abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Boks-Chick woensdag 8 september 2010 @ 17:43:18 #1
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86211142
:D :D :D

Al jaren loop ik er over te denken, maar nimmer aan toe gekomen.

Maar nu is het dan zover: ik heb een aquarium gekocht! Net, vers van de pers :P En omdat het nogal een gebeuren is (vind ik dan) voordat er uberhaupt vissen in mogen, en als ze er dan in mogen, wat voor vissen, en hoe zal het deze vissen vergaan, dacht ik: ik maak een topic _O-

Dit aquarium is het geworden:

kleur: zwart
afmetingen: 81 X 36 X 45cm
inclusief: lichtkap, TL's 2x18W reflector en filtersysteem Compact 400 L/U inclusief heater 100W

Een leuke beginnersbakkie dus.

Het moet uiteindelijk een tropisch aquarium worden, nu is het nog niets :N
Nu staat hij nog in de winkel, hij wordt zaterdag bezorgd.

Dan is het een kwestie van de achterwand er in plakken:

ik heb de juiste lijm en tekst en uitleg meegekregen, dus dat moet lukken :7.

en deze steentjes gaan er in:

Zaterdag, als de bak komt, dan is het de truuk om dus eerst de achterwand goed er in te plakken, dat even een kwartiertje tot een half uur te laten drogen.
Dan is het een kwestie van alles goed neerzetten, en kijken of de pomp enzo het doet. Even de boel 'aan' zetten dus.

De boel weer uitzetten, het grind erin en de bak vullen met koud-lauw kraanwater. Zodra het gevuld is kan ik mijn plantjes er in doen:

Deze vijf jongens (2 kleintjes en drie groten) heb ik al in huis O+, evenals een steen en een stuk hout:

De plantjes staan ondergedompeld in bloempotten met water (ik heb geen emmer in huis _O-)
De steen moet ik goed omspoelen voordat hij de bak in mag, het stuk hout moet ik in kokend water leggen, en na een uurtje mag hij ook de bak in :D

en dan begint het GROTE WACHTEN!
Drie weken wachten....
Drie lange weken wachten.....

En dan mag ik met een watermonster terug naar de winkel, dan checken ze of het water goed is voor tropische vissen. Bij groen licht mag ik vissen uit gaan zoeken *O*

Ik weet het, geheikneuter dit, maar ik vind het zooo gaaf en leuk! O+
lolwut
  Boks-Chick woensdag 8 september 2010 @ 17:47:42 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86211276
Ohw en ik heb van de vriendelijke aquariumwinkelmeneer 5 brochures meegekregen:
- zo voert u uw siervissen op natuurlijke wijze
- de algenchecklist
- natuurgetrouw licht voor aquariums
- aquariumonderhoud natuurgetrouw
- waterplanten natuurgetrouw voeren

Dus ik heb nog huiswerk gekregen ook, en ik vind het heerlijk! O+
lolwut
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 8 september 2010 @ 18:51:59 #4
163650 Greys
pi_86213347
Leuk BX! *O*
En een apart topic is prima, leuk juist, om het vanaf het begin helemaal mee te maken! :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Boks-Chick woensdag 8 september 2010 @ 19:02:49 #5
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86213776
quote:
Op woensdag 8 september 2010 18:51 schreef Greys het volgende:
Leuk BX! *O*
En een apart topic is prima, leuk juist, om het vanaf het begin helemaal mee te maken! :)
Thanks! O+

zaterdag zal ik foto's maken van de binnenkomst van het apparaat en mijn geklungel vervolgens zondag om het te gaan eh, prepareren enzo :')
lolwut
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 8 september 2010 @ 19:05:36 #6
163650 Greys
pi_86213870
quote:
Op woensdag 8 september 2010 19:02 schreef BrandX het volgende:

[..]

Thanks! O+

zaterdag zal ik foto's maken van de binnenkomst van het apparaat en mijn geklungel vervolgens zondag om het te gaan eh, prepareren enzo :')
Ja leuk, veel foto's van al je gerommel! :D
En als je vragen hebt weet ik zeker dat de 'ervaringsdeskundigen' uit dat hierboven genoemde topic je vast komen helpen! Wat zal het wachten dan lang duren idd voordat er vissen in mogen, heb je al enig idee wat je wilt qua visjes?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Boks-Chick woensdag 8 september 2010 @ 19:54:50 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86215955
nou ja en nee :')

vroeger toen BX nog een klein BXje was, had haar vader 3 hele grote aquaria. Alle drie waren ze anders. Inmiddels weet ik dat hij zoewater, zeewater en tropisch waren. Ik herkende een hoop vissen in al die giga veel bakken die er stonden daar :D De verkoper wist me dat te vertellen.

Anyways, in ieder geval een klein schooltje neontetra's, deze dus:

En dan nog een schooltje van iets erbij, wsch iets oranje-roods en niet al te groot, maar wat weet ik nog niet. Verder twee bodem zoekers, nog 2x een paartje, twee slakken en verder past er niet zo heel veel meer in mijn bak bij heb ik begrepen :P

Of ik ze allemaal in een keer koop weet ik ook niet, misschien wel in twee fasen. En ondertussen in de komende drie weken dus maar eens goed gaan kijken/zoeken wat ik bij de tetra'tjes wil :P
lolwut
  woensdag 8 september 2010 @ 19:57:28 #8
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_86216094
Leuk , wil ik volgen, ik heb echt jarenlang aquaria gehad, en het blijft telkens kriebelen om weer te beginnen met een leuke bak :D
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  woensdag 8 september 2010 @ 21:07:46 #9
168232 Maes
ikke pikke porretje
pi_86219467
Leuk, ons aquarium is net weg dus nu kan ik online naar visjes kijken :D
Op vrijdag 7 januari 2011 19:22 schreef Greys het volgende:[/b]
Ow O+
Jaaaaaaaaaaaaaaaa, ik wil! :* *O*
  donderdag 9 september 2010 @ 08:33:59 #10
176471 oh-oh
pi_86231817
quote:
Op woensdag 8 september 2010 21:07 schreef Maes het volgende:
Leuk, ons aquarium is net weg dus nu kan ik online naar visjes kijken :D
:D Jij hebt m ingeruild voor een sjiwawaa???
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  donderdag 9 september 2010 @ 09:56:29 #11
168232 Maes
ikke pikke porretje
pi_86233348
quote:
Op donderdag 9 september 2010 08:33 schreef oh-oh het volgende:

[..]

:D Jij hebt m ingeruild voor een sjiwawaa???
Hahahahaha zou je bijna denken :D Nee het aquarium was van meneer Maes maar die heeft er geen tijd meer voor (vond ie zelf) en hij heeft het hele gebeuren geschonken aan de overbuurman die heeft de bak nu op zijn werk staan *O*

En weer verder met BrandX zijn aanwinst.
Dat wachten voor er vissen in kunnen is bij ons veel korter geweest en we hadden een hele gezonde bak :)
Op vrijdag 7 januari 2011 19:22 schreef Greys het volgende:[/b]
Ow O+
Jaaaaaaaaaaaaaaaa, ik wil! :* *O*
  Boks-Chick donderdag 9 september 2010 @ 10:15:14 #12
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86233775
quote:
Op donderdag 9 september 2010 09:56 schreef Maes het volgende:

[..]

Hahahahaha zou je bijna denken :D Nee het aquarium was van meneer Maes maar die heeft er geen tijd meer voor (vond ie zelf) en hij heeft het hele gebeuren geschonken aan de overbuurman die heeft de bak nu op zijn werk staan *O*

En weer verder met BrandX zijn aanwinst.
Dat wachten voor er vissen in kunnen is bij ons veel korter geweest en we hadden een hele gezonde bak :)
oh ik ga helemaal genieten die drie weken :D
Alleen al het bepalen waar de plantjes, steen en stuk hout definitief moeten komen :')
Dat zal nog wel een paar keer veranderen _O-
lolwut
pi_86241944
Hoe ga je je filter wegwerken? Of wordt het een intern filter?
We willen wel foto's zaterdag!
  Boks-Chick donderdag 9 september 2010 @ 15:49:18 #14
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86244590
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:35 schreef Faithfulness het volgende:
Hoe ga je je filter wegwerken? Of wordt het een intern filter?
We willen wel foto's zaterdag!
Ik heb geen idee :@
de filter zou er bij moeten zitten, dus ben heel benieuwd hoe die er uberhaupt uit ziet en hoe die bevestigd moet worden.

Dan ga ik kijken hoe ik hem optisch kan verbergen. Hij komt iig linksachter in de hoek, dichst bij het stopcontact zeg maar.

En de foto's volgen zaterdag zeer zeker!

Ondertussen staan de plantjes er zo bij trouwens:

niet supercharmant, maar had geen goede schone emmer :').
lolwut
  donderdag 9 september 2010 @ 22:39:26 #15
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_86260733
quote:
Op donderdag 9 september 2010 15:49 schreef BrandX het volgende:

[..]

Ik heb geen idee :@
de filter zou er bij moeten zitten, dus ben heel benieuwd hoe die er uberhaupt uit ziet en hoe die bevestigd moet worden.

Dan ga ik kijken hoe ik hem optisch kan verbergen. Hij komt iig linksachter in de hoek, dichst bij het stopcontact zeg maar.

En de foto's volgen zaterdag zeer zeker!

Ondertussen staan de plantjes er zo bij trouwens:

[ afbeelding ]

niet supercharmant, maar had geen goede schone emmer :').
Ik vind het er wel leuk uitzien :')
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_86260764
quote:
Op donderdag 9 september 2010 22:39 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Ik ook, durfde het niet toe te geven :@
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 9 september 2010 @ 22:57:12 #17
163650 Greys
pi_86261339
Ik zou gewoon wat nieuwe waterplanten halen voor in je aquarium en deze zo op de vensterbank zetten :+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  donderdag 9 september 2010 @ 23:52:11 #18
80089 kres
Komt goed...
pi_86263112
Mag ik je paar tips geven?

Spel de bak paar keer om nadat je de achterwand in heb gelijmd.

Gebruik fijner grind. Bij grof grind zakt al het vuil tussen de steentjes. Is lastig om het schoon te maken
Het ziet er mooier uit (dat is dan iets persoonlijks.) en de planten zijn makkelijker vast te zetten in fijner grind.

Wacht wel iets langer dan een kwartier nadat je achterwand in heb geplakt.

Als je de achterwand er in gaat lijmen druk hem dan goed aan. De ruimte tussen de achterwand en glasplaat moet echt heel klein zijn.
Waarom ? Je zal niet de eerste zijn bij wie de kleine visjes tussen de achterwand en het glas vast komen te zitten. Daar vervolgens doodgaan en je water vervuilen met alle gevolgen van dien.

Eerst grind er in en dan water.. Minder troebel water. Als je de bak vult laat het dan op een schoteltje lopen. Blijft je grind op zijn plaats.
Oh my god... you fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down
  Boks-Chick vrijdag 10 september 2010 @ 07:26:14 #19
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86267445
quote:
Op donderdag 9 september 2010 22:39 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

quote:
Op donderdag 9 september 2010 22:40 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Ik ook, durfde het niet toe te geven :@
quote:
Op donderdag 9 september 2010 22:57 schreef Greys het volgende:
Ik zou gewoon wat nieuwe waterplanten halen voor in je aquarium en deze zo op de vensterbank zetten :+
_O- Jullie zijn een stel bij elkaar! :D
Maar het is wel grappig idd om ze zo te zien staan :@
lolwut
  Boks-Chick vrijdag 10 september 2010 @ 07:30:13 #20
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86267466
quote:
Op donderdag 9 september 2010 23:52 schreef kres het volgende:
Mag ik je paar tips geven?

Spel de bak paar keer om nadat je de achterwand in heb gelijmd.

Gebruik fijner grind. Bij grof grind zakt al het vuil tussen de steentjes. Is lastig om het schoon te maken
Het ziet er mooier uit (dat is dan iets persoonlijks.) en de planten zijn makkelijker vast te zetten in fijner grind.

Wacht wel iets langer dan een kwartier nadat je achterwand in heb geplakt.

Als je de achterwand er in gaat lijmen druk hem dan goed aan. De ruimte tussen de achterwand en glasplaat moet echt heel klein zijn.
Waarom ? Je zal niet de eerste zijn bij wie de kleine visjes tussen de achterwand en het glas vast komen te zitten. Daar vervolgens doodgaan en je water vervuilen met alle gevolgen van dien.

Eerst grind er in en dan water.. Minder troebel water. Als je de bak vult laat het dan op een schoteltje lopen. Blijft je grind op zijn plaats.
Het grind is heel fijn. Wat in de OP staat is als voorbeeld van de kleurstelling. Het is me aanbevolen door waterweelde, dus ik wil er graag van uitgaan dat het dan dus goed zit :P
Hij gaf uit eigen beweging ook aan dat hier plantjes makkelijk in aarden. Ik moet de plantjes die ik heb ook kortwieken van hem voordat ik ze in de bak zet, tot ong. 2 centimeter wortel, en ze dan plaatsen. Dat kon heel goed in dit grind zei hij.

Van de plaat: zoiets was ik wel van plan ja, maar was nog aan het bedenken hoe. Thanks! Ik ga het zo doen als je aangeeft ^O^

en voor wat betreft het vullen: dat weet ik nog idd, :p
Ik zie mijn vader nog met een slang water uitzuigen een emmer in, en vervolgens vanuit een andere emmer (deze twee had hij speciaal voor de aquaria) met de slang weer water toevoegen op een bordje. Vond dat altijd megafascinerend om te zien als klein BX-je :7
lolwut
  vrijdag 10 september 2010 @ 07:30:49 #21
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_86267469
visvindpost
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  Boks-Chick vrijdag 10 september 2010 @ 07:33:55 #22
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86267486
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 07:30 schreef Klonk het volgende:
visvindpost
hoi Klonk O+
lolwut
  vrijdag 10 september 2010 @ 07:38:41 #23
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_86267500
Hoi :W

Heb je die achterwand al gekocht? Want er zijn voor weinig meer mooiere te krijgen ook van Jewel maar die hebben wat meer relief: http://www.juwel-aquarium.de/en/motive_background_stone494.htm bijvoorbeeld
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  Boks-Chick vrijdag 10 september 2010 @ 08:02:23 #24
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86267651
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 07:38 schreef Klonk het volgende:
Hoi :W

Heb je die achterwand al gekocht? Want er zijn voor weinig meer mooiere te krijgen ook van Jewel maar die hebben wat meer relief: http://www.juwel-aquarium.de/en/motive_background_stone494.htm bijvoorbeeld
ja die heb ik al gekocht. Ik wilde niet te veel relief voor deze bak, neemt alleen maar ruimte in beslag. Als het allemaal blijft bevallen zie ik me over een jaar ofzo zomaar een veel grotere bak kopen waar wel een spannende achterwand in kan :P
lolwut
  vrijdag 10 september 2010 @ 08:38:51 #25
80089 kres
Komt goed...
pi_86267981
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 07:30 schreef BrandX het volgende:

[..]

Het grind is heel fijn. Wat in de OP staat is als voorbeeld van de kleurstelling. Het is me aanbevolen door waterweelde, dus ik wil er graag van uitgaan dat het dan dus goed zit :P
Hij gaf uit eigen beweging ook aan dat hier plantjes makkelijk in aarden. Ik moet de plantjes die ik heb ook kortwieken van hem voordat ik ze in de bak zet, tot ong. 2 centimeter wortel, en ze dan plaatsen. Dat kon heel goed in dit grind zei hij.

Van de plaat: zoiets was ik wel van plan ja, maar was nog aan het bedenken hoe. Thanks! Ik ga het zo doen als je aangeeft ^O^

en voor wat betreft het vullen: dat weet ik nog idd, :p
Ik zie mijn vader nog met een slang water uitzuigen een emmer in, en vervolgens vanuit een andere emmer (deze twee had hij speciaal voor de aquaria) met de slang weer water toevoegen op een bordje. Vond dat altijd megafascinerend om te zien als klein BX-je :7
Ohh je bent behoorlijk op de hoogte. :)

Wat de grind betreft is het idd een goede keuze.. Dach ff dat je die grove ging gebruiken.

Ohh ik vul mijn bak altijd bij met de tuinslang. Bij mij in de badkamer kan ik de tuinslang op de kraan aansluiten. Heerlijk makkelijk en geen gesjouw met emmers.

Ja het is erg handing om aparte emmers te hebben voor je aquarium. Minder kans dat er eventuele schoonmaak middelen en andere zooi in je bak komen.

Geweldig om te lezen hoe druk je er mee ben.. :)

Zelf nu ook een bak aan het opzetten. 4e :@
  Boks-Chick vrijdag 10 september 2010 @ 08:54:43 #26
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86268189
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 08:38 schreef kres het volgende:

[..]

Ohh je bent behoorlijk op de hoogte. :)

Wat de grind betreft is het idd een goede keuze.. Dach ff dat je die grove ging gebruiken.

Ohh ik vul mijn bak altijd bij met de tuinslang. Bij mij in de badkamer kan ik de tuinslang op de kraan aansluiten. Heerlijk makkelijk en geen gesjouw met emmers.

Ja het is erg handing om aparte emmers te hebben voor je aquarium. Minder kans dat er eventuele schoonmaak middelen en andere zooi in je bak komen.

Geweldig om te lezen hoe druk je er mee ben.. :)

Zelf nu ook een bak aan het opzetten. 4e :@
oeh O+ wat voor bakken heb je? Allemaal zelfde maar andere vissen, of ook andere bakken?

en thanks :@ Ben lang niet zo enthousiast geweest ergens over :D
lolwut
  vrijdag 10 september 2010 @ 09:24:40 #27
80089 kres
Komt goed...
pi_86268803
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 08:54 schreef BrandX het volgende:

[..]

oeh O+ wat voor bakken heb je? Allemaal zelfde maar andere vissen, of ook andere bakken?

en thanks :@ Ben lang niet zo enthousiast geweest ergens over :D
Het zijn allemaal eigen creaties. Zit er wel aan te denken om mijn 400L bak om te bouwen naar Azie of Zuid Amerika..

1 x 125 L Woonakmer
1 x 240 L Slaapkamer
1 x 180 L Woonkamer
1 x 400 L Woonkamer
  Boks-Chick vrijdag 10 september 2010 @ 09:32:44 #28
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86268989
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 09:24 schreef kres het volgende:

[..]

Het zijn allemaal eigen creaties. Zit er wel aan te denken om mijn 400L bak om te bouwen naar Azie of Zuid Amerika..

1 x 125 L Woonakmer
1 x 240 L Slaapkamer
1 x 180 L Woonkamer
1 x 400 L Woonkamer
400L! Die is huge _O_
lolwut
  vrijdag 10 september 2010 @ 09:40:00 #29
176471 oh-oh
pi_86269143
:D Ik wil een axelotl bak en een kempvissenbakje.
Ooit.
( Groucho Marx )
  vrijdag 10 september 2010 @ 09:42:25 #30
80089 kres
Komt goed...
pi_86269201
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 09:32 schreef BrandX het volgende:

[..]

400L! Die is huge _O_
en vooral heel zwaar. ;) Het was echt een klus om die naar binnen te krijgen..

Gek genoeg wen je aan de grote. Ik zou best graag voor een nog grotere willen gaan.. Die komt er ook wel. Wel eigen maten. Wat ik zelf vooral mooi vind is als er flink diepte in de bak zit. Dat je dus echt beetje ver naar achteren kan kijken. :)
  vrijdag 10 september 2010 @ 09:45:00 #31
80089 kres
Komt goed...
pi_86269255
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 09:40 schreef oh-oh het volgende:
:D Ik wil een axelotl bak en een kempvissenbakje.
Ooit.
Ohh bij mijn LFS hebben ze nu ook een Axeloti te koop. Ik wist niet dat die beestjes zo groot konden worden. Deze was echt een centimeter of 30 a 40. Echt indrukwekkend groot..
  vrijdag 10 september 2010 @ 10:01:10 #32
176471 oh-oh
pi_86269678
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 09:45 schreef kres het volgende:

[..]

Ohh bij mijn LFS hebben ze nu ook een Axeloti te koop. Ik wist niet dat die beestjes zo groot konden worden. Deze was echt een centimeter of 30 a 40. Echt indrukwekkend groot..
Gaaf, hier in de buurt zie ik ze nooit ergens te koop.
In de dierentuin zitten ook van die huge exemplaren, ik ben dr helemaal flieft op O+
( Groucho Marx )
  vrijdag 10 september 2010 @ 10:06:24 #33
80089 kres
Komt goed...
pi_86269835
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 10:01 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Gaaf, hier in de buurt zie ik ze nooit ergens te koop.
In de dierentuin zitten ook van die huge exemplaren, ik ben dr helemaal flieft op O+
[ afbeelding ]
Nou.. Hub naar de winkel/marktplaats en een bak halen :P
  vrijdag 10 september 2010 @ 10:09:15 #34
80089 kres
Komt goed...
pi_86269921
@ Brandx..

Als jij een Juwel bak heb gekocht dan heb je dus een interne filter er in zitten. zijn vierkante filter elementen die er in gaan. Zelf ben ik geen gote fan van interne filters maar dat is een ander verhaal..
pi_86270110
Leuk BX!

Vergeet niet om een water zuiveraar te gebruiken om de zware metalen uit het kraanwater te halen en chloorverbindingen te neutraliseren. :P.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
  Boks-Chick vrijdag 10 september 2010 @ 10:19:15 #36
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86270197
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 10:16 schreef Misstique het volgende:
Leuk BX!

Vergeet niet om een water zuiveraar te gebruiken om de zware metalen uit het kraanwater te halen en chloorverbindingen te neutraliseren. :P.
Thanks! O+
Er zit geen chloor in het kraanwater joh :P

Maar voor de rest komt goed :Y

Gelukkig hier geen loden leidingen meer, scheelt een stuk.
lolwut
  vrijdag 10 september 2010 @ 10:20:11 #37
80089 kres
Komt goed...
pi_86270224
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 10:16 schreef Misstique het volgende:
Leuk BX!

Je bedoelt houtskool ? :P
  Boks-Chick vrijdag 10 september 2010 @ 10:20:40 #38
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86270237
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 10:09 schreef kres het volgende:
@ Brandx..

Als jij een Juwel bak heb gekocht dan heb je dus een interne filter er in zitten. zijn vierkante filter elementen die er in gaan. Zelf ben ik geen gote fan van interne filters maar dat is een ander verhaal..
Volgens mij is het een juwel bak ja. Een record 800
lolwut
  vrijdag 10 september 2010 @ 11:37:33 #39
80089 kres
Komt goed...
pi_86272340
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 10:20 schreef BrandX het volgende:

[..]

Volgens mij is het een juwel bak ja. Een record 800
:) Leuke bak.. Ook T5 verlichting? Zal haast wel.. Alle Juwel bakken hebben een interne filter.
  Boks-Chick vrijdag 10 september 2010 @ 11:58:18 #40
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86273013
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 11:37 schreef kres het volgende:

[..]

:) Leuke bak.. Ook T5 verlichting? Zal haast wel.. Alle Juwel bakken hebben een interne filter.
geen idee :D
dat zie ik morgen wel :P
lolwut
  vrijdag 10 september 2010 @ 12:03:07 #41
80089 kres
Komt goed...
pi_86273160
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 11:58 schreef BrandX het volgende:

[..]

geen idee :D
dat zie ik morgen wel :P
Lekker makkelijk :P
  Boks-Chick vrijdag 10 september 2010 @ 12:08:17 #42
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86273327
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 12:03 schreef kres het volgende:

[..]

