben zo bang dat Thies er schade aan ondervindt als hij het niet fijn heeft op deze school omdat kinderen hem niet begrijpen. :'( Ik moet daar nu echt van huilen. Ja, ik vul al allerlei dingen negatief in, en ik zie beren op de weg. En zoals mijn man zegt, ik heb daarmee dus te weinig vertrouwen in Thies. Dat voelt ook rot.
quote:
Hebben jullie toen jullie de andere school bezochten ook de kinderen gezien die er heen gaan? Omdat je man zo'n negatief beeld heeft van de kinderen die daar zitten, heeft hij misschien niet de mogelijkheid gehad om ze te zien/ontmoeten en zelf te zien dat ze net als Thies alleen een praak- en taalachterstand hebben, maar verder 'normaal' zijn.
Ja. Er waren kinderen. En eerlijk gezegd vond ik ze eigenlijk wel normaal overkomen, maar J. dus niet.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 27 september 2010 @ 11:18:43 #23
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_86893466
kinderen die " niet normaal" zijn heb je ook op reguliere scholen !
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_86893517
Moonah, de redenen die je hebt voor het niet naar de 'spraakschool' gaan zijn allemaal gevoelsredenen denk ik. De taxi (wennen), vriendjes in de buurt (kan ook nog in groep 3). Ik denk dat mijn voorkeur toch naar jouw keuze zou gaan, overstappen in groep 3. Als Thies zich zo bewust is van zijn spraak is het voor hem juist fijn als hij wat dat betreft 'opgaat in de groep', lijkt me. Zodat hij gewoon lekker kan kleuteren zonder die frustratie. Het is allemaal al zoveel, ook zonder rugzakje. (tenminste, zo ervaar ik het bij mijn kleuter.)
Ik heb geen idee verder in hoeverre zijn spraak een hindernis vormt naar andere kinderen dus mijn mening is gebaseerd op hoe ik denk dat hij praat. ;)

Succes!!!!!!
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
pi_86893590
Zo stom he. Vorige week stond ik écht achter onze keuze. Het is een fijne school, die reguliere basisschool. En ook een heel lieve juf, in wie ik wel vertrouwen heb (belangrijk!!). Maar ik ging eigenlijk ervan uit dat de beschikking niet door zou gaan. En die spurt, dat was ook wel een argument om met mijn man mee te gaan.
maar nu we dus écht de keuze hebben....

Sorry hoor, hersenspinsels. Ik moet het allemaal gewoon even kwijt. :@
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_86893617
Kan me ook voorstellen dat het juist goed is om tussen kinderen te zijn die 'normaal' spreken ipv een hele groep met spraak- of hoorproblemen. Zou een kind taal dan niet beter oppikken?

En ik dacht ook precies wat buuf zei: volgens mij is het wel echt kleutergedrag zoals hij reageerde op het afpakken van het boekje ;)
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  maandag 27 september 2010 @ 11:24:36 #27
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_86893646
Ik weet niet Moonah, of ik in deze situatie dan zou kiezen voor SO. Als woordenschat bovengemiddeld is en zijn intelligentie ook, vind hij een weg om het op te lossen. Misschien is dan júist onderdompelen in sociale contacten wat hij nodig heeft. (niet dat hij die nu niet heeft, maar zo op school, los van je ouders) Zéker omdat hij een spurt heeft gemaakt. Het is natuurlijk haske lastig. Het kan natuurlijk ook best zijn dat zo'n SO school hem steunt in het anders zijn maar dan op een negatieve manier. Misschien heeft je man wel heel erg gelijk. En zo klinkt het heeft hij genoeg karakter om zijn verbale onvermogen te compenseren. Hij zal niet zomaar slachtoffer worden of een muurbloem. En kinderen vinden hun weg daar ook wel weer in. Niet alleen Ties maar ook de rest van de klas.

