En daar, daar, valt wat mij betreft nog een vrij wezenlijk onderscheid te maken, namelijk die tussen New Wave en New Romantics.quote:Op woensdag 8 december 2010 19:49 schreef Poespas het volgende:
het probleem met de jaren 80 is dat het de laatste jaren voor de gemiddelde blokhuis-achtige types onder ons een synoniem voor herrie is geworden, anders gezegd: men associeert het tijdperk vooral met gladgestreken synthesizer-pop waar de gemiddelde top2000 stemmer een hekel aan heeft(zoals al eerder terecht is opgemerkt).
Het zal je verbazen, maar ik kan me hier wel een heel aardig eind in vinden. Experiment was er beswel in de jaren 80, maar idd met een andere insteek, die mij wat meer beviel en jou wat minder. Al heb ik geen principiele bezwaren om ooit eens wat werk uit je sig op te duikelenquote:Op woensdag 8 december 2010 17:07 schreef wallofdolls het volgende:
De jaren '80breken aan. Vervolgens komen er hele stromingen op gang en gaan dezelfde kant op, breiden hem uit en doen er hun eigen ding mee. Maar, verbeter me als ik het fout zie, tegelijkertijd zijn er nog weinig bands die zich de vrijheid permitteren om hun muziek oneindig uit te spannen. Om hun muziek als kunstproduct tezien. Solo's als leidraad zijn schaars, jams zijn schaars, klassieke of jazzmuziek als uitgangspunt voor popmuziek wordt steeds minder. Wereldmuziek blijft in trek, maar wordt door maar 3 bands en een paardenkop enthousiast toegepast. De liedjes als product op zich worden belangrijker. De techniek waarmee dieliedjes gemaakt worden, wordt veel belangrijker. Het op speelse manier toewerken naar een kunstvorm wordt steeds meer om zeep geholpen.
Waarom? Omdat alles compact werd gehouden.
Goede muziek is niet altijd compact. Goede muziek kan oneindig uitgesponnen worden. Dat begrepen ze in de jaren '70. Als het in de jaren '80 al gebeurde was eht in ieder geval niet omdat ze het begrepen. En beweren dat je 'niks' hoeft te kunnen om muziek te maken is natuurlijk onnozel. Maar het heeft de muziekwereld wel gedevalueerd.
Ik ben het hier ook met je eens, alleen het grote probleem is dat (wat ook al eerder is aangetoond) dit juist niet door de gemiddelde populaire radiozender-luisteraar word opgemerkt.quote:Want het is in ditzelfde licht dat bands als Joy Division en Siouxsie & The Banshees, en wat later The Smiths, The Chameleons, Cocteau Twins en The Cure hun frustratie, de wrange smaak van dit tijdperk, omzetten in verbeten en gedreven muziek -- die inderdaad iets in zich had van Velvet Underground en iets van Doors of Bowie , maar toch in productie en liedstructuren vrij nieuwe en afwijkende wegen bewandelde. Dat je deze stroming in de container van 'depressief' of wat dan ook pleurt mag eenieder zelf weten, maar er gebeurde wél wat (zie ook de heel vele andere associaties met deze jaren die inmiddels de revu gepasseerd zijn).
Wtf heeft Spirit of Eden met Jazz/fusion te maken? Dat album is, samen met Galaxie 500 natuurlijk, het begin van de Slowcore.quote:Op woensdag 8 december 2010 21:15 schreef Intxaurraga het volgende:
Spacemen 3 is trouwens wél een psychedelische 80s-band, en als je nog ooit een jazz/fusion-achtige jaren 80 CD wil horen moet je Spirit Of Eden van Talk Talk maar eens luisteren (als je die niet al kende).
Vandaar dat ik Blokhuis niet graag aanspreek als muziekprofessor, maar liever als hitleraar. Met nadruk op de eerse twee lettergrepen.quote:Op woensdag 8 december 2010 21:26 schreef Poespas het volgende:
[..]
Ik ben het hier ook met je eens, alleen het grote probleem is dat (wat ook al eerder is aangetoond) dit juist niet door de gemiddelde populaire radiozender-luisteraar word opgemerkt.
