quote:
Op zaterdag 11 september 2010 07:09 schreef Reddiablo het volgende:[..]
Stierenschijt.
GOED voetbal is ook als het er om gaat de bal een gigantische zeperd het stadion uit geven. Of op het juiste moment de tegenstander neerhalen. Overigens ben ik het wel met je eens dat ´we´ mooier hadden kunnen spelen en daar ook de kwaliteiten voor hadden gedurende het toernooi, op een enkele wedstrijd en zeker tegen Spanje na.
Maaruh, gaan we het nou echt weer over het WK hebben? Pff.....
Ik heb het niet over het WK, maar gewoon over het algemeen. Daarnaast zie je mij nergens zeggen dat er iets mis is met de bal de tribune inrossen wanneer dat nodig is. Dat heeft helemaal NIKS te maken met waar we het nu over hebben, en daar zul je weinig mensen over horen klagen.
Waar het om gaat, is dat de intentie altijd moet zijn (waar mogelijk) om vooruit te voetballen, ambitieus en creatief te zijn in de jacht naar de winst, en vooral dat de uitvoering in een dusdanige snelheid en kwaliteit is, dat de tegenstander de hele wedstrijd achter de feiten aanloopt en je ze dus zoek kan spelen.
Nu ben ik ook realistisch, en begrijp ik heel goed dat dat lang niet altijd mogelijk is, afhankelijk van de kwaliteit van de tegenstanders, alswel afhankelijk van de eigen kwaliteiten en vorm.
Maar het moet WEL altijd het streven zijn, en iedere speler moet met die gedachte en ambitie het veld opkomen en dat gewoon uitdragen in zijn spel.
Er is helemaal niemand die eist van Heitinga dat hij 3 man uitkapt in de verdediging, vervolgens 5 man voorbij dribbelt, om vervolgens zijn eigen voorzet met een omhaal via de onderkant van de lat binnen te schieten
met 2 man uitkappen, 3 man voorbij dribbelen en de bal gewoon in de kruizing schieten neem ik ook gewoon genoegen!
Wat we wel eisen, is dat een speler geen domme fouten maakt, positioneel sterk is, en gewoon een erg hoge snelheid in de passing en handeling hanteert. En dat het hele team weet wat het moet doen en wat het WIL doen, en dat je dat ten allen tijden terugziet in het spel.
Tegen Finland begon Nederland echt fantastisch. erg hoge snelheid, spelers die creatief waren en strijd leverden en hun mannetje voorbij gingen en goede voorzetten afgaven. Vervolgens scoort Finland een tegengoal, en ALLES zakt compleet in bij Oranje. de ambitie is weg, de snelheid is weg, de kwaliteit is weg, etc etc.
Tja, dat KAN gewoon niet. Dat heeft ook geen fuck met 'resultaat-voetbal' te maken, want met zwak en langzaam voetbal heb je een stuk minder kans op goed resultaat als wanneer je gewoon snel en ambitieus speelt. Dat je dan in de laatste minuten alles op zeker speelt, is heel begrijpelijk en vind ik ook niet erg. het probleem zit hem natuurlijk in de 60-70 minuten daarvoor, waar Oranje gewoon ver onder hun niveau heeft gespeeld, en wat mij betreft ook volledig onnodig, gezien de kwaliteiten die we hebben.