2-broom-1-methylbutaan bestaat niet. Dat heet 3-broompentaan.quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:10 schreef Warren het volgende:
Ok, bedankt. Voor 2-broom 1 methylbutaan geldt dus uiteraard hetzelfde.
quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:00 schreef GlowMouse het volgende:
En met een keten van vijf koolstofatomen heb je dus geen methylbutaan.
Sowieso is volgens mij de volgorde van deze vragen nogal onlogisch. Als je snapt hoe men aan 2,4,4-trimethyl-1-penteen komt, dan snap je vast ook wel wat er nodig is om dit om te zetten naar het overeenkomstige pentaan.quote:Op donderdag 23 september 2010 17:45 schreef Warren het volgende:
Iedereen bedankt die mij heeft geholpenNog een kleine vraag (sorry voor deze overload aan vragen):
Uitgaande van methylpropeen en stof X onstaat door additie de verbinding 2,2,4-trimethylpentaan. Dit gebeurt onder invloed van geconcentreerd zwavelzuur bij een temperatuur van 273K.
a.Geef de vergelijking van deze reactie en de naam van stof X
Volgens mij komt er een ander product uit, niet 2,5-dimethyl-1-hexeen.quote:In een reactievat met methylpropeen wordt een druppel geconcentreerd zwavelzuur gedaan. Na verloop van tijd zijn er door additie twee nieuwe alkenen ontstaan in het reactievat. Een van die alkenen is 2,4,4-trimethyl-1penteen
b. Geef de structuruformule en de naam van het tweede product
Mijn vraag betreft vraag b. Ik snap wel hoe je tot deze twee producten komt ( de tweede is 2,5 - dimethyl - 1 hexeen), maar ik begrijp niet hoe deze twee producten een dubbele binding kunnen hebben, want in mij boek staat dat een onverzadigde verbinding door additie omgezet in een verzadigde verbinding (en deze twee producten hebben dubbele binding dus zijn ze onverzadigd).
Alvast bedankt
Nu het juiste antwoordquote:
Zeer basaal.quote:
1 |
1 2 3 4 5 6 | { u[0], u[1], u[2], v[0], v[1], v[2], w[0], w[1], w[2] } |
Maar hoe weet ik zeker dat ie alleen met fluoride reageert, en niet met een van de andere stoffen?quote:Op donderdag 30 september 2010 20:17 schreef Diabox het volgende:
Op de verpakking kijken.
Nee je zal het vast kunnen laten reageren met 'n bepaalde stof, zodoende kan je achter de concentratie komen oid.
Waarschijnlijk is de opname in het bloed bij intramusculaire toediening al trager dan bij orale toediening. En mogelijk is de opname nog trager aangezien hydrofiele stoffen moelijker celmembranen passeren. Dus ik denk dat intramusculaire toediening van hydrofiele stoffen nog minder levertoxisch is.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 23:52 schreef Diabox het volgende:
Orale toediening doorgaat een first-pass metabolism, intramusculaire toediening niet, waardoor oraal meer levertoxisch is (wanneer het uberhaupt dus al levertoxisch is). Mijn vraag; geldt dit ook voor hydrofiele stoffen die intramusculair worden toegediend?
Iemand anders zei weer dat het dan inderdaad even hepatotoxisch is als oraal, maar dat het in de geval van de stof die ik voor ogen heb weer niet het geval is, omdat het zich direct bindt aan de androgene receptoren waardoor bij orale toediening er mg per mg meer ontgiftigt moet worden.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 16:00 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is de opname in het bloed bij intramusculaire toediening al trager dan bij orale toediening. En mogelijk is de opname nog trager aangezien hydrofiele stoffen moelijker celmembranen passeren. Dus ik denk dat intramusculaire toediening van hydrofiele stoffen nog minder levertoxisch is.
quote:Ten eerste, het is racemisch, niet racemeschisch.Op woensdag 20 oktober 2010 22:22 schreef Warren het volgende:
Wederom heb ik jullie hulp nodig:
[ afbeelding ]
Deze twee stoffen 2-chloor-3-methylbutaan en 1-chloor-2-methylbutaan zijn racemeschische mengsels. Dus zouden ze spiegelbeeld isomeren van elkaar moeten zijn toch? Maar ik zie niet hoe je door de een te spiegelen de andere stof krijgt. Dit zit er voor mij uit als chemische reorganisatie![]()
Alvast bedankt
quote:Wat wil je gaan verbranden aan calciumoxide? Verbranden betekent reactie met zuurstof, maar calciumoxide is al maximaal geoxideerd, dus er valt niet aan te verbranden.Op donderdag 21 oktober 2010 20:55 schreef Lutte het volgende:
Willen jullie mij alsjeblieft helpen?
