abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86893617
Kan me ook voorstellen dat het juist goed is om tussen kinderen te zijn die 'normaal' spreken ipv een hele groep met spraak- of hoorproblemen. Zou een kind taal dan niet beter oppikken?

En ik dacht ook precies wat buuf zei: volgens mij is het wel echt kleutergedrag zoals hij reageerde op het afpakken van het boekje ;)
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  maandag 27 september 2010 @ 11:24:36 #27
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_86893646
Ik weet niet Moonah, of ik in deze situatie dan zou kiezen voor SO. Als woordenschat bovengemiddeld is en zijn intelligentie ook, vind hij een weg om het op te lossen. Misschien is dan júist onderdompelen in sociale contacten wat hij nodig heeft. (niet dat hij die nu niet heeft, maar zo op school, los van je ouders) Zéker omdat hij een spurt heeft gemaakt. Het is natuurlijk haske lastig. Het kan natuurlijk ook best zijn dat zo'n SO school hem steunt in het anders zijn maar dan op een negatieve manier. Misschien heeft je man wel heel erg gelijk. En zo klinkt het heeft hij genoeg karakter om zijn verbale onvermogen te compenseren. Hij zal niet zomaar slachtoffer worden of een muurbloem. En kinderen vinden hun weg daar ook wel weer in. Niet alleen Ties maar ook de rest van de klas.

Mijn zus heeft op speciaal onderwijs gezeten en vond het een hel. Dit was dan wel een mlk school. Maar vooral het verstandelijk niet aansluiten bij het meerendeel van de klas heeft haar erg opgebroken. Waren daar voornamelijk kinderen uit, hoe zeg je dat netjes, een ander sociaal milieu dan wij. ;)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_86893657
Ik vind je daarin helemaal geen watje. Ik kan me zo goed voorstellen dat je daar buikpijn van krijgt, pffff.
Je wil voor je kind, zeker zo jong nog, proberen te veel narigheid te vermijden, en dit lijkt natuurlijk de uitgelezen manier om dat te doen.
Echter: ondanks betere begeleiding op het SO wil dat neit zeggen dat hij zich daar wel fijn gaat voelen, of dat het contact met andere kinderen wel fijn gaat zijn. Die garantie heb je helaas niet als je kind naar een school gaat, welke dan ook. Het enige dat je wel weet, is dat de professionele begeleiding voor zijn spraak- en taalontwikkeling beter zal zijn.

Je kunt het zien als te weinig vertrouwen in Thies, maar zo zou ik het niet proberen mee te nemen, eigenlijk, en je er zeker niet rot over voelen. Het is geen gebrek aan vertrouwen n Thies, het is een hem willen behoeden voor narigheid.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_86893685
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:23 schreef snoopy het volgende:
Kan me ook voorstellen dat het juist goed is om tussen kinderen te zijn die 'normaal' spreken ipv een hele groep met spraak- of hoorproblemen. Zou een kind taal dan niet beter oppikken?

Dat hoor ik meer van mensen. Maar wij als ouders praten toch ook normaal?
Ik weet niet of dat zo werkt. In het onderzoeksrapport stond ook duidelijk dat het een kwestie is van niet kunnen. het lukt hem gewoon niet de vele verscillende klanken achter elkaar goed te combineren. Afzonderlijk gaat het uitstekend. En met heel veel aandacht voor een los woord ook. Maar in communicatie gooit hij ze door elkaar.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_86893700
Kan net zo goed Snoopy! Ik denk dat het gewoon echt per kind bekeken moet worden. Onze oudste zou ik in deze kwestie naar speciaal onderwijs laten gaan, terwijl de jongste denk ik op regulier beter vooruit zou gaan.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  maandag 27 september 2010 @ 11:29:02 #31
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_86893799
aan de hand van de post van Miss _ sly schiet me ineens iets anders te binnen. Binnen een groep van kinderen met een spraak-taal stoornis zijn de verschillen natuurlijk veel groter dan in een reguliere klas. Stel voor dat Thies'afwijking Russisch heet, en de afwijking van kleuter twee heet Chinees, dan snappen die twee elkaar echt helemaal niet.
Binnen regulier zullen die verschillen veel kleiner zijn.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  maandag 27 september 2010 @ 11:29:06 #32
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_86893803
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:26 schreef Lishe het volgende:
Kan net zo goed Snoopy! Ik denk dat het gewoon echt per kind bekeken moet worden. Onze oudste zou ik in deze kwestie naar speciaal onderwijs laten gaan, terwijl de jongste denk ik op regulier beter vooruit zou gaan.
Dat is wel een heel belangrijk punt!

