abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86759288
Hallo,

Wie kan mij helpen?

6 mei 2010 hebben we bij een bedrijf 2 dozen tegels besteld, bedoeld om als plint te gebruiken voor onze laminaatvloer.

Bedrijf heeft telefonisch laten weten dat ze op dat moment niet meer leverbaar zijn.

13 augustus krijgen wij een brief (aangetekend nog wel) met daarin de factuur, en de mededeling:

"voorts delen wij u mede dat er nog 2 dozen (2,16m2) GPD 57 5x60 voor u gereed staan in ons magazijn, u dient deze zsm af te nemen en de factuur per omgaande aan ons te voldoen"

Zijn we nog verplicht de tegels te kopen?

Laminaatvloer ligt er inmiddels al sinds april in, en hebben andere plinten gekocht.

We hebben nergens bericht gehad dat de levertijd langer zou zijn, en of we de tegels dan nog wilden hebben.

Ook hebben we geen koopovereenkomst getekend, of ergens anders onze handtekening gezet.
pi_86759411
Wat was je reactie op dat bericht?
  Redactie Frontpage donderdag 23 september 2010 @ 19:00:44 #3
38148 crew  Innisdemon
pi_86759471
Reageer i.i.g niet op enige correspondentie. Dit kan nl. tegen je worden gebruikt. Ik weet niet wat de acceptabele termijnen voor levering zijn, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat na een maandje of 3 niets te hebben gehoord, je er vanuti kunt gaan dat 'op dit moment leverbaar' niet volstaat.

Ik zou zeggen: geen order op papier, jammer voor de leverancier
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  donderdag 23 september 2010 @ 19:01:15 #4
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_86759501
quote:
We hebben nergens bericht gehad dat de levertijd langer zou zijn, en of we de tegels dan nog wilden hebben.

Ook hebben we geen koopovereenkomst getekend, of ergens anders onze handtekening gezet.
Lijkt me niet dat ze dan een poot hebben om op te staan, zeker niet als ze nergens melding maken dat ze eventueel nog geleverd kunnen worden.
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
pi_86759666
quote:
Op donderdag 23 september 2010 18:56 schreef JohnB52 het volgende:
Hallo,

Wie kan mij helpen?

6 mei 2010 hebben we bij een bedrijf 2 dozen tegels besteld, bedoeld om als plint te gebruiken voor onze laminaatvloer.

Bedrijf heeft telefonisch laten weten dat ze op dat moment niet meer leverbaar zijn.

13 augustus krijgen wij een brief (aangetekend nog wel) met daarin de factuur, en de mededeling:

"voorts delen wij u mede dat er nog 2 dozen (2,16m2) GPD 57 5x60 voor u gereed staan in ons magazijn, u dient deze zsm af te nemen en de factuur per omgaande aan ons te voldoen"

Laminaatvloer ligt er inmiddels al sinds april in, en hebben andere plinten gekocht.

Ik lees nergens dat je het bedrijf een datum hebt gesteld voor wanneer ze moesten leveren, ik ga er dan ook vanuit dat je de overeenkomst niet hebt ontbonden. In dat geval: ja, je moet betalen als het bedrijf aannemelijk kan maken dat er een overeenkomst is.
pi_86759773
Hun reactie op de bestelling van 6 mei was als volgt:

Beste John en Corina,

Hier de antwoorden op jullie vragen;

Graag zouden we nog 2 pakken Aktie wandtegel Rick in mat wit bestellen,30x60 a 39,50 m2
***is op voorraad, en zetten wij voor jullie klaar
Ook wilden we graag nog 2 pakken GPD 5x60 bestellen, a 86,35.
***deze heb ik voor jullie besteld en verwachten wij week 20 bij ***** ( do 20 mei denk ik)

(het staat er echt, 20 mei....) dus bijna 3 maanden geleden.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 23 september 2010 @ 19:08:09 #7
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_86759797
quote:
Hallo,

Wie kan mij helpen?

En wat heb je toen gedaan of gezegd? "Laat maar zitten, ik koop ze wel ergens anders."? Of: "Okee."

Oftewel: heb je op dat moment duidelijk gemaakt dat je ze dan niet meer wilde afnemen?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_86759941
Wat heb je aan de telefoon gezegd toen ze zeiden dat de tegels niet meer leverbaar waren?
pi_86760027
Op dat moment duidelijk gemaakt, dat de vloer er 6 juni in moest liggen, omdat we dan gingen verhuizen, dus niet meer nodig waren.

