Sommige mensen kunnen en willen het, anderen weer niet. Dus als het voor jou goed voelt, niks aantrekken van wat andere ervan vinden.quote:Op maandag 13 september 2010 10:53 schreef Salamando het volgende:
Als je je er goed bij voelt, vooral doen!
Zo doen wij het ook hoor, we hebben eigen een volledig eigen leven en eigen vrienden. Dit weekend ging hij wat drinken en ging ik gewoon lekker op de bank zitten en tv kijken, prima toch.quote:Op maandag 13 september 2010 10:58 schreef Sapstengel het volgende:
Ik woon ook samen met m'n vriendin, zij was 18 toen ze bij mij in kwam. Gaat prima hoor. Maar het scheelt ook dat we allebei niet zo burgerlijk zijn, af en toe kijken we wel eens een film, maar als ik naar de stad wil om me lam te zuipen is dat geen probleem en ga ik naar de stad. Zelfde voor haar.
Dat burgerlijke komt wel als er kinderen zijn.
dat, en ik denk dat je je tot +/- je 25e nog ontwikkeld en groeit, je karakter nog wordt gevormd. Dus een partner voor het leven kiezen, daar is het nog te vroeg voor. (uitzonderingen daar gelaten)quote:Op maandag 13 september 2010 11:09 schreef Cue_ het volgende:
Zolang het goed voelt moet je het absoluut doen. Wat je alleen wel vaak ziet is dat de relatie toch een keertje over gaat omdat 1 van beiden toch uiteindelijk wel eens verder wil kijken wat er nog meer is. Dat het net wat vaker gebeurd bij mensen die al vroeg een relatie hebben (eerste liefdes enzo) dat is wel logisch, maar natuurlijk geen garantie dat het jezelf ook overkomt.
Ik denk dat je op je 16e van de VMBO afkwam en gelijk bent gaan werken? Mijn ervaring is iig dat die mensen wat eerder gaan samenwonen, omdat ze ook eerder werk hebben.quote:Op maandag 13 september 2010 10:53 schreef Lentilka het volgende:
Ik (21) woon nu alweer een half jaar samen met mijn vriend. Een goede vriendin van mij is een half jaar jonger en woont nu alweer een jaar samen met haar vriend, een andere vriendin is een jaar jonger en woont nu ook net een half jaar samen. In mijn omgeving is dat heel normaal en niemand heeft er commentaar op. Maar het valt me op dat veel mensen hier op FOk en sommigen er buiten dat raar vinden. Ze denken dat het misgaat, er sleur komt etcetera... ik heb zoiets van 'wie weet, misschien komt die er, maar voor nu zal ik gewoon plezier hebben'...Wat vinden jullie?
waarom is het gelijk burgelijk als je samenwoont?... met dit soort zwart/wit denken zou je het idd niet willen/kunnenquote:Op maandag 13 september 2010 10:55 schreef BasEnAad het volgende:
Ik zou het niet kunnen en willen, maar er zijn in mijn omgeving ook genoeg burgerlijke types die niks anders willen.
wat een bullshit! Ze is toch 21? Als je al werkt (cq zelfstandig bent) is het makkelijker ja, maar nu overdrijf je wel ontzettend.quote:Op maandag 13 september 2010 11:29 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Ik denk dat je op je 16e van de VMBO afkwam en gelijk bent gaan werken?
Je bent of niet burgerlijk, of nog nooit zo gek op iemand geweest dat je daar iedere dag bij wilt zijn ..quote:Op maandag 13 september 2010 10:55 schreef BasEnAad het volgende:
Ik zou het niet kunnen en willen, maar er zijn in mijn omgeving ook genoeg burgerlijke types die niks anders willen.
