abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86275250
Ik had het er met mijn vriend laatst over of we ons toekomstige kind later een klap gingen geven als het te ver ging of niet. Ik ben er voor; als kind haalde ik vaak kattelwaad uit en luisteren deed ik niet, hoe streng mijn ouders ook waren en hoevaak ze ook zeiden wat ik niet moest doen. maar als ik een klap kreeg wist ik dat ik echt te ver was gegaan. Lichamelijke pijn vond ik altijd erger dan dat ze boos waren.

Mijn vriend is er tegen en denkt dat je er niks mee bereikt. Wat te doen?
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:14:15 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86275321
Die vriend een corrigerende tik geven. Dat is simpel.
The End Times are wild
pi_86275378
Ligt eraan hoe intelligent je addergebroedje gaat worden, de een luisterd nooit, zoals jij ts.
En een ander kind begrijpt alles als je het netjes uitlegt waarom iets niet mag.

Slaan is een zwaktebod vind ik persoonlijk.
En als een kind ergens aan zit, dan zet je het maar lekker weg als dat niet mag, de petsen op de vingers zijn gewoonweg niet nodig.
Jij bent volwassen en als je kind niet aan je mooie vaasje of radio mag komen, zet je het weg of zorg je ervoor dat je kind er niet aan kan komen, maar niet door middel van een tik op de tengels.
Snollebolt
pi_86275432
Geen kinderen krijgen!
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:17:25 #5
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_86275440
Ik denk dat een klap geven meestal een teken is van je zelfbeheersing verliezen. Zelf sla ik mijn kinderen nooit. Ik straf ze op andere manieren. Toen ze kleiner waren de hoek in, en nu ze groter zijn werkt bijvoorbeeld (dreigen met) een niet-gamestraf of niet-buitenspeelstraf of niet-meteenvriendjeafspreekstraf uitstekend. (Belangrijk is dat je consequent blijft, dus als je dreigt te straffen en ze luisteren niet, dan wordt een straf daadwerkelijk uitgevoerd. Maar dat is weer een andere punt dan de wel/niet slaan-discussie. ;) )
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:19:00 #6
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_86275505
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:12 schreef Lentilka het volgende:
Ik had het er met mijn vriend laatst over of we ons toekomstige kind later een klap gingen geven als het te ver ging of niet. Ik ben er voor; als kind haalde ik vaak kattelwaad uit en luisteren deed ik niet, hoe streng mijn ouders ook waren en hoevaak ze ook zeiden wat ik niet moest doen. maar als ik een klap kreeg wist ik dat ik echt te ver was gegaan. Lichamelijke pijn vond ik altijd erger dan dat ze boos waren.

Een paar zaken ter overweging:
Belonen werkt beter dan straffen.
Consequent grenzen aangeven en handhaven.
Realiseer jezelf dat kinderen soms bewust de grens opzoeken en overschrijden om te controleren of dat daadwerkelijk de grens is. Dat doen ze. Of je nu mept of anderzins straft.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_86275588
Ik heb zelf geen kinderen, en ook geen enkele ervaring er mee, maar is het niet zo dat kinderen ook jouw emoties oppikken? Als jij dus je kind een corrigerende tik geeft, doe dit dan met beleid (is mijn mening, ik ben geen pedagoog!)

Als je je een kind een tik geeft, terwijl je zelf ook overkookt van woede, dan kan de tik misschien erger overkomen dan dat hij is.
pi_86275619
Ik vind het twijfelachtig om vooraf al te gaan 'bepalen' of je je kinderen tikken gaat geven, alsof dat vooraf te plannen is, en deels is van 'opvoeding' an sich.
alswel vind ik het onjuist om te denken dat je dat vooraf geheel kunt uitsluiten.

het ligt imo ook aan je kind en er kan soms een situatie zijn waarin een stevige tik de duidelijkste manier is een kind aan te geven dat het over een grens gegaan is die het geen tweede keer moet overschrijden.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_86275656
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:15 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Ligt eraan hoe intelligent je addergebroedje gaat worden, de een luisterd nooit, zoals jij ts.

Jij was ook niet de slimste thuis neem ik aan?
pi_86275790
Ik zou afspreken dat als jij iets doet wat je vriend niet kan waarderen hij niet met je gaat praten erover maar gewoon je een klap geeft. Kijken hoelang jij het een goed idee blijft vinden. ^O^

Je kind een tik geven is gewoon triest een corrigerende tik ook imho.
Een tik zou gewoon niet nodig hoeven te zijn.
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:25:33 #11
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_86275795
Mijn ouders sloegen mij geregeld vroeger. Het heeft me gemaakt tot de man die ik nu ben.

Thnx pa en ma! ^O^
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_86275984
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:15 schreef Zhe-AnGeL het volgende:

Slaan is een zwaktebod vind ik persoonlijk.
En als een kind ergens aan zit, dan zet je het maar lekker weg als dat niet mag, de petsen op de vingers zijn gewoonweg niet nodig.

Als ik straks kaarsen op tafel heb staan en ik waarschuw ze dat ze er niet aan mogen zitten, en ze proberen het toch krijgen ze een tik op hun vingers. Mochten ze dan nog niet luisteren, ze ik vast de kraan aan zodat ik zijn/haar handje onder de kraan kan houden. (zowieso moet je erg tje best doen om aan een kaars te verbranden).

Kinderen leren het beste door te voelen, en ja ik heb mijn vingers regelmatig aan kaarsen verbrand omdat ik niet luisterde:P
pi_86276085
Het belangrijkste is dat je consequent ben in je strafpatroon. En ZEKER niet eerst met een straf komen en dat later weer terugdraaien 'omdat ze zo zielig snikken'. Dat is gewoon erom vragen dat ze uiteindelijk over je heen lopen. Daar helpt geen klap tegen.

Hoe dan ook ben ik VOOR de corrigerende tik. Iedereen die daar tegen is, is een softie die een of andere 'deskundige' napraat die zo graag iets nieuws wilde hebben zodat hij er een boek over wilde schrijven.
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:34:49 #14
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_86276133
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:30 schreef vampireDKC het volgende:

[..]

Als ik straks kaarsen op tafel heb staan en ik waarschuw ze dat ze er niet aan mogen zitten, en ze proberen het toch krijgen ze een tik op hun vingers. Mochten ze dan nog niet luisteren, ze ik vast de kraan aan zodat ik zijn/haar handje onder de kraan kan houden. (zowieso moet je erg tje best doen om aan een kaars te verbranden).

Kinderen leren het beste door te voelen, en ja ik heb mijn vingers regelmatig aan kaarsen verbrand omdat ik niet luisterde:P
Ik zette geen brandende kaarsen op tafel die kwamen op tafel als mijn kind naar bed ging.
Hoe moeilijk kan dat zijn?
Snollebolt
pi_86276351
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:33 schreef LaTiNo het volgende:

Hoe dan ook ben ik VOOR de corrigerende tik. Iedereen die daar tegen is, is een softie die een of andere 'deskundige' napraat die zo graag iets nieuws wilde hebben zodat hij er een boek over wilde schrijven.
Hoezo een softie, mensen vinden mij heel erg streng en ik ben super consequent.
En als iets niet mag dan mag iets niet en daar heb ik echt geen tik voor nodig om het duidelijk te maken. :N
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:44:12 #16
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_86276469
quote:
Dit is echt klinkklare onzin.
  vrijdag 10 september 2010 @ 13:46:12 #17
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_86276547
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:41 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Hoezo een softie, mensen vinden mij heel erg streng en ik ben super consequent.
En als iets niet mag dan mag iets niet en daar heb ik echt geen tik voor nodig om het duidelijk te maken. :N
Mij ook.
En toch ben ik niet principieel tegen een corrigerende tik.
Ik kan me voorstellen dat het in sommige gevallen nodig is. Gelukkig nog niet voorgekomen.
Maar consequent zijn is het belangrijkste.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_86277012
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:14 schreef LXIV het volgende:
Die vriend een corrigerende tik geven. Dat is simpel.
Dit!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_86277258
Geweld gebruiken :|W

Dit soort mensen planten zich voor :')
pi_86277459
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 14:06 schreef DeRakker. het volgende:
Geweld gebruiken :|W

Dit soort mensen planten zich voor :')
voorT :')

Het verschilt per kind of het af en toe een mep nodig heeft of niet.
Mijn zoon heeft werkelijk nog nooit een mep gehad en is een geweldig kind. Het dochtertje van mijn zus echter heeft af en toe een mep op de bips nodig.
pi_86277947
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 14:11 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

voorT :')

:')
pi_86278556
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:30 schreef vampireDKC het volgende:

[..]

Of de mouw van je kind gaat in de fik en je krijgt het niet snel genoeg uit, is die fijn de rest van zijn leven verbrand.

Wat is het nut van kaarsen aansteken als je kindje nog door de kamer rondloopt?
  vrijdag 10 september 2010 @ 14:43:13 #23
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_86278620
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 14:41 schreef Troeta het volgende:

[..]

Of de mouw van je kind gaat in de fik en je krijgt het niet snel genoeg uit, is die fijn de rest van zijn leven verbrand.

Wat is het nut van kaarsen aansteken als je kindje nog door de kamer rondloopt?
Dat dus.
En het lijkt mij ook dat je een kaars niet s'middags aan doet :')
En s'avonds laat zijn kinderen niet op? (al ben ik daar niet zo zeker van als je een corrigerende tik ook nodig vind)

Ik ben tegen een corrigerende tik, ik ben niet streng, ik ben een softie. O+
pi_86279894
quote:
Het belangrijkste is dat je consequent ben in je strafpatroon. En ZEKER niet eerst met een straf komen en dat later weer terugdraaien 'omdat ze zo zielig snikken'. Dat is gewoon erom vragen dat ze uiteindelijk over je heen lopen. Daar helpt geen klap tegen.

En hoeveel kinderen heb jij? :')
Ik heb nog nooit een opvoedkundig boek gelezen en praat niemand na. Ik heb gewoon nooit de behoefte gevoeld om m'n kinderen een mep te geven, opvoedkundig of niet. Ben ik nu een softie? Ik heb geweldig leuke, goed opgevoede en zeer sociale kids die zich prima weten te gedragen. En dat allemaal zonder dat daar een tik aan te pas hoefde te komen.
Overigens voelt mijn oudste zich zeer gestraft door zn games te ontnemen. Hij heeft me wel eens verteld dat hij liever een tik heeft dan game-arrest 8)7
Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.
  vrijdag 10 september 2010 @ 15:59:17 #25
10616 werkeend
is een lief konijntje
pi_86281399
grappig om dingen te lezen als "als je kind iets pakt wat niet mag, leg je het toch verder weg" Dus in plaatst van straf om aan te geven dat "nee dat mag je niet pakken" ook betekent dat je het niet mag pakken ga je het object ergens anders neerleggen. Goh wat zou er nou gebeuren, je addergebroed gaat natuurlijk direct wat anders pakken wat hij/zij niet mag aanraken, dat zet je ook weg tot uiteindelijk alles, tot het fornuis en de verwarming toe op verhoging gezet word zodat er niets gepakt kan worden.

In sommige gevallen werkt een tik gewoon beter dan eeuwig nee zeggen en vol begrip uitleggen hoe het in elkaar steekt.
#things i do to people i love shouldn't be allowed#
  vrijdag 10 september 2010 @ 16:35:13 #26
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_86282747
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 15:59 schreef werkeend het volgende:
grappig om dingen te lezen als "als je kind iets pakt wat niet mag, leg je het toch verder weg" Dus in plaatst van straf om aan te geven dat "nee dat mag je niet pakken" ook betekent dat je het niet mag pakken ga je het object ergens anders neerleggen. Goh wat zou er nou gebeuren, je addergebroed gaat natuurlijk direct wat anders pakken wat hij/zij niet mag aanraken, dat zet je ook weg tot uiteindelijk alles, tot het fornuis en de verwarming toe op verhoging gezet word zodat er niets gepakt kan worden.

In sommige gevallen werkt een tik gewoon beter dan eeuwig nee zeggen en vol begrip uitleggen hoe het in elkaar steekt.
Klopt, maar een tik geven is daarbij (vrijwel?) nooit nodig. Als mijn (jongste) kind ergens aanzit waar ze niet aan mag komen, dan zeg ik dat duidelijk. Gaat ze door, dan haal ik haar weg bij het voorwerp. Levert het direct gevaar op, dan haal ik haar eerst weg en zeg vervolgens dat het niet mag. Of het beter werkt dan een tik, heb ik niet uitgeprobeerd, het werkt en dat is voor mij voldoende.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_86283622
Kinder moet je eigenlijk gewoon opvoeden zoals je dat ook met jonge honden doet. Af en toe in het nekvel pakken of een tik geven en ze streng toespreken. Zoals hierboven al word gezegt, soms gaan ze gewoon eindeloos door met proberen. Meeste mensen die ik ken hebben vroeger wel eens een schop onder hun hol gehad en zijn er niks minder van geworden.
Sic transit gloria mundi.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 10 september 2010 @ 17:02:57 #28
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_86283701
Het werkt niet en je voelt je zelf alleen maar kut.
pi_86283775
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 17:00 schreef Blackbeard het volgende:
Kinder moet je eigenlijk gewoon opvoeden zoals je dat ook met jonge honden doet. Af en toe in het nekvel pakken of een tik geven en ze streng toespreken. Zoals hierboven al word gezegt, soms gaan ze gewoon eindeloos door met proberen. Meeste mensen die ik ken hebben vroeger wel eens een schop onder hun hol gehad en zijn er niks minder van geworden.
Verschil is dat je met een hond niet kan praten en een kind wel.

Al dikke fail dat je geen verschil ziet tussen een hond en een kind. :|W
pi_86286935
Sommige honden zijn tegenwoordig beter opgevoed dan sommige kinderen, je hoeft maar in de gemiddelde winkel te kijken en je ziet een hond braaf buiten wachten terwijl er een gillend blaag in de winkel staat omdat hij snoepjes wil.

Ik zou me niet slecht voelen als ik mijn kind een mep geeft, mocht hij niet luisteren. Als ik niet tv mocht kijken zorgde ikv oor een manier om dat toch te doen, als ik huisarrest had kroop ik door het raam naar buiten. Maar oh, wat was ik bang voor de klappen die zouden komen als ik betrapt werd.
pi_86287051
Corrigerende tik MOET kunnen.
Er is niets beters dan je kind een lekkere slap te geven( Als hij te ver gaat natuurlijk, niet zomaar :') ), waardoor hij huilend weg loopt (Naar zn kamer?) en jij 10 minuten later naar hem toeloopt en hem lekker in je armen neemt en verteld waarom je het deed.
lol?
pi_86287131
Ik vind een tik een zwaktebod. Uiteraard heb ik weleens bijna op het moment gestaan, maar ik vind het gewoon niet kunnen. Er zijn zoveel andere dingen die je kan doen
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 10 september 2010 @ 19:20:23 #33
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_86288484
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 18:39 schreef Lentilka het volgende:

Ik zou me niet slecht voelen als ik mijn kind een mep geeft, mocht hij niet luisteren.
Dat dacht ik ook....

Weet je mijn kinderen luisteren beter naar mij dan naar mijn vrouw. Maar dat komt niet door de corrigerende tik die ik wél eens uitdeel en mijn vrouw niet, maar simpelweg doordat ik minder geduld heb en daardoor consequenter ben. Die tik is meestal alleen uit onmacht als ik door welke externe reden dan ook NOG omgeduldiger ben dan normaal.
pi_86289396
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 15:59 schreef werkeend het volgende:

hier laat ik gewoon expres een aantal niet-gevaarlijke zaken staan om te oefenen met "nee, mag niet", boeken in de boekenkast bijvoorbeeld. gevaarlijke dingen zijn hier wel weg. geen tafelkleden, theepotten op theelichtjes, kaarsen, wierrookstokjes die aan zijn en dat soort dingetjes.

ik ben niet zozeer tegenstander van lijfstraffen alswel van mening dat het niet nodig is.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_86290901
Ik vertikte het om spullen van tafel af te halen, kinderen horen er vanaf te blijven en als ze na 3 keer nee zeggen en weghalen nog eraan zaten kregen ze gewoon een tik op de vingers.
pi_86293800
Ik ga later proberen niet te slaan.
Herinner mij nog eens dat ik 14 was en de aardappelen een beetje liet overkoken.. Toen ik het mijn moeder vertelde gaf ze mij twee klappen. Dat gebeurde verder bijna nooit, ze deed het puur uit onmacht. Maar wat was ik bang geworden zeg om iets fout te doen!
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 10 september 2010 @ 21:26:17 #37
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_86293964
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:22 schreef appelfan het volgende:
Herinner mij nog eens dat ik 14 was en de aardappelen een beetje liet overkoken.. Toen ik het mijn moeder vertelde gaf ze mij twee klappen. Dat gebeurde verder bijna nooit, ze deed het puur uit onmacht. Maar wat was ik bang geworden zeg om iets fout te doen!
Nou precies, 1 tik kan al tot gevolg hebben dat ze bang worden iets te vertellen :{
  vrijdag 10 september 2010 @ 21:28:47 #38
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_86294087
1e waarschuwing (uitleggen waarom het niet mag)
2e waarschuwing (je bent gewaarschuwd)
Laatste waarschuwing

*PETS*

FF laten huilen en daarna komen ze maar praten waar het mis ging, kinderen zijn echt niet dom :')

Laatste waarschuwing is meestal genoeg bij mijn 2 kleuter dames maar soms o|O
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_86294273
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:22 schreef appelfan het volgende:
Sorry dat ik het zeg, maar ik snap niet dat een moeder daar een kind een tik voor geeft. "Kan gebeuren", zou dat bij mij worden.
pi_86294781
Ik heb nooit een tik gehad.
Mijn ouders hebben gevaarlijke spullen ook niet weggezet, ik moest er gewoon van af blijven. De kachel konden ze niet wegzetten, dus ik schijn dat ook eens gevoeld te hebben.
Toen ik 3 was, pakte ik een doosje lucifers op. Mijn vader moedigde me aan om er een aan te steken. Dat lukte en schrok me het leplazarus. Toen moest ik de lucifer in de asbak gooien en ik heb als kind nooit de neiging gehad om uit mezelf vuur te maken.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_86294856
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:28 schreef Prowl het volgende:
Laatste waarschuwing

*PETS*

FF laten huilen en daarna komen ze maar praten waar het mis ging, kinderen zijn echt niet dom :')

:o wij slaan helemaal niet o|O

dames weten heel goed wat de hoek is. :D
mama van 3 kids!
pi_86294911
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:32 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Sorry dat ik het zeg, maar ik snap niet dat een moeder daar een kind een tik voor geeft. "Kan gebeuren", zou dat bij mij worden.
Ze was heel druk bezig ofzo. Niet dat ik in een psychopatengezin woonde :P
pi_86295083
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:45 schreef Popples het volgende:

[..]

:o wij slaan helemaal niet o|O

dames weten heel goed wat de hoek is. :D
Je slaat ze niet maar geeft ze gewoon meteen een hoek?
pi_86295348
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:46 schreef appelfan het volgende:

[..]

Ze was heel druk bezig ofzo. Niet dat ik in een psychopatengezin woonde :P
Neeeee, dat dacht ik ook niet. :)
Ik zal ook niet zeggen dat het mij nooit zal overkomen, maar tot nu ben ik altijd de rust zelve gebleven :P
  vrijdag 10 september 2010 @ 21:56:42 #45
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_86295380
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:50 schreef Poepoog het volgende:

[..]

Groot verschil hé tussen de & een. :D
pi_86295469
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:25 schreef beelz het volgende:
Mijn ouders sloegen mij geregeld vroeger. Het heeft me gemaakt tot de man die ik nu ben.
[ afbeelding ]
Thnx pa en ma! ^O^
Ik moest lachen :D :')
  vrijdag 10 september 2010 @ 22:24:09 #47
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_86296560
quote:

[..]

_O- _O- _O-

We zetten ze in de hoek, ze krijgen geen hoek :P
pi_86297186
aanrader zorg niet dat je 2 peuterzussen in huis hebt. ;)

oudste krijgt straf en zit in de hoek.
gaat de jongste er naar toe en zegt: in de hoek jij, hup in de hoek.
dan liggen ze samen in de deuk zo een 5 min.
daar sta je dus als moeder kom er maar eens tussen de samen zwerende zussen. O+
mama van 3 kids!
  vrijdag 10 september 2010 @ 22:52:07 #49
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_86297790
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 22:37 schreef Popples het volgende:

Geef de jongste een flinke pets en ze lacht je hard uit ;(
pi_86298155
quote:

Jongste in een andere hoek zetten + 2 minuten.
Dat zal ze leren.
  vrijdag 10 september 2010 @ 23:45:56 #51
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_86300097
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 13:12 schreef Lentilka het volgende:

Ik vind het een beetje eng dat je het hebt over hoe je je kind het meest kan raken (pun ende zo :') ).

Ik zeg eerlijk dat ik mijn kind ook wel eens te hard bij zijn armpje heb gegrepen, maar dat was pure frustratie/vermoeidheid/irritatie (vaak over iets heel anders!) mijnerzijds. Ik vind dat slaan niet thuishoort in de vertrouwensband die ik met mijn kind wil hebben en zal dan ook mijn uiterste best doen om dat te voorkomen.

Ik ben verre van een pluisje, maar mijn kind heeft zijn eigen lichamelijke (en geestelijke) integriteit en het is mijn taak als opvoeder om die te beschermen, niet aan te tasten omdat ik toevallig die machtspositie heb. En natuurlijk val ik wel eens uit, en ja, ik heb ook wel eens een pets terug verkocht uit reflex omdat ik onverwacht een of ander voorwerp in mijn neus of oog geduwd kreeg, maar dan biedt ik toch echt mijn excuses aan, ook al is ie drie. En raadt eens? Mijn kind is superredelijk en verbaal buitengewoon goed in staat zijn mening te onderbouwen omdat ik dat al sinds heugenis voordoe, al is ie 3. Ik heb gemerkt dat streng zijn gewoon bijna niet hoeft als je maar de tijd neemt om dingen uit te leggen. " Omdat ik het zeg" geeft frustratie, ook bij een peuter. En nee, ik ben echt geen aanhanger van de Gordon-methode :').

Slaan is voor de dommen.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_86304276
Ik heb nog nooit een corrigerende tik moeten geven, heb het een keer gedaan uit frustratie, ik had last van migraine, de jongste bleef dreinen en ik gaf haar een tik, heb me daar ook vrij schuldig over gevoeld en daarbij hielp het niks, maakte het zelfs alleen maar erger.
Wel pak ik ze eens bij de bovenarm ( bv als ze weg wil lopen) of pak ik haar kin vast en draai die naar me toe zodat ze me aankijkt.

Naar mijn mening heb je een corrigerende tik niet nodig als je je kinderen onder controle hebt, verlies je zelf de controle dan verlies je ook de controle over je kinderen ( heb het nu wel over jonge kinderen, niet over tieners).
Ik ben een redelijk strenge moeder, zal de kinderen nooit over me heen laten lopen, ben ook erg consequent maar zal ze nooit een tik geven om ze iets te leren.

Over het algemeen luisteren de kinderen heel goed naar ons, we krijgen daar ook best vaak complimenten over, dat ze zo netjes opgevoed zijn en goed luisteren.
Daar heb je naar mijn mening ook helemaal geen tik voor nodig, hoewel ik wel kan begrijpen als mensen puur uit frustratie een kind een tik geven.

Ook leren wij de kinderen dat je iets met woorden op moet lossen, niet met slaan, dus waarom zou ik de kinderen dan slaan? geeft nogal een verkeerd signaal.

Ze zijn 5 en 2 jaar overigens.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_86304450
quote:

Als hier een van de twee in de hoek staat (moet toegeven, is meestal de jongste, de oudste zijn in een jaar op een hand te tellen) dan mag de ander daar niet in de buurt komen, doet ze dat wel mag ze in een andere hoek gaan staan, na een waarschuwing natuurlijk.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_86310300
quote:
Laatste waarschuwing

*PETS*

Laatste waarschuwing is blijkbaar genoeg omdat ze bang zijn.
Werkelijk, ik begrijp niet dat ouders macht willen ontlenen aan het feit dat hun kinderen bang voor hen zijn.

Zoals al vaker gezegd, slaan komt voort uit onmacht. Het is puur machtsmisbruik. Respectloos jegens het kind.
Grenzen zijn uitstekend op een andere manier aan te geven. Lees maar eens het stuk van Vivi.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_86310794
Een corrigerende tik is niets mis mee naar mijn mening, zolang het maar geen gewoonte wordt en puur bedoeld is voor een "schrik" reactie en niet om je kind pijn te doen.

Mensen die zeuren over vertrouwens band, mishandeling etc moet naar mijn mening is naar hun eigen opvoeding kijken en nagaan hoeveel corrigerende tikken zij hebben gehad en of dit van invloed is geweest op het vertrouwensband met je ouders. (bij 99% zal dat niet het geval zijn).

Een corrigerende tik is naar mijn mening wel fout als het op de eerste plaats komt te staan in het straf proces. Men dient altijd eerst andere middelen te proberen, zoals de hoek, geen speeloed etc, daarnaast is belonen en consequent zijn erg belangrijk.

Gelukkig kan ik het bij mijn dochter af met stemvolume en uitleg, waarom iets niet mag, maar ik kan een corrigerende tik niet (betuttelend) als fout zien.

[ Bericht 10% gewijzigd door BasterdSuiker op 11-09-2010 13:19:47 ]
  zaterdag 11 september 2010 @ 13:50:36 #56
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_86311944
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 12:56 schreef Moonah het volgende:

[..]

Werkelijk, ik begrijp niet dat ouders macht willen ontlenen aan het feit dat hun kinderen bang voor hen zijn.

Zoals al vaker gezegd, slaan komt voort uit onmacht. Het is puur machtsmisbruik. Respectloos jegens het kind.
Grenzen zijn uitstekend op een andere manier aan te geven. Lees maar eens het stuk van Vivi.
Waren ze maar bang voor mij :'( :'( :'(

Ze weten waar de grens ligt maar soms zoeken ze die even op en willen ze er overheen.

Gebeurt niet vaak maar soms........... :')
pi_86312264
Mijn (bijna)kleuterzoon zoekt uiteraard ook regelmatig zijn grenzen op. Gelukkig heb ik echt nog nooit ook maar enige noodzaak gevoeld hem te slaan.
Maar goed, dit blijft een aloude discussie.
pi_86315625
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 12:56 schreef Moonah het volgende:

[..]

neem hem nou maar serieus want de dames krijgen geen pets maar de hoek ;)
we weten heus wel dat opvoeden geen petsen verkopen is. en genoeg trucjes die ik in mijn opleidingen mee heb gekregen ;) ik ben thuis ook geslagen, dus weet heel goed hoe en wat het voelt.
ben zelfs mishandeld de deur uitgegaan.

we hebben gewoon een of ander probleempje met de jongste die neemt niks serieus. dat kan soms best frustrerend en gevaarlijk zijn. daarom laat ik haar sommige dingen maar ontdekken ook al betekend dat dat ze een blauwe plek op haar been krijgt. natuurlijk dat ze zich niet ernstig verwond maar soms kun je het niet tegen houden.

Snakelady meestal zet ik de ander ook in de hoek hoor gewoon zoals je zegt. maar ze blijven zich echt elkaar op zoeken.
mama van 3 kids!
pi_86318932
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 13:12 schreef BasterdSuiker het volgende:
Een corrigerende tik is niets mis mee naar mijn mening, zolang het maar geen gewoonte wordt en puur bedoeld is voor een "schrik" reactie en niet om je kind pijn te doen.

Mensen die zeuren over vertrouwens band, mishandeling etc moet naar mijn mening is naar hun eigen opvoeding kijken en nagaan hoeveel corrigerende tikken zij hebben gehad en of dit van invloed is geweest op het vertrouwensband met je ouders. (bij 99% zal dat niet het geval zijn).

Een corrigerende tik is naar mijn mening wel fout als het op de eerste plaats komt te staan in het straf proces. Men dient altijd eerst andere middelen te proberen, zoals de hoek, geen speeloed etc, daarnaast is belonen en consequent zijn erg belangrijk.

Gelukkig kan ik het bij mijn dochter af met stemvolume en uitleg, waarom iets niet mag, maar ik kan een corrigerende tik niet (betuttelend) als fout zien.
Ik heb als kind nooit een tik gekregen van mijn moeder, en de band was en is nog steeds geweldig.
Ik denk dat een tik totaal geen toegevoegde waarde heeft, het is geen mishandeling maar het voegt ook niks toe, dus waarom doen?
Het gevaar is wel dat je met een corrigerende tik sneller over zal gaan naar slaan, daar is ook onderzoek naar gedaan, dat als de zogenaamde pedagogische tik niet meer werk dat ouders sneller overgaan op slaan en mishandeling.
  zaterdag 11 september 2010 @ 23:44:05 #60
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_86329099
Ik wil hier nog even het boekje "How2talk2kids" aanprijzen. Ik vind persoonlijk een strafhoek oid ook helemaal niet nodig en naar. Maar goed, mijn kind is ms extreem redelijk.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  zondag 12 september 2010 @ 00:33:59 #61
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_86330755
Ik heb dat boek nooit gelezen, maar ik ben het wel eens met dat een strafhoek 'naar' is. Mijn oudste dochter is ruim 5 en zij heeft nog nooit in de hoek gestaan of op de trap gezeten of in de gang gestaan oid. Ik doe daar niet aan, het is ook niet nodig. En nee, natuurlijk luisteren mijn kinderen niet altijd en zijn ze ook wel eens vervelend, maar niet meer dan andere kinderen die wel 'gestraft' worden.

Ik leer haar wel dat haar gedrag consequenties kan hebben, maar dat kan ook op andere manieren dan dergelijke straffen.
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
  zondag 12 september 2010 @ 01:05:57 #62
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_86331749
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 23:44 schreef Vivi het volgende:
Ik wil hier nog even het boekje "How2talk2kids" aanprijzen. Ik vind persoonlijk een strafhoek oid ook helemaal niet nodig en naar. Maar goed, mijn kind is ms extreem redelijk.
Als ik alleen de oudste had gehad had ik je gelijk gegeven, de oudste is gewoonweg een voorbeeld kind, altijd al geweest.
De keren dat ze in de hoek heeft gestaan zijn op twee handen te tellen en als ik eerlijk moet zijn waren die keren misschien niet eens echt nodig geweest.

De jongste daarintegen, die moet je echt uit de situatie halen, dat kan doormiddel van een hoek, op de trap, op haar kamertje of wat dan ook maar de trap is er niet geschikt voor en het gaat tegen mijn principes in om ze met hun kamertje te straffen, dat is hun veilige plek, geen strafplek.

Halen we haar niet uit de situatie dan krijgt ze een driftbui en gaat ze slaan en schoppen, iets wat de oudste dus nog nooit heeft gehad.
Ze heeft dus een plek nodig om tot rust te komen en het te laten bezinken.

Dus daarom hebben we voor de hoek gekozen en dat werkt bij haar geweldig goed.
Nu staat ze dus ook steeds minder in de hoek, denk een gemiddelde van een keer in de maand, soms heeft ze een periode dat het 3 keer op een dag is en dan weer een hele lange tijd niet.
pi_86334865
de hoek vinden ze hier totaal niet naar hier hoor. ze kunnen je echt behoorlijk de bloed onder de nagels uit halen heel soms en dan is afkoelen in de hoek wel even nodig. daarbij weten ze heel goed dat papa en mama toch heel veel van ze houden.
na de hoek praten we er nog een keer over en geven elkaar dan een knuffel en kus.

maar ik heb een peuter die eigenlijk al een tijdje aan school toe is en de andere peuter wil naar de psz.
dus dat botst heel erg met elkaar soms. ook dat samen zweren kunnen ze heel goed. :D
mama van 3 kids!
  zondag 12 september 2010 @ 08:45:16 #64
593 sjak
Juffie Bloem
pi_86334993
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 23:44 schreef Vivi het volgende:
Wat een leuke tip! Ik heb even zitten kijken en ga morgen dit boek halen.
Lekker douchen!
pi_86335073
quote:

[..]

:D

ik mep mijn kind niet..mijn vent ook niet..en een ander sla ik dood als ze mijn kind willen slaan uiteraard

Zelfs als ik r nu een tik zou uitdelen, dan zou ze het nog niet begrijpen. Ik denk dat er zat opties zijn om je kind duidelijk te maken dat iets niet gewenst is.
pi_86336583
Door een kind te slaan geef je het onbewust mee dat het normaal is om in redelijk gangbare situaties geweld te gebruiken, niet zo'n beste les zou ik zeggen, behalve als je tokkie bent natuurlijk...
buitenlanders zijn lui! en, ze nemen al onze banen in !!!!
pi_86340537
quote:
Op zondag 12 september 2010 10:59 schreef WJMW het volgende:
Door een kind te slaan geef je het onbewust mee dat het normaal is om in redelijk gangbare situaties geweld te gebruiken, niet zo'n beste les zou ik zeggen, behalve als je tokkie bent natuurlijk...
Idd leren dat geweld niet de oplossing is en dan als ouder wel geweld gebruiken....
Lekker hypocriet.
pi_86344488
quote:
Laatste waarschuwing

*PETS*

Slaan is voor de sociaal lagere klassen
pi_86344587
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 21:26 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nou precies, 1 tik kan al tot gevolg hebben dat ze bang worden iets te vertellen :{
Jij geeft hen er weleens 1. Toch? :N
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 12 september 2010 @ 15:19:56 #70
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_86344666
quote:
Op zondag 12 september 2010 15:17 schreef draaijer het volgende:

[..]

Jij geeft hen er weleens 1. Toch? :N
Eigenlijk nooit meer. Zoals gezegd.

Ik begrijp deze post niet erg.
pi_86344737
quote:
Op zondag 12 september 2010 15:19 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Eigenlijk nooit meer. Zoals gezegd.
Eigenlijk nooit meer klinkt niet als "nooit meer".

Ik vind het echt totaal verkeerd. Een kind zal in mijn ogen leren dat wanneer iemand niet naar hem wil luisteren het kind opeens het recht heeft iemand anders te slaan
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 12 september 2010 @ 15:25:01 #72
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_86344839
quote:
Op zondag 12 september 2010 15:22 schreef draaijer het volgende:

[..]

Eigenlijk nooit meer klinkt niet als "nooit meer".

Ik vind het echt totaal verkeerd. Een kind zal in mijn ogen leren dat wanneer iemand niet naar hem wil luisteren het kind opeens het recht heeft iemand anders te slaan
Ik begrijp nog steeds niet waarom je mij quote, aangezien ik ook zeg dat het niet werkt.
pi_86351559
quote:
Op zondag 12 september 2010 15:14 schreef draaijer het volgende:

[..]

verder lezen zeker ook.

prowl slaat de meiden niet en ik ook niet. en daarbuiten al helemaal niemand want anders hebben ze met mij te maken.
we proberen ze alles mee te geven wat in een opvoeding hoort (waarden en normen, zelfstandig kunnen zijn, buiten het boekje durven denken enz.). slaan hoort hier absoluut niet bij. verre van dat. want ik heb het zelf meegemaakt.
mama van 3 kids!
pi_86353477
quote:

[..]

zou je denken he, maar dat blijkt toch niet helemaal zo te zijn. ooit eens een vriendje gehad binnen wiens gezin het heel normaal was dat manlief zich behoorlijk bruut tegen vrouw en/of kinderen gedroeg. toenmalig vriendje bleek die neiging ook te hebben dus werd vlot exvriendje. later kwam ik zijn moeder (van exvriendje dus) nog eens tegen en die had het over: "tsja, de mannen in de familie zijn nu eenmaal driftig. daar moet je mee leren omgaan". heel erg dat. de broer van exvriendje trouwens precies zo. die's inmiddels getrouwd en zn vrouw loopt geregeld met een blauw oog. tsja.

maar goed; dat ging wat verder dan slaan, toegegeven. maar ja: die grens tussen slaan en mishandeling is zo breed. als je een kind woedend met vlakke hand in het gezicht slaat zal het daar geen zichtbaar letsel aan overhouden. het kind zal misschien de mep vergeten, maar de woede (van het kind en van de ouder) en pijn wordt echt wel onthouden.
pi_86363715
Volgens mij is het hele idee van een corrigerende tik dat je het niet uit woede doet. Een kind vol in het gezicht slaan vind ik geen tik meer.
Groot verschil tussen een tik en slaan. Ik vraag me af of er net zoveel verschil zit tussen slaan en mishandeling.

Wat is slaan een buitengewoon vreemd woord als je het zo leest/schrijft
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 12 september 2010 @ 22:42:28 #76
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_86363875
Dit topic gaat dan ook over een corrigerende tik....
pi_86373929
quote:

[..]

Ik kreeg ook tikken vroeger als ik te ver ging hoor, en mijn ouders behoorden echt niet tot de lagere sociale klassen. En zo had ik leeftijdsgenoten die nooit een pets kregen en waarvan de ouders echt geen goede ban hadden.
Je kind af en toe wel of niet een tik geven komt in alle klasses voor denk ik.
  maandag 13 september 2010 @ 10:05:11 #78
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_86374097
Ik vond net dit bericht, ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

http://www.nu.nl/wetensch(...)er-intelligent-.html

Zou het waar zijn of onzin?
pi_86374160
quote:
Op maandag 13 september 2010 10:05 schreef snakelady het volgende:

quote:
Kinderen tussen de twee en vier jaar die vaak fysiek werden gestraft, scoorden na vier jaar gemiddeld 5 punten lager bij een IQ-test dan leeftijdsgenootjes die nooit klappen hoefden op te vangen.
Tja, als het zoveel moet is het imo toch al slaan hoor. En niet af en toe een corrigerende tik. Dan is het toch al tegen mishandeling dat het aanzit.
  maandag 13 september 2010 @ 10:10:43 #80
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_86374258
quote:
Op maandag 13 september 2010 10:07 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

[..]

Tja, als het zoveel moet is het imo toch al slaan hoor. En niet af en toe een corrigerende tik. Dan is het toch al tegen mishandeling dat het aanzit.
Maar wanneer is het mishandeling?
Sommige vinden het mishandeling wanneer het fysiek pijn doet, andere gaan een stapje verder en is het pas mishandeling als je een reactie op het lichaam ziet als striemen en blauwe plekken.
En weer andere die vinden dat je je kind gewoon blauw mag slaan.

Dat vind ik het grote nadeel aan de zogenaamde "corrigerende tik", er zitten zoveel gradaties in dat het voor de een mishandeling kan zijn en voor de ander een corrigerende tik.

Terwijl beide niet nodig is om je kind goed op te voeden.

Er wordt ook duidelijk gesproken over de corrigerende tik.

quote:
Kinderen die regelmatig een corrigerende tik of klap ontvangen, worden daarmee gehinderd in hun intellectuele ontwikkeling. Dat beweren Amerikaanse wetenschappers in een nieuwe studie.
pi_86374383
Als Julian straks als ie ouder is vervelend gedrag vertoond en na een aantal keer waarschuwen door blijft gaan kan het best gebeuren dat ik eens m'n geduld verlies hoor. Ik zal niet bij voorbaat roepen dat dit noooooit zal gebeuren, omdat je anders mishandelt of te ver gaat.
Als ouder ben je ook een mens en elk mens kan eens een keer wat minder hebben. Ik ben tenminste eerlijk. :)

En nee, als ik dan eens een keer geen geduld heb ben ik niet meteen een mishandelende ouder. Ik ben een realist. :) Het gaat af en toe nu eenmaal ook eens niet met geduldig uitleggen en praten.
pi_86374458
quote:
Op zondag 12 september 2010 22:42 schreef Swetsenegger het volgende:
Dit topic gaat dan ook over een corrigerende tik....
die vader van de ex vond zelf dat hij enkel nu en dan een corrigerende tik uitdeelde. ik heb zelf de ervaring (vanuit familie) dat het erg snel een grens overgaat. eerst geeft je zachtjes een tik op de handjes als iets niet mag (kind is 1), met 2, 3 jaar zo wordt dat al een wat hardere tik en als het kind 8 is wordt het met de arm weggetrokken waarna een trap tegen de rug volgt. tis zo snel een glijdende schaal gebeuren. want op een gegeven moment werkt zo'n echte corrigerende tik niet meer, want het kind went eraan.

een voorbeeld om duidelijk te maken wat ik bedoel: wanneer een kind wat gewend is aan schelden "IS HET NOU VERDOMME AFGELOPEN!" hoort zal die zich daar zelden of nooit iets van aantrekken, terwijl een kind wat dat niet gewend is, direct geschrokken in bleren uit zal barsten.
pi_86374500
Trouwens, mijn moeder liet vroeger haar handjes toch iets te snel wapperen meestal. Maar bij mijn vader wist ik dat als hij me een 'oorvijg' gaf dat ik dan ook te ver was gegaan en die verdiende. En dat gebeurde dus ook hooguit twee keer per jaar ofzo.
  maandag 13 september 2010 @ 10:21:40 #84
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_86374521
quote:
Op maandag 13 september 2010 10:05 schreef snakelady het volgende:

oh dat geloof ik zeker wel hoor. slaan is gewoon ook een minder slimme manier om je kind te corrigeren. het zal zijn/haar ontwikkeling in elk geval niet stimuleren, waar een andere manier van grenzen aangeven (liefst met een goede uitleg erbij) dat wel of meer doet: daarbij wordt immers meer een beroep gedaan op zelf logisch leren nadenken over de gevolgen van je gedrag voor jezelf en voor anderen. een angstig kind zal bovendien ook minder rust hebben om na te denken over dingen.

niet dat ik nooit een tik heb uitgedeeld hoor, maar dat waren nou niet de momenten waar ik trots op ben.

in het artikel wordt ook vermeld dat er in de analyses rekening gehouden is met opleidingsniveau van de ouders, dus die verklaring kan al achterwege blijven. :)
in de haak.
pi_86374543
Een trap tegen de rug vind ik toch heel extreem hoor Simmu.
En als een kind heel jong is moet je niet slaan vind ik. Ze begrijpen er vaak toch niks van.
pi_86374803
quote:
Op maandag 13 september 2010 10:16 schreef nummer_zoveel het volgende:
Als Julian straks als ie ouder is vervelend gedrag vertoond en na een aantal keer waarschuwen door blijft gaan kan het best gebeuren dat ik eens m'n geduld verlies hoor. Ik zal niet bij voorbaat roepen dat dit noooooit zal gebeuren, omdat je anders mishandelt of te ver gaat.
Als ouder ben je ook een mens en elk mens kan eens een keer wat minder hebben. Ik ben tenminste eerlijk. :)
Waarmee je suggereert dat anderen niet eerlijk zijn?

Jij geeft dus aan dat een klap ( :{ ) het gevolg kan zijn van het feit dat je je geduld verliest. Dat is imo verraderlijk. want juist dan kan het uit de hand lopen. Immers, je bent zelf 'niet bij zinnen'.
Er zijn ook mensen die welbewust een 'corrigerende tik' uitdelen. Dat vind ik nog net even wat anders. Hoewel ik daar ook tegen ben.
quote:
En nee, als ik dan eens een keer geen geduld heb ben ik niet meteen een mishandelende ouder. Ik ben een realist. :) Het gaat af en toe nu eenmaal ook eens niet met geduldig uitleggen en praten.
Gelukkig gaat dat hier uitstekend! En ik ben evengoed realistisch.
  maandag 13 september 2010 @ 10:34:46 #87
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_86374811
quote:
Op maandag 13 september 2010 10:22 schreef nummer_zoveel het volgende:
Een trap tegen de rug vind ik toch heel extreem hoor Simmu.
En als een kind heel jong is moet je niet slaan vind ik. Ze begrijpen er vaak toch niks van.
Maar waarom als ze ouder zijn wel? Dan kan je toch gewoon met ze communiceren?
Hier is het eigenlijk heel simpel, ik pas straf aan op hetgene wat ze heeft gedaan.

Dus ruimt ze haar kamer niet op, dan mogen er geen vriendinnen komen spelen tot haar kamertje is opgeruimd.
En dat vind ze erg dus ruimt ze haar kamertje op.

Zo kan ik me niet voorstellen dat je alleen de corrigerende tik als oplossing ziet en er geen andere mogelijke oplossingen zijn.
En nogmaals, ik heb de jongste ook wel eens een tik gegeven, het hielp ten eerste niet en ik voelde me ook nog eens schuldig, zie het me dus niet nog een keer doen.

Laatst was er een programma op tv over en wat erg opviel is dat ouders steeds sneller een tik gaven en dan meestal omdat ze hun kind totaal niet begrepen.

Voorbeeld.

Gezin zit aan tafel voor het eten,Vader, moeder, een 3 jarig jongetje en een jongetje van 1 jaar.

Vader was met het eten bezig, moeder was met broertje bezig, 3 jarig jongetje wilde niet stil zitten.
Vader werd boos en gaf hem een tik.

Terwijl dat kind alleen maar wilde zien wat zijn vader aan het doen was, hij wilde er gewoon bij betrokken worden.
De tik was dus gewoon totaal niet nodig.

[ Bericht 0% gewijzigd door snakelady op 13-09-2010 10:44:24 ]
  maandag 13 september 2010 @ 10:37:39 #88
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_86374860
Wat ik ook niet begrijp is waarom het bij kinderen wel "normaal" is om ze een tik te geven en volwassenen niet.
Als je vriend/man niet luisterd of vervelend is geef je die toch ook geen tik?
Waarom een kind dan wel, ze zijn niet achterlijk hoor, ze kunnen heel veel begrijpen.

En hoe zou je reageren als je kind op school een ander kind een tik geeft omdat die niet deed wat je kind wilde?
Neem aan dat de meeste dat toch ook niet zouden goedkeuren.
pi_86374878
En bovenal: Hoe kun je nu iemand van wie je zo immens veel houdt, een kind dat afhankelijk van je is, nu pijn doen? Werkelijk, ik kan daar niet bij. Als ik het me alleen al probeer voor te stellen krijg ik al buikpijn. :{
pi_86374909
quote:
Op maandag 13 september 2010 10:34 schreef Moonah het volgende:

[..]

Waarmee je suggereert dat anderen niet eerlijk zijn?

Jij geeft dus aan dat een klap ( :{ ) het gevolg kan zijn van het feit dat je je geduld verliest. Dat is imo verraderlijk. want juist dan kan het uit de hand lopen. Immers, je bent zelf 'niet bij zinnen'.
Er zijn ook mensen die welbewust een 'corrigerende tik' uitdelen. Dat vind ik nog net even wat anders. Hoewel ik daar ook tegen ben.
[..]

Gelukkig gaat dat hier uitstekend! En ik ben evengoed realistisch.
Nee sorry, misschien verkeerd uitgelegd. Dit heeft niks met anderen te maken, maar ik weet van mezelf gewoon niet zeker of het nooit eens zal gebeuren. Dat bedoel ik.

