Ik zeg ook niet dat het gemakkelijk is, maar negeren (het bestaat niet) en bagitaliseren (2 graden boeit niet is lekker strandweer) van het probleem is zeker niet functoneelquote:Op vrijdag 24 september 2010 13:17 schreef Gray het volgende:
[..]
Het kapitalistisch denken? Veel succes, momenteel is het bijna een religie geworden, een ideaal. Het zal een voorval vereisen van cataclysmische proporties voordat we buiten het gevestigde kader gaan denken. Dat, en op zijn minst een energiebron zonder vervuiling die oneindig is.
De zon geeft ook vervuiling, in de vorm van warmte. Laat dat nou precies hetgeen zijn dat we willen voorkomen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die hebben we, dat is de zon. Nu alleen nog de zonne revolutie.
de strekking van het verhaal van Prof. Ian Clark, gerenomeerd paleo-klimatoloog is datquote:Op vrijdag 24 september 2010 13:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als de strekking vanhet verhaal al gaat over teveel belasting betalen en men daarmee dit verhaal wilt verkopen komt dat niet echt wetenschappelijk over.![]()
De zon biedt genoeg energie voor ons allemaal hoor.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:32 schreef Gray het volgende:
[..]
De zon geeft ook vervuiling, in de vorm van warmte. Laat dat nou precies hetgeen zijn dat we willen voorkomen.
Bovendien biedt de zon te weinig energie ivm de vraag en is het rendement van onze energiewinning uit de zon te laag, 10-15% dacht ik.
Er laten wel vaker geagreggeerde data andere zaken zien dan gesegregeerde data. Het sluit elkaar niet uit, en is zeker geen bewijs dat alle andere onderzoeken niet kloppen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:33 schreef Orwell het volgende:
[..]
de strekking van het verhaal van Prof. Ian Clark, gerenomeerd paleo-klimatoloog is dat
hij en anderen, o.a. dmv ijsboringen, een omgekeerd verband hebben aangetoond tussen co2 en de temperatuur.
met een time lag van 800 jaar.
dus: de temperatuur stijgt, en na 800 jaar zie je een toename van co2
uitleg:
oceanen stoten jaarlijks ong. 80 gigaton co2 uit.
bij hogere temperaturen meer, en bij lagere temperaturen minder.
door de grote omvang van de oceanen gaat die verwarming/afkoeling zeer traag...
dat verklaart de time lag van 800 jaar.
Je loopt achter. Ze hadden een fout in hun berekening zitten. Met de correctie verdween die lag weer.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:33 schreef Orwell het volgende:
[..]
de strekking van het verhaal van Prof. Ian Clark, gerenomeerd paleo-klimatoloog is dat
hij en anderen, o.a. dmv ijsboringen, een omgekeerd verband hebben aangetoond tussen co2 en de temperatuur.
met een time lag van 800 jaar.
dus: de temperatuur stijgt, en na 800 jaar zie je een toename van co2
uitleg:
oceanen stoten jaarlijks ong. 80 gigaton co2 uit.
bij hogere temperaturen meer, en bij lagere temperaturen minder.
door de grote omvang van de oceanen gaat die verwarming/afkoeling zeer traag...
dat verklaart de time lag van 800 jaar.
Serieus? Dat is wel heel erg.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:37 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Je loopt achter. Ze hadden een fout in hun berekening zitten. Met de correctie verdween die lag weer.
Zucht.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:34 schreef Zwansen het volgende:
[..]
De zon biedt genoeg energie voor ons allemaal hoor.
een bewijs dat ALLE andere onderzoeken niet kloppen lijkt me wetenschappelijk gezien wat veel gevraagd.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:36 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Er laten wel vaker geagreggeerde data andere zaken zien dan gesegregeerde data. Het sluit elkaar niet uit, en is zeker geen bewijs dat alle andere onderzoeken niet kloppen.
Je 1e deel snap ik niet. Over het 2e gedeelte, zelfs met 10% efficiency is er alsnog genoeg energie. Of het betaalbaar is, is een tweede.quote:
Het is op den duur echt mogelijk. Rendement van normale zonnecellen is tegen de 30% en men heeft er ook al die 40% halen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:32 schreef Gray het volgende:
[..]
De zon geeft ook vervuiling, in de vorm van warmte. Laat dat nou precies hetgeen zijn dat we willen voorkomen.
Bovendien biedt de zon te weinig energie ivm de vraag en is het rendement van onze energiewinning uit de zon te laag, 10-15% dacht ik.
Dat Desertec is wel briljant idd.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is op den duur echt mogelijk. Rendement van normale zonnecellen is tegen de 30% en men heeft er ook al die 40% halen.
Lees eens energy autonomy van herman schreer.
Verder heeft men vanuit duitsland een grote samenwerkingsverband gestart: http://www.desertec.org/ .
Ik heb wel vertrouwen erin dat we een redelijk gedeelte van onze energie duurzaam gaan betrekken. Verder kunnen we als samenleving nog heel veel energie besparen, wanneer de prijzen de pan uit rijzen zal dat vanzelf meer gaan gebeuren.
Uhuh, ze waren 1 kleine factor vergeten. Verder niet heel dramatisch. Ik kan het alleen even niet terug vinden. Google geeft een beetje veel bagger door al de CLIMATE HOAX!!!! bloggers etc die je vind als je op zijn naam zoekt.quote:
Dat vraag ik je toch ook niet?quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:41 schreef Orwell het volgende:
[..]
een bewijs dat ALLE andere onderzoeken niet kloppen lijkt me wetenschappelijk gezien wat veel gevraagd.
haha echt? dat wist ik niet:Pquote:Op vrijdag 24 september 2010 13:37 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Je loopt achter. Ze hadden een fout in hun berekening zitten. Met de correctie verdween die lag weer.