Je merkt idd vaak wel dat je beide nog ontwikkeld en dat er daardoor fricties kunnen ontstaan. Zeker als je begint op ' hetzelfde niveau' en merkt dat de ene meer/sneller ontwikkeld/veranderd dan de ander.quote:Op maandag 13 september 2010 11:13 schreef traveljunky het volgende:
[..]
dat, en ik denk dat je je tot +/- je 25e nog ontwikkeld en groeit, je karakter nog wordt gevormd. Dus een partner voor het leven kiezen, daar is het nog te vroeg voor. (uitzonderingen daar gelaten)
Heb het zelf ook meegemaakt. Zolang je er gelukkig mee bent: doen!
Wat reageer jij verschrikkelijk overstuurquote:Op maandag 13 september 2010 11:41 schreef traveljunky het volgende:
[..]
wat een bullshit! Ze is toch 21? Als je al werkt (cq zelfstandig bent) is het makkelijker ja, maar nu overdrijf je wel ontzettend.
in onze katholieke gebieden is het trouwens niet vreemd om met je 18de gelijk te gaan trouwen omdat dat de enige manier is om het huis uit te komen... maar dat even terzijdequote:Op maandag 13 september 2010 11:52 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Wat reageer jij verschrikkelijk overstuurWat zegt haar leeftijd nú, over het moment dat zij van de middelbare school afkwam? Ik zeg nergens dat ze al vanaf haar 16e samenwoont. Daarnaast, je kunt echt niet ontkennen dat er een verband zit tussen moment van fulltime werken en samenwonen. Als je de financiële middelen hebt is het nu eenmaal beter mogelijk. Ik zie nl. weinig studenten op hun 20/21e samenwonen met hun partner.
Ik heb bijna 6 jaar met iemand samengewoond en dat was vanaf mij 18equote:Op maandag 13 september 2010 10:53 schreef Lentilka het volgende:
Ik (21) woon nu alweer een half jaar samen met mijn vriend. Een goede vriendin van mij is een half jaar jonger en woont nu alweer een jaar samen met haar vriend, een andere vriendin is een jaar jonger en woont nu ook net een half jaar samen. In mijn omgeving is dat heel normaal en niemand heeft er commentaar op. Maar het valt me op dat veel mensen hier op FOk en sommigen er buiten dat raar vinden. Ze denken dat het misgaat, er sleur komt etcetera... ik heb zoiets van 'wie weet, misschien komt die er, maar voor nu zal ik gewoon plezier hebben'...Wat vinden jullie?
ik snap je niet. eerst maak je het heel zwart wit, daarna zeg je precies wat ik dus ook bedoel. Maar we zijn het blijkbaar wel eens dus zal wel goed zijn.quote:Op maandag 13 september 2010 11:52 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Wat reageer jij verschrikkelijk overstuurWat zegt haar leeftijd nú, over het moment dat zij van de middelbare school afkwam? Ik zeg nergens dat ze al vanaf haar 16e samenwoont. Daarnaast, je kunt echt niet ontkennen dat er een verband zit tussen moment van fulltime werken en samenwonen. Als je de financiële middelen hebt is het nu eenmaal beter mogelijk. Ik zie nl. weinig studenten op hun 20/21e samenwonen met hun partner.
Ik denk dat dat laatste is waar het om draait.quote:Op maandag 13 september 2010 11:59 schreef Lonaa het volgende:
Ach, ik heb ook wel wat commentaar gehad.
Ik ben toen ik net 19 werd samen gaan wonen met m'n vriend (die ook nog eens wat jaren ouder is dan ik).
Daar vielen mensen als eerste over.
Daarna vielen ze erover dat we pas 3 maanden samen waren..
Maar het voelde toen zo goed, en dat doet het nog steeds
Inmiddels zijn we bijna een jaar samen en heb absoluut geen spijt van m'n beslissing.