Mijn zus heeft op speciaal onderwijs gezeten en vond het een hel. Dit was dan wel een mlk school. Maar vooral het verstandelijk niet aansluiten bij het meerendeel van de klas heeft haar erg opgebroken. Waren daar voornamelijk kinderen uit, hoe zeg je dat netjes, een ander sociaal milieu dan wij. ;)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_86893657
Ik vind je daarin helemaal geen watje. Ik kan me zo goed voorstellen dat je daar buikpijn van krijgt, pffff.
Je wil voor je kind, zeker zo jong nog, proberen te veel narigheid te vermijden, en dit lijkt natuurlijk de uitgelezen manier om dat te doen.
Echter: ondanks betere begeleiding op het SO wil dat neit zeggen dat hij zich daar wel fijn gaat voelen, of dat het contact met andere kinderen wel fijn gaat zijn. Die garantie heb je helaas niet als je kind naar een school gaat, welke dan ook. Het enige dat je wel weet, is dat de professionele begeleiding voor zijn spraak- en taalontwikkeling beter zal zijn.

Je kunt het zien als te weinig vertrouwen in Thies, maar zo zou ik het niet proberen mee te nemen, eigenlijk, en je er zeker niet rot over voelen. Het is geen gebrek aan vertrouwen n Thies, het is een hem willen behoeden voor narigheid.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_86893685
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:23 schreef snoopy het volgende:
Kan me ook voorstellen dat het juist goed is om tussen kinderen te zijn die 'normaal' spreken ipv een hele groep met spraak- of hoorproblemen. Zou een kind taal dan niet beter oppikken?

Dat hoor ik meer van mensen. Maar wij als ouders praten toch ook normaal?
Ik weet niet of dat zo werkt. In het onderzoeksrapport stond ook duidelijk dat het een kwestie is van niet kunnen. het lukt hem gewoon niet de vele verscillende klanken achter elkaar goed te combineren. Afzonderlijk gaat het uitstekend. En met heel veel aandacht voor een los woord ook. Maar in communicatie gooit hij ze door elkaar.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_86893700
Kan net zo goed Snoopy! Ik denk dat het gewoon echt per kind bekeken moet worden. Onze oudste zou ik in deze kwestie naar speciaal onderwijs laten gaan, terwijl de jongste denk ik op regulier beter vooruit zou gaan.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  maandag 27 september 2010 @ 11:29:02 #31
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_86893799
aan de hand van de post van Miss _ sly schiet me ineens iets anders te binnen. Binnen een groep van kinderen met een spraak-taal stoornis zijn de verschillen natuurlijk veel groter dan in een reguliere klas. Stel voor dat Thies'afwijking Russisch heet, en de afwijking van kleuter twee heet Chinees, dan snappen die twee elkaar echt helemaal niet.
Binnen regulier zullen die verschillen veel kleiner zijn.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  maandag 27 september 2010 @ 11:29:06 #32
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_86893803
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:26 schreef Lishe het volgende:
Kan net zo goed Snoopy! Ik denk dat het gewoon echt per kind bekeken moet worden. Onze oudste zou ik in deze kwestie naar speciaal onderwijs laten gaan, terwijl de jongste denk ik op regulier beter vooruit zou gaan.
Dat is wel een heel belangrijk punt!

Moonah kan hij niet eens een weekje op de school daar mee lopen en een weekje op de gewone school.
En dan van daar uit evalueren en een beslissing nemen?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_86893844
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik weet niet Moonah, of ik in deze situatie dan zou kiezen voor SO. Als woordenschat bovengemiddeld is en zijn intelligentie ook, vind hij een weg om het op te lossen. Misschien is dan júist onderdompelen in sociale contacten wat hij nodig heeft. (niet dat hij die nu niet heeft, maar zo op school, los van je ouders) Zéker omdat hij een spurt heeft gemaakt. Het is natuurlijk haske lastig. Het kan natuurlijk ook best zijn dat zo'n SO school hem steunt in het anders zijn maar dan op een negatieve manier. Misschien heeft je man wel heel erg gelijk. En zo klinkt het heeft hij genoeg karakter om zijn verbale onvermogen te compenseren. Hij zal niet zomaar slachtoffer worden of een muurbloem. En kinderen vinden hun weg daar ook wel weer in. Niet alleen Ties maar ook de rest van de klas.

