abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 10 september 2010 @ 00:28:32 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86264397


Komend weekend staat op Monza de laatste race van het Europese Formule 1-seizoen op het programma: de Grand Prix van Italië. Ferrari wil op het thuiscircuit altijd vlammen en om dit jaar nog mee te doen in de titelstrijd moeten de coureurs van de renstal uit Maranello een dubbelzege gaan boeken. Zal het ze lukken, of komt McLaren net zo sterk als in België voor de dag? Kunnen de Red Bull rijders de druk aan en kunnen Renault en Force India weer meedoen tussen de toppers? We weten het zondagmiddag.



Het Autodromo Nazionale di Monza is één van de oudste circuits op de Formule 1-kalender. De in 1922 geopende baan bestond uit een normaal circuit en een komgedeelte. Van het laatste deel zijn nog resten terug te vinden, maar deze worden niet meer voor het racen gebruikt. Voor de Formule 1-motoren is deze baan de zwaarste van de kalender omdat er het grootste deel van de ronde volgas wordt gereden. De snelheden liggen er hoog en de downforce is laag.


Bron: FIA.com

Lengte: 5.793 km
Aantal ronden: 53
Totale lengte: 306.720 km
Ronderecord: 1:21.046 (R. Barrichello - Ferrari F2004, 2004)



Coureurs
Pos. Rijder TeamPunten
1Lewis Hamilton McLaren-Mercedes182
2Mark Webber Red Bull Racing179
3Sebastian Vettel Red Bull Racing151
4Jenson Button McLaren-Mercedes147
5Fernando Alonso Ferrari 141
6Felipe Massa Ferrari 109
7Robert Kubica Renault 104
8Nico Rosberg Mercedes Grand Prix 102
9Adrian Sutil Force India F1 45
10Michael Schumacher Mercedes Grand Prix 44
11Rubens Barrichello Williams 30
12Kamui Kobayashi Sauber 21
13Vitaly Petrov Renault 19
14Vitantonio Liuzzi Force India F1 13
15Nico Hulkenberg Williams 10
16Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso 7
17Pedro de la Rosa Sauber 6
18Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso 3
19Heikki Kovalainen Lotus F1 0
20Karun Chandhok HRT F1 Team 0
21Lucas Di Grassi Virgin Racing 0
22Jarno Trulli Lotus F1 0
23Timo Glock Virgin Racing 0
24Bruno Senna HRT F1 Team 0
25Sakon Yamamoto HRT F1 Team 0


Constructeurs
Pos. TeamPunten
1Red Bull Racing330
2McLaren-Mercedes329
3Ferrari 250
4Mercedes Grand Prix 146
5Renault 123
6Force India F1 58
7Williams 40
8Sauber 27
9Scuderia Toro Rosso 10
10Lotus F1 0
11HRT F1 Team 0
12Virgin Racing 0




Autodromo Nazionale di Monza ademt autosporthistorie en dat is overal te zien. Een groot deel van de oude kombaan is nog aanwezig, maar daar komt de Formule 1 sinds het dodelijk ongeval van Wolfgang von Trips waarbij ook veertien toeschouwers in 1961 omkwamen niet meer. Maar ook zonder de kombaan blijft het circuit gevaarlijk, zoals het dodelijk ongeval van Jochen Rindt in 1970 bewees.



Ferrari is traditioneel sterk op het thuiscircuit en gesteund door de tienduizenden tifosi reed het team uit Maranello al achttien maal naar de overwinning. De overwinning die de meeste indruk heeft gemaakt is die uit 2004. Juan Pablo Montoya had de snelste bolide en zette met de Williams in het tweede deel van de kwalificatie met een gemiddelde snelheid van ruim 262 kilometer per uur de snelste ronde met een Formule 1-auto ooit neer. Toch was het Rubens Barrichello die voor Ferrari de poleposition pakte.

De Braziliaan viel evenwel in de beginfase van de race ver terug omdat het Italiaanse team het verkeerde rubber had gekozen. Teamgenoot Michael Schumacher spinde, maar dankzij snelste ronde na snelste ronde reden de scharlakenrode bolides alsnog naar een dubbelzege.



Twee jaar geleden was het in Monza een regenachtig weekend en had Ferrari de grootste moeite om vooruit te komen. Dit had niet Toro Rosso-rijder Sebastian Vettel. De Duitser reed zich naar een verrassende poleposition voor Heikki Kovalainen en Mark Webber. Nog groter was de verrassing dat hij de race eenvoudig wist te winnen en hiermee de jongste coureur ooit werd die in de F1 een zege boekte.