Neequote:Op vrijdag 24 september 2010 13:48 schreef Gray het volgende:
De rest van die 100% gaat naar warmte en de omzetting van lichtenergie naar elektrische energie, of arbeid.
Verder levert de zon per seconde minder energie dan wij per seconde verbruiken. Die energie halen we nu uit zonne-energie die in de loop van miljoenen jaren is opgeslagen, namelijk fossiele brandstof, die we in een tijdbestek van 150 jaar grotendeels opgestookt hebben.
quote:
Volgens komt er per m2 1366 Watt de aarde binnen.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:48 schreef Gray het volgende:
De rest van die 100% gaat naar warmte en de omzetting van lichtenergie naar elektrische energie, of arbeid.
Verder levert de zon per seconde minder energie dan wij per seconde verbruiken. Die energie halen we nu uit zonne-energie die in de loop van miljoenen jaren is opgeslagen, namelijk fossiele brandstof, die we in een tijdbestek van 150 jaar grotendeels opgestookt hebben.
Wanneer ik google op zonnecel+rendement zie ik meteen 5-15% staan in een wiki en een nieuwtje op tweakers met een nieuwe zonnecel die 40% behaalt. Op de wiki staat verder:quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is op den duur echt mogelijk. Rendement van normale zonnecellen is tegen de 30% en men heeft er ook al die 40% halen.
Maar ik ben het met je eens dat het op den duur gaat lukken, waarschijnlijk door fotovoltaïsche moleculen afgekeken van de fotosynthese bij planten.quote:Het rendement van gangbare zonnecellen ligt tussen ca. 5 en 15%, waarbij de cellen met betere rendementen wel meestal onevenredig veel duurder zijn.
Interessant leesvoer. Ik zal het eens verder bekijken. Thanks.quote:Lees eens energy autonomy van herman schreer.
Verder heeft men vanuit duitsland een grote samenwerkingsverband gestart: http://www.desertec.org/ .
Ik heb wel vertrouwen erin dat we een redelijk gedeelte van onze energie duurzaam gaan betrekken. Verder kunnen we als samenleving nog heel veel energie besparen, wanneer de prijzen de pan uit rijzen zal dat vanzelf meer gaan gebeuren.
Ah, dan neem ik dat terug. Ik dacht al dat ik dat eerst maar even moest checken, maar vertrouwde op een herinnering van een uitspraak in een of andere docu. Damn. Goed nieuws, maar toch... damn.quote:
Een beetje nuance.quote:De hoeveelheid energie die de aarde bereikt, is ca. 9000 maal groter dan de energiebehoefte van alle 6,5 miljard aardbewoners samen. De energie bereikt de aarde als licht en warmtestraling, een mengsel van elektromagnetische straling van verschillende golflengten, voor 99% liggend tussen 300 en 3000 nm. (De golflengten van zichtbaar licht vallen tussen 390 en 780 nm).
Het grote probleem bij het praktisch gebruik van deze energie is dat de zonneconstante, de (maximale) hoeveelheid energie die per vierkante meter per tijdseenheid op het oppervlak valt niet erg groot is. (ca 1367 Watt per vierkante meter in de bovenste lagen van de atmosfeer; op de grond minder, afhankelijk van de dikte van de tussenliggende laag lucht, de hoek waaronder de zon de aarde treft, de afstand tussen de aarde en de zon die met de seizoenen iets verandert, en vooral ook het voorkomen van wolken.) Daarom moet de energie over een vrij groot oppervlak 'geoogst' worden om economisch rendabel te worden.
een "bewijs dat alle andere onderzoeken niet kloppen" bestaat niet... nooit...quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:36 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Het sluit elkaar niet uit, en is zeker geen bewijs dat alle andere onderzoeken niet kloppen.
Ehm, jawel? Columbus ken je wel toch? Die viel niet van de planeet af, ondanks wetenschappelijke tegenargumenten.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:04 schreef Orwell het volgende:
[..]
een "bewijs dat alle andere onderzoeken niet kloppen" bestaat niet... nooit...
het is wartaal.
tuurlijk wel, dat is het fundament van de wetenschap.quote:Op vrijdag 24 september 2010 14:04 schreef Orwell het volgende:
[..]
een "bewijs dat alle andere onderzoeken niet kloppen" bestaat niet... nooit...
het is wartaal.
Ok mijn fout ik ging er al vanuit dat de standaard op 30% zat zit nu tussen de 14% en 16%.quote:Op vrijdag 24 september 2010 13:58 schreef Gray het volgende:
[..]
Wanneer ik google op zonnecel+rendement zie ik meteen 5-15% staan in een wiki en een nieuwtje op tweakers met een nieuwe zonnecel die 40% behaalt. Op de wiki staat verder:
Skepticalsciencequote:Op vrijdag 24 september 2010 13:06 schreef Gray het volgende:
[..]
Lees je anders eerst even in voordat een ongefundeerde mening vormt.![]()
Hier een handige link voor je, ook genoemd in het andere CO2 topic, waarbij pro en con argumenten worden gepresenteerd en een conclusie word gemaakt aan de hand van het afwegen van deze argumenten.
http://www.skepticalscience.com/big-picture.html
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |