Weer een persdag In Makuhari, oftewel, het grote beursgebouw aldaar waar de TGS gehouden wordt. Ik ga wat vroeger, 8 uur, en het is spitsuur op het perron en in de treinen. En ja, onderstaande paste er in, zonder duwers of iets dergelijks. Ik kan alleen lastig bij mijn broekzak om nog een foto te maken met mijn mobieltje. Een voordeel, je hoeft je nergens aan vast te houden...
Aangekomen bij de persingang mag ik mijn oude pas van dag 1 laten zien, businesscard erbij geven en hup, je wordt ge-upgrade naar perspas dag #2. Ging dat altijd maar zo gemakkelijk.
Ik heb twee afspraken buiten het gebouw, maar het hotel had ik gisteren al gespot, dus dat wordt een eitje. Ik heb dus nog even tijd de gamehal in te gaan. Waar ik begroet word door mijn fans.
Ik ga eens naar de Microsoft stand. vrij groot, niet echt te missen en het is er voor een keer druk te noemen. Ze verloten dan ook een Xbox 360 als je meer dan 3 spellen hebt gespeeld, en de Japanners zijn erg nieuwsgierig naar de Kinect. Dat is het nieuwe speeltje van Microsoft. Dat is een camera die jouw bewegingen ziet en ze doorgeeft aan het spel. Jij bent de controller dus. De dames op de foto hieronder dansen, wat je dan weer in het dansspel terugziet. Dat moet je dus zo goed mogelijk doen. Ik laat de dames maar dansen, ik heb het ritmegevoel van een eenpotige olifant.
Tijd om wat te spelen. Vechtspelletje tussen superhelden en hoofdrolspelers uit de spellen van de uitgever Capcom. Marvel vs Capcom 3 dus. Ik ga tegen een Japanner spelen. En die zijn meestal vrij goed, maar deze laat ik alle hoeken zien. Daarna doe ik nog een potje Dragon Ball Z, maar hij pakt me snoerhard terug.
Daarna ga ik voor mijn eerste afspraak naar het hotel. Ito-san is de producer van Mega Man Universe. Het lijkt me zelf erg leuk, je eigen levels maken in retrostijl met allerlei aanpassingen die je aan je poppetje kan doen. Morgen ga ik deze uitgebreid spelen, want op de beurs is het bij die stand al aardig druk. En morgen zal dat nog erger worden als het publiek ook aanwezig is. Maar ik heb een afspraak in het hotel, dus ik kan in alle rust games van Capcom uit proberen. Wat een straf.
Terug naar de beurs, ik heb weer een uurtje om wat te gaan doen. Yakuza voor de PlayStation Portable met zombies. Vertaald voor niet-gamers: over de top Japanse mafiagasten met te veel geweren die zombies gaan afknallen. Hersenloze actie op de PSP en het ziet er nog tof uit ook. De dames hieronder zijn gedigitaliseerd te vinden in de game. Ze houden graag grote dingen vast. Geweren, wat dachten jullie dan, persverselingen.
Wat sowieso opvalt is dat er echt verschrikkelijk veel games voor de PSP uitkomen. Voor een handheld wat als dood werd gewaand wordt komende jaar een revival. Disgae 012, God of War: Ghost of Sparta, Patapon 3, Yakuza: to the end, Kingdom Hearts: Birth by Sleep, The 3rd Birthday en de lijst kan ik nog wel langer maken. Ik denk dat mijn PSP een tijd lang geen stof meer gaat happen. Disgae 012 was weer een 'kom, we zetten die buitenlander op het grote scherm, dan hebben we wat te lachen' actie. Sigh. Dan maar laten zien dat ik Lightning nog prima ken uit Final Fantasy XIII. Gewonnen
Er is nog een cosplay-persconferentie, waar ze het over de verkleedpartijen hebben, het heden en de toekomst. Wat vooral opvalt is dat Amerika en Europa ook steeds meer aan cosplay doen bij events over comics en games. Nog niet zo als in Japan, maar het is niet meer erg raar als eerst.
Ik kom Sonic nog tegen, dus die moet maar op de foto. Arme drommel, die moet het warm hebben daar in dat pak.
Mijn tweede interview in het hotel gaat mis, want ik zit bij een verkeerde groep. En dan heb ik het nog duidelijk gevraagd. Handig... Nou ja, improviseren dan maar, het is een spel dat ik net gespeeld heb (Marvel vs Capcom 3), dus daar gaan we maar even op teren. Niets zo erg als onvoorbereid een interview ingaan. Dat doe ik maar bij een paar spellen, die ik gewoonweg door en door ken en dus ook weet wat nog te vragen is en wat er al bekend is. Dit spel stond niet op dat lijstje. Gelukkig weet ik wel wat over vechtspellen en comics in het algemeen, dus daar kom ik goed mee weg. Na het interview ga ik toch nog even verhaal halen wat er nu precies is mis gegaan. Het is er gewoon hectisch. Sorry. Oke, kan gebeuren.
En hup, weer terug naar het beursgebouw. Ik heb nog een afspraak on the spot geregeld bij het spel El Shaddai, een spel wat me wel origineel lijkt. En het heeft leuke elementen blijkt, en ook grafisch ziet het er bijzonder uit. Ik moet alleen nog screenshots zoeken, maar dat gaat goed komen. Na een ruim uur weet ik in ieder geval genoeg en ga nog wat andere spellen af.
Voor de gadgetfreaks kwam ik deze nog tegen. Een op iPhone te besturen Drone:
De beursdag zelf is op zijn eind, dus ze zwaaien me uit.
Ik ga nog naar Sens of Wonder Night, een event in een ander gedeelte van de beurs. Daar gaan negen ontwikkelaars, vaak studenten, hun project presenteren. Deze projecten zijn uitgekozen door een jury, op originaliteit, creativiteit en innovatie. Er zitten inderdaad wat pareltjes bij, maar de mijnenveger (ja, precies die van Windows) met muziekgenerator is me te gejat. De origineelste vond ik toch wel Everything can paint. Een puzzelspel wat op wiskunde en natuurkunde gebaseerd is, maar op een zeer leuke manier gebracht wordt. Over de daar besproken spellen ga ik nog apart een special op de gamesite schrijven, ze allemaal tot in de puntjes beschrijven zou te veel zijn voor dit topic.
Mijn dag eindigt met spitsuur terug (22:00, je verwacht het niet). En nu gaan de oogjes toe. Morgen is het drukker dan druk. Dan mag het 'normale' publiek ook de beursvloer op. In twee dagen komen er zo'n 200.000 mensen. Zes hallen met spellen, dat aantal mensen, ik zou zeggen, laat je wiskunde er maar op los. Het gaat toch leuk worden, want er zijn ook cosplayers en zo'n drukte heeft toch nog wat.