In 2009 reed Lewis Hamilton met de inferieur geachte McLaren naar de poleposition, voor het wederom goed presterende Force India dat met Adrian Sutil de tweede plaats opeiste. Kimi Räikkönen startte als derde. Hamilton behield na de start zijn eerste plaats, voor Räikkönen en Sutil. Daarachter sloten de Brawns van Rubens Barrichello en Jenson Button aan.

Doordat de Brawns in de race slechts éénmaal hoefden te stoppen bleken zij in het voordeel te zijn op het Italiaanse circuit. Barrichello en Button zetten met name in het middendeel van de race de snelste rondetijden neer, waardoor ze uiteindelijk als eerste en tweede finishten. Räikkönen werd door Sutil fors onder druk gezet, maar de Fin gaf net als een week eerder geen krimp en eindigde ditmaal als derde. En Hamilton? Hij crashte in de laatste ronde bij het uitkomen van de eerste Lesmo in de muur en zag een zekere derde plaats in rook opgaan.



Vrijdag 10 september 2010
10:00 - 11:30 vrije training 1
14:00 - 15:30 vrije training 2

Zaterdag 11 september 2010
11:00 - 12:00 vrije training 3
14:00 - 15:00 kwalificatie

Zondag 12 september 2010
14:00 Formula 1 Gran Premio Santander d'Italia 2010

Nederlandse tijden



Datum Tijd Programma
Za 11 september13.55-15.15 uur RTL GP: Formule 1 - Italië - Kwalificatie
Zo 12 september13.00-13.55 uur RTL GP: Formule 1 - Italië - Pre-show
Zo 12 september13.55-16.00 uur RTL GP: Formule 1 - Italië - Race
Zo 12 september20.00-20.30 uur RTL GP: Formule 1 - Italië - Samenvatting


Datum Tijd Programma
Za 11 september13.10-15.15 uur BBC1: Formule 1 - Italië - Kwalificatie
Zo 12 september13.10-16.00 uur BBC1: Formule 1 - Italië - Race
Zo 12 september20.00-20.30 uur BBC3: Formule 1 - Italië - Samenvatting
Nederlandse tijden


DagMinimumMaximumNeerslagkansWeerbeeld
Vrijdag13 °C24 °C10 %zonnig
Zaterdag14 °C26 °C0 %zonnig
Zondag14 °C26 °C0 %zonnig
Bron: The Weather Channel
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_86265426
Wat heb ik een zin in Monza! Het wordt de belangrijkste race van het jaar, welke jongens blijven aanhaken en wie gaan er definitief afvallen? Vettel, Button en Alonso zullen serieus beter moeten presteren dan Hamilton en Webber, anders wordt het erg moeilijk voor ze.

Onder zonnige omstandigheden verwacht ik voordeel voor de Ferrari's en McLarens. Vooral Button geef ik dit weekend veel kans. Hij wil wat goedmaken en hij heeft de perfecte rijstijl voor een circuit als Monza.

Gaaf dat filmpje hierboven van 2004! Wat klonken die motoren toen toch nog bruut in vergelijking met nu! En wat ging het tyfushard zeg, ongelofelijk.
's Avonds een man, overdags rustig an
pi_86266069
Gaat een zwaar weekend voor red bull worden. Hierna volgen allemaal RBR circuits dus als ze de schade dit weekend beperkt weten te houden wint vettel of webber het wk wel.
pi_86266702
[Historisch] Monza 1970
Nice one, sas! Gonna read that one later on this weekend :Y *O*

Oh, ik was wel lekker op tijd niet, LeXX en sasquatsch? B-) Thnx voor de PM's!

Moet er later nog maar eens op terugkomen ;) Eerst een paar dagen Twente :P (edit: geldt ook voor Tarado, btw :@)

/ :z
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_86268326
Puik topic O+ Kijken of we zo beeld kunnen vinden.
Where facts are few, experts are many.
  vrijdag 10 september 2010 @ 09:21:04 #6
131800 Tarado
capô de fusca
pi_86268711
Zal wel een McLaren weekend worden, hopen dat Webber de schade beperkt houdt
pi_86268728
Monza O+
pi_86269116
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 02:41 schreef Sally het volgende:
[Historisch] Monza 1970
Nice one, sas! Gonna read that one later on this weekend :Y *O*

Oh, ik was wel lekker op tijd niet, LeXX en sasquatsch? B-) Thnx voor de PM's!

Moet er later nog maar eens op terugkomen ;) Eerst een paar dagen Twente :P (edit: geldt ook voor Tarado, btw :@)

/ :z
Fijn zo dat je die drie punten nu in je zak kan houden :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_86269136
Toch jammer dat ze niet meer op Brianza rijden.



_O_

Nou weet ik ook wel dat kombochten waarschijnlijk een slecht idee is met de huidige F1 auto's, maar dat was het vroeger waarschijnlijk ook ;)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_86269183
Mooie OP van een van de mooiste races van het seizoen (op Monza word tenminste ingehaald :)). Laten we hopen dat red bull toch nog wat kan presteren alhoewel ik liever mijn geld op McLaren inzet.
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
We should fuck each others mothers
pi_86269189
De downforce is toch alleen maar hoger tegenwoordig, ik zie t probleem niet met een kombocht. Sterker nog, ik hoopte dat de aangekondigde radicale veranderde werkwijze van Tilke in de toekomst mogelijk kurketrekkers en loopings oplevert :9
Where facts are few, experts are many.
pi_86269217
In principe zal het geen probleem zijn, alleen moeten ze dan wel opnieuw asfalteren en dergelijke ;)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_86269325
Iemand een livestreampje gevonden?
's Avonds een man, overdags rustig an
pi_86269514
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 09:43 schreef vosss het volgende:
In principe zal het geen probleem zijn, alleen moeten ze dan wel opnieuw asfalteren en dergelijke ;)
En ik zou die gammele vangrail ook iets versterken :7

Voor ieder die meer van de kombaan wil zien (en een dun verhaal over een romance tussen een Ferrari-rijder en een journaliste :') ) kan de film Grand Prix gaan zien. Echte cult! En super in beeld gebracht!
  vrijdag 10 september 2010 @ 09:59:06 #15
131800 Tarado
capô de fusca
pi_86269618
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 09:47 schreef Burnie88 het volgende:
Iemand een livestreampje gevonden?
http://jhontvrace.blogspot.com/2010/07/channel-1.html
pi_86269701
's Avonds een man, overdags rustig an
pi_86269749
Shit, stream doet het niet, bij mij althans.
's Avonds een man, overdags rustig an
pi_86269782
Correctie, wel in Google Chrome.
's Avonds een man, overdags rustig an
  vrijdag 10 september 2010 @ 10:11:59 #19
131800 Tarado
capô de fusca
pi_86270001
InsideFerrari

A strange green paint on Vettel's rear wing... Looks like an aero test...
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 10 september 2010 @ 10:32:02 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86270503
McLaren is lekker bezig met die F-duct. Het lijkt er op dat ze bijna net zoveel vleugel hebben staan als op Monaco.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_86270630
zoals altijd weer hulde voor de OP
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 10 september 2010 @ 10:44:56 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_86270807
Barrichello staat net na de tweede Lesmo stil nu. Training voorbij.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_86274945
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 10:32 schreef Peterselieman het volgende:
McLaren is lekker bezig met die F-duct. Het lijkt er op dat ze bijna net zoveel vleugel hebben staan als op Monaco.
:Y

quote:
McLaren strong at Monza with big rear wing
Date 2010-09-10 | By Motorsport.com/GMM

McLaren got off to a strong start at Monza on Friday morning, despite testing a rear wing that looked more suited to a high-downforce track.

While many rivals were running more conventional for Monza 'tea-tray'-style wings for the Autodromo's long straights, observers were surprised when the MP4-25 emerged from the pits with a very big rear wing.

After the British team hinted it might not use an F-duct at all this weekend, the wing was indeed used on Friday morning in conjunction with the downforce-shedding innovation.

The implication is that McLaren achieves high straight-line speeds by activating the F-duct on the straights and stalling the wing, while in the corners the car gains a competitive advantage by producing higher-than-normal downforce.

Jenson Button topped the morning timesheets at the Italian circuit, while his teammate Lewis Hamilton was third quickest in the sister car.
Calm down, please!
pi_86276481
Wat een geweldige vondst van McLaren zeg!

Zo gaan we weer lekker beginnen, ik ben benieuwd of Ferrari nu kan aanhaken. Van Sutil verwacht ik een verrassing, volgens mij heeft Force India een F-duct vlak voor de cockpit, zou dat kunnen? Ziet er apart uit in ieder geval.
's Avonds een man, overdags rustig an
  vrijdag 10 september 2010 @ 14:21:11 #25
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_86277833
Monzaaaaa 2de practice nu bezig
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_86278659
McLaren gaat winnen dit weekend, weet ik nu al zeker.
's Avonds een man, overdags rustig an
pi_86279007
Zit me trouwens effe te bedenken wat het winnen van het constructeurs kampioenschap (en evt. de rijders-beker) betekent voor McLaren dit jaar.