Uiteraard telefonisch. Lijkt me wel rechtsgeldig, maar verdomd moeilijk om te bewijzen.

[ Bericht 1% gewijzigd door JohnB52 op 23-09-2010 19:27:07 ]
pi_86760037
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:07 schreef JohnB52 het volgende:

Beste John en Corina,

Graag zouden we nog 2 pakken Aktie wandtegel Rick in mat wit bestellen,30x60 a 39,50 m2
***deze heb ik voor jullie besteld en verwachten wij week 20 bij ***** ( do 20 mei denk ik)

..en dat is het bewijs van de overeenkomst. Veel succes met tegelen ^O^
pi_86760104
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:07 schreef JohnB52 het volgende:

Beste John en Corina,

20 mei is overigens zelfs al 4 maanden geleden.
pi_86760169
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:13 schreef JohnB52 het volgende:
Op dat moment duidelijk gemaakt, dat de vloer er 6 april in moest liggen, omdat we dan gingen verhuizen, dus niet meer nodig waren.

Uiteraard telefonisch. Lijkt me wel rechtsgeldig, maar verdomd moeilijk om te bewijzen.
6 mei bestel je de tegels, en de vloer moet er op 6 april in liggen?
  donderdag 23 september 2010 @ 19:17:56 #13
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_86760201
Je hoeft helemaal niets af te nemen volgens mij. Zij hebben niet geleverd dus ze zijn de koopovereenkomst niet nagekomen. Het lijkt me niet dat dit stand houdt voor een rechter.
pi_86760249
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:17 schreef DonJames het volgende:

[..]

He's a timetraveller Don. :o
pi_86760291
Je had de bestelling moeten annuleren, officieel hebben ze gelijk. Maar zeer waarschijnlijk is er wel een oplossing te vinden in jullie voordeel.
pi_86760401
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:17 schreef Daniel1976 het volgende:
Je hoeft helemaal niets af te nemen volgens mij. Zij hebben niet geleverd dus ze zijn de koopovereenkomst niet nagekomen. Het lijkt me niet dat dit stand houdt voor een rechter.
Tuurlijk wel! Als TS geen fatale datum stelt (hij kan het in elk geval niet bewijzen) bestaat die overeenkomst gewoon nog. En nu wil de ene partij zijn deel nakomen (namelijk leveren), en dan zal de andere partij (TS dus) ook zijn deel moeten nakomen. Betalen that is.

Het feit dat een partij zijn deel van de overeenkomst niet nakomt heeft niet automatisch tot gevolg dat de overeenkomst wordt ontbonden (zou een mooie boel zijn, zeg. Heb je ergens toch geen zin in, betaal je gewoon niet, overeenkomst weg..)
pi_86760453
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:19 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

He's a timetraveller Don. :o
Of het is 6 april 2011. Mooi op tijd dus, z'n bestelling :+
pi_86760474
Van al die data klopt niks.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_86760567
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:17 schreef DonJames het volgende:

[..]

6 Juni bedoelde ik, maargoed, ik heb ze opdracht gegeven ze te bestellen, maar als je dan niets meer van ze hoort, behalve dat ze niet binnenkomen, mag je er toch vanuit gaan dat ze nooit meer gaan komen?

Ik vermoed dat ze de tegels in het magazijn tegen zijn gekomen, uitgezocht hebben voor wie ze bestemd waren, en daarna brief + factuur hebben gestuurd. Mijn inziens geldt 3 mnd niet als een normale levertijd voor tegels, die volgens hun eerst 20 mei binnen zouden komen, en dat daardoor de koop ontbonden kan worden.
pi_86760706
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:26 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

6 Juni bedoelde ik, maargoed, ik heb ze opdracht gegeven ze te bestellen, maar als je dan niets meer van ze hoort, behalve dat ze niet binnenkomen, mag je er toch vanuit gaan dat ze nooit meer gaan komen?
Het bedrijf mag er toch ook wel van uitgaan dat iemand even van zich laat horen als het ze te lang duurt.
quote:
Ik vermoed dat ze de tegels in het magazijn tegen zijn gekomen, uitgezocht hebben voor wie ze bestemd waren, en daarna brief + factuur hebben gestuurd. Mijn inziens geldt 3 mnd niet als een normale levertijd voor tegels, die volgens hun eerst 20 mei binnen zouden komen, en dat daardoor de koop ontbonden kan worden.
Dat kan je wel vinden, het is alleen niet zo.
pi_86760923
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:29 schreef DonJames het volgende:

[..]

Het bedrijf mag er toch ook wel van uitgaan dat iemand even van zich laat horen als het ze te lang duurt.
[..]

Dat kan je wel vinden, het is alleen niet zo.
Nou, dit bedrijf heeft zich zeker niet fatsoenlijk opgsteld. Drie maanden niks laten horen is niet normaal, zeker niet bij een simpele tegelbestelling. Je zou je kunnen beroepen op rechtsverwerking, alleen het spijtige is dat enkel tijdsverloop in beginsel niet voldoende is daarvoor. Zijn er andere gedragingen die duiden op niet nakomen?
pi_86760925
De melding van hun, dat ze de tegels 20 mei verwachten, helpt ook niet?

Wij hebben in ieder geval gebeld waar de tegels bleven, op dat moment niet leverbaar, en duidelijk gemaakt dat we er na verhuisdatum niets meer aan hebben.

Telefonisch, dus niets op papier, ik weet het, niet heel erg in mijn voordeel...
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 23 september 2010 @ 19:36:28 #23
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_86761053
Weet je wel met wie je toen gesproken hebt?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_86761146
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:34 schreef JohnB52 het volgende:

Wij hebben in ieder geval gebeld waar de tegels bleven, op dat moment niet leverbaar, en duidelijk gemaakt dat we er na verhuisdatum niets meer aan hebben.

Telefonisch, dus niets op papier, ik weet het, niet heel erg in mijn voordeel...
Ok, je hebt dus duidelijk aangegeven dat als ze voor een bepaalde datum niet zouden leveren, de levering niet meer nodig zou zijn?
pi_86761178
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:33 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Zijn er andere gedragingen die duiden op niet nakomen?
Mag ik vragen wat je daarmee precies bedoeld?

Ja er waren nog andere problemen:

vloertegels over, wandtegels te weinig, keukentegels, na berekening met bouwtekening door hun, 2x teveel besteld, verkeerde badwand besteld, die niet terug mocht, ons wel goede, maar voor deze doeleinden te dure tegellijm verkocht ( meegegeven aan mn vriendin zonder nota of mededeling van prijs, vooraf gemeld welke ik wilde hebben) voor ons niet toepasbare hoekprofielen geleverd, die ook retour konden, keukentegels eerst in verkeerde kleur geleverd, niet bellen als producten binnen zijn, dat was het dan wel. Verstand van tegels hebben ze wel, alleen qua service komen ze tekort...
pi_86761241
@ rewimo: ja dat weet ik nog.

@sachertorte: ja heb ik gedaan.

n snelle google bracht me op deze site:

http://www.consuwijzer.nl(...)ertijd_door_verkoper

kan zijn dat ik zo niet reageer, moet nog eea voor mijn werk doen...

Maar in ieder geval al wel hartelijk dank voor jullie reacti's en hulp!
pi_86761424
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:34 schreef JohnB52 het volgende:

Niet echt, nee.. Er is bovendien nog een verschil tussen "dan heb ik er niks meer aan" en "als ik ze dan nog niet heb ontbind ik de overeenkomst". Maargoed, zolang je al niet aan kan tonen dat je iets hebt medegedeeld over een fatale datum is dat niet van belang.
pi_86761549
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:43 schreef DonJames het volgende:

[..]

Niet echt, nee.. Er is bovendien nog een verschil tussen "dan heb ik er niks meer aan" en "als ik ze dan nog niet heb ontbind ik de overeenkomst". Maargoed, zolang je al niet aan kan tonen dat je iets hebt medegedeeld over een fatale datum is dat niet van belang.
De mededeling: levering dient voor die en die datum te geschieden, anders hebben we er niks meer aan lijkt me niet mis te verstaan.
pi_86761617
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:40 schreef JohnB52 het volgende:
@ rewimo: ja dat weet ik nog.

@sachertorte: ja heb ik gedaan.

n snelle google bracht me op deze site:

http://www.consuwijzer.nl(...)ertijd_door_verkoper

kan zijn dat ik zo niet reageer, moet nog eea voor mijn werk doen...