De macht van de voormalige hippies(niet negatief bedoeld) op de radio zorgt er toch op een bepaalde manier voor dat zenders als Radio 2 voornamelijk het beeld in stand houden van de jaren 80 als muzikaal gedrocht. Het is jammer dat deze mensen zoveel invloed hebben op de grote kanalen, want onze muziekprofeet Blokhuis en consorten zullen niet 1-2-3 hun plaats opgeven in media-land.
ja want muziek kan alleen kunst zijn als een stuk minstens 20 minuten duurt..quote:Op woensdag 8 december 2010 17:07 schreef wallofdolls het volgende:
[
De jaren '80breken aan. Vervolgens komen er hele stromingen op gang en gaan dezelfde kant op, breiden hem uit en doen er hun eigen ding mee. Maar, verbeter me als ik het fout zie, tegelijkertijd zijn er nog weinig bands die zich de vrijheid permitteren om hun muziek oneindig uit te spannen. Om hun muziek als kunstproduct tezien. Solo's als leidraad zijn schaars, jams zijn schaars, klassieke of jazzmuziek als uitgangspunt voor popmuziek wordt steeds minder. Wereldmuziek blijft in trek, maar wordt door maar 3 bands en een paardenkop enthousiast toegepast. De liedjes als product op zich worden belangrijker. De techniek waarmee dieliedjes gemaakt worden, wordt veel belangrijker. Het op speelse manier toewerken naar een kunstvorm wordt steeds meer om zeep geholpen.
Waarom? Omdat alles compact werd gehouden.
Goede muziek is niet altijd compact. Goede muziek kan oneindig uitgesponnen worden. Dat begrepen ze in de jaren '70. Als het in de jaren '80 al gebeurde was eht in ieder geval niet omdat ze het begrepen. En beweren dat je 'niks' hoeft te kunnen om muziek te maken is natuurlijk onnozel. Maar het heeft de muziekwereld wel gedevalueerd.
Spirit of Eden werkte met nogal complexe onalledaagse structuren, structuren die je eerder in de jazz-wereld zou verwachten. Een rechtdoor-jazzalbum is het natuurlijk ook niet, maar Slowcore zou ik weer reserveren voor slepende doch gestructureerde muziek als Low, Red House Painters, dat allooi. Ook heel mooi trouwens.quote:Op woensdag 8 december 2010 21:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Wtf heeft Spirit of Eden met Jazz/fusion te maken? Dat album is, samen met Galaxie 500 natuurlijk, het begin van de Slowcore.
hehe goeiequote:Op woensdag 8 december 2010 21:39 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Vandaar dat ik Blokhuis niet graag aanspreek als muziekprofessor, maar liever als hitleraar. Met nadruk op de eerse twee lettergrepen.
SoE neigt veel meer naar klassiek dan naar jazz. En de mosterd van de slowcore wordt natuurlijk bij Galaxie 500 en Slint gehaald.quote:Op woensdag 8 december 2010 21:46 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Spirit of Eden werkte met nogal complexe onalledaagse structuren, structuren die je eerder in de jazz-wereld zou verwachten. Een rechtdoor-jazzalbum is het natuurlijk ook niet, maar Slowcore zou ik weer reserveren voor slepende doch gestructureerde muziek als Low, Red House Painters, dat allooi. Ook heel mooi trouwens.
Maar een uniek album is het sowieso, SoE.
Al moet je er dan ook de termen Post-rock en shoegaze bij gaan slepen. Die eerste vind ik trouwens ook wel geschikt voor SoE. Maar iedereen zou het overzicht kwijtraken in dat web van labels.quote:Op woensdag 8 december 2010 21:52 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
SoE neigt veel meer naar klassiek dan naar jazz. En de mosterd van de slowcore wordt natuurlijk bij Galaxie 500 en Slint gehaald.
SPOILER: lijst met mijn muziek uit de 80'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
Jaar van de opnamequote:Op woensdag 8 december 2010 22:00 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Ludwig van Beethoven was idd op zijn hoogtepunt in de '80s
Staat er in met een verzamelalbumquote:
Maar over het algemeen lopen de mening van de artiest en van het publiek uiteen over wat goed is en wat niet.quote:Op woensdag 8 december 2010 17:07 schreef wallofdolls het volgende:Goede muziek kan oneindig uitgesponnen worden.
dat zijn over het algemeen ook geen 80s bands volgens mijquote:Op woensdag 8 december 2010 22:43 schreef wallofdolls het volgende:
Spirit of Eden ken ik uiteraard al van binnen en buiten.
Het is ook niet dat ik totale afkeer heb tegen alles dat 80's is. Joy Division, Smiths, Cure, Clash, Talking Heads, Bauhaus, Television en zelfs U2 en Het Goede Doel en wat minder 80's georienteerde bands als Rush en Golden Earring. Prima muziek. Maar het mist over het algemeen toch die bepaalde voor mij essentiele avontuurlijke richting waarin alles lijkt te kunnen.
Volgens mij waren The Smiths wel heel groot in de UK, Metallica had een zijspoor van de jaren 70 hardrock ingeslagen en uitgesponnen terwijl de rap eigenlijk al uit de jaren 70 komt en zich in de jaren 80 muzikaal maar beperkt ontwikkelde.quote:Op woensdag 8 december 2010 14:14 schreef ranja het volgende:
[..]
Er werd ook in de jaren 80 heel veel muziek uitgebracht die destijds totaal niet bekend was. Sommige van die bands zijn later alsnog bekend geworden, andere niet. Datzelfde geldt voor de 60s, 70s, 90s, 00s. En iedereen vind meer muziek bagger dan goed, uit welk decennium het ook komt.
En als het over uiterlijkheden en commercie gaat... midden jaren 80 kende ik The Smiths en Metallica en Public Enemy vooral van de t-shirts op straat. In de top 40 kwam The Smiths slechts een paar weekjes onderin hangen, Metallica moest wachten op de jaren 90 en Public Enemy was al gestopt volgens mij toen rap doorbrak. Maar ook toen waren er dus mensen dus zich niks van de top 40 aantrokken en zelf op zoek gingen, net als nu en eigenlijk altijd. Doors en Velvet Underground moesten het ook niet van de airplay hebben.
Ik heb geen reden om subjectief te kijken. Ik 'overzie' nu 5 decennia en muziekbeleving is voor mij begonnen in de jaren 80. Nou heb je natuurlijk altijd smaak, maar ik dacht lang dat ik gewoon een teringhekel had aan synthesizers, maar dat bleek niet zo te zijn toen ik het gebruik daarvan in de jaren 90 en 70 wel ging waarderen. Het is het gebrek aan creativiteit waar ik een hekel aan had.quote:Op woensdag 8 december 2010 14:36 schreef cafca het volgende:
[..]
Ja, maar heb je het wel objectief bekeken?
Volgens mij zie je dus dat er in de jaren 70 een heleboel wegen zijn ingeslagen in één plaat of zelfs maar één nummerte, en dat in de jaren 80 dan bands zo'n weggetje helemaal gingen volgen, op veilige afstand van de berm. Het is een beetje verzuild in een paar grote maar vooral heel veel kleine zuiltjes, naast de voorspelbare aalgladde plastic mainstream dan. In de jaren 90 kreeg je dan dat bands veel van die uitgekristalliseerde zuiltjes of niches of hoe je het ook wilt noemen gingen combineren tot iets nieuws. Dat vind ik creatiever net zoals ik allerlei wegen verkennen zoals in de jaren 70 creatiever vind dan een gekozen weg helemaal uitwerken.quote:Wat er zo veel beter in de jaren 90, wat niet zijn oorsprong had in de jaren 80?
Als house uit de jaren 80 komt, komt rap uit de jaren 70, het is maar hoe je het rekent, maar dan moet je dat wel consequent doen. Grunge grijpt weer sterk terug op de jaren 70, vooral de gitaarsound is nieuw en de obligate hard-zacht wisseling, die ook al bekend was uit de jaren 70 maar daar een stuk minder obligaat was. Toen ik Nirvana voor het eerst hoorde dacht ik dat het een oud bandje was wat ik had gemist.quote:House, Shoegaze, Gothic, Grunge en Rap zijn allemaal stromingen die ontstaan of gevormd zijn in de 80's.
De commercie ontwikkelt zich natuurlijk ook gewoon, maar niet helemaal zelfstandig. In de vroege jaren 60 was het goede liedjes laten schrijven en goed laten uitvoeren, en dat dan commercieel uitbuiten. Daarna was het laat ze maar doen waar ze zin in hebben, er is vast wel een drugshoofd wat het koopt. Tweede helft van de jaren 70 bleek niet iedereen zo wild en werd de markt voor makkelijk in het gehoorliggende deuntjes verkend en moest het er leuk uitzien op tv. Een beetje in navolging van Abba. En in de jaren 80 kwamen ze tot de ontdekking dat de muziek eigenlijk helemaal niet belangrijk was, en je met uiterlijkheden en een gladde productie alles wel kon verkopen, alsmede dat er ook een markt was voor wat mensen maakten die vooral hun gevoel aan het uiten waren meer dan ze muzikant waren.quote:Klopt, hoewel die trend zich wel heeft voortgezet, en het voornamelijk geldt voor de bekendere muziek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |