abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 14 december 2010 @ 09:45:15 #101
282447 Maarten302
Make my day..
pi_89907799
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 01:12 schreef horned_reaper het volgende:
Ik zat er inderdaad ook al vreemd naar te kijken ^^
Leuk hoe Maarten een abstracte gedachte op twee manieren zo verschillend van elkaar weet neer te zetten.

Energie is natuurlijk precies hetzelfde als bewegende deeltjes (golven)
nu je het zegt klinkt dat best logisch ja :Y .
pi_89921504
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 09:44 schreef Maarten302 het volgende:

[..]

Hee dankjewel man, ik snap het wat beter! De reactie kan dus eigenlijk niet lopen bij een lage temperatuur toch?
Welke reactie bedoel je hier? Ik neem aan N2O4 -> 2 NO2. Zorg altijd dat je specifiek bent in wat je bedoelt; dat voorkomt misverstanden. :)
quote:
Wat is dan precies de reden hiervoor? Als er een lage temperatuur is, heeft de reactie 2NO2(g) --> N2O4(g) de overhand. Waarom is dat dan? Heeft het te maken met het feit dat er nu minder effectieve botsingen tussen N2O4 plaatsvinden?
In mijn vorige antwoord zei ik dat ik aanneem dat afstotende krachten verantwoordelijk zijn voor dissociatie van N2O4. Als je kijkt naar onderstaande molecuulstructuren (voor het gemak heb ik beide resonantiestructuren van N2O4 gegeven), dan zie je dat beide stikstofatomen positief geladen zijn.

Beide stoten elkaar al af, waardoor de N-N-binding niet bijzonder sterk is. Door toevoeren van warmte ontstaan er hevigere trillingen in het molecuul. Logischerwijs breekt dan als eerste de zwakste van de bindingen, namelijk de N-N-binding.
quote:
Is het trouwens ook zo dat de temperatuur nu wat toeneemt als deze reactie ( 2NO2(g) --> N2O4(g)) plaatsvindt? Dit is exotherme reactie waarbij energie in de omgeving opgaat toch?

bedankt dat je de moeite neemt om mij te helpen!

Maarten
De vorming van N2O4 is inderdaad exotherm, wat betekent dat er warmte vrijkomt. Volgens wikipedia: ΔH = -57 kJ/mol.

quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 01:12 schreef horned_reaper het volgende:
Ik zat er inderdaad ook al vreemd naar te kijken ^^
Leuk hoe Maarten een abstracte gedachte op twee manieren zo verschillend van elkaar weet neer te zetten.

Energie is natuurlijk precies hetzelfde als bewegende deeltjes (golven)
Over deeltjes- en golfkarakter van elektronen ben ik maar niet begonnen. Ik neem van harte aan dat het zo is, maar het is voor mij nogal abstract. Ik ben geen natuurkundige. :P
  dinsdag 14 december 2010 @ 17:37:08 #103
282447 Maarten302
Make my day..
pi_89925091
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 december 2010 16:05 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Welke reactie bedoel je hier? Ik neem aan N2O4 -> 2 NO2. Zorg altijd dat je specifiek bent in wat je bedoelt; dat voorkomt misverstanden. :)

[..]

In mijn vorige antwoord zei ik dat ik aanneem dat afstotende krachten verantwoordelijk zijn voor dissociatie van N2O4. Als je kijkt naar onderstaande molecuulstructuren (voor het gemak heb ik beide resonantiestructuren van N2O4 gegeven), dan zie je dat beide stikstofatomen positief geladen zijn.
[ afbeelding ]
Beide stoten elkaar al af, waardoor de N-N-binding niet bijzonder sterk is. Door toevoeren van warmte ontstaan er hevigere trillingen in het molecuul. Logischerwijs breekt dan als eerste de zwakste van de bindingen, namelijk de N-N-binding.

[..]

De vorming van N2O4 is inderdaad exotherm, wat betekent dat er warmte vrijkomt. Volgens wikipedia: ΔH = -57 kJ/mol.

[..]

Over deeltjes- en golfkarakter van elektronen ben ik maar niet begonnen. Ik neem van harte aan dat het zo is, maar het is voor mij nogal abstract. Ik ben geen natuurkundige. :P
Jij bent echt mijn held lyolyrc!! Ik zag net dat jij ook degene was die mijn eerdere probleempje over de aflopende- of evenwichtsreactie hebt opgelost. Ik ben je echt heel dankbaar, ga zo door :D
pi_89932816
bij de kieming van een zaad. welke kleur heeft de stengel en welke kleur heeft de wortel?
Welke is wit en welke bruin?
pi_89958289
Kan iemand mij even met deze opgave helpen (alvast bedankt):

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Een galvanische cel is opgebouwd uit twee bekerglazen en een zoutbrug.
In het linker bekerglas bevindt zich een 1,0 M NaCl-oplossing.
In het rechter bekerglas bevindt zich een 1,0 M zilvernitraatoplossing.
In beide oplossingen staat een elektrode van zilver.
De zoutbrug bevat kaliumnitraat.
Als de elektroden door een koperdraad met elkaar worden verbonden gaat er een
stroom lopen. De elektrode die in de keukenzout-oplossing staat wordt daarbij
bedekt met een laagje zilverchloride.
a. Teken de opstelling.
b. Leg uit wat de functie van de zoutbrug is.
c. Geef de positieve en de negatieve pool aan, en leg uit hoe u tot die keuze
komt.
d. Geef de vergelijkingen van halfreacties die aan de polen in de bekerglazen
plaatsvinden wanneer de cel stroom levert.
e. Bereken de bronspanning.
In de cel vindt transport plaats van elektronen en ionen. De media waardoor dit
transport plaatsvindt zijn de stroomdraad, de oplossingen in de bekerglazen, de
zoutbrug en de elektroden.
f. Geef van elk van de geladen deeltjes Cl, Ag+, K+, NO3
 en e aan hoe het
transport verloopt en in welke richting.

Ik snap alleen f niet helemaal. De situatie is als volgt:

Links - negatieve pool - reductor
Ag (s) + Cl- <> AgCl(s) + e-

Rechts - positieve pool - oxidator
Ag+ + e- <> Ag(s)

Nou snap ik niet hoe het transport van Cl- loopt. Het antwoordmodel zegt Cl- naar links in het linker bekerglas. Dit vind ik onlogisch.

Bij de oxidator worden Ag+ met de aangevoerde elektronen omgezet in Ag(s) dus Ag+ naar rechts in het rechter bekerglas.

Bij de reductor verwacht je het omgekeerde: Cl- wordt met Ag(s) omgezet in AgCl(s) waardoor elektronen vrijkomen. Dus Cl- gaat naar rechts... toch?

Waar klopt mijn redenering niet?
pi_89960889
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 14:40 schreef Warren het volgende:
Kan iemand mij even met deze opgave helpen (alvast bedankt):

[ code verwijderd ]

Ik snap alleen f niet helemaal. De situatie is als volgt:

Links - negatieve pool - reductor
Ag (s) + Cl- <> AgCl(s) + e-

Rechts - positieve pool - oxidator
Ag+ + e- <> Ag(s)

Nou snap ik niet hoe het transport van Cl- loopt. Het antwoordmodel zegt Cl- naar links in het linker bekerglas. Dit vind ik onlogisch.

Bij de oxidator worden Ag+ met de aangevoerde elektronen omgezet in Ag(s) dus Ag+ naar rechts in het rechter bekerglas.

Bij de reductor verwacht je het omgekeerde: Cl- wordt met Ag(s) omgezet in AgCl(s) waardoor elektronen vrijkomen. Dus Cl- gaat naar rechts... toch?

Waar klopt mijn redenering niet?
Volgens mij klopt je redenering wel. Bij de oxidatie van Ag ontstaat Ag+, wat vervolgens reageert met opgelost Cl- tot slecht oplosbaar AgCl. Er wordt dus Cl- uit de oplossing getrokken.

Ik vind de omschrijvingen "naar links" en "naar rechts" nogal onduidelijk. Cl- gaat van de oplossing naar de elektrode.