Mijn zus heeft op speciaal onderwijs gezeten en vond het een hel. Dit was dan wel een mlk school. Maar vooral het verstandelijk niet aansluiten bij het meerendeel van de klas heeft haar erg opgebroken. Waren daar voornamelijk kinderen uit, hoe zeg je dat netjes, een ander sociaal milieu dan wij. ;)
Zoals jij het omschrijft Buuv, komt wel overeen zoals mijn man er tegenaan kijkt. :)
En Thies is wel een kind met een pittig karakter. En hij is erg op zoek naar contact. Heeft humor. En op de psz ligt hij goed in de groep, heeft ook een vast clubje vriendjes (die naar een andere basisschool gaan... :{ ).

*wik *weeg *wik *weeg

Dames, jullie reacties en meedenken doen me zó veel goed. :*
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_86893885
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:29 schreef debuurvrouw het volgende:
aan de hand van de post van Miss _ sly schiet me ineens iets anders te binnen. Binnen een groep van kinderen met een spraak-taal stoornis zijn de verschillen natuurlijk veel groter dan in een reguliere klas. Stel voor dat Thies'afwijking Russisch heet, en de afwijking van kleuter twee heet Chinees, dan snappen die twee elkaar echt helemaal niet.
Binnen regulier zullen die verschillen veel kleiner zijn.
Gheghe! da's wel een mooie vergelijking!

En Evenstar, dat is wellicht een idee. Ik zal het eens opperen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 27 september 2010 @ 11:32:52 #35
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_86893918
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:29 schreef debuurvrouw het volgende:
aan de hand van de post van Miss _ sly schiet me ineens iets anders te binnen. Binnen een groep van kinderen met een spraak-taal stoornis zijn de verschillen natuurlijk veel groter dan in een reguliere klas. Stel voor dat Thies'afwijking Russisch heet, en de afwijking van kleuter twee heet Chinees, dan snappen die twee elkaar echt helemaal niet.
Binnen regulier zullen die verschillen veel kleiner zijn.
Nee dat klopt niet.. er zijn gradaties in de spraak_ taalstoornissen.. de klassen zijn zo klein juist omdat er verschillende klasjes zijn qua gradaties.

Zo zullen ze veel met picto's en hand bewegingen beginnen dus non verbaal communiceren bij de gesproken taal.
Een kind wat wel al kan spreken zal niet in de groep komen bij een kind dat niet kan spreken.

En later zulle de picto's wegvallen en daarna de handgebaren etc.. er is heel veel aandcaht voor het individuele probleem per kind. Maar ook veel aandacht voor het sociale aspect.

( tenij ze alles ineens verandert hebben is het zo altijd geweest op de scholen van die stichting)
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 27 september 2010 @ 11:35:47 #36
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_86894005
tsjonge, wat een dilemma, moonah! op zich wel fijn dat Thies zo te lezen zich in beide opties uiteindelijk wel thuis zou kunnen voelen. maar nu bepalen wat nou echt het allerbest voor 'm uit zal pakken lijkt me ook erg moeilijk. ik weet 't dus ook echt niet. veel succes met 't er samen uitkomen!
in de haak.
  maandag 27 september 2010 @ 11:39:01 #37
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_86894102
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:32 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Nee dat klopt niet.. er zijn gradaties in de spraak_ taalstoornissen.. de klassen zijn zo klein juist omdat er verschillende klasjes zijn qua gradaties.

Zo zullen ze veel met picto's en hand bewegingen beginnen dus non verbaal communiceren bij de gesproken taal.
Een kind wat wel al kan spreken zal niet in de groep komen bij een kind dat niet kan spreken.

En later zulle de picto's wegvallen en daarna de handgebaren etc.. er is heel veel aandcaht voor het individuele probleem per kind. Maar ook veel aandacht voor het sociale aspect.

( tenij ze alles ineens verandert hebben is het zo altijd geweest op de scholen van die stichting)
Nou inderschrijf je eigenlijk een beetje wat ik zeg. Ze leren wel een nieuwe taal, met handgebaren, maar individueel hebben ze allemaal een eigen probleem. Er is geen taalachterstand gelijk.

Dus Thies spreekt Russisch, leert nederlands met z'n handen, maar kind twee spreekt chinees, leert nederlands met z'n handen. Thies begrijpt echter nederlands heel goed, maar ja, kindje twee moest dat nog leren. Chinees snapt Thies niet. En kindje twee geen Russisch... Ziehier het vergroten van frustratie, zeker in het begin.

En er zijn maar 6 kindjes. De kans dat er een bijzit die je wel goed snapt is kleiner dan in een populatie van 18.

*graag advocaat van de duivel speelt* ):O
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_86894247
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:35 schreef trui het volgende:
tsjonge, wat een dilemma, moonah! op zich wel fijn dat Thies zo te lezen zich in beide opties uiteindelijk wel thuis zou kunnen voelen. maar nu bepalen wat nou echt het allerbest voor 'm uit zal pakken lijkt me ook erg moeilijk.
Dit is ook wel een goede relativerende opmerking. Mijn man zei ook al zoiets: "Je weet nooit wat de beste keuze is. Als je het een kiest weet je niet hoe het zou zijn geweest als je het andere had gekozen en vice versa."
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 27 september 2010 @ 11:46:24 #39
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_86894346
Dan druk ik me verkeerd uit :)

Thies heeft in dit geval een voorsprong op diegene die niet spreken of nog heel veel ondersteuning nodig hebben bij de verbale taal door non verbale taal.
Dan komt hij dus in een groepje waar de andere paar kindjes dus ook al zover zijn dat ze wel verbale taal spreken.
gebruiken ze bijvoorbeeld zang om klanken na te bootsen/herkennen etc..


Daarbij weet ik niet hoe het op andere reguliere scholen is, maar hier op de Vrije school krijgen ze ook enorm veel non verbale taal bij liedjes/spreukjes/verhaaltjes. Dus dat is niet geheel anders als op een SO..

Echter heeft een SO gericht op spraak/taal wel de juiste middelen en een pak meer ervaring hoe op een correcte manier om te gaan met dit soort problematiek.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_86895931
Och Moonaah ik weet wat je voelt. Niet dat wij de keuze hoeven te maken tussen SO en regulier onderwijs, maar mahre heeft ook een taal/spraak achterstand. Ze loopt ongeveer een jaar achter op leeftijdgenootjes.
Sinds januari heeft ze logopedie en sinds een maand zelfs 2 per week. Vanaf mei gaat ze naar school. En dat was heel spannend, hoe gaat ze zich staande houden tussen leeftijd genootjes die zich wel goed kunnen uitdrukken. Het ging moeizaam maar het gaat wel en we merken ook dat het haar spraak goed doet. Ze is er nog niet, nog lang niet, maar ze trekt zich aardig op aan haar klasgenootjes. Soms gaat het mis en dan uit pure frustratie deelt ze een mep uit. Maar ze heeft nu een juf die haar goed aanvoelt en dat gaat heel goed.
Bij ons is er contact geweest tussen het audioligsch centrum, de school en de logopediste en is er afgesproken hoe ze mahre verder kunnen begeleiden ook van school uit. MIsschien ook nog een idee.
Als ik in jullie schoenen zou staan zou ik denk ik het reguliere onderwijs kiezen, kijken hoe het gaat en dan misschien alsnog over naar SO. Maar dat is meer gevoelsmatig, om het zo gewoon mogelijk te houden zeg maar.
Ik kan me heel geod je buikpijn voorstellen, ik heb dat ook. Ik vind het zo erg dat ze alles snapt maar zich niet goed kan uiten.verstaanbaar kan maken. IK zie haar soms innerlijk vechten en soms barst ineens de bom. Vreselijk. Heel veel sterkte met jullie keuze!
pi_86896155
we hebben vrij veel so kindjes in de familie. ik zou het zelf vermijden als het ff kan. niet omdat so zo vervelend is, maar meer omdat je er zo lastig van af komt als het niet meer nodig is. kindjes doen makkelijk hun ouders na, maar nog makkelijker andere kindjes.

klopt het dat ik begrijp dat je niet binnen nu en zeg, een week hoeft te beslissen? want dan zou ik dingen gewoon eventjes laten rusten. kan je ook mooi even kijken hoe het proefdraaien op school gaat, wellicht een weekje proefdraaien op die andere school.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_86896277
Simmu, waarom kom je er moeilijk weer vanaf dan, omdat je dan eenmaal een stempeltje hebt zeg maar? gewoon even uit nieuwsgierigheid hoor.
  maandag 27 september 2010 @ 12:46:53 #43
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_86896307
om dan weer terug naar regulier te gaan is misschien een lastige stap?
in de haak.
pi_86896381
ja oke, dus toch het stempeltje zeg maar. ik ben ook zo bang dat mahre die kant op gaat als ze niet bij kan raken met taal, nu ik dit zo lees.....
pi_86896387
Dan denk je dat je de keuze gemaakt hebt. Je had zo duidelijk het beeld voor je dat Thies naar het reguliere onderwijs zou gaan. Dat hij met de sprong die hij gemaakt heeft de afgelopen tijd het wel zou redden daar. Maar nu krijg je opeens de mogelijkheid om een andere keuze te maken. Eentje die voor thies misschien wel heel goed zou zijn, maar waarvan je niet weet of het een goede is.

