abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86761241
@ rewimo: ja dat weet ik nog.

@sachertorte: ja heb ik gedaan.


n snelle google bracht me op deze site:

http://www.consuwijzer.nl(...)ertijd_door_verkoper


kan zijn dat ik zo niet reageer, moet nog eea voor mijn werk doen...


Maar in ieder geval al wel hartelijk dank voor jullie reacti's en hulp!
pi_86761424
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:34 schreef JohnB52 het volgende:
De melding van hun, dat ze de tegels 20 mei verwachten, helpt ook niet?

Wij hebben in ieder geval gebeld waar de tegels bleven, op dat moment niet leverbaar, en duidelijk gemaakt dat we er na verhuisdatum niets meer aan hebben.

Telefonisch, dus niets op papier, ik weet het, niet heel erg in mijn voordeel...
Niet echt, nee.. Er is bovendien nog een verschil tussen "dan heb ik er niks meer aan" en "als ik ze dan nog niet heb ontbind ik de overeenkomst". Maargoed, zolang je al niet aan kan tonen dat je iets hebt medegedeeld over een fatale datum is dat niet van belang.
pi_86761549
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:43 schreef DonJames het volgende:

[..]

Niet echt, nee.. Er is bovendien nog een verschil tussen "dan heb ik er niks meer aan" en "als ik ze dan nog niet heb ontbind ik de overeenkomst". Maargoed, zolang je al niet aan kan tonen dat je iets hebt medegedeeld over een fatale datum is dat niet van belang.
De mededeling: levering dient voor die en die datum te geschieden, anders hebben we er niks meer aan lijkt me niet mis te verstaan.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_86761617
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:40 schreef JohnB52 het volgende:
@ rewimo: ja dat weet ik nog.

@sachertorte: ja heb ik gedaan.


n snelle google bracht me op deze site:

http://www.consuwijzer.nl(...)ertijd_door_verkoper


kan zijn dat ik zo niet reageer, moet nog eea voor mijn werk doen...


Maar in ieder geval al wel hartelijk dank voor jullie reacti's en hulp!
Die brief gaat je niet helpen. De verkoper is (zo zal hij zeggen) niet in verzuim, omdat er geen fatale datum is afgesproken. Je kan dan natuurlijk niet pas op het moment dat de verkoper gaat leveren zeggen "jamaar ik had het eerder moeten hebben". Er is dus geen fatale datum gesteld, dus volgt er geen verzuim zonder ingebrekestelling (verzuim is nodig voor ontbinding). Alsnog een ingebrekestelling sturen is ook zinloos, de verkoper wil immers nu nakomen.
pi_86761709
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:46 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

De mededeling: levering dient voor die en die datum te geschieden, anders hebben we er niks meer aan lijkt me niet mis te verstaan.
Daarover kan je van mening verschillen, maar zoals gezegd is dat niet relevant omdat TS niet kan aantonen dat hij die fatale datum heeft gesteld.
pi_86761810
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:49 schreef DonJames het volgende:

[..]

Daarover kan je van mening verschillen, maar zoals gezegd is dat niet relevant omdat TS niet kan aantonen dat hij die fatale datum heeft gesteld.
Dat kan hij wel, als bv de medewerker waarmee de afspraak is gemaakt dit bevestigt.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_86761995
Ik snap precies wat je bedoelt,


Helaas is er n groot verschil in je recht hebben, en je recht krijgen, en ook een groot verschil in, voor mij dan, logica, en de wet :{


Nogal krom gezegd: ik ga naar een restaurant: ik bestel soep, hoofdgerecht en dessert: ik krijg als eerste mijn hoofdgerecht, en zeg dat ik mijn soep dan niet meer wil hebben, vervolgens komt na het dessert toch de soep, die ik, of ik het nou opeet of niet, toch moet betalen...

