abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Boks-Chick woensdag 8 september 2010 @ 17:43:18 #1
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86211142
:D :D :D

Al jaren loop ik er over te denken, maar nimmer aan toe gekomen.

Maar nu is het dan zover: ik heb een aquarium gekocht! Net, vers van de pers :P En omdat het nogal een gebeuren is (vind ik dan) voordat er uberhaupt vissen in mogen, en als ze er dan in mogen, wat voor vissen, en hoe zal het deze vissen vergaan, dacht ik: ik maak een topic _O-

Dit aquarium is het geworden:

kleur: zwart
afmetingen: 81 X 36 X 45cm
inclusief: lichtkap, TL's 2x18W reflector en filtersysteem Compact 400 L/U inclusief heater 100W

Een leuke beginnersbakkie dus.

Het moet uiteindelijk een tropisch aquarium worden, nu is het nog niets :N
Nu staat hij nog in de winkel, hij wordt zaterdag bezorgd.

Dan is het een kwestie van de achterwand er in plakken:

ik heb de juiste lijm en tekst en uitleg meegekregen, dus dat moet lukken :7.

en deze steentjes gaan er in:

Zaterdag, als de bak komt, dan is het de truuk om dus eerst de achterwand goed er in te plakken, dat even een kwartiertje tot een half uur te laten drogen.
Dan is het een kwestie van alles goed neerzetten, en kijken of de pomp enzo het doet. Even de boel 'aan' zetten dus.

De boel weer uitzetten, het grind erin en de bak vullen met koud-lauw kraanwater. Zodra het gevuld is kan ik mijn plantjes er in doen:

Deze vijf jongens (2 kleintjes en drie groten) heb ik al in huis O+, evenals een steen en een stuk hout:

De plantjes staan ondergedompeld in bloempotten met water (ik heb geen emmer in huis _O-)
De steen moet ik goed omspoelen voordat hij de bak in mag, het stuk hout moet ik in kokend water leggen, en na een uurtje mag hij ook de bak in :D

en dan begint het GROTE WACHTEN!
Drie weken wachten....
Drie lange weken wachten.....

En dan mag ik met een watermonster terug naar de winkel, dan checken ze of het water goed is voor tropische vissen. Bij groen licht mag ik vissen uit gaan zoeken *O*

Ik weet het, geheikneuter dit, maar ik vind het zooo gaaf en leuk! O+
lolwut
  Boks-Chick woensdag 8 september 2010 @ 17:47:42 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86211276
Ohw en ik heb van de vriendelijke aquariumwinkelmeneer 5 brochures meegekregen:
- zo voert u uw siervissen op natuurlijke wijze
- de algenchecklist
- natuurgetrouw licht voor aquariums
- aquariumonderhoud natuurgetrouw
- waterplanten natuurgetrouw voeren

Dus ik heb nog huiswerk gekregen ook, en ik vind het heerlijk! O+
lolwut
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 8 september 2010 @ 18:51:59 #4
163650 Greys
pi_86213347
Leuk BX! *O*
En een apart topic is prima, leuk juist, om het vanaf het begin helemaal mee te maken! :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Boks-Chick woensdag 8 september 2010 @ 19:02:49 #5
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86213776
quote:
Op woensdag 8 september 2010 18:51 schreef Greys het volgende:
Leuk BX! *O*
En een apart topic is prima, leuk juist, om het vanaf het begin helemaal mee te maken! :)
Thanks! O+

zaterdag zal ik foto's maken van de binnenkomst van het apparaat en mijn geklungel vervolgens zondag om het te gaan eh, prepareren enzo :')
lolwut
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 8 september 2010 @ 19:05:36 #6
163650 Greys
pi_86213870
quote:
Op woensdag 8 september 2010 19:02 schreef BrandX het volgende:

[..]

Thanks! O+

zaterdag zal ik foto's maken van de binnenkomst van het apparaat en mijn geklungel vervolgens zondag om het te gaan eh, prepareren enzo :')
Ja leuk, veel foto's van al je gerommel! :D
En als je vragen hebt weet ik zeker dat de 'ervaringsdeskundigen' uit dat hierboven genoemde topic je vast komen helpen! Wat zal het wachten dan lang duren idd voordat er vissen in mogen, heb je al enig idee wat je wilt qua visjes?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Boks-Chick woensdag 8 september 2010 @ 19:54:50 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86215955
nou ja en nee :')

vroeger toen BX nog een klein BXje was, had haar vader 3 hele grote aquaria. Alle drie waren ze anders. Inmiddels weet ik dat hij zoewater, zeewater en tropisch waren. Ik herkende een hoop vissen in al die giga veel bakken die er stonden daar :D De verkoper wist me dat te vertellen.

Anyways, in ieder geval een klein schooltje neontetra's, deze dus:

En dan nog een schooltje van iets erbij, wsch iets oranje-roods en niet al te groot, maar wat weet ik nog niet. Verder twee bodem zoekers, nog 2x een paartje, twee slakken en verder past er niet zo heel veel meer in mijn bak bij heb ik begrepen :P

Of ik ze allemaal in een keer koop weet ik ook niet, misschien wel in twee fasen. En ondertussen in de komende drie weken dus maar eens goed gaan kijken/zoeken wat ik bij de tetra'tjes wil :P
lolwut
  woensdag 8 september 2010 @ 19:57:28 #8
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_86216094
Leuk , wil ik volgen, ik heb echt jarenlang aquaria gehad, en het blijft telkens kriebelen om weer te beginnen met een leuke bak :D
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  woensdag 8 september 2010 @ 21:07:46 #9
168232 Maes
ikke pikke porretje
pi_86219467
Leuk, ons aquarium is net weg dus nu kan ik online naar visjes kijken :D
Op vrijdag 7 januari 2011 19:22 schreef Greys het volgende:[/b]
Ow O+
Jaaaaaaaaaaaaaaaa, ik wil! :* *O*
  donderdag 9 september 2010 @ 08:33:59 #10
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_86231817
quote:
Op woensdag 8 september 2010 21:07 schreef Maes het volgende:
Leuk, ons aquarium is net weg dus nu kan ik online naar visjes kijken :D
:D Jij hebt m ingeruild voor een sjiwawaa???
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  donderdag 9 september 2010 @ 09:56:29 #11
168232 Maes
ikke pikke porretje
pi_86233348
quote:
Op donderdag 9 september 2010 08:33 schreef oh-oh het volgende:

[..]

:D Jij hebt m ingeruild voor een sjiwawaa???
Hahahahaha zou je bijna denken :D Nee het aquarium was van meneer Maes maar die heeft er geen tijd meer voor (vond ie zelf) en hij heeft het hele gebeuren geschonken aan de overbuurman die heeft de bak nu op zijn werk staan *O*

En weer verder met BrandX zijn aanwinst.
Dat wachten voor er vissen in kunnen is bij ons veel korter geweest en we hadden een hele gezonde bak :)
Op vrijdag 7 januari 2011 19:22 schreef Greys het volgende:[/b]
Ow O+
Jaaaaaaaaaaaaaaaa, ik wil! :* *O*
  Boks-Chick donderdag 9 september 2010 @ 10:15:14 #12
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86233775
quote:
Op donderdag 9 september 2010 09:56 schreef Maes het volgende:

[..]

Hahahahaha zou je bijna denken :D Nee het aquarium was van meneer Maes maar die heeft er geen tijd meer voor (vond ie zelf) en hij heeft het hele gebeuren geschonken aan de overbuurman die heeft de bak nu op zijn werk staan *O*

En weer verder met BrandX zijn aanwinst.
Dat wachten voor er vissen in kunnen is bij ons veel korter geweest en we hadden een hele gezonde bak :)
oh ik ga helemaal genieten die drie weken :D
Alleen al het bepalen waar de plantjes, steen en stuk hout definitief moeten komen :')
Dat zal nog wel een paar keer veranderen _O-
lolwut
pi_86241944
Hoe ga je je filter wegwerken? Of wordt het een intern filter?
We willen wel foto's zaterdag!
  Boks-Chick donderdag 9 september 2010 @ 15:49:18 #14
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86244590
quote:
Op donderdag 9 september 2010 14:35 schreef Faithfulness het volgende:
Hoe ga je je filter wegwerken? Of wordt het een intern filter?
We willen wel foto's zaterdag!
Ik heb geen idee :@
de filter zou er bij moeten zitten, dus ben heel benieuwd hoe die er uberhaupt uit ziet en hoe die bevestigd moet worden.