Wat een enorm dilema. Maar beide wegen zijn niet bindend. Je geeft al aan dat je met zijn kleuterjuf wilt praten om te zien of zij kan inschatten of hij hier op zijn plaats is. Dat vind ik erg verstandig. En het argument dat je zelf al aangeeft dat ie na groep 2 ook terug kan naar het reguliere onderwijs vind ik erg verstandig.

Hierbij neem ik ook aan dat het SO zelf ook snel genoeg zal aangeven wanneer Thies klaar is voor het reguliere onderwijs. Zij zullen niet Thies daarhouden als ie daar niet thuis hoort. Dus misschien zit ie er tot en met groep 2. En misschien geven ze wel aan dat ie na de voorjaarsvakantie al weer terug kan naar het reguliere onderwijs.

Thies zijn ontwikkeling staat in deze voorop. Ik zou zelf gaan kijken op de SO samen met thies en daar met een leraar praten. Misschien is de sprong die Thies gemaakt heeft wel zo goed dat zij al aangeven dat ie met logopedie naar het reguliere onderwijs kan. Maar als je niet gaat en niet kijkt wat beter is voor Thies dan blijf je in twijfel.

Wat je man betreft. Zijn eerste reactie is te begrijpen. SO is in de volksmond toch wel voor de 'domme' dat er in al die jaren veel verschil is gemaakt in scholen is soms nog maar moelijk te begrijpen. Ook voor hem zou moeten gelden de ontwikkeling en het gevoel van veiligheid van Thies moeten voorrang hebben.

Sterkte met het maken van de jusite keuze..... volg je hart :*
pi_86896391
naar wat ik zag bij de neefjes en nichtjes beiden ;)
bij een neefje hadden we de situatie dat de 'normale' school (in het dorp was er maar eentje) neefjelief niet op de school wilde hebben. nou is (was toen iig) een rotschool, daar niet van. maar toch.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_86896515
raar is dat dat een school dan weigerd als het ware, terwijl een kind er dan blijkbaar wel aan toe is of het aan kan. het lijkt mij ook dat SO kindjes niet bij zich houden terwijl ze regulier onderwijs aankunnen. evt met een klein beetje begeleiding.
  maandag 27 september 2010 @ 14:17:54 #48
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_86899337
Wat een moeilijke keuze, Moonah. Ik worstelde vorig jaar natuurlijk ook heel erg met die keuze en ik merk bij mezelf dat ik langzaam toegroei naar de mogelijkheid van het Speciaal Onderwijs. Vorig jaar was het alleen maar een schrikbeeld voor me en nu heb ik er vrede mee dat hij wellicht naar het Speciaal Onderwijs zal moeten als het echt niet meer gaat. Jij zit in het onderwijs, waarschijnlijk hoef jij niet meer zo erg te wennen aan het idee van Speciaal Onderwijs, maar dat geldt natuurlijk niet voor je man. Ik zou neigen in dit geval om het eerst te proberen op het reguliere onderwijs en dan als het niet gaat eventueel alsnog de overstap maken naar het SO.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_86900954
Moonah, ik heb je een pm gestuurd...en idd, logopedie is onmisbaar! succes met je keuze!
pi_86901388
Aan je reacties te zien heb je voor jezelf echter de keuze al gemaakt. Je wilt als moeder het beste voor je kind en jouw (jullie) gevoel daarover is belangrijker dan wat anderen er van vinden. In dat kader zou ik je het advies willen geven (8> hem te laten starten op SO, overstappen kan altijd nog!

[ Bericht 66% gewijzigd door lcicle op 28-09-2010 21:55:55 ]
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')