Door de notatie krijg ik ook de indruk dat je de reacties als evenwichtsreacties beschouwt. Dat klopt niet. De vorming van slecht oplosbaar AgCl is de drijvende kracht die de reacties doet aflopen.
pi_89961978
Bedankt. Het klopt zoals je zegt, het moeten aflopende reacties zijn en geen evenwichtsreacties. Mijn notatie was inderdaad fout. En vandaar zijn de "naar links/rechts" opmerkingen inderdaad raar, want Ag (s) + Cl- -> AgCl(s) + e- loopt af naar rechts (en niet zoals in het antwoordmodel staat: "naar links").
pi_89962344
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 16:11 schreef Warren het volgende:
Bedankt. Het klopt zoals je zegt, het moeten aflopende reacties zijn en geen evenwichtsreacties. Mijn notatie was inderdaad fout. En vandaar zijn de "naar links/rechts" opmerkingen inderdaad raar, want Ag (s) + Cl- -> AgCl(s) + e- loopt af naar rechts (en niet zoals in het antwoordmodel staat: "naar links").
Maar hoe omschrijven ze het transport van NO3- dan in het antwoordmodel? Ook met "naar links" of iets dergelijks?
pi_89962396
quote:
5s.gif Op woensdag 15 december 2010 16:19 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Maar hoe omschrijven ze het transport van NO3- dan in het antwoordmodel? Ook met "naar links" of iets dergelijks?
Die omschrijven ze zo:

NO3- vanuit de zoutbrug naar het linkerbekerglas (vult daar de verdwenen Cl-
aan)
pi_89962700
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 16:20 schreef Warren het volgende:

[..]

Die omschrijven ze zo:

NO3- vanuit de zoutbrug naar het linkerbekerglas (vult daar de verdwenen Cl-
aan)
Omdat Cl- uit oplossing gaat, moet er inderdaad NO3- bijkomen vanuit de zoutbrug, om de verdwenen anionen aan te vullen. Maar in het rechterbekerglas ontstaat een overschot aan NO3- wat ook ergens heen moet. Dat gaat uiteraard de zoutbrug in. Het antwoordmodel is daar dus niet volledig.
pi_89963555
quote:
2s.gif Op woensdag 15 december 2010 16:26 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Maar in het rechterbekerglas ontstaat een overschot aan NO3- wat ook ergens heen moet.
Deze zie ik niet helemaal. Een overschot in het rechter bekerglas aan NO3-? Ik dacht juist dat K+ naar het rechterbekerglas ging... ( om daar de verdwenen Ag+
aan te vullen)
pi_89963792
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 16:47 schreef Warren het volgende:

[..]

Deze zie ik niet helemaal. Een overschot in het rechter bekerglas aan NO3-? Ik dacht juist dat K+ naar het rechterbekerglas ging... ( om daar de verdwenen Ag+
aan te vullen)
Dom, ik heb mijn oogkleppen weer eens op. :% Uiteraard vult K+ de weggereageerde Ag+ aan. ^O^
pi_90796530
Ik heb een vraagje over de volgende tekst, uit een opgave:

quote:
Volgens de theorie wordt het verband tussen de telsnelheid (in pulsen/s) van de gamma-straling en de aluminium dikte gegeven door
R=R0*exp(-mu*d)
waarbij R0 de telsnelheid is zonder aluminium en mu de lineaire verzwakkingcoëfficiënt.
Ik maak hier uit op dat R0 een constante is. In het antwoord staat echter dat dat niet het geval is (Het is in de opgave de bedoeling de formule om te schrijven, om vanuit meetgegevens mu te bepalen.):

quote:
Door de metingen logaritmisch uit te zetten (x-as , y-as ) krijgen we:
Ln(R)=-mu*d+ln(R0)
In feite moeten we R eerst delen door “1”met de eenheid s-1.
De helling van de rechte lijn is gelijk aan – lineaire verzwakkingcoëfficiënt (mu).
De lijn gaat niet door de oorsprong (is geen constante !!!!)
Waarom is R0 hier geen constante?

[ Bericht 0% gewijzigd door M.rak op 03-01-2011 16:20:22 ]
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
  maandag 3 januari 2011 @ 16:06:57 #114
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_90797181
Voor een bepaalde bron op een bepaald tijdstip is hij wel constant. Hij verandert in de tijd uiteraard, omdat de bron vervalt.
Het antwoord is waardeloos. Er wordt een (lnR-as, d-as) bedoeld ipv een (x-as,y-as), er staat niet wat een constante zou zijn, en waarom een constante door de oorsprong zou moeten gaan is me ook niet duidelijk.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_90797525
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 15:55 schreef M.rak het volgende:
Ik heb een vraagje over de volgende tekst, uit een opgave:

[..]

Ik maak hier uit op dat R0 een constante is. In het antwoord staat echter dat dat niet het geval is (Het is in de opgave de bedoeling de formule om te schrijven, om vanuit meetgegevens mu te bepalen.):
Er geldt dat R0 = R(d=0). Als er verder niet bijstaat of R0 van de tijd oid afhangt, dan lijkt me dat R0 constant is.

Als je nu ln(R) uitzet tegen d, dan kun je R0 aflezen bij d=0. ln(R) is een rechte lijn, maar deze gaat natuurlijk niet door de oorsprong van je ln(R)-d diagram als R0 niet gelijk is aan 0.

Waarom zou dit impliceren dat R0 niet constant is?
-
pi_90797653
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 16:06 schreef GlowMouse het volgende:
Voor een bepaalde bron op een bepaald tijdstip is hij wel constant. Hij verandert in de tijd uiteraard, omdat de bron vervalt.
Misschien begrijp ik de vraag niet, maar waarom hangt R0 van de tijd af?
-
pi_90798210
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 16:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Er geldt dat R0 = R(d=0). Als er verder niet bijstaat of R0 van de tijd oid afhangt, dan lijkt me dat R0 constant is.

Als je nu ln(R) uitzet tegen d, dan kun je R0 aflezen bij d=0. ln(R) is een rechte lijn, maar deze gaat natuurlijk niet door de oorsprong van je ln(R)-d diagram als R0 niet gelijk is aan 0.

Waarom zou dit impliceren dat R0 niet constant is?
Dat is eigenlijk precies mijn vraag, alles wijst er op dat het een constante is, maar er staat duidelijk 'is geen constante'.

quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 16:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Misschien begrijp ik de vraag niet, maar waarom hangt R0 van de tijd af?
Ik denk dat Glowmouse bedoelt dat de waarde van die constante niet helemaal constant is, alleen voor een tijd veel kleiner dan de halveringstijd. Als je de bron een jaar laat liggen, zal hij voor een deel vervallen zijn, en zal er dus een andere waarde voor R0 uitkomen (correct me if I'm wrong).
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_90798415
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 16:25 schreef M.rak het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk precies mijn vraag, alles wijst er op dat het een constante is, maar er staat duidelijk 'is geen constante'.

Zou dan zeggen dat het een typo is :)

quote:
Ik denk dat Glowmouse bedoelt dat de waarde van die constante niet helemaal constant is, alleen voor een tijd veel kleiner dan de halveringstijd. Als je de bron een jaar laat liggen, zal hij voor een deel vervallen zijn, en zal er dus een andere waarde voor R0 uitkomen (correct me if I'm wrong).
Ja, inderdaad, dat zag ik over het hoofd.
-
  maandag 10 januari 2011 @ 20:42:59 #119
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_91132211
Laat maar ik weet het al :D
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  maandag 10 januari 2011 @ 20:45:49 #120
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_91132383
Im de opgave staan i en j, in het plaatje bij de opgave x, y en z. Dat is verwarrend. En nu is de opgave weg ;(
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 10 januari 2011 @ 20:49:37 #121
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_91132618
oh als je het zelf wilt maken voor de lol kan ik hem wel terug zetten of course :')
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_91135574
Wellicht moet dit in het wiskunde topic, maar ik vroeg me zo af
je hebt in de statistiek dingen zoals correlatie... nou kan het zijn dat ik me vergis, maar bestaat er eigenlijk ook iets als correlatie tussen 2 verschillende functies/matrices? Dus dat je bijvoorbeeld een matrix A en matrix B hebt en dat je probeert te kijken in hoeverre mate deze overeenkomen, of liever nog een beschrijving kunt doen d.m.v. een soort van gaussian, met een mean en covariance en wellicht nog een parameter?
pi_91136275
Kan iemand mij uitleggen wat het betekent als een electron zero angular momentum heeft? Volgens de quantum mechanica bezit de electron een duaal karakter; zowel deeltje als golf. Maar een golf moet toch over angular momentum beschikken? Waarschijnlijk begrijp ik de definitie van angular momentum niet goed. Alle hulp is welkom!
-
  maandag 10 januari 2011 @ 21:55:46 #124
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_91136747
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 21:38 schreef koffiegast het volgende:
Wellicht moet dit in het wiskunde topic, maar ik vroeg me zo af
je hebt in de statistiekkansrekening dingen zoals correlatie... nou kan het zijn dat ik me vergis, maar bestaat er eigenlijk ook iets als correlatie tussen 2 verschillende functies/matrices? Dus dat je bijvoorbeeld een matrix A en matrix B hebt en dat je probeert te kijken in hoeverre mate deze overeenkomen, of liever nog een beschrijving kunt doen d.m.v. een soort van gaussian, met een mean en covariance en wellicht nog een parameter?
Een functie is geen grootheid die afhankelijk van het toeval een bepaalde waarde aanneemt, dus die kun je niet bestuderen in de kansrekening. Vectoren van toevalsvariabelen zijn wel heel gangbaar, en dan krijg je een covariantiematrix. Zoek daar maar eens op :)
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_91140089
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 21:49 schreef gaussie het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat het betekent als een electron zero angular momentum heeft? Volgens de quantum mechanica bezit de electron een duaal karakter; zowel deeltje als golf. Maar een golf moet toch over angular momentum beschikken? Waarschijnlijk begrijp ik de definitie van angular momentum niet goed. Alle hulp is welkom!
Da's een goede vraag :) Ik zou het zelf zo zien bij bv het waterstofatoom: de kansdistributie van het elektron rond het proton wordt gegeven door de s-orbitaal. Da's alles.

Zie ook deze thread op Physicsforums :)

-edit: dit ziet er zo bij een tweede kijk wel uit als een makkelijk antwoord, maar als je meer vragen hierover hebt, hoor ik het wel :)

[ Bericht 9% gewijzigd door Haushofer op 10-01-2011 22:55:12 ]
-
pi_91141847
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 21:55 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Een functie is geen grootheid die afhankelijk van het toeval een bepaalde waarde aanneemt, dus die kun je niet bestuderen in de kansrekening. Vectoren van toevalsvariabelen zijn wel heel gangbaar, en dan krijg je een covariantiematrix. Zoek daar maar eens op :)
Mja covariantiematrix ken ik wel, maar ik vroeg me af of er ook zoiets was als een soort methode/geval/etc was die direct een relatie beschrijft tussen 2 verschillende matrices
  maandag 10 januari 2011 @ 23:21:14 #127
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_91142422
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 23:11 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Mja covariantiematrix ken ik wel, maar ik vroeg me af of er ook zoiets was als een soort methode/geval/etc was die direct een relatie beschrijft tussen 2 verschillende matrices
Je kunt een matrix vectoriseren :P Maar een relatie tussen matrices is nogal algemeen. A=B*B is ook een relatie.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 11 januari 2011 @ 16:54:44 #128
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_91167794
Ik kom toch nog terug op dat ding van gisteren:

vraag 1 a




Waarom is Cy eigenlijk nul? (of Cj) x y z = i j k
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  dinsdag 11 januari 2011 @ 17:02:32 #129
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_91168169
Je moet de integraal van 0 t/m t nemen, en dan zie je ook dat je dt beter iets van dx kan zijn omdat je anders twee t's hebt. Daarna kun je r(t) wel juist bepalen want dat gaat nu fout. De c_x/y/z vallen dan uiteraard allemaal weg.

Je wilt dat r(0) is zoals in het plaatje, en dat doe je door r(t) = r(0) + die integraal te pakken.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 11 januari 2011 @ 17:13:04 #130
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_91168679
Thenk yoe, ik snap trouwens nog steeds niet wanneer je nou radian of degrees gebruikt op je GR. Ik probeer ze gewoon allebei en dan het logisch antwoord neem ik v_v
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  dinsdag 11 januari 2011 @ 17:14:57 #131
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_91168764
Altijd radialen, tenzij het duidelijk over graden gaat (opgemeten met een geodriehoek ofzo).
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_91206316
In mijn boek staat de volgende vuistregel:

Bij toevoeren van warmte verschuift een evenwicht naar de endotherme kant. Dat is de kans met het grootste aantal deeltjes.

Dit vetgedrukte is mij niet duidelijk.

Stel we hebben:

N2 + O2 <> 2NO

De vorming van NO is endotherm. Dus bij een temperatuurstijging verschuift het evenwicht naar NO, maar waarom is deze kant de kant met het grootste aantal deeltjes??
  woensdag 12 januari 2011 @ 13:56:42 #133
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_91209775
Links en rechts staan twee deeltjes, dus de vuistregel biedt hier geen uitkomst.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_91216259
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 12:36 schreef Warren het volgende:
In mijn boek staat de volgende vuistregel:

Bij toevoeren van warmte verschuift een evenwicht naar de endotherme kant. Dat is de kanst met het grootste aantal deeltjes.

Dit vetgedrukte is mij niet duidelijk.

Stel we hebben:

N2 + O2 <> 2NO

De vorming van NO is endotherm. Dus bij een temperatuurstijging verschuift het evenwicht naar NO, maar waarom is deze kant de kant met het grootste aantal deeltjes??
Ik denk dat je het als volgt kunt verklaren: stel je hebt een molecuul A en een molecuul B die door zich met elkaar te verbinden het molecuul AB vormen. Tenzij A en B uitzonderlijk stabiele moleculen zijn, zal AB op een lager energieniveau zitten dan A en B, omdat er energie vrijkomt bij de vorming van de binding tussen A en B (ΔH < 0). Als het energieverschil klein is en de reactie niet totaal afloopt, zul je een evenwicht krijgen: A + B <-> AB.

Op het moment dat er warmte toegevoerd wordt, komt er energie beschikbaar om de binding in AB te breken en dus het verschil tussen de energieniveaus te overbruggen. Toevoeren van energie zorgt er dus voor dat het evenwicht verschuift naar de gedissocieerde kant, A en B.
  donderdag 13 januari 2011 @ 21:52:09 #135
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_91286696
Klein vraagje, over iets van mechanica.

Je hebt de totale versnelling die je bijv kan ontbinden in een tangentiale en normale versnelling.
Als de tangentiale snelheid nul is. Is de tangentiale versnelling dan per defenitie nul?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  donderdag 13 januari 2011 @ 21:55:03 #136
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_91286923
Nee, hij kan eerst negatief zijn en daarna positief worden.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_91311965
Lyolyrc, bedankt.. ik doelde meer op waarom er een endotherme kant kan zijn terwijl het aantal deeltjes links en rechts gelijk is. Maar zoals Glowmouse zegt, biedt zo'n vuistregel dus niet altijd uitkomst.

Ik heb nog een vraag:

Men lost 2,0 mol ammoniumchloride in water op tot 1,0 Liter.

Vraag: Hoeveel liter ammoniakgas van p=p0 en T= 298K moet men in deze oplossing inleiden om pH op 9,2 te brengen?

Ik heb een andere redenering en ik kom niet op het juiste anwtwoord.

NH4 + H2O --> NH3- + H3O+
Kz = [NH3-] [H3O+] / [NH4]

Kz = 5,6 x 10-10

Ik bereken eerst hoeveel H30+ er zit.

x2/2,0 = 5,6 x 10-10
x = h30+ = 4,73*10^-5.

De pH moet naar 9,2 dus de [H30+] moet omlaag van 4,73*10^-5 naar 6,31*10^-10... klopt dit? hoe kom ik er achter hoeveel ammoniak ik dan nodig heb??
pi_91325506
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 13:09 schreef Warren het volgende:
Lyolyrc, bedankt.. ik doelde meer op waarom er een endotherme kant kan zijn terwijl het aantal deeltjes links en rechts gelijk is. Maar zoals Glowmouse zegt, biedt zo'n vuistregel dus niet altijd uitkomst.
Ik had de vraag iets anders opgevat, vandaar het antwoord dat ik heb gegeven. Door je af te vragen waarom er een endotherme kant kan zijn als er links en rechts evenveel deeltjes zijn, verwissel je regel en vuistregel. Dat bij warmte toevoeren het evenwicht naar de endotherme kant verschuift is een feit. Dat volgt immers uit de wetten van de thermodynamica. Dat er aan de endotherme kant meestal meer deeltjes staan, dat is de vuistregel.
quote:
Ik heb nog een vraag:

Men lost 2,0 mol ammoniumchloride in water op tot 1,0 Liter.

Vraag: Hoeveel liter ammoniakgas van p=p0 en T= 298K moet men in deze oplossing inleiden om pH op 9,2 te brengen?

Ik heb een andere redenering en ik kom niet op het juiste anwtwoord.

NH4 + H2O --> NH3- + H3O+
Kz = [NH3-] [H3O+] / [NH4]
Dit klopt niet. Ammonium is NH4+, niet NH4. Bij het afstaan van een proton (H+) onstaat er NH3, dat is ammoniak. NH3- bestaat niet eens, want dat zou betekenen dat het stikstofatoom 9 elektronen om zich heen heeft, wat in strijd is met de octetregel.

De juiste reactievergelijking wordt dus:
NH4+ + H2O <- -> NH3 + H3O+
Omdat NH4+ een zwakke base is, ligt het evenwicht niet totaal naar rechts. Verderop zal ik nog laten zien waar het evenwicht ligt.

De evenwichtsvoorwaarde wordt dan:
Kz = [NH3]*[H3O+] / [NH4+]
quote:
Kz = 5,6 x 10-10

Ik bereken eerst hoeveel H30+ er zit.

x2/2,0 = 5,6 x 10-10
x = h30+ = 4,73*10^-5.
Je methode van berekenen klopt, maar de uitkomst niet. Je moet inderdaad stellen dat er x mol NH3 en ook x mol H3O+ is gevormd en dat er nog 2 - x mol NH4+ over is. Als we dan even aannemen dat x klein is (dat betekent dat het evenwicht sterk naar links ligt), dan heb je:

x2/2,0 = 5,6 * 10-10
x = √(2,0 * 5,6 * 10-10) = 3,3 * 10-5

Hieruit volgt dat x inderdaad erg klein is, eigenlijk verwaarloosbaar klein. Ammonium dissocieert dus nagenoeg niet in water!
quote:
De pH moet naar 9,2 dus de [H30+] moet omlaag van 4,73*10^-5 naar 6,31*10^-10... klopt dit? hoe kom ik er achter hoeveel ammoniak ik dan nodig heb??
Nee. Uit de evenwichtsvoorwaarde volgt:

pKz = pH - log([NH3]/[NH4+])
pH - pKz = log([NH3]/[NH4+])
10(pH - pKz) = [NH3]/[NH4+]

Invullen van de gewenste pH (9,2) en pKz (-log(5,6 * 10-10)) geeft:
[NH3]/[NH4+] = 0,89

Met andere woorden, [NH3] moet 0,89 * 2,0 = 1,78 M worden. Het kleine beetje NH3 dat er gevormd wordt bij oplossen van de ammoniumchloride is uiteraard verwaarloosbaar.

Het molair volume is 24,5 dm3/mol onder gegeven omstandigheden. Dat betekent dat er 24,5 * 1,78 = 43,6 dm3 NH3 nodig is.

[ Bericht 0% gewijzigd door lyolyrc op 14-01-2011 17:45:44 ]
pi_91347027
Bedankt voor deze uitleg. Ik heb als een kip zonder kop de reactievergelijking en evenwichtsvoorwaarde gekopieerd uit een andere topic waar iemand met hetzelfde probleem kwam.. maar ik heb niet opgemerkt dat die niet klopte. Excuses voor het bezorgen van extra werk.

Het is nu veel helderder.

- Ik vond het ten eerste raar dat men voor [NH4+] 2,0 mol/L nam.. maar aangezien het een zwakke zuur is, is het wel logisch want maar een klein gedeelte gaat over in H30+ ionen.

- Ik vond het ook raar dat al het NH3 afkomstig zou zijn van het ammoniakgas, maar aangezien x verwaarloosbaar klein is, lijkt het nu wel logisch.

- In feite laat deze berekening (x2/2,0 = 5,6 * 10-10
x = (2,0 * 5,6 * 10-10) = 3,3 * 10-5) alleen zien dat x verwaarloosbaar klein is en met dit gegeven doe je niks voor het eindantwoord.
pi_91350573
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 23:29 schreef Warren het volgende:
Bedankt voor deze uitleg. Ik heb als een kip zonder kop de reactievergelijking en evenwichtsvoorwaarde gekopieerd uit een andere topic waar iemand met hetzelfde probleem kwam.. maar ik heb niet opgemerkt dat die niet klopte. Excuses voor het bezorgen van extra werk.
Maakt niet uit. De volgende die op iets dergelijks googlet, vindt dan ook deze uitleg waar het wel goed staat. :)
quote:
Het is nu veel helderder.

- Ik vond het ten eerste raar dat men voor [NH4+] 2,0 mol/L nam.. maar aangezien het een zwakke zuur is, is het wel logisch want maar een klein gedeelte gaat over in H30+ ionen.
Het ligt inderdaad aan de heel beperkte dissociatie. Als je de fractie die wel omzet naar NH3 er afhaalt, dan heb je 1,9999665 mol/l, wat we natuurlijk gewoon afronden op 2,0 M.
quote:
- Ik vond het ook raar dat al het NH3 afkomstig zou zijn van het ammoniakgas, maar aangezien x verwaarloosbaar klein is, lijkt het nu wel logisch.
Als x veel groter was geweest, had je die fractie uiteraard in mindering moeten brengen op de benodigde hoeveelheid NH3 (g).
quote:
- In feite laat deze berekening (x2/2,0 = 5,6 * 10-10
x = (2,0 * 5,6 * 10-10) = 3,3 * 10-5) alleen zien dat x verwaarloosbaar klein is en met dit gegeven doe je niks voor het eindantwoord.
Deze berekening heb ik gedaan met de aanname dat x te verwaarlozen is. Als uit de berekening was gevolgd dat x een substantiële fractie was geweest van 2,0 M, dan had ik de berekening moeten herhalen met de abc-formule. En die fractie had ik dan ook verrekend met de 1,78 M NH3.
pi_91443348
lyolyrc, je bent een held voor het helder uitleggen van de materie ^O^

Ik heb nog een kort vraagje n.a.v. een vraag uit een Scheikunde 1,2 examen.

Om het even kort te houden: in de vraag komt deze zin voor:

"Bij het blok legering wordt het aluminium omgezet tot aluminiumhydroxide"

Nou moet je dus hiervan een halfreactie nemen. In het antw. model staat: Al + 3 OH- --> Al(OH)3 + 3e-. Maar deze komt in binas niet voor. In binas staat wel: Al + 4OH- --> Al(OH)4- + 3e-.

Hoe zit dit nu? Ik ben een beetje in de war... welke vergelijking klopt dan?
pi_91445967
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 23:44 schreef Warren het volgende:
lyolyrc, je bent een held voor het helder uitleggen van de materie ^O^

Ik heb nog een kort vraagje n.a.v. een vraag uit een Scheikunde 1,2 examen.

Om het even kort te houden: in de vraag komt deze zin voor:

"Bij het blok legering wordt het aluminium omgezet tot aluminiumhydroxide"

Nou moet je dus hiervan een halfreactie nemen. In het antw. model staat: Al + 3 OH- --> Al(OH)3 + 3e-. Maar deze komt in binas niet voor. In binas staat wel: Al + 4OH- --> Al(OH)4- + 3e-.

Hoe zit dit nu? Ik ben een beetje in de war... welke vergelijking klopt dan?
Beide reactievergelijkingen zijn op zich correct. Zie ook deze tabel in wikipedia bij -2.31 en -2.33 V. Maar aluminiumhydroxide is Al(OH)3. Al(OH)4- is een andere stof die tetrahydroxyaluminaat heet.

Maar je moet voor een redoxreactie 2 halfreacties hebben. De eerste is gemakkelijk, namelijk de oxidatie van aluminium: Al (s) -> Al3+ + 3 e-

Omdat ik het gevoel had dat er nog wat nuttige en noodzakelijke extra informatie in het examen stond, heb ik het hele examen maar even opgezocht.

In het examen staat:
quote:
Bij het gaasje reageert zuurstof uit de lucht met water onder vorming van hydroxide-ionen.
Deze halfreactie staat ook in Binas: O2 (g) + 2 H2O (l) + 4 e- -> 4 OH-

Dan hoef je alleen nog maar de elektronen in balans te brengen door 4x de halfreactie van aluminium op te tellen bij 3x de halfreactie van zuurstof en water.
Al (s) -> Al3+ + 3 e- |4x|
O2 (g) + 2 H2O (l) + 4 e- -> 4 OH- |3x|
-------------------------------------------------------------------------------------- +
Je zou dan dit verwachten:
4 Al (s) + 3 O2 (g) + 6 H2O (l) -> 4 Al3+ + 12 OH-

Maar als je even een stukje terug bladert in Binas, staat er een tabel met de oplosbaarheid in water van verschillende zouten (bij mij tabel 45a). Je vindt dan dat aluminiumhydroxide slecht oplosbaar is. Met andere woorden hydroxide en aluminum vormen een neerslag, dus de totaalreactie wordt:
4 Al (s) + 3 O2 (g) + 6 H2O (l) -> 4 Al(OH)3 (s)
  woensdag 19 januari 2011 @ 14:35:08 #143
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_91561841
Ik was net bezig met het traagheidsmoment van het stelsel om as A van het stelsel van staven hieronder te bepalen. Ik heb er geen antwoorden bij, dus ik vroeg me af of ik deze wel goed heb aangepakt?

Eerst de algemenen formule daarna de formule voor een staaf. Eerst heb ik de horizontale staaf gedaan en daarna gewoon de verticale er bij opgeteld. Klopt dit wel?

Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_91659209
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 14:35 schreef GoodGawd het volgende:
Ik was net bezig met het traagheidsmoment van het stelsel om as A van het stelsel van staven hieronder te bepalen. Ik heb er geen antwoorden bij, dus ik vroeg me af of ik deze wel goed heb aangepakt?

Eerst de algemenen formule daarna de formule voor een staaf. Eerst heb ik de horizontale staaf gedaan en daarna gewoon de verticale er bij opgeteld. Klopt dit wel?

[ afbeelding ]
Ik zie niet echt goed wat het precies is, is het een soort + profiel ofzo? :? Bij het elkaar optellen, heb je dan geen probleem met de overlapping?
pi_91741403
wie kan mij uitleggen, hoe de formule van de halveringsdikte precies werkt?

in het boek staat de formule I (n) = I (0) × (1/2)n
I(n) = de intensiteit na n halveringsdiktes (in W/m²)
bij dikte x geldt x= n × d1/2 (met x en d1/2 in gelijke eenheden).

ik snap niet precies wat ik hiermee moet doen, wat ik waar in moet vullen?
kan iemand dit verduidelijken voor mij?

alvast bedankt ^O^
  zondag 23 januari 2011 @ 12:18:21 #146
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_91742228
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 14:25 schreef vaasinbloem het volgende:

[..]

Ik zie niet echt goed wat het precies is, is het een soort + profiel ofzo? :? Bij het elkaar optellen, heb je dan geen probleem met de overlapping?
Ja het, zie het als een ijzeren constructie van een kruis, uit 1 stuk metaal.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_91747232
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 12:18 schreef GoodGawd het volgende:

[..]

Ja het, zie het als een ijzeren constructie van een kruis, uit 1 stuk metaal.
Een kruis met een rotatiepunt aan de top toch? Die A? Als ik het even snel bekijk heb je gebruikt gemaakt van (en dan maal 2):

?

http://homepages.which.ne(...)s/MOI/MOIproofs.html

Zo ja, dat is een formule als de rotatie in het middelpunt zit en niet aan de top.

Volgens mij moet je deze gebruiken:



Ik zou eerst het hele grid maken en telkens rekenen en dan telkens kleine stukjes eruit halen. De rotatiepunt moet hetzelfde blijven (boven 2).

1 2 3
4 5 6
7 8 9

Dus eerst 1-9, dan 258, 1-6, 1-3, 2.

2
5
8

1 2 3
4 5 6

1 2 3

2

Kan iemand dit bevestigen dat het klopt? En of het makkelijker kan, vind het nogal omslachtig namelijk. Is er niet op internet een kant en klare formule te vinden?
pi_91752269
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 12:00 schreef snellehenk het volgende:
wie kan mij uitleggen, hoe de formule van de halveringsdikte precies werkt?

in het boek staat de formule I (n) = I (0) × (1/2)n
I(n) = de intensiteit na n halveringsdiktes (in W/m²)
bij dikte x geldt x= n × d1/2 (met x en d1/2 in gelijke eenheden).

ik snap niet precies wat ik hiermee moet doen, wat ik waar in moet vullen?
kan iemand dit verduidelijken voor mij?

alvast bedankt ^O^
Ik neem aan dat het hier gaat over straling, die gedeeltelijk doorgelaten wordt door een materiaal? Dat materiaal heeft dan een halveringsdikte, een maat voor hoeveel straling er wordt doorgelaten. Als je straling door een materiaal stuurt, is de intensiteit van die straling na één halveringsdikte nog maar de helft van de oorspronkelijke intensiteit. Voor de intensiteit na n halveringsdiktes geldt dan je eerste formule. I (n) is die gezochte intensiteit, I(0) is de oorspronkelijke intensiteit, en bij n vul je het aantal halveringsdiktes dat je materiaal dik is in.

De tweede formule geeft aan hoe je n kan berekenen, n=x/d1/2, met x de dikte van je materiaal, en d1/2 de halveringsdikte van je materiaal. Dat x en d1/2 gelijke eenheden moeten hebben betekent dat je niet de ene in meters mag zetten als de andere in centimeters staat, de eenheden moeten gelijk zijn.

Ik hoop dat het wat duidelijker is nu ;).
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_91758986
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 15:38 schreef M.rak het volgende:

[..]

Ik neem aan dat het hier gaat over straling, die gedeeltelijk doorgelaten wordt door een materiaal? Dat materiaal heeft dan een halveringsdikte, een maat voor hoeveel straling er wordt doorgelaten. Als je straling door een materiaal stuurt, is de intensiteit van die straling na één halveringsdikte nog maar de helft van de oorspronkelijke intensiteit. Voor de intensiteit na n halveringsdiktes geldt dan je eerste formule. I (n) is die gezochte intensiteit, I(0) is de oorspronkelijke intensiteit, en bij n vul je het aantal halveringsdiktes dat je materiaal dik is in.

De tweede formule geeft aan hoe je n kan berekenen, n=x/d1/2, met x de dikte van je materiaal, en d1/2 de halveringsdikte van je materiaal. Dat x en d1/2 gelijke eenheden moeten hebben betekent dat je niet de ene in meters mag zetten als de andere in centimeters staat, de eenheden moeten gelijk zijn.

Ik hoop dat het wat duidelijker is nu ;).
Ja het ging idd over de straling, bedankt (Y)
Het begint al duidelijker te worden, maar zou je misschien nog iets duidelijker voor me kunnen maken, door een voorbeeld te geven?
alvast bedankt ;)
  zondag 23 januari 2011 @ 18:13:41 #150
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_91759055


Ik denk dat je binnen de grenzen van deze formule moet blijven. Het zijn staven.
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_91760300
quote:
Op zondag 23 januari 2011 18:13 schreef GoodGawd het volgende:
[ afbeelding ]

Ik denk dat je binnen de grenzen van deze formule moet blijven. Het zijn staven.
Oh, dacht dat ze vierkant waren ;)
pi_91760737
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 18:11 schreef snellehenk het volgende:

[..]

Ja het ging idd over de straling, bedankt (Y)
Het begint al duidelijker te worden, maar zou je misschien nog iets duidelijker voor me kunnen maken, door een voorbeeld te geven?
alvast bedankt ;)
Stel je hebt een loden plaat (zeg dat lood een halveringsdikte van 5 mm heeft) van 18 mm dikte. Hierdoor laat je straling vallen met een intensiteit van 500 W/m2.

Eerst bereken je dan n, met de formule n=x/d1/2=18/5=3.6.
Daarna vul je de overige gegevens in in de eerste formule:
I(n)=I(0)*(1/2)n=500*(1/2)3.6=41 W/m2.
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_91761638
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 18:54 schreef M.rak het volgende:

[..]

Stel je hebt een loden plaat (zeg dat lood een halveringsdikte van 5 mm heeft) van 18 mm dikte. Hierdoor laat je straling vallen met een intensiteit van 500 W/m2.

Eerst bereken je dan n, met de formule n=x/d1/2=18/5=3.6.
Daarna vul je de overige gegevens in in de eerste formule:
I(n)=I(0)*(1/2)n=500*(1/2)3.6=41 W/m2.
dankjewel ^O^

het is me nu duidelijk geworden :D
pi_91852815
Ik heb nog een vraag over wiskunde.
Gegeven f(x) = sqrt(x) / e^x

Gevraagd:
a bereken de gebieden waar f(x) dalend is en waar stijgend
b bereken de gebieden waar f(x) convex is en waar concaaf

Nu ben ik zelf wel al begonnen, maar ik hang vast
Bij f(x) = sqrt(x) / e^x krijg je een f'(x) van:
( e^x / 2*sqrt(x) - e^x * sqrt(x) ) / e ^2x

Tot zover klopt die volgens mij wel bij mij. Om het keerpunt van stijgen en dalen te berekenen wil ik het nulpunt berekenen. Dus:
( e^x / 2*sqrt(x) - e^x * sqrt(x) ) / e ^2x = 0
( e^x / 2*sqrt(x) - e^x * sqrt(x) ) = 0
e^x / 2*sqrt(x) = e^x * sqrt(x)
e^x = e^x * sqrt(x) * sqrt (x) * 2 = e^x * 2x
2x = 1
x = 0,5

Dus bij x = 0,5 is het keerpunt van stijgen en dalen, volgens de GR klopt dit ook.

Echter het convex en concaaf moet ik de kromming van de eerste functie gaan berekenen.
De f"(x) is voor mij een compleet raadsel. Nu heb de f'(x) weer gedifferentieerd, maar dit gaat niet helemaal goed. Verder vraag ik me af of die f'(x) niet vereenvoudigd kan worden.
pi_91856947
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 16:25 schreef Adames het volgende:
Ik heb nog een vraag over wiskunde.
Gegeven f(x) = sqrt(x) / e^x

Gevraagd:
a bereken de gebieden waar f(x) dalend is en waar stijgend
b bereken de gebieden waar f(x) convex is en waar concaaf

Nu ben ik zelf wel al begonnen, maar ik hang vast
Bij f(x) = sqrt(x) / e^x krijg je een f'(x) van:
( e^x / 2*sqrt(x) - e^x * sqrt(x) ) / e ^2x

Tot zover klopt die volgens mij wel bij mij. Om het keerpunt van stijgen en dalen te berekenen wil ik het nulpunt berekenen. Dus:
( e^x / 2*sqrt(x) - e^x * sqrt(x) ) / e ^2x = 0
( e^x / 2*sqrt(x) - e^x * sqrt(x) ) = 0
e^x / 2*sqrt(x) = e^x * sqrt(x)
e^x = e^x * sqrt(x) * sqrt (x) * 2 = e^x * 2x
2x = 1
x = 0,5

Dus bij x = 0,5 is het keerpunt van stijgen en dalen, volgens de GR klopt dit ook.

Echter het convex en concaaf moet ik de kromming van de eerste functie gaan berekenen.
De f"(x) is voor mij een compleet raadsel. Nu heb de f'(x) weer gedifferentieerd, maar dit gaat niet helemaal goed. Verder vraag ik me af of die f'(x) niet vereenvoudigd kan worden.
Je antwoord op a is volgens mij correct. Ik heb als formule: (1-2x) / (2 * sqrt(x) * e^x)

Hier is wat eenvoudiger het nulpunt te bepalen vind ik. Of jij het verder handiger vindt weet ik niet :P
~Si vis amari, ama~
pi_91860262
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 17:56 schreef FedExpress het volgende:

[..]

Je antwoord op a is volgens mij correct. Ik heb als formule: (1-2x) / (2 * sqrt(x) * e^x)

Hier is wat eenvoudiger het nulpunt te bepalen vind ik. Of jij het verder handiger vindt weet ik niet :P
Na even wat te hebben gegeten zie ik wat je hebt gedaan, erg bedankt, daar kan ik verder mee.

-edit: dan kom ik uit op een f '' (x) = (4x^2 - 4x +1)/(4*x*sqrt(x)*e^x)-

[ Bericht 5% gewijzigd door Adames op 25-01-2011 19:24:59 ]
pi_92073518
Ik heb een beetje ruzie met m'n rekenmachine (Casio CFX-9850GC PLUS).
Volgens de docente vulde ik het helemaal goed in, maar m'n rekenmachine weigert het goede antwoord te geven. Aangezien de docente een Texas gebruikt kon ze me ook niet verder helpen.

De opgave:

Op een bepaald wegvak, is het aantal passerende auto’s Poisson verdeeld met een gemiddelde intensiteit van 240 passerende auto’s per uur.

a. Bereken de kans dat gedurende een periode van één uur meer dan 275 auto’s passeren.

Goed, ik heb dus op de Casio het volgende gedaan:
STAT->DIST->POISN->Pcd
Data: variable
x: 275
u: 240

Als resultaat geeft hij p(x)=0

Dit klopt natuurlijk niet. Staat er iets fout in m'n instellingen ofzo? Hoe los ik dit op?

edit: Oja het uiteindelijke antwoord (1-p) moet 0,0123 zijn.
  zondag 30 januari 2011 @ 13:41:09 #158
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_92074443
Heb je niet per ongeluk de pdf ipv cdf?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_92074663
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 13:41 schreef GlowMouse het volgende:
Heb je niet per ongeluk de pdf ipv cdf?
Je bent me net voor. Lijkt mij ook de meest logische optie :P
~Si vis amari, ama~
pi_92074774
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 13:41 schreef GlowMouse het volgende:
Heb je niet per ongeluk de pdf ipv cdf?
Nope
pi_92074845
Bij ppd komt er trouwens wel een getal uit. Maar daar heb ik dus niks aan.

Iemand uit m'n klas had een ander soort casio waaruit wel het goeie resultaat kwam.
En iemand anders had dezelfde casio als ik en kreeg ook p(x)=0
  dinsdag 1 februari 2011 @ 15:25:39 #162
123170 alors
zlata1234
pi_92175092
Weet iemand hoe de EXP functie werkt op een Casio fx-82? Ik krijg alleen maar Syntax error hoe ik het ook invoer :{ En hij zit in een formule die ik morgen nodig heb voor een tentamen....

formule is dus bv 234E X ( blabla / blabla )
know'm sayin?
×
word? word.
pi_92177262
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 15:25 schreef alors het volgende:
Weet iemand hoe de EXP functie werkt op een Casio fx-82? Ik krijg alleen maar Syntax error hoe ik het ook invoer :{ En hij zit in een formule die ik morgen nodig heb voor een tentamen....

formule is dus bv 234E X ( blabla / blabla )
Mij lijkt gewoon getal[EXP]getal. Dus bijvoorbeeld 2.34[EXP]5 als je 2.34 * 105 wilt hebben. Als dat niet werkt, kun je ook nog de 10x-toets gaan gebruiken.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 16:33:10 #164
282447 Maarten302
Make my day..
pi_92178753
Kan iemand mij helpen?

Ik moet de reactievergelijking van de neutralisatie van verdund zwavelzuur met kaliloog geven.
Volgens het antwoordenboekje is dit het antwoord: Voor de reactie Reactievergelijking Na de reactie
H3O+ + OH- --> 2 H2O

Zelf had ik dit bedacht: H2SO4 + KOH --> SO42- + K+ + 2H2O

Kan iemand mij vertellen of dit ook goed is, zo nee waarom niet?

bedankt!!
  dinsdag 1 februari 2011 @ 16:33:27 #165
123170 alors
zlata1234
pi_92178771
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:05 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Mij lijkt gewoon getal[EXP]getal. Dus bijvoorbeeld 2.34[EXP]5 als je 2.34 * 105 wilt hebben. Als dat niet werkt, kun je ook nog de 10x-toets gaan gebruiken.
ja maar getal met een komma erin, bv 345E1,06 trekt hij dan weer niet :{ En met 10x krijg ik niet het goede antwoord... vage zooi hoor...
know'm sayin?
×
word? word.
pi_92180522
quote:
9s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:33 schreef alors het volgende:

[..]

ja maar getal met een komma erin, bv 345E1,06 trekt hij dan weer niet :{ En met 10x krijg ik niet het goede antwoord... vage zooi hoor...
Je moet 345E6 doen.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:14:09 #167
123170 alors
zlata1234
pi_92180829
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:09 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

Je moet 345E6 doen.
Dat kan toch niet? Ik kan toch niet zomaar een getal veranderen? 1.06 is geen 6. Bovendien klopt het antwoord dan nog niet.
know'm sayin?
×
word? word.
pi_92182140
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:14 schreef alors het volgende:

[..]

Dat kan toch niet? Ik kan toch niet zomaar een getal veranderen? 1.06 is geen 6. Bovendien klopt het antwoord dan nog niet.
Maar je gebruikt EXP toch alleen als je iets "keer 10 tot de macht x" wil doen?
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:47:11 #169
123170 alors
zlata1234
pi_92182542
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:38 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

Maar je gebruikt EXP toch alleen als je iets "keer 10 tot de macht x" wil doen?
ja maar 10^6 is toch heel iets anders dan 10^1.06? Op mijn rekenmachine iig wel.
know'm sayin?
×
word? word.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:52:45 #170
282447 Maarten302
Make my day..
pi_92182819
Beste Fokkers,

Kan iemand mij helpen met het opstellen van de reactie (zuur-base) van vast bariumcarbonaat en een overmaat verdund zwavelzuur? Wat ik zelf dacht was: BACO3 + 2H3O+ ---> BA2+ + 3H2O + CO2

Is dit correct?

Bedankt!

Maarten
pi_92183550
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:47 schreef alors het volgende:

[..]

ja maar 10^6 is toch heel iets anders dan 10^1.06? Op mijn rekenmachine iig wel.
Hmm klopt.
Ik kan je vraag denk niet beantwoorden voor de rest. Opgave erbij zetten zou makkelijk zijn :P
pi_92183632
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:47 schreef alors het volgende:

[..]

ja maar 10^6 is toch heel iets anders dan 10^1.06? Op mijn rekenmachine iig wel.
Heb net even gekeken, mijn casio doet hetzelfde. 1.06 geeft een syntax error.
Waarom? Zie onderstaande link :)
http://www.casio.com/supp(...)A9A9-98BB6FE26CFE#13
~Si vis amari, ama~
pi_92211723
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:33 schreef Maarten302 het volgende:
Kan iemand mij helpen?

Ik moet de reactievergelijking van de neutralisatie van verdund zwavelzuur met kaliloog geven.
Volgens het antwoordenboekje is dit het antwoord: Voor de reactie Reactievergelijking Na de reactie
H3O+ + OH- --> 2 H2O

Zelf had ik dit bedacht: H2SO4 + KOH --> SO42- + K+ + 2H2O

Kan iemand mij vertellen of dit ook goed is, zo nee waarom niet?

bedankt!!
Jouw antwoord klopt niet helemaal. Verdund zwavelzuur is 2 H3O+ + SO42-. Kaliloog is een oplossing van kaliumhydroxide in water, dus: K+ + OH-.
De reactievergelijking wordt dan:
2 H3O+ + SO42- + K+ + OH- -> H3O+ + SO42- + K+ + 2 H2O-
Als je dan alles wegstreept wat niets doet in de reactie:
2 H3O+ + SO42- + K+ + OH- -> H3O+ + SO42- + K+ + 2 H2O-
dan krijg je:
H3O+ + OH- --> 2 H2O

quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:52 schreef Maarten302 het volgende:
Beste Fokkers,

Kan iemand mij helpen met het opstellen van de reactie (zuur-base) van vast bariumcarbonaat en een overmaat verdund zwavelzuur? Wat ik zelf dacht was: BACO3 + 2H3O+ ---> BA2+ + 3H2O + CO2

Is dit correct?

Bedankt!

Maarten
Dit antwoord klopt! :)
  woensdag 2 februari 2011 @ 12:56:40 #174
282447 Maarten302
Make my day..
pi_92217918
quote:
2s.gif Op woensdag 2 februari 2011 10:04 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Jouw antwoord klopt niet helemaal. Verdund zwavelzuur is 2 H3O+ + SO42-. Kaliloog is een oplossing van kaliumhydroxide in water, dus: K+ + OH-.
De reactievergelijking wordt dan:
2 H3O+ + SO42- + K+ + OH- -> H3O+ + SO42- + K+ + 2 H2O-
Als je dan alles wegstreept wat niets doet in de reactie:
2 H3O+ + SO42- + K+ + OH- -> H3O+ + SO42- + K+ + 2 H2O-
dan krijg je:
H3O+ + OH- --> 2 H2O

[..]

Dit antwoord klopt! :)
Dankjewel voor je reactie, ik snap het!
Ik heb alleen nog een klein vraagje:Ik heb het later aan mijn leraar gevraagd, en hij vertelde mij dat er nog een reactie plaatsvindt tussen bariumionen en de sulfaationen. Als dat zo is, is mijn antwoord fout toch?
pi_92220225
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 12:56 schreef Maarten302 het volgende:

[..]

Dankjewel voor je reactie, ik snap het!
Ik heb alleen nog een klein vraagje:Ik heb het later aan mijn leraar gevraagd, en hij vertelde mij dat er nog een reactie plaatsvindt tussen bariumionen en de sulfaationen. Als dat zo is, is mijn antwoord fout toch?
Daar heb ik zelf ook even overheen gekeken, terwijl ik nog expres heb opgezocht of bariumcarbonaat oplosbaar was in water. :|W

Er vindt inderdaad een reactie plaats tussen barium en sulfaat. Je mag hem uiteraard eerst zelf proberen, antwoord staat in de spoiler.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_92378109
Hallo
Is er een wiskunde fanaat onder jullie die zich geroepen om alle mogelijkheden (= 5!) van volgorde met de getallen 1 2 3 4 5 even in een lijstje te zetten.
Dus bijvoorbeeld 12345, 23145, 31245,
Alvast bedankt,
Herlinde
fgrgdg
pi_92378321
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 18:28 schreef herlinde het volgende:
Hallo
Is er een wiskunde fanaat onder jullie die zich geroepen om alle mogelijkheden (= 5!) van volgorde met de getallen 1 2 3 4 5 even in een lijstje te zetten.
Dus bijvoorbeeld 12345, 23145, 31245,
Alvast bedankt,
Herlinde
en dat kan je zelf niet doen omdat?
~Si vis amari, ama~
pi_92414546
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 18:28 schreef herlinde het volgende:
Hallo
Is er een wiskunde fanaat onder jullie die zich geroepen om alle mogelijkheden (= 5!) van volgorde met de getallen 1 2 3 4 5 even in een lijstje te zetten.
Dus bijvoorbeeld 12345, 23145, 31245,
Alvast bedankt,
Herlinde
Natuurlijk willen mensen hier wel 120 verschillende combinaties voor je uit schrijven. Als jij dan bij ze thuis de afwas doet een week lang :Y

Hiervoor heb je geen "wiskundefanaat" nodig heur :')
-
pi_92437143
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 18:28 schreef herlinde het volgende:
Hallo
Is er een wiskunde fanaat onder jullie die zich geroepen om alle mogelijkheden (= 5!) van volgorde met de getallen 1 2 3 4 5 even in een lijstje te zetten.
Dus bijvoorbeeld 12345, 23145, 31245,
Alvast bedankt,
Herlinde
_O- :')
pi_92437768
het ergste is dat ze in het wiskundetopic nog haar zin heeft gekregen ook :')
~Si vis amari, ama~
pi_92514513
Heeft er hier iemand enig idee wat de term 'retrieval' betekend in de context van weer/klimaat studies?
pi_93015771
EDIT: vraag opgelost, ik zat te slapen :P

[ Bericht 73% gewijzigd door Jac0bus op 19-02-2011 18:12:10 ]
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
pi_93167499
over die cijfers, dat is gewoon 5^5 toch?

anyway...

vraagje over scheikunde:
een weekmaker verlaagd het Tg (glaspunt) van een polymeer. maar verlaagd het dan ook het Tv? dit lijkt mij namelijk wel logisch, maar staat er in het boek niet bij.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 20:34:10 #184
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_93168253
Tv?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_93168793
Tv = vloeitemperatuur
pi_93207109
Weet iemand het antwoord hierop?
Noem 3 dingen die als projectiel gebruikt werden voor een trebuchet en wat de bedoeling daarvan was (behalve steen)

en...
Beschrijf hoe er toen oorlog gevoerd werd en waarom de trebuchet daarbij zeer gevreesd was.
pi_93207509
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 16:52 schreef verwarmingsbank het volgende:
Weet iemand het antwoord hierop?
Noem 3 dingen die als projectiel gebruikt werden voor een trebuchet en wat de bedoeling daarvan was (behalve steen)

en...
Beschrijf hoe er toen oorlog gevoerd werd en waarom de trebuchet daarbij zeer gevreesd was.
O.a. lijken om ziektes te verspreiden.
pi_93212107
Gevreesd? is dit wel beta huiswerk?
Afijn:
zoals al gezegd, om lijken met ziektes af te schieten.
Het mechanisme is zeer vernuftig en kan van vrij ver worden gebruikt en is daarmee zeer destructief.
Verder lijkt met het een nogal moraalbrekend wapen. Niemand zal graag vooraan de linie willen staan en in formatie blijven willen staan als er een grote romp op je af komt.

Anders dan dat, geen id.
  woensdag 23 februari 2011 @ 19:42:42 #189
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_93215780
Ik zou niet teveel gaan antwoorden, volgens mij laat meneer ons zijn huiswerk maken. Hetzelfde is overigens ook in Gamma gepost.
pi_93216566
quote:
1s.gif Op woensdag 23 februari 2011 19:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik zou niet teveel gaan antwoorden, volgens mij laat meneer ons zijn huiswerk maken. Hetzelfde is overigens ook in Gamma gepost.
Jij weer?
De rede waarom ik het ook in Gamma heb gepost is omdat Koffiegast zei dat dit geen betahuiswerk is.
Rede dat ik het hier geplaatst had is omdat het voor het vak techniek is en omdat mij dat het beste bij beta leek passen.

Rest van mijn reactie mag je lezen in Gamma.
  donderdag 24 februari 2011 @ 13:38:51 #191
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_93252671
Hoe zit het nu precies met statische en kinetische wrijvings coeficient?

Ik heb een auto die trekt op en zijn achterwielen slippen. Gegeven heb je de statische en kinetische wrijvings coefficient van de wielen.

In de berekening van de krachten in X richting gebruiken ze dan alleen de kinetische wrijvings coefficient van de slippende wielen. Verder doen ze niks met die coefficenten.

Waarom komt die statische niet van pas?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_93252861
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2011 13:38 schreef GoodGawd het volgende:
Hoe zit het nu precies met statische en kinetische wrijvings coeficient?

Ik heb een auto die trekt op en zijn achterwielen slippen. Gegeven heb je de statische en kinetische wrijvings coefficient van de wielen.

In de berekening van de krachten in X richting gebruiken ze dan alleen de kinetische wrijvings coefficient van de slippende wielen. Verder doen ze niks met die coefficenten.

Waarom komt die statische niet van pas?
De statische wrijvingscoëfficient wordt gebruikt als het object zich in rust bevindt als ik het mij goed herinner; de kinetische als het object in beweging is. (Als ik het mij nog beter herinner: statisch>kinetisch, er is meer kracht nodig om iets in beweging te brengen dan in beweging te houden)
  donderdag 24 februari 2011 @ 13:59:52 #193
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_93253528
Het is toch zo dat de statische bepaald hoeveel kracht er nodig is om het in beweging te krijgen. En de kinetische bepaald hoeveel kracht er nodig is als het al bewegend is.

Dus als we met een stilstaande auto te maken hebben dan beginnen we met statische. Maar als het al rijdende is dan spreken we alleen nog over kinetische right?

Het is dus niet zo dat het dan statische plus kinetische is?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_93254139
Statische wrijvingskrachten heb je bij normaal contact tussen band en grond. Dynamisch zodra het zaakje begint te slippen. Vandaar ook ABS - zodra de band niet draait en de auto in beweging is, heb je dynamische wrijving, die veel lager is dan statische wrijving. Dat remt niet goed.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 25 februari 2011 @ 17:05:26 #195
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_93313871


T staat voor 1/2 m v2

Waar komt die 1/3 4 32 vandaan?

Dat moet dus gelijk zijn aan de massa, maar hoe komen ze daarbij?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  vrijdag 25 februari 2011 @ 17:08:15 #196
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_93313980
Dat is het traagheidsmoment van die stok.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 25 februari 2011 @ 17:10:36 #197
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_93314069
Oh, ik dacht dat het voor een dunne staaf 1/12 was..dat zegt het formule blad tenminste.

T staat voor 1/2 I(massatraagheidsmoment) v2 trouwens.

Ziehier:



[ Bericht 24% gewijzigd door GoodGawd op 25-02-2011 17:18:54 ]
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_93320842
Houd er wel rekening mee dat de as waarom de staaf draait niet door het massamiddelpunt van de staaf loopt. Je moet het massatraagheidsmoment daarop aanpassen.

Voor een dunne staaf met lengte d geldt dan:
I = IG + m(d/2)2 = 1/12 md2 + m(d/2)2 = 1/12 md2 + 1/4 md2 = (1/12 + 1/4) md2 = 1/3md2

Zie ook deze tabel voor situatie h.

[ Bericht 0% gewijzigd door lyolyrc op 25-02-2011 23:57:03 ]
  vrijdag 25 februari 2011 @ 20:41:35 #199
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_93322196
Regel van Steiner inderdaad.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_93387199
Kan iemand mij a.u.b. helpen met vraag e?


Het antwoord luidt:
quote:
(1) Bij afsplitsing van één HCl-molecuul ontstaan 4-chloor-1-penteen,
en cis- en trans-4-chloor-2-penteen, waarbij de configuratie aan het asymmetrische C-atoom
niet verandert
.
Wat bedoelen ze met het vetgedrukte? C4 is toch een asymmetrische atoom waardoor je dus cis-D-, cis-L-, trans-D- en trans-L-4-chloor-2-penteen zou verwachten.

Mijn dank is groot.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')