Ik heb morgen een scheikundetoets, en nu was ik wat aan het oefenen en nu lukt het me dus niet om de vergelijking van de verbranding van calciumoxide op papier te krijgen.
Hulp, iemand?
quote:Dat zal verklaren waarom ik geen idee had wat ze bedoelden.Op donderdag 21 oktober 2010 21:01 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Wat wil je gaan verbranden aan calciumoxide? Verbranden betekent reactie met zuurstof, maar calciumoxide is al maximaal geoxideerd, dus er valt niet aan te verbranden.
quote:De welbekende strikvraag.Op donderdag 21 oktober 2010 21:03 schreef Lutte het volgende:
Dat zal verklaren waarom ik geen idee had wat ze bedoelden.
Het zijn de vragen die een meisje op had geschreven die de toets eerder had gemaakt (ja heel slecht, fraude, ik weet het) dus er ontbreken wat dingen. Maar nu weet ik in ieder geval dat het niet is dat ik iets niet snap ofzo.
Bedankt voor de snelle reactie, kan ik ook weer rustig slapen vannacht!!
quote:2Ca (s) + O2 (g) --> 2CaO ?Op donderdag 21 oktober 2010 21:05 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
De welbekende strikvraag.![]()
Lukt de verbranding van calcium wel?
quote:Bedankt. Het is mij nu duidelijk wat een racemisch mengsel isOp woensdag 20 oktober 2010 23:49 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ten eerste, het is racemisch, niet racemeschisch.
Je observatie dat de beide structuren geen spiegelbeeldisomeren van elkaar zijn klopt. Het zijn overigens wel isomeren van elkaar, ze hebben namelijk elk molecuulformule C5H11Cl. Het is wel zo dat beide stoffen een stereocentrum bevatten. De bovenste bij het koolstofatoom waaraan de Cl vastzit, de onderste bij het koolstofatoom waaraan de methylgroep vastzit. Je kunt dus S-2-chloor-3-methylbutaan en R-2-chloor-3-methylbutaan hebben, welke met elkaar een racemisch mengsel vormen. En S-1-chloor-2-methylbutaan en R-1-chloor-2-methylbutaan die met elkaar een racemisch mengsel vormen.
quote:De reactie die je hier beschrijft, is geen evenwichtsreactie. NH3 is veel meer genegen om een H+ op te nemen, dan H2O. Deze reactie loopt af, op deze manier: NH3 + H3O+ -> NH4+ + H2O. Je gooit namelijk een sterk zuur bij ammoniak.Op zondag 24 oktober 2010 21:00 schreef Flanxx het volgende:
Molverhoudingen in evenwichtsreacties
Voorbeeld: NH4 + H20 -> NH3 + H30
<--
Stel dat je 5 mol NH4 hebt, kun je dan zeggen dat je dan ook 5 mol NH3 hebt, omdat de molverhouding 1:1 is. Dat lijkt me niet, aangezien het een evenwicht is, dus mijn vraag hoe kun je dan weten hoeveel mol H20, NH3 en H30 hebt?
quote:De stof in 5 HAVO is grondig veranderd sinds ik op school zat... Desondanks zal ik toch pogen om je op weg te helpen.Op woensdag 27 oktober 2010 17:08 schreef Mark94 het volgende:
We moeten nu ook thuis oefenen met een programmaatje waarmee je die schakelingen maakt. Het programmaatje heet Systematic. Ik ga sowieso bijles vragen maar zou iemand me hier uitleg kunnen geven? Ik weet dat dat wel heel uitgebreid is, dus als het niet kan, dan niet.
quote:Ja dat met die EN- en OF-poorten begrijp ik wel. Dat van die deelcomponenten (wat ik het moeilijkst vind) staat toch wel goed in het boek uitgelegd dus dat moet ik nog maar even goed doorlezen. BedanktOp donderdag 28 oktober 2010 05:19 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De stof in 5 HAVO is grondig veranderd sinds ik op school zat... Desondanks zal ik toch pogen om je op weg te helpen.
Ben je bekend met digitale logica? Als je dat onder de knie hebt, wordt dit soort materie snel helderder. Weet je hoe veel 1 AND 1 is? Of 0 OR NOT(0)? Of 1 AND 0? Nee? (0)- google op digitale logica of iets dergelijks en zorg er voor dat je de theorie onder controle hebt. Het ziet er misschien imponerend uit, maar moeilijk is het zeer zeker niet.
In stap 2 verdiep je je in het probleem dat je leraar je voorgeschoteld heeft. Wat is het doel van je opdracht, wat moet je doen.
In stap 3 ga je je verdiepen in wat de functie van ieder deelcomponent op het schakelbord is. Hoe werkt zo'n comparator, hoe zit zo'n pulsteller in elkaar.
In de techniek gaat het er vaak om, om een complex probleem op te delen in mini-probleempjes, en die een voor een volledig te snappen en op te lossen. Uiteindelijk los je zo een heel probleem op.
Laat maar weten als je meer info nodig hebt.
Ik zou het bijzonder vinden als het niet het maximaal vermogen was. Voorstanders van groene stroom hebben er namelijk nogal een handje van om hun plannen mooier te maken dan ze zijn met behulp van het maximaal vermogen.quote:Op dinsdag 2 november 2010 20:30 schreef PompTieDom het volgende:
Ikben bezig met een profielwerkstuk over groene stroom en ik vond ergens de zin:
"een turbine met een capaciteit van 5 MW"
Wordt hier dan de maximale capaciteit bedoeld of hetgeen daadwerkelijk gemiddeld wordt opgewekt?
Het beste grafiekenprogramma dat er te koop is, is Origin. Kost je wel een paar knaken. Kun je hele mooie en duidelijke grafieken mee maken.quote:Op woensdag 3 november 2010 19:23 schreef hello_moto1992 het volgende:
Weet iemand ook een leuk en makkelijk programma om grafieken te plotten en er letters en pijlen etc. bij te plaatsen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 36% gewijzigd door hello_moto1992 op 04-11-2010 22:18:35 ]
Omdat de elektronegativiteit van de atomen niet gelijk is en ethaanthiol bovendien niet symmetrisch is. De dipolen zijn uiteraard wel klein, door het kleine verschil in elektronegativiteit van C,H en S.quote:Op zaterdag 6 november 2010 15:51 schreef Warren het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom ethaanthiol (CH3 - CH2 - SH) dipool-dipoolbindingen tussen de moleculen heeft? C-H binding is geen polaire binding omdat het verschil in elektronegativiteit klein is (C:2,5 en H: 2,1). S heeft als elektronegativiteit 2,4.
Ik heb een vaag idee waar je naar toe wil, maar je vraagstelling is niet helemaal duidelijk.quote:Op woensdag 10 november 2010 21:18 schreef hello_moto1992 het volgende:
Ik heb een vraagje m.b.t. luchtweerstand.
Zoals eerder gemeld is het bepalen van de 'terminal velocity' een fluitje van een cent. Het lastige aan jouw vraag is dat Fwrijving (en daardoor de versnelling vertraging) af zal nemen naar mate de snelheid afneemt. De oplossing ligt MI in het opstellen van een differentiaalvergelijking. Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik dat voor het laatst gedaan heb dus mijn kennis op dat gebied is een beetje verjaard. Diabox (zie post hierboven) kan je daar misschien bij helpen.quote:Op donderdag 11 november 2010 08:52 schreef hello_moto1992 het volgende:
ik heb een voorwerp, een hockeybal van 160 gram, welke met een snelheid van bijvoorbeeld 20 m/s wordt weggeschoten. Ik wil het verloop van de snelheid laten zien na een bepaalde tijd m.b.v de luchtweerstand die op de hockeybal werkt
Het kunnen er ook meerdere zijn. De term suspensie duidt simpelweg op niet-oplosbaarheid van vaste stof in vloeistof. Het maakt dan niet uit of er sprake is van een mengsel van meer dan twee stoffen.quote:Op zaterdag 20 november 2010 19:04 schreef Jmsls het volgende:
Nu even een stomme vraag tussen al die moeilijke formules; is een suspensie altijd een mengsel van 2 stoffen of kunnen het ook meerderen zijn?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Potentiaalquote:Op zaterdag 27 november 2010 11:21 schreef HowAreYouDoing het volgende:
ik begrijp niets van het begrip potentiaal, elektrische potentiaal en elektrisch spanning. kan iemand dit uitleggen?
ik ben 16
Een aflopende reactie betekent dat de maximaal te vormen hoeveelheid product ook gevormd wordt. Met andere woorden minimaal één van de uitgangsstoffen moet totaal zijn weggereageerd. In geval van een evenwichtsreactie ontstaat er product, maar blijft er ook een bepaalde hoeveelheid van het uitgangsmateriaal over. De precieze verhouding tussen product en uitgangsstoffen wordt dan bepaald door een evenwichtsconstante.quote:Op maandag 29 november 2010 18:53 schreef Maarten302 het volgende:
Beste Fokkers,
Ik heb morgen een tentamen voor scheikunde en ik had een klein vraagje over scheikunde misschien kan iemand mij helpen.
De stoffen jood en chloor reageren met elkaar tot joodmonochloride. Bij een experiment wordt 0,50 mmol chloorgas over 0,10 mmol jood geleid. Er ontstaat 0,20 mmol joodmonochloride.
a. Leid af of de reactie tot joodmonochloride een aflopende of een evenwichtsreactie is geweest.
Kan iemand mij vertellen wat een aflopende reactie betekent? Wat is het antwoord op de vraag?
bedankt alvast
Dankjewel, ik snap het!!!!!! Het maakt dus niet uit welk van de twee stoffen helemaal reageert. Ik heb nu nog een klein vraagjequote:Op maandag 29 november 2010 19:29 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Een aflopende reactie betekent dat de maximaal te vormen hoeveelheid product ook gevormd wordt. Met andere woorden minimaal één van de uitgangsstoffen moet totaal zijn weggereageerd. In geval van een evenwichtsreactie ontstaat er product, maar blijft er ook een bepaalde hoeveelheid van het uitgangsmateriaal over. De precieze verhouding tussen product en uitgangsstoffen wordt dan bepaald door een evenwichtsconstante.
In dit geval gaat het om de volgende reactie: I2 + Cl2 -> 2 ICl
Er is gegeven dat er 0,20 mmol ICl wordt gevormd. Uit de reactieverhoudingen (1 mol I2 en 1 mol Cl2 vormen 2 mol ICl) kun je afleiden dat de gevormde 0,20 mmol ICl ontstaan is uit 0,10 mmol I2 en 0,10 mmol Cl2.
I2 reageert compleet weg in dit geval en daarom is de reactie aflopend. Van Cl2 blijft nog 0,50 - 0,10 = 0,40 mmol over.
Concentratiebreuk is volgens mij alleen gebruikelijk voor evenwichtsreacties, dat is de evenwichtsconstante waar ik in mijn vorige post naar refereerde. Zo'n evenwichtsconstante is alleen geldig als het evenwicht zich heeft ingesteld. Rekenen met molverhoudingen is uiteraard ook een optie.quote:Op maandag 29 november 2010 20:01 schreef Maarten302 het volgende:
[..]
Dankjewel, ik snap het!!!!!! Het maakt dus niet uit welk van de twee stoffen helemaal reageert. Ik heb nu nog een klein vraagje. Het is toch waar dat je de concentratie van een bepaalde stof op twee manieren kan berekenen. Met behulp van de concentratiebreuk (K= .../....) en met behulp van de molverhoudingen. Of kan je de concentratiebreuk alleen gebruiken als er specifiek wordt gevraagd naar een bepaalde concentratie NA een bepaalde reactie?
Dankjewel![]()
dankjewel voor je hulp man, ik snap het helemaal!quote:Op maandag 29 november 2010 20:22 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Concentratiebreuk is volgens mij alleen gebruikelijk voor evenwichtsreacties, dat is de evenwichtsconstante waar ik in mijn vorige post naar refereerde. Zo'n evenwichtsconstante is alleen geldig als het evenwicht zich heeft ingesteld. Rekenen met molverhoudingen is uiteraard ook een optie.
Graag gedaan, succes met je tentamen!quote:Op maandag 29 november 2010 21:04 schreef Maarten302 het volgende:
okee
[..]
dankjewel voor je hulp man, ik snap het helemaal!
quote:Gegeven zijn de functies Fp(x)=P2X2-2PX+3
Stel een formule op van de kromme waarop alle toppen van de grafieken van Fp liggen
Dat snap ik ook nietquote:Op donderdag 2 december 2010 15:07 schreef Diabox het volgende:
Afgeleide nemen en gelijk stellen aan 0.
Je functie is opgesteld als functie van x. Dat betekent dat je de afgeleide ook naar x moet nemen. Wat is de afgeleide van P2x2 dan? En de afgeleide van -2Px? En van 3?quote:Op donderdag 2 december 2010 15:08 schreef honkeytonk het volgende:
[..]
Dat snap ik ook nietWil je wat beter uitleggen? Of uitwerking erbij?
Hier staat een voorbeeldberekening voor precies dezelfde buffer.quote:Op vrijdag 3 december 2010 15:33 schreef hello_moto1992 het volgende:
Ik moet een buffersysteem maken van 2,00M HCl en 1,40M Na2CO3. Dit moet een bepaalde pH hebben (9,85). Ik heb werkelijk geen idee waar ik moet beginnen.Zou iemand mij op weg willen helpen?
Klopt het volgende:
Kz = [H3O+] * ([CO32-]/[HCO3-])
4,7E-11 = 10^-9,85 * ([CO32-]/[HCO3-])
1 2 3 4 5 6 7 8 | function y=unit_pulse(t_c,tau); % unit_pulse generates a pulse of height 1 of width tau which is centered % around t_c. Subsequently the function is plotted. % To call this function, simply type unit_impulse(t_c,tau). t=t_c-tau:0.01:t_c+tau; % Generates a time axis from the center time t_c - tau to t_c + tau y=heaviside(t+tau/2-t_c)-heaviside(t-tau/2-t_c); % Creates the unit step centered at t_c and with width tau(tau/2 to the left of t_c and tau/2 to the right of t_c). plot(t,y),axis([t_c-tau t_c+tau 0 1.1]); % Plots the function with an appropriate axis. end |
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
quote:Op vrijdag 3 december 2010 22:09 schreef Jac0bus het volgende:
Nouja, goed is overdreven maar een beetje weet hoe MATLAB over dingen denkt en hoe hij dingen uitvoert. Ik heb een heel simpele functie die er slechts voor zorgt dat ik een impulse krijg centered around tijd=t_c en met pulse dikte tau. Het enige wat ik wil is dat hij daar een plot van maakt, meer niet.
Nu doet hij dat allemaal prima. Het probleem is alleen dat hij de command window ook volgooit met een matrix die ik gebruik voor het maken van die plot. Overal semicolon om het te onderdrukken maar dat werkt niet. Iemand een idee wat ik in de functie moet zetten om dit te stoppen? Hieronder de code:
[ code verwijderd ]
DankHet ligt niet aan de code, maar de manier waarop je de functie aanroept.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarschijnlijk typ jij in de command window:maar als je typt:
1 unit_pulse(c,tau) blijft de command window leeg.
1 unit_pulse(c,tau);
Je kunt de puntkomma in de eerste regel van je functie weglaten, want daar definieer je alleen de functienaam en de variabelen van de functie en dat genereert geen data. Door de puntkomma wel te gebruiken als je de functie aanroept, heb je niet al die data in de command window.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 4 december 2010 00:22 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Het ligt niet aan de code, maar de manier waarop je de functie aanroept.
Waarschijnlijk typ jij in de command window:
[ code verwijderd ]
maar als je typt:
[ code verwijderd ]
blijft de command window leeg.
Je kunt de puntkomma in de eerste regel van je functie weglaten, want daar definieer je alleen de functienaam en de variabelen van de functie en dat genereert geen data. Door de puntkomma wel te gebruiken als je de functie aanroept, heb je niet al die data in de command window.Ok dus in de command unit_pulse(c,tau); supressed die troep idd, maar dat kan ik niet doen door iets in code zelf te doen, alleen mogelijk door een semicolon in de command window zelf?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
Inderdaad. Ik heb het net nog even nagezocht in een boek en daar staat ook dat je het niet kunt onderdrukken in de functie zelf.quote:Op zaterdag 4 december 2010 09:31 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Ok dus in de command unit_pulse(c,tau); supressed die troep idd, maar dat kan ik niet doen door iets in code zelf te doen, alleen mogelijk door een semicolon in de command window zelf?
quote:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
De gouden tipquote:Op zaterdag 4 december 2010 15:56 schreef koffiegast het volgende:
Je kunt het onderdrukken zonder ; door de y= in function y=unit_pulseetc weg te halen.
De halfreacties zien er goed uit, bij de totaalreactie heb je 16 H+ links en 10 H+ rechts van de reactiepijl staan. Je mag dit vereenvoudigen tot 6 H+ links. Dit verklaart meteen waarom je nog extra zuur moet toevoegen, de H+ die vrijkomt bij de oxidatie van oxaalzuur is niet voldoende om de reactie gewenste reductie van permanganaat te krijgen.quote:Op dinsdag 7 december 2010 22:41 schreef snellehenk het volgende:
Voor een scheikunde practicum moet ik een aantal opdrachten maken.
de proefbeschrijving:
-pipetteer 10,00 ml van de oxaalzuuroplossing in de erlenmeyer.
-voeg een scheut (ca. 10 ml) 2 M zwavelzuur toe. Spoel de hals van de erlenmeyer zo nodig na met een (klein) beetje water.
-verwarm de oplossing in een rustige blauwe vlam al zwekende tot hij flink warm is.
-titreer de warme oplossing vervolgens met de kaliumpermanganaatoplossing tot de roze kleur net niet meer verdwijnt.
Ik moet de reactievergelijking geven voor de reagerende stoffen en in dit geval ook de deelreacties.(redoxreacties)
Ik heb nu dit:
Halfreactie oxaalzuur:
H2C2O4 --> 2 CO2 (g) + 2 H+ + 2e- × 5
Halfreactie permanganaat:
MnO4- + 8 H+ + 5e- --> Mn2+ + 4 H20 (l) × 2
Wordt:
Halfreactie oxaalzuur:
5 H2C2O4 --> 10 CO2 (g) + 10 H+ + 10e-
Halfreactie permanganaat:
2MnO4- + 16 H+ + 10e- --> 2Mn2+ + 8 H2O (l) +
Totaalreactie:
5H2C2O4 + 2MnO4- + 16 H+ -> 10 H+ + 2Mn2+ + 8 H2O + 10 CO2 (g)
Kan iemand mij vertellen of ik dit goed heb gedaan?
Een andere vraag die ik niet helemaal snap is:
Welke reactie verloopt als er geen zwavelzuur voor het titreren wordt toegevoegd?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen
Oke, dankjewelquote:Op woensdag 8 december 2010 16:01 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
De halfreacties zien er goed uit, bij de totaalreactie heb je 16 H+ links en 10 H+ rechts van de reactiepijl staan. Je mag dit vereenvoudigen tot 6 H+ links. Dit verklaart meteen waarom je nog extra zuur moet toevoegen, de H+ die vrijkomt bij de oxidatie van oxaalzuur is niet voldoende om de reactie gewenste reductie van permanganaat te krijgen.
Als je in BINAS kijkt, zie je dat er nog meer reacties mogelijk zijn met permanganaat:
MnO4- + e- -> MnO42-
MnO4- + 2 H2O(l) + 3 e- -> MnO2(s) + 4 OH-
De laatste reactie is niet waarschijnlijk aangezien oxaalzuur zelf nogal zuur is, maar de eerste reactie zou goed kunnen optreden.
Het idee van titreren is dat je de concentratie van een oplossing bepaald met behulp van een reactantoplossing waarvan je de concentratie precies kent en waarvan je precies afmeet hoeveel je ervan toevoegt.quote:Op woensdag 8 december 2010 22:54 schreef snellehenk het volgende:
[..]
Oke, dankjewel
Nog een klein vraagje, een andere vraag die ik niet snap is:
met hoeveel mmol kaliumpermanganaat heeft dat per titratie gereageerd?
hoe kan ik dit uitrekenen?
bij het practicum heb ik ongeveer 10,00 ml kaliumpermanganaatoplossing getitreerd.
bij de vorige vraag heb ik uitgerekend hoeveel mmol oxaalzuur er bij elke titratie gebruikt is, dit is 0,5006 mmol.
Dankjewelquote:Op donderdag 9 december 2010 15:09 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Het idee van titreren is dat je de concentratie van een oplossing bepaald met behulp van een reactantoplossing waarvan je de concentratie precies kent en waarvan je precies afmeet hoeveel je ervan toevoegt.
Dus concreet:
• wat is de concentratie van de kaliumpermanganaatoplossing?
• hoeveel precies heb je ervan toegevoegd bij de titratie? Dus niet ongeveer 10 ml, maar bijv. 10,07 ml.
Als je die gegevens hebt, dan kun je gaan rekenen:
• vermenigvuldig de concentratie van de KMnO4 met de toegevoegde hoeveelheid. Let op de eenheden!
• leid uit de totaalreactie af in welke verhouding KMnO4 en oxaalzuur reageren , bepaal hiermee het aantal mol oxaalzuur dat heeft gereageerd.
• deel het aantal mol oxaalzuur door het aantal ml oxaalzuuroplossing en je hebt de concentratie.
Waarom dan?quote:wanneer de waarnemer met de lichtsnelheid zou naderen, zou de verhouding f ' / f oneindig zijn
Hoi Maarten,quote:Op maandag 13 december 2010 21:13 schreef Maarten302 het volgende:
Beste Fokkers,
Ik heb een vraagje over scheikunde. De volgende reactie is een evenwichtsreactie:
2NO2(g) --> N2O4(g)
bruin kleurloos
de omgekeerde reactie vindt dus ook plaats:
N2O4(g) --> 2NO2(g)
Het bruine gas stikstofdioxide wordt door afkoelen omgezet in het kleurloze gas distikstoftetraoxide (zie de eerste reactie). Bij verwarmen wordt de kleur donkerder en vindt de omgekeerde reactie plaats (zie de tweede reactie).
Het gaat hier dus om de temperatuur. Stel dat ze nou vragen waarom het evenwicht dan naar links of naar rechts verplaatst, is dat dan omdat temperatuur een vorm van energie is en dus het evenwicht naar de endotherme kant gaat? Of heeft het te maken met het feit dat door de hoge temperatuur er meer effectieve botsingen per tijdseenheid plaatsvinden waardoor er meer N2O4 wordt gevormd?
Dan nog een laatste vraagje. Zoals jullie hier zien heb ik twee redenen gegeven (waarvan ik niet zeker weet of ze beiden kloppen). Bij de eerste reden gaat het gewoon simpelweg naar de endotherme kant maar bij de tweede rede zou er een evenwicht moeten instellen toch? Als er meer effectieve botsingen tussen 2NO2 zal er meer N2O4 worden gevormd maar als er even later meer N2O4 is gevormd zal er door de effectieve botsingen weer meer 2NO2 worden gevormd. Een evenwicht dus.
Is het dan een evenwicht of ligt het evenwicht naar rechts?
Het is een lang verhaal ik weet het maar ik zou heel dankbaar zijn als iemand mij dit kleine probleempje zou willen uitleggen. Mijn docent is momenteel niet bereikbaar vandaar dat ik het aan jullie vraag.
bedankt alvast!
Maarten
Hee dankjewel man, ik snap het wat beter! De reactie kan dus eigenlijk niet lopen bij een lage temperatuur toch? Wat is dan precies de reden hiervoor? Als er een lage temperatuur is, heeft de reactie 2NO2(g) --> N2O4(g) de overhand. Waarom is dat dan? Heeft het te maken met het feit dat er nu minder effectieve botsingen tussen N2O4 plaatsvinden?quote:Op maandag 13 december 2010 23:07 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Hoi Maarten,
De twee redenen die je hebt bedacht, zijn eigenlijk dezelfde. Alleen is de eerste simpelweg abstract en probeer je je bij de tweede reden een voorstelling van de eerste reden te maken.
De vorming van N2O4 is een exotherm proces, waardoor N2O4 op een lager energieniveau zit dan NO2. Om de omgekeerde weg te bewandelen moeten de moleculen eerst een "energieberg" over. Dankzij het verwarmen wordt die energie geleverd en splijt N2O4 in 2 NO2. Ik zelf denk dat repulsieve (afstotende) krachten tussen de stikstofatomen de belangrijkste oorzaak zijn dat N2O4 zich splitst, want beide zijn positief geladen. Maar misschien kan een botsing tussen twee moleculen N2O4 ook hetzelfde teweegbrengen. Ik weet zelf niet eens of er voldoende inzicht bestaat in de wetenschap om dit te verklaren.
Je aanname van een evenwichtsreactie is juist. De ligging van het evenwicht is natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden (druk, temperatuur). Overigens zou ik zelf nooit over de 'endotherme kant' praten. De term 'endotherm' is van toepassing op de reactie die plaatsvindt, niet op de toestand waarin de moleculen zich bevinden na reactie. Zelf geef ik de voorkeur aan spreken van een 'gedissocieerde toestand' als NO2 bedoeld wordt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |