abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86682281
Vorige deel: [Bčta overig] 'Huiswerk- en vragentopic'.

Post hier weer al je vragen, passies, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de vakken:

• Natuurkunde
• Informatica
• Scheikunde
• Biologie
• Algemene Natuurwetenschappen
• ... en alles wat verder in de richting komt.

Van MBO tot WO, hier is het topic waar je een antwoord kunt krijgen op je vragen.

Opmaak: http://betahw.mine.nu/index.php: site van GlowMouse om formules te kunnen gebruiken in je posts (op basis van Latexcode wordt een plaatje gegenereerd dat je vervolgens via het aangegeven linkje kunt opnemen).
pi_86682467
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 14:10 schreef Warren het volgende:
Ok, bedankt. Voor 2-broom 1 methylbutaan geldt dus uiteraard hetzelfde.
2-broom-1-methylbutaan bestaat niet. Dat heet 3-broompentaan. ;)
Glowmouse geeft ook al een hint in die richting:
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 14:00 schreef GlowMouse het volgende:
En met een keten van vijf koolstofatomen heb je dus geen methylbutaan.


[ Bericht 0% gewijzigd door lyolyrc op 21-09-2010 18:27:46 (tellen... :')) ]
  dinsdag 21 september 2010 @ 18:25:37 #3
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_86682598
3-broompentaan :P
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_86682677
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 18:25 schreef GlowMouse het volgende:
3-broompentaan :P
Dit heb jij niet gezien, ok? O-)
  woensdag 22 september 2010 @ 21:52:33 #5
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_86729482
Nog even een simpel vraagje micro-economie waar ik zelf gek genoeg niet lekker uitkom:

Wanda Littlemore’s utility function is U(x, y) = x + 46y - 2y^2. Her income is $135. If the price of x is $1 and the price of y is $18, how many units of good x will Wanda demand?

thnx :)
  woensdag 22 september 2010 @ 22:00:25 #6
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_86729887
wat heb je al?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_86736506
Ik zit met een probleem wat ik enigszins genant vind, maar toch over verbaas hoe/wat ik fout doe:

Het gaat over kNN algoritme (k nearest neighbour). Nou is het in principe een zeer dom algoritme waarbij het gewoon de hele training set in zijn geheel onthoudt. Nou heb ik alleen het probleem, dat de error op de test set met een kNN model verschilt als ik de training set gewoon hup doorgeef zoals ie is en als ik dezelfde training set (dus dezelfde instances!) eerst even door elkaar schud (dus de volgorde randomiseert).

Ik vind op websites en boeken niks over order, dus dacht ik dat het aan mijn code lag, maar dat heb ik nu zo vaak getest dat ik zo zit van "mis ik iets?".

Me enige andere gok is dat de euclidean distances (want dat wordt gebruikt) tot de instanties uit de training set (bij het testen van de test set) vrijwel hetzelfde is en dat je dus enkel het verschil hebt tussen nonrandom & random vanwege dat het maximaal K neighbours kan pakken (en dus niet zo zeer kijkt of er nog een paar extra neighbours zijn die even ver zitten).

Iemand?
pi_86756850
Iedereen bedankt die mij heeft geholpen ^O^ Nog een kleine vraag (sorry voor deze overload aan vragen):

Uitgaande van methylpropeen en stof X onstaat door additie de verbinding 2,2,4-trimethylpentaan. Dit gebeurt onder invloed van geconcentreerd zwavelzuur bij een temperatuur van 273K.

a.Geef de vergelijking van deze reactie en de naam van stof X

In een reactievat met methylpropeen wordt een druppel geconcentreerd zwavelzuur gedaan. Na verloop van tijd zijn er door additie twee nieuwe alkenen ontstaan in het reactievat. Een van die alkenen is 2,4,4-trimethyl-1penteen

b. Geef de structuruformule en de naam van het tweede product

Mijn vraag betreft vraag b. Ik snap wel hoe je tot deze twee producten komt ( de tweede is 2,5 - dimethyl - 1 hexeen), maar ik begrijp niet hoe deze twee producten een dubbele binding kunnen hebben, want in mij boek staat dat een onverzadigde verbinding door additie omgezet in een verzadigde verbinding (en deze twee producten hebben dubbele binding dus zijn ze onverzadigd).

Alvast bedankt :)
pi_86763354
quote:
Op donderdag 23 september 2010 17:45 schreef Warren het volgende:
Iedereen bedankt die mij heeft geholpen ^O^ Nog een kleine vraag (sorry voor deze overload aan vragen):

Uitgaande van methylpropeen en stof X onstaat door additie de verbinding 2,2,4-trimethylpentaan. Dit gebeurt onder invloed van geconcentreerd zwavelzuur bij een temperatuur van 273K.

a.Geef de vergelijking van deze reactie en de naam van stof X
Sowieso is volgens mij de volgorde van deze vragen nogal onlogisch. Als je snapt hoe men aan 2,4,4-trimethyl-1-penteen komt, dan snap je vast ook wel wat er nodig is om dit om te zetten naar het overeenkomstige pentaan.
quote:
In een reactievat met methylpropeen wordt een druppel geconcentreerd zwavelzuur gedaan. Na verloop van tijd zijn er door additie twee nieuwe alkenen ontstaan in het reactievat. Een van die alkenen is 2,4,4-trimethyl-1penteen

b. Geef de structuruformule en de naam van het tweede product

Mijn vraag betreft vraag b. Ik snap wel hoe je tot deze twee producten komt ( de tweede is 2,5 - dimethyl - 1 hexeen), maar ik begrijp niet hoe deze twee producten een dubbele binding kunnen hebben, want in mij boek staat dat een onverzadigde verbinding door additie omgezet in een verzadigde verbinding (en deze twee producten hebben dubbele binding dus zijn ze onverzadigd).

Alvast bedankt :)
Volgens mij komt er een ander product uit, niet 2,5-dimethyl-1-hexeen. :N
  donderdag 23 september 2010 @ 20:31:37 #10
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_86763822
quote:
Op woensdag 22 september 2010 22:00 schreef GlowMouse het volgende:
wat heb je al?
Nu het juiste antwoord :)

Dacht dat de afgeleide (1+46y-2y^2)/(x+46-4y) moest zijn. Maar het is gewoon 1/(46-4y).
Dan komen er toch wat lekkerdere getallen uit :D
pi_86771319
Misschien dat dit nog wat licht in de duisternis brengt wat betreft de reactie die methylpropeen uitvoert:

pi_86866828
Ik moet in C iets roteren met behulp van matricen enzo (openGL overigens). Er staat bij de rotate functie, Create the orthonormal basis. Wat is dat?
  zondag 26 september 2010 @ 17:45:17 #13
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_86867077
Hoe is je lineaire algebrakennis?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_86867128
quote:
Op zondag 26 september 2010 17:45 schreef GlowMouse het volgende:
Hoe is je lineaire algebrakennis?
Zeer basaal. :P

Ik had dit overigens in gedachten, want er wordt dus dit gegeven:

1GLfloat u[3], v[3], w[3], t[3];
Dus had ik dit in gedachten:

1
2
3
4
5
6
GLfloat basis[9] =
{
    u[0], u[1], u[2],
    v[0], v[1], v[2],
    w[0], w[1], w[2]
}
Maar eerlijk gezegd is dat een wilde gok van me.

Edit: Ben er al uit en het werkt ;)

[ Bericht 28% gewijzigd door Diabox op 26-09-2010 23:35:04 ]
pi_87035134
hoe kan je weten hoeveel fluoride er in tandpasta zit door een proef :? ??
Er zit verschillende stoffen in tandpasta, ik weet echt niet hoe je dat moet doen

met google kom ik ook niet echt verder
Wie het laatst lacht, denkt het traagst!
pi_87035216
Op de verpakking kijken.

Nee je zal het vast kunnen laten reageren met 'n bepaalde stof, zodoende kan je achter de concentratie komen oid.
pi_87035582
quote:
Op donderdag 30 september 2010 20:17 schreef Diabox het volgende:
Op de verpakking kijken.

