Hoi allemaal !!
Ik ga hier een blog bijhouden van de bouw van ons huis (2onder1kap).
We zijn ongeveer halverwegen de bouw en als het weer mee zit hoop ik dat het huis in december/januari wind en water dicht is. De bedoeling is dat ik regelmatig nieuwe foto's ga plaatsen van de vorderingen.
Tips, adviezen en goede ideeen zijn altijd welkom!!
2jaar geleden hebben we besloten om voor een 2onder1 kap te gaan op een vrije kavel. Omdat we maar geen buren kregen konden we niet starten met onze bouw plannen. Uiteindelijk zijn we dus maar van kavel gewisseld naast een ander stel die ook maar geen buren kregen.
De kavel was inmiddels bouwrijp
![]()
Toen eenmaal alle ontwerpen klaar waren en de contracten getekend moesten worden, bleek de aannemer ineens stukke duurder te zijn dan voor heen was afgesproken.
We hebben de samenwerking dus stop gezet. Al ging dat niet zonder slag of stoot en hebben we via de rechtsbijstand alles moeten regelen. Voordat alles rond was en we een nieuwe aannemer hadden gevonden waren er dus weer een paar maanden voorbij.
Ook met de gemeente hebben we heel wat gebeld, zo bleek het bestemmings plan niet helemaal te kloppen en dit moest eerst veranderd worden.
De kavel wordt uitgegraven
![]()
We hebben gekozen voor boorpalen ipv heipalen. Hier worden ze erin geboord.
![]()
Plattegrond van de beneden en bovenverdieping
![]()
![]()
Wat erg leuk was, was het uitzoeken van de keuken. De prijs was minder leuk
![]()
Voor de badkamer hadden we een hele mooie indeling, maar volgens onze nieuwe aannemer was de afvoer voor de wc te lang en zou de kans op een verstopping wat groter zijn. Daar zaten we niet op te wachten dus hebben we de indeling veranderd.
![]()
Nadat de boorpalen zijn uitgehard (ongeveer 5 dagen) wordt de fundering geplaatst. Ook hebben we zelf gelijk het eerste loodgieterswerk aangelegd.
![]()
Hier worden de kanaalplaten op de fundering gelegd
![]()
En dat ziet er dan zo uit:
![]()
Na ongeveer een maand tijd staat dit er dan:
We hebben gekozen voor een snelbouwsteen als binnenmuur, deze schijnt minder snel te scheuren.
![]()
Na de bouwvak zijn ze begonnen met de isolatie en het opmetselen van de buitenmuur op de begaandegrond
![]()
woonkamer
![]()
keuken (het lijkt allemaal wel heel klein en soms denk ik , past alles er wel in?

Maar ze hebben me verzekerd dat als het eenmaal klaar is het veel ruimer is dan dat het nu lijkt)
![]()
Deze week (week 38) zijn ze begonnen met de 1ste verdieping:
![]()
Balken voor het plafon zijn in de garage geplaatst
![]()
We zijn nu aan het na denken waar we dadelijk allemaal de stopcontacten willen hebben, deze leggen we namelijk zelf aan. Als alles hiervoor is aangelegd gaat de loodgieter de vloerverwarming aanleggen en kan de aannemer de cementdekvloer storten op de benedenverdieping.
Waar we nog niet helemaal over uit zijn is de spotjes in de badkamer. We willen graag led spotjes. Ook 1 in de douche ruimte. Maar hoe dat helemaal zit, dat moeten we nog uitzoeken. Iemand tips?
We zaten zelf te denken aan spatwaterdichte spotjes in de badamer en een waterdichte in de douchruimte. We willen de spotjes op 230V aansluiten.
Binnenkort zal ik weer een update doen van de vorderingen rondom de bouw.