Maar in ieder geval al wel hartelijk dank voor jullie reacti's en hulp!
Die brief gaat je niet helpen. De verkoper is (zo zal hij zeggen) niet in verzuim, omdat er geen fatale datum is afgesproken. Je kan dan natuurlijk niet pas op het moment dat de verkoper gaat leveren zeggen "jamaar ik had het eerder moeten hebben". Er is dus geen fatale datum gesteld, dus volgt er geen verzuim zonder ingebrekestelling (verzuim is nodig voor ontbinding). Alsnog een ingebrekestelling sturen is ook zinloos, de verkoper wil immers nu nakomen.
pi_86761709
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:46 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

De mededeling: levering dient voor die en die datum te geschieden, anders hebben we er niks meer aan lijkt me niet mis te verstaan.
Daarover kan je van mening verschillen, maar zoals gezegd is dat niet relevant omdat TS niet kan aantonen dat hij die fatale datum heeft gesteld.
pi_86761810
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:49 schreef DonJames het volgende:

[..]

Daarover kan je van mening verschillen, maar zoals gezegd is dat niet relevant omdat TS niet kan aantonen dat hij die fatale datum heeft gesteld.
Dat kan hij wel, als bv de medewerker waarmee de afspraak is gemaakt dit bevestigt.
pi_86761995
Ik snap precies wat je bedoelt,

Helaas is er n groot verschil in je recht hebben, en je recht krijgen, en ook een groot verschil in, voor mij dan, logica, en de wet :{

Nogal krom gezegd: ik ga naar een restaurant: ik bestel soep, hoofdgerecht en dessert: ik krijg als eerste mijn hoofdgerecht, en zeg dat ik mijn soep dan niet meer wil hebben, vervolgens komt na het dessert toch de soep, die ik, of ik het nou opeet of niet, toch moet betalen...

Ik denk dat jullie dat ook niet zouden pikken, of wel soms? Op dit moment voel ik me namelijk gedwongen de soep net zo heet op te eten, als dat ie gedient wordt 8-)
pi_86762071
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:51 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Dat kan hij wel, als bv de medewerker waarmee de afspraak is gemaakt dit bevestigt.
En dat moet ook weer schriftelijk, of mag dat ook mondeling?
pi_86762215
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:56 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

Als je dit voor de rechter gaat uitvechten is het raadzaam de verklaring op papier te laten zetten, maar ik zou daar niet mee beginnen.
pi_86762272
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:55 schreef JohnB52 het volgende:
Ik snap precies wat je bedoelt,

Helaas is er n groot verschil in je recht hebben, en je recht krijgen, en ook een groot verschil in, voor mij dan, logica, en de wet :{

Nogal krom gezegd: ik ga naar een restaurant: ik bestel soep, hoofdgerecht en dessert: ik krijg als eerste mijn hoofdgerecht, en zeg dat ik mijn soep dan niet meer wil hebben, vervolgens komt na het dessert toch de soep, die ik, of ik het nou opeet of niet, toch moet betalen...

Ik denk dat jullie dat ook niet zouden pikken, of wel soms? Op dit moment voel ik me namelijk gedwongen de soep net zo heet op te eten, als dat ie gedient wordt 8-)
Jouw voorbeeld vanuit het oogpunt van de verkoper gezien is anders:
"Meneer komt in m'n restaurant, bestelt soep, hoofdgerecht en dessert. Ik laat de kok alvast alles klaarmaken, terwijl ik meneer z'n soep breng. Zegt 'ie nadat de soep op is "laat het hoofdgerecht en dessert maar zitten", terwijl de kok daar al mee bezig is. Het restaurant is verder leeg, dus ik kan het ook niet aan iemand anders voorschotelen. "

het deel waarbij de gerechten worden verwisseld zie ik niet
pi_86762432
quote:

[..]

Het is vormvrij, maar je zal het aannemelijk moeten maken.
pi_86762446
quote:

[..]

Les 1: Gemaakte afspraken schriftelijk laten bevestigen.
pi_86762464
quote:
Hallo,

Wie kan mij helpen?

Toen men liet weten dat ze niet direct leverbaar waren, werd er een nieuwe termijn gesteld vanuit het bedrijf? Of kwam het er op neer dat ze helemaal niet geleverd konden worden?

Anders voer je aan dat het bedrijf heeft gemeld dat ze voorlopig niet leverbaar waren en jij hebt gezegd dat je er dan niets meer aan hebt.

Die conversatie geeft aan of er van de koop is afgezien en/of de verkoper dat ook had kunnen vermoeden.
dag
pi_86762524
Ohja, is het bedrijf aangesloten bij een brancheorganisatie en wat staat er in de voorwaarden van het bedrijf of de brancheorganisatie?
heeft die brancheorganisatie een klachtencommissie?
dag
pi_86762777
De soep zijn de tegels, het hoofdgerecht is mijn laminaat, de verwisseling is als volgt: de tegels worden later aangeboden dan het laminaat.