Moonah kan hij niet eens een weekje op de school daar mee lopen en een weekje op de gewone school.
En dan van daar uit evalueren en een beslissing nemen?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_86893844
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:24 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik weet niet Moonah, of ik in deze situatie dan zou kiezen voor SO. Als woordenschat bovengemiddeld is en zijn intelligentie ook, vind hij een weg om het op te lossen. Misschien is dan júist onderdompelen in sociale contacten wat hij nodig heeft. (niet dat hij die nu niet heeft, maar zo op school, los van je ouders) Zéker omdat hij een spurt heeft gemaakt. Het is natuurlijk haske lastig. Het kan natuurlijk ook best zijn dat zo'n SO school hem steunt in het anders zijn maar dan op een negatieve manier. Misschien heeft je man wel heel erg gelijk. En zo klinkt het heeft hij genoeg karakter om zijn verbale onvermogen te compenseren. Hij zal niet zomaar slachtoffer worden of een muurbloem. En kinderen vinden hun weg daar ook wel weer in. Niet alleen Ties maar ook de rest van de klas.

Mijn zus heeft op speciaal onderwijs gezeten en vond het een hel. Dit was dan wel een mlk school. Maar vooral het verstandelijk niet aansluiten bij het meerendeel van de klas heeft haar erg opgebroken. Waren daar voornamelijk kinderen uit, hoe zeg je dat netjes, een ander sociaal milieu dan wij. ;)
Zoals jij het omschrijft Buuv, komt wel overeen zoals mijn man er tegenaan kijkt. :)
En Thies is wel een kind met een pittig karakter. En hij is erg op zoek naar contact. Heeft humor. En op de psz ligt hij goed in de groep, heeft ook een vast clubje vriendjes (die naar een andere basisschool gaan... :{ ).

*wik *weeg *wik *weeg

Dames, jullie reacties en meedenken doen me zó veel goed. :*
pi_86893885
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:29 schreef debuurvrouw het volgende:
aan de hand van de post van Miss _ sly schiet me ineens iets anders te binnen. Binnen een groep van kinderen met een spraak-taal stoornis zijn de verschillen natuurlijk veel groter dan in een reguliere klas. Stel voor dat Thies'afwijking Russisch heet, en de afwijking van kleuter twee heet Chinees, dan snappen die twee elkaar echt helemaal niet.
Gheghe! da's wel een mooie vergelijking!

En Evenstar, dat is wellicht een idee. Ik zal het eens opperen.
  maandag 27 september 2010 @ 11:32:52 #35
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_86893918
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:29 schreef debuurvrouw het volgende:
Nee dat klopt niet.. er zijn gradaties in de spraak_ taalstoornissen.. de klassen zijn zo klein juist omdat er verschillende klasjes zijn qua gradaties.

Zo zullen ze veel met picto's en hand bewegingen beginnen dus non verbaal communiceren bij de gesproken taal.
Een kind wat wel al kan spreken zal niet in de groep komen bij een kind dat niet kan spreken.

En later zulle de picto's wegvallen en daarna de handgebaren etc.. er is heel veel aandcaht voor het individuele probleem per kind. Maar ook veel aandacht voor het sociale aspect.

( tenij ze alles ineens verandert hebben is het zo altijd geweest op de scholen van die stichting)
  maandag 27 september 2010 @ 11:35:47 #36
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_86894005
tsjonge, wat een dilemma, moonah! op zich wel fijn dat Thies zo te lezen zich in beide opties uiteindelijk wel thuis zou kunnen voelen. maar nu bepalen wat nou echt het allerbest voor 'm uit zal pakken lijkt me ook erg moeilijk. ik weet 't dus ook echt niet. veel succes met 't er samen uitkomen!
in de haak.
  maandag 27 september 2010 @ 11:39:01 #37
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_86894102
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:32 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Nee dat klopt niet.. er zijn gradaties in de spraak_ taalstoornissen.. de klassen zijn zo klein juist omdat er verschillende klasjes zijn qua gradaties.

Zo zullen ze veel met picto's en hand bewegingen beginnen dus non verbaal communiceren bij de gesproken taal.
Een kind wat wel al kan spreken zal niet in de groep komen bij een kind dat niet kan spreken.

En later zulle de picto's wegvallen en daarna de handgebaren etc.. er is heel veel aandcaht voor het individuele probleem per kind. Maar ook veel aandacht voor het sociale aspect.

( tenij ze alles ineens verandert hebben is het zo altijd geweest op de scholen van die stichting)
Nou inderschrijf je eigenlijk een beetje wat ik zeg. Ze leren wel een nieuwe taal, met handgebaren, maar individueel hebben ze allemaal een eigen probleem. Er is geen taalachterstand gelijk.

Dus Thies spreekt Russisch, leert nederlands met z'n handen, maar kind twee spreekt chinees, leert nederlands met z'n handen. Thies begrijpt echter nederlands heel goed, maar ja, kindje twee moest dat nog leren. Chinees snapt Thies niet. En kindje twee geen Russisch... Ziehier het vergroten van frustratie, zeker in het begin.

En er zijn maar 6 kindjes. De kans dat er een bijzit die je wel goed snapt is kleiner dan in een populatie van 18.

*graag advocaat van de duivel speelt* ):O
pi_86894247
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:35 schreef trui het volgende:
tsjonge, wat een dilemma, moonah! op zich wel fijn dat Thies zo te lezen zich in beide opties uiteindelijk wel thuis zou kunnen voelen. maar nu bepalen wat nou echt het allerbest voor 'm uit zal pakken lijkt me ook erg moeilijk.
Dit is ook wel een goede relativerende opmerking. Mijn man zei ook al zoiets: "Je weet nooit wat de beste keuze is. Als je het een kiest weet je niet hoe het zou zijn geweest als je het andere had gekozen en vice versa."
  maandag 27 september 2010 @ 11:46:24 #39
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_86894346
Dan druk ik me verkeerd uit :)

Thies heeft in dit geval een voorsprong op diegene die niet spreken of nog heel veel ondersteuning nodig hebben bij de verbale taal door non verbale taal.
Dan komt hij dus in een groepje waar de andere paar kindjes dus ook al zover zijn dat ze wel verbale taal spreken.
gebruiken ze bijvoorbeeld zang om klanken na te bootsen/herkennen etc..

Daarbij weet ik niet hoe het op andere reguliere scholen is, maar hier op de Vrije school krijgen ze ook enorm veel non verbale taal bij liedjes/spreukjes/verhaaltjes. Dus dat is niet geheel anders als op een SO..

Echter heeft een SO gericht op spraak/taal wel de juiste middelen en een pak meer ervaring hoe op een correcte manier om te gaan met dit soort problematiek.
pi_86895931
Och Moonaah ik weet wat je voelt. Niet dat wij de keuze hoeven te maken tussen SO en regulier onderwijs, maar mahre heeft ook een taal/spraak achterstand. Ze loopt ongeveer een jaar achter op leeftijdgenootjes.
Sinds januari heeft ze logopedie en sinds een maand zelfs 2 per week. Vanaf mei gaat ze naar school. En dat was heel spannend, hoe gaat ze zich staande houden tussen leeftijd genootjes die zich wel goed kunnen uitdrukken. Het ging moeizaam maar het gaat wel en we merken ook dat het haar spraak goed doet. Ze is er nog niet, nog lang niet, maar ze trekt zich aardig op aan haar klasgenootjes. Soms gaat het mis en dan uit pure frustratie deelt ze een mep uit. Maar ze heeft nu een juf die haar goed aanvoelt en dat gaat heel goed.
Bij ons is er contact geweest tussen het audioligsch centrum, de school en de logopediste en is er afgesproken hoe ze mahre verder kunnen begeleiden ook van school uit. MIsschien ook nog een idee.
Als ik in jullie schoenen zou staan zou ik denk ik het reguliere onderwijs kiezen, kijken hoe het gaat en dan misschien alsnog over naar SO. Maar dat is meer gevoelsmatig, om het zo gewoon mogelijk te houden zeg maar.
Ik kan me heel geod je buikpijn voorstellen, ik heb dat ook. Ik vind het zo erg dat ze alles snapt maar zich niet goed kan uiten.verstaanbaar kan maken. IK zie haar soms innerlijk vechten en soms barst ineens de bom. Vreselijk. Heel veel sterkte met jullie keuze!
pi_86896155
we hebben vrij veel so kindjes in de familie. ik zou het zelf vermijden als het ff kan. niet omdat so zo vervelend is, maar meer omdat je er zo lastig van af komt als het niet meer nodig is. kindjes doen makkelijk hun ouders na, maar nog makkelijker andere kindjes.

klopt het dat ik begrijp dat je niet binnen nu en zeg, een week hoeft te beslissen? want dan zou ik dingen gewoon eventjes laten rusten. kan je ook mooi even kijken hoe het proefdraaien op school gaat, wellicht een weekje proefdraaien op die andere school.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_86896277
Simmu, waarom kom je er moeilijk weer vanaf dan, omdat je dan eenmaal een stempeltje hebt zeg maar? gewoon even uit nieuwsgierigheid hoor.
  maandag 27 september 2010 @ 12:46:53 #43
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_86896307
om dan weer terug naar regulier te gaan is misschien een lastige stap?
in de haak.
pi_86896381
ja oke, dus toch het stempeltje zeg maar. ik ben ook zo bang dat mahre die kant op gaat als ze niet bij kan raken met taal, nu ik dit zo lees.....
pi_86896387
Dan denk je dat je de keuze gemaakt hebt. Je had zo duidelijk het beeld voor je dat Thies naar het reguliere onderwijs zou gaan. Dat hij met de sprong die hij gemaakt heeft de afgelopen tijd het wel zou redden daar. Maar nu krijg je opeens de mogelijkheid om een andere keuze te maken. Eentje die voor thies misschien wel heel goed zou zijn, maar waarvan je niet weet of het een goede is.

Wat een enorm dilema. Maar beide wegen zijn niet bindend. Je geeft al aan dat je met zijn kleuterjuf wilt praten om te zien of zij kan inschatten of hij hier op zijn plaats is. Dat vind ik erg verstandig. En het argument dat je zelf al aangeeft dat ie na groep 2 ook terug kan naar het reguliere onderwijs vind ik erg verstandig.

Hierbij neem ik ook aan dat het SO zelf ook snel genoeg zal aangeven wanneer Thies klaar is voor het reguliere onderwijs. Zij zullen niet Thies daarhouden als ie daar niet thuis hoort. Dus misschien zit ie er tot en met groep 2. En misschien geven ze wel aan dat ie na de voorjaarsvakantie al weer terug kan naar het reguliere onderwijs.

Thies zijn ontwikkeling staat in deze voorop. Ik zou zelf gaan kijken op de SO samen met thies en daar met een leraar praten. Misschien is de sprong die Thies gemaakt heeft wel zo goed dat zij al aangeven dat ie met logopedie naar het reguliere onderwijs kan. Maar als je niet gaat en niet kijkt wat beter is voor Thies dan blijf je in twijfel.

Wat je man betreft. Zijn eerste reactie is te begrijpen. SO is in de volksmond toch wel voor de 'domme' dat er in al die jaren veel verschil is gemaakt in scholen is soms nog maar moelijk te begrijpen. Ook voor hem zou moeten gelden de ontwikkeling en het gevoel van veiligheid van Thies moeten voorrang hebben.

Sterkte met het maken van de jusite keuze..... volg je hart :*
pi_86896391
naar wat ik zag bij de neefjes en nichtjes beiden ;)
bij een neefje hadden we de situatie dat de 'normale' school (in het dorp was er maar eentje) neefjelief niet op de school wilde hebben. nou is (was toen iig) een rotschool, daar niet van. maar toch.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_86896515
raar is dat dat een school dan weigerd als het ware, terwijl een kind er dan blijkbaar wel aan toe is of het aan kan. het lijkt mij ook dat SO kindjes niet bij zich houden terwijl ze regulier onderwijs aankunnen. evt met een klein beetje begeleiding.
  maandag 27 september 2010 @ 14:17:54 #48
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_86899337
Wat een moeilijke keuze, Moonah. Ik worstelde vorig jaar natuurlijk ook heel erg met die keuze en ik merk bij mezelf dat ik langzaam toegroei naar de mogelijkheid van het Speciaal Onderwijs. Vorig jaar was het alleen maar een schrikbeeld voor me en nu heb ik er vrede mee dat hij wellicht naar het Speciaal Onderwijs zal moeten als het echt niet meer gaat. Jij zit in het onderwijs, waarschijnlijk hoef jij niet meer zo erg te wennen aan het idee van Speciaal Onderwijs, maar dat geldt natuurlijk niet voor je man. Ik zou neigen in dit geval om het eerst te proberen op het reguliere onderwijs en dan als het niet gaat eventueel alsnog de overstap maken naar het SO.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_86900954
Moonah, ik heb je een pm gestuurd...en idd, logopedie is onmisbaar! succes met je keuze!
pi_86901388
Aan je reacties te zien heb je voor jezelf echter de keuze al gemaakt. Je wilt als moeder het beste voor je kind en jouw (jullie) gevoel daarover is belangrijker dan wat anderen er van vinden. In dat kader zou ik je het advies willen geven (8> hem te laten starten op SO, overstappen kan altijd nog!

[ Bericht 66% gewijzigd door lcicle op 28-09-2010 21:55:55 ]
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')