Ik denk dat jullie dat ook niet zouden pikken, of wel soms? Op dit moment voel ik me namelijk gedwongen de soep net zo heet op te eten, als dat ie gedient wordt 8-)
pi_86762071
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:51 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Dat kan hij wel, als bv de medewerker waarmee de afspraak is gemaakt dit bevestigt.
En dat moet ook weer schriftelijk, of mag dat ook mondeling?
pi_86762215
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:56 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

En dat moet ook weer schriftelijk, of mag dat ook mondeling?
Als je dit voor de rechter gaat uitvechten is het raadzaam de verklaring op papier te laten zetten, maar ik zou daar niet mee beginnen.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_86762272
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:55 schreef JohnB52 het volgende:
Ik snap precies wat je bedoelt,


Helaas is er n groot verschil in je recht hebben, en je recht krijgen, en ook een groot verschil in, voor mij dan, logica, en de wet :{


Nogal krom gezegd: ik ga naar een restaurant: ik bestel soep, hoofdgerecht en dessert: ik krijg als eerste mijn hoofdgerecht, en zeg dat ik mijn soep dan niet meer wil hebben, vervolgens komt na het dessert toch de soep, die ik, of ik het nou opeet of niet, toch moet betalen...

Ik denk dat jullie dat ook niet zouden pikken, of wel soms? Op dit moment voel ik me namelijk gedwongen de soep net zo heet op te eten, als dat ie gedient wordt 8-)
Jouw voorbeeld vanuit het oogpunt van de verkoper gezien is anders:
"Meneer komt in m'n restaurant, bestelt soep, hoofdgerecht en dessert. Ik laat de kok alvast alles klaarmaken, terwijl ik meneer z'n soep breng. Zegt 'ie nadat de soep op is "laat het hoofdgerecht en dessert maar zitten", terwijl de kok daar al mee bezig is. Het restaurant is verder leeg, dus ik kan het ook niet aan iemand anders voorschotelen. "

het deel waarbij de gerechten worden verwisseld zie ik niet
pi_86762432
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:56 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

En dat moet ook weer schriftelijk, of mag dat ook mondeling?
Het is vormvrij, maar je zal het aannemelijk moeten maken.
pi_86762446
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:56 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

En dat moet ook weer schriftelijk, of mag dat ook mondeling?
Les 1: Gemaakte afspraken schriftelijk laten bevestigen.
pi_86762464
quote:
Op donderdag 23 september 2010 18:56 schreef JohnB52 het volgende:
Hallo,


Wie kan mij helpen?


6 mei 2010 hebben we bij een bedrijf 2 dozen tegels besteld, bedoeld om als plint te gebruiken voor onze laminaatvloer.

Bedrijf heeft telefonisch laten weten dat ze op dat moment niet meer leverbaar zijn.

13 augustus krijgen wij een brief (aangetekend nog wel) met daarin de factuur, en de mededeling:

"voorts delen wij u mede dat er nog 2 dozen (2,16m2) GPD 57 5x60 voor u gereed staan in ons magazijn, u dient deze zsm af te nemen en de factuur per omgaande aan ons te voldoen"

Zijn we nog verplicht de tegels te kopen?

Laminaatvloer ligt er inmiddels al sinds april in, en hebben andere plinten gekocht.

We hebben nergens bericht gehad dat de levertijd langer zou zijn, en of we de tegels dan nog wilden hebben.

Ook hebben we geen koopovereenkomst getekend, of ergens anders onze handtekening gezet.
Toen men liet weten dat ze niet direct leverbaar waren, werd er een nieuwe termijn gesteld vanuit het bedrijf? Of kwam het er op neer dat ze helemaal niet geleverd konden worden?

Anders voer je aan dat het bedrijf heeft gemeld dat ze voorlopig niet leverbaar waren en jij hebt gezegd dat je er dan niets meer aan hebt.

Die conversatie geeft aan of er van de koop is afgezien en/of de verkoper dat ook had kunnen vermoeden.
dag
pi_86762524
Ohja, is het bedrijf aangesloten bij een brancheorganisatie en wat staat er in de voorwaarden van het bedrijf of de brancheorganisatie?
heeft die brancheorganisatie een klachtencommissie?
dag
pi_86762777
De soep zijn de tegels, het hoofdgerecht is mijn laminaat, de verwisseling is als volgt: de tegels worden later aangeboden dan het laminaat.

Wat zijn nu jullie adviezen?
pi_86762945
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:09 schreef JohnB52 het volgende:
De soep zijn de tegels, het hoofdgerecht is mijn laminaat, de verwisseling is als volgt: de tegels worden later aangeboden dan het laminaat.