Lekker makkelijk :P
man ik heb geen flauw idee wat een T5 verlichting is _O-

ik ga er gewoon even simpel van uit, dat alles wat bij die bak zit, dat dat afdoende is voor een simpele beginnersbak, waar straks niet al te moeilijk (lees kwetsbare) vissen in komen. Naarmate de tijd vordert worden zaken vanzelf professioneler..... of niet natuurlijk, misschien ben ik het na een half jaar he-le-maal zat :D
lolwut
  vrijdag 10 september 2010 @ 12:10:09 #43
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_86273390
Je woont toch in Den Haag?

Ga eens langs bij Waterweelde, je zult je ogen uitkijken :7

Ik haal daar ook meestal me spullen, de vissen zijn daar niet duur!
  Boks-Chick vrijdag 10 september 2010 @ 12:11:04 #44
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86273418
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 12:10 schreef JortK het volgende:
Je woont toch in Den Haag?

Ga eens langs bij Waterweelde, je zult je ogen uitkijken :7

Ik haal daar ook meestal me spullen, de vissen zijn daar niet duur!
daar heb ik deze hele mikmak vandaan _O- Het leuke is dat het nagenoeg bij mij om de hoek zit. Naja, nog geen 5 minuten met de auto :P.

De beste jongen is zeker een uur met mij bezig geweest, van alles uitgelegd, laten zien, al mijn vragen beantwoord en helemaal met mij aan het meedenken geweest O+
lolwut
pi_86273665
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 12:08 schreef BrandX het volgende:

[..]

man ik heb geen flauw idee wat een T5 verlichting is _O-

T5 buizen zijn 16mm dik, T8 buizen zijn 26mm dik ;)
Volgens mij zitten er in jouw Jewel 2x T8 18 Watt

T5 is zuiniger zegt men, maar ik merk er niet zoveel van. Ik heb hier drie aquaria staan :P Twee met T5 lampen en een met T8 lampen ;)
  vrijdag 10 september 2010 @ 12:31:41 #46
80089 kres
Komt goed...
pi_86274055
Nadeel van T5 is weer de warmte die ze afgeven.

In de winter maanden niet erg maar als het buiten 30 gr is dan ben je niet zo heel blij met T5.
  Boks-Chick zaterdag 11 september 2010 @ 13:16:56 #47
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86310911
Hij is binnen! :D :D :D

en omg, het is nog erger dan de Ikea _O-

anyways, pics zover:

Het pakket (ignore the sporttas :P)

alle in-elkaar-zet-materiaal en aquariumtoebehoren

de in-elkaar-zet-spullen met de planken van bijbehorende kast :P

de in-elkaar-zet-instructie van de kast _O- Nog erger dan de Ikea :D

En om de aquarium goed in elkaar te zetten staat de handleiding op een (verre van handige) CD-rom :') Als je de geprinte versie wil hebben mag je een briefkaart opsturen en dan sturen ze die voor je op, maar ze willen liever dat je hem zelf print :') En ik heb geen printer dus niet zo handig :D
Dat wordt heen en weer lopen tussen bak en PC :D
lolwut
  Boks-Chick zaterdag 11 september 2010 @ 13:18:45 #48
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86310959
Oh en ik ga me er morgen eens over buigen :P
Vandaag veeeeels te mooi weer, over een uurtje is mijn balkon vol in de zon, dus ga ik lekker op het balkon vertoeven :Y

Morgen schijnt het de hele dag te gieten, dus dè perfecte dag om een kast en aquarium in elkaar te flansen _O-
lolwut
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 11 september 2010 @ 14:33:35 #49
163650 Greys
pi_86313334
:o

Jeutje. Succes BX _O-
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Boks-Chick zaterdag 11 september 2010 @ 17:10:23 #50
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86317302
Dank je
Denk ik

lolwut
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 11 september 2010 @ 17:19:58 #51
163650 Greys
pi_86317579
Meestal lijkt zo'n tekening onbegonnen werk, maar als je alles op een flink stuk vrije vloer even een beetje uitlegt wat er allemaal bij elkaar hoort dan kom je er vast wel uit. En anders helpen wij wel op afstand, lekker puzzelen
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Boks-Chick zaterdag 11 september 2010 @ 17:21:24 #52
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86317622
Die kast zie ik ook niet als een probleem, heb mijn hele (ikea ) huis zelf in elkaar gezet, en alleen .

maar dat aquarium
Nevertheless zal ik jullie morgen stap voor stap op de hoogte gaan houden, beginnende met de kast
lolwut
  zaterdag 11 september 2010 @ 17:50:45 #53
80089 kres
Komt goed...
pi_86318303
Dat je ook de moeite heb genomen om alles zo uit te leggen voor een foto... :P

Good luck..
  zondag 12 september 2010 @ 11:49:22 #54
80089 kres
Komt goed...
pi_86337652
EN ? Zit er al wter? :P
of ben ik enorm ongeduldig? :D
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 12:44:25 #55
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86339204
quote:
Op zondag 12 september 2010 11:49 schreef kres het volgende:
EN ? Zit er al wter? :P
of ben ik enorm ongeduldig? :D
Je bent enorm ongeduldig :*
Ik heb net boodschappen gedaan, nu ff mijn rug rust geven. Om een uur of 2-3 ga ik eens starten :P
lolwut
pi_86339344
En wanneer is het tijd om te

oogsten?

8-)

P.S.

Zo'n aquarium in de toekomst iets voor jou? ;)

zondag 12 september 2010 @ 12:49:52 #57
80089 kres
Komt goed...
pi_86339376
quote:
Op zondag 12 september 2010 12:44 schreef BrandX het volgende:

[..]

Je bent enorm ongeduldig :*
Ik heb net boodschappen gedaan, nu ff mijn rug rust geven. Om een uur of 2-3 ga ik eens starten :P
:P

BX *O* BX *O*
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 12:51:07 #58
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86339417
quote:
Op zondag 12 september 2010 12:48 schreef Juup© het volgende:
En wanneer is het tijd om te

[ afbeelding ]

oogsten?

8-)

P.S.

Zo'n aquarium in de toekomst iets voor jou? ;)

[ afbeelding ]
Krijg ik die lekkere knul er gratis bij dan :9?
lolwut
  Forum Admin zondag 12 september 2010 @ 12:52:14 #59
58651 crew  murp
murp
pi_86339450
quote:
Op zondag 12 september 2010 12:51 schreef BrandX het volgende:

[..]

ik wil wel eens langskomen.. B-)
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 12:55:10 #60
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86339552
quote:
Op zondag 12 september 2010 12:52 schreef murp het volgende:

[..]

ik wil wel eens langskomen.. B-)
oeh murp! :9~ *;
lolwut
pi_86339555
quote:
Op zondag 12 september 2010 12:51 schreef BrandX het volgende:

[..]

Ik ben al bezet ;)

Ontopic nu weer.

Mijn ouders hebben ruim 30 jaar diverse aquaria gehad en ik vond dat altijd wel rustgevend in huis. Alleen het onderhoud vond ik niets, maar gelukkig hoefde ik dat ook niet te doen.
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 16:15:38 #62
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86346277
Nou, fase I de kast:

we zijn al begonnen met schroeven van de zijkanten en de achterkant, aan de bovenplaat

en aangezien dit rugpatientje staand of zittend moet werken is zij blij met de grote bank *)
de helft van de kastdeurschaniertjes zijn al in de wanden gezet.

zooo, de bodemplaat er op schroeven, keurig eerst alle schroefjes er een beetje in, zodat niets kromgetrokken kan worden tijdens het schroeven

voetjes er in

en neerzetten en het plankje er in. Het lijkt al heel aardig op een kast! (beetje vaag dat de achterwand zo klein is, maar zo staat hij ook op de foto, dus het klopt wel).

vervolgens de deuren monteren. De andere helft van de scharniertjes er in, deurhandvat vastschroeven en er in zetten maar!\

Tadaaaaaaahhhh!!!!! Hij staat! En grote kans dat dit zijn vaste staplek wordt, maar heel zeker weet ik het nog niet :P
lolwut
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 17:07:56 #63
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86348031
Goed, ik ga aan fase II beginnen, de achterwand in het aquarium plakken :P

tot over ik weet niet hoelang :') :o
lolwut
pi_86349062
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:07 schreef BrandX het volgende:
Goed, ik ga aan fase II beginnen, de achterwand in het aquarium plakken :P

tot over ik weet niet hoelang :') :o
Spannend :Y

Succes.
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 17:47:51 #65
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86349386
Fase II vooralsnog afgerond:

eerst maar die glasbak eens uit de doos halen... nee toch niet! Ik snijd alle kanten open, dan heb ik gelijk een toffe goeie ondergrond zodat èn de tafel niet beschadigd, èn het glas niet beschadigd!

zo dus. De deksel met TL lampen er maar even uit halen, bak op zijn kant en alle benodigde materialen er bij pakken.

tadaaah! We kunnen gaan starten...

maar ja, er zit een ingebouwde filter in, dus we moeten de achterwand eerst nog op maat snijden.
Redelijk gelukt. Niet superrecht :@ Mijn pa zou zich posthuum schamen als hij kon. Mijn snijmesje was net niet lang genoeg ;( maar goed, it is done!

lijm er op gesmeerd (god wat stinkt dat spul) en ging nog lastig ook! Dikke gelei achtige lijm. Of nee, kit-achtig. Ik heb zowat de hele tube leeggeperst op dat ding. En de stapel boeken er op voor de druk, en nu maar laten drogen!
lolwut
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 17:49:15 #66
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86349439
het spannendste moet nog komen natuurlijk, ik moet de hele filter-verwarming-gebeuren er ook nog in plaatsen :o
En dan moet het water er ook nog in straks :o :')
lolwut
pi_86349676
Peter Straub en een reisgids van Londen. Goed bezig! ^O^
Ook met het aquarium trouwens.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 17:58:18 #68
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86349707
Thanks O+

ik zie dat mijn schandalige drankhandel die ik uit Italie heb meegenomen pontificaal in beeld heb staan _O-
lolwut
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 18:19:47 #69
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86350428
nou, de achterwand ligt al bijna een uur te drogen. Ik ga zo nog eens de filter-thermostaatdinginelkaarzetinstructie goed doorlezen en in elkaar zetten.

Eerst maar even de check of de bak waterpas komt te staan:

Ja dus *O*
lolwut
pi_86350642
quote:
Op zondag 12 september 2010 17:49 schreef BrandX het volgende:
het spannendste moet nog komen natuurlijk, ik moet de hele filter-verwarming-gebeuren er ook nog in plaatsen :o
En dan moet het water er ook nog in straks :o :')
Vergeet de vissen niet ;)
pi_86350668
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:19 schreef BrandX het volgende:
nou, de achterwand ligt al bijna een uur te drogen. Ik ga zo nog eens de filter-thermostaatdinginelkaarzetinstructie goed doorlezen en in elkaar zetten.

Eerst maar even de check of de bak waterpas komt te staan:

[ afbeelding ]

Ja dus *O*
Dat is een antieke waterpas, zo worden ze niet meer gemaakt denk ik :)
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 18:27:43 #72
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86350719
quote:
Op zondag 12 september 2010 18:26 schreef Juup© het volgende:

[..]

Dat is een antieke waterpas, zo worden ze niet meer gemaakt denk ik :)
mooi he? Ben er dan ook erg zuinig op O+.
lolwut
  zondag 12 september 2010 @ 18:42:18 #73
80089 kres
Komt goed...
pi_86351215
Goed bezig .. :D

Ik had alleen iets minder kit op de achterwand gedaan. Mocht deze achterwand je ooit gaan vervelen dan is die makkelijker te vervangen..

Maar goed dat is allemaal achteraf gelul.. :P

Nogmaals.. Goed bezig.. :)
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 18:50:36 #74
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86351557
Fase III in action! Nou de filterthermostaatpompdinghoekgeval in elkaar zetten:

pomp en verwarming er in. So far so good

de filter! :o
dat was best nog wel een gedoe om dat goed in de houder te krijgen, zonder dat het er allemaal weer uit donderde voordat ik het in de bak schoof _O-
En toen had ik hem zitten, bedacht ik me dat ik de blauwe filter eerst nog goed moest omspoelen. Shit, weer die boel er uit en spoelen maar!

It is done :7. Deksel er op, klaar!
lolwut
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 18:54:38 #75
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86351712
Nou, nu komt het tweede spannende gedeelte er aan, oftewel, fase IV!

We mogen de bak gaan vullen :o

Volgens de gebruiksaanwijzing moet ik het als volgt doen:

een heel stappenplan dus :D

Ik ga rustig aan beginnen dus. Eerst de bak maar op zijn plaats zetten en de kiezels er in :P
lolwut
  zondag 12 september 2010 @ 19:02:28 #76
80089 kres
Komt goed...
pi_86352004
OPMERKING !

Ik zou de bak eerst vullen voordat je aan de planten begint.. Het is heel lastig om te zien hoe en of ze leuk op hun plekje staan als er nog geen water in zit..
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 19:46:05 #77
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86353637
ik heb hem al gevuld, en uiteraard te ongeduldig, want beetje mistig :')

maar goed, dat zakt wel weg, nog geen vissen, dus dat is geen probleem. Ik heb (stomme ik) dan ook nog geen slang gekocht, dus zit met emmers te klooien _O-
Ik heb van twee plantjes dat sponsmateriaals waar de wortels ingegroeid zijn niet helemaal weg kunnen halen, maar aangezien ik bij de winkel overal in de bakken van die potjes zag staan waar gewoon vissen bij zwommen ga ik er maar van uit dat dat geen kwaad kan.

Ik heb echter wel een andere vraag! :o

Ik heb hem nu gevuld tot daar waar de sticker op het glas aangaf. Maarrrrr.... de pomp, het water rijkt dan net an tot het randje waar de electriciteitsdraad begint.

tot de gele streep dus. Is het dan toch te veel gevuld???? :@
lolwut
  zondag 12 september 2010 @ 19:54:46 #78
80089 kres
Komt goed...
pi_86354039
De pomp kan helemaal onder water..Als je je daar zorgen over maakt..
Hij is volledig ingegoten en kan absoluut geen kwaad.
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 20:00:27 #79
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86354313
quote:
Op zondag 12 september 2010 19:54 schreef kres het volgende:
De pomp kan helemaal onder water..Als je je daar zorgen over maakt..
Hij is volledig ingegoten en kan absoluut geen kwaad.
ok, dus ook al zou het water boven de gele streep komen, geen probleem dus.
Pfjew :P

ik ga eerst eens wat eten, heb ik met alle (in)spanningen nog niet eens gedaan :D
lolwut
pi_86354457
Yup, die pomp kan gewoon onderwater. Overigens goed opletten, want de pomp geeft eigenlijk wat te veel stroming en de hoeveeleheid filtermateriaal is niet overdreven veel. Dus nie te veel visjes nemen, want dan krijg je snel problemen....
Whatever...
  zondag 12 september 2010 @ 20:07:54 #81
80089 kres
Komt goed...
pi_86354661
quote:
Op zondag 12 september 2010 20:00 schreef BrandX het volgende:

[..]

ok, dus ook al zou het water boven de gele streep komen, geen probleem dus.
Pfjew :P

ik ga eerst eens wat eten, heb ik met alle (in)spanningen nog niet eens gedaan :D
Geen zorgen.. AL laat je hem in het water vallen.. Dat geldt ook voor de verwarmingselement. Die kan je ook helemaal onderdompelen

Eet smakelijk..

Moet ik ook nog doen :)
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 20:29:54 #82
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86355638
quote:
Op zondag 12 september 2010 20:07 schreef kres het volgende:

[..]

Geen zorgen.. AL laat je hem in het water vallen.. Dat geldt ook voor de verwarmingselement. Die kan je ook helemaal onderdompelen

Eet smakelijk..

Moet ik ook nog doen :)
ik heb toch maar even een foto gemaakt van de bak in volle -zonder vissen- glorie :@ *O* *G* w/

:D :D :D

dat licht he? Er zit een aan-uit knop in het snoer. Moet ik die 's-avonds gewoon uit zetten? Dag-nacht idee dus?
lolwut
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 20:31:06 #83
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86355693
quote:
Op zondag 12 september 2010 20:03 schreef Spanky78 het volgende:
Yup, die pomp kan gewoon onderwater. Overigens goed opletten, want de pomp geeft eigenlijk wat te veel stroming en de hoeveeleheid filtermateriaal is niet overdreven veel. Dus nie te veel visjes nemen, want dan krijg je snel problemen....
ik merk het, het plantje achterin waait heen en weer _O-

Ik kan de pomp tegen de wand aan laten stromen, dat breekt en scheelt :Y
lolwut
pi_86355819
quote:
Op zondag 12 september 2010 20:31 schreef BrandX het volgende:

[..]

ik merk het, het plantje achterin waait heen en weer _O-

Ik kan de pomp tegen de wand aan laten stromen, dat breekt en scheelt :Y
Je kun wellicht een utloopje krijge die de uitstroom wat verwaaiert of wat minder sterk maakt. De filter gaat daar niet echt slechter van werken, want het water kan dan wat langer in de filter blijven.
Whatever...
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 20:35:18 #85
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86355925
quote:
Op zondag 12 september 2010 20:33 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Je kun wellicht een utloopje krijge die de uitstroom wat verwaaiert of wat minder sterk maakt. De filter gaat daar niet echt slechter van werken, want het water kan dan wat langer in de filter blijven.
er zit een buisje bij, ong 2 centimeter, dan een hoek van 45graden en nog 3 centimeter. Die steek dus ook uit buiten het hele filtersysteemhoekdinggebeuren. Die laat ik nu tegen de wand aan stromen. Dat scheelt al een heel stuk. Kan hem zelfs nog naar boven laten wijzen, dan gaat het nog minder zijn mocht het idd last gaan geven.
lolwut
pi_86357123
quote:
Op zondag 12 september 2010 20:35 schreef BrandX het volgende:

[..]

er zit een buisje bij, ong 2 centimeter, dan een hoek van 45graden en nog 3 centimeter. Die steek dus ook uit buiten het hele filtersysteemhoekdinggebeuren. Die laat ik nu tegen de wand aan stromen. Dat scheelt al een heel stuk. Kan hem zelfs nog naar boven laten wijzen, dan gaat het nog minder zijn mocht het idd last gaan geven.
Ja, te harde stroming kan voor nare algen zorgen, maargoed. Ik ken die systemen, de pompen blazen eigenlijk net iets te hard, en de filterdoorstroom mag best wat minder. Sowieso is het aan te raden om als je veel vis wilt nog eens te kijken naar een goede externe potfilter, de filtercapaciteit van de Juwels zijn aan de lage kant. Maar dat verhaal is misschien iets voor later. Voorlopig veel plezier met inrichten, want dat is echt leuk! Ik ben me tdezelfde juwel begonnen trouwens, heb nu een wat groter aquarium..
Whatever...
pi_86357615
ik zie dat ik net te laat ben voor mijn tip:

haal dat juwel filter eruit.

het kan nu ook nog, maar het is makkelijker als je bak leeg is. bovendien had je dan meteen over de hele achterruit achterwand kunnen plakken. een buitenfilter is niet alleen mooier, ook veel praktischer.
pi_86358042
Mooie bak. O+
Ben onder de indruk van je Ikea-bouwkwaliteiten.
Wat mot je, vroeg ze dan en zette alsnog een slotje.
Ga toch weg gek, zeiken doe je maar in feedback.
Soms kreeg ze van alles naar haar hoofd. Cholera, tyfus en ebola.
Doe mij maar een Whoppermenu. Met cola. ©Biogarde
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 21:49:09 #89
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86360323
quote:
Op zondag 12 september 2010 21:15 schreef Janetje het volgende:
Mooie bak. O+
Ben onder de indruk van je Ikea-bouwkwaliteiten.
:D

@ de rest, nog even over die lampen? Moeten die aanblijven of 's-nachts uit?
lolwut
pi_86360433
quote:
Op zondag 12 september 2010 21:49 schreef BrandX het volgende:

[..]

's nachts uit. Vissen hebben ook een dag/nacht ritme :) Tevens kan voor zover ik weet veel licht zorgen voor veel alg groei.
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 21:53:22 #91
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86360617
quote:
Op zondag 12 september 2010 21:50 schreef Juup© het volgende:

[..]

's nachts uit. Vissen hebben ook een dag/nacht ritme :) Tevens kan voor zover ik weet veel licht zorgen voor veel alg groei.
dat vermoeden had ik al
En de bak staat op een dusdanige plek dat hij nooit direct zonlicht heeft.
lolwut
pi_86361074
quote:
Op zondag 12 september 2010 21:53 schreef BrandX het volgende:

[..]

dat vermoeden had ik al
En de bak staat op een dusdanige plek dat hij nooit direct zonlicht heeft.
Hier staat ook wat :)

http://nl.wikipedia.org/w(...)icht_in_een_aquarium
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 22:02:25 #93
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86361309
zo, ik heb het laatste attribuut toegevoegd: een stuk drijfhout dat uitgekookt moest worden.

lolwut
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 22:02:51 #94
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86361336
quote:
Op zondag 12 september 2010 21:59 schreef Juup© het volgende:

[..]

Hier staat ook wat :)

http://nl.wikipedia.org/w(...)icht_in_een_aquarium
top ff lezen O+
lolwut
pi_86361353
quote:
Op zondag 12 september 2010 22:02 schreef BrandX het volgende:

[..]

top ff lezen O+
quote:
Doorgaans is het aquarium dat je koopt al voorzien van verlichting. Verlichting is van groot belang voor vissen en planten. Net als mensen hebben deze ook behoefte aan een dag- en nachtritme. De meeste aquariums draaien 12 uur met verlichting en 12 zonder verlichting. Koop een tijdklok, zodat dit automatisch verloopt. Handig is ook om een dimmer te hebben, zodat het licht niet in één keer aan of uit gaat. In het echt gaat de zon ook niet in één keer uit of aan.
pi_86361401
quote:
Op zondag 12 september 2010 22:02 schreef BrandX het volgende:
zo, ik heb het laatste attribuut toegevoegd: een stuk drijfhout dat uitgekookt moest worden.

[ afbeelding ]
Doe dat niet met de vissen hè?

8-)
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 22:03:55 #97
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86361415
quote:
Op zondag 12 september 2010 22:03 schreef Juup© het volgende:

[..]

[..]

slim idd!
Daar ga ik van de week eens naar kijken.
lolwut
  zondag 12 september 2010 @ 22:08:35 #98
80089 kres
Komt goed...
pi_86361710
quote:
Op zondag 12 september 2010 21:49 schreef BrandX het volgende:

[..]

Bij mij staan de lampen tussen de 10 en de 12 uur per dag aan.. Nooit langer dan 12 uur.

Vissen slapen ook. Je kan het vaak zien als je voor de bak staat en het licht springt aan dat ze nog dus zijn en niet heel erg veel bewegen..
  Boks-Chick zondag 12 september 2010 @ 22:09:19 #99
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86361773
oeh ik zie nu net dat mijn twee tl-buizen verschillen van kleur. De voorste is wit, en de achterste is sfeerverlichtinggeel zeg maar.
lolwut
pi_86363232
quote:
Op zondag 12 september 2010 22:09 schreef BrandX het volgende:
oeh ik zie nu net dat mijn twee tl-buizen verschillen van kleur. De voorste is wit, en de achterste is sfeerverlichtinggeel zeg maar.
dat is normaal ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')