Vond Digitale Landschaps Fotografie van Michael Frye wel aardig.quote:Op zondag 19 september 2010 13:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben op zoek naar een goed boek over het zone systeem voor digitaal fotograferen. Iemand tips?
Niet wat ik zoek, zoek specifiek een handboek over het zonesysteem voor digitaalquote:Op zondag 19 september 2010 16:01 schreef Mithras82 het volgende:
[..]
Vond Digitale Landschaps Fotografie van Michael Frye wel aardig.
Gebruik je het zone systeem?quote:Op zondag 19 september 2010 17:58 schreef zquing het volgende:
http://www.amazon.com/Mas(...)id=1284911868&sr=8-1
heb 'm zelf niet
Hoe specifiek wil je het hebben, je kan mischien beter gewoon de boeken van ansel adams lezen. En die zelf vertalen naar het digitale.quote:Op zondag 19 september 2010 17:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Niet wat ik zoek, zoek specifiek een handboek over het zonesysteem voor digitaal
te veel moeite. Misschien als mn doka een keer staat dat ik 't probeer. Voor ingewikkelde lichtsituaties schiet een 3 stop bracket voor de belichting. Lens meestal 2 stopjes dicht, voor de vaak meest optimale eigenschappen. Landschapjes/architectuur op F8quote:Op zondag 19 september 2010 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gebruik je het zone systeem?
Thanks, ik ben idd uiteindelijk voor de 90 gegaan, met een Metz ringflitser erbij. Ben benieuwd!quote:Op zaterdag 18 september 2010 13:18 schreef zquing het volgende:
[..]
Ik zou je lens daarop niet uitzoeken. Als je die lens echt voor de macro wil zou ik voor de 90 kiezen. Wil je een meer alround stukje glas dan voor de 60, dat werkt voor portretten, lowlight
Bedankt!quote:Op zondag 19 september 2010 22:53 schreef zquing het volgende:
Ik zou voor de D90 gaan, qua handeling is dat veel en veel fijner. 2 wieltjes en een topscreen. Ook heeft die nog een focusmotor in de body waardoor je goedkopere objectieven kan gebruiken. Een goede lens om mee te beginnen is de 18-70
Vanwege mijn budgetaire beperkingen koop ik vrijwel alles 2ehands. Wel ff langsgaan en kijken hoe het eruit ziet.quote:Op maandag 20 september 2010 11:24 schreef Corkscrew het volgende:
[..]
Bedankt!
Is het nog aan te raden body en objectief nieuw of juist tweedehands aan te schaffen?
Het is dan ook ideaal dat zoveel mensen een nieuwe dSLR kopen en er vervolgens niets mee doen en weer te koop aan bieden. Er staan nogal wat vrijwel nieuwe 2ehands dSLR's te koop. Het is wel wat waardevaster dan een compactcamera bijvoorbeeld.quote:Op maandag 20 september 2010 11:41 schreef zquing het volgende:
[..]
Vanwege mijn budgetaire beperkingen koop ik vrijwel alles 2ehands. Wel ff langsgaan en kijken hoe het eruit ziet.
Wat bedoel je met 'niet mooi'? Te licht?quote:Op maandag 20 september 2010 17:25 schreef kanovinnie het volgende:
Hoe had ik deze foto beter kunnen maken? Ik vind de belichting niet helemaal mooi.
Ik heb een 18-55 canon kit lens gebruikt, canon 400D body.
Iso 200, Diafragme f/5.6, sluitertijd 1/60
Zonder flits
[ afbeelding ]
Ik vind hem inderdaad te licht. Het voorhoofd van mijn broertje vind ik te wit. Of kan ik daar weinig aan doen?quote:Op maandag 20 september 2010 17:29 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'niet mooi'? Te licht?
Sowieso kan het standpunt beter, dit is iets te hoog naar mijn smaak.
Heel specifiek voor digitaal met laboratorium verwerking, ik gebruikte voor analoog al het zone systeem.quote:Op zondag 19 september 2010 21:30 schreef Mithras82 het volgende:
[..]
Hoe specifiek wil je het hebben
Het standpunt is vaak wat eenn foto onderschijd van een kiekje.quote:Op maandag 20 september 2010 17:34 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik vind hem inderdaad te licht. Het voorhoofd van mijn broertje vind ik te wit. Of kan ik daar weinig aan doen?
Het verdere standpunt doet er niet zo veel toe toch, of wel?
Hmm, dus bij deze foto had ik meer in/onder de zon moeten gaan staan waardoor er minder reflectie is? En de instellingen waren verder wel goed?quote:Op maandag 20 september 2010 19:35 schreef Heintje het volgende:
[..]
Het standpunt is vaak wat eenn foto onderschijd van een kiekje.
Een compact heeft bij goede omstandigheden ook een mooie belichting, dus standpunt is dan het grootste verschil.
Bracketing is een Engelse term voor het maken van een reeks van foto's waarbij een bepaalde instelling steeds iets verandert.quote:Op maandag 20 september 2010 21:11 schreef Heintje het volgende:
Sluitertijd had misschien wat korter gekund. Daardoor was alles wat donkerder geworden.
Ga anders in het begin eens experimenteren met bracketing, dat geeft je een goed beeld wanneer je over en onder moet belichten.
Veel (de meeste?) camera's hebben ook een optie waarmee je automatisch kunt bracketen. Dan maakt de camera eerst een 'normaal' belichte foto, daarna bijv. een 1 stop onderbelichte foto en een 1 stop overbelichte foto (of hoeveel stops je ook maar instelt natuurlijk).quote:Op maandag 20 september 2010 22:54 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Bracketing is een Engelse term voor het maken van een reeks van foto's waarbij een bepaalde instelling steeds iets verandert.
Dat? Dat doe ik eigelijk al. Gewoon een reeks foto's maken met (bijvoorbeeld) eerst 1/200, en dan tot 1/30 of iets dergelijks, en op die manier kijken wat het beste is.
Yep. Groot diafragma = kleinere scherptediepte, dus een meer geblurde achtergrond.quote:Maar als ik dus mijn diafragma groter zet, en mijn sluitertijd kleiner, dan wordt de achtergrond vager?
Ik heb al deze foto's juist op TV geschotenquote:Op maandag 20 september 2010 23:04 schreef Omniej het volgende:
[..]
Veel (de meeste?) camera's hebben ook een optie waarmee je automatisch kunt bracketen. Dan maakt de camera eerst een 'normaal' belichte foto, daarna bijv. een 1 stop onderbelichte foto en een 1 stop overbelichte foto (of hoeveel stops je ook maar instelt natuurlijk).
Maar ik begrijp dat je alles op M doet? Je kunt natuurlijk ook gewoon op aperture priority gaan schieten... Dan houd je zelf de controle over je diafragma, maar laat je de camera de sluitertijd uitzoeken. Zolang je je bewust bent van de manier waarop je lichtmeter werkt, werkt dat natuurlijk ook uitstekend.
[..]
Yep. Groot diafragma = kleinere scherptediepte, dus een meer geblurde achtergrond.
Is het dan niet sneller om in aperture mode te schieten en middels exposere compensation de sluitertijd te corrigeren..?? Dat is in elk geval de manier waarop ik praktisch altijd schiet.quote:Op dinsdag 21 september 2010 11:56 schreef Heintje het volgende:
Ik werk eigenlijk altijd in de M stand, maar die gebruik is als het ware als A stand (aperture).
Ik stel gewoon een diafragma in wat ik wil gebruiken, en vervolgens pas ik de sluitertijd aan op wat de lichtmeter aangeeft. En vervolgens kan ik iets over of onderbelichten als ik denk dat dat nodig is. Of aanpassen aan de hand van de preview van de vorige foto.
De LowePro Flipside serie:quote:Op dinsdag 21 september 2010 11:50 schreef Chooselife het volgende:
Ik zoek een rugtas, welke ruimte biedt voor mijn Nikon D80, lenzen plus wat lichte handbagage. En welke bestand/beveiligd is tegen zakkenrollen!
Iemand tips?
Zo doe ik het ook ja. M gebruik ik alleen in situaties waarin de lichtmeter er niet meer uitkomt, verder uitsluitend op Av met eventueel de belichtingscompensatie.quote:Op dinsdag 21 september 2010 12:04 schreef Uncle het volgende:
[..]
Is het dan niet sneller om in aperture mode te schieten en middels exposere compensation de sluitertijd te corrigeren..?? Dat is in elk geval de manier waarop ik praktisch altijd schiet.
Ik kwam uit op de LowePro Fastpack 250.quote:Op dinsdag 21 september 2010 12:08 schreef problematiQue het volgende:
[..]
De LowePro Flipside serie:
http://products.lowepro.com/product/Flipside-300,2083,14.htm
De fastpack is niet bepaald beveiligd tegen zakkenrollen.quote:Op dinsdag 21 september 2010 12:13 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ik kwam uit op de LowePro Fastpack 250.
Ook akkoord?