Tja, en bewust een corrigerende tik.... Dat zal later misschien komen als ik Julian eerst hebben kunnen uitleggen en waarschuwen. Nu praat ie nog niet, snapt ie nog niet veel en zal hij een tik al helemaal niet snappen.
pi_86374987
quote:
Op maandag 13 september 2010 10:38 schreef Moonah het volgende:
En bovenal: Hoe kun je nu iemand van wie je zo immens veel houdt, een kind dat afhankelijk van je is, nu pijn doen? Werkelijk, ik kan daar niet bij. Als ik het me alleen al probeer voor te stellen krijg ik al buikpijn. :{
Nou, ik ben vroeger zo vervelend geweest af en toe dat een tik dan op zijn plaats was ja. Sorry, maar maak het nu niet zo dramatisch aub. :{w
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 13 september 2010 @ 10:43:20 #92
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_86374993
quote:
Op maandag 13 september 2010 10:34 schreef Moonah het volgende:

Er zijn ook mensen die welbewust een 'corrigerende tik' uitdelen. Dat vind ik nog net even wat anders.
Hmz, ik weet eigenlijk niet welke situatie ik nou verraderlijker vind. Wanneer je het BEWUST doet vind je fysiek straffen gewoon een goed idee en helemaal bon ton.

Anyway, voordat ik kinderen kreeg was ik van mening dat een corrigerende tik een prima opvoed methode was. Tegenwoordig ben ik daar niet meer zo zeker van en merk ik dat ik het vooral deed in momenten van onmacht. Dan realiseer je je ook dat het opvoedkundige effect nihil moet zijn.
pi_86375098
Trouwens, dat ik nu zag dat ik me kan voorstellen dat het wel eens gebeurd met m'n zoon wil niet zeggen dat ik het ook ga doén.
  maandag 13 september 2010 @ 10:47:36 #94
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_86375129
quote:
Op maandag 13 september 2010 10:43 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Nou, ik ben vroeger zo vervelend geweest af en toe dat een tik dan op zijn plaats was ja. Sorry, maar maak het nu niet zo dramatisch aub. :{w
Ze maakt het niet dramatisch, ze geeft haar gevoel erbij aan, en dat mag ze gewoon voelen.

Ik vind persoonlijk een tik nooit op zijn plaats, de meeste geven een tik omdat ze gewoon enorm boos zijn, niet weten hoe ze het moeten oplossen en zich laten gaan uit onmacht.
En ik ken het gevoel heel goed, een kind wat het bloed onder je nagels vandaan haalt.
Ik bel dan meestal mijn man even op als ik het echt niet meer zie zitten en die praat me dan wel rustig of ik loop even naar achteren om het te overdenken.

En als ik eerlijk ben, meestal ligt het aan mij, niet aan de kinderen, aangezien ik op dat moment dan niet lekker in mijn vel zit of stress heb, met werk bezig ben enz.
pi_86375178
Het is onzin dat een klap het IQ verlaagd. Het mijne is getest op 130 , dus tsja... en dat was nog een officiele psychologische test ook.

Als ik om me heen kijk zie ik vaak kinderen die ik zelf wel eens een mep zou willen verkopen omdat ze zich zo erg misdragen en hun ouders daar niks tegen doen... maar tegenwoordig heeft iedereen opeens asperger en adhd en kunnen die arme kindjes er niks aan doen.. toch?
  maandag 13 september 2010 @ 10:49:41 #96
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_86375186
ik heb voor mezelf de regel ingebouwd dat ik als ik dan toch geen andere oplossing zie dan een tik uitdelen wel eerst een keer waarschuw. dus: "als je hiermee doorgaat dan geef ik je een tik!" dit heeft een paar voordelen:
- als die tik er dan al komt is 't een stuk 'gecontroleerder' dus minder hard.
- het bouwt een rem in voor jezelf (zodra ik dat zeg of wil zeggen vind ik 't vaak al zo stom dat ik 't niet meer doe).
- je bespaart het kind de beangstigende ervaring dat zijn/haar ouder 'uit het niets' hardhandig met hem/haar omgaat.
gelukkig komt 't al heel lang vrijwel niet meer voor hier. ze zijn alweer een stuk groter en over 't algemeen aardig voor rede vatbaar. bij m'n jongste geldt dat trouwens niet altijd maar die heb ik sowieso nog nooit een tik gegeven volgens mij. het is ook echt wel per kind heel verschillend, wat werkt en wat niet. bovendien ging het de keren dat ik zo boos werd dat ik een tik gaf eigenlijk altijd om het feit dat de oudste iets vervelends uithaalde bij de jongste. dat is zo'n ongelijke strijd, daar kan ik erg boos over worden.
in de haak.
pi_86375189
Ik merk dat het gewoon geen zin heeft. Dan krijgt madam een tik op de vingers omdat ik na 3x waarschuwen bij de hete thee het gewoon genoeg vind. Maar het effect is dat ik me nog meer erger aan het drama dat volgt. En dat als jen klaar is met het drama hetgene waarvoor ze een tik kreeg meteen weer doet, gewoon om haar punt te maken. Het heeft dus gewoon geen enkele zin.
Ik ben er nog niet echt achter hoe ik haar wel goed bereik. Op de gang zetten heeft namelijk ook al zo weinig zin.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 13 september 2010 @ 10:50:28 #98
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_86375207
quote:
Op maandag 13 september 2010 10:49 schreef Lentilka het volgende:
Het is onzin dat een klap het IQ verlaagd. Het mijne is getest op 130 , dus tsja... en dat was nog een officiele psychologische test ook.
je bent er toch wel iets minder slim van geworden, anders had je wel kunnen beredeneren dat je IQ zonder klappen nog hoger zou zijn. :P (of dat het hier om gemiddelden gaat).
in de haak.
pi_86375218
ik kan me best voorstellen dat je je geduld wel eens verliest hoor. maar dan loop ik zelf wel even weg. desnoods zet ik de 2 jarige voor de tv en de half jarige in de box en loop dan alsnog ff weg om in de keuken stoom af te blazen (onder veel gefoeter :') )

tot nu toe kunnen we alles mep-loos af. ik hoop dat zo te houden want ik heb gewoon te vaak gezien wat er van kan komen. niet gezegd dat het altijd slecht is/loopt hoor, maar soms wel.
  maandag 13 september 2010 @ 10:51:40 #100
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_86375237
quote:
Op maandag 13 september 2010 10:49 schreef Lentilka het volgende:

Als ik om me heen kijk zie ik vaak kinderen die ik zelf wel eens een mep zou willen verkopen omdat ze zich zo erg misdragen en hun ouders daar niks tegen doen... maar tegenwoordig heeft iedereen opeens asperger en adhd en kunnen die arme kindjes er niks aan doen.. toch?
Dus is het onzin? misschien had je zonder die tikken wel een IQ van 135 gehad. :P
Klinkt namelijk hetzelde als, roken is niet slecht, mijn opa is er 90 mee geworden. ;)

En dat laatste,dat is een andere uiterste, er zit een heel groot verschil tussen de pedagogische tik en gewoon niet opvoeden.
Daartussen zitten nog legio van mogenlijkheden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')