1) Ferrari's 458 Italia heeft de rep in de fik te vliegen, worden terug geroepen en vervangen door een constructie-fout
2) McLaren lanceert zeer binnenkort (timing is essentieel) hun nieuwe sportwagen, de MP4-12C, de eerste auto van McLaren met een Ferrari prijskaartje.

Veel betere reclame dan het winnen van één van de, of beide, kampioenschappen kun je niet krijgen in McLaren's geval. Zo vaak lanceren ze nieuwe auto's nou ook weer niet :')
Calm down, please!
pi_86279073
Zit iets niet helemaal lekker op de voorvleugel van Hamilton.
Calm down, please!
pi_86279206
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 09:21 schreef Trystar het volgende:
Monza O+
Calmer than you are
pi_86279694
ey webber stuk
pi_86280126
Vettel, Alonso en Massa hebben blijkbaar iets gevonden, want ze zijn nu sneller dan de McLarens.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_86280234
gloeiende ik moet nog een 1 2 en 3 invullen voor de raceuitslag :P
pi_86280432
woot!

De 6 potentiele WK's dicht bij elkaar in de top6 :D in een spannende volgorde (op Button na)

Dit wordt een top race!!
Calm down, please!
  vrijdag 10 september 2010 @ 15:48:05 #34
53515 GP500
Lekker frysk bierke
pi_86280941
Is er ook een stream voor audio, b.v. een bbc 5 ofzo.
pi_86282033
Ik vraag me af of McLaren aan het verstoppertje spelen is.. Maar Vettel is ook snel en Ferrari valt ook niet tegen. Wat had Massa ontzettend veel geluk bij het uitkomen van Parabolica zeg, dat had een onwijs harde crash kunnen zijn! Knap hoe Felipe hem uit de banden hield.

Kwalificatie morgen wordt supergaaf. De top 18 zit op zo'n 2 seconde van elkaar, vuurwerk!
's Avonds een man, overdags rustig an
  vrijdag 10 september 2010 @ 16:17:01 #36
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_86282075
Ik was bang dat McLaren onverslaanbaar zou zijn maar zo te zien kan het gevecht om pole nog best spannend worden.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 10 september 2010 @ 16:53:07 #37
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_86283404
*O* O+
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_86285187
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 15:33 schreef Googolplexian het volgende:
woot!

De 6 potentiele WK's dicht bij elkaar in de top6 :D in een spannende volgorde (op Button na)

Dit wordt een top race!!
Zijn er maar 5 hoor. Of heb je de Grand Prix van Duitsland gemist. :+
  vrijdag 10 september 2010 @ 17:55:43 #39
34586 kepler
No bounce, no play
pi_86285649
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 15:33 schreef Googolplexian het volgende:
woot!

De 6 potentiele WK's dicht bij elkaar in de top6 :D in een spannende volgorde (op Button na)

Dit wordt een top race!!
Tis maar een vrije training :D

Ik merk dit seizoen dat de vrije training weinig zegt over de kwali?
The line is a dot to you!
pi_86287553
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 17:43 schreef ElmarO het volgende:

[..]


Zijn er maar 5 hoor. Of heb je de Grand Prix van Duitsland gemist. :+
:+ ben benieuwd hoelang Barrichello² bij Ferrari blijft.
Calm down, please!
pi_86305681
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 18:57 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

:+ ben benieuwd hoelang Barrichello² bij Ferrari blijft.
Tot hij er mee stopt. ;)
pi_86307759
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 07:56 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Tot hij er mee stopt. ;)
nog 6 races dus :P
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_86308416
En Webber weer stuk....
Calmer than you are
pi_86308772
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 11:42 schreef Walter_Sobchak het volgende:
En Webber weer stuk....
Schijnt een probleem met zijn motor te zijn.
pi_86308885
Lekker dicht bij elkaar weer, die Ferrari's, McLarens en Red Bulls ^O^
Calm down, please!
  zaterdag 11 september 2010 @ 12:03:17 #46
131800 Tarado
capô de fusca
pi_86308923
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 12:02 schreef Googolplexian het volgende:
Lekker dicht bij elkaar weer, die Ferrari's, McLarens en Red Bulls ^O^
Inderdaad ^O^
pi_86308955
Uitslag VT3:

pi_86308998
Schumi weer grote problemen in de langzame bochten
pi_86309996
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 11:56 schreef ElmarO het volgende:

[..]


Schijnt een probleem met zijn motor te zijn.
Airbox fire volgens Legard en Red Bull. :)
Calmer than you are
pi_86312184
We gaan beginnen *O*
Where facts are few, experts are many.
pi_86312219
Gaat Schumacher Q2 halen?
Calm down, please!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')