Dan ga ik kijken hoe ik hem optisch kan verbergen. Hij komt iig linksachter in de hoek, dichst bij het stopcontact zeg maar.

En de foto's volgen zaterdag zeer zeker!

Ondertussen staan de plantjes er zo bij trouwens:

niet supercharmant, maar had geen goede schone emmer :').
lolwut
  donderdag 9 september 2010 @ 22:39:26 #15
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_86260733
quote:
Op donderdag 9 september 2010 15:49 schreef BrandX het volgende:

[..]

Ik heb geen idee :@
de filter zou er bij moeten zitten, dus ben heel benieuwd hoe die er uberhaupt uit ziet en hoe die bevestigd moet worden.

Dan ga ik kijken hoe ik hem optisch kan verbergen. Hij komt iig linksachter in de hoek, dichst bij het stopcontact zeg maar.

En de foto's volgen zaterdag zeer zeker!

Ondertussen staan de plantjes er zo bij trouwens:

[ afbeelding ]

niet supercharmant, maar had geen goede schone emmer :').
Ik vind het er wel leuk uitzien :')
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_86260764
quote:
Op donderdag 9 september 2010 22:39 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Ik ook, durfde het niet toe te geven :@
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 9 september 2010 @ 22:57:12 #17
163650 Greys
pi_86261339
Ik zou gewoon wat nieuwe waterplanten halen voor in je aquarium en deze zo op de vensterbank zetten :+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  donderdag 9 september 2010 @ 23:52:11 #18
80089 kres
Komt goed...
pi_86263112
Mag ik je paar tips geven?

Spel de bak paar keer om nadat je de achterwand in heb gelijmd.

Gebruik fijner grind. Bij grof grind zakt al het vuil tussen de steentjes. Is lastig om het schoon te maken
Het ziet er mooier uit (dat is dan iets persoonlijks.) en de planten zijn makkelijker vast te zetten in fijner grind.

Wacht wel iets langer dan een kwartier nadat je achterwand in heb geplakt.

Als je de achterwand er in gaat lijmen druk hem dan goed aan. De ruimte tussen de achterwand en glasplaat moet echt heel klein zijn.
Waarom ? Je zal niet de eerste zijn bij wie de kleine visjes tussen de achterwand en het glas vast komen te zitten. Daar vervolgens doodgaan en je water vervuilen met alle gevolgen van dien.

Eerst grind er in en dan water.. Minder troebel water. Als je de bak vult laat het dan op een schoteltje lopen. Blijft je grind op zijn plaats.
Oh my god... you fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down
  Boks-Chick vrijdag 10 september 2010 @ 07:26:14 #19
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86267445
quote:
Op donderdag 9 september 2010 22:39 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

quote:
Op donderdag 9 september 2010 22:40 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Ik ook, durfde het niet toe te geven :@
quote:
Op donderdag 9 september 2010 22:57 schreef Greys het volgende:
Ik zou gewoon wat nieuwe waterplanten halen voor in je aquarium en deze zo op de vensterbank zetten :+
_O- Jullie zijn een stel bij elkaar! :D
Maar het is wel grappig idd om ze zo te zien staan :@
lolwut
  Boks-Chick vrijdag 10 september 2010 @ 07:30:13 #20
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86267466
quote:
Op donderdag 9 september 2010 23:52 schreef kres het volgende:
Mag ik je paar tips geven?

Spel de bak paar keer om nadat je de achterwand in heb gelijmd.

Gebruik fijner grind. Bij grof grind zakt al het vuil tussen de steentjes. Is lastig om het schoon te maken
Het ziet er mooier uit (dat is dan iets persoonlijks.) en de planten zijn makkelijker vast te zetten in fijner grind.

Wacht wel iets langer dan een kwartier nadat je achterwand in heb geplakt.

Als je de achterwand er in gaat lijmen druk hem dan goed aan. De ruimte tussen de achterwand en glasplaat moet echt heel klein zijn.
Waarom ? Je zal niet de eerste zijn bij wie de kleine visjes tussen de achterwand en het glas vast komen te zitten. Daar vervolgens doodgaan en je water vervuilen met alle gevolgen van dien.

Eerst grind er in en dan water.. Minder troebel water. Als je de bak vult laat het dan op een schoteltje lopen. Blijft je grind op zijn plaats.
Het grind is heel fijn. Wat in de OP staat is als voorbeeld van de kleurstelling. Het is me aanbevolen door waterweelde, dus ik wil er graag van uitgaan dat het dan dus goed zit :P
Hij gaf uit eigen beweging ook aan dat hier plantjes makkelijk in aarden. Ik moet de plantjes die ik heb ook kortwieken van hem voordat ik ze in de bak zet, tot ong. 2 centimeter wortel, en ze dan plaatsen. Dat kon heel goed in dit grind zei hij.

Van de plaat: zoiets was ik wel van plan ja, maar was nog aan het bedenken hoe. Thanks! Ik ga het zo doen als je aangeeft ^O^

en voor wat betreft het vullen: dat weet ik nog idd, :p
Ik zie mijn vader nog met een slang water uitzuigen een emmer in, en vervolgens vanuit een andere emmer (deze twee had hij speciaal voor de aquaria) met de slang weer water toevoegen op een bordje. Vond dat altijd megafascinerend om te zien als klein BX-je :7
lolwut
  vrijdag 10 september 2010 @ 07:30:49 #21
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_86267469
visvindpost
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  Boks-Chick vrijdag 10 september 2010 @ 07:33:55 #22
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86267486
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 07:30 schreef Klonk het volgende:
visvindpost
hoi Klonk O+
lolwut
  vrijdag 10 september 2010 @ 07:38:41 #23
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_86267500
Hoi :W

Heb je die achterwand al gekocht? Want er zijn voor weinig meer mooiere te krijgen ook van Jewel maar die hebben wat meer relief: http://www.juwel-aquarium.de/en/motive_background_stone494.htm bijvoorbeeld
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  Boks-Chick vrijdag 10 september 2010 @ 08:02:23 #24
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86267651
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 07:38 schreef Klonk het volgende:
Hoi :W

Heb je die achterwand al gekocht? Want er zijn voor weinig meer mooiere te krijgen ook van Jewel maar die hebben wat meer relief: http://www.juwel-aquarium.de/en/motive_background_stone494.htm bijvoorbeeld
ja die heb ik al gekocht. Ik wilde niet te veel relief voor deze bak, neemt alleen maar ruimte in beslag. Als het allemaal blijft bevallen zie ik me over een jaar ofzo zomaar een veel grotere bak kopen waar wel een spannende achterwand in kan :P
lolwut
  vrijdag 10 september 2010 @ 08:38:51 #25
80089 kres
Komt goed...
pi_86267981
quote:
Op vrijdag 10 september 2010 07:30 schreef BrandX het volgende:

[..]

Het grind is heel fijn. Wat in de OP staat is als voorbeeld van de kleurstelling. Het is me aanbevolen door waterweelde, dus ik wil er graag van uitgaan dat het dan dus goed zit :P
Hij gaf uit eigen beweging ook aan dat hier plantjes makkelijk in aarden. Ik moet de plantjes die ik heb ook kortwieken van hem voordat ik ze in de bak zet, tot ong. 2 centimeter wortel, en ze dan plaatsen. Dat kon heel goed in dit grind zei hij.

Van de plaat: zoiets was ik wel van plan ja, maar was nog aan het bedenken hoe. Thanks! Ik ga het zo doen als je aangeeft ^O^

en voor wat betreft het vullen: dat weet ik nog idd, :p
Ik zie mijn vader nog met een slang water uitzuigen een emmer in, en vervolgens vanuit een andere emmer (deze twee had hij speciaal voor de aquaria) met de slang weer water toevoegen op een bordje. Vond dat altijd megafascinerend om te zien als klein BX-je :7
Ohh je bent behoorlijk op de hoogte. :)

Wat de grind betreft is het idd een goede keuze.. Dach ff dat je die grove ging gebruiken.

Ohh ik vul mijn bak altijd bij met de tuinslang. Bij mij in de badkamer kan ik de tuinslang op de kraan aansluiten. Heerlijk makkelijk en geen gesjouw met emmers.

Ja het is erg handing om aparte emmers te hebben voor je aquarium. Minder kans dat er eventuele schoonmaak middelen en andere zooi in je bak komen.

Geweldig om te lezen hoe druk je er mee ben.. :)

Zelf nu ook een bak aan het opzetten. 4e :@
Oh my god... you fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')