Wat zijn nu jullie adviezen?
pi_86762945
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:09 schreef JohnB52 het volgende:
De soep zijn de tegels, het hoofdgerecht is mijn laminaat, de verwisseling is als volgt: de tegels worden later aangeboden dan het laminaat.

Wat zijn nu jullie adviezen?
Ik zou sowieso een ferm standpunt kiezen. Gedecideerd hun aanspraken afwijzen, en wijzen op de gemaakte afspraak. Je moet ze niet het idee geven dat er makkelijk iets te halen valt.
  donderdag 23 september 2010 @ 20:14:05 #42
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_86762948
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:22 schreef DonJames het volgende:

[..]

Tuurlijk wel! Als TS geen fatale datum stelt (hij kan het in elk geval niet bewijzen) bestaat die overeenkomst gewoon nog. En nu wil de ene partij zijn deel nakomen (namelijk leveren), en dan zal de andere partij (TS dus) ook zijn deel moeten nakomen. Betalen that is.

Het feit dat een partij zijn deel van de overeenkomst niet nakomt heeft niet automatisch tot gevolg dat de overeenkomst wordt ontbonden (zou een mooie boel zijn, zeg. Heb je ergens toch geen zin in, betaal je gewoon niet, overeenkomst weg..)
Bla bla bla, redelijkheid en billijkheid enzo. Met al het andere wat hierboven nog wordt aangevoerd
pi_86763190
Dan zouden ze bij CBW aangesloten moeten zijn, kan het niet terugvinden op hun website...
pi_86763356
@ daniel: wie heeft er nou "gelijk" ik, of de verkoper?

Wat ik wel heb gedaan: alle rekeningen die hun hebben gestuurd, en die terecht waren, betaald. Behalve deze tegels dus.

[ Bericht 48% gewijzigd door JohnB52 op 23-09-2010 20:22:55 (ik had mezelf gequote...) ]
pi_86764516
Als je een datum van levering hebt afgesproken en er word niet geleverd kun je een ingebrekestelling sturen en de koop ontbinden. Alleen moet je dat wel doen. Heb je aangegeven nadat de termijn verstreken is dat je de tegels niet meer wilde TS?
pi_86776802
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:45 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Als je een datum van levering hebt afgesproken en er word niet geleverd kun je een ingebrekestelling sturen en de koop ontbinden. Alleen moet je dat wel doen. Heb je aangegeven nadat de termijn verstreken is dat je de tegels niet meer wilde TS?
Als je een datum van levering (termijn bepaald voor voldoening) hebt afgesproken is de leverancier automatisch in verzuim en hoef je dus geen ingebrekestelling te sturen.
pi_86778390
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:14 schreef Daniel1976 het volgende:
Bla bla bla, redelijkheid en billijkheid enzo. Met al het andere wat hierboven nog wordt aangevoerd
Wat probeer je daarmee te zeggen?

quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:22 schreef JohnB52 het volgende:

@ daniel: wie heeft er nou "gelijk" ik, of de verkoper?
Als jij hebt afgesproken dat er voor een bepaalde datum geleverd moest worden, zou jij gelijk kunnen hebben. Maar ja, als je dat niet kan bewijzen, en de verkoper zegt dat er geen fatale datum is gesteld, ga je geen gelijk krijgen.
quote:
Wat ik wel heb gedaan: alle rekeningen die hun hebben gestuurd, en die terecht waren, betaald. Behalve deze tegels dus.
Niet van belang.

Mijn advies is dan ook: probeer dit niet via de "juridische" weg op te lossen, je bent in jouw geval volledig afhankelijk van wat de tegenpartij zegt. Als je dan meteen al van wal steekt met "see you in court b*tch!" denk ik niet dat ze erg genegen zijn om hun verklaring in jouw voordeel af te leggen.. Dus, neem contact met ze op, leg uit wat er volgens jou is afgesproken, benadruk dat het van hun kant ook veel te lang heeft geduurd en stel voor de koop alnsog te ontbinden (maar blijf vriendelijk).
  vrijdag 24 september 2010 @ 08:52:06 #48
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_86778449
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:17 schreef Daniel1976 het volgende:
Als je goed leest staat er nergens iets over afleveren, zelfs wel over klaarleggen. Je argument is dus niet erg valide.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')