Nee je zal het vast kunnen laten reageren met 'n bepaalde stof, zodoende kan je achter de concentratie komen oid.
Maar hoe weet ik zeker dat ie alleen met fluoride reageert, en niet met een van de andere stoffen?
Wie het laatst lacht, denkt het traagst!
pi_87035651
http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=20&t=473 ;)

Edit: Is alleen aantonen, maar zal je wel op weg helpen 'n beetje. :)
pi_87103603
Ik heb even een issue, namelijk het uitgoochelen welke oppervlakte in een figuur (met probability density functies p(x|class1) & p(x|class2) de p(fout| Class1) en p(fout|class 2) moeten worden aangewezen.

(Bayesian probabilities dus!)

P(x) is niet bekend en p(Class1) & p(Class2) worden slechts opgegeven als gelijk (=0.5) of 0.7 vs 0.3. (Voor een voorbeeld van hoe je de kansen in het figuur ziet: http://www.cs.bilkent.edu(...)s/cs551_bayesian.pdf pagina 33).

Klopt het dat als ik zeg dat p(fout|class1) dus hetgene is waarbij het class1 is (dus heeft een p(x|class 1)>0 op een bepaald domein in het figuur) maar waar class 2 wordt gekozen (dus aan de andere kant van de decision boundary ligt), dus dat het domein waarbij p(x|class 1) kleiner is dan p(x|class 2)?

Kortom in de link die ik gaf, pagina 33: de linkerbovenste figuur: p(fout|class 1) is dus het oppervlak onder de zwarte lijn op domein ~1.75 t/m ~4.4 (gedeelte dus onder zwarte lijn rechts van de zwarte onderbroken lijn (= decision boundary)).

En dus dat p(fout|class 2) dus het oppervlakte is, links van de zwarte onderbroken lijn onder de rode lijn?
pi_87592878
Orale toediening doorgaat een first-pass metabolism, intramusculaire toediening niet, waardoor oraal meer levertoxisch is (wanneer het uberhaupt dus al levertoxisch is). Mijn vraag; geldt dit ook voor hydrofiele stoffen die intramusculair worden toegediend?
pi_87607448
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 23:52 schreef Diabox het volgende:
Orale toediening doorgaat een first-pass metabolism, intramusculaire toediening niet, waardoor oraal meer levertoxisch is (wanneer het uberhaupt dus al levertoxisch is). Mijn vraag; geldt dit ook voor hydrofiele stoffen die intramusculair worden toegediend?
Waarschijnlijk is de opname in het bloed bij intramusculaire toediening al trager dan bij orale toediening. En mogelijk is de opname nog trager aangezien hydrofiele stoffen moelijker celmembranen passeren. Dus ik denk dat intramusculaire toediening van hydrofiele stoffen nog minder levertoxisch is.
pi_87607998
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 16:00 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is de opname in het bloed bij intramusculaire toediening al trager dan bij orale toediening. En mogelijk is de opname nog trager aangezien hydrofiele stoffen moelijker celmembranen passeren. Dus ik denk dat intramusculaire toediening van hydrofiele stoffen nog minder levertoxisch is.
Iemand anders zei weer dat het dan inderdaad even hepatotoxisch is als oraal, maar dat het in de geval van de stof die ik voor ogen heb weer niet het geval is, omdat het zich direct bindt aan de androgene receptoren waardoor bij orale toediening er mg per mg meer ontgiftigt moet worden.
pi_87773965
Wederom heb ik jullie hulp nodig:



Deze twee stoffen 2-chloor-3-methylbutaan en 1-chloor-2-methylbutaan zijn racemeschische mengsels. Dus zouden ze spiegelbeeld isomeren van elkaar moeten zijn toch? Maar ik zie niet hoe je door de een te spiegelen de andere stof krijgt. Dit zit er voor mij uit als chemische reorganisatie :{

Alvast bedankt ^O^
pi_87777633
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 22:22 schreef Warren het volgende:
Wederom heb ik jullie hulp nodig:

[ afbeelding ]

Deze twee stoffen 2-chloor-3-methylbutaan en 1-chloor-2-methylbutaan zijn racemeschische mengsels. Dus zouden ze spiegelbeeld isomeren van elkaar moeten zijn toch? Maar ik zie niet hoe je door de een te spiegelen de andere stof krijgt. Dit zit er voor mij uit als chemische reorganisatie :{

Alvast bedankt ^O^
Ten eerste, het is racemisch, niet racemeschisch.

Je observatie dat de beide structuren geen spiegelbeeldisomeren van elkaar zijn klopt. Het zijn overigens wel isomeren van elkaar, ze hebben namelijk elk molecuulformule C5H11Cl. Het is wel zo dat beide stoffen een stereocentrum bevatten. De bovenste bij het koolstofatoom waaraan de Cl vastzit, de onderste bij het koolstofatoom waaraan de methylgroep vastzit. Je kunt dus S-2-chloor-3-methylbutaan en R-2-chloor-3-methylbutaan hebben, welke met elkaar een racemisch mengsel vormen. En S-1-chloor-2-methylbutaan en R-1-chloor-2-methylbutaan die met elkaar een racemisch mengsel vormen.
pi_87808874
Willen jullie mij alsjeblieft helpen?

Ik heb morgen een scheikundetoets, en nu was ik wat aan het oefenen en nu lukt het me dus niet om de vergelijking van de verbranding van calciumoxide op papier te krijgen.

Hulp, iemand? :)
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
pi_87809142
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 20:55 schreef Lutte het volgende:
Willen jullie mij alsjeblieft helpen?

Ik heb morgen een scheikundetoets, en nu was ik wat aan het oefenen en nu lukt het me dus niet om de vergelijking van de verbranding van calciumoxide op papier te krijgen.

Hulp, iemand? :)
Wat wil je gaan verbranden aan calciumoxide? Verbranden betekent reactie met zuurstof, maar calciumoxide is al maximaal geoxideerd, dus er valt niet aan te verbranden.
pi_87809265
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 21:01 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Wat wil je gaan verbranden aan calciumoxide? Verbranden betekent reactie met zuurstof, maar calciumoxide is al maximaal geoxideerd, dus er valt niet aan te verbranden.
Dat zal verklaren waarom ik geen idee had wat ze bedoelden.

Het zijn de vragen die een meisje op had geschreven die de toets eerder had gemaakt (ja heel slecht, fraude, ik weet het) dus er ontbreken wat dingen. Maar nu weet ik in ieder geval dat het niet is dat ik iets niet snap ofzo.

Bedankt voor de snelle reactie, kan ik ook weer rustig slapen vannacht!! :D
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
pi_87809383
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 21:03 schreef Lutte het volgende:
Dat zal verklaren waarom ik geen idee had wat ze bedoelden.

Het zijn de vragen die een meisje op had geschreven die de toets eerder had gemaakt (ja heel slecht, fraude, ik weet het) dus er ontbreken wat dingen. Maar nu weet ik in ieder geval dat het niet is dat ik iets niet snap ofzo.

Bedankt voor de snelle reactie, kan ik ook weer rustig slapen vannacht!! :D
De welbekende strikvraag. :P

Lukt de verbranding van calcium wel?
pi_87809480
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 21:05 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

De welbekende strikvraag. :P

Lukt de verbranding van calcium wel?
2Ca (s) + O2 (g) --> 2CaO ?
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
pi_87809589
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 21:07 schreef Lutte het volgende:

[..]

2Ca (s) + O2 (g) --> 2CaO ?
Appeltje eitje, zo te zien! :s)
pi_87809658
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 21:09 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Appeltje eitje, zo te zien! :s)
Jeej. :D Echt heel erg bedankt!!
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
  donderdag 21 oktober 2010 @ 21:11:01 #32
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_87809660
- laat maar -
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_87814000
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 23:49 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Ten eerste, het is racemisch, niet racemeschisch.

Je observatie dat de beide structuren geen spiegelbeeldisomeren van elkaar zijn klopt. Het zijn overigens wel isomeren van elkaar, ze hebben namelijk elk molecuulformule C5H11Cl. Het is wel zo dat beide stoffen een stereocentrum bevatten. De bovenste bij het koolstofatoom waaraan de Cl vastzit, de onderste bij het koolstofatoom waaraan de methylgroep vastzit. Je kunt dus S-2-chloor-3-methylbutaan en R-2-chloor-3-methylbutaan hebben, welke met elkaar een racemisch mengsel vormen. En S-1-chloor-2-methylbutaan en R-1-chloor-2-methylbutaan die met elkaar een racemisch mengsel vormen.
Bedankt. Het is mij nu duidelijk wat een racemisch mengsel is ^O^
pi_87911653
Molverhoudingen in evenwichtsreacties

Voorbeeld: NH4 + H20 -> NH3 + H30
<--

Stel dat je 5 mol NH4 hebt, kun je dan zeggen dat je dan ook 5 mol NH3 hebt, omdat de molverhouding 1:1 is. Dat lijkt me niet, aangezien het een evenwicht is, dus mijn vraag hoe kun je dan weten hoeveel mol H20, NH3 en H30 hebt?
pi_87917886
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:00 schreef Flanxx het volgende:
Molverhoudingen in evenwichtsreacties

Voorbeeld: NH4 + H20 -> NH3 + H30
<--

Stel dat je 5 mol NH4 hebt, kun je dan zeggen dat je dan ook 5 mol NH3 hebt, omdat de molverhouding 1:1 is. Dat lijkt me niet, aangezien het een evenwicht is, dus mijn vraag hoe kun je dan weten hoeveel mol H20, NH3 en H30 hebt?
De reactie die je hier beschrijft, is geen evenwichtsreactie. NH3 is veel meer genegen om een H+ op te nemen, dan H2O. Deze reactie loopt af, op deze manier: NH3 + H3O+ -> NH4+ + H2O. Je gooit namelijk een sterk zuur bij ammoniak.

Er treedt wel evenwicht op bij deze reactie: NH3 + H2O <=> NH4+ + OH-. De molverhoudingen hierin kun je berekenen uit baseconstante Kb of zuurconstante Ka voor deze reactie.

Kb = [ NH4+ ]*[ OH- ]/[ NH3 ]
en
Ka = [ NH3 ]/([ NH4+ ]*[ OH- ])
dus:
Ka = 1/Kb.

De waarde van de constanten kun je opzoeken in de literatuur. De molverhoudingen tussen de stoffen in de evenwichtsreactie kun je berekenen uit de gegeven vergelijkingen voor de evenwichtsconstanten. Deze molverhoudingen gelden uiteraard bij evenwicht, niet wanneer het evenwicht zich nog aan het instellen is.
pi_88028751
Hallo,

Ik zit in 5 havo en ik heb binnenkort een SE voor natuurkunde. Het onderdeel waar ik problemen mee heb is signaalverwerking. Het probleem is dat ik van schakelingen op een systeembord bijna niets begrijp. Je moet ze zelf kunnen maken of af maken, maar dan gebeurt er bij mij niks omdat ik niet weet hoe ik moet beginnen en hoe ik verder moet gaan. En het gaat dan nog niet over uitgebreide schakelingen. Hier is een voorbeeld van de schakelingen die we moeten maken:



We moeten nu ook thuis oefenen met een programmaatje waarmee je die schakelingen maakt. Het programmaatje heet Systematic. Ik ga sowieso bijles vragen maar zou iemand me hier uitleg kunnen geven? Ik weet dat dat wel heel uitgebreid is, dus als het niet kan, dan niet. :{

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2010 17:09:05 ]
pi_88055088
quote:
5s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 17:08 schreef Mark94 het volgende:
We moeten nu ook thuis oefenen met een programmaatje waarmee je die schakelingen maakt. Het programmaatje heet Systematic. Ik ga sowieso bijles vragen maar zou iemand me hier uitleg kunnen geven? Ik weet dat dat wel heel uitgebreid is, dus als het niet kan, dan niet. :{
De stof in 5 HAVO is grondig veranderd sinds ik op school zat... Desondanks zal ik toch pogen om je op weg te helpen.

Ben je bekend met digitale logica? Als je dat onder de knie hebt, wordt dit soort materie snel helderder. Weet je hoe veel 1 AND 1 is? Of 0 OR NOT(0)? Of 1 AND 0? Nee? (0) ;) - google op digitale logica of iets dergelijks en zorg er voor dat je de theorie onder controle hebt. Het ziet er misschien imponerend uit, maar moeilijk is het zeer zeker niet.

In stap 2 verdiep je je in het probleem dat je leraar je voorgeschoteld heeft. Wat is het doel van je opdracht, wat moet je doen.

In stap 3 ga je je verdiepen in wat de functie van ieder deelcomponent op het schakelbord is. Hoe werkt zo'n comparator, hoe zit zo'n pulsteller in elkaar.

In de techniek gaat het er vaak om, om een complex probleem op te delen in mini-probleempjes, en die een voor een volledig te snappen en op te lossen. Uiteindelijk los je zo een heel probleem op.

Laat maar weten als je meer info nodig hebt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_88072339
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 05:19 schreef Lyrebird het volgende:

[..]



De stof in 5 HAVO is grondig veranderd sinds ik op school zat... Desondanks zal ik toch pogen om je op weg te helpen.

Ben je bekend met digitale logica? Als je dat onder de knie hebt, wordt dit soort materie snel helderder. Weet je hoe veel 1 AND 1 is? Of 0 OR NOT(0)? Of 1 AND 0? Nee? (0) ;) - google op digitale logica of iets dergelijks en zorg er voor dat je de theorie onder controle hebt. Het ziet er misschien imponerend uit, maar moeilijk is het zeer zeker niet.

In stap 2 verdiep je je in het probleem dat je leraar je voorgeschoteld heeft. Wat is het doel van je opdracht, wat moet je doen.

In stap 3 ga je je verdiepen in wat de functie van ieder deelcomponent op het schakelbord is. Hoe werkt zo'n comparator, hoe zit zo'n pulsteller in elkaar.

In de techniek gaat het er vaak om, om een complex probleem op te delen in mini-probleempjes, en die een voor een volledig te snappen en op te lossen. Uiteindelijk los je zo een heel probleem op.

Laat maar weten als je meer info nodig hebt.
Ja dat met die EN- en OF-poorten begrijp ik wel. Dat van die deelcomponenten (wat ik het moeilijkst vind) staat toch wel goed in het boek uitgelegd dus dat moet ik nog maar even goed doorlezen. Bedankt :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-10-2010 17:06:36 ]
pi_88145004
Ik heb 2 variabelen: gemiddeld aantal mobiele apparaten (1) en gemiddeld gebruiksduur (2). Nu wil ik toetsen of het aantal mobiele apparaten van invloed is op de gebruiksduur van de mobiele apparaten. De hypothese is dat studenten met meer mobiele apparaten, meer gebruik maken van die apparaten.

Maar ik weet even niet goed welke toets ik moet uitvoeren.
pi_88262084
Ikben bezig met een profielwerkstuk over groene stroom en ik vond ergens de zin:
"een turbine met een capaciteit van 5 MW"

Wordt hier dan de maximale capaciteit bedoeld of hetgeen daadwerkelijk gemiddeld wordt opgewekt?
pi_88262420
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 20:30 schreef PompTieDom het volgende:
Ikben bezig met een profielwerkstuk over groene stroom en ik vond ergens de zin:
"een turbine met een capaciteit van 5 MW"

Wordt hier dan de maximale capaciteit bedoeld of hetgeen daadwerkelijk gemiddeld wordt opgewekt?
Ik zou het bijzonder vinden als het niet het maximaal vermogen was. Voorstanders van groene stroom hebben er namelijk nogal een handje van om hun plannen mooier te maken dan ze zijn met behulp van het maximaal vermogen.
pi_88298007
Weet iemand ook een leuk en makkelijk programma om grafieken te plotten en er letters en pijlen etc. bij te plaatsen?
pi_88314257
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 19:23 schreef hello_moto1992 het volgende:
Weet iemand ook een leuk en makkelijk programma om grafieken te plotten en er letters en pijlen etc. bij te plaatsen?
Het beste grafiekenprogramma dat er te koop is, is Origin. Kost je wel een paar knaken. Kun je hele mooie en duidelijke grafieken mee maken.

Uit eigen werk (niet noodzakelijkerwijs mooi en duidelijk, maar het is een voorbeeld):

Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_88324368
Met Matlab is het ook goed grafieken maken, maar het is ook duur en het vraagt nog wat tijd om te leren.

Het voordeligste alternatief blijft waarschijnlijk toch Excel, of zijn tegenhanger in Open Office.
pi_88324757
Matlab is wel erg gemakkelijk illegaal verkrijgbaar, ik zou haast zweren dat het gros van de studenten het illegaal heeft.
pi_88342467
Ok, ik zal er eens naar kijken :) . Ty.

Zou iemand misschien ook weten waar ik een code voor COACH kan verkrijgen (gratis uiteraard)? Ik zou dit programma namelijk graag thuis willen gebruiken.

Heb 't al gevonden:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 36% gewijzigd door hello_moto1992 op 04-11-2010 22:18:35 ]
pi_88402821
Kan iemand mij uitleggen waarom ethaanthiol (CH3 - CH2 - SH) dipool-dipoolbindingen tussen de moleculen heeft? C-H binding is geen polaire binding omdat het verschil in elektronegativiteit klein is (C:2,5 en H: 2,1). S heeft als elektronegativiteit 2,4.
pi_88420039
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 15:51 schreef Warren het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom ethaanthiol (CH3 - CH2 - SH) dipool-dipoolbindingen tussen de moleculen heeft? C-H binding is geen polaire binding omdat het verschil in elektronegativiteit klein is (C:2,5 en H: 2,1). S heeft als elektronegativiteit 2,4.
Omdat de elektronegativiteit van de atomen niet gelijk is en ethaanthiol bovendien niet symmetrisch is. De dipolen zijn uiteraard wel klein, door het kleine verschil in elektronegativiteit van C,H en S.
pi_88532912
Ik heb al meerdere artikelen en boeken doorgelezen over dit onderwerp maar ik schijn het maar niet goed te kunnen begrijpen omdat er zo vreselijk veel informatie door elkaar staat wat betreft dit onderwerpt.

Als we bijvoorbeeld penicilline nemen.... dit is een β-lactam antibiotica, dit betekent dat hij een β-lactamring bij zicht draagt en hiermee de DD-transpeptidase enzymen, die verantwoordelijk zijn voor de bouw van de celwand van de bacterie, afleiden om in de β-lactamring te gaan knippen van het antibioticum in plaats van op het D-ala D-ala structuur in de bacteriële wand te gaan knippen?

Of zet penicilline nu zijn β-lactamring OP de bacteriewand en blokkeert deze met zijn ring dan zo het proces van D-ala D-ala dat normaal gesproken wordt doorgeknipt? ....

Of is geen één van beide juist bedacht?

En nog even snel over bijvoorbeeld Vancomysine.... deze antibioticum gaat toch als een soort van hoedje OP de D-ala D-ala staartjes zitten zodat deze niet meer om kunnen buigen om een verbinding met elkaar aan te gaan?

Eigenlijk twee vragen in één dus...... over een erg lastig onderwerp.
Ik hoop dat iemand mij hier wat meer duidelijkheid over kan scheppen! :)
pi_88571965
Ik heb een vraagje m.b.t. luchtweerstand.
Ik heb m.b.t excel een modelletje opgesteld:



Klopt deze voorstelling?

"De eenheid newton is gedefinieerd als de kracht die een massa van 1 kilogram een versnelling van 1 m/s˛ geeft"

Moet ik hier ook nog ergens de massa van het balletje meenemen? Zoja, waar? Ik zou namelijk willen stellen dat Fres = m*a = 0, dus deze in principe al meegeteld is :)
pi_88582649
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 21:18 schreef hello_moto1992 het volgende:
Ik heb een vraagje m.b.t. luchtweerstand.
Ik heb een vaag idee waar je naar toe wil, maar je vraagstelling is niet helemaal duidelijk.

Je hebt een balletje dat bij oplopende (lucht)snelheid een andere wrijvingskracht ondergaat, en die wrijvingskracht probeer je te berekenen, klopt dat? Als dat balletje geen versnelling ondergaat, dan betekent dat dat de wrijvingskracht gelijk is aan de kracht die dat balletje voortbeweegt. Zoals je zelf al stelt: Fres = m*a = 0.

In het geval van een bal die naar beneden valt, is die kracht gelijk aan de aantrekkingskracht van de aarde, g, en dat betekent dat Fnaar beneden = Fnaar boven, dus dat m*g = Fwrijving. Je hebt je formule voor Fwrijving, dus dat moet verder wel goed komen.

BTW, als je een model maakt, dan is het goed om ook de eenheden aan te geven. Zonder eenheden raakt een natuurkundige het overzicht kwijt. :)
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_88583691
ik heb een voorwerp, een hockeybal van 160 gram, welke met een snelheid van bijvoorbeeld 20 m/s wordt weggeschoten. Ik wil het verloop van de snelheid laten zien na een bepaalde tijd m.b.v de luchtweerstand die op de hockeybal werkt
pi_88597101
pi_88604892


Ik heb geen idee waar ik moet beginnen.
pi_88622899
quote:
12s.gif Op donderdag 11 november 2010 08:52 schreef hello_moto1992 het volgende:
ik heb een voorwerp, een hockeybal van 160 gram, welke met een snelheid van bijvoorbeeld 20 m/s wordt weggeschoten. Ik wil het verloop van de snelheid laten zien na een bepaalde tijd m.b.v de luchtweerstand die op de hockeybal werkt
Zoals eerder gemeld is het bepalen van de 'terminal velocity' een fluitje van een cent. Het lastige aan jouw vraag is dat Fwrijving (en daardoor de versnelling vertraging) af zal nemen naar mate de snelheid afneemt. De oplossing ligt MI in het opstellen van een differentiaalvergelijking. Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik dat voor het laatst gedaan heb dus mijn kennis op dat gebied is een beetje verjaard. Diabox (zie post hierboven) kan je daar misschien bij helpen. :)

Een andere oplossing, als je het numeriek wil doen: beschouw de energie van de bal. Dus je begint met pure kinetische energie (1/2mv2) en naar mate de wrijving meer energie 'opeet', als in Fwrijving * s (afstand, in [m]), neemt die kinetische energie, en daarmee de snelheid af. Dit is waarschijnlijk de meest eenvoudige weg om v als functie van de afstand te plotten. Hoe je van daaruit naar v als functie van t kunt komen.. daar moet ik eens diep over nadenken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 12-11-2010 04:56:18 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zaterdag 20 november 2010 @ 19:04:43 #56
291753 Jmsls
Feeling really bla bla
pi_88951080
Nu even een stomme vraag tussen al die moeilijke formules; is een suspensie altijd een mengsel van 2 stoffen of kunnen het ook meerderen zijn?
I want to bla bla bla
pi_88952714
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 19:04 schreef Jmsls het volgende:
Nu even een stomme vraag tussen al die moeilijke formules; is een suspensie altijd een mengsel van 2 stoffen of kunnen het ook meerderen zijn?
Het kunnen er ook meerdere zijn. De term suspensie duidt simpelweg op niet-oplosbaarheid van vaste stof in vloeistof. Het maakt dan niet uit of er sprake is van een mengsel van meer dan twee stoffen.

Vloeistoffen die niet in elkaar oplossen vormen overigens een emulsie.
pi_89218866
ik begrijp niets van het begrip potentiaal, elektrische potentiaal en elektrisch spanning. kan iemand dit uitleggen?
ik ben 16
pi_89228402
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:21 schreef HowAreYouDoing het volgende:
ik begrijp niets van het begrip potentiaal, elektrische potentiaal en elektrisch spanning. kan iemand dit uitleggen?
ik ben 16
http://nl.wikipedia.org/wiki/Potentiaal
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_potentiaal
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_spanning

Ik ben 20.
gr gr
pi_89309062
Beste Fokkers,

Ik heb morgen een tentamen voor scheikunde en ik had een klein vraagje over scheikunde misschien kan iemand mij helpen.

De stoffen jood en chloor reageren met elkaar tot joodmonochloride. Bij een experiment wordt 0,50 mmol chloorgas over 0,10 mmol jood geleid. Er ontstaat 0,20 mmol joodmonochloride.
a. Leid af of de reactie tot joodmonochloride een aflopende of een evenwichtsreactie is geweest.

Kan iemand mij vertellen wat een aflopende reactie betekent? Wat is het antwoord op de vraag?

bedankt alvast
pi_89310764
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 18:53 schreef Maarten302 het volgende:
Beste Fokkers,

Ik heb morgen een tentamen voor scheikunde en ik had een klein vraagje over scheikunde misschien kan iemand mij helpen.

De stoffen jood en chloor reageren met elkaar tot joodmonochloride. Bij een experiment wordt 0,50 mmol chloorgas over 0,10 mmol jood geleid. Er ontstaat 0,20 mmol joodmonochloride.
a. Leid af of de reactie tot joodmonochloride een aflopende of een evenwichtsreactie is geweest.

Kan iemand mij vertellen wat een aflopende reactie betekent? Wat is het antwoord op de vraag?

bedankt alvast
Een aflopende reactie betekent dat de maximaal te vormen hoeveelheid product ook gevormd wordt. Met andere woorden minimaal één van de uitgangsstoffen moet totaal zijn weggereageerd. In geval van een evenwichtsreactie ontstaat er product, maar blijft er ook een bepaalde hoeveelheid van het uitgangsmateriaal over. De precieze verhouding tussen product en uitgangsstoffen wordt dan bepaald door een evenwichtsconstante.

In dit geval gaat het om de volgende reactie: I2 + Cl2 -> 2 ICl
Er is gegeven dat er 0,20 mmol ICl wordt gevormd. Uit de reactieverhoudingen (1 mol I2 en 1 mol Cl2 vormen 2 mol ICl) kun je afleiden dat de gevormde 0,20 mmol ICl ontstaan is uit 0,10 mmol I2 en 0,10 mmol Cl2.

I2 reageert compleet weg in dit geval en daarom is de reactie aflopend. Van Cl2 blijft nog 0,50 - 0,10 = 0,40 mmol over.
pi_89312537
quote:
3s.gif Op maandag 29 november 2010 19:29 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Een aflopende reactie betekent dat de maximaal te vormen hoeveelheid product ook gevormd wordt. Met andere woorden minimaal één van de uitgangsstoffen moet totaal zijn weggereageerd. In geval van een evenwichtsreactie ontstaat er product, maar blijft er ook een bepaalde hoeveelheid van het uitgangsmateriaal over. De precieze verhouding tussen product en uitgangsstoffen wordt dan bepaald door een evenwichtsconstante.

In dit geval gaat het om de volgende reactie: I2 + Cl2 -> 2 ICl
Er is gegeven dat er 0,20 mmol ICl wordt gevormd. Uit de reactieverhoudingen (1 mol I2 en 1 mol Cl2 vormen 2 mol ICl) kun je afleiden dat de gevormde 0,20 mmol ICl ontstaan is uit 0,10 mmol I2 en 0,10 mmol Cl2.

I2 reageert compleet weg in dit geval en daarom is de reactie aflopend. Van Cl2 blijft nog 0,50 - 0,10 = 0,40 mmol over.
Dankjewel, ik snap het!!!!!! Het maakt dus niet uit welk van de twee stoffen helemaal reageert. Ik heb nu nog een klein vraagje :). Het is toch waar dat je de concentratie van een bepaalde stof op twee manieren kan berekenen. Met behulp van de concentratiebreuk (K= .../....) en met behulp van de molverhoudingen. Of kan je de concentratiebreuk alleen gebruiken als er specifiek wordt gevraagd naar een bepaalde concentratie NA een bepaalde reactie?

Dankjewel :) :)
pi_89313809
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 20:01 schreef Maarten302 het volgende:

[..]

Dankjewel, ik snap het!!!!!! Het maakt dus niet uit welk van de twee stoffen helemaal reageert. Ik heb nu nog een klein vraagje :). Het is toch waar dat je de concentratie van een bepaalde stof op twee manieren kan berekenen. Met behulp van de concentratiebreuk (K= .../....) en met behulp van de molverhoudingen. Of kan je de concentratiebreuk alleen gebruiken als er specifiek wordt gevraagd naar een bepaalde concentratie NA een bepaalde reactie?

Dankjewel :) :)
Concentratiebreuk is volgens mij alleen gebruikelijk voor evenwichtsreacties, dat is de evenwichtsconstante waar ik in mijn vorige post naar refereerde. Zo'n evenwichtsconstante is alleen geldig als het evenwicht zich heeft ingesteld. Rekenen met molverhoudingen is uiteraard ook een optie. :)
pi_89316378
okee
quote:
2s.gif Op maandag 29 november 2010 20:22 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Concentratiebreuk is volgens mij alleen gebruikelijk voor evenwichtsreacties, dat is de evenwichtsconstante waar ik in mijn vorige post naar refereerde. Zo'n evenwichtsconstante is alleen geldig als het evenwicht zich heeft ingesteld. Rekenen met molverhoudingen is uiteraard ook een optie. :)
dankjewel voor je hulp man, ik snap het helemaal! :D
pi_89319117
quote:
1s.gif Op maandag 29 november 2010 21:04 schreef Maarten302 het volgende:
okee

[..]

dankjewel voor je hulp man, ik snap het helemaal! :D
Graag gedaan, succes met je tentamen! :)
pi_89322971
Oke ik geef het toe, ik snap de notatie van een kernel niet. Het gaat nogal hup 1 2 3, zonder dat het duidelijk is hoe ik het nou moet gebruiken/begrijpen. Wat ik er van heb begrepen is dat een kernel bestaat uit phi vermenigvuldigt met zichzelf. En phi is een soort functie op een dataset zodat je een andere data krijgt, dit kan een lineaire of een nonlineaire mapping zijn. Dus K(x,x) = phi(x) * phi(x)^Transposed. En een voorbeeld functie phi is een gaussian?

Klopt dit enigszins?
pi_89429100
Kan iemand mij helpen met deze vraag? Het is wiskunde B uit 4 VWO, dus dat moet te doen zijn!

quote:
Gegeven zijn de functies Fp(x)=P2X2-2PX+3
Stel een formule op van de kromme waarop alle toppen van de grafieken van Fp liggen
pi_89430347
Afgeleide nemen en gelijk stellen aan 0.
pi_89430377
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 15:07 schreef Diabox het volgende:
Afgeleide nemen en gelijk stellen aan 0.
Dat snap ik ook niet ;( Wil je wat beter uitleggen? Of uitwerking erbij? O-)
pi_89431689
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 15:08 schreef honkeytonk het volgende:

[..]

Dat snap ik ook niet ;( Wil je wat beter uitleggen? Of uitwerking erbij? O-)
Je functie is opgesteld als functie van x. Dat betekent dat je de afgeleide ook naar x moet nemen. Wat is de afgeleide van P2x2 dan? En de afgeleide van -2Px? En van 3?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_89478670
Ik moet een buffersysteem maken van 2,00M HCl en 1,40M Na2CO3. Dit moet een bepaalde pH hebben (9,85). Ik heb werkelijk geen idee waar ik moet beginnen.Zou iemand mij op weg willen helpen?

Klopt het volgende:
Kz = [H3O+] * ([CO32-]/[HCO3-])
4,7E-11 = 10^-9,85 * ([CO32-]/[HCO3-])

[ Bericht 27% gewijzigd door hello_moto1992 op 03-12-2010 16:00:11 ]
pi_89480493
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 15:33 schreef hello_moto1992 het volgende:
Ik moet een buffersysteem maken van 2,00M HCl en 1,40M Na2CO3. Dit moet een bepaalde pH hebben (9,85). Ik heb werkelijk geen idee waar ik moet beginnen.Zou iemand mij op weg willen helpen?

Klopt het volgende:
Kz = [H3O+] * ([CO32-]/[HCO3-])
4,7E-11 = 10^-9,85 * ([CO32-]/[HCO3-])
Hier staat een voorbeeldberekening voor precies dezelfde buffer.
De uitdrukking voor de evenwichtsconstante klopt, maar je kunt beter met de pKz werken in plaats van de Kz, dat rekent makkelijker. Zie de link die ik hierboven heb gegeven.
pi_89496648
Iemand hier goed met MATLAB?
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
pi_89497293
Nouja, goed is overdreven maar een beetje weet hoe MATLAB over dingen denkt en hoe hij dingen uitvoert. Ik heb een heel simpele functie die er slechts voor zorgt dat ik een impulse krijg centered around tijd=t_c en met pulse dikte tau. Het enige wat ik wil is dat hij daar een plot van maakt, meer niet.

Nu doet hij dat allemaal prima. Het probleem is alleen dat hij de command window ook volgooit met een matrix die ik gebruik voor het maken van die plot. Overal semicolon om het te onderdrukken maar dat werkt niet. Iemand een idee wat ik in de functie moet zetten om dit te stoppen? Hieronder de code:
1
2
3
4
5
6
7
8
function y=unit_pulse(t_c,tau);
% unit_pulse generates a pulse of height 1 of width tau which is centered
% around t_c. Subsequently the function is plotted.
% To call this function, simply type unit_impulse(t_c,tau).
t=t_c-tau:0.01:t_c+tau;                             % Generates a time axis from the center time t_c - tau to t_c + tau
y=heaviside(t+tau/2-t_c)-heaviside(t-tau/2-t_c);    % Creates the unit step centered at t_c and with width tau(tau/2 to the left of t_c and tau/2 to the right of t_c).
plot(t,y),axis([t_c-tau t_c+tau 0 1.1]);            % Plots the function with an appropriate axis.
end

Dank :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
pi_89504234
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 22:09 schreef Jac0bus het volgende:
Nouja, goed is overdreven maar een beetje weet hoe MATLAB over dingen denkt en hoe hij dingen uitvoert. Ik heb een heel simpele functie die er slechts voor zorgt dat ik een impulse krijg centered around tijd=t_c en met pulse dikte tau. Het enige wat ik wil is dat hij daar een plot van maakt, meer niet.

Nu doet hij dat allemaal prima. Het probleem is alleen dat hij de command window ook volgooit met een matrix die ik gebruik voor het maken van die plot. Overal semicolon om het te onderdrukken maar dat werkt niet. Iemand een idee wat ik in de functie moet zetten om dit te stoppen? Hieronder de code:
[ code verwijderd ]

Dank :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het ligt niet aan de code, maar de manier waarop je de functie aanroept.
Waarschijnlijk typ jij in de command window:
1unit_pulse(c,tau)
maar als je typt:
1unit_pulse(c,tau);
blijft de command window leeg.

Je kunt de puntkomma in de eerste regel van je functie weglaten, want daar definieer je alleen de functienaam en de variabelen van de functie en dat genereert geen data. Door de puntkomma wel te gebruiken als je de functie aanroept, heb je niet al die data in de command window.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_89509211
quote:
3s.gif Op zaterdag 4 december 2010 00:22 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Het ligt niet aan de code, maar de manier waarop je de functie aanroept.
Waarschijnlijk typ jij in de command window:
[ code verwijderd ]

maar als je typt:

[ code verwijderd ]

blijft de command window leeg.

Je kunt de puntkomma in de eerste regel van je functie weglaten, want daar definieer je alleen de functienaam en de variabelen van de functie en dat genereert geen data. Door de puntkomma wel te gebruiken als je de functie aanroept, heb je niet al die data in de command window.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ok dus in de command unit_pulse(c,tau); supressed die troep idd, maar dat kan ik niet doen door iets in code zelf te doen, alleen mogelijk door een semicolon in de command window zelf?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
pi_89511390
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 09:31 schreef Jac0bus het volgende:

[..]

Ok dus in de command unit_pulse(c,tau); supressed die troep idd, maar dat kan ik niet doen door iets in code zelf te doen, alleen mogelijk door een semicolon in de command window zelf?
Inderdaad. Ik heb het net nog even nagezocht in een boek en daar staat ook dat je het niet kunt onderdrukken in de functie zelf.
quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
<O)
pi_89519573
Je kunt het onderdrukken zonder ; door de y= in function y=unit_pulseetc weg te halen.
pi_89520744
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 15:56 schreef koffiegast het volgende:
Je kunt het onderdrukken zonder ; door de y= in function y=unit_pulseetc weg te halen.
De gouden tip _O_
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
pi_89546547
Nog maar een vraagje dan:

In mijn boek kom ik de sifting property regelmatig tegen nu. Ik heb hem wel aangenomen dat het zo is maar ik zou graag een visualisatie zien of een bewijs ofzo. Ik denk dat de delta-functie er voor zorgt dat x opschuift van tau naar t, maar hoe gebeurt dat precies met die integraal? Oftewel: hoe moet ziet dit er uit in een grafiek bijvoorbeeld?

I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
pi_89614320
Ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp, maar die Dirac delta "functie" is geen functie in de normale zin van het woord; het is een "gegeneralizeerde functie", oftewel een distributie. Als je deze delta"functie" dus beter wilt begrijpen zul je een stevig stukje distributieleer moeten verteren, en "grafieken" ermee associeren is wat lastig :) Vaak wordt zo'n Dirac distributie gezien als een "functie die overal 0 is, en oneindig in het punt x= 0", zodanig dat "het oppervlak onder de grafiek 1 is".

In het kort kun je zo'n distributie zien als een operator inwerkende op een ruimte van functies. De eigenschappen van die Dirac delta "functie" bijvoorbeeld kun je met normale functies niet omvatten, wat je zelf makkelijk na kunt gaan.

Zie hier bijvoorbeeld een uitleg met een wat meer fysisch tintje (toepassingen in de kwantumveldentheorie); de rigoreuze teksten kun je vast zelf wel googlen.
pi_89655565
Voor een scheikunde practicum moet ik een aantal opdrachten maken.
de proefbeschrijving:
-pipetteer 10,00 ml van de oxaalzuuroplossing in de erlenmeyer.
-voeg een scheut (ca. 10 ml) 2 M zwavelzuur toe. Spoel de hals van de erlenmeyer zo nodig na met een (klein) beetje water.
-verwarm de oplossing in een rustige blauwe vlam al zwekende tot hij flink warm is.
-titreer de warme oplossing vervolgens met de kaliumpermanganaatoplossing tot de roze kleur net niet meer verdwijnt.

Ik moet de reactievergelijking geven voor de reagerende stoffen en in dit geval ook de deelreacties.(redoxreacties)

Ik heb nu dit:

Halfreactie oxaalzuur:
H2C2O4 --> 2 CO2 (g) + 2 H+ + 2e- × 5
Halfreactie permanganaat:
MnO4- + 8 H+ + 5e- --> Mn2+ + 4 H20 (l) × 2

Wordt:
Halfreactie oxaalzuur:
5 H2C2O4 --> 10 CO2 (g) + 10 H+ + 10e-
Halfreactie permanganaat:
2MnO4- + 16 H+ + 10e- --> 2Mn2+ + 8 H2O (l) +

Totaalreactie:
5H2C2O4 + 2MnO4- + 16 H+ -> 10 H+ + 2Mn2+ + 8 H2O + 10 CO2 (g)

Kan iemand mij vertellen of ik dit goed heb gedaan?

Een andere vraag die ik niet helemaal snap is:
Welke reactie verloopt als er geen zwavelzuur voor het titreren wordt toegevoegd?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen :)
pi_89680454
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 22:41 schreef snellehenk het volgende:
Voor een scheikunde practicum moet ik een aantal opdrachten maken.
de proefbeschrijving:
-pipetteer 10,00 ml van de oxaalzuuroplossing in de erlenmeyer.
-voeg een scheut (ca. 10 ml) 2 M zwavelzuur toe. Spoel de hals van de erlenmeyer zo nodig na met een (klein) beetje water.
-verwarm de oplossing in een rustige blauwe vlam al zwekende tot hij flink warm is.
-titreer de warme oplossing vervolgens met de kaliumpermanganaatoplossing tot de roze kleur net niet meer verdwijnt.

Ik moet de reactievergelijking geven voor de reagerende stoffen en in dit geval ook de deelreacties.(redoxreacties)

Ik heb nu dit:

Halfreactie oxaalzuur:
H2C2O4 --> 2 CO2 (g) + 2 H+ + 2e- × 5
Halfreactie permanganaat:
MnO4- + 8 H+ + 5e- --> Mn2+ + 4 H20 (l) × 2

Wordt:
Halfreactie oxaalzuur:
5 H2C2O4 --> 10 CO2 (g) + 10 H+ + 10e-
Halfreactie permanganaat:
2MnO4- + 16 H+ + 10e- --> 2Mn2+ + 8 H2O (l) +

Totaalreactie:
5H2C2O4 + 2MnO4- + 16 H+ -> 10 H+ + 2Mn2+ + 8 H2O + 10 CO2 (g)

Kan iemand mij vertellen of ik dit goed heb gedaan?

Een andere vraag die ik niet helemaal snap is:
Welke reactie verloopt als er geen zwavelzuur voor het titreren wordt toegevoegd?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen :)
De halfreacties zien er goed uit, bij de totaalreactie heb je 16 H+ links en 10 H+ rechts van de reactiepijl staan. Je mag dit vereenvoudigen tot 6 H+ links. Dit verklaart meteen waarom je nog extra zuur moet toevoegen, de H+ die vrijkomt bij de oxidatie van oxaalzuur is niet voldoende om de reactie gewenste reductie van permanganaat te krijgen.

Als je in BINAS kijkt, zie je dat er nog meer reacties mogelijk zijn met permanganaat:
MnO4- + e- -> MnO42-
MnO4- + 2 H2O(l) + 3 e- -> MnO2(s) + 4 OH-
De laatste reactie is niet waarschijnlijk aangezien oxaalzuur zelf nogal zuur is, maar de eerste reactie zou goed kunnen optreden.
pi_89700612
quote:
2s.gif Op woensdag 8 december 2010 16:01 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

De halfreacties zien er goed uit, bij de totaalreactie heb je 16 H+ links en 10 H+ rechts van de reactiepijl staan. Je mag dit vereenvoudigen tot 6 H+ links. Dit verklaart meteen waarom je nog extra zuur moet toevoegen, de H+ die vrijkomt bij de oxidatie van oxaalzuur is niet voldoende om de reactie gewenste reductie van permanganaat te krijgen.

Als je in BINAS kijkt, zie je dat er nog meer reacties mogelijk zijn met permanganaat:
MnO4- + e- -> MnO42-
MnO4- + 2 H2O(l) + 3 e- -> MnO2(s) + 4 OH-
De laatste reactie is niet waarschijnlijk aangezien oxaalzuur zelf nogal zuur is, maar de eerste reactie zou goed kunnen optreden.
Oke, dankjewel ;)
Nog een klein vraagje, een andere vraag die ik niet snap is:
met hoeveel mmol kaliumpermanganaat heeft dat per titratie gereageerd?
hoe kan ik dit uitrekenen?
bij het practicum heb ik ongeveer 10,00 ml kaliumpermanganaatoplossing getitreerd.
bij de vorige vraag heb ik uitgerekend hoeveel mmol oxaalzuur er bij elke titratie gebruikt is, dit is 0,5006 mmol.
pi_89721067
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 22:54 schreef snellehenk het volgende:

[..]

Oke, dankjewel ;)
Nog een klein vraagje, een andere vraag die ik niet snap is:
met hoeveel mmol kaliumpermanganaat heeft dat per titratie gereageerd?
hoe kan ik dit uitrekenen?
bij het practicum heb ik ongeveer 10,00 ml kaliumpermanganaatoplossing getitreerd.
bij de vorige vraag heb ik uitgerekend hoeveel mmol oxaalzuur er bij elke titratie gebruikt is, dit is 0,5006 mmol.
Het idee van titreren is dat je de concentratie van een oplossing bepaald met behulp van een reactantoplossing waarvan je de concentratie precies kent en waarvan je precies afmeet hoeveel je ervan toevoegt.

Dus concreet:
• wat is de concentratie van de kaliumpermanganaatoplossing?
• hoeveel precies heb je ervan toegevoegd bij de titratie? Dus niet ongeveer 10 ml, maar bijv. 10,07 ml.

Als je die gegevens hebt, dan kun je gaan rekenen:
• vermenigvuldig de concentratie van de KMnO4 met de toegevoegde hoeveelheid. Let op de eenheden!
• leid uit de totaalreactie af in welke verhouding KMnO4 en oxaalzuur reageren , bepaal hiermee het aantal mol oxaalzuur dat heeft gereageerd.
• deel het aantal mol oxaalzuur door het aantal ml oxaalzuuroplossing en je hebt de concentratie.

[ Bericht 0% gewijzigd door lyolyrc op 09-12-2010 15:48:20 ]
pi_89725520
quote:
Op donderdag 9 december 2010 15:09 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Het idee van titreren is dat je de concentratie van een oplossing bepaald met behulp van een reactantoplossing waarvan je de concentratie precies kent en waarvan je precies afmeet hoeveel je ervan toevoegt.

Dus concreet:
• wat is de concentratie van de kaliumpermanganaatoplossing?
• hoeveel precies heb je ervan toegevoegd bij de titratie? Dus niet ongeveer 10 ml, maar bijv. 10,07 ml.

Als je die gegevens hebt, dan kun je gaan rekenen:
• vermenigvuldig de concentratie van de KMnO4 met de toegevoegde hoeveelheid. Let op de eenheden!
• leid uit de totaalreactie af in welke verhouding KMnO4 en oxaalzuur reageren , bepaal hiermee het aantal mol oxaalzuur dat heeft gereageerd.
• deel het aantal mol oxaalzuur door het aantal ml oxaalzuuroplossing en je hebt de concentratie.
Dankjewel :D
Je hebt me hiermee erg geholpen:)
pi_89885173
Hey,
ik doe mijn profielwerkstuk over het dopplereffect.
nu ben ik een stuk aan het schrijven over de geschiedenis en dus ook over het boek van Christian Doppler.

ik kom op wikipedia echter iets tegen wat volgens mij niet klopt:
als vw = +c dan is f/f' oneindig.
als ik dit in de formule f ' / f = (c+vw) / c invul kom ik echter op 2 uit
weet iemand of dit een fout is op wikipedia of dat ik een redeneerfout maak?
Ik kan alleen op Wikipedia informatie vinden dus daar moet ik het maar mee doen
Alvast bedankt
  maandag 13 december 2010 @ 19:44:49 #88
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89886630
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Dopplereffect zie ik

de noemer is niet c maar c-v. En je mist een wortel.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_89886960
ik heb een andere formule dan Doppler omdat hij nog geen rekening heeft gehouden met de speciale relativiteitstheorie en met het feit dat licht zich niet door het medium voortplant. ik hoef in dit stuk ook niet diep in te gaan op de formule, dit komt in een andere deelvraag nog aan de orde.
Mijn probleem is vooral dat ik een andere uitkomst uitkrijg wanneer ik de formule die hier staat invul: http://nl.wikipedia.org/w(...)_Himmels#cite_note-4
ik kom dus op 2 uit ipv oneindig
  maandag 13 december 2010 @ 20:04:39 #90
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89887753
Die formule gaat over waarnemer die een stilstaande bron nadert. Waarom zou dan gelden f/f' oneindig?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_89888042
de tweede formule gaat over een naderende waarnemer met een stilstaande bron.
pi_89888216
nee sorry, gaat wel over eerste formule
wanneer de waarnemer met de lichtsnelheid zou naderen, zou de verhouding f ' / f oneindig zijn
hier kom ik niet op uit wanneer ik de formule invul:
f ' / f = (c+vw) / c
f ' / f = (c+c) / c
f ' / f = (2c) / c
f ' / f = 2

ik zie mijn fout niet
  maandag 13 december 2010 @ 20:35:04 #93
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89889617
quote:
wanneer de waarnemer met de lichtsnelheid zou naderen, zou de verhouding f ' / f oneindig zijn
Waarom dan?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_89889771
dit staat op wiki
  maandag 13 december 2010 @ 20:47:24 #95
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_89890347
Ah ik zie het. Dat lijkt me fout. Met de bron ( http://www.archive.org/st(...)oft#page/10/mode/2up ) erbij, op de overgang van pag.10 naar pag.11, zie je dat het om een naderende bron gaat.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_89891917
dus de enige fout op wikipedia is dat in de derde regel van de tweede tabel vw vb moet zijn
dan klopt alles namelijk
pi_89891919
Beste Fokkers,

Ik heb een vraagje over scheikunde. De volgende reactie is een evenwichtsreactie:

2NO2(g) --> N2O4(g)
bruin kleurloos

de omgekeerde reactie vindt dus ook plaats:

N2O4(g) --> 2NO2(g)

Het bruine gas stikstofdioxide wordt door afkoelen omgezet in het kleurloze gas distikstoftetraoxide (zie de eerste reactie). Bij verwarmen wordt de kleur donkerder en vindt de omgekeerde reactie plaats (zie de tweede reactie).

Het gaat hier dus om de temperatuur. Stel dat ze nou vragen waarom het evenwicht dan naar links of naar rechts verplaatst, is dat dan omdat temperatuur een vorm van energie is en dus het evenwicht naar de endotherme kant gaat? Of heeft het te maken met het feit dat door de hoge temperatuur er meer effectieve botsingen per tijdseenheid plaatsvinden waardoor er meer N2O4 wordt gevormd?

Dan nog een laatste vraagje. Zoals jullie hier zien heb ik twee redenen gegeven (waarvan ik niet zeker weet of ze beiden kloppen). Bij de eerste reden gaat het gewoon simpelweg naar de endotherme kant maar bij de tweede rede zou er een evenwicht moeten instellen toch? Als er meer effectieve botsingen tussen 2NO2 zal er meer N2O4 worden gevormd maar als er even later meer N2O4 is gevormd zal er door de effectieve botsingen weer meer 2NO2 worden gevormd. Een evenwicht dus.
Is het dan een evenwicht of ligt het evenwicht naar rechts?

Het is een lang verhaal ik weet het maar ik zou heel dankbaar zijn als iemand mij dit kleine probleempje zou willen uitleggen. Mijn docent is momenteel niet bereikbaar vandaar dat ik het aan jullie vraag.

bedankt alvast!

Maarten :)
pi_89899104
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 21:13 schreef Maarten302 het volgende:
Beste Fokkers,

Ik heb een vraagje over scheikunde. De volgende reactie is een evenwichtsreactie:

2NO2(g) --> N2O4(g)
bruin kleurloos

de omgekeerde reactie vindt dus ook plaats:

N2O4(g) --> 2NO2(g)

Het bruine gas stikstofdioxide wordt door afkoelen omgezet in het kleurloze gas distikstoftetraoxide (zie de eerste reactie). Bij verwarmen wordt de kleur donkerder en vindt de omgekeerde reactie plaats (zie de tweede reactie).

Het gaat hier dus om de temperatuur. Stel dat ze nou vragen waarom het evenwicht dan naar links of naar rechts verplaatst, is dat dan omdat temperatuur een vorm van energie is en dus het evenwicht naar de endotherme kant gaat? Of heeft het te maken met het feit dat door de hoge temperatuur er meer effectieve botsingen per tijdseenheid plaatsvinden waardoor er meer N2O4 wordt gevormd?

Dan nog een laatste vraagje. Zoals jullie hier zien heb ik twee redenen gegeven (waarvan ik niet zeker weet of ze beiden kloppen). Bij de eerste reden gaat het gewoon simpelweg naar de endotherme kant maar bij de tweede rede zou er een evenwicht moeten instellen toch? Als er meer effectieve botsingen tussen 2NO2 zal er meer N2O4 worden gevormd maar als er even later meer N2O4 is gevormd zal er door de effectieve botsingen weer meer 2NO2 worden gevormd. Een evenwicht dus.
Is het dan een evenwicht of ligt het evenwicht naar rechts?

Het is een lang verhaal ik weet het maar ik zou heel dankbaar zijn als iemand mij dit kleine probleempje zou willen uitleggen. Mijn docent is momenteel niet bereikbaar vandaar dat ik het aan jullie vraag.

bedankt alvast!

Maarten :)
Hoi Maarten,

De twee redenen die je hebt bedacht, zijn eigenlijk dezelfde. Alleen is de eerste simpelweg abstract en probeer je je bij de tweede reden een voorstelling van de eerste reden te maken. :)

De vorming van N2O4 is een exotherm proces, waardoor N2O4 op een lager energieniveau zit dan NO2. Om de omgekeerde weg te bewandelen moeten de moleculen eerst een "energieberg" over. Dankzij het verwarmen wordt die energie geleverd en splijt N2O4 in 2 NO2. Ik zelf denk dat repulsieve (afstotende) krachten tussen de stikstofatomen de belangrijkste oorzaak zijn dat N2O4 zich splitst, want beide zijn positief geladen. Maar misschien kan een botsing tussen twee moleculen N2O4 ook hetzelfde teweegbrengen. Ik weet zelf niet eens of er voldoende inzicht bestaat in de wetenschap om dit te verklaren.

Je aanname van een evenwichtsreactie is juist. De ligging van het evenwicht is natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden (druk, temperatuur). Overigens zou ik zelf nooit over de 'endotherme kant' praten. De term 'endotherm' is van toepassing op de reactie die plaatsvindt, niet op de toestand waarin de moleculen zich bevinden na reactie. Zelf geef ik de voorkeur aan spreken van een 'gedissocieerde toestand' als NO2 bedoeld wordt.
pi_89903949
Ik zat er inderdaad ook al vreemd naar te kijken ^^
Leuk hoe Maarten een abstracte gedachte op twee manieren zo verschillend van elkaar weet neer te zetten.

Energie is natuurlijk precies hetzelfde als bewegende deeltjes (golven)
  dinsdag 14 december 2010 @ 09:44:18 #100
282447 Maarten302
Make my day..
pi_89907779
quote:
2s.gif Op maandag 13 december 2010 23:07 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Hoi Maarten,

De twee redenen die je hebt bedacht, zijn eigenlijk dezelfde. Alleen is de eerste simpelweg abstract en probeer je je bij de tweede reden een voorstelling van de eerste reden te maken. :)

De vorming van N2O4 is een exotherm proces, waardoor N2O4 op een lager energieniveau zit dan NO2. Om de omgekeerde weg te bewandelen moeten de moleculen eerst een "energieberg" over. Dankzij het verwarmen wordt die energie geleverd en splijt N2O4 in 2 NO2. Ik zelf denk dat repulsieve (afstotende) krachten tussen de stikstofatomen de belangrijkste oorzaak zijn dat N2O4 zich splitst, want beide zijn positief geladen. Maar misschien kan een botsing tussen twee moleculen N2O4 ook hetzelfde teweegbrengen. Ik weet zelf niet eens of er voldoende inzicht bestaat in de wetenschap om dit te verklaren.

Je aanname van een evenwichtsreactie is juist. De ligging van het evenwicht is natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden (druk, temperatuur). Overigens zou ik zelf nooit over de 'endotherme kant' praten. De term 'endotherm' is van toepassing op de reactie die plaatsvindt, niet op de toestand waarin de moleculen zich bevinden na reactie. Zelf geef ik de voorkeur aan spreken van een 'gedissocieerde toestand' als NO2 bedoeld wordt.
Hee dankjewel man, ik snap het wat beter! De reactie kan dus eigenlijk niet lopen bij een lage temperatuur toch? Wat is dan precies de reden hiervoor? Als er een lage temperatuur is, heeft de reactie 2NO2(g) --> N2O4(g) de overhand. Waarom is dat dan? Heeft het te maken met het feit dat er nu minder effectieve botsingen tussen N2O4 plaatsvinden?

Is het trouwens ook zo dat de temperatuur nu wat toeneemt als deze reactie ( 2NO2(g) --> N2O4(g)) plaatsvindt? Dit is exotherme reactie waarbij energie in de omgeving opgaat toch?

bedankt dat je de moeite neemt om mij te helpen!

Maarten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')