Wat zijn nu jullie adviezen?
Ik zou sowieso een ferm standpunt kiezen. Gedecideerd hun aanspraken afwijzen, en wijzen op de gemaakte afspraak. Je moet ze niet het idee geven dat er makkelijk iets te halen valt.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  donderdag 23 september 2010 @ 20:14:05 #42
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_86762948
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:22 schreef DonJames het volgende:

[..]

Tuurlijk wel! Als TS geen fatale datum stelt (hij kan het in elk geval niet bewijzen) bestaat die overeenkomst gewoon nog. En nu wil de ene partij zijn deel nakomen (namelijk leveren), en dan zal de andere partij (TS dus) ook zijn deel moeten nakomen. Betalen that is.

Het feit dat een partij zijn deel van de overeenkomst niet nakomt heeft niet automatisch tot gevolg dat de overeenkomst wordt ontbonden (zou een mooie boel zijn, zeg. Heb je ergens toch geen zin in, betaal je gewoon niet, overeenkomst weg..)
Bla bla bla, redelijkheid en billijkheid enzo. Met al het andere wat hierboven nog wordt aangevoerd
pi_86763190
Dan zouden ze bij CBW aangesloten moeten zijn, kan het niet terugvinden op hun website...
pi_86763356
@ daniel: wie heeft er nou "gelijk" ik, of de verkoper?

Wat ik wel heb gedaan: alle rekeningen die hun hebben gestuurd, en die terecht waren, betaald. Behalve deze tegels dus.

[ Bericht 48% gewijzigd door JohnB52 op 23-09-2010 20:22:55 (ik had mezelf gequote...) ]
pi_86764516
Als je een datum van levering hebt afgesproken en er word niet geleverd kun je een ingebrekestelling sturen en de koop ontbinden. Alleen moet je dat wel doen. Heb je aangegeven nadat de termijn verstreken is dat je de tegels niet meer wilde TS?
pi_86776802
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:45 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Als je een datum van levering hebt afgesproken en er word niet geleverd kun je een ingebrekestelling sturen en de koop ontbinden. Alleen moet je dat wel doen. Heb je aangegeven nadat de termijn verstreken is dat je de tegels niet meer wilde TS?
Als je een datum van levering (termijn bepaald voor voldoening) hebt afgesproken is de leverancier automatisch in verzuim en hoef je dus geen ingebrekestelling te sturen.
pi_86778390
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:14 schreef Daniel1976 het volgende:
Bla bla bla, redelijkheid en billijkheid enzo. Met al het andere wat hierboven nog wordt aangevoerd
Wat probeer je daarmee te zeggen?

quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:22 schreef JohnB52 het volgende:

@ daniel: wie heeft er nou "gelijk" ik, of de verkoper?
Als jij hebt afgesproken dat er voor een bepaalde datum geleverd moest worden, zou jij gelijk kunnen hebben. Maar ja, als je dat niet kan bewijzen, en de verkoper zegt dat er geen fatale datum is gesteld, ga je geen gelijk krijgen.
quote:
Wat ik wel heb gedaan: alle rekeningen die hun hebben gestuurd, en die terecht waren, betaald. Behalve deze tegels dus.
Niet van belang.

Mijn advies is dan ook: probeer dit niet via de "juridische" weg op te lossen, je bent in jouw geval volledig afhankelijk van wat de tegenpartij zegt. Als je dan meteen al van wal steekt met "see you in court b*tch!" denk ik niet dat ze erg genegen zijn om hun verklaring in jouw voordeel af te leggen.. Dus, neem contact met ze op, leg uit wat er volgens jou is afgesproken, benadruk dat het van hun kant ook veel te lang heeft geduurd en stel voor de koop alnsog te ontbinden (maar blijf vriendelijk).
  vrijdag 24 september 2010 @ 08:52:06 #48
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_86778449
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:17 schreef Daniel1976 het volgende:
Je hoeft helemaal niets af te nemen volgens mij. Zij hebben niet geleverd dus ze zijn de koopovereenkomst niet nagekomen. Het lijkt me niet dat dit stand houdt voor een rechter.
Als je goed leest staat er nergens iets over afleveren, zelfs wel over klaarleggen. Je argument is dus niet erg valide.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')