abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86601539
quote:
Ik lees de drie te leren bladzijden met grote illustraties door in het laatste kwartier voor de toets, en haal vervolgens een 7

MBO Cibap
Gemiddelde 7

Je mocht ook een 3,5 op bepaalde vakken staan, wat een bagger, en voor dat jullie gaan lachen, mijn IQ valt in het spectrum tussen 119 en 139.
Waarom ga je dan niet wat anders studeren?? :?
Als je zo'n IQ hebt en je MBO zo makkelijk vindt, dan kun je toch een hoger niveau aan?
pi_86607444
Studie: wiskunde WO
Gemiddelde: 9,5

Ik heb geen speciale leertechnieken, slechts een sterke interesse in het vakgebied.
  zondag 19 september 2010 @ 18:21:39 #28
306949 dude1986
Always bored...
pi_86607738
quote:
Op zondag 19 september 2010 18:10 schreef thabit het volgende:
Studie: wiskunde WO
Gemiddelde: 9,5

Ik heb geen speciale leertechnieken, slechts een sterke interesse in het vakgebied.
9,5!! ^O^
Wat wil je later doen met je studie?
pi_86608391
quote:
Op zondag 19 september 2010 18:10 schreef thabit het volgende:
Studie: wiskunde WO
Gemiddelde: 9,5

Ik heb geen speciale leertechnieken, slechts een sterke interesse in het vakgebied.
Wiskunde is natuurlijk totaal niet te vergelijken met andere studies. Zeker wat betreft de cijfers niet, een 10 halen bij wiskunde is niet moeilijker dan zeg maar een 8,5 halen bij de meeste andere studies.

Maar een 9,5 blijft natuurlijk mooi. :)

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2010 18:48:32 ]
pi_86608661
quote:
Op zondag 19 september 2010 14:08 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk dat de beste tactiek voor 'n hoog gemiddelde is om 'n studie te kiezen waar je niet in allerhande groepsopdrachten moet samenwerken met nitwits.
Ik ben het met je eens. Vaak zijn het groepsgenoten die ervoor zorgen dat het cijfer sterk omlaag gaat.
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
  zondag 19 september 2010 @ 18:59:27 #31
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_86608750
quote:
Op zondag 19 september 2010 14:08 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk dat de beste tactiek voor 'n hoog gemiddelde is om 'n studie te kiezen waar je niet in allerhande groepsopdrachten moet samenwerken met nitwits.
Ik denk het niet, dat zijn namelijk ook de studies waar er niet veel van je gevraagd wordt.
pi_86609013
quote:
Op zondag 19 september 2010 18:21 schreef dude1986 het volgende:

[..]

9,5!! ^O^
Wat wil je later doen met je studie?
Ik ben al lang afgestudeerd en daarna gepromoveerd, doe nu een postdoc.
pi_86609105
quote:
Op zondag 19 september 2010 18:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Wiskunde is natuurlijk totaal niet te vergelijken met andere studies. Zeker wat betreft de cijfers niet, een 10 halen bij wiskunde is niet moeilijker dan zeg maar een 8,5 halen bij de meeste andere studies.

Maar een 9,5 blijft natuurlijk mooi. :)
Als de enige wiskunde die je kent, die van de middelbare school is, dan is het logisch dat je denkt dat wiskunde een extreem makkelijke studie is.
pi_86609597
quote:
Op zondag 19 september 2010 19:13 schreef thabit het volgende:

[..]

Als de enige wiskunde die je kent, die van de middelbare school is, dan is het logisch dat je denkt dat wiskunde een extreem makkelijke studie is.
Gelukkig ken ik niet alleen de wiskunde van de middelbare school, maar ook twee jaar universitaire wiskunde. :P
  zondag 19 september 2010 @ 19:50:28 #35
310990 Granduppaaaaah
Dolfijnen Reiki Specialist
pi_86610351
quote:
Op zondag 19 september 2010 15:04 schreef Emma123321 het volgende:

[..]

Waarom ga je dan niet wat anders studeren?? :?
Als je zo'n IQ hebt en je MBO zo makkelijk vindt, dan kun je toch een hoger niveau aan?
Nouja tis al jaren geleden die opleiding heb gedaan, kan me niet voorstellen dat iemand zon repetitie moeilijk vind, want ze hadden extreem lage standaarden, Helaas ben ik ziek geworden en heb me dus nooit op kunnen werken, familie zei ook steeds: wees voorzichtig met wat je kiest en als 11 en 15 jarige luister je naar je ouders, was anders wel op de HAVO gestart en waarschijnlijk daarna naar het VWO, helaas werd ik ziek.
pi_86611380
quote:
Op zondag 19 september 2010 19:50 schreef Granduppaaaaah het volgende:

[..]

Nouja tis al jaren geleden die opleiding heb gedaan, kan me niet voorstellen dat iemand zon repetitie moeilijk vind, want ze hadden extreem lage standaarden, Helaas ben ik ziek geworden en heb me dus nooit op kunnen werken, familie zei ook steeds: wees voorzichtig met wat je kiest en als 11 en 15 jarige luister je naar je ouders, was anders wel op de HAVO gestart en waarschijnlijk daarna naar het VWO, helaas werd ik ziek.
Spijtig inderdaad. Anders had je wellicht nog correct leren spellen, alsook geleerd interpunctie juist toe te passen.
  zondag 19 september 2010 @ 20:27:36 #37
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_86611782
quote:
Op zondag 19 september 2010 18:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Wiskunde is natuurlijk totaal niet te vergelijken met andere studies. Zeker wat betreft de cijfers niet, een 10 halen bij wiskunde is niet moeilijker dan zeg maar een 8,5 halen bij de meeste andere studies.

Maar een 9,5 blijft natuurlijk mooi. :)
Wiskunde is moeilijk. Maar het is ook straigtforward. Als het antwoord '1' is en je hebt het goed uitgerekend, weet je ook dat je de volle mep aan punten krijgt.

Niks geen docent waar je van afhankelijk bent, bewoordingen die invloed hebben, persoonlijke stokpaardjes van de docenten, enz enz..

Ik ken iemand die met en 9 gemiddeld natuurkunde en wiskunde deed. Daarna bedrijfskunde.Toen haalde hij maar zeventjes :{
pi_86611871
Je hoort wel vaker over extreem hoge gemiddeldes bij exacte studies en ik denk dat dat te maken heeft met

- het exacte karakter (je zult bij zo'n studie minder snel punten verliezen doordat de vraag onduidelijk was geformuleerd of doordat je een andere kant op zwamde dan de docent had gewild - wat nogal eens voorkomt bij zwamstudies)
- weinig tot geen groepswerk
- iemand die briljant is kiest eerder voor zo'n studie dan voor, bijvoorbeeld, communicatiewetenschap
pi_86612742
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Wiskunde is moeilijk. Maar het is ook straigtforward. Als het antwoord '1' is en je hebt het goed uitgerekend, weet je ook dat je de volle mep aan punten krijgt.

Niks geen docent waar je van afhankelijk bent, bewoordingen die invloed hebben, persoonlijke stokpaardjes van de docenten, enz enz..
Bij wiskunde moet je toch wel bewijzen opschrijven. Bewoordingen hebben daar wel degelijk veel invloed, en het is zeker belangrijk om het zo op te schrijven dat het prettig leest en overtuigend is. Een hoop studenten gaan daar toch de mist in.
pi_86613162
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:46 schreef thabit het volgende:

[..]

Bij wiskunde moet je toch wel bewijzen opschrijven. Bewoordingen hebben daar wel degelijk veel invloed, en het is zeker belangrijk om het zo op te schrijven dat het prettig leest en overtuigend is. Een hoop studenten gaan daar toch de mist in.
Als wiskundestudent zou je die vaardigheid toch al gauw wel moeten hebben. Ik was i.i.g. uiteindelijk wel zo ver dat ik een vraag óf niet óf helemaal correct beantwoordde.

Nu wordt er in de wiskunde zo nu en dan ook waarde gelegd op de 'schoonheid' of 'elegantie' van een bewijs, maar ik kan me niet herinneren dat dat bij ons ooit een criterium is geweest bij de beoordeling van oefenopgaven of tentamens.
pi_86613248
Maar je ziet wel dat bij veel tentamens er een paar mensen zijn die het begrijpen en minstens een 9 scoren en de rest scoort dan hooguit een 7. Een 8 komt niet vaak voor.
pi_86614395
quote:
Op zondag 19 september 2010 20:52 schreef Igen het volgende:

[..]

Als wiskundestudent zou je die vaardigheid toch al gauw wel moeten hebben. Ik was i.i.g. uiteindelijk wel zo ver dat ik een vraag óf niet óf helemaal correct beantwoordde.

Nu wordt er in de wiskunde zo nu en dan ook waarde gelegd op de 'schoonheid' of 'elegantie' van een bewijs, maar ik kan me niet herinneren dat dat bij ons ooit een criterium is geweest bij de beoordeling van oefenopgaven of tentamens.
Het is inderdaad een probleem dat sommige docenten daar niet streng genoeg op zijn. Dat heeft gewoon tot gevolg dat veel mensen in hun latere leven nog steeds onleesbare troep produceren.
pi_86618100
Mijn strategie (sinds deze week bij mezelf geïmplementeerd):

Van de te lezen stof/hoofdstuk pak ik het zo aan:

1) ik lees de inhoudsopgave van het hoofdstuk, te beginnen met de titel van elke paragraaf

2) vervolgens lees ik de inhoudsopgave opnieuw, nu ook de subtitels per paragraaf

Ik heb nu een idee van de inhoud, en kan zelf bdenken wat ik er van af weet (voorkennis activeren), stel mezelf enkele vragen en probeer enkele hoofdverbanden te leggen.

3) ik kijk nu het hoofdstuk door, wederom te beginnen met het lezen van alleen de titels/kopjes e.d. en de plaatjes.

4)
nu begin ik per paragraaf alle sleutel-/vetgedrukte woorden + plaatjes e.d. op te zoeken. Hiermee probeer ik te achterhalen waar de paragraaf zoal over gaat.

5) Nu ga ik "lezen": hierbij 'spring' ik met mijn ogen door de alinea's, waarbij ik vooral let op de eerste zin(nen), het midden stuk en vooral de laatste zin(nen) van de alinea's. Daarin staan vaak de belangrijke stukjes tekst. [NOTE: moeilijkere stukken of dingen die ik niet begrijp neem ik uitgebreider door, waarbij ik ook de voorbeelden in de tekst doorlees e.d.] Belangrijke zinnen, woordne e.d. onderstreek ik, en ik trek pijltjes om verbanden aan te geven.

6)
zo ga ik elke paragraaf nu langs

7)
ik heb nu een goed beeld wat het hoofdstuk inhoudt.

8) ik maak een samenvatting van het hoofstuk door verbanden te leggen tussen sleutel-woorden, moeilijke/onbekende termen e.d. te formuleren. DIT PROBEER IK ZO BEKNOPT MOGELIJK TE HOUDEN. ik probeer zoveel mogelijk de hoofdzaken eruit te halen. Belangrijke bijzaken noteer ik er ook bij. Ik maak dus niet (meer) ellenlange samenvattingen waarbij ik probeer 'alles' te onthouden enzo, maar ik probeer nu een strikte onderscheid te maken tussen hoofd en bijzaken.

------------------------------------

9) Colleges volgen, vragen stellen van de dingen die me nog onduidelijk zijn e.d.

------------------------------------

10) bij het leren voor het tentamen, neem ik nu alleen mijn samenvattingen door, lijstjes, woorden e.d. probeer ik te STAMPEN.


Opleiding: Biomed. Wetenschappen WO

Of deze strategie werkt, merk ik over 2 weken wel bij het eerste tentamen. Wat ik wel merk is dat ik een veel beter beeld heb van de hoofdzaken per hoofdstuk, en het kost minder tijd om dit te achterhalen. Gemiddeld ben ik per hoofdstuk 1 uur kwijt met het gehele 'bestuderen', en 1 uur kwijt met 'samenvatten', wat neerkomt op circa 2 uur per hoofdstuk.
pi_86619214
Sowieso als je eenmaal van school thuiskomt eventjes snel doorlezen wat je die dag hebt gedaan doet wonderen. Verder schrijf ik veel samenvattingen.
pi_86621162
Ik lees..lees het nog een keer, en lees het nog een keer. Dan maak ik het tentamen.

Misschien toch is wat dingen gaan samenvatten aangezien iedereen het hier doet.

WO Bedrijfskunde. Gemiddelde: 8.7
  maandag 20 september 2010 @ 10:01:42 #46
256829 Sokz
Livin' the life
pi_86628064
quote:
Op zondag 19 september 2010 22:12 schreef NonameNogame het volgende:
Mijn strategie (sinds deze week bij mezelf geïmplementeerd):
whaha wtf. Als je stap 1 t/m 7 nou eens overslaat. Scheelt zeeën van tijd en 't is toch een minimaal iets.
pi_86636553
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 09:54 schreef GianLorenzo het volgende:
@Elby. Waar studeer je geneeskunde. Koop je dan de JOHO's? En wat doe je met die dia's en samenvattingen? Alleen maar lezen of echt stampen? En als je stampt, wat zijn de beste tips om dat te doen?
Leiden, ja, doorlezen, nvt ;)

Here you are!
pi_86638280
@elby, lees je de joho heel vaak door? Markeer je het? Kortom, kun je me vertellen hoe je het stampt?
pi_86646060
Ik lees het gewoon paar keer door. Soms markeer ik de belangrijke punten, maar vaak blijft het bij paar keer doorlezen. Ik zorg er voor dat ik het begrijp, ipv dat ik het stamp. Meestal haal ik dan wel minimaal een 7 :)
pi_86652313
Ik zit dus met een boek van 650 pagina's in 2 maanden, echt geen idee hoe ik dit ga doen ...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')