Ik heb zelf veel christelijke vrienden van vroeger en die zitten nu (leeftijd 24-25) allemaal in de trouwfase. Dat bedoelde ik met mijn eerste post: omgevingsfactoren (financiën, opleiding(sduur), werk, etc.) zijn van grote invloed op moment van samenwonen / trouwen.quote:Op maandag 13 september 2010 11:55 schreef Re het volgende:
[..]
in onze katholieke gebieden is het trouwens niet vreemd om met je 18de gelijk te gaan trouwen omdat dat de enige manier is om het huis uit te komen... maar dat even terzijde
Nee idd. Ik raad het ook iedereen vooral aan om te doen waar hij of zij gelukkig van wordt. Je leeft nu, niet over 10 jaar. Als het voor altijd goed gaat is het fantastisch, als het niet blijkt te werken heb je in ieder geval iets gedaan dat goed voeltquote:Op maandag 13 september 2010 12:15 schreef traveljunky het volgende:
[..]
Ik denk dat dat laatste is waar het om draait.
Je moet doen waar je je nu gelukkig bij voelt. Misschien is het voor altijd, misschien niet. Die garantie krijg je ook niet als je 8 jaar ouder bent hoor.
De 'wilde periode' zou ik niet gemist hebben. Wilde tijden kan je ook in een relatie hebbenquote:Op maandag 13 september 2010 17:27 schreef Ripley het volgende:
Ik vind het niet raar, maar zie wel bij veel mensen dat het dan later gaat kriebelen. Omdat ze niet weten hoe het is om alleen te wonen of omdat ze nooit een wilde periode hebben gehad en nieuwsgierig zijn naar wat ze gemist hebben. Bovendien denk ik dat het voor eidereen goed is om een tijdje op jezelf aangewezen te zijn geweest, denk dat je daar veel van leert. Ik snap dus de haast meestal niet zo.
quote:Op maandag 13 september 2010 17:31 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
De 'wilde periode' zou ik niet gemist hebben. Wilde tijden kan je ook in een relatie hebben
Zonder tongsmiley haal je het helemaal uit de context.quote:
Maar wat maakt dat nou uit? Net alsof je pas mag gaan samenwonen als je de ware gevonden hebt. Je weet nooit zeker of je altijd bij iemand zal blijven, dus dat mag geen reden zijn. Als het goed voelt is het goed.quote:Op maandag 13 september 2010 23:34 schreef Shivo het volgende:
De kans dat je op je 21e de juiste kiest om de rest van je leven mee samen te zijn is niet zo groot, omdat er tussen de 20e en 30e nog wel het een en ander veranderd in jezelf. Maar het kan wel.
Het is toch heel wat anders dat je als het ware vrijwillig naar elkaar toe gaat en als je zin hebt nog naar je eigen plekje kan gaan of dat je gewoon beide in hetzelfde huis woont en elkaar in die zin niet kan ontlopenquote:Op dinsdag 14 september 2010 02:52 schreef Steamydeluxx het volgende:
Niet dat het veel zal veranderen aan de situatie nu, we waren tot voor kort toch al 80% van de tijd bij elkaar.
Man, waar wacht je nog op? De meest solide relaties zijn gebouwd op het samen stoned/high/aan de crack zijn.quote:Op dinsdag 14 september 2010 02:52 schreef Steamydeluxx het volgende:
Wat betreft sleur, ik denk dat je dat zelf in de hand hebt tot zekere hoogte. Mijn vriendin en ik kunnen bijvoorbeeld heel goed heel de nacht keihard doorzuipen (Met z'n 2en of met vrienden erbij, maakt niet uit), XTC slikken, bungeejumpen en heel de dag stoned zijn. (Om maar even wat dingen te noemen), maar af en toe een avond samen knus op de bank naar slechte B-series kijken is net zo leuk.
quote:Op dinsdag 14 september 2010 02:52 schreef Steamydeluxx het volgende:
Wat toevallig dat ik dit topic nu tegenkom
Ik heb nu zo'n 9 maanden een relatie met mijn vriendin. Er is nog nooit iemand geweest in mijn leven die ik zo leuk vond en met wie ik zo goed matchte als met haar. Ik ben 19 en zij 21.
Altijd al maakten we grapjes over jonge stellen die samenwonen, just making fun of them eigenlijk. Burgelijke Dunschijterij toch?![]()
Als mijn vriendin dan eens iets cools zag of een idee had, (een trippy behang, het idee om de kamasutra van voor naar achteren te leren en te praktiseren, een platenspeler of een waterbed, ik bedenkt maar ff wat), zei ze " Hey Frank, als wij later niet gaan samenwonen he, dan moeten wij dat ook echt doen/hebben".