Erg nuttig. Dank je wel! Ik zit nu aan een flipside 400 AW te denken.quote:Op dinsdag 21 september 2010 12:22 schreef Cryothic het volgende:
[..]
De fastpack is niet bepaald beveiligd tegen zakkenrollen.
Die opent namelijk gewoon aan de achterkant.
De opening van de Flipside zit als je hem om hebt tegen je rug, dus daar kan een zakkenroller niet bij.
Fastpack:
[ http://users.telenet.be/Helaas/rugzak/Online.JPG&t=1]afbeelding ]
Flipside:
[ afbeelding ]
Daarbij is die flipside handig als je buiten bent, want je hoeft hem niet af te doen of op de grond te leggen om je camera te pakken, of op te ruimen. Je draait hem naar voren, en klaar.
[ afbeelding ]
ik ben iig al weer een jaartje heel erg blij met m'n flipside 400AW. En hoe zwaar je hem ook maakt, hij zit heerlijk tijdens het lopen. Je voelt hem amper
Ik snap het, sorry. Het gaat om een camera met cropfactor 1,5quote:Op maandag 20 september 2010 22:19 schreef Xcalibur het volgende:
De brandpuntsafstand is 300 danwel 200 mm, dat verandert niet door het toestel wat je eraan hangt
Het gebied wat je ermee op de foto zet hangt wel af van het feit of de cemera Fullframe is of niet....
Pannen.quote:Op dinsdag 21 september 2010 12:09 schreef Omniej het volgende:
[..]
Zo doe ik het ook ja. M gebruik ik alleen in situaties waarin de lichtmeter er niet meer uitkomt, verder uitsluitend op Av met eventueel de belichtingscompensatie.
Het nut van Tv heb ik nooit begrepen.
Ik heb 'n Fastpack gehad, maar ik vond een nogal goedkoop afgewerkte tas, waar weinig over nagedacht was in mijn beleving. Niet zo 'slim' als alle andere LowePro tassen.quote:Op dinsdag 21 september 2010 12:27 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Erg nuttig. Dank je wel! Ik zit nu aan een flipside 400 AW te denken.
Kun je er naast een D80, 2 lenzen, nog wel wat handbagage (leesboeken bijvoorbeeld) in kwijt?
Nee, neem groothoek en standaard-lens mee. Daarnaast moet er wat eenvoudige kleding, 2-3 boeken, wat eten en drinken in passen. Zoals handbagage meestal fungeert, als je op reis gaat.quote:Op woensdag 22 september 2010 09:21 schreef Ener-G het volgende:
Ik heb mn Flipside 400AW inmiddels binnen, en een D80 met 2 lenzen en wat boeken gaat volgens mij prima passen.
Weet niet hoe groot je boeken zijn, en of je niet 2 loeiers van telelenzen hebt, maar volgens mij gaat dat zelfs in een Flipside 300 passen.
Zelf kan ik namelijk met gemak in het hoofdvak mn D700 met grip (gemount (!) mocht ik dat willen), een flitser (SB800), en 3 lenzen in kwijt, en dan heb ik nog bijna de helft aan ruimte over
die 400 AW heeft juist een regenhoes ingebouwd.quote:Op woensdag 22 september 2010 09:38 schreef Ener-G het volgende:
Als je dat wil dan zou ik idd eerder voor de 400AW gaan dan de 300. Daar heb ik mijn 400AW ook min of meer op uitgezocht, body + wat lensjes + een broek en een t-shirt oid. voor een weekendje weg, na mn ervaringen met een weekendje Madrid.
Of eens bij Tamrac kijken bij de Adventure lijn, maar die heeft wel weer ritsen aan de achterkant.
Eigenlijk is alleen de Flipside (en ik dacht een model van Crumpler, maar die is superlomp) redelijk zakkenroller-bestendig door de opening aan de rugzijde. De 400AW heeft natuurlijk ook nog het voorvak waar men zo bij kan. Maar als je echt paranoia bent voor zakkenrollers kun je natuurlijk ook gewoon een (evt. los aan te schaffen) regenhoes over je tas doen.
Die wel ja, maar diverse modellen van Tamrac en de Flipside 300 niet.quote:Op woensdag 22 september 2010 10:00 schreef Cryothic het volgende:
[..]
die 400 AW heeft juist een regenhoes ingebouwd.
Heh verdomd, net even gekeken, idd een vakje bovenin het hoofdvakquote:En een handig vakje in het hoofd-compartiment helemaal bovenin, met een ritsje, handig voor belangrijke papieren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |