abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106637865
Toch goed nieuws vandaag!

Gisteravond konden we op het laatste nippertje toch nog iemand bereiken met een Bentheimer beer. Deze al wat oudere beer doet eigenlijk geen dekkingen meer omdat hij al in heel veel bloedlijnen voorkomt en zou zeer binnenkort geslacht worden. Omdat Pim van een ander ras is, is er geen risico op inteelt als ze door hem gedekt wordt. Gelukkig konden we daarom dus nog regelen dat deze beer nog één verzetje krijgt voor hij naar de slager moet! Gisteravond hadden we hierover contact met de eigenaar, en vanochtend in alle vroegte zijn we op pad gegaan naar beer 'Kuddel'. We waren een beetje bang dat Pim niet mee zou werken (ze doet soms nogal lastig als ze berig is) maar ze liep eigenlijk in één keer keurig het karretje in. Ik had een zakje lekkers om haar de kar in te lokken (stukjes appel, rozijntjes en een paar lange vingers) en ze deed keurig wat ze moest doen. Eenmaal in de kar lag ze lekker dik in het stro zodat ze redelijk comfortabel de reis kon doorstaan. Penny was niet zo blij dat ze alleen achter moest blijven, maar gelukkig is het maar voor twee daagjes. Morgenavond halen we Pim als het allemaal goed is gegaan weer op :)

Foto's van vanochtend:

Twee slaperige varkentjes weten nog niet wat er staat te gebeuren:

Het karretje voor de deur van de stal geparkeerd, zodat Pim er makkelijk in kon lopen:

'Oh, ik moet weer opstaan..?'

Binnen no time zat ze in het karretje. Toen de deur dichtging vond ze het iets minder leuk, maar gelukkig was er lekkers en genoeg stro om in te liggen:

Arme Penny bleef alleen achter in de stal:

Anderhalf uur later waren we aangekomen op de plaats van bestemming en ontmoetten we Kuddel. Hij is een indrukwekkende maar vriendelijke beer met een enorme kop:

Pim liet zich heel makkelijk weer uitladen en wandelde zonder problemen de stal van Kuddel in. Ze was wel een beetje van slag door de spanning; ze hoefde niet eens een lange vinger. Gelukkig was ze snel bekomen van alle nieuwe indrukken. Hier loopt ze net de wei van Kuddel in, hij loopt achter haar aan:

Terwijl wij omliepen naar buiten verkent Pim voorzichtig de wei en haar nieuwe vriendje:

Ze vinden elkaar eigenlijk meteen wel leuk en er werd al voorzichtig geknuffeld:

Al denkt Kuddel niet alleen maar aan knuffelen...

Terwijl wij nog even verder rondliepen op de boerderij en onder meer Kuddels biggen van vorig jaar bekeken maakten Pim en Kuddel nader kennis. Toen we vlak voor we weggingen nog even wilden kijken hoe het met ze ging bleken ze al meer dan goede vrienden te zijn geworden:

Hoewel deze dekking niet helemaal afliep zoals het hoort (Pim kreeg er op een gegeven moment toch genoeg van en liep weg) hebben we er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen. Morgenmiddag of avond halen we haar weer op en hopelijk is ze dan succesvol gedekt. Als alles goed gaat kunnen we dan begin mei rekenen op bevrijdingsbiggetjes!

Verder hebben we ook de konijnen laten dekken afgelopen week. De dames waren ongeveer 10 maand oud en daarmee klaar voor een eerste dekking. Dit ging wat makkelijker en sneller dat bij Pim, en binnen twee uurtjes konden we met beide konijnen gedekt en al weer naar huis.

Jut (staalgrauw) is gedekt voor een mooie witte Vlaamse reus:

En Jul (ijzergrauw) is gedekt door een chinchilla-kleurige Vlaamse reus:

Afgelopen weekend hebben we een mooi houten nesthok voor de dames in elkaar geschroefd, en hopelijk worden we begin februari (ergens tussen de 1e en 6e ) verblijd met snoezige kleine babykonijntjes :)