Afgelopen maanden hoorde ik echter steeds vaker zinnen uit haar mond beginnend met "Hey Frank, als wij later niet samenwo.. etc" en ik merkte dat het haar stiekem best wel heel leuk zou lijken, en eerlijk gezegd..mij ook.. Niet dat het veel zal veranderen aan de situatie nu, we waren tot voor kort toch al 80% van de tijd bij elkaar.
We durfden het dus allebei niet aan elkaar toe te geven, maar gisteren heb ik gezegd dat ik oprecht niets liever wil dan bij haar zijn en ze barstte in tranen uit van blijdschap![]()
Wat betreft sleur, ik denk dat je dat zelf in de hand hebt tot zekere hoogte. Mijn vriendin en ik kunnen bijvoorbeeld heel goed heel de nacht keihard doorzuipen (Met z'n 2en of met vrienden erbij, maakt niet uit), XTC slikken, bungeejumpen en heel de dag stoned zijn. (Om maar even wat dingen te noemen), maar af en toe een avond samen knus op de bank naar slechte B-series kijken is net zo leuk.
We'll see, ze is eerst een paar maanden in het buitenland, daarna kijken we verder
Heb toch wel een beetje bewondering voor je en hoop dat ik over 10 jaar ook nog zo gelukkig ben met m'n vriendquote:Op maandag 22 november 2010 12:27 schreef snakelady het volgende:
Ik was 17 toen ik mijn man leerde kennen, 19 toen we gingen samenwonen.
We hebben best wat kritiek gekregen van mensen dat het te vroeg was en dat ik te jong was enz.
Toen ik 23 was gingen we trouwen en niet lang daarna was ik zwanger van onze eerste dochter.
Nu ben ik bijna 30, hebben we twee dochters en zijn we nog steeds erg gelukkig met elkaar, de meeste die toen kritiek hadden zijn later aan een relatie begonnen en ondertussen ook al weer gescheiden.
We zitten nog steeds niet in een sleur, we hebben nog genoeg tegen elkaar te zeggen en ons seksleven is ook erg goed.
Maar we kunnen elkaar ook goed los laten, afgelopen weekend ben ik alleen met vriendinnen weg gegaan en volgend weekend gaat hij met een vriend op stap.
Als je je er goed bij voelt er gewoon voor gaan, de toekomst valt immers toch niet te voorspellen en het wil echt niet zeggen dat als je op latere leeftijd aan een vaste relatie begint dat een zekeheid is dat het wel goed gaat.
Daar ga je weer!quote:Op maandag 22 november 2010 12:27 schreef snakelady het volgende:
...mijn man...
Tja, kan hem wel mijn vriend noemen maar we zijn getrouwd, en hubbie en dat soort kooswoordjes vind ik persoonlijk om te kotsen.quote:
Dit dus.. En dan hoeft het niet eens zo te zijn dat het gaat kirebelen oid, maar een tijdje op jezelf aangewezen zijn voordat je gaat samenwonen lijkt mij echt beter. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.. Maar ik zou niet te snel gaan samenwonen vanuit je ouderlijk huis zeg maar, zonder dat je eerst alleen hebt gewoond. Heb ik wel gedaan toen ik 17/18 was (want ja, het voelde zo goed, waarom niet etc.) maar nu ik wat ouder ben kan ik zeggen dat het beter voor me was geweest als ik dat niet had gedaanquote:Op maandag 13 september 2010 17:27 schreef Ripley het volgende:
Ik vind het niet raar, maar zie wel bij veel mensen dat het dan later gaat kriebelen. Omdat ze niet weten hoe het is om alleen te wonen of omdat ze nooit een wilde periode hebben gehad en nieuwsgierig zijn naar wat ze gemist hebben. Bovendien denk ik dat het voor eidereen goed is om een tijdje op jezelf aangewezen te zijn geweest, denk dat je daar veel van leert. Ik snap dus de haast meestal niet zo.
aaaaaaah wat liefffffffquote:Op dinsdag 14 september 2010 02:52 schreef Steamydeluxx het volgende:
Wat toevallig dat ik dit topic nu tegenkom
Ik heb nu zo'n 9 maanden een relatie met mijn vriendin. Er is nog nooit iemand geweest in mijn leven die ik zo leuk vond en met wie ik zo goed matchte als met haar. Ik ben 19 en zij 21.
Altijd al maakten we grapjes over jonge stellen die samenwonen, just making fun of them eigenlijk. Burgelijke Dunschijterij toch?![]()
We durfden het dus allebei niet aan elkaar toe te geven, maar gisteren heb ik gezegd dat ik oprecht niets liever wil dan bij haar zijn en ze barstte in tranen uit van blijdschap![]()
Maar waarom is dat weird?quote:Op zondag 28 november 2010 23:20 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
Ik weet niet of het per see slecht is. Wel vind ik het altijd weeeeeeiiiirdd als ik weer eens van een jong stelletje (19/20) hoor dat ze gaan samenwonen. Maarja settelen =/= samenwonen.
Het IS niet weird, IK VIND het weird.quote:Op zondag 28 november 2010 23:25 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar waarom is dat weird?
Ik begrijp dat het niet jouw keuze is, maar niet iedereen is hetzelfde en heeft dezelfde ideeën en gevoelens als jij.
Tja, ik was 2.5 jaar samen met mijn vriend (nu mijn man) toen wij gingen samenwonen, Voornamelijk omdat dat goedkoper was, aangezien we beide het huis uit wilde en we dan voor 2 appartementen moesten kiezen.quote:Op zondag 28 november 2010 23:29 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
[..]
Het IS niet weird, IK VIND het weird.
En nee, niet iedereen is hetzelfde als ik, maar toch vind ik het weird. Is vrij gevoelsmatig. Zo jong en elkaar dan al op zo'n manier voor elkaar kiezen, elke dag in hetzelfde bed slapen. Dan denk ik: je bent nog zo jong, laat de relatie eerst een beetje 'luchten'.
Voor jullie misschien niet dan.quote:Op zondag 28 november 2010 23:36 schreef snakelady het volgende:
[..]
Tja, ik was 2.5 jaar samen met mijn vriend (nu mijn man) toen wij gingen samenwonen, Voornamelijk omdat dat goedkoper was, aangezien we beide het huis uit wilde en we dan voor 2 appartementen moesten kiezen.
Met onze inkomens samen konden we voor een eensgezinswoning kiezen.
Het was dus naast dat het ons gewoon fijn leek ook nog eens uit praktisch oogpunt makkelijker.
Achteraf bleek het dus ook een juiste keuze te zijn aangezien we nu ( 13 jaar later) nog steeds gelukkig zijn samen.
Dus we hadden wel kunnen wachten maar dat had totaal geen toegevoegde waarde gehad voor ons.
Maar komt dat omdat ze vroeg settelde? Ken namelijk ook mensen die na hun 30ste aan een relatie zijn begonnen die op de klippen ging.quote:Op zondag 28 november 2010 23:40 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
[..]
Voor jullie misschien niet dan.
En ik ben blij dat jullie nog gelukkig samen zijn, want een hoop vroeg gesettelde stelletjes zijn dat niet echt meer.
Sorry, maar ik meen gelezen te hebben dat mensen die op vroege leeftijd settelen later minder marital satisfaction hebben dan mensen die dat op latere leeftijd doen. Vind ik ook niet zo gek want als je op latere leeftijd settelt weet je vaak beter of die persoon nu echt bij je past. Iets met levenservaring. Ik zal, als ik weer in dit topic ben (want ik ga nu naar mama bedje toequote:Op zondag 28 november 2010 23:42 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar komt dat omdat ze vroeg settelde? Ken namelijk ook mensen die na hun 30ste aan een relatie zijn begonnen die op de klippen ging.
Denk niet dat het zozeer met vroeg settelen te maken heeft, eerders met dat die 2 toch niet bij elkaar paste, daar staat leeftijd los van.
Dus om statistieken moet je dan iemand die eigenlijk heel goed bij je past laten gaan omdat je jong bent om later te gaan settelen met iemand die misschien minder bij je past?quote:Op zondag 28 november 2010 23:47 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
[..]
Sorry, maar ik meen gelezen te hebben dat mensen die op vroege leeftijd settelen later minder marital satisfaction hebben dan mensen die dat op latere leeftijd doen. Vind ik ook niet zo gek want als je op latere leeftijd settelt weet je vaak beter of die persoon nu echt bij je past. Iets met levenservaring. Ik zal, als ik weer in dit topic ben (want ik ga nu naar mama bedje toe) het artikel voor je opzoeken.
Settelen is weer wat anders dan samenwonen.. IK ZELF vind het raar en zou het niet doen (samenwonen, heel jong). En ja daarbij hou ik wel rekening met de statistieken. Ik zeg niet dat JIJ dat niet moet doen. En ik zeg ook niet dat anderen dat niet moeten doenquote:Op zondag 28 november 2010 23:50 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dus om statistieken moet je dan iemand die eigenlijk heel goed bij je past laten gaan omdat je jong bent om later te gaan settelen met iemand die misschien minder bij je past?
Dat is toch krom?
Waarom niet gewoon mensen hun eigen keuzes laten maken zonder ze te veroordelen.
En gaat het op de klippen dan is dat zo, ook weer van geleerd, maar ondertussen wel een leuke tijd gehad samen misschien.
Dit inderdaad. En 'slecht' is het natuurlijk sowieso niet. Het is maar wat jij ervan vindt. Als jij het fijn vindt gaan, moet je je niet onzeker laten maken door wat je omgeving doet/meemaakt. Kijk maar hoe het loopt, je merkt het vanzelf. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om nu al samen te wonen, want ik vind het heerlijk om alleen te wonen en die tijd voor mezelf te hebben, maar als ik een potentiële 'ware' vind zou ik daar misschien anders over denken. Ik zou het in ieder geval niet te snel doen, en ik hoop dat ik nog wel een paar jaar 'mijn eigen ding' kan doen.quote:Op maandag 29 november 2010 00:44 schreef rijsttafel het volgende:
Ja, als je gaat samenwonen jong bent is de kans groter dat het fout gaat. Dat is logisch, daar heb je geen statistieken voor nodig. Maar dan kan je het nog wel doen. Je kan er altijd nog uitstappen. Het is niet gelijk een keuze voor het leven ofzo.
Gewoon genieten van de tijd dat het goed gaat. Als je je door statistieken laat tegenhouden is je relatie sowieso niet goed genoeg om het te proberen.
Ik zou het ook niet zo snel weer doen, maar van de keer dat ik het wel heb gedaan heb ik in ieder geval geen spijt. Achteraf kan ik wel iedereen aanraden om eerst een tijdje op zichzelf te wonen, maar dat kan ik natuurlijk ook alleen maar zeggen vanuit m'n eigen perspectief. Misschien is dit niet voor iedereen zo.quote:Op maandag 29 november 2010 06:21 schreef Grunge. het volgende:
[..]
Dit inderdaad. En 'slecht' is het natuurlijk sowieso niet. Het is maar wat jij ervan vindt. Als het fijn vindt gaan, moet je je niet onzeker laten maken door wat je omgeving doet/meemaakt. Kijk maar hoe het loopt, je merkt het vanzelf. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om nu al samen te wonen, want ik vind het heerlijk om alleen te wonen en die tijd voor mezelf te hebben, maar als ik een potentiële 'ware' vind zou ik daar misschien anders over denken. Ik zou het in ieder geval niet te snel doen, en ik hoop dat ik nog wel een paar jaar 'mijn eigen ding' kan doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |