FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / Jullie gemiddelde, leertechniek en studie?
GianLorenzozaterdag 18 september 2010 @ 09:40
Wat is jullie gemiddelde cijfer en hoe leren jullie? Ik heb binnenkort een tentamen!

Ik leer zo: eerst alles doorlezen. Zorgen dat ik dat een week voor de toets heb gedaan. Ik vat ook alles samen of markeer. In de laatste week ga ik de samenvattingen, dia's van colleges en markeerstukken in mijn hoofd stampen. Dat doe ik door alles een paar keer over te pennen. En daarna maak ik tentamens om te zien welke info ik nog mis. Daarna ga ik die stukjes nog leren/lezen. Twee dagen voor het tentamen lees ik alle stof nog een keer door en leer ik de dia's. Hoe leren jullie? En wat kan ik verbeteren? Nog gouden tips?

Studie: Geneeskunde
Gemiddelde: 7

(Ik heb vorig jaar mijn lijstje niet zo braaf gevolgd maar ben van plan dit dit jaar wel te doen)
#ANONIEMzaterdag 18 september 2010 @ 09:45
Studie: Planologie
Gemiddelde: 7,5 of zoiets

Ik lees altijd in de twee weken voor het tentamen alle literatuur door, en kijk ook even devpowerpoints en m'n aantekeningen door.

Als ik merk dat iets heel warrig is geschreven dan maak ik een kleine samenvatting met de hoofdlijnen. En als ik opsommingen tegenkom ("er zijn drie soorten X", "Y stelde de volgende eisen op", etc.) dan leer ik het rijtje uit mijn hoofd.

Dat was het, blijkbaar werkt dat goed genoeg. :)

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2010 09:45:59 ]
GianLorenzozaterdag 18 september 2010 @ 09:47
Wat doe je precies in de laatste twee weken? De samenvattingen en colleges stampen? Hoe doe je dat dan precies?
#ANONIEMzaterdag 18 september 2010 @ 09:51
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 09:47 schreef GianLorenzo het volgende:
Wat doe je precies in de laatste twee weken? De samenvattingen en colleges stampen? Hoe doe je dat dan precies?
Niet. :D

Maar ik weet niet hoe die aanpak bij Geneeskunde zou werken...
elby1988zaterdag 18 september 2010 @ 09:52
Begin op maandag (vrijdag tentamen), en dan leer ik de samenvatting (die ik koop) en de dia's + werkgroepen.

Geneeskunde (4e jaars..): 7
GianLorenzozaterdag 18 september 2010 @ 09:53
Doe je niets in de laatste twee weken?
GianLorenzozaterdag 18 september 2010 @ 09:54
@Elby. Waar studeer je geneeskunde. Koop je dan de JOHO's? En wat doe je met die dia's en samenvattingen? Alleen maar lezen of echt stampen? En als je stampt, wat zijn de beste tips om dat te doen?
Deliahzaterdag 18 september 2010 @ 09:59
Ik lees alle stof door en maak alle opgaven voor of na het bijbehorende college, wekelijks en/ of dagelijks. Voor het tentamen ga ik tentamens van vorige jaren maken en als er opgaven bij zijn die ik niet goed kan oplossen stof behorend bij betreffende opgaven nog eens doornemen en extra opgaven maken.

Formules en/ of afleidingen die ik onthouden moet schrijf ik meestal voor het tentamen op een blaadje, dat opschrijven ervan helpt om het te onthouden.
#ANONIEMzaterdag 18 september 2010 @ 10:23
Mijn vorige post zal ik toch nog even nader toelichten, denk ik.

In de eerste plaats weet iedereen dat als je één keer een boek doorleest, dat je dan al gauw 80% weer vergeten bent. Voor veel studieboeken geeft dat helemaal niks, want daarin is toch maar 20% van de informatie echt nuttig. Namelijk precies die informatie, die je in een samenvatting zou schrijven. Daarom moet je ervoor zorgen dat je 100% leest en vervolgens precies de 20% nuttige informatie later nog weet en de 80% bijzaken vergeet.

Wat ik meestal doe, is telkens als ik iets belangrijks heb gelezen even pauzeren. Even opkijken van het boek naar buiten staren, en ondertussen in gedachten de betreffende gedachtegang nog eens nagaan.

Als ik dan het boek of het hoofdstuk uit heb, probeer ik nog even te bedenken wat ik nou eigenlijk gelezen heb. Wat waren de hoofdlijnen? Wat waren de belangrijke opsommingen? Kan ik alle items van zo'n opsomming opnoemen? Kan ik (indien van toepassing) de gebeurtenissen chronologisch plaatsen? Etc.

Lukt dat allemaal? Dan is het goed en ben ik klaar.

Lukt dat niet, dan moet ik de gedeelten die ik me niet meer herinner nog eens doorlezen.

En merk je dat het boek chaos is, dan is het tijd voor een samenvatting. Alleen al het zelf schrijven van een samenvatting helpt volgens mij al enorm om de stof te onthouden.

Rijtjes moet je natuurlijk gewoon stampen, stampen, stampen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-09-2010 10:25:11 ]
Renezaterdag 18 september 2010 @ 10:23
Studie: Juridische dienstverlening HBO
Gemiddelde cijfer: 6,7

Het gemiddelde is omlaag gehaald door mijn langzaam op gang komen. Een goede leertechniek had ik het eerste half/hele jaar niet. Later pas had ik door dat elke week 2 hoofdstukken samenvatten toch beter werkt. Ik haalde opeens een 7,5 voor een tentamen. Voor het tentamen aan gewoon 2 dagen het al samengevatte herhalen en eentje kopen. Dit geeft andere inzichten. Hier aantekeningen van maken (hetgeen je nog niet weet) en dit opnieuw uittypen en herhalen.

Het is heeeeel veeeel herhalen schrijven en herhalen.
Sparklehorsezaterdag 18 september 2010 @ 11:56
Engels, 7

Ik ben lui en slack nogal wat en leer op het laatste moment.
GianLorenzozaterdag 18 september 2010 @ 19:38
Tips aan iedereen:

Het weekend ervoor (3dagen):
- Alle stof opnieuw lezen
- Zo veel mogelijk samenvatting zo vaak mogelijk lezen
- Practica en studieopdrachten doornemen
- Colleges opnieuw bekijken
- Tentamens maken

Maak er nachtwerk van maak niet uit. De laatste drie dagen zijn cruciaal.

Uiteraard de tijd ervoor alles hebben bijgehouden.
Sandertje23zaterdag 18 september 2010 @ 20:01
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:38 schreef GianLorenzo het volgende:
Maak er nachtwerk van maak niet uit.
Nachtwerk? Niks daarvan. Tijdens de nacht geef je je hersenen rust om alle informatie te verwerken, bruggetjes te bouwen en verbindingen te creëren. Dus voldoende slaap is het allerbelangrijkste.

En de laatste drie dagen zijn cruciaal? Dan doe je iets fout, want de laatste (drie) dagen moet je alleen maar herhalen en heeft het niet zo veel zin om nog nieuwe informatie tot je te nemen. Hele dagen in je boek zitten is ook niet verstandig, want je hersenen kunnen maar een beperkte hoeveelheid informatie in een bepaalde hoeveelheid tijd verwerken.

Je tip van alles bijhouden klopt als een bus, daar haal je je meeste winst in.
Aestivatezaterdag 18 september 2010 @ 20:03
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:38 schreef GianLorenzo het volgende:
Tips aan iedereen:

Het weekend ervoor (3dagen):
- Alle stof opnieuw lezen
- Zo veel mogelijk samenvatting zo vaak mogelijk lezen
- Practica en studieopdrachten doornemen
- Colleges opnieuw bekijken
- Tentamens maken

Maak er nachtwerk van maak niet uit. De laatste drie dagen zijn cruciaal.

Uiteraard de tijd ervoor alles hebben bijgehouden.
Grappenmaker. Bij de masteropleiding die ik nu doe wordt je geacht 7 hoofdstukken uit niet-kleine Engelse literatuur te lezen. Dit is 'huiswerk' voor 1 vak, voor 1 week. Alle stof doorlezen in één weekend gaat bij veel opleidingen dan ook niet lukken gok ik, laat staan dat je de tijd hebt voor al die andere dingen.
Gestiechzaterdag 18 september 2010 @ 20:21
Of het werkt wat ik doe, dat weet ik niet, dat ga ik over een paar weken wel merken. Mijn strategie is als volgt:
Ik vind mijn studie oprecht interessant. Dat is belangrijk, want dan onthoud je gewoon makkelijker.
Verder zoek ik in de stof die misschien wat minder boeiend is toch de interessante kanten, en ik probeer ook na te denken over toepasbaarheid. Associëren helpt goed voor onthouden. Gewoon in je hoofd met de stof bezig zijn. Het voor jezelf begrijpelijk maken.
Daarnaast dus sowieso eerst alles lezen.
Vervolgens heb ik het geluk dat na elke paragraaf er wat vragen staan over het stuk tekst dat ik moet kennen, in het boek dat we nu gebruiken. Die vragen helpen mij wel echt, heb ik het idee. Dat werkt gewoon prettiger dan een samenvatting. Vervolgens lees ik die vragen + antwoorden nog een paar keer door, zonder gericht te 'stampen'. Gewoon doornemen.
Dan hebben wij in Maastricht nog het PGO systeem met bijbehorende onderwijsgroepen. Dat discussiëren en stof doornemen in een groep is erg prettig voor het onthouden. Soms worden je ook dingen beter duidelijk, waarvan je dacht dat je die al snapte. Zoek dus zeker ook medestudenten die een beetje gemotiveerd zijn en bereid zijn wat te praten over de stof.
Granaatappelzaterdag 18 september 2010 @ 20:29
Ben nu bezig met Bedrijfseconomie maar ik heb dus een boek van 350 pagina's dat voor anderhalve maand à twee maanden gebruikt wordt, lezen jullie alle stof in dit soort boeken of kopen jullie gewoon een samenvatting?
Heb hiernaast namelijk nog 2 vakken van hetzelfde formaat boeken en die in de zelfde tijd afgerond moeten worden.

Ik zit dus met 3 vakken, 3 boeken à 350+ (1 van 650+) pagina's in minder dan twee maanden.
Tips?

[ Bericht 0% gewijzigd door Granaatappel op 18-09-2010 20:37:04 ]
finsdefiszondag 19 september 2010 @ 01:08
Dit gaat waarschijnlijk opgevat worden als een verkapte "kijk-mijn-hoge-gemiddelde-post" maar toch: 8,3 gemiddeld, studie Engels/Amerikanistiek.

Mijn techniek is eigenlijk het opsporen van hetgene wat je echt bij moet houden om er wat van te snappen en dat dan als enige te doen (tijd over voor bestuurswerk, extra cursussen etc). Sommige andere colleges kan je gewoon skippen aangezien het gewoon een verzameling powerpoints is die de betreffende literatuur samenvatdie je ook wel in de laatste periode kan stampen. Maar ik hou er dan ook van om aan dingen mijn eigen draai te geven en gelukkig kunnen de meeste docenten dat wel waarderen op academisch niveau (mits goed onderbouwd). Een tip voor iedereen is wel dat je bij echte studieboeken meestal een hoop irrelevante dingen kan overslaan als je weet in welke richting de cursus gaat, wat een hoop tijd bespaart.

Vandaar dat ik ook tegelijk maar wat anders ben gaan doen aangezien dit wel erg makkelijk ging :P
skudkindzondag 19 september 2010 @ 01:38
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 09:40 schreef GianLorenzo het volgende:

Ik leer zo: eerst alles doorlezen. Zorgen dat ik dat een week voor de toets heb gedaan. Ik vat ook alles samen of markeer. In de laatste week ga ik de samenvattingen, dia's van colleges en markeerstukken in mijn hoofd stampen. Dat doe ik door alles een paar keer over te pennen. En daarna maak ik tentamens om te zien welke info ik nog mis. Daarna ga ik die stukjes nog leren/lezen. Twee dagen voor het tentamen lees ik alle stof nog een keer door en leer ik de dia's.
Tering, als ik dit allemaal deed zou ik summa cum laude afstuderen. :')

Gem: 7,3 Studie: Bedrijfskunde WO

Ik koop de samenvattingen en pen ze over en stamp de powerpoint slides in me harses. Voor de rest oude tentamens bestuderen om door te krijgen wat voor vragen ik kan verwachten. Studieboeken blader ik door, maar meer voor zelfvertrouwen omdat een tentamen ingaan zonder het boek te hebben geopend een beetje raar aanvoelt. Soms ook om een lastig hoofdstuk beter te begrijpen als de samenvatting qua uitleg een beetje tekort schiet.
Rubber_Johnnyzondag 19 september 2010 @ 13:34
Studie: Wijsbegeerte.

Gemiddelde 8.5
SPOILER
Heb nog maar 2 vakken afgerond, combineer dit met pre master vakken
Zorg dat je je uren erin stopt. Op weekdagen houd ik me eraan dat ik 8 uur of meer productief ben. In de weekends doe ik wat minder, want als je niet relaxt ben je aan het einde van het blok opgebrand.
Leerstrategie. Ik doe gewoon alles wat de docenten ons aanraden als oefening. Dus alles lezen, voorbereiden, oefeningen maken. Ik lees snel, misschien werkt dit niet voor iedereen

Voor ieder vak rooster ik 2 dagen per week in. Niet meer, want anders komt er onherroepelijk een vak in de verdrukking. Krijg ik niet alles van een vak rond in die 2 dagen dan vraag ik me af wat nou het belangrijkst is, doe ik dat en laat de rest liggen.

En ik sta ervoor op, zelfs als ik geen college heb. Dan krijg je op een dag veel gedaan en weet je dat je bij het avondeten die 8 uur praktisch erop hebt zitten. Dat is wel zo fijn. Alles wat je in de avond extra doet is meegenomen. En omdat ik een avondmens ben lukt het bijna altijd om 's avonds nog wat te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rubber_Johnny op 19-09-2010 14:25:36 ]
Sokzzondag 19 september 2010 @ 14:02
Gemiddelde: 8.1
Opleiding: Middelbare school 6vwo ;( Beetje vertekend dus.
Manier:
Nooit huiswerk maken maar wél goed opletten bij het bespreken van opdrachten/opgaves. Dat helpt serieus veel beter want ik kan mezelf toch niet ertoe dwingen om serieus opgaven thuis te maken.
Verslagen e.d. gewoon 110% maken. Dus nét iets beter dan de rest van je klas (mag dan ook wel moeite in zitten).
En ik probeer altijd aan het begin van het jaar de manier van vragen stellen uit te zoeken bij elke docent. Kan vaak de vragen vooraf al invullen. :p
Sokzzondag 19 september 2010 @ 14:04
quote:
Op zondag 19 september 2010 14:02 schreef Sokz het volgende:
Gemiddelde: 8.1
Opleiding: Middelbare school 6vwo ;( Beetje vertekend dus.
Manier:
Nooit huiswerk maken maar wél goed opletten bij het bespreken van opdrachten/opgaves. Dat helpt serieus veel beter want ik kan mezelf toch niet ertoe dwingen om serieus opgaven thuis te maken.
Verslagen e.d. gewoon 110% maken. Dus nét iets beter dan de rest van je klas (mag dan ook wel moeite in zitten).
En ik probeer altijd aan het begin van het jaar de manier van vragen stellen uit te zoeken bij elke docent. Kan vaak de vragen vooraf al invullen. :p
En het internet gebruiken om meer te weten te komen over het onderwerp dan behandelt is. Vaak waarderen ze dat. Geweldig leermiddel dat internet
ShadyLanezondag 19 september 2010 @ 14:08
Ik denk dat de beste tactiek voor 'n hoog gemiddelde is om 'n studie te kiezen waar je niet in allerhande groepsopdrachten moet samenwerken met nitwits.
Rubber_Johnnyzondag 19 september 2010 @ 14:10
quote:
Op zondag 19 september 2010 14:04 schreef Sokz het volgende:

[..]

En het internet gebruiken om meer te weten te komen over het onderwerp dan behandelt is. Vaak waarderen ze dat. Geweldig leermiddel dat internet
Ja dat ja. :Y

Vaak wiki/google ik dingen als ik ze op de sheet niet snap. Hetzelfde in andere bewoordingen lezen helpt erg.
Rubber_Johnnyzondag 19 september 2010 @ 14:13
quote:
Op zondag 19 september 2010 14:08 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk dat de beste tactiek voor 'n hoog gemiddelde is om 'n studie te kiezen waar je niet in allerhande groepsopdrachten moet samenwerken met nitwits.
En dat ja.
Granduppaaaaahzondag 19 september 2010 @ 14:19
Ik lees de drie te leren bladzijden met grote illustraties door in het laatste kwartier voor de toets, en haal vervolgens een 7

MBO Cibap
Gemiddelde 7

Je mocht ook een 3,5 op bepaalde vakken staan, wat een bagger, en voor dat jullie gaan lachen, mijn IQ valt in het spectrum tussen 119 en 139.
Emma123321zondag 19 september 2010 @ 15:04
quote:
Ik lees de drie te leren bladzijden met grote illustraties door in het laatste kwartier voor de toets, en haal vervolgens een 7

MBO Cibap
Gemiddelde 7

Je mocht ook een 3,5 op bepaalde vakken staan, wat een bagger, en voor dat jullie gaan lachen, mijn IQ valt in het spectrum tussen 119 en 139.
Waarom ga je dan niet wat anders studeren?? :?
Als je zo'n IQ hebt en je MBO zo makkelijk vindt, dan kun je toch een hoger niveau aan?
thabitzondag 19 september 2010 @ 18:10
Studie: wiskunde WO
Gemiddelde: 9,5

Ik heb geen speciale leertechnieken, slechts een sterke interesse in het vakgebied.
dude1986zondag 19 september 2010 @ 18:21
quote:
Op zondag 19 september 2010 18:10 schreef thabit het volgende:
Studie: wiskunde WO
Gemiddelde: 9,5

Ik heb geen speciale leertechnieken, slechts een sterke interesse in het vakgebied.
9,5!! ^O^
Wat wil je later doen met je studie?
#ANONIEMzondag 19 september 2010 @ 18:46
quote:
Op zondag 19 september 2010 18:10 schreef thabit het volgende:
Studie: wiskunde WO
Gemiddelde: 9,5

Ik heb geen speciale leertechnieken, slechts een sterke interesse in het vakgebied.
Wiskunde is natuurlijk totaal niet te vergelijken met andere studies. Zeker wat betreft de cijfers niet, een 10 halen bij wiskunde is niet moeilijker dan zeg maar een 8,5 halen bij de meeste andere studies.

Maar een 9,5 blijft natuurlijk mooi. :)

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2010 18:48:32 ]
Sinceriazondag 19 september 2010 @ 18:55
quote:
Op zondag 19 september 2010 14:08 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk dat de beste tactiek voor 'n hoog gemiddelde is om 'n studie te kiezen waar je niet in allerhande groepsopdrachten moet samenwerken met nitwits.
Ik ben het met je eens. Vaak zijn het groepsgenoten die ervoor zorgen dat het cijfer sterk omlaag gaat.
Nobuzondag 19 september 2010 @ 18:59
quote:
Op zondag 19 september 2010 14:08 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk dat de beste tactiek voor 'n hoog gemiddelde is om 'n studie te kiezen waar je niet in allerhande groepsopdrachten moet samenwerken met nitwits.
Ik denk het niet, dat zijn namelijk ook de studies waar er niet veel van je gevraagd wordt.
thabitzondag 19 september 2010 @ 19:09
quote:
Op zondag 19 september 2010 18:21 schreef dude1986 het volgende:

[..]

9,5!! ^O^
Wat wil je later doen met je studie?
Ik ben al lang afgestudeerd en daarna gepromoveerd, doe nu een postdoc.
thabitzondag 19 september 2010 @ 19:13
quote:
Op zondag 19 september 2010 18:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Wiskunde is natuurlijk totaal niet te vergelijken met andere studies. Zeker wat betreft de cijfers niet, een 10 halen bij wiskunde is niet moeilijker dan zeg maar een 8,5 halen bij de meeste andere studies.

Maar een 9,5 blijft natuurlijk mooi. :)
Als de enige wiskunde die je kent, die van de middelbare school is, dan is het logisch dat je denkt dat wiskunde een extreem makkelijke studie is.
#ANONIEMzondag 19 september 2010 @ 19:29
quote:
Op zondag 19 september 2010 19:13 schreef thabit het volgende:

[..]

Als de enige wiskunde die je kent, die van de middelbare school is, dan is het logisch dat je denkt dat wiskunde een extreem makkelijke studie is.
Gelukkig ken ik niet alleen de wiskunde van de middelbare school, maar ook twee jaar universitaire wiskunde. :P
Granduppaaaaahzondag 19 september 2010 @ 19:50
quote:
Op zondag 19 september 2010 15:04 schreef Emma123321 het volgende:

[..]

Waarom ga je dan niet wat anders studeren?? :?
Als je zo'n IQ hebt en je MBO zo makkelijk vindt, dan kun je toch een hoger niveau aan?
Nouja tis al jaren geleden die opleiding heb gedaan, kan me niet voorstellen dat iemand zon repetitie moeilijk vind, want ze hadden extreem lage standaarden, Helaas ben ik ziek geworden en heb me dus nooit op kunnen werken, familie zei ook steeds: wees voorzichtig met wat je kiest en als 11 en 15 jarige luister je naar je ouders, was anders wel op de HAVO gestart en waarschijnlijk daarna naar het VWO, helaas werd ik ziek.
Gestiechzondag 19 september 2010 @ 20:17
quote:
Op zondag 19 september 2010 19:50 schreef Granduppaaaaah het volgende:

[..]

Nouja tis al jaren geleden die opleiding heb gedaan, kan me niet voorstellen dat iemand zon repetitie moeilijk vind, want ze hadden extreem lage standaarden, Helaas ben ik ziek geworden en heb me dus nooit op kunnen werken, familie zei ook steeds: wees voorzichtig met wat je kiest en als 11 en 15 jarige luister je naar je ouders, was anders wel op de HAVO gestart en waarschijnlijk daarna naar het VWO, helaas werd ik ziek.
Spijtig inderdaad. Anders had je wellicht nog correct leren spellen, alsook geleerd interpunctie juist toe te passen.
Rubber_Johnnyzondag 19 september 2010 @ 20:27
quote:
Op zondag 19 september 2010 18:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Wiskunde is natuurlijk totaal niet te vergelijken met andere studies. Zeker wat betreft de cijfers niet, een 10 halen bij wiskunde is niet moeilijker dan zeg maar een 8,5 halen bij de meeste andere studies.

Maar een 9,5 blijft natuurlijk mooi. :)
Wiskunde is moeilijk. Maar het is ook straigtforward. Als het antwoord '1' is en je hebt het goed uitgerekend, weet je ook dat je de volle mep aan punten krijgt.

Niks geen docent waar je van afhankelijk bent, bewoordingen die invloed hebben, persoonlijke stokpaardjes van de docenten, enz enz..

Ik ken iemand die met en 9 gemiddeld natuurkunde en wiskunde deed. Daarna bedrijfskunde.Toen haalde hij maar zeventjes :{
ShadyLanezondag 19 september 2010 @ 20:29
Je hoort wel vaker over extreem hoge gemiddeldes bij exacte studies en ik denk dat dat te maken heeft met

- het exacte karakter (je zult bij zo'n studie minder snel punten verliezen doordat de vraag onduidelijk was geformuleerd of doordat je een andere kant op zwamde dan de docent had gewild - wat nogal eens voorkomt bij zwamstudies)
- weinig tot geen groepswerk
- iemand die briljant is kiest eerder voor zo'n studie dan voor, bijvoorbeeld, communicatiewetenschap
thabitzondag 19 september 2010 @ 20:46
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Wiskunde is moeilijk. Maar het is ook straigtforward. Als het antwoord '1' is en je hebt het goed uitgerekend, weet je ook dat je de volle mep aan punten krijgt.

Niks geen docent waar je van afhankelijk bent, bewoordingen die invloed hebben, persoonlijke stokpaardjes van de docenten, enz enz..
Bij wiskunde moet je toch wel bewijzen opschrijven. Bewoordingen hebben daar wel degelijk veel invloed, en het is zeker belangrijk om het zo op te schrijven dat het prettig leest en overtuigend is. Een hoop studenten gaan daar toch de mist in.
#ANONIEMzondag 19 september 2010 @ 20:52
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:46 schreef thabit het volgende:

[..]

Bij wiskunde moet je toch wel bewijzen opschrijven. Bewoordingen hebben daar wel degelijk veel invloed, en het is zeker belangrijk om het zo op te schrijven dat het prettig leest en overtuigend is. Een hoop studenten gaan daar toch de mist in.
Als wiskundestudent zou je die vaardigheid toch al gauw wel moeten hebben. Ik was i.i.g. uiteindelijk wel zo ver dat ik een vraag óf niet óf helemaal correct beantwoordde.

Nu wordt er in de wiskunde zo nu en dan ook waarde gelegd op de 'schoonheid' of 'elegantie' van een bewijs, maar ik kan me niet herinneren dat dat bij ons ooit een criterium is geweest bij de beoordeling van oefenopgaven of tentamens.
thabitzondag 19 september 2010 @ 20:54
Maar je ziet wel dat bij veel tentamens er een paar mensen zijn die het begrijpen en minstens een 9 scoren en de rest scoort dan hooguit een 7. Een 8 komt niet vaak voor.
thabitzondag 19 september 2010 @ 21:14
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:52 schreef Igen het volgende:

[..]

Als wiskundestudent zou je die vaardigheid toch al gauw wel moeten hebben. Ik was i.i.g. uiteindelijk wel zo ver dat ik een vraag óf niet óf helemaal correct beantwoordde.

Nu wordt er in de wiskunde zo nu en dan ook waarde gelegd op de 'schoonheid' of 'elegantie' van een bewijs, maar ik kan me niet herinneren dat dat bij ons ooit een criterium is geweest bij de beoordeling van oefenopgaven of tentamens.
Het is inderdaad een probleem dat sommige docenten daar niet streng genoeg op zijn. Dat heeft gewoon tot gevolg dat veel mensen in hun latere leven nog steeds onleesbare troep produceren.
NonameNogamezondag 19 september 2010 @ 22:12
Mijn strategie (sinds deze week bij mezelf geïmplementeerd):

Van de te lezen stof/hoofdstuk pak ik het zo aan:

1) ik lees de inhoudsopgave van het hoofdstuk, te beginnen met de titel van elke paragraaf

2) vervolgens lees ik de inhoudsopgave opnieuw, nu ook de subtitels per paragraaf

Ik heb nu een idee van de inhoud, en kan zelf bdenken wat ik er van af weet (voorkennis activeren), stel mezelf enkele vragen en probeer enkele hoofdverbanden te leggen.

3) ik kijk nu het hoofdstuk door, wederom te beginnen met het lezen van alleen de titels/kopjes e.d. en de plaatjes.

4)
nu begin ik per paragraaf alle sleutel-/vetgedrukte woorden + plaatjes e.d. op te zoeken. Hiermee probeer ik te achterhalen waar de paragraaf zoal over gaat.

5) Nu ga ik "lezen": hierbij 'spring' ik met mijn ogen door de alinea's, waarbij ik vooral let op de eerste zin(nen), het midden stuk en vooral de laatste zin(nen) van de alinea's. Daarin staan vaak de belangrijke stukjes tekst. [NOTE: moeilijkere stukken of dingen die ik niet begrijp neem ik uitgebreider door, waarbij ik ook de voorbeelden in de tekst doorlees e.d.] Belangrijke zinnen, woordne e.d. onderstreek ik, en ik trek pijltjes om verbanden aan te geven.

6)
zo ga ik elke paragraaf nu langs

7)
ik heb nu een goed beeld wat het hoofdstuk inhoudt.

8) ik maak een samenvatting van het hoofstuk door verbanden te leggen tussen sleutel-woorden, moeilijke/onbekende termen e.d. te formuleren. DIT PROBEER IK ZO BEKNOPT MOGELIJK TE HOUDEN. ik probeer zoveel mogelijk de hoofdzaken eruit te halen. Belangrijke bijzaken noteer ik er ook bij. Ik maak dus niet (meer) ellenlange samenvattingen waarbij ik probeer 'alles' te onthouden enzo, maar ik probeer nu een strikte onderscheid te maken tussen hoofd en bijzaken.

------------------------------------

9) Colleges volgen, vragen stellen van de dingen die me nog onduidelijk zijn e.d.

------------------------------------

10) bij het leren voor het tentamen, neem ik nu alleen mijn samenvattingen door, lijstjes, woorden e.d. probeer ik te STAMPEN.


Opleiding: Biomed. Wetenschappen WO

Of deze strategie werkt, merk ik over 2 weken wel bij het eerste tentamen. Wat ik wel merk is dat ik een veel beter beeld heb van de hoofdzaken per hoofdstuk, en het kost minder tijd om dit te achterhalen. Gemiddeld ben ik per hoofdstuk 1 uur kwijt met het gehele 'bestuderen', en 1 uur kwijt met 'samenvatten', wat neerkomt op circa 2 uur per hoofdstuk.
ThierryNLzondag 19 september 2010 @ 22:34
Sowieso als je eenmaal van school thuiskomt eventjes snel doorlezen wat je die dag hebt gedaan doet wonderen. Verder schrijf ik veel samenvattingen.
JohnSpekzondag 19 september 2010 @ 23:29
Ik lees..lees het nog een keer, en lees het nog een keer. Dan maak ik het tentamen.

Misschien toch is wat dingen gaan samenvatten aangezien iedereen het hier doet.

WO Bedrijfskunde. Gemiddelde: 8.7
Sokzmaandag 20 september 2010 @ 10:01
quote:
Op zondag 19 september 2010 22:12 schreef NonameNogame het volgende:
Mijn strategie (sinds deze week bij mezelf geïmplementeerd):
whaha wtf. Als je stap 1 t/m 7 nou eens overslaat. Scheelt zeeën van tijd en 't is toch een minimaal iets.
elby1988maandag 20 september 2010 @ 14:44
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 09:54 schreef GianLorenzo het volgende:
@Elby. Waar studeer je geneeskunde. Koop je dan de JOHO's? En wat doe je met die dia's en samenvattingen? Alleen maar lezen of echt stampen? En als je stampt, wat zijn de beste tips om dat te doen?
Leiden, ja, doorlezen, nvt ;)

Here you are!
GianLorenzomaandag 20 september 2010 @ 15:30
@elby, lees je de joho heel vaak door? Markeer je het? Kortom, kun je me vertellen hoe je het stampt?
elby1988maandag 20 september 2010 @ 18:52
Ik lees het gewoon paar keer door. Soms markeer ik de belangrijke punten, maar vaak blijft het bij paar keer doorlezen. Ik zorg er voor dat ik het begrijp, ipv dat ik het stamp. Meestal haal ik dan wel minimaal een 7 :)
Granaatappelmaandag 20 september 2010 @ 21:02
Ik zit dus met een boek van 650 pagina's in 2 maanden, echt geen idee hoe ik dit ga doen ...
Sandertje23maandag 20 september 2010 @ 21:04
quote:
Op maandag 20 september 2010 21:02 schreef Granaatappel het volgende:
Ik zit dus met een boek van 650 pagina's in 2 maanden, echt geen idee hoe ik dit ga doen ...
Ik heb er 3 van 650 pags in 2 maanden :P
BarrieButsersmaandag 20 september 2010 @ 21:04
quote:
Op maandag 20 september 2010 21:02 schreef Granaatappel het volgende:
Ik zit dus met een boek van 650 pagina's in 2 maanden, echt geen idee hoe ik dit ga doen ...
Zelfde probleem..
Zoek het gewoon al niet om het boek open te slaan, laat staan te leren/lezen want het is gewoon té dik. :{
Originele_Naammaandag 20 september 2010 @ 21:04
tvp wil toch maar eens mijn cijfers een keertje verbeteren, als ik niet nutteloos aan het fokken ben ga ik dit topic eens aandachtig doorlezen
Granaatappelmaandag 20 september 2010 @ 21:18
quote:
Op maandag 20 september 2010 21:04 schreef Sandertje23 het volgende:

[..]

Ik heb er 3 van 650 pags in 2 maanden :P
Ja ik een van 650 en twee van om en nabij de 400.
Ik kan het wel doorbladeren maar daar kom je ook niet ver mee.
De studievereniging waarbij ik ben aangesloten verkoopt wel samenvattingen, echter weet ik niet of dit wel genoeg is om voor een tentamen te leren.

Wat ik van plan ben voor het tentamen van dit vak:
- Powerpoint slides doornemen
- Samenvatting kopen en aantal keren lezen
- Eventueel dingen die ik niet snap ik het boek opzoeken

We zullen zien wat ik dan ga halen.
The_Yakuzadonderdag 23 september 2010 @ 19:49
Technische Bedrijfskunde
Gemiddelde: 7,7
Sokzdonderdag 23 september 2010 @ 20:13
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:49 schreef The_Yakuza het volgende:
Technische Bedrijfskunde
Gemiddelde: 7,7
boeit ons niet?
The_Yakuzadonderdag 23 september 2010 @ 20:40
Meende dat men op de eerste twee pagina's dat postte? ;)
#ANONIEMdonderdag 23 september 2010 @ 20:43
quote:
Op donderdag 23 september 2010 20:40 schreef The_Yakuza het volgende:
Meende dat men op de eerste twee pagina's dat postte? ;)
:')

Hint: het topic heet "jullie gemiddelde, leertechniek en studie?"
Jedi_Pimpzondag 26 september 2010 @ 19:01
Studie: Economie (2ejaars)
Gemiddelde van vorig jaar: 7,4xx
Leertechniek: 5 Weken vrij weinig doen, de (vrije) week voor de tentamens oefententamens voor elk vak uitprinten en oefenen en die als basis voor de leerstof gebruiken.

Eventueel hoorcolleges online terugkijken en hoorcollegesheets leren.

Best :') als ik het zo teruglees eigenlijk.
Mishuzondag 26 september 2010 @ 19:55
Studie: HBO Maatschappelijk Werk & Dienstverlening
Gemiddelde: 7,8

Ten eerste wil ik even zeggen dat de gemiddeldes echt hoog zijn bij de WO studies, ik heb sociologie gestudeerd en daar had iedereen dus gemiddeld rond de 6 en een enkeling hoger.

Mijn leertechnieken hangen af van mijn energie, motivatie en eventuele opstartproblemen. Na een vakantie vind ik het altijd moeilijker om weer te beginnen. Als ik weer eenmaal in mijn studieritme zit is het als volgt:
1. Moeilijke boeken samenvatten met kutfeitjes, wazige onnodig moeilijke zinnen om iets uit te leggen wat eigenlijk heel simpel is, makkelijke boeken onderstreep ik <- belangrijk: ik leer alles meteen in 1 keer door het bewust te lezen
2. Ik print vervolgens 1 a 2 weken vantevoren alle powerpoints uit, leg deze op tafel samen met mijn aantekeningen, mijn eigen samenvattingen en alle boeken die ik moet leren en dan ga ik aan de slag.
3. Ik wissel de vakken af waardoor ik gemotiveerd blijf.
4. Ik doe liever 1 boek goed, dan alle boeken slecht. Kwaliteit van leren is belangrijker dan als een malle gestresst door alles heen gaan bladeren. Uiteindelijk red ik het dan toch wel.
5. Ik ga alles doorlezen, zet belangrijke definities op papiertjes die ik op de WC hang en als ik nog niks aan een boek heb gedaan stamp ik gewoon direct de leerstof uit het boek uit tijdsgebrek.
6. Vlak voor het tentamen lees ik alle stamprijtjes en belangrijke/moeilijk te onthouden definities nog even door en stop ze in mijn korte termijn geheugen door ze nog even te stampen.

Bij sociologie was de lesstof echt zo veel dat ik er vrijwel direct altijd verlamd van angst van werd en ik vervolgens niks productiefs kon doen omdat ik stijf stond van de faalangst (het lukt me toch niet om zoveel moeilijke tekst te gaan 'leren'). Vanuit het HBO zou ik dat nu veel beter kunnen denk ik, ik heb echt studeren moeten leren door kleine stapjes te zetten, dingen kwalitatief in me op te nemen, niet te veel van mezelf te eisen en gewoon aan een boek te beginnen.
Gestiechzondag 26 september 2010 @ 20:03
quote:
Op zondag 26 september 2010 19:01 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Studie: Economie (2ejaars)
Gemiddelde van vorig jaar: 7,4xx
Leertechniek: 5 Weken vrij weinig doen, de (vrije) week voor de tentamens oefententamens voor elk vak uitprinten en oefenen en die als basis voor de leerstof gebruiken.

Eventueel hoorcolleges online terugkijken en hoorcollegesheets leren.

Best :') als ik het zo teruglees eigenlijk.
Lucky you dat je de week vóór je tentamens vrij hebt :) Wij hebben gewoon nog college in de week dat we ook tentamens hebben.
Emma123321zondag 26 september 2010 @ 21:05
quote:
Lucky you dat je de week vóór je tentamens vrij hebt :) Wij hebben gewoon nog college in de week dat we ook tentamens hebben.
Ik heb die week ook gewoon college ;(

Verder ben ik eerstejaars (geneeskunde) dus heb ik nog niet echt een strategie over hoe ik zoveel stof in mijn hoofd ga krijgen. Wel nuttig iig om in dit topic een beetje de strategieën van anderen te kunnen lezen :)
Granaatappelzondag 26 september 2010 @ 21:17
Ik heb nog een herfstvakantie en daarna 3 tentamens, dus dat is wel relax, wel weer zonde van de vakantie maarja.
Jetflyzondag 26 september 2010 @ 21:31
quote:
Op donderdag 23 september 2010 19:49 schreef The_Yakuza het volgende:
Technische Bedrijfskunde
Gemiddelde: 7,7
Zelf doe ik ook TBK. Hogeschool of Universiteit? En je leertechniek dan?
Shispeedmaandag 27 september 2010 @ 21:39
dit jaar wederom 5 VWO

vorig jaar gemiddelde: 4.93
dit jaar gemiddelde tot nu toe: 9.2 :+

ik weet niet wat er is gebeurd dit jaar, maar opeens wil ik me voor de 100% inzetten en loopt het heel makkelijk en goed, terwijl ik vorig jaar niet vooruit te branden was en alleen maar spijbelde en aan het gamen was :')
Deerdinsdag 28 september 2010 @ 09:41
Studie: Geneeskunde (VU)
Gemiddelde: 8,0
Leertechniek: Alles doorlezen en afhankelijk van het onderwerp vooral de plaatjes goed doornemen. Verder collegesheets voor het tentamen doorlezen en aanvullen met eigen kennis. Zelf vind ik het prettig verschillende leermethoden af te wisselen, anders raak ik mijn concentratie kwijt. Dus: uurtje lezen, gerelateerde youtube filmpjes kijken, studieopdrachten doornemen, weer lezen, plaatjes kijken etc.
GianLorenzodinsdag 28 september 2010 @ 21:54
@Deen. Ik studeer ook geneeskunde (tweedejaars) en zou graag meer tips van je willen hebben. Kun je mijn vragen beantwoorden?

Hoeveel uur leer je op een doordeweekse dag?
Hoeveel uur leer je op een vrije dag?
Wat doe je het weekend voor het tentamen?
Leer je door samen te vatten of alleen te lezen?
Hoevaak lees je de stof?
Met wat plan je de weken in (bijv eerste week lezen, tweede week samenvatten).

Echt goed van die 8, ben er erg jaloers op hoor!
GianLorenzodinsdag 28 september 2010 @ 21:57
@Deen, ik studeer ook aan de Vu. Dus heb eigenlijk nog wat vragen :P

Leer je de studieopdrachten ook?
Beluister je de colleges erna of leer je alleen de sheets?
Hoe pak je de grote hoeveelheid stof aan? *want bij de vu moet je echt alles hebben gelezen
Complexiteitdinsdag 28 september 2010 @ 22:24
quote:
Op zondag 19 september 2010 22:34 schreef ThierryNL het volgende:
Sowieso als je eenmaal van school thuiskomt eventjes snel doorlezen wat je die dag hebt gedaan doet wonderen. Verder schrijf ik veel samenvattingen.
Dat zou ik ook eens moeten doen. :o

Ik maak aantekeningen en sla ze dicht, om ze pas weken of maanden later weer te bekijken.
kleinuuhwoensdag 29 september 2010 @ 03:58
Gem. 7

Op maandag denken aan leren
Op dinsdag aanstalten maken om uiteindelijk toch maar niet te gaan leren
Op woensdagavond om 22:00 het boek er bij pakken, en na 5 minuten wegleggen omdat je het toch wel kent.
Donderdag toets en nog bijna te laat komen, omdat je lekker bent wezen stappen^^
Deervrijdag 1 oktober 2010 @ 15:39
@ GianLorenzo:
Hoeveel uur leer je op een doordeweekse dag? Ongeveer 3uur, afhankelijk van hoeveel ik werk.
Hoeveel uur leer je op een vrije dag? Zie bovenstaan antwoord, als ik weinig tijd heb gehad, haal ik het op een vrije dag in.
Wat doe je het weekend voor het tentamen? Plaatjes in het boek doorkijken, collegesheets doorkijken, SO's doorlezen, oude CAT's doorlezen, beetje onderwerp gerelateerd internet afstruinen.
Leer je door samen te vatten of alleen te lezen? Ligt aan het onderwerp en aan hoeveel tijd ik heb. Bij Pathologic Basis of Disease lees ik de tussenkopjes & plaatjes als samenvatting.
Hoevaak lees je de stof? 1x lezen, daarna beetje bekijken wat ik niet heb onthouden/begrepen.
Leer je de studieopdrachten ook? Ik lees ze in ieder geval door, zodat ik het bij het tentamen kan herkennen.
Beluister je de colleges erna of leer je alleen de sheets? De colleges volg ik op de dag zelf, daarna bekijk ik alleen de sheets. Als ik iets niet helemaal begrijp luister ik alleen naar dat stuk.

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt. Het belangrijkste voor mij is om steeds na te gaan of ik wel echt begrepen heb waar het over gaat en de kern uit de stof te halen. Je kunt niet álles onthouden!
Gestiechvrijdag 1 oktober 2010 @ 15:59
quote:
Op woensdag 29 september 2010 03:58 schreef kleinuuh het volgende:
Gem. 7

Op maandag denken aan leren
Op dinsdag aanstalten maken om uiteindelijk toch maar niet te gaan leren
Op woensdagavond om 22:00 het boek er bij pakken, en na 5 minuten wegleggen omdat je het toch wel kent.
Donderdag toets en nog bijna te laat komen, omdat je lekker bent wezen stappen^^
Aha, en de bijbehorende 'studie' (opleiding, gok ik zo) ?
Maracavrijdag 1 oktober 2010 @ 16:12
Bij mijn vorige opleiding: Stond een 7 gemiddeld en mijn leertechniek was als een kip zonder kop door de opleiding rennen :') :D Had mijn eigen studieroute dus moest wel..

Nieuwe opleiding kent een betere planning door echt rustig een hoofdstuk te bestuderen. Daar zelf vragen over op te stellen en deze te beantwoorden. Maar heb nog geen tentamens gehad, dus weet niet of deze leertechniek gaat werken :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Maraca op 01-10-2010 16:18:21 ]
Platinazaterdag 2 oktober 2010 @ 15:55
Ik doe HBO voedingsmiddelentechnologie. Sta gemiddeld een dikke 7.
Lees 1 of 2 dagen voor het tentamen het boek/dictaat door. Bekijk de powerpoints van de colleges en zet eventueel wat formules in mijn rekenmachine.

Ik zoek het echt niet om langer van te voren te beginnen of een samenvatting te typen. besides we hebben echt vaak open boek tentamens. dan vouw ik alleen oortjes bij de pagina's die ik denk nodig te hebben.
pieter_Rzaterdag 2 oktober 2010 @ 16:21
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 15:55 schreef Platina het volgende:
Ik doe HBO voedingsmiddelentechnologie. Sta gemiddeld een dikke 7.
Lees 1 of 2 dagen voor het tentamen het boek/dictaat door. Bekijk de powerpoints van de colleges en zet eventueel wat formules in mijn rekenmachine.

Ik zoek het echt niet om langer van te voren te beginnen of een samenvatting te typen. besides we hebben echt vaak open boek tentamens. dan vouw ik alleen oortjes bij de pagina's die ik denk nodig te hebben.
Een levend bewijs van de verloedering van het hoger onderwijs in Nederland.
sitting_elflingzaterdag 2 oktober 2010 @ 22:55
Studie: Financiele wiskunde (ben nu 3e jaars)
Gemiddelde: 8.5
Leertechniek: Met praktische opdrachten, scripties of iets in die geest bewust anders aanpakken dan de rest. Eigenlijk zo ver over de regels heen gaan dat je een andere opdracht maakt maar met goedkeuring van de professor. Uiteraard van te voren al een heel plan laten zien op dag 1 dat het bekend is en uitleggen dat je op die manier veel dieper op het vraagstuk in kan gaan. En dat je daar meer van leert. Werkt bijna altijd. 1 keer was ik de sjaak omdat een andere professor het na keek en het afkeurde om dat ik te veel afweek van de vraag. Officieel klacht ingedient, de professor die ik gesproken had in het begin heeft het nu nagekeken. Cijfer dikke 2 punten omhoog. :')

Wat betreft examens. Voor de wiskunde gerichte examens let ik met name op de lange berekeningen. Erg specifiek gericht op de kleine dingen waar ik geen fouten op wil maken. Voor de rest is het veel oude examens maken om de principe vragen in je hoofd te krijgen zodat je een idee hebt wat je kunt verwachten.

En wat betreft de leerexamens. Daar begin ik jammer genoeg altijd te laat mee. Dan begin ik altijd met samenvatten van de stof + eigen samenvattingen van de lessen wat altijd maar een paar papiertjes zijn. En dan maar de samenvattingen blijven samenvatten tot het stijf in je kop zit :P Voor de rest neem ik het er nog wel eens van tijdens tentamen periode. Bijv. een week in een hotel zitten tijdens de tentamenweek zodat ik me echt even kan afzonderen van de wereld en goed kan uitrusten.

quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 16:21 schreef pieter_R het volgende:

[..]

Een levend bewijs van de verloedering van het hoger onderwijs in Nederland.
Het lijkt mij eerder een teken van iemand die beter kan maar niet beter wil.
Sport_Lifezaterdag 2 oktober 2010 @ 23:28
Studie Bedrijfseconomie HEAO
Gemiddelde propedeuse diploma: 7,85

Begon 3 weekenden voor de tentamenweek met leren en dan zo'n 8-10 uur per weekend. Ik werk er 36 uur bij dus door de weeks geen tijd/energie om te leren.

Maar zit nu even tijdelijk in het buitenland met een 50+ urige werkweek, ik vrees voor de komende tentamenweek :') :X
pieter_Rzondag 3 oktober 2010 @ 09:29
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 22:55 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]

Het lijkt mij eerder een teken van iemand die beter kan maar niet beter wil.
Ik doelde met name op de open boek tentamens en het feit dat formules 'even in de rekenmachine gezet konden worden'. ;)

Dat er na 1-2 dagen slides doornemen ook nog een dikke 7 wordt behaald kan natuurlijk ook aan de kunde van de persoon liggen, maar uit mijn ervaring ligt het in dat geval eerder aan de moeilijkheidsgraad van het tentamen.
Platinawoensdag 6 oktober 2010 @ 10:59
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 09:29 schreef pieter_R het volgende:

[..]

Ik doelde met name op de open boek tentamens en het feit dat formules 'even in de rekenmachine gezet konden worden'. ;)

Dat er na 1-2 dagen slides doornemen ook nog een dikke 7 wordt behaald kan natuurlijk ook aan de kunde van de persoon liggen, maar uit mijn ervaring ligt het in dat geval eerder aan de moeilijkheidsgraad van het tentamen.
Ik zit wel onder mijn niveau (VWO gedaan), maar vind alsnog dat de tentamens weinig voorstellen. Al denken sommige klasgenoten er anders over (onvoldoendes voor open boek tentamens _O- )
Gestiechwoensdag 6 oktober 2010 @ 12:35
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 10:59 schreef Platina het volgende:

[..]

Ik zit wel onder mijn niveau (VWO gedaan), maar vind alsnog dat de tentamens weinig voorstellen. Al denken sommige klasgenoten er anders over (onvoldoendes voor open boek tentamens _O- )
Ik kan me van het HBO nog mensen herinneren die het presteerde om op een toets over wat inleidende stof, in de tweede week van het jaar ofzo, een onvoldoende (en dan ook echt gewoon een 3 of 4) te halen waar ik een 10 haalde. En dat is geen opschepperij, want de toets was gewoon simpel. Had niet eens geleerd. Met sommigen is het echt bedroevend gesteld.
Rubber_Johnnywoensdag 6 oktober 2010 @ 14:38
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 10:59 schreef Platina het volgende:

[..]

Ik zit wel onder mijn niveau (VWO gedaan), maar vind alsnog dat de tentamens weinig voorstellen. Al denken sommige klasgenoten er anders over (onvoldoendes voor open boek tentamens _O- )
Ik ken mensen die hard leren voor psychologie tentamens..

....en het niet halen! _O-

Geen grapje!
Kaas-woensdag 6 oktober 2010 @ 16:19
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 22:55 schreef sitting_elfling het volgende:
Studie: Financiele wiskunde (ben nu 3e jaars)
Je studie lijkt steeds een nieuwe naam te krijgen. Eerst was het economie, toen wiskundige economie en nu financiele wiskunde? :P
Platinawoensdag 6 oktober 2010 @ 18:11
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 12:35 schreef Gestiech het volgende:

[..]

Ik kan me van het HBO nog mensen herinneren die het presteerde om op een toets over wat inleidende stof, in de tweede week van het jaar ofzo, een onvoldoende (en dan ook echt gewoon een 3 of 4) te halen waar ik een 10 haalde. En dat is geen opschepperij, want de toets was gewoon simpel. Had niet eens geleerd. Met sommigen is het echt bedroevend gesteld.
Haha ja. ik kan er wel hele boeken over vol schrijven. Hoe ongeinteresseerd ze zijn, hoe slecht het met de algemene kennis is gesteld en grammatica en spelling.
Lucowoensdag 6 oktober 2010 @ 19:49
Studie: Farmacie
Gemiddelde theorie: 6.21
Gemiddelde practica: 6,9
Leermethode: Colleges volgen (en dus ook opletten), week voor tentamen sheets doorkijken en indien nodig nog wat literatuur erbij lezen. Oftewel, vrij weinig. Nu moet ik bekennen dat dit vooral in de eerste 2-3 jaar plaatsvond, merk nu wel dat ik meer bij moet houden, maar dan nog studeer ik relatief weinig voor een farmaceut.

Samenvattingen maken schiet voor mij niet op, ik probeer het verhaal bij een sheet te reproduceren. Kan bij tentamenvragen ook vaak het college voor de geest halen en op die manier het bijbehorende verhaal. Daarnaast kent m'n studie veel practica waarbij ik de avond voor een practicumdag de op die dag benodigde literatuur doorlees. Vaak onthoud ik dan wel de belangrijkste dingen. Afhankelijk van het soort practicum moet ik ook vraagstellingen voorbereiden, danwel recepten controleren en bereidingen opzoeken.

Wat mij vooral duidelijk is is dat ik veel beter ben in het toepassen dan in het reproduceren in theorie (Zie 0,7 punt verschil in cijfers). Dan moet ik vanuit m'n cijferlijst ook nog constateren dat practicumvakken met tentamen weer lager zijn dan zonder (op het oog scheelt dit ook weer een half punt). Practica of schrijfopdrachten haal ik eigenlijk steevast een 7,5 of hoger op. Zodra er een tentamen bijkomt haal ik dat tentamen dan met een 6-6,5 met als gevolg net aan een 7 voor het vak.
sitting_elflingwoensdag 6 oktober 2010 @ 20:05
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 16:19 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Je studie lijkt steeds een nieuwe naam te krijgen. Eerst was het economie, toen wiskundige economie en nu financiele wiskunde? :P
Het is maar net welke naam je er tegen aan gooit. De volledige titel van mijn course staat nog niet vast. Het zou eventueel BA Economics, Bsc Financial Economics, Bsc Finance of Bsc Mathmatical Economics worden. Dat komt omdat al die studies overlap hebben met de vakken die ik kies. Toevalligerwijs heb ik daar morgen een gesprek over omdat ik nu (nu ik 3e jaars ben) een scriptie titel moet kiezen. En scripties zijn wel gerelateerd aan de studie. Dus met BA economics kun je niet een scriptie schrijven over een econometrische inslag op de beurs bijv. Wat ik dus wil gaan doen :P

Ik ben als 1e jaars begonnen met de studie economie.
GianLorenzozaterdag 5 maart 2011 @ 22:47
Hier is mijn oude topic. Oud maar hier kan ik reageren. Het is al ongeveer 3 maanden verder. En ik heb meer nevenactiviteiten. Hoe kunnen jullie effectief leren?
motorbloempjezaterdag 5 maart 2011 @ 22:51
:')! _O- :X
motorbloempjezaterdag 5 maart 2011 @ 22:52
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:51 schreef motorbloempje het volgende:
:')! _O- :X
motorbloempjezaterdag 5 maart 2011 @ 22:52
en nee, dat was geen foutje :') _O-
BrandXzaterdag 5 maart 2011 @ 22:53
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:51 schreef motorbloempje het volgende:
:')! _O- :X
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:52 schreef motorbloempje het volgende:
en nee, dat was geen foutje :') _O-
:D _O-

TS snaptutallumaalniezzzo
GianLorenzozaterdag 5 maart 2011 @ 22:53
Dit is gewoon een oude topic die ik omhoog heb gehaald. Andere mensen hebben hier ook gewoon gereageerd, dus zo raar is het niet.
Rubber_Johnnyzaterdag 5 maart 2011 @ 22:54
ik ook niet :{
motorbloempjezaterdag 5 maart 2011 @ 22:54
hebben ze tegenwoordig ook al MBO-geneeskunde?
motorbloempjezaterdag 5 maart 2011 @ 22:54
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:54 schreef Rubber_Johnny het volgende:
ik ook niet :{
Studie, studeertechniek, nevenactiviteiten en gemiddelde
BrandXzaterdag 5 maart 2011 @ 22:54
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:54 schreef motorbloempje het volgende:
hebben ze tegenwoordig ook al MBO-geneeskunde?
_O- hou nou op! :D
GianLorenzozaterdag 5 maart 2011 @ 22:54
Nogmaals ik snap niet waarom je met zulke reacties komt. Ik stel een serieuze vraag.
GianLorenzozaterdag 5 maart 2011 @ 22:55
quote:
Ja die is gesloten.
motorbloempjezaterdag 5 maart 2011 @ 22:56
oh, sorry, dat had ik niet door :')

SPOILER
:')!
BrandXzaterdag 5 maart 2011 @ 22:56
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:54 schreef GianLorenzo het volgende:
Nogmaals ik snap niet waarom je met zulke reacties komt. Ik stel een serieuze vraag.
nou nogmaals mijn serieuze antwoord dan maar:

minder nevenactiviteiten gaan doen, je kan in het leven nou eenmaal niet alles hebben :*

Zei ik overigens ook al in het vorige topic.

Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Of minder nevenactiviteiten, meer studietijd en hogere cijfers, of meer nevenactiviteiten, minder studeren en tevreden zijn met zessen ipv zevens.
BrandXzaterdag 5 maart 2011 @ 22:56
quote:
99s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:56 schreef motorbloempje het volgende:
oh, sorry, dat had ik niet door :')

SPOILER
:')!
het is best lief, geef toe O+
GianLorenzozaterdag 5 maart 2011 @ 22:58
quote:
19s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:56 schreef BrandX het volgende:

[..]

nou nogmaals mijn serieuze antwoord dan maar:

minder nevenactiviteiten gaan doen, je kan in het leven nou eenmaal niet alles hebben :*

Zei ik overigens ook al in het vorige topic.

Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Of minder nevenactiviteiten, meer studietijd en hogere cijfers, of meer nevenactiviteiten, minder studeren en tevreden zijn met zessen ipv zevens.
Daar heb je gelijk in. Maar door meer nevenactiviteiten ga ik wel beter plannen. En door colleges te volgen leer ik ook al heel veel. Maar ik wil meer gedisciplineerd zijn. Bijv elke dag een uurtje in de bieb zitten leren. Al vanaf dag 1.
motorbloempjezaterdag 5 maart 2011 @ 22:58
popje..

je opent een topic, met summiere info, een niet passende vraag bij je OP blijkt later :')
dan sluit ik hem, met de opdracht: zoek maar een ouder topic, want ja die zijn er..

en dan kom je nota bene met een van je EIGEN oude topics met precíés hetzelfde onderwerp _O-

maargoed...

succes ermee ^O^
BrandXzaterdag 5 maart 2011 @ 22:59
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:58 schreef GianLorenzo het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in. Maar door meer nevenactiviteiten ga ik wel beter plannen. En door colleges te volgen leer ik ook al heel veel. Maar ik wil meer gedisciplineerd zijn. Bijv elke dag een uurtje in de bieb zitten leren. Al vanaf dag 1.
als je het antwoord al weet, waarom dan hier vragen? Users hier hebben echt geen gouden tips als in: doe dit en je leert net zo veel in veeeeeel minder tijd!

doe wat je zelf al zegt, et voila, zo blijven je cijfers op pijl ;)
GianLorenzozaterdag 5 maart 2011 @ 22:59
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:58 schreef motorbloempje het volgende:
popje..

je opent een topic, met summiere info, een niet passende vraag bij je OP blijkt later :')
dan sluit ik hem, met de opdracht: zoek maar een ouder topic, want ja die zijn er..

en dan kom je nota bene met een van je EIGEN oude topics met precíés hetzelfde onderwerp _O-

maargoed...

succes ermee ^O^
Ja ik wist wel dat ik er ook een topic over had geopend. Maar die was al zo oud dat ik geen moeite deed om hem te zoeken. Daarom wilde ik er weer een openen. Volgende keer dus maar eerst niet lui doen en mijn topic zoeken.
GianLorenzozaterdag 5 maart 2011 @ 23:01
quote:
19s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:59 schreef BrandX het volgende:

[..]

als je het antwoord al weet, waarom dan hier vragen? Users hier hebben echt geen gouden tips als in: doe dit en je leert net zo veel in veeeeeel minder tijd!

doe wat je zelf al zegt, et voila, zo blijven je cijfers op pijl ;)
Nou hiervoor hebben ze wel tips gegeven. Maar ik vraag me meer af hoe jullie leren en niet hoe lang. Bijvoorbeeld door samen te vatten? Of juist door vaak te lezen? En wat leren jullie het weekend voor een tentamen?
IkeDubaku99zondag 6 maart 2011 @ 01:14
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 23:01 schreef GianLorenzo het volgende:

[..]

Nou hiervoor hebben ze wel tips gegeven. Maar ik vraag me meer af hoe jullie leren en niet hoe lang. Bijvoorbeeld door samen te vatten? Of juist door vaak te lezen? En wat leren jullie het weekend voor een tentamen?
Ik combineer het samenvatten met het lezen. Zo ga ik de lesstof door in acht weken(zo lang is een blok op de universiteit). In week vijf en zes koop ik dan een oefenpakket van Joho om oude tentamenvragen te oefenen en te analyseren wat voor soort vragen er gesteld worden in combinatie met de collegeonderwerpen. Voor de aanvulling op mijn aantekeningen koop ik verslagen zodat de aantekeningen die ik heb gemaakt aangevuld worden.

Het weekend voor het tentamen ga ik niet meer stampen. Ik raak bijna geen boek aan. Het enige wat ik nog bekijk zijn de sheets van de hoorcolleges, aantekeningen, het oefenpakket en de verslagen. Het stampen heeft toch helemaal geen in mijn ogen. Als je alles keurig bijhoudt en net op tijd de teugels laat vieren, dan hoef jij je geen zorgen te maken voor het tentamen.
Rubber_Johnnyzondag 6 maart 2011 @ 01:17
Hou het bij, doe de opgegeven oefeningen en last but not least: Denk actief na over wat je leert.
Wat is het wat ze willen dat ik leer?
Waarom is dat belangrijk?
Waar hebben we het eigenlijk over?
Wat is de kern ervan?
Waar zijn we hier nou helemaal mee bezig?
thabitzondag 6 maart 2011 @ 01:19
quote:
19s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:56 schreef BrandX het volgende:

[..]

nou nogmaals mijn serieuze antwoord dan maar:

minder nevenactiviteiten gaan doen, je kan in het leven nou eenmaal niet alles hebben :*

Zei ik overigens ook al in het vorige topic.

Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Of minder nevenactiviteiten, meer studietijd en hogere cijfers, of meer nevenactiviteiten, minder studeren en tevreden zijn met zessen ipv zevens.
Dit is het vorige topic! :7
GianLorenzozondag 6 maart 2011 @ 18:10
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 01:14 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Ik combineer het samenvatten met het lezen. Zo ga ik de lesstof door in acht weken(zo lang is een blok op de universiteit). In week vijf en zes koop ik dan een oefenpakket van Joho om oude tentamenvragen te oefenen en te analyseren wat voor soort vragen er gesteld worden in combinatie met de collegeonderwerpen. Voor de aanvulling op mijn aantekeningen koop ik verslagen zodat de aantekeningen die ik heb gemaakt aangevuld worden.

Het weekend voor het tentamen ga ik niet meer stampen. Ik raak bijna geen boek aan. Het enige wat ik nog bekijk zijn de sheets van de hoorcolleges, aantekeningen, het oefenpakket en de verslagen. Het stampen heeft toch helemaal geen in mijn ogen. Als je alles keurig bijhoudt en net op tijd de teugels laat vieren, dan hoef jij je geen zorgen te maken voor het tentamen.
Hier heb ik veel aan. Wat studeer jij? Ik doe geneeskunde en onze joho's zijn zoo slecht. Je kunt beter samenvattingen zelf maken.
IkeDubaku99zondag 6 maart 2011 @ 18:34
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 18:10 schreef GianLorenzo het volgende:

[..]

Hier heb ik veel aan. Wat studeer jij? Ik doe geneeskunde en onze joho's zijn zoo slecht. Je kunt beter samenvattingen zelf maken.
Zelf studeer ik Rechten. De Joho's en de verslagen zijn van wisselende kwaliteit, dus vertrouw er niet te veel op. Het oefenpakket van Joho wil ik altijd snel hebben, aangezien de opleiding de oefenexamens in mijn ogen te laat online zet. Ik wil ze altijd rond week 6 hebben ipv week 7 of week 8. Sinds dit collegejaar pas ik deze aanpak toe. Op hbo hoefde ik mij nooit echt in te spannen. Ik was altijd blij met een 5,5, maar nu ben ik mij echt gaan realiseren dat ik gewoon het beste uit mezelf wil halen. Op hbo was ik echt lui geworden. Kon ik een tentamen halen met minimale inspanning, dan deed ik ook.
GianLorenzozondag 6 maart 2011 @ 18:39
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 18:34 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Zelf studeer ik Rechten. De Joho's en de verslagen zijn van wisselende kwaliteit, dus vertrouw er niet te veel op. Het oefenpakket van Joho wil ik altijd snel hebben, aangezien de opleiding de oefenexamens in mijn ogen te laat online zet. Ik wil ze altijd rond week 6 hebben ipv week 7 of week 8. Sinds dit collegejaar pas ik deze aanpak toe. Op hbo hoefde ik mij nooit echt in te spannen. Ik was altijd blij met een 5,5, maar nu ben ik mij echt gaan realiseren dat ik gewoon het beste uit mezelf wil halen. Op hbo was ik echt lui geworden. Kon ik een tentamen halen met minimale inspanning, dan deed ik ook.
Oke. Haal je ook hoge cijfers met je aanpak. En je zegt dat je op tijd leert. Hoeveel uur per dag besteed je aan leren?
Zechszondag 6 maart 2011 @ 19:53
Ik studeer nu HBO Bedrijfseconomie, heb een gemiddelde van hoger dan een 7,5. Laatste periodes bijna alleen maar hoger dan een 8 gehaald. Gewoon opdrachten maken die tot de zelfstudie behoren, voor de rest op tijd leren, colleges volgen en het begrijpen.
Gelukkig heb ik ook een aantal doelvakken, dan neem ik de stof sneller in me op.
Tijd die ik per week aan studeren besteed met colleges inbegrepen: 20-30 uur. Dit verschilt per week.
IkeDubaku99zondag 6 maart 2011 @ 19:58
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 18:39 schreef GianLorenzo het volgende:

[..]

Oke. Haal je ook hoge cijfers met je aanpak. En je zegt dat je op tijd leert. Hoeveel uur per dag besteed je aan leren?
In het eerste blok haalde ik een vijf voor een tweedejaarsvak(aangezien ik vrijstellingen had in het eerste blok voor de eerstejaarsvakken). Tevens had ik mijn deeltentamen verknald door slecht lezen. In het tweede blok haalde ik een 7 voor Inleiding Strafrecht en Criminologie en een 8 voor Rechtsgeschiedenis.

Op de universiteit zag ik dat ik veel moest lezen, dus ik begin daar meteen in het eerste week van het blok met lezen/leren zodat ik niet lees/lesstof opstapel van weken en in de stress schiet na vijf weken omdat het te veel is. Als ik colleges volg dan besteed ik niet meer dan 1 tot 1,5 uur aan lezen/leren. Heb ik vrije dagen, dan kan ik makkelijk vier a vijf uur per dag bezig zijn met lezen/leren. Ik moet er wel bij zeggen dat ik alle tijd heb aangezien ik niet werk en geen andere activiteiten ernaast doe.
DvT1987maandag 7 maart 2011 @ 16:16
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 september 2010 09:40 schreef GianLorenzo het volgende:
Wat is jullie gemiddelde cijfer en hoe leren jullie? Ik heb binnenkort een tentamen!

Ik leer zo: eerst alles doorlezen. Zorgen dat ik dat een week voor de toets heb gedaan. Ik vat ook alles samen of markeer. In de laatste week ga ik de samenvattingen, dia's van colleges en markeerstukken in mijn hoofd stampen. Dat doe ik door alles een paar keer over te pennen. En daarna maak ik tentamens om te zien welke info ik nog mis. Daarna ga ik die stukjes nog leren/lezen. Twee dagen voor het tentamen lees ik alle stof nog een keer door en leer ik de dia's. Hoe leren jullie? En wat kan ik verbeteren? Nog gouden tips?

Studie: Geneeskunde
Gemiddelde: 7

(Ik heb vorig jaar mijn lijstje niet zo braaf gevolgd maar ben van plan dit dit jaar wel te doen)
Ik doe bijna hetzelfde als jij, behalve de samenvattingen. Wel markeer ik alles. Het scheelt een hele hoop als je een beetje gevoel hebt voor wat de hoofd- en bijzaken zijn. Ik denk dat dit bij geneeskunde anders is als bij een Letterenstudie ;) Mijn gemiddelde is een 8.
GianLorenzodinsdag 8 maart 2011 @ 19:12
Woow goed gemiddelde. Wat studeer je? Nog geneeskundemensen in de house?
Killuminati90woensdag 9 maart 2011 @ 10:09
Weken van te voren elke dag ong. een half uurtje een beetje doornemen.
GianLorenzozondag 13 maart 2011 @ 19:27
Nog meer tips. Vertel hier in alle geuren en kleuren hoe jij leert. En is het handig om je colleges voor te bereiden?
GianLorenzozondag 29 mei 2011 @ 20:33
Dit topic mag omhoog.
jabbahabbadinsdag 31 mei 2011 @ 01:21
quote:
Je mocht ook een 3,5 op bepaalde vakken staan, wat een bagger, en voor dat jullie gaan lachen, mijn IQ valt in het spectrum tussen 119 en 139.
Ik zou maar niet teveel waarde hechten aan je IQ, het betekent meestal niet zo veel.
Marurkdinsdag 31 mei 2011 @ 19:49
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2010 21:02 schreef Granaatappel het volgende:
Ik zit dus met een boek van 650 pagina's in 2 maanden, echt geen idee hoe ik dit ga doen ...
Ik moet er nu een van 350 doornemen voor a.s. maandag :')
Kikkerpr1nswoensdag 1 juni 2011 @ 10:59
Studie: Informatiekunde
Gemiddelde: 6,5 (ofzo)

Leertechnieken heb ik niet, sorry :'( Ik begin altijd te laat met leren, waardoor ik het altijd nèt wel of nèt niet haal. 'Luchtige' vakken met groepsopdrachten gaan me veel beter af dan de hardcore informatica vakken waarbij je je hersens echt moet gebruiken (terwijl ik die juist veel leuker vind :'))

En dit:
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2011 19:27 schreef GianLorenzo het volgende:
... En is het handig om je colleges voor te bereiden?
is fucking belangrijk ja. Meestal wordt er ook van uitgegaan dat je dat doet. Ik heb het een paar keer voor de grap gedaan en ik merkte dat je gelijk veel beter in de stof zit. Bij vakken met een hoge informatiedichtheid is dit bijna noodzakelijk. Heb vaak genoeg bij colleges gezeten waarvan ik achteraf dacht wtf ;(