Meer foto's volgen uiteraard zodra er baby'tjes te bewonderen zijn!
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_106639059
Ahaa dat is zeker goed nieuws! Binnekort dus 'n hoop jong spul? Konijntjes samen met geitjes en lammetjes?
pi_106639381
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 13:28 schreef J.Doe het volgende:
Ahaa dat is zeker goed nieuws! Binnekort dus 'n hoop jong spul? Konijntjes samen met geitjes en lammetjes?
Veel jong spul, maar dit jaar geen geitjes en lammetjes. Hopelijk wel konijntjes en biggetjes (en wie weet ook weer kuikentjes). Omdat de konijnen en Pim in de stal gaan bevallen hebben we niet voldoende stalruimte om ook de geiten en schapen daar te laten aflammeren. Die mogen dus een jaar overslaan na het grootbrengen van al het jonge grut afgelopen voorjaar :) Dat is ook beter voor hun conditie, vooral Willow (het oudste schaap) is na een aantal drielingen en zelfs een vierling wel even toe aan rust. Ze wordt over een maandje al 10, dus wat ons betreft mag ze sowieso wel met pensioen. Wie weet volgend voorjaar weer kleine geitjes en/of lammetjes O+ maar dit jaar even niet.

De TT is eigenlijk wel een beetje misleidend nu, misschien moet ik hem maar aan laten passen...
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_106646983
Ahaa zo. Bij dit type schaap (Kameroen?) is een meerling dus zeker geen uitzondering. Nee, bij mijn ouders thuis hebben we ook een kleine kudde Texelaars en die zullen eind deze maand, en begin volgende maand gaan aflammeren. Gezien dat je vorig jaar ook jonge geiten en schapen had ging ik er vanuit dat dat dit jaar weer het geval was ;) Maar die biggetjes in de wei lijkt me ook een leuk gezicht (heb niet zoveel met konijnen). Leuk!
pi_106647748
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 17:00 schreef J.Doe het volgende:
Ahaa zo. Bij dit type schaap (Kameroen?) is een meerling dus zeker geen uitzondering. Nee, bij mijn ouders thuis hebben we ook een kleine kudde Texelaars en die zullen eind deze maand, en begin volgende maand gaan aflammeren. Gezien dat je vorig jaar ook jonge geiten en schapen had ging ik er vanuit dat dat dit jaar weer het geval was ;) Maar die biggetjes in de wei lijkt me ook een leuk gezicht (heb niet zoveel met konijnen). Leuk!
Texelaars zijn ook leuk, van die lieve lompe witte lammetjes :D Onze Willow is 50/50 Kameroen/Barbados Black Belly en haar dochter Vita (het enige andere schaap dat we nu nog hebben) is 75% Barbados. Ze krijgen idd bijna altijd 2- of 3-lingen, en hoewel ze een drieling wel aankunnen vergt het lichamelijk veel van ze. De vierling die Willow in 2010 had kon ze niet alleen aan, die hebben we bijgevoerd met de fles. Nu mag ze lekker met pensioen, misschien dat we Vita volgend jaar laten dekken, samen met één of meer van de geiten of zo. Het is altijd wel heel schattig namelijk O+

Ik ben echt super benieuwd hoe het zal gaan met de biggetjes, we hebben nog niet eerder met varkens gefokt. Ik verheug me ook erg op kleine biggetjes die door de wei denderen, hopelijk krijgt Pim er niet te veel (er van uit gaand dat ze goed gedekt wordt natuurlijk) zodat het allemaal een beetje soepel verloopt :)
pi_106658174
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 12:55 schreef Miss_Isis het volgende:

O+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_106698435
Pim is inmiddels weer terug in haar eigen stal, Penny had haar erg gemist! Iedereen op het logeeradres was erg van onze Pim gecharmeerd maar we zijn blij dat ze weer thuis is. Volgens z'n eigenaar heeft Kuddel gisteren minstens drie keer z'n ding gedaan, maar was er vandaag weinig actie. Dit kan er op wijzen dat haar vruchtbare periode weer afgelopen is, of dat ze geen zin had omdat ze heimwee had (ja, echt!). Het kan natuurlijk ook zijn dat ze nog wel gedekt is maar op een moment dat er niemand bij was.

Kuddel heeft nog een paar weken uitstel van executie gekregen, dus mocht Pim over drie weken toch weer berig worden dan kan ze nog een keer bij hem op bezoek. Over drie weken hopelijk meer nieuws :)
  Moderator donderdag 12 januari 2012 @ 08:53:40 #218
155227 crew  Guppy
dus
pi_106713728
Wat een leuke varkentjes O+

Is eventueel nageslacht van de varkentjes en de konijnen allemaal voor consumptie?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_106722220
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 08:53 schreef Guppyfriend het volgende:
Wat een leuke varkentjes O+

Is eventueel nageslacht van de varkentjes en de konijnen allemaal voor consumptie?
Ja ze zijn leuk hè O+

Wat betreft je vraag: eventueel nageslacht van de varkens zal waarschijnlijk grotendeels verkocht worden aan belangstellenden. Wat die er mee doen mogen ze zelf weten, het zijn in principe vleesvarkens met goede kwaliteit vlees (daar hebben we de combinatie op uitgezocht) maar ze zullen naar alle waarschijnlijkheid ook leuk zijn om te zien met hun vlekken en vliegtuigoren. Daarnaast zijn zowel de zeug en beer allebei heel tam, en het karakter van beide rassen is betrouwbaar en rustig dus de biggetjes (die uitvoerig geaaid en aangehaald zullen worden) worden vast ook geschikt voor bv. een zorg- of kinderboerderij. Zelf willen we er in ieder geval 1 á 2 opfokken t/m november/december voor eigen consumptie. Misschien dat er ook 1 of meerdere geslacht zullen worden als speenvarken om op te eten. Wat er met de rest gebeurd hangt dus af van de kopers.

Wat betreft de konijntjes; daar zullen we er waarschijnlijk één of misschien twee voedstertjes van houden voor de gezelligheid en om in de toekomst nog eens een nestje mee te fokken. Vooral de jonkies van Jul zijn wat dat betreft interessant omdat ze de chinchilla-kleur zullen dragen (waarschijnlijk niet zichtbaar, want recessief) maar dat is leuk om verder mee te fokken aangezien die kleur (nog) vrij zeldzaam en gewild is. De eigenaar van de rammen wil dan ook graag in ieder geval één jonkie als vergoeding voor de dekking, hij wil daar mee verder fokken. De rest zal waarschijnlijk verkocht worden als er belangstelling voor is, en anders geslacht worden. Het zullen naar alle waarschijnlijkheid mooie, goed gebouwde Vlaamse Reusjes worden. Ze zullen vast ook tam worden omdat ik het leuk vindt ze uit de hand te voeren en te kunnen aaien net als hun moeders, dus dan zijn ze ook geschikt als huisdier.

Als we dieren verkopen ben ik altijd vrij kritisch naar waar ze terecht komen, we bellen en mailen vaak meerdere keren met potentiële kopers om een beetje een idee te hebben van de koper en wat er met de dieren gaat gebeuren. Het liefst verkoop ik aan mensen die voor de aardigheid hun dieren hebben en er ook goed voor zorgen. Dat dieren geslacht (gaan) worden vind ik niet zo erg, maar ik wil wel dat ze tot die tijd een zo fijn mogelijk leven hebben. Dat proberen we zelf ook te doen namelijk. Met mensen die bv. een konijntje zouden willen 'voor de kids' en dat dier dan achter in de tuin in een hokje stoppen en er na een maand of wat niet meer naar omkijken heb ik niets. Dan vind ik het diervriendelijker om het beestje zelf te houden waar hij gezelschap en lekker de ruimte heeft en na een tijdje te slachten.
pi_106727717
Ik kende je topic nog niet. Net helemaal doorgelezen en wat een leuke verhalen. Nog iets van Abel gehoord?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_106729864
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 16:53 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik kende je topic nog niet. Net helemaal doorgelezen en wat een leuke verhalen. Nog iets van Abel gehoord?
Abeltje is met zijn moeder en zusje verhuisd naar iemand met jonge kinderen die ook een paar andere geiten had. Nadat ze zijn opgehaald hebben we er verder niet meer van gehoord, ik hoop/verwacht dat hij is doorverkocht als dekbokje gezien zijn mooie kleur en makkelijke karakter. Toen ik laatst zijn oornummer opzocht in het I&R systeem (=identificatie en registratie, voor onze schapen en geiten) was hij in ieder geval niet dood of geslacht gemeld, dus hij zal hopelijk nog vrolijk rondlopen :)
pi_106756532
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 18:01 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Abeltje is met zijn moeder en zusje verhuisd naar iemand met jonge kinderen die ook een paar andere geiten had. Nadat ze zijn opgehaald hebben we er verder niet meer van gehoord, ik hoop/verwacht dat hij is doorverkocht als dekbokje gezien zijn mooie kleur en makkelijke karakter. Toen ik laatst zijn oornummer opzocht in het I&R systeem (=identificatie en registratie, voor onze schapen en geiten) was hij in ieder geval niet dood of geslacht gemeld, dus hij zal hopelijk nog vrolijk rondlopen :)
Dat is iig fijn :-) ben benieuwd naar het kleine spul :-)
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator vrijdag 13 januari 2012 @ 22:04:54 #223
155227 crew  Guppy
dus
pi_106781113
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 14:16 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ja ze zijn leuk hè O+

Wat betreft je vraag: eventueel nageslacht van de varkens zal waarschijnlijk grotendeels verkocht worden aan belangstellenden. Wat die er mee doen mogen ze zelf weten, het zijn in principe vleesvarkens met goede kwaliteit vlees (daar hebben we de combinatie op uitgezocht) maar ze zullen naar alle waarschijnlijkheid ook leuk zijn om te zien met hun vlekken en vliegtuigoren. Daarnaast zijn zowel de zeug en beer allebei heel tam, en het karakter van beide rassen is betrouwbaar en rustig dus de biggetjes (die uitvoerig geaaid en aangehaald zullen worden) worden vast ook geschikt voor bv. een zorg- of kinderboerderij. Zelf willen we er in ieder geval 1 á 2 opfokken t/m november/december voor eigen consumptie. Misschien dat er ook 1 of meerdere geslacht zullen worden als speenvarken om op te eten. Wat er met de rest gebeurd hangt dus af van de kopers.

Wat betreft de konijntjes; daar zullen we er waarschijnlijk één of misschien twee voedstertjes van houden voor de gezelligheid en om in de toekomst nog eens een nestje mee te fokken. Vooral de jonkies van Jul zijn wat dat betreft interessant omdat ze de chinchilla-kleur zullen dragen (waarschijnlijk niet zichtbaar, want recessief) maar dat is leuk om verder mee te fokken aangezien die kleur (nog) vrij zeldzaam en gewild is. De eigenaar van de rammen wil dan ook graag in ieder geval één jonkie als vergoeding voor de dekking, hij wil daar mee verder fokken. De rest zal waarschijnlijk verkocht worden als er belangstelling voor is, en anders geslacht worden. Het zullen naar alle waarschijnlijkheid mooie, goed gebouwde Vlaamse Reusjes worden. Ze zullen vast ook tam worden omdat ik het leuk vindt ze uit de hand te voeren en te kunnen aaien net als hun moeders, dus dan zijn ze ook geschikt als huisdier.

Als we dieren verkopen ben ik altijd vrij kritisch naar waar ze terecht komen, we bellen en mailen vaak meerdere keren met potentiële kopers om een beetje een idee te hebben van de koper en wat er met de dieren gaat gebeuren. Het liefst verkoop ik aan mensen die voor de aardigheid hun dieren hebben en er ook goed voor zorgen. Dat dieren geslacht (gaan) worden vind ik niet zo erg, maar ik wil wel dat ze tot die tijd een zo fijn mogelijk leven hebben. Dat proberen we zelf ook te doen namelijk. Met mensen die bv. een konijntje zouden willen 'voor de kids' en dat dier dan achter in de tuin in een hokje stoppen en er na een maand of wat niet meer naar omkijken heb ik niets. Dan vind ik het diervriendelijker om het beestje zelf te houden waar hij gezelschap en lekker de ruimte heeft en na een tijdje te slachten.
Goed standpunt wat betreft dat de dieren sowieso een goed leven moeten hebben :) hoewel ik het zelf niet zou kunnen, jonge diertjes wegdoen naar anders mensen :@ Daarom heb ik ook nooit jong spul
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_107644818
Een nieuwe update, met gezinsuitbreiding op de beestenboerderij!

Een maand geleden zijn de konijnen gedekt, en gisterochtend zijn ze eindelijk bevallen. Het is behoorlijk koud in de schuur (het vriest daar ook gewoon) maar de kleintjes lijken het warm genoeg te hebben in hun nestje. Beide dames zijn aan dezelfde kant van het zelfgetimmerde nesthok bevallen, en hun jongen liggen dus allemaal bij elkaar. Dit is lekker warm voor de kleintjes, en betekend dat ze door beide moeders gezoogd worden en dus goed kunnen groeien. Voor een eerste nestje doen de dames het redelijk. Eén konijntje was dood geboren, eentje lag midden in de stal (en heb ik direct in het nest gelegd) en eentje vond ik later nog eens buiten het nest (zou dezelfde kunnen zijn, deze heb ik eerst opgewarmd en na een half uurtje weer in het nest gelegd). Eén van de konijntjes in het nest had de achterpootjes helemaal verstrikt in de wol en kon ze niet bewegen, deze heb ik voorzichtig losgepeuterd. De rest zag er allemaal gezond en levendig uit.

Hoeveel konijntjes het precies zijn weet ik nog niet omdat ze nogal door elkaar heen krioelen en het te koud is om ze stuk voor stuk buiten het nest te leggen om te tellen. Ook worden de moeders er wat zenuwachtig van als ik te lang bij het nest rommel dus laat ik het maar even zo. Ik heb al wel een paar foto's kunnen schieten van het grut:

Eerst de moeders even afleiden met wat andijvie voor ik de stal in stap:

Het nesthok:

De ingang (rechts onderin) hebben de dames vakkundig dichtgestopt met stro en hooi zodat er niemand bij het nest kan komen en het lekker warm blijft:

Van binnen ziet het er zo uit. Rechts het nestje met de jonkies van beide dames, links een eerdere nestpoging waar niets in ligt. Het bloed op het stro is nog van de bevalling:

Nestje van dichtbij:

Een paar konijntjes een beetje apart gelegd en geprobeerd te tellen maar het was niet zo makkelijk:

En van dichtbij zien ze er zo uit (helaas onduidelijke foto):

Gelukkig blijven ze niet zo lang zo lelijk, en over een dag of 10 gaan de oogjes open en lijken het al echte konijntjes :)

Nog meer jong grut hebben we bij de cavia's. Na een bezoekje aan een familielid kwam ik zondag thuis met twee extra caviaatjes voor bij de twee al wat oudere volwassen zeugjes die ik al had. Dinsdag heb ik ook nog een volwassen gecastreerd beertje uit het asiel gehaald dus nu zitten we op een totaal van vijf. Een mooi groepje om lekker rond te hebben scharrelen straks. In het voorjaar mogen ze weer naar buiten in hun weilandje met nachtverblijf, nu het zo koud is wonen ze in twee kooien in de bijkeuken.

Kennis maken in de gang, de twee kleintjes (Jo en Hanna) zijn dus nieuw:

Nog meer goed nieuws is dat Pim deze week niet berig is geworden. Dat betekend dat ze na haar avontuurtje met Kuddel vrijwel zeker drachtig is, en dat we begin mei een worp biggen verwachten O+

En dan verwachten we nog een nieuwe bewoner... We krijgen er vanaf 26 februari zo eentje bij op de beestenboerderij:

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd! :P
  woensdag 8 februari 2012 @ 16:07:07 #225
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_107753972
Wat een heerlijk topic! heb hem nog maar net ontdekt maar heb alles vanaf het begin af aan gelezen en de verhalen zijn erg leuk :D. Het plezier dat je hebt met het verzorgen van alle beestjes straalt echt van de posts af en de foto's vind ik ook heerlijk om te zien O+. ze hebben echt een perfect leven daar bij jullie. Ben erg benieuwd hoeveel konijntjes het uiteindelijk zijn, het ziet er allemaal heel knus en vol uit.
Op zaterdag 23 januari 2010 18:54 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
JIJ HEKS :'(
pi_107759980
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 16:07 schreef livalo het volgende:
Wat een heerlijk topic! heb hem nog maar net ontdekt maar heb alles vanaf het begin af aan gelezen en de verhalen zijn erg leuk :D. Het plezier dat je hebt met het verzorgen van alle beestjes straalt echt van de posts af en de foto's vind ik ook heerlijk om te zien O+. ze hebben echt een perfect leven daar bij jullie. Ben erg benieuwd hoeveel konijntjes het uiteindelijk zijn, het ziet er allemaal heel knus en vol uit.
Dankjewel! O+ Ik vind het ook gewoon ontzettend leuk, al die levende have om me heen. Altijd iets te doen, en als de cavia's de longetjes uit hun lijfje wheepen als ze me zien, de konijnen naar me toe komen rennen en tegen hun muurtje op gaan staan, de varkens hun slaperige koppen optillen en goeiemorgen knorren wordt ik gewoon blij O+

Ik heb gisteren trouwens alle kleine konijntjes geteld, het waren er toen 11 waarvan eentje duidelijk kleiner dan de andere 10. Ik check het nestje twee keer per dag en ze lijken het heel goed te doen ondanks de kou. Ze zijn lekker levendig en lijken goed te groeien. Ook de haartjes komen door, en ze lijken op twee na allemaal zwart. Deze worden straks denk ik staalgrauw (zoals Jut) of ijzergrauw (zoals Jul). De twee anderskleurige konijntjes hebben een lichter buikje en binnenkant van hun oortjes, en worden verwacht ik konijngrijs (wildkleur). De moeders vinden het gelukkig steeds minder vervelend als ik aan het nest zit en laten zich prima afleiden door de andijvie en wortel. Hopelijk overleven alle 11 de nijntjes het, ze hebben gelukkig twee moeders om ze te zogen en voldoende nestgenootjes om lekker warm te blijven. Als de oogjes straks open gaan maak ik nieuwe foto's :)
  woensdag 8 februari 2012 @ 19:04:34 #227
92409 Twinky
Little star.
pi_107760604
Is het hondje een echte labrador? O+O+
pi_107761026
quote:
7s.gif Op woensdag 8 februari 2012 19:04 schreef Twinky het volgende:
Is het hondje een echte labrador? O+O+
Ja zeker! Alleen maar honden met stamboom en van een echte clubfokker hier in huis. Dan weet je tenminste redelijk zeker wat je in huis haalt. De fokker van onze nieuwe pup socialiseert ze ook uitstekend, het zijn allemaal hartstikke leuke, gezonde, mooie hondjes. We willen graag een teefje dat in de toekomst eventueel zelf ook fokpotentie heeft en 20 februari (na de puppytest) horen we welke van de 7 teefjes uit het nest de onze wordt O+
  woensdag 8 februari 2012 @ 19:40:40 #229
92409 Twinky
Little star.
pi_107762091
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 19:15 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ja zeker! Alleen maar honden met stamboom en van een echte clubfokker hier in huis. Dan weet je tenminste redelijk zeker wat je in huis haalt. De fokker van onze nieuwe pup socialiseert ze ook uitstekend, het zijn allemaal hartstikke leuke, gezonde, mooie hondjes. We willen graag een teefje dat in de toekomst eventueel zelf ook fokpotentie heeft en 20 februari (na de puppytest) horen we welke van de 7 teefjes uit het nest de onze wordt O+
Tof! en eigen puppy's is ook tof O+ O+
pi_107982690
Weer een aantal dagen verder en een kleine update!

De konijntjes groeien als kool en vandaag zijn de oogjes open gegaan. Het zijn er nog steeds 11 (met eentje nog steeds iets kleiner dan de andere 10) en ze groeien allemaal goed, dus dat is een goed teken. Beide moeders zorgen heel goed voor ze en houden me elke keer als ik aan de kleintjes zit héél zorgvuldig in de gaten. Als het hun allemaal te lang duurt en de kleintjes bewegen teveel in het nest kun je zien dat ze het niet zo leuk vinden en een beetje zenuwachtig worden. Daarom plaag ik ze ook maar niet teveel, behalve dan vanmiddag even toen ik foto's maakte!

Zo was het 10 dagen geleden:

En zo is het nu:

Close up van het nestje (helaas beetje vaag):

Hey, wat doe je met m'n kinders?!

En een paar kleurtjes apart gefotografeerd, dit kleintje is konijngrijs:

Deze is staalgrauw (zwart, zoals Jut):

En deze lijkt mij ijzergrauw (grijs, zoals Jul):

En nog een filmpje waarop je goed kan zien dat de oogjes open zijn:

De varkens zijn vanochtend weer eens naar buiten gegaan. Tijdens de vorst hebben we ze zoveel mogelijk binnen gehouden in de stal. Niet omdat ze niet tegen de kou kunnen, maar meer omdat de modder in de wei zo oneffen was en hard was bevroren dat we bang waren dat de dames zich zouden verstappen. Vooral Penny loopt soms wat stram, dus we wilden geen onnodig risico nemen. Ze waren in ieder geval blij dat het dooide en dat ze lekker een frisse neus konden halen. Foto's van vanmiddag:

Bil aan bil met de neus over de grond:

Vieze neus van de modder:

En zo'n vieze neus kun je dan het beste even afvegen aan het dichtstbijzijnde zachte object:

De kippen kwamen ook even kijken, je weet maar nooit of de varkens nog iets lekkers opwroeten:

Van een afstandje deed het me een beetje denken aan zo'n school kleine poetsvisjes die om grote haaien rondzwermen oO<

En ja, circle of life enzo, de samenwerking gaat twee kanten op. Kippen eten opgewroete wormpjes en uitgepoepte graantjes :') en varkens eten graag een lekker eitje!

Filmpje:
  dinsdag 14 februari 2012 @ 22:03:00 #231
92409 Twinky
Little star.
pi_107987073
Wat leuk hoe ze dat doen :D stukbijten en neerleggen en dan opeten! En allemaal zo voorzichtig O+
pi_107987339
Die kleine konijntjes O+ En de krulstaarten van de varkens :D

Ik ben heel benieuwd hoe de pup het straks gaat vinden op jullie boerderij! :)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_107992860
Ze luisteren goed ^O^ (maar dat zal wel zijn omdat je eten voor ze had)
pi_108018546
@ Twinky: ja, ze kúnnen best heel voorzichtig zijn als ze willen... Netjes van een lepel eten, een druifje uit mijn hand pakken of heel voorzichtig een eitje kraken. Maar op de meeste momenten is het oppassen geblazen dat ze me niet van de voeten lopen of in de tang nemen en pletten :P

@ Pisces: ik ben ook super benieuwd! Deze week gaan de pupjes met de fokker op excursie naar de kinderboerderij, dus dan kan de onze alvast wennen aan wat haar te wachten zal staan ;) We hebben aangegeven dat we een relaxed hondje willen dat zich niet van d'r stuk laat brengen maar dat ook weer geen dominant haantje-de-voorste is. Kortom: eentje die zich makkelijk zal voegen in de gezellige drukte! Ik voorzie verder gelukkig geen problemen met de andere dieren, allemaal zijn ze wel gewend dat er regelmatig iets nieuws rondloopt hier. Alleen ons kleine hondje Puck zal misschien wat minder enthousiast zijn, dat is nu nog een beetje heel erg het verwende prinsesje en ze stelt zich soms nogal aan als andere honden (behalve Rani dan) te wild doen of aan haar willen zitten... Nog 11 nachtjes slapen en dan weten we het! O+

@ Miendientje: de varkens luisteren eigenlijk altijd wel goed naar hun naam gelukkig, dat is één van de eerste dingen die ik ze geleerd heb. Als ze me zien of horen houden ze me direct in de gaten, en als ik eruit zie alsof ik iets lekkers heb of als ik ze roep komen ze direct als het stelletje lompe idioten dat ze zijn op me af denderen :P Het probleem is een beetje dat hoewel ze makkelijk naar me toe komen je er daarna zo weinig mee kan... Een hond kun je laten volgen, ergens heen sturen, aan de riem doen of desnoods in z'n nekvel ergens naartoe slepen. Met een varken gaat dat allemaal wat minder soepel... Als je ze iets wilt laten doen is het meer een kwestie van hun voorgaan en zorgen dat wat jij bent/hebt/doet toffer is dan alle andere dingen die de varkens op dat moment in hun koppie kunnen halen om te doen. En dat is soms nogal een opgave :')
Een andere methode is natuurlijk om te zorgen dat al het andere dat ze in hun hoofd halen direct bestraft wordt >:) maar dat probeer ik over het algemeen te vermijden.
pi_108075314
Wat een leuk topic! Ik woon in de stad helaas dus kippen en geitjes zitten er voor mij niet in, maar misschien/hopelijk in de toekomst...
pi_108082640
Dit ):O is toch met recht het allerleukste dieren topic hier op de fok!
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_108231612
Een week verder, en de kleine nijnen groeien (nog steeds) als kool! Ze worden steeds groter en beweeglijker. Als ik nu het deksel van het nesthok open doe en mijn hand naar binnen steek worden ze direct wakker en beginnen ze allemaal een tikje spastisch heen en weer te springen :') Ik heb ondertussen ook al twee keer het hele nest weer terug in het nesthok moeten leggen omdat ze allemaal naar buiten gevallen/gekropen waren doordat (één van) de mama's de ingang niet goed af had(den) gesloten. Op een gegeven moment zullen ze natuurlijk toch wel uit het nesthok en in de stal komen, maar met drie katten die vrij door de schuur lopen en geregeld een rat vangen zijn de konijntjes daar nu nog iets te klein en kwetsbaar voor; ondanks de beide mama's die zeer oplettend en beschermend zijn (voorbeeldje: toen mijn man eergisteravond een konijntje terug in het nesthok wilde leggen en de stal instapte kreeg hij meteen een kwade grom en een stel tanden in zijn broekspijp). Gelukkig vinden de dames het geen probleem als ik in de stal kom en de kleintjes bekijk en aanraak, zolang ik het maar niet te bont maak en iets lekkers voor ze meeneem. Alle 11 de kleintjes groeien goed, al is er duidelijk één achterblijvertje. Deze is wel lekker levendig maar een heel stuk kleiner dan zijn of haar nestgenootjes. Ik heb vanochtend geprobeerd dit ukkie even apart bij Jut en Jul te laten drinken, maar de dames hadden geen zin en liepen zodra ukje goed beet had weg. Hopelijk blijft ukje gewoon doorgroeien, als ze straks een week of drie zijn beginnen ze ook ander voer te eten dus dan trekt het hopelijk wat bij :)

Foto's van het grut:

Het nest heeft zich van de linkerkant van het hokje naar de rechterkant verplaatst, boven/naast de uitgang. Vandaar dat ze er ook makkelijker uit vallen als die open is. Je kan nu ook duidelijk de verschillende kleurtjes zien:

Mama Jul houdt mij heel goed in de gaten als ze de baby's hoort rondspringen:

En ook Jut houdt me goed in het oog:

Het zijn al duidelijk echte konijntjes inmiddels (het lijken er misschien geen 11, maar ze liggen op elkaar):

Zoals je kunt zien lopen ze ook al echt een beetje rond:

Hier zie je links bovenin het achterblijvertje (met op de foto dichte oogjes en koppie naar links) dat duidelijk kleiner is dan de anderen:

En nog een (beetje te donker) filmpje met spastisch springende nijntjes O+

En komende zondag gaan we het nieuwste lid van de familie ophalen!

Dit is onze Nori O+ :

edit: krijg die gekantelde foto's helaas niet goed, dus draai je hoofd even bij voor foto's 1 en 5 :P
pi_108317048
Ik volg dit topic al zo lang en iedere keer weer die heerlijke foto's en verhalen O+ Wat ga je precies doen met de konijntjes? Allemaal houden? Afhankelijk van hoe ver weg je zit zou ik er ooit best 2 van je willen overnemen :7
pi_108362520
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2012 20:22 schreef pasopikbijt het volgende:
Ik volg dit topic al zo lang en iedere keer weer die heerlijke foto's en verhalen O+ Wat ga je precies doen met de konijntjes? Allemaal houden? Afhankelijk van hoe ver weg je zit zou ik er ooit best 2 van je willen overnemen :7
Bedankt voor het compliment ;) en nee, we gaan niet alle 11 de nijntjes houden. We houden er zelf waarschijnlijk één, er zitten twee konijngrijze jongen in het nest en als één daarvan een voedstertje blijkt te zijn willen we die houden. Verder heeft de eigenaar van de rammen gezegd dat hij er graag ook één of twee zou willen hebben voor de fok (al heb ik na het geboortebericht nog niets van hem gehoord). Een aantal andere konijntjes zullen worden verkocht aan belangstellenden (in de regio Twente, just so you know ;) ), en wat er overblijft zal worden geslacht.

Vandaag (en gisteren) hebben de konijntjes een half uurtje buiten het nesthok gespeeld. Ik zit er dan tussen zodat ze er aan wennen aangeraakt, geaaid en opgetild te worden. Ze beginnen ook al echt grotekonijnenvoer te eten, ze knabbelen al als echte grote nijnen aan de andijvie, appel, wortel, stukjes droog brood, brokjes en hooi die ik mee had genomen. En uiteraard heb ik foto's hiervan, want ze zijn zo schattig O+

Er valt van alles te ontdekken in de stal:

De mama's eten ook wat van het lekkers:

Eindelijk een foto met alle 11 de konijntjes:

Brokjes eten als een groot konijn:

En na al die avonturen waren ze toch wel wat moe:

Oh ja, en nog maar twee nachtjes slapen voor de nieuwe puppy! O+
pi_108365377
_O_ _O_ _O_ Zo leuk!!!!
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')