abonnement Unibet Coolblue
pi_87809142
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 20:55 schreef Lutte het volgende:
Willen jullie mij alsjeblieft helpen?

Ik heb morgen een scheikundetoets, en nu was ik wat aan het oefenen en nu lukt het me dus niet om de vergelijking van de verbranding van calciumoxide op papier te krijgen.

Hulp, iemand? :)
Wat wil je gaan verbranden aan calciumoxide? Verbranden betekent reactie met zuurstof, maar calciumoxide is al maximaal geoxideerd, dus er valt niet aan te verbranden.
pi_87809265
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 21:01 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Wat wil je gaan verbranden aan calciumoxide? Verbranden betekent reactie met zuurstof, maar calciumoxide is al maximaal geoxideerd, dus er valt niet aan te verbranden.
Dat zal verklaren waarom ik geen idee had wat ze bedoelden.

Het zijn de vragen die een meisje op had geschreven die de toets eerder had gemaakt (ja heel slecht, fraude, ik weet het) dus er ontbreken wat dingen. Maar nu weet ik in ieder geval dat het niet is dat ik iets niet snap ofzo.

Bedankt voor de snelle reactie, kan ik ook weer rustig slapen vannacht!! :D
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
pi_87809383
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 21:03 schreef Lutte het volgende:
Dat zal verklaren waarom ik geen idee had wat ze bedoelden.

Het zijn de vragen die een meisje op had geschreven die de toets eerder had gemaakt (ja heel slecht, fraude, ik weet het) dus er ontbreken wat dingen. Maar nu weet ik in ieder geval dat het niet is dat ik iets niet snap ofzo.

Bedankt voor de snelle reactie, kan ik ook weer rustig slapen vannacht!! :D
De welbekende strikvraag. :P

Lukt de verbranding van calcium wel?
pi_87809480
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 21:05 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

De welbekende strikvraag. :P

Lukt de verbranding van calcium wel?
2Ca (s) + O2 (g) --> 2CaO ?
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
pi_87809589
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 21:07 schreef Lutte het volgende:

[..]

2Ca (s) + O2 (g) --> 2CaO ?
Appeltje eitje, zo te zien! :s)
pi_87809658
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 21:09 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Appeltje eitje, zo te zien! :s)
Jeej. :D Echt heel erg bedankt!!
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
  donderdag 21 oktober 2010 @ 21:11:01 #32
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_87809660
- laat maar -
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_87814000
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 23:49 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Ten eerste, het is racemisch, niet racemeschisch.

Je observatie dat de beide structuren geen spiegelbeeldisomeren van elkaar zijn klopt. Het zijn overigens wel isomeren van elkaar, ze hebben namelijk elk molecuulformule C5H11Cl. Het is wel zo dat beide stoffen een stereocentrum bevatten. De bovenste bij het koolstofatoom waaraan de Cl vastzit, de onderste bij het koolstofatoom waaraan de methylgroep vastzit. Je kunt dus S-2-chloor-3-methylbutaan en R-2-chloor-3-methylbutaan hebben, welke met elkaar een racemisch mengsel vormen. En S-1-chloor-2-methylbutaan en R-1-chloor-2-methylbutaan die met elkaar een racemisch mengsel vormen.
Bedankt. Het is mij nu duidelijk wat een racemisch mengsel is ^O^
pi_87911653
Molverhoudingen in evenwichtsreacties

Voorbeeld: NH4 + H20 -> NH3 + H30
<--

Stel dat je 5 mol NH4 hebt, kun je dan zeggen dat je dan ook 5 mol NH3 hebt, omdat de molverhouding 1:1 is. Dat lijkt me niet, aangezien het een evenwicht is, dus mijn vraag hoe kun je dan weten hoeveel mol H20, NH3 en H30 hebt?
pi_87917886
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:00 schreef Flanxx het volgende:
Molverhoudingen in evenwichtsreacties

Voorbeeld: NH4 + H20 -> NH3 + H30
<--

Stel dat je 5 mol NH4 hebt, kun je dan zeggen dat je dan ook 5 mol NH3 hebt, omdat de molverhouding 1:1 is. Dat lijkt me niet, aangezien het een evenwicht is, dus mijn vraag hoe kun je dan weten hoeveel mol H20, NH3 en H30 hebt?
De reactie die je hier beschrijft, is geen evenwichtsreactie. NH3 is veel meer genegen om een H+ op te nemen, dan H2O. Deze reactie loopt af, op deze manier: NH3 + H3O+ -> NH4+ + H2O. Je gooit namelijk een sterk zuur bij ammoniak.

Er treedt wel evenwicht op bij deze reactie: NH3 + H2O <=> NH4+ + OH-. De molverhoudingen hierin kun je berekenen uit baseconstante Kb of zuurconstante Ka voor deze reactie.

Kb = [ NH4+ ]*[ OH- ]/[ NH3 ]
en
Ka = [ NH3 ]/([ NH4+ ]*[ OH- ])
dus:
Ka = 1/Kb.

De waarde van de constanten kun je opzoeken in de literatuur. De molverhoudingen tussen de stoffen in de evenwichtsreactie kun je berekenen uit de gegeven vergelijkingen voor de evenwichtsconstanten. Deze molverhoudingen gelden uiteraard bij evenwicht, niet wanneer het evenwicht zich nog aan het instellen is.
pi_88028751
Hallo,

Ik zit in 5 havo en ik heb binnenkort een SE voor natuurkunde. Het onderdeel waar ik problemen mee heb is signaalverwerking. Het probleem is dat ik van schakelingen op een systeembord bijna niets begrijp. Je moet ze zelf kunnen maken of af maken, maar dan gebeurt er bij mij niks omdat ik niet weet hoe ik moet beginnen en hoe ik verder moet gaan. En het gaat dan nog niet over uitgebreide schakelingen. Hier is een voorbeeld van de schakelingen die we moeten maken:



We moeten nu ook thuis oefenen met een programmaatje waarmee je die schakelingen maakt. Het programmaatje heet Systematic. Ik ga sowieso bijles vragen maar zou iemand me hier uitleg kunnen geven? Ik weet dat dat wel heel uitgebreid is, dus als het niet kan, dan niet. :{

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2010 17:09:05 ]
pi_88055088
quote:
5s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 17:08 schreef Mark94 het volgende:
We moeten nu ook thuis oefenen met een programmaatje waarmee je die schakelingen maakt. Het programmaatje heet Systematic. Ik ga sowieso bijles vragen maar zou iemand me hier uitleg kunnen geven? Ik weet dat dat wel heel uitgebreid is, dus als het niet kan, dan niet. :{
De stof in 5 HAVO is grondig veranderd sinds ik op school zat... Desondanks zal ik toch pogen om je op weg te helpen.

Ben je bekend met digitale logica? Als je dat onder de knie hebt, wordt dit soort materie snel helderder. Weet je hoe veel 1 AND 1 is? Of 0 OR NOT(0)? Of 1 AND 0? Nee? (0) ;) - google op digitale logica of iets dergelijks en zorg er voor dat je de theorie onder controle hebt. Het ziet er misschien imponerend uit, maar moeilijk is het zeer zeker niet.

In stap 2 verdiep je je in het probleem dat je leraar je voorgeschoteld heeft. Wat is het doel van je opdracht, wat moet je doen.

In stap 3 ga je je verdiepen in wat de functie van ieder deelcomponent op het schakelbord is. Hoe werkt zo'n comparator, hoe zit zo'n pulsteller in elkaar.

In de techniek gaat het er vaak om, om een complex probleem op te delen in mini-probleempjes, en die een voor een volledig te snappen en op te lossen. Uiteindelijk los je zo een heel probleem op.

Laat maar weten als je meer info nodig hebt.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_88072339
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 05:19 schreef Lyrebird het volgende:

[..]



De stof in 5 HAVO is grondig veranderd sinds ik op school zat... Desondanks zal ik toch pogen om je op weg te helpen.

Ben je bekend met digitale logica? Als je dat onder de knie hebt, wordt dit soort materie snel helderder. Weet je hoe veel 1 AND 1 is? Of 0 OR NOT(0)? Of 1 AND 0? Nee? (0) ;) - google op digitale logica of iets dergelijks en zorg er voor dat je de theorie onder controle hebt. Het ziet er misschien imponerend uit, maar moeilijk is het zeer zeker niet.

In stap 2 verdiep je je in het probleem dat je leraar je voorgeschoteld heeft. Wat is het doel van je opdracht, wat moet je doen.

In stap 3 ga je je verdiepen in wat de functie van ieder deelcomponent op het schakelbord is. Hoe werkt zo'n comparator, hoe zit zo'n pulsteller in elkaar.

In de techniek gaat het er vaak om, om een complex probleem op te delen in mini-probleempjes, en die een voor een volledig te snappen en op te lossen. Uiteindelijk los je zo een heel probleem op.

Laat maar weten als je meer info nodig hebt.
Ja dat met die EN- en OF-poorten begrijp ik wel. Dat van die deelcomponenten (wat ik het moeilijkst vind) staat toch wel goed in het boek uitgelegd dus dat moet ik nog maar even goed doorlezen. Bedankt :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-10-2010 17:06:36 ]
pi_88145004
Ik heb 2 variabelen: gemiddeld aantal mobiele apparaten (1) en gemiddeld gebruiksduur (2). Nu wil ik toetsen of het aantal mobiele apparaten van invloed is op de gebruiksduur van de mobiele apparaten. De hypothese is dat studenten met meer mobiele apparaten, meer gebruik maken van die apparaten.

Maar ik weet even niet goed welke toets ik moet uitvoeren.
pi_88262084
Ikben bezig met een profielwerkstuk over groene stroom en ik vond ergens de zin:
"een turbine met een capaciteit van 5 MW"

Wordt hier dan de maximale capaciteit bedoeld of hetgeen daadwerkelijk gemiddeld wordt opgewekt?
pi_88262420
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 20:30 schreef PompTieDom het volgende:
Ikben bezig met een profielwerkstuk over groene stroom en ik vond ergens de zin:
"een turbine met een capaciteit van 5 MW"

Wordt hier dan de maximale capaciteit bedoeld of hetgeen daadwerkelijk gemiddeld wordt opgewekt?
Ik zou het bijzonder vinden als het niet het maximaal vermogen was. Voorstanders van groene stroom hebben er namelijk nogal een handje van om hun plannen mooier te maken dan ze zijn met behulp van het maximaal vermogen.
pi_88298007
Weet iemand ook een leuk en makkelijk programma om grafieken te plotten en er letters en pijlen etc. bij te plaatsen?
pi_88314257
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 19:23 schreef hello_moto1992 het volgende:
Weet iemand ook een leuk en makkelijk programma om grafieken te plotten en er letters en pijlen etc. bij te plaatsen?
Het beste grafiekenprogramma dat er te koop is, is Origin. Kost je wel een paar knaken. Kun je hele mooie en duidelijke grafieken mee maken.

Uit eigen werk (niet noodzakelijkerwijs mooi en duidelijk, maar het is een voorbeeld):

Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_88324368
Met Matlab is het ook goed grafieken maken, maar het is ook duur en het vraagt nog wat tijd om te leren.

Het voordeligste alternatief blijft waarschijnlijk toch Excel, of zijn tegenhanger in Open Office.
pi_88324757
Matlab is wel erg gemakkelijk illegaal verkrijgbaar, ik zou haast zweren dat het gros van de studenten het illegaal heeft.
pi_88342467
Ok, ik zal er eens naar kijken :) . Ty.

Zou iemand misschien ook weten waar ik een code voor COACH kan verkrijgen (gratis uiteraard)? Ik zou dit programma namelijk graag thuis willen gebruiken.

Heb 't al gevonden:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 36% gewijzigd door hello_moto1992 op 04-11-2010 22:18:35 ]
pi_88402821
Kan iemand mij uitleggen waarom ethaanthiol (CH3 - CH2 - SH) dipool-dipoolbindingen tussen de moleculen heeft? C-H binding is geen polaire binding omdat het verschil in elektronegativiteit klein is (C:2,5 en H: 2,1). S heeft als elektronegativiteit 2,4.
pi_88420039
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 15:51 schreef Warren het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom ethaanthiol (CH3 - CH2 - SH) dipool-dipoolbindingen tussen de moleculen heeft? C-H binding is geen polaire binding omdat het verschil in elektronegativiteit klein is (C:2,5 en H: 2,1). S heeft als elektronegativiteit 2,4.
Omdat de elektronegativiteit van de atomen niet gelijk is en ethaanthiol bovendien niet symmetrisch is. De dipolen zijn uiteraard wel klein, door het kleine verschil in elektronegativiteit van C,H en S.
pi_88532912
Ik heb al meerdere artikelen en boeken doorgelezen over dit onderwerp maar ik schijn het maar niet goed te kunnen begrijpen omdat er zo vreselijk veel informatie door elkaar staat wat betreft dit onderwerpt.

Als we bijvoorbeeld penicilline nemen.... dit is een β-lactam antibiotica, dit betekent dat hij een β-lactamring bij zicht draagt en hiermee de DD-transpeptidase enzymen, die verantwoordelijk zijn voor de bouw van de celwand van de bacterie, afleiden om in de β-lactamring te gaan knippen van het antibioticum in plaats van op het D-ala D-ala structuur in de bacteriële wand te gaan knippen?

Of zet penicilline nu zijn β-lactamring OP de bacteriewand en blokkeert deze met zijn ring dan zo het proces van D-ala D-ala dat normaal gesproken wordt doorgeknipt? ....

Of is geen één van beide juist bedacht?

En nog even snel over bijvoorbeeld Vancomysine.... deze antibioticum gaat toch als een soort van hoedje OP de D-ala D-ala staartjes zitten zodat deze niet meer om kunnen buigen om een verbinding met elkaar aan te gaan?

Eigenlijk twee vragen in één dus...... over een erg lastig onderwerp.
Ik hoop dat iemand mij hier wat meer duidelijkheid over kan scheppen! :)
pi_88571965
Ik heb een vraagje m.b.t. luchtweerstand.
Ik heb m.b.t excel een modelletje opgesteld:



Klopt deze voorstelling?

"De eenheid newton is gedefinieerd als de kracht die een massa van 1 kilogram een versnelling van 1 m/s² geeft"

Moet ik hier ook nog ergens de massa van het balletje meenemen? Zoja, waar? Ik zou namelijk willen stellen dat Fres = m*a = 0, dus deze in